abonnement Unibet Coolblue
pi_206187587
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 09:10 schreef HMS het volgende:
Want dienstplicht invoeren
Formeel bestaat de dienstplicht nog (gewoon), maar is de opkomstplicht uitgesteld.

quote:
De Nederlandse krijgsmacht bestaat uit beroepspersoneel. Toch is er in Nederland nog steeds een dienstplicht. De dienstplicht geldt voor mensen vanaf 17 tot 45 jaar. Maar het ministerie van Defensie roept dienstplichtigen niet meer op. Er zijn ook geen plannen om dat weer te gaan doen. Ook niet vanwege de oorlog in Ukraine.

Opkomstplicht uitgesteld
De dienstplicht in Nederland is niet afgeschaft. Maar sinds 1 mei 1997 is de opkomstplicht uitgesteld. Defensie roept daarom geen nieuwe dienstplichtigen meer op. Dat zou jaren van voorbereiding vragen. Er zijn geen kazernes en instructeurs voor. En er is ook niet voldoende materieel (zoals uniformen en voertuigen).
Bron: https://www.rijksoverheid(...)rsoneel/dienstplicht
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 3 oktober 2022 @ 11:56:32 #27
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206187624
Never nooit dat ik zal vechten voor dat shithole provincie van Rusland

Lekker in de kou rotten voor dat corrupte bende is al erg genoeg :r

Gewoon vluchten naar Bali
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206187648
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het opleiden van soldaten hoeft niet meer dan een maand of twee te kosten. Probleem is alleen dat je ook opleiders moet hebben en die zijn er waarschijnlijk ook nauwelijks.

De laatste keer dat ik naar het leger keek was 1999. Toen was de eis voor personeel dat ze voldoende in het Nederlands konden communiceren en min of meer konden lezen en schrijven. Verder rook die kazerne altijd naar wiet hoewel het zwaar verboden was dat te bezitten of gebruiken. Voor zover ik weet is er sindsdien alleen maar minder geld naar defensie gegaan.

Zonder goede basis kan je ook niet simpel uitbouwen inderdaad.
Ik heb nog dienstplicht gehad, maar ik moet zeggen dat de training echt minimaal is, nu waren wij wel verbindingstroepen maar dan nog, wat we aan training hebben gehad (zo uit mijn hoofd)

-Basis militair recht.
-Basis kennis algemeen, beetje hoe je moet salueren, in mars lopen, je kledingkast netjes houden, bed opmaken, etc.
-2 keer wezen schieten, 1 keer 10 kogels en 1 keer 5 kogels.
-Handgranaat werpen met dummies (nooit een echte gezien, was gewoon een stuk lood)
-Hoe je je gasmasker opzet
-1 keer 20 kilometer wezen wandelen (helft viel uit met blaren)

Dan nog specifiek voor onze functie:
-Blind leren typen (dat kenden de meeste al)
-Protocol hoe je berichten moet verzenden via de Radio en Telex

Volgens mij waren we in een week of 3 wel klaar, en begreep dat dit nog 1 van de "lastigere" opleidingen was qua kennis.

Als ik nu een oorlog in zou moeten dan denk ik dat ik meer hulp heb van de dingen die ik in games en of op TV heb geleerd :+
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206187758
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 15:27 schreef TAmaru het volgende:
In principe ben ik overigens gewetensbezwaard maar ik denk dat er dan wel een vervangende dienstplicht geldt.
je bent pas erkend gewetensbezwaard als je verzoek aan de commissie van advies hiertoe erkend wordt op basis van 'ernstige gewetensbezwaren'.
dit verzoek moet je doen voor een eventueel mobilisatiebevel.

vervolgens kun je opgeroepen worden tot het vervullen van een vervangende dienst door de de Inspecteur van de militair geneeskundige dienst ... ofwel, vermoedelijk zul je dan bij medische dienstverleners alsnog moeten dienen, hooguit hoef je niet zelf een wapen op te nemen, maar je kunt wel degelijk verplicht zijn aan een front te doenen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206188479
Afgezien van de wet; zouden Nederlanders van tegenwoordig nog fysiek en mentaal in staat zijn om de wapens op te pakken tegen een vijand? Ik zie al die havermelkdrinkende yuppen uit Amsterdam niet met een wapen in de hand aan het front staan.
Mja
pi_206189158
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 11:06 schreef BE het volgende:
Best bijzonder eigenlijk dat het ‘geestelijk ambt’ nog steeds uitgesloten is.
Wat maakt dat zij een uitzonderingspositie hebben ten opzichte van alle andere beroepen?

Ik kan wel wat andere beroepen bedenken die ik liever hier in het land zou houden qua algemeen nut.
Vaak nogal pacifistisch ingesteld en je wilt niet dat ze die boodschap onder de troepen gaan verspreiden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  User die het meest klaagt 2022 maandag 3 oktober 2022 @ 14:25:27 #32
414785 sirdanilot
pi_206189290
Als ze je in oorlogstijd willen hebben dan ga je gewoon, zo simpel is het. Met noodwetten kunnen ze alle mazen in de wet zo dichten.

In eerste instantie worden reservisten en mensen met militaire ervaring opgeroepen, en vanaf dat moment begint men meestal met jongeren als kanonnenvoer. De oudere mannen komen pas als laatst aan de beurt en tegen die tijd is de wereld al een gatenkaas aan kernbommenkraters en heeft het geen zin meer.

Voor mij wordt het nog wel interessant want ik heb twee nationaliteiten. Moet ik in Nederland of in het zuid amerikaanse land waar ik een nationaliteit van heb het leger in?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206189457
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:25 schreef sirdanilot het volgende:
Voor mij wordt het nog wel interessant want ik heb twee nationaliteiten. Moet ik in Nederland of in het zuid amerikaanse land waar ik een nationaliteit van heb het leger in?
Of in 2 legers tegelijk. WGR / ' Overemployment': meerdere fulltime remote banen tegelijkertijd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  User die het meest klaagt 2022 maandag 3 oktober 2022 @ 14:52:17 #34
414785 sirdanilot
pi_206189489
quote:
In vreemde krijgsdienst treden, dan mag je voor de krijgsraad verschijnen :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206189539
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
In vreemde krijgsdienst treden, dan mag je voor de krijgsraad verschijnen :D
Is er sprake van een vreemde krijgsdienst als je 2 nationaliteiten hebt (en het legers van die 2 landen betreft)? Kijk, als je in het Ierse leger gaat...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 3 oktober 2022 @ 15:17:53 #36
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_206189755
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
In vreemde krijgsdienst treden, dan mag je voor de krijgsraad verschijnen :D
In vreemde krijgsdienst treden is geen probleem voor een Nederlandse burger, tenzij je al in Nederlandse krijgsdienst bent. Voor een burger is het geen misdrijf of overtreding, en je raakt dus ook je Nederlands nationaliteit niet kwijt. Dus een Nederlander kan rustig in het Franse Vreemdelingenlegioen gaan dienen, en is gewoon weer welkom als hij terug wil komen.

Als je in Nederland opgeroepen bent, en je wordt dan opgeroepen door je andere land, dan ligt daar wel een knelpunt, want dan ben je militair. Wat de gevolgen zijn als je dan in dat andere land niet opkomt, hangt van de wetgeving van dat land af.

En omgekeerd, als je al voor je andere land in dienst bent getreden, en dan wordt je hier opgeroepen, dan hangt dat natuurlijk ook weer van de wetgeving in dat andere land af. Maar als je dan hier niet opkomt, dan is dat in ieder geval dienstweigering.

Hoe daar mee omgegaan wordt zal in beide gevallen er ook van afhangen of je je andere nationaliteit had kunnen opgeven. Voor sommige landen is automatisch als je de nationaliteit van een ander land aanneemt, voor andere landen het ueberhaupt niet mogelijk, en voor andere landen in theorie wel maar in de praktijk niet.

En hoe andere landen omgaan met een niet-militaire staatsburger die in vreemde krijgsdienst gaat verschilt ook van land tot land.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_206189863
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:17 schreef mvdejong het volgende:

[..]
In vreemde krijgsdienst treden is geen probleem voor een Nederlandse burger, tenzij je al in Nederlandse krijgsdienst bent. Voor een burger is het geen misdrijf of overtreding, en je raakt dus ook je Nederlands nationaliteit niet kwijt. Dus een Nederlander kan rustig in het Franse Vreemdelingenlegioen gaan dienen, en is gewoon weer welkom als hij terug wil komen.

Als je in Nederland opgeroepen bent, en je wordt dan opgeroepen door je andere land, dan ligt daar wel een knelpunt, want dan ben je militair. Wat de gevolgen zijn als je dan in dat andere land niet opkomt, hangt van de wetgeving van dat land af.

En omgekeerd, als je al voor je andere land in dienst bent getreden, en dan wordt je hier opgeroepen, dan hangt dat natuurlijk ook weer van de wetgeving in dat andere land af. Maar als je dan hier niet opkomt, dan is dat in ieder geval dienstweigering.

Hoe daar mee omgegaan wordt zal in beide gevallen er ook van afhangen of je je andere nationaliteit had kunnen opgeven. Voor sommige landen is automatisch als je de nationaliteit van een ander land aanneemt, voor andere landen het ueberhaupt niet mogelijk, en voor andere landen in theorie wel maar in de praktijk niet.

En hoe andere landen omgaan met een niet-militaire staatsburger die in vreemde krijgsdienst gaat verschilt ook van land tot land.
Hou ook rekening met mensen met dubbele nationaliteit, heel veel Turken bijvoorbeeld. Vriend van mij heeft het afgekocht, maar je moet nog steeds een korte training van 3 weken volgen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 3 oktober 2022 @ 15:36:32 #38
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_206189898
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hou ook rekening met mensen met dubbele nationaliteit, heel veel Turken bijvoorbeeld. Vriend van mij heeft het afgekocht, maar je moet nog steeds een korte training van 3 weken volgen.
Mijn verhaaltje was geschreven met mensen met dubbele nationaliteit als basis. Ik denk ook dat de behandeling als militair die in vreemde krijgsdienst treedt verschilt tussen iemand die dienstneemt in het leger van een van zijn of haar andere nationaliteiten anders ligt dan wanneer dat een leger is waar de militair verder geen relatie mee heeft.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_206191393
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het opleiden van soldaten hoeft niet meer dan een maand of twee te kosten. Probleem is alleen dat je ook opleiders moet hebben en die zijn er waarschijnlijk ook nauwelijks.

De laatste keer dat ik naar het leger keek was 1999. Toen was de eis voor personeel dat ze voldoende in het Nederlands konden communiceren en min of meer konden lezen en schrijven. Verder rook die kazerne altijd naar wiet hoewel het zwaar verboden was dat te bezitten of gebruiken. Voor zover ik weet is er sindsdien alleen maar minder geld naar defensie gegaan.

Zonder goede basis kan je ook niet simpel uitbouwen inderdaad.
Ik denk dat je inderdaad bijna 25 jaar op budget en krijgsmach ontwikkeling gemist hebt
pi_206191707
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 18:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik denk dat je inderdaad bijna 25 jaar op budget en krijgsmach ontwikkeling gemist hebt
Vind jij dat de krijgsmacht dan wel goed heeft gefunctioneerd de laatste ruim twintig jaar? Volgens mij hebben ze alleen maar bezuinigd en kunnen nu dus ook niet meer vlot opbouwen.

Of te wel: Ik snap je reactie niet helemaal.
pi_206191747
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 19:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Vind jij dat de krijgsmacht dan wel goed heeft gefunctioneerd de laatste ruim twintig jaar? Volgens mij hebben ze alleen maar bezuinigd en kunnen nu dus ook niet meer vlot opbouwen.

Of te wel: Ik snap je reactie niet helemaal.
Er is veel bezuinigd.
Er is erg veel uitgezonden.
Maar de krijgsmacht is verre van een vodje en heeft al weer een tijdje telkens extra geld.

Dat geef je inderdaad niet zomaar in een jaar even uit, dat klopt. Maar het grootste probleem is ook het vinden van überhaupt personeel in deze tijd.
pi_206197925
Voordeel is misschien tegenwoordig wel dat tegen de tijd dat de opkomstplicht hier weer nodig is, er al wel kernwapens ingezet zullen zijn. Daar kunnen geen manschappen tegenop. De oorlog zal dan toch voornamelijk vanuit de politieke achterkamertjes gevolgd gaan worden. En wellicht online ... maar ik zie ook niet echt een grote grondoorlog op gang komen.

Het kan natuurlijk wel zijn dat militairen nodig zijn om andere redenen bij een kernoorlog. Bijvoorbeeld om rommel op te ruimen, nucleair materiaal te waarborgen of op te ruimen, mensen naar veilige plekken te dirigeren etc.
Mja
pi_206198012
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:38 schreef TAmaru het volgende:
Voordeel is misschien tegenwoordig wel dat tegen de tijd dat de opkomstplicht hier weer nodig is, er al wel kernwapens ingezet zullen zijn. Daar kunnen geen manschappen tegenop. De oorlog zal dan toch voornamelijk vanuit de politieke achterkamertjes gevolgd gaan worden. En wellicht online ... maar ik zie ook niet echt een grote grondoorlog op gang komen.
Voorlopig is dat het wel in Oekraïne. Ook in Rusland speelt het zo erg dat er een ware volksverhuizing op gang is gekomen.

Niet voor niets is de dienstplicht op de achtergrond wel blijven bestaan. Je kan nooit uitsluiten dat er conflicten of andere situaties ontstaan waarbij veel mankracht nodig is.
pi_206198281
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Voorlopig is dat het wel in Oekraïne. Ook in Rusland speelt het zo erg dat er een ware volksverhuizing op gang is gekomen.

Niet voor niets is de dienstplicht op de achtergrond wel blijven bestaan. Je kan nooit uitsluiten dat er conflicten of andere situaties ontstaan waarbij veel mankracht nodig is.
Uitsluiten niet, maar als het conflict overslaat naar de NAVO, lijkt de kans mij toch klein dat er een grondconflict ontstaat zonder kernwapens.
Mja
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:16:50 #45
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_206198356
Als er nukes door Rusland worden gebruikt is het niet gelijk een MAD scenario. Zie hier
https://www.businessinsid(...)sed-nuclear-weapons/
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_206198865


Dit plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Ga er maar vanuit dat wanneer er echt oorlog komt dat er een massale exodus op gang komt. En ik geef die mensen groot gelijk. Zou jij willen vechten voor dit "gave land" waar de normen en waarden de laatste decennia in rap tempo verkwanseld zijn?
pi_206200213
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:06 schreef Noisiv het volgende:
[ afbeelding ]

Dit plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Ga er maar vanuit dat wanneer er echt oorlog komt dat er een massale exodus op gang komt. En ik geef die mensen groot gelijk. Zou jij willen vechten voor dit "gave land" waar de normen en waarden de laatste decennia in rap tempo verkwanseld zijn?
Of sterker nog, voor een ander NAVO-land?
Mja
pi_206200273
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:06 schreef Noisiv het volgende:
[ afbeelding ]

Dit plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Ga er maar vanuit dat wanneer er echt oorlog komt dat er een massale exodus op gang komt. En ik geef die mensen groot gelijk. Zou jij willen vechten voor dit "gave land" waar de normen en waarden de laatste decennia in rap tempo verkwanseld zijn?
Ja maar "would you fight for your country" hangt natuurlijk wel van de situatie af. De meeste zullen geen oorlog willen voeren in het midden oosten of om andere bullshit politieke redenen. Als het betekent zou je je land verdedigen bij een inval waarbij anders burgers worden uitgeroeid en verkracht dan zullen de mensen wel vechten.
Facts don't care about your feelings
pi_206201108
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:06 schreef Noisiv het volgende:
[ afbeelding ]

Dit plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Ga er maar vanuit dat wanneer er echt oorlog komt dat er een massale exodus op gang komt. En ik geef die mensen groot gelijk. Zou jij willen vechten voor dit "gave land" waar de normen en waarden de laatste decennia in rap tempo verkwanseld zijn?
Aan de nee-zeggers: Kies een land naar keuze, ga er heen, kom nooit meer terug. Ook niet op vakantie.. Beter nu je nog makkelijk weg kan dan wanneer je als een laffe hond moet vluchten.
pi_206201546
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Aan de nee-zeggers: Kies een land naar keuze, ga er heen, kom nooit meer terug. Ook niet op vakantie.. Beter nu je nog makkelijk weg kan dan wanneer je als een laffe hond moet vluchten.
Allemaal mooie woorden. Die 85% die jou mening niet deelt ga je toch echt nodig hebben om een land draaiend te houden.

Mensen hebben geen zin om oorlogen uit te vechten voor machtsbeluste leiders die voornamelijk in hun eigen belang handelen. Denk je echt dat het Kremlin hun eigen kinderen naar het front sturen? Hetzelfde geldt voor leiders hier in het Westen. Je zal zien hoe snel het koningshuis en ministers met hun familie weg zijn bij een naderende oorlog terwijl dat personen zijn die daadwerkelijk invloed hebben op diplomatieke banden e.d. (verantwoordelijke).

Het zou mij niks verbazen als de z.g. "laffe honden" komende decennia inderdaad massaal gaan migreren naar landen zoals Canada, NZL enzovoorts. Ik kan mij goed voorstellen dat je helemaal geen zin hebt om als jong persoon met een gigantische studieschuld, onbetaalbare huizen tot je 40e thuis te wonen. Een regering die maar blijft falen in het beleid en hele andere prioriteiten lijkt te hebben dan wat de bevolking graag wilt.

Blijf maar massaal kansarme mensen binnen halen, geen woningen bijbouwen om stikstof en energie onbetaalbaar maken omdat zon/wind kolen en gas toch niet zo goed kunnen vervangen als gedacht. Een land wordt opgebouwd door de mensen die erin wonen niet door het land zelf en geld groeit niet aan de bomen. De grootste crisis gaat nog wel komen op het moment dat er minder werkenden in het land zijn t.o.v. gepensioneerden en bijstandsgerechtigde.

Verplaats je eens in die toekomstige middenklasse waarvan wordt verwacht dat ze een hoge druk op hun salaris gaan voelen door alle sociale zekerheden, zelf tot hun oren in de schulden zitten om een toekomst op te bouwen zoals een huis/studie en ook nog wordt verwacht om patriottisch hun land te gaan verdedigen die op hun hoofd schijt. Ik vermoed dat je jezelf nog behoorlijk kan vergissen in de huidige en toekomstige staat van dit land. Andere eerste wereldlanden pikken graag de krenten uit de pap en hebben maar al te graag jonge goed opgeleide mensen die daar een gezin stichten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')