abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206158359
Ik woon in een huis met 4 etages (met dito A,B,C,D)

Wij maken gebruik van 1 gas/elektrameter. Het afgelopen jaar hadden wij 10.000 KWH verbruikt met 4000 kuub gas.

Onze verdeling, die goedgekeurd is door ons allen, is dat wij elektra delen door 4, en het aantal kuub gas naar m2 van het huis verdelen. In mijn geval bedraagt stroom dus 25% van de rekening en gas 28%.

Dit is al die jaren, met frisse tegenzin door ons allen, zo geregeld. Ook zijn wij geen voorstander van metertjes op de radiatoren, omdat dat 9 van de 10 keer een foutieve weergave betreft. Daarbij kan je het elektraverbruik niet meten. Onze huisbaas wilt geen aparte meters ophangen omdat dat teveel kost.

Het prijsplafond is, zoals jullie het kunnen voorstellen, voor ons een behoorlijke wassen neus. Als het plafond op 2500 kwh ligt, zitten wij er met 1 meter 7500 kwh boven. Dit is dus 50 cent x 7500 = 3750 euro extra. Wij moeten dan het volle pond betalen over die 7500 kwh. Als het per huishouden zou zijn gerekend, met 4 aparte meters, dan zouden wij als individu, met normaal verbruik, hoogstwaarschijnlijk niet boven de 2500 kwh komen.
Dit geldt natuurlijk ook voor het gasverbruik.

Nu hoor ik jullie al denken: Maar wat als jij je PC aan laat staan, en boven alles keurig uit? Tuurlijk, het helemaal 100% kunnen wij dit niet nachecken. Maar het kan niet zo zijn dat ik 7000 kwh van de 10.000 kwh heb verbruikt. Maar wij gaan hier van het normale verstand uit. ;)

Wordt hier door de overheid nog iets aan gedaan? Ik neem aan dat wij echt niet het enige huis in Nederland zijn die dit op deze manier heeft geregeld. Of zou ik mijn energieleverancier moeten bellen?
Ik krijg nog geld van je.
pi_206158403
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:36 schreef Rnie het volgende:
Wordt hier door de overheid nog iets aan gedaan?
Niet zelfstandige woonruimte en oude/niet gesplitste situaties gaan idd. niet profiteren van dat plafond.

Sowieso als dat allemaal zelfstandige woonruimtes zijn, wonen er dan 4 gezinnen oid met dat verbruik? Label F?

Tijd om te verhuizen wellicht.

Edit: Mocht het kamerhuur zijn dan trek je met vier kamers net zoveel als 3 a 4 gezinnen van 3 a 4 man en zit er mi. ook eea aan problemen in je stookgedrag.
Dum de dum
pi_206158457
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:41 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Niet zelfstandige woonruimte en oude/niet gesplitste situaties gaan idd. niet profiteren van dat plafond.

Sowieso als dat allemaal zelfstandige woonruimtes zijn, wonen er dan 4 gezinnen oid met dat verbruik? Label F?

Tijd om te verhuizen wellicht.

Edit: Mocht het kamerhuur zijn dan trek je met vier kamers net zoveel als 3 a 4 gezinnen van 3 a 4 man en zit er mi. ook eea aan problemen in je stookgedrag.
Het is een op papier gesplitste woning. Wij hebben allemaal een eigen adres en is zelfstandig. Het huis betreft een groot herenhuis met 4 etages. Hier wonen per etage 1 persoon. Maar in theorie mag hier gewoon een gezin komen wonen. De woningen zijn rond de 70-75m2 per verdieping.

[ Bericht 6% gewijzigd door Rnie op 30-09-2022 22:00:47 ]
Ik krijg nog geld van je.
pi_206158510
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:46 schreef Rnie het volgende:

[..]
Het is een op papier gesplitste woning. Wij hebben allemaal een eigen adres en is zelfstandig. Het huis betreft een groot herenhuis met 4 etages.
Meters aanvragen bij netbeheerder?
Dum de dum
pi_206158614
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Meters aanvragen bij netbeheerder?
Die kan je wel aanvragen, maar je hebt ook aparte aansluitingen nodig dan. Duurt tegenwoordig iets van 6 maanden of langer, plus de bijkomende kosten voor de aanleg.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206158708
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rmtepomp-huur-woning

"Sommige mensen hebben wel een eigen voordeur, maar delen de gas -en elektriciteitsmeter met de buren. Het gaat vaak om huurappartementen. De meter kan gedeeld worden met één buurman -of vrouw, maar ook met dertig, zoals bij een appartementencomplex in Ede.

Dit complex heeft maar één gasaansluiting en twee elektra-aansluitingen die worden verdeeld naar de dertig huurwoningen. De bewoners verbruiken grofweg 70.000 kilowattuur per jaar aan elektra, en worden dus getroffen door het plafond van 2400 kilowattuur. Dat terwijl ze hier bij individuele aansluitingen onder zouden blijven."

Zo exceptioneel is het dus niet. Maar online vind ik er voor de rest weinig over. Andere Fokkers in dezelfde situatie?
Ik krijg nog geld van je.
pi_206159073
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:36 schreef Rnie het volgende:

Wordt hier door de overheid nog iets aan gedaan? Ik neem aan dat wij echt niet het enige huis in Nederland zijn die dit op deze manier heeft geregeld. Of zou ik mijn energieleverancier moeten bellen?
Hier zijn kamervragen over gesteld, met hieronder ook gelijk het antwoord van de regering:

quote:
Vraag 28
Is er een regeling mogelijk voor huishoudens die gezamenlijk gas en elektriciteit inkopen, bijvoorbeeld in een woongemeenschappen, studentenhuizen en appartementen met blokverwarming?

Antwoord op vraag 23 en vraag 28
Het kabinet zet erop in dat meer dan de helft van de huishoudens met het volledige energieverbruik onder het prijsplafond zullen vallen, zodat er zekerheid en rust geboden kan worden aan huishoudens. Ook huishoudens die voor een deel van het verbruik niet onder het prijsplafond vallen biedt deze maatregel een tegemoetkoming. Het kabinet kiest voor volumegrenzen omdat we aan de energiebehoefte van de consumenten moeten blijven voldoen in een tijd waarin er sprake is van schaarste. Het is daarom onvermijdelijk en in ons aller belang dat we de komende tijd ons verbruik beperken en de schaarse energie zoveel mogelijk eerlijk verdelen

De gebouwde omgeving is echter divers, zowel in mate van isolatie en grootte van de woning als in wijze van verwarmen. Het grootste deel van de Nederlandse woningen wordt verwarmd met aardgas met de traditionele cv-ketel. Daarnaast worden zo’n 400.000 woningen verwarmd met warmtepompen en zo’n 500.000 woningen middels een warmtenet. In deze woningen wijkt het energieverbruik (sterk) af van het gemiddelde energieverbruik. De gewenste snelheid legt echter beperkingen op aan de mate van gerichtheid en complexiteit die uitvoerbaar is. Het is niet mogelijk om extra complexiteiten toe te voegen zonder dat de uitvoerbaarheid in het geding komt.
Kortom, ik zou er niet op rekenen dat de overheid je hier te hulp gaat schieten. Mooiste uitkomst zou zijn als je zsm per huishouden gaat registreren en afrekenen, dan val je wel onder de regeling.
pi_206159110
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:35 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Hier zijn kamervragen over gesteld, met hieronder ook gelijk het antwoord van de regering:
[..]
Kortom, ik zou er niet op rekenen dat de overheid je hier te hulp gaat schieten. Mooiste uitkomst zou zijn als je zsm per huishouden gaat registreren en afrekenen, dan val je wel onder de regeling.
Hoe zou je dit moeten doen? Is dat gewoon bij de energiemaatschappij de situatie uitleggen en het daar aanvragen?
Ik krijg nog geld van je.
  vrijdag 30 september 2022 @ 22:39:39 #9
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_206159121
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:10 schreef Rnie het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rmtepomp-huur-woning

"Sommige mensen hebben wel een eigen voordeur, maar delen de gas -en elektriciteitsmeter met de buren. Het gaat vaak om huurappartementen. De meter kan gedeeld worden met één buurman -of vrouw, maar ook met dertig, zoals bij een appartementencomplex in Ede.

Dit complex heeft maar één gasaansluiting en twee elektra-aansluitingen die worden verdeeld naar de dertig huurwoningen. De bewoners verbruiken grofweg 70.000 kilowattuur per jaar aan elektra, en worden dus getroffen door het plafond van 2400 kilowattuur. Dat terwijl ze hier bij individuele aansluitingen onder zouden blijven."

Zo exceptioneel is het dus niet. Maar online vind ik er voor de rest weinig over. Andere Fokkers in dezelfde situatie?
Ja.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 30 september 2022 @ 22:40:40 #10
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_206159131
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:38 schreef Rnie het volgende:

[..]
Hoe zou je dit moeten doen? Is dat gewoon bij de energiemaatschappij de situatie uitleggen en het daar aanvragen?
De overheid gaat je energierekening niet betalen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_206159186
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:40 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
De overheid gaat je energierekening niet betalen.
Wilde eigenlijk reageren op je, maar zag dat je voornamelijk in KLB actief bent. Niet waard ook :)
Ik krijg nog geld van je.
  vrijdag 30 september 2022 @ 22:47:08 #12
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_206159217
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:45 schreef Rnie het volgende:

[..]
Wilde eigenlijk reageren op je, maar zag dat je voornamelijk in KLB actief bent. Niet waard ook :)
Jammerlijk, ik reageer overal van KLB tot OUD, van ONZ tot WGR.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Moderator vrijdag 30 september 2022 @ 22:50:47 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206159258
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:45 schreef Rnie het volgende:

[..]
Wilde eigenlijk reageren op je, maar zag dat je voornamelijk in KLB actief bent. Niet waard ook :)
Dit is niet per sé heel handig.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206159516
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:10 schreef Rnie het volgende:

Zo exceptioneel is het dus niet. Maar online vind ik er voor de rest weinig over. Andere Fokkers in dezelfde situatie?
Dat er andere complexen zijn waar het ook zo is, betekent niet dat het niet exceptioneel is.

Voor gas en elektriciteit is het bij zelfstandige woonruimten echt zeer ongebruikelijk dat niet elke woning een eigen meter heeft. Voor water komt het in flatgebouwen wel redelijk vaak voor dat er maar één meter is voor het hele gebouw. Water kost bijna niets.

Enige uitzondering op voorgaande is in gebouwen met blokverwarming. Dan wordt de verwarming in het hele gebouw geregeld door één installatie. Met meestal wel warmte-meters op de radiatoren voor een min of meer eerlijke verdeling van kosten. Er wordt dan voor die installatie een grote gasaansluiting gebruikt. Omdat voor koken en eventueel warm water maar relatief weinig gas nodig is, werd het vaak niet zinvol en te duur gevonden om hiervoor aparte meters te installateren.

In principe heb je bij woningen die officieel gesplitst zijn recht op individuele meters voor gas en elektriciteit. Wel zal er, om die meters te krijgen, waarschijnlijk geïnvesteerd moeten worden.

Ten eerste komt de netbeheerder niet gratis nieuwe aansluitingen realiseren. Hoeveel de nieuwe aansluitingen per woning kosten is op te vragen bij je netbeheerder. Dit loopt al snel in de honderden euro's per aansluiting.
Ten tweede moet je zorgen dat de meter-ruimte aan de huidige eisen voldoet en dat de installaties binnen het pand worden gesplitst. Dit kost afhankelijk van de huidige situatie honderden tot vele duizenden euro's.

En met bovenstaande weet je ook waarom de aanpassingen destijds bij splitsing niet zijn gedaan.


Dus ja, je hebt recht op eigen meters als je appartement ook echt als eigen adres is geregistreerd bij de gemeente. Maar je zal daarvoor wel behoorlijk in de buidel moeten tasten.
pi_206159610
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat er andere complexen zijn waar het ook zo is, betekent niet dat het niet exceptioneel is.

Voor gas en elektriciteit is het bij zelfstandige woonruimten echt zeer ongebruikelijk dat niet elke woning een eigen meter heeft. Voor water komt het in flatgebouwen wel redelijk vaak voor dat er maar één meter is voor het hele gebouw. Water kost bijna niets.

Enige uitzondering op voorgaande is in gebouwen met blokverwarming. Dan wordt de verwarming in het hele gebouw geregeld door één installatie. Met meestal wel warmte-meters op de radiatoren voor een min of meer eerlijke verdeling van kosten. Er wordt dan voor die installatie een grote gasaansluiting gebruikt. Omdat voor koken en eventueel warm water maar relatief weinig gas nodig is, werd het vaak niet zinvol en te duur gevonden om hiervoor aparte meters te installateren.

In principe heb je bij woningen die officieel gesplitst zijn recht op individuele meters voor gas en elektriciteit. Wel zal er, om die meters te krijgen, waarschijnlijk geïnvesteerd moeten worden.

Ten eerste komt de netbeheerder niet gratis nieuwe aansluitingen realiseren. Hoeveel de nieuwe aansluitingen per woning kosten is op te vragen bij je netbeheerder. Dit loopt al snel in de honderden euro's per aansluiting.
Ten tweede moet je zorgen dat de meter-ruimte aan de huidige eisen voldoet en dat de installaties binnen het pand worden gesplitst. Dit kost afhankelijk van de huidige situatie honderden tot vele duizenden euro's.

En met bovenstaande weet je ook waarom de aanpassingen destijds bij splitsing niet zijn gedaan.

Dus ja, je hebt recht op eigen meters als je appartement ook echt als eigen adres is geregistreerd bij de gemeente. Maar je zal daarvoor wel behoorlijk in de buidel moeten tasten.
Liggen deze kosten, als ze al dan niet gemaakt gaan worden, niet gewoon bij de huisbaas? Is hij dat ook verplicht als ik dat als huurder zou willen? Ik als huurder heb hier toch geen zeggenschap over lijkt me?

Als overheid zijnde zouden ze toch het prijsplafond voor gevallen zoals ons, heel simpel, 4x fictief kunnen verhogen? Wij kunnen aantonen dat wij op 4 aparte ingeschreven adressen wonen die beschikken over een meter.

Op het moment dat wij 9600 KWH + 4800 m2 als prijsplafond zouden hebben, dan komt dit namelijk overeen met ons verbruik. Wij zouden dan lichtjes over het prijsplafond heen gaan mbt het aantal KWH, maar dat is dan wel zo eerlijk!
Ik krijg nog geld van je.
pi_206159927
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:40 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
De overheid gaat je energierekening niet betalen.
Nieuws niet echt gevolgd zeker :')

Kabinet wil schulden overnemen van mensen die energie niet kunnen betalen - https://nos.nl/l/2444350
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 06:46:03 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206160729
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Die kan je wel aanvragen, maar je hebt ook aparte aansluitingen nodig dan. Duurt tegenwoordig iets van 6 maanden of langer, plus de bijkomende kosten voor de aanleg.
Die 6 maanden soit, maar met 10.000 kWh en 4000m3 gas dat 5x omhoog is gegaan loont dat inmiddels wel denk ik (als je niet meer dan 25% van het geheel verstookt).
Dum de dum
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:12:20 #18
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206160753
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:26 schreef Rnie het volgende:

[..]
Liggen deze kosten, als ze al dan niet gemaakt gaan worden, niet gewoon bij de huisbaas? Is hij dat ook verplicht als ik dat als huurder zou willen? Ik als huurder heb hier toch geen zeggenschap over lijkt me?

Als overheid zijnde zouden ze toch het prijsplafond voor gevallen zoals ons, heel simpel, 4x fictief kunnen verhogen? Wij kunnen aantonen dat wij op 4 aparte ingeschreven adressen wonen die beschikken over een meter.

Op het moment dat wij 9600 KWH + 4800 m2 als prijsplafond zouden hebben, dan komt dit namelijk overeen met ons verbruik. Wij zouden dan lichtjes over het prijsplafond heen gaan mbt het aantal KWH, maar dat is dan wel zo eerlijk!

Die regeling is er niet en ik zou er niet vanuit gaan dat die er gaat komen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:04:10 #19
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206160843
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 07:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Die regeling is er niet en ik zou er niet vanuit gaan dat die er gaat komen.
Plus dat TS met zijn verbruik van 2500 kWh en 1000 m3 gas (4 personen wonen er maar) gewoon achterlijk hoog zit qua verbruik. De regeling is wel voor TS en zijn kompanen bedoeld; het is de bedoeling dat ze hun stookgedrag aanpassen, of, ervoor betalen net als de rest van het volk dat zoveel verbuikt.
Dum de dum
pi_206161245
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 08:04 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Plus dat TS met zijn verbruik van 2500 kWh en 1000 m3 gas (4 personen wonen er maar) gewoon achterlijk hoog zit qua verbruik. De regeling is wel voor TS en zijn kompanen bedoeld; het is de bedoeling dat ze hun stookgedrag aanpassen, of, ervoor betalen net als de rest van het volk dat zoveel verbuikt.
Verbruik is toch niet heel veel?
pi_206161255
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 09:24 schreef skrn het volgende:

[..]
Verbruik is toch niet heel veel?
Ik lees nergens het woonopp., wel dat het om "4 etages" gaat. Dan is maar net de vraag, hoe oud, hoe geïsoleerd en welke opp. het om gaat.

Wij zitten met een vrijstaand '30 huis, iets hoger dan die 1000m3 gas en iets lager dan die 2500kWh, dus voor TS is het wel aan de hoge kant, maar zeker niet achterlijk hoog.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206161288
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 08:04 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Plus dat TS met zijn verbruik van 2500 kWh en 1000 m3 gas (4 personen wonen er maar) gewoon achterlijk hoog zit qua verbruik. De regeling is wel voor TS en zijn kompanen bedoeld; het is de bedoeling dat ze hun stookgedrag aanpassen, of, ervoor betalen net als de rest van het volk dat zoveel verbuikt.
De regeling is bedoeld om mensen te ontlasten. Een eenpersoons huishouden in een woning van dat formaat en (waarschijnlijk) leeftijd verbruikt ongeveer 1000 kuub gas. Als het voor rijtjeswoningen op rij waren had je ook niet zo gereageerd.
pi_206161294
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 09:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik lees nergens het woonopp., wel dat het om "4 etages" gaat. Dan is maar net de vraag, hoe oud, hoe geïsoleerd en welke opp. het om gaat.

Wij zitten met een vrijstaand '30 huis, iets hoger dan die 1000m3 gas en iets lager dan die 2500kWh, dus voor TS is het wel aan de hoge kant, maar zeker niet achterlijk hoog.
70-75 m2 is gewoon gepost
pi_206161331
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 09:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik lees nergens het woonopp., wel dat het om "4 etages" gaat. Dan is maar net de vraag, hoe oud, hoe geïsoleerd en welke opp. het om gaat.

Wij zitten met een vrijstaand '30 huis, iets hoger dan die 1000m3 gas en iets lager dan die 2500kWh, dus voor TS is het wel aan de hoge kant, maar zeker niet achterlijk hoog.
Ik wel:
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:46 schreef Rnie het volgende:
De woningen zijn rond de 70-75m2 per verdieping.


[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 01-10-2022 09:38:22 (oh, was al gezegd) ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206161358
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 09:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik lees nergens het woonopp., wel dat het om "4 etages" gaat. Dan is maar net de vraag, hoe oud, hoe geïsoleerd en welke opp. het om gaat.

Wij zitten met een vrijstaand '30 huis, iets hoger dan die 1000m3 gas en iets lager dan die 2500kWh, dus voor TS is het wel aan de hoge kant, maar zeker niet achterlijk hoog.
TS woont in zijn eentje per etage 1 persoon. Ik verbruik als een persoons huishouden 1200 KWH, volgens Nibud zou je op 1800 kunnen zitten, 2500 KWH voor 1 persoon is wel degelijk achterlijk hoog. Zou iemand in het pand nog et wiet kweken?
pi_206161361
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:26 schreef Rnie het volgende:

[..]
Liggen deze kosten, als ze al dan niet gemaakt gaan worden, niet gewoon bij de huisbaas? Is hij dat ook verplicht als ik dat als huurder zou willen? Ik als huurder heb hier toch geen zeggenschap over lijkt me?
Als er een verplichting tot individuele meters en aansluitingen zou zijn, dan mogelijk, ja. Ik ben niet bekend met die verplichting. Op zich betaal je al jaren "met frisse tegenzin" pro rata (oppervlakte). Nu het in je nadeel zou zijn met een regeling van overheidswege, waar je waarschijnlijk buiten de boot valt én het verbruik boven het plafond door de leverancier nóg verder verhoogd wordt om het verbruik onder het plafond te compenseren, is het opeens een (relevant) issue. Ik snap het wel, maar begrijpen doe ik het niet.

quote:
Als overheid zijnde zouden ze toch het prijsplafond voor gevallen zoals ons, heel simpel, 4x fictief kunnen verhogen? Wij kunnen aantonen dat wij op 4 aparte ingeschreven adressen wonen die beschikken over een meter.
Ja, dat zou kunnen. Uitzonderingen en maatwerk-regeltjes maken het wel lastiger uitvoerbaar. Meestal is dat niet aan de orde. Bij de NOW-steun vielen sommigen ook om die reden buiten de boot. Je kunt niet alles afvangen.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 01-10-2022 10:16:26 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:50:38 #27
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206161852
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 09:24 schreef skrn het volgende:

[..]
Verbruik is toch niet heel veel?
10000 kwh en 4000m3 voor 4 pers. In een huis nie veel?
Dum de dum
pi_206161986
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 10:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
10000 kwh en 4000m3 voor 4 pers. In een huis nie veel?
Het is niet "maar een huis". Het zijn vier individuele woningen met vier koelkasten vier vriezers etc.
pi_206162027
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 10:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
10000 kwh en 4000m3 voor 4 pers. In een huis nie veel?
Eén vierpersoons huishouden is natuurlijk wel wat anders dan 4 éénpersoons huishoudens in individuele appartementen.
Nou is 2500kwh en 1000m3 natuurlijk nog steeds hoog voor een eenpersoons huishouden en ik vermoed zomaar dat het niet 100% afgerekend worden voor eigen verbruik daar mee te maken heeft.

Wordt er tegenwoordig bij splitsing niet geeist dat er individuele aansluitingen gemaakt worden?
pi_206162081
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het is niet "maar een huis". Het zijn vier individuele woningen met vier koelkasten vier vriezers etc.
Dan nog is het veel, ik kom alleen uit op 1200 KWH, met 1 woning, 1 koelvriescombinatie, 2 tv's 1 pc diverse consoles, inductie koken en wat verlichting.

Nibud gaat van 1800 KWH uit. Met de Nibud richtlijn zou men op 4*1800= 7200 moeten uitkomen, dat is dus per woning 40% boven het gemiddelde verbruik. :D
pi_206162133
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Met de Nibud richtlijn zou men op 4*1800= 7200 moeten uitkomen, dat is dus per woning 40% boven het gemiddelde verbruik. :D
Spijtig genoeg een goed voorbeeld van individualisme.
quote:
Nu hoor ik jullie al denken: Maar wat als jij je PC aan laat staan, en boven alles keurig uit? Tuurlijk, het helemaal 100% kunnen wij dit niet nachecken. Maar het kan niet zo zijn dat ik 7000 kwh van de 10.000 kwh heb verbruikt. Maar wij gaan hier van het normale verstand uit. ;)
pi_206162136
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 10:50 schreef Fe2O3 het volgende:
10000 kwh en 4000m3 voor 4 pers. In een huis nie veel?
Vier aparte huishoudens. Geen gezin met 4 prs.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206162160
@Rnie reken er niet op dat er maatwerk gemaakt zal worden voor jullie situatie. Het goede nieuws is wel dat jullie een dermate hoog verbruik hebben dat je vrij eenvoudig heel veel zou moeten kunnen besparen. Mits jullie alle 4 bereid zijn om wat aan het gezamenlijk verbruik te doen...
pi_206162186
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:25 schreef Wiedanwel het volgende:
@:rnie reken er niet op dat er maatwerk gemaakt zal worden voor jullie situatie. Het goede nieuws is wel dat jullie een dermate hoog verbruik hebben dat je vrij eenvoudig heel veel zou moeten kunnen besparen. Mits jullie alle 4 bereid zijn om wat aan het gezamenlijk verbruik te doen...
Dit soort situaties zijn per definitie kut. Want als er maar één is die daar geen zin in heeft, dan heb je grote kans dat de rest ook denkt: als de buurman niet gaat bezuinigen, dan doe ik dat ook niet. En zo betaalt iedereen uiteindelijk meer dan nodig.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_206162316
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dan nog is het veel, ik kom alleen uit op 1200 KWH, met 1 woning, 1 koelvriescombinatie, 2 tv's 1 pc diverse consoles, inductie koken en wat verlichting.

Nibud gaat van 1800 KWH uit. Met de Nibud richtlijn zou men op 4*1800= 7200 moeten uitkomen, dat is dus per woning 40% boven het gemiddelde verbruik. :D
Als ze alleen wonen ja
pi_206162387
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dan nog is het veel, ik kom alleen uit op 1200 KWH, met 1 woning, 1 koelvriescombinatie, 2 tv's 1 pc diverse consoles, inductie koken en wat verlichting.

Nibud gaat van 1800 KWH uit. Met de Nibud richtlijn zou men op 4*1800= 7200 moeten uitkomen, dat is dus per woning 40% boven het gemiddelde verbruik. :D
Dan zitten wij met 4000 kuub daar dus per huishouden ruim onder ;) Wat er ook gezegd wordt, het betreft vier huishoudens. Het huis is in zijn totaliteit 300 m2 ongeveer.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:25 schreef Wiedanwel het volgende:
@:rnie reken er niet op dat er maatwerk gemaakt zal worden voor jullie situatie. Het goede nieuws is wel dat jullie een dermate hoog verbruik hebben dat je vrij eenvoudig heel veel zou moeten kunnen besparen. Mits jullie alle 4 bereid zijn om wat aan het gezamenlijk verbruik te doen...
Wij hebben afspraken gemaakt natuurlijk, maar het gaat in dit geval om de regeling die niet aansluit bij onze situatie. Al zouden wij afspraken maken en het verbruik van 10.000 kwh naar 7500 kwh weten te brengen, dan nog zitten wij 5000 kwh boven het prijsplafond, terwijl wij "individueel", met normaal verstand, als huishouden niet boven de 2500 kwh uitkomen. Ik ben ook bij de buren geweest, van een wietplantage is zeker geen sprake! :D
Het zijn gewoon normale mensen met een normaal huishouden, niks aparts of geks aan.

Wij moeten dus, als wij van 10.000 naar 7500 kwh gaan, 5000 x het verschil extra betalen, terwijl wij dat gezamelijk niet zouden betalen als het 4 meters waren geweest. En dat is fucked up.
Ik krijg nog geld van je.
pi_206162439
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:54 schreef Rnie het volgende:
En dat is fucked up.

Dit geldt helaas voor heel veel regelingen. Zodra je niet gemiddeld bent en afwijkt van de norm, dan ben je de lul.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_206162496
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:58 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dit geldt helaas voor heel veel regelingen. Zodra je niet gemiddeld bent en afwijkt van de norm, dan ben je de lul.
Het zou toch heel simpel moeten zijn om dit aan te passen? Als een huis kan aantonen dat er 4 huishoudens op 1 meter zitten, dan kan toch het prijsplafond fictief x4 gedaan worden voor die adressen?

Maargoed, ik steek mijn kop maar even lekker in het zand vandaag. Wat is het gaaf he in nederland? :X
Ik krijg nog geld van je.
pi_206162601
Je betaalt dan dus ook maar één keer de leveringskosten, netbeheer enz?

Die kosten gaan ook allemaal x4 als je 4 meters krijgt.
pi_206162692
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 12:03 schreef Rnie het volgende:

[..]
Het zou toch heel simpel moeten zijn om dit aan te passen? Als een huis kan aantonen dat er 4 huishoudens op 1 meter zitten, dan kan toch het prijsplafond fictief x4 gedaan worden voor die adressen?
Klinkt met alle benodigde controles geenszins simpeler dan het prijsplafond toepassen per aansluiting.

Let wel: de oorzaak van je probleem ligt primair bij de huisjesmelker die een huis halfbakken gesplitst heeft.

Secundair bij die gave overheid die halfbakken pleisters plakt. Voor jouw situatie heb je nog een extra pleister nodig en dat soort pleisters krijg je over het algemeen als je je groepeert en media aandacht vraagt.

Maar daarnaast mis ik naast de (terechte) vinger nog een stukje zelfreflectie. Als het daadwerkelijk om 4 éénpersoons huishoudens gaat dan zit je qua elektra toch echt 40% boven de gelinkte nibud norm en qua gas ook 25%. In plaats van je kop in het zand te steken zou je ook op onderzoek uit kunnen gaan om te zien of je ondanks al het onrecht zelf nog iets kunt verlichten aan de situatie...

[ Bericht 0% gewijzigd door Wiedanwel op 01-10-2022 12:33:46 ]
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:36:07 #41
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_206162805
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:26 schreef Rnie het volgende:

[..]
Liggen deze kosten, als ze al dan niet gemaakt gaan worden, niet gewoon bij de huisbaas? Is hij dat ook verplicht als ik dat als huurder zou willen? Ik als huurder heb hier toch geen zeggenschap over lijkt me?

Als overheid zijnde zouden ze toch het prijsplafond voor gevallen zoals ons, heel simpel, 4x fictief kunnen verhogen? Wij kunnen aantonen dat wij op 4 aparte ingeschreven adressen wonen die beschikken over een meter.

Op het moment dat wij 9600 KWH + 4800 m2 als prijsplafond zouden hebben, dan komt dit namelijk overeen met ons verbruik. Wij zouden dan lichtjes over het prijsplafond heen gaan mbt het aantal KWH, maar dat is dan wel zo eerlijk!

Ik denk dat de overheid het weinig boeit dat 4 mensen in een gigantisch huis genaaid worden door de huurbaas omdat de energiekosten zijn gestegen.

Je bent niet verplicht om bij woningsplitsing aparte meters te regelen dus je kan je verhuurder ook nergens toe dwingen. Als het een normaal iemand is of een normaal bedrijf dan kan je kijken of er over te praten valt. Is het een typische melker dan kan je hoogstens wat mediaophef creëren maar doen ze uiteindelijk nog niks en kan je beter verkassen.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:01:47 #42
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206163118
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 12:03 schreef Rnie het volgende:

[..]
Het zou toch heel simpel moeten zijn om dit aan te passen? Als een huis kan aantonen dat er 4 huishoudens op 1 meter zitten, dan kan toch het prijsplafond fictief x4 gedaan worden voor die adressen?

Maargoed, ik steek mijn kop maar even lekker in het zand vandaag. Wat is het gaaf he in nederland? :X
Jullie kunnen ook het stroomverbruik naar een normaal niveau brengen. Gas daargelaten, in een oud tochtig huis kan je stoken wat je wilt (en toch is 4k m3 veel).

Qua stroom is 2500 de man gewoon achterlijk veel. Met 2 PCs, 2 TVs en een dikke koelkast met z'n 4en halen we hier niet eens de 2200 ... je zou bijna zeggen dat er iemand bitcoins zit te minen oid.

Dat gemiddelde verbruik volgens het nibud is al achterlijk hoog met 1800 kWh voor 1 persoon. Dan heb je ook 4 koelkasten uit 1990 de man, staan er 2 televisies 24/7 aan en doe je voor het gemak de 60W lampen maar nooit uit oid.
Dum de dum
pi_206163412
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 12:24 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Klinkt met alle benodigde controles geenszins simpeler dan het prijsplafond toepassen per aansluiting.

Let wel: de oorzaak van je probleem ligt primair bij de huisjesmelker die een huis halfbakken gesplitst heeft.

Secundair bij die gave overheid die halfbakken pleisters plakt. Voor jouw situatie heb je nog een extra pleister nodig en dat soort pleisters krijg je over het algemeen als je je groepeert en media aandacht vraagt.

Maar daarnaast mis ik naast de (terechte) vinger nog een stukje zelfreflectie. Als het daadwerkelijk om 4 éénpersoons huishoudens gaat dan zit je qua elektra toch echt 40% boven de gelinkte nibud norm en qua gas ook 25%. In plaats van je kop in het zand te steken zou je ook op onderzoek uit kunnen gaan om te zien of je ondanks al het onrecht zelf nog iets kunt verlichten aan de situatie...
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:01 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Jullie kunnen ook het stroomverbruik naar een normaal niveau brengen. Gas daargelaten, in een oud tochtig huis kan je stoken wat je wilt (en toch is 4k m3 veel).

Qua stroom is 2500 de man gewoon achterlijk veel. Met 2 PCs, 2 TVs en een dikke koelkast met z'n 4en halen we hier niet eens de 2200 ... je zou bijna zeggen dat er iemand bitcoins zit te minen oid.

Dat gemiddelde verbruik volgens het nibud is al achterlijk hoog met 1800 kWh voor 1 persoon. Dan heb je ook 4 koelkasten uit 1990 de man, staan er 2 televisies 24/7 aan en doe je voor het gemak de 60W lampen maar nooit uit oid.
Ik denk dat jullie voorbij gaan aan het punt wat ik probeer te maken. Een stukje zelfreflectie is natuurlijk onzinnig. Het zijn 4 huishoudens, zo beschouw ik dat. Een flat heeft toch ook 30 of 40 huishoudens? Je kan dan toch ook niet zeggen, verbruik maar minder zodat jullie met 40 huishoudens onder de 1200 m3 en 2400 kwh in zijn totaliteit zitten?

Zoals ik al eerder aangaf gaat het niet om de hoeveelheid KWH en M3 wat wij verbruiken. Het gaat erom hoe dit, in samenhang met de overheidsregeling, gemeten wordt. Als wij in zijn totaliteit 2000 kwh boven het jaarlijkse gemiddelde liggen, dan is het eerlijk om dat net als de rest gewoon af te tikken.

Uiteraard snap ik wel een beetje de strekking wat jullie zeggen..Verbruik minder. punt. Dat is natuurlijk wat wij in deze situatie doen, maar dat gaat voorbij aan het punt waar het om draait. Wij hebben toch echt 4 wasmachines, 4 drogers, 8 TV's, 4 PC's, 4x zoveel lampen nodig om 4 keer een normaal huishouden te leiden.
Ik krijg nog geld van je.
pi_206167436
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:26 schreef Rnie het volgende:

[..]
[..]
Ik denk dat jullie voorbij gaan aan het punt wat ik probeer te maken. Een stukje zelfreflectie is natuurlijk onzinnig. Het zijn 4 huishoudens, zo beschouw ik dat. Een flat heeft toch ook 30 of 40 huishoudens? Je kan dan toch ook niet zeggen, verbruik maar minder zodat jullie met 40 huishoudens onder de 1200 m3 en 2400 kwh in zijn totaliteit zitten?

Zoals ik al eerder aangaf gaat het niet om de hoeveelheid KWH en M3 wat wij verbruiken. Het gaat erom hoe dit, in samenhang met de overheidsregeling, gemeten wordt. Als wij in zijn totaliteit 2000 kwh boven het jaarlijkse gemiddelde liggen, dan is het eerlijk om dat net als de rest gewoon af te tikken.

Uiteraard snap ik wel een beetje de strekking wat jullie zeggen..Verbruik minder. punt. Dat is natuurlijk wat wij in deze situatie doen, maar dat gaat voorbij aan het punt waar het om draait. Wij hebben toch echt 4 wasmachines, 4 drogers, 8 TV's, 4 PC's, 4x zoveel lampen nodig om 4 keer een normaal huishouden te leiden.
Gewoon benieuwd. 4x 1 persoons huishouden?
pi_206172939
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:26 schreef Rnie het volgende:

[..]
[..]
Ik denk dat jullie voorbij gaan aan het punt wat ik probeer te maken. Een stukje zelfreflectie is natuurlijk onzinnig. Het zijn 4 huishoudens, zo beschouw ik dat. Een flat heeft toch ook 30 of 40 huishoudens? Je kan dan toch ook niet zeggen, verbruik maar minder zodat jullie met 40 huishoudens onder de 1200 m3 en 2400 kwh in zijn totaliteit zitten?

Zoals ik al eerder aangaf gaat het niet om de hoeveelheid KWH en M3 wat wij verbruiken. Het gaat erom hoe dit, in samenhang met de overheidsregeling, gemeten wordt. Als wij in zijn totaliteit 2000 kwh boven het jaarlijkse gemiddelde liggen, dan is het eerlijk om dat net als de rest gewoon af te tikken.

Uiteraard snap ik wel een beetje de strekking wat jullie zeggen..Verbruik minder. punt. Dat is natuurlijk wat wij in deze situatie doen, maar dat gaat voorbij aan het punt waar het om draait. Wij hebben toch echt 4 wasmachines, 4 drogers, 8 TV's, 4 PC's, 4x zoveel lampen nodig om 4 keer een normaal huishouden te leiden.
Je vraag is duidelijk, en het antwoord ook: het prijsplafond dat de overheid nu voor ogen heeft, houdt geen rekening met meerdere woningen achter één aansluiting. Niet vanuit de overheid en dús ook geen uitzonderingen vanuit je energieleverancier. C'est ca, ts beantwoord.

Wil je dat dat er in dat opzicht wel wat gebeurt, dan zul je de politiek in beweging moeten krijgen en dat kan o.a. door media-aandacht te zoeken met lotgenoten.

Het enige dat je daarnaast nog kunt doen om goedkoper uit te zijn is stoppen met klagen en je verbruik omlaag brengen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Wiedanwel op 02-10-2022 09:36:57 ]
pi_206173348
Zal niet mee vallen om dat te splitsen. Iedere woning zou tegen geringe vergoeding wel een meter kunnen krijgen. Maar dan zit je nog met de hele installatie. Hoe lopen alle groepen?
Op mijn werk hebben wij ook zo’n situatie. 1 centrale meter voor ons (begane grond) en onze boven buren wat een ander bedrijf is. Wij vermoeden dan zij veel meer verbruiken. Maar delen de kosten zeg maar.
Zijn gaan informeren voor extra meter. Elektricien zei dat alles omgelegd moet worden, oftewel een compleet nieuwe installatie. Kosten zijn zo maar 10 a 15k bij ons.
pi_206173607
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 08:08 schreef hvan het volgende:
Zal niet mee vallen om dat te splitsen. Iedere woning zou tegen geringe vergoeding wel een meter kunnen krijgen. Maar dan zit je nog met de hele installatie. Hoe lopen alle groepen?
Op mijn werk hebben wij ook zo’n situatie. 1 centrale meter voor ons (begane grond) en onze boven buren wat een ander bedrijf is. Wij vermoeden dan zij veel meer verbruiken. Maar delen de kosten zeg maar.
Zijn gaan informeren voor extra meter. Elektricien zei dat alles omgelegd moet worden, oftewel een compleet nieuwe installatie. Kosten zijn zo maar 10 a 15k bij ons.
Afhankelijk van de stroomprijs kan dit toch interessant worden. Ook de bedrijfszekerheid vergroot je. Als je bovenburen teveel stroom verbruiken en een stop vliegt er uit terwijl jij druk op de computer bezig ben wordt je ook niet blij.
pi_206176923
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:30 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dit soort situaties zijn per definitie kut. Want als er maar één is die daar geen zin in heeft, dan heb je grote kans dat de rest ook denkt: als de buurman niet gaat bezuinigen, dan doe ik dat ook niet. En zo betaalt iedereen uiteindelijk meer dan nodig.
Dat was bij aangaan van de huurovereenkomst al bekend. Moet je een zelfstandige woonruimte in de breedste zin betrekken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206186176
Geldt het prijsplafond per gas/elektrameter meter? Of per zelfstandige woonruimte / huishouden?

Als het die laatste is, krijg je dan niet gewoon per unit A / B / C / D individueel te maken met het prijsplafond? Dus zeg maar, na de verdeelsleutel, ipv er voor?

En eh als het pand volgens de BD, gemeente, etc, allemaal als 4 huishoudens gezien worden, dan kan de overheid toch niet aankomen met 'ja maar jullie hebben maar 1 meter dus er geldt maar 1x het prijsplafond'? Daar gaan dan toch gewoon rechtszaken over komen?

[ Bericht 33% gewijzigd door probeer op 03-10-2022 09:38:30 ]
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 3 oktober 2022 @ 10:11:23 #50
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206186496
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 09:33 schreef probeer het volgende:
Daar gaan dan toch gewoon rechtszaken over komen?
En in die rechtszaak gaat gewoon gezegd worden, neem een meter ... kansloze zaak. Maar tot de wetgeving is uitgeschreven zal het gissen blijven. We wachten tot 1 november denk ik.

Anyways, ben nog steeds benieuwd waar ze daar nu 2500kWh de man aan verstoken, want dat verbruik is echt serieus hoog voor 1 persoon. Ik gok dat ze eens bij elkaar moeten gaan kijken. Zou me niks verbazen als er 3 op een normale 1000 a 1200 zitten en de 4e gewoon bitcoins aan het minen is oid.

Ter referentie
Dikke oude koelkast per jaar is ~400
TV 8 uur per dag aan is ~400
Wasmachine 2x per week aan is ~200

En dat zijn dan niet A++++ apparaten ook nog eens he. Nieuwe zooi zal nog zuiniger zijn.

Zonder gekke verbruikers, of, gek verbruiksgedrag, kom je met 1 persoon gewoon niet aan de 2500kWh.
Dum de dum
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')