FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Forse verhoging prijzen bus, trein- en metrokaartjes volgend jaar
weetjewel5vrijdag 30 september 2022 @ 18:35
Forse verhoging prijzen bus, trein- en metrokaartjes dreigt volgend jaar. Na gas en licht, de boodschappen en de zorgverzekering dreigt ook het openbaar vervoer flink duurder te worden. Bus, tram en metrokaartjes kunnen volgend jaar 7 procent in prijs stijgen en treinkaartjes van de NS ruim 3 procent. Het is opnieuw slecht nieuws voor vooral mensen met een kleine portemonnee.

Over de tariefstijging in bus, tram en metro is al overeenstemming bereikt tussen DOVA – dat is een samenwerkingsverband van de 12 provincies, de Vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het OV Bureau Groningen Drenthe - en het regionaal overleg consumentenorganisaties. Politieke besluitvorming erover moet nog plaatsvinden. In de beoogde tariefstijging wegen vooral de loonkosten en in mindere mate de gestegen diesel-, gas- en elektriciteitsprijzen mee. De verwachte loonstijging is 3,8 procent: diesel, gas en elektriciteit worden 33, 79 en 65 procent duurder, zo is de verwachting.

Fors en verontrustend
De regionale consumentenorganisaties 'kunnen instemmen', maar noemen een tariefsverhoging van 7 procent 'fors en daardoor verontrustend'. "Iedere verhoging werkt tegendraads om reizigers na de coronapandemie terug te winnen en nieuwe reizigers aan te trekken", aldus voorzitter Johan Kruithof van de landelijke overleggroep van de regionale consumentenorganisaties.

Bij de NS is de tariefsverhoging beperkter. De spoorwegen bereikten onlangs een akkoord met de vakbonden over een nieuwe, dure cao, maar heeft het geluk dat het voor elektriciteit in 2014 een langlopend contract afsloot met Eneco dat pas in 2024 aan vernieuwing toe is.

De meest verkochte treinkaartjes mogen door afspraken die gemaakt zijn met de overheid niet duurder worden dan de verwachte inflatie voor 2023 plus een doorbelasting van de gebruiksvergoeding die NS aan ProRail betaalt om over het spoor te mogen rijden.

Inflatie lager dan verwacht
Die inflatie leek in augustus nog uit te komen op 4,3 procent, maar op Prinsjesdag werd de inflatieraming voor volgend jaar door het Centraal Planbureau verlaagd naar 2,6 procent. Inclusief het doorberekenen van de gebruiksvergoeding zouden de meest verkochte treinkaartjes zo niet duurder mogen worden dan ruim 3 procent.

Dat lijkt een meevaller, maar toch is reizigersorganisatie Rover niet te spreken over een dergelijke verhoging. "Die ruim 3 procent zit op een beperkt deel van de kaartjes die NS verkoopt, het zogenoemde beschermde deel", zegt Freek Bos van Rover.

Minder treinen, hogere prijzen?
Het gaat dan om enkele tweedeklas reizen in het binnenland zonder korting, tweedeklas jaar- en maandtrajectkaarten en het NS-deel van een OV-jaarkaart. "Maar wij zijn erg bezorgd dat de dure cao die NS bereid is af te sluiten doorberekend gaat worden in het niet-beschermde deel, waaronder alle kortingsabonnementen bijvoorbeeld."

Ook de 3 procent voor het beschermde deel van de NS-kaartjes is Rover een doorn in het oog. "Wij willen dat de prijzen helemaal niet omhooggaan, omdat de dienstverlening in 2023 duidelijk minder zal zijn dan die in 2022."

Door personeelskrapte zag NS zich eerder dit jaar gedwongen om de dienstregeling te versoberen. "Waarom zou de reiziger meer moeten betalen voor minder", vraagt Bos zich hardop af.

Qua inzet van personeel en treinen wordt 2023 een jaar dat volgens Bos te vergelijken is met 2001. "Toen was er veel ziekteverzuim en vielen relatief veel treinen uit. De treinkaartjes werden toen in 2002 0 procent duurder. Dat zou in 2023 ook zo moeten zijn." In 2022 was nog sprake van een prijsverhoging van 1,8 procent.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)prijsstijging-dreigt

Inflatieraming voor volgend jaar 2,6%? Ze zijn weer aan het creatief boekhouden lijkt het.
Straatcommando.vrijdag 30 september 2022 @ 18:37
Het ov is gelukkig erg goedkoop dus dit kan prima.


:')
Waldorf22vrijdag 30 september 2022 @ 18:37
De kwaliteit gaat ook met de dag vooruit dus dat snap ik wel :)
Scjvbvrijdag 30 september 2022 @ 18:42
Het ov. :') Er spelen ergere dingen, dus we kunnen ons overal wel druk over gaan maken.
Sociosvrijdag 30 september 2022 @ 18:45
Koop een auto.
thedeedstervrijdag 30 september 2022 @ 18:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:42 schreef Scjvb het volgende:
Het ov. :') Er spelen ergere dingen, dus we kunnen ons overal wel druk over gaan maken.
Als het OV duurder wordt, dan gaan er weer meer mensen met de auto.
rutger05vrijdag 30 september 2022 @ 18:48
Ik vind het eerlijk gezegd ontzettend meevallen met die tariefsverhoging. Deze blijft ruimschoots onder de huidige extreme inflatie. De ruim 3 % van de NS tariefsverhoging voor de treinkaartjes zou zelfs laag genoemd kunnen worden.

Neemt niet weg dat het vervelend blijft voor burgers, omdat voor de meeste burgers hun inkomen beperkt met de inflatie mee stijgt.
Plompzakkervrijdag 30 september 2022 @ 18:48
Met het ov reizen :')
Straatcommando.vrijdag 30 september 2022 @ 18:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:45 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Als het OV duurder wordt, dan gaan er weer meer mensen met de auto.
En het wegennet is gelukkig helemaal niet overbelast. Ik sta nooit in de file op gekke tijdstippen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Straatcommando. op 30-09-2022 18:55:34 ]
Tijger_mvrijdag 30 september 2022 @ 18:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:48 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd ontzettend meevallen met die tariefsverhoging. Deze blijft ruimschoots onder de huidige extreme inflatie. De ruim 3 % van de NS tariefsverhoging voor de treinkaartjes zou zelfs laag genoemd kunnen worden.

Neemt niet weg dat het vervelend blijft voor burgers, omdat voor de meeste burgers hun inkomen beperkt met de inflatie mee stijgt.
De meeste burgers die dagelijks met OV reizen krijgen dat door de werkgever betaald, natuurlijk.
Waldorf22vrijdag 30 september 2022 @ 18:56
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De meeste burgers die dagelijks met OV reizen krijgen dat door de werkgever betaald, natuurlijk.
Of door DUO.
weetjewel5vrijdag 30 september 2022 @ 18:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De meeste burgers die dagelijks met OV reizen krijgen dat door de werkgever betaald, natuurlijk.
Tot een bepaalde afstand.
opgebaardevrijdag 30 september 2022 @ 18:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:48 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd ontzettend meevallen met die tariefsverhoging. Deze blijft ruimschoots onder de huidige extreme inflatie. De ruim 3 % van de NS tariefsverhoging voor de treinkaartjes zou zelfs laag genoemd kunnen worden.

Neemt niet weg dat het vervelend blijft voor burgers, omdat voor de meeste burgers hun inkomen beperkt met de inflatie mee stijgt.
Wat zeg je?! Schaam je. Scheer je weg!! Mafkees

Ontopic. De arme burger wordt genaaid en de winsten komen volledig terecht in de zakken van Rutte en Kaag #Gaaf land
Tijger_mvrijdag 30 september 2022 @ 18:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:57 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Tot een bepaalde afstand.
Is dat zo? Je werkgever mag je een OV jaarkaart geven zonder enig probleem vziw.
hoechstvrijdag 30 september 2022 @ 19:00
gelukkig zijn er geen treinen en bussen in Zeeland.
Whiskers2009vrijdag 30 september 2022 @ 19:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Is dat zo? Je werkgever mag je een OV jaarkaart geven zonder enig probleem vziw.
Dat is zo. Veel werkgevers hebben daar interne regels voor.
Malavitavrijdag 30 september 2022 @ 19:13
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 19:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat is zo. Veel werkgevers hebben daar interne regels voor.
Matige werkgever die ov niet 100% vergoed.
Whiskers2009vrijdag 30 september 2022 @ 19:14
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 19:13 schreef Malavita het volgende:

[..]
Matige werkgever die ov niet 100% vergoed.
Ik ken ze, óók bij de overheid zelf..
Harvest89vrijdag 30 september 2022 @ 19:21
3% valt wel mee.
Kun je natuurlijk wel zeggen 3% is te veel maar ik had veel erger verwacht.
lilyvrijdag 30 september 2022 @ 19:31
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:56 schreef Waldorf22 het volgende:

[..]
Of door DUO.
Niet allemaal.
Mijn zoon doet een mbo bbl opleiding en moet 1 keer per week naar Roermond naar school. Dik 15 euro per week. Voor bbl krijg je geen studenten reisproduct.
#ANONIEMvrijdag 30 september 2022 @ 20:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:37 schreef Straatcommando. het volgende:
Het ov is gelukkig erg goedkoop dus dit kan prima.
Klopt, ik verbaas me daar ook wel eens over. Ga je van het centrum naar de rand van Rotterdam en dan betaal je daar ¤ 1,80 voor of zo. Lekker interessant als daar 7% bij komt. Straks wordt het misschien wel 1,90. Jeetje.
Straatcommando.vrijdag 30 september 2022 @ 21:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:04 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Klopt, ik verbaas me daar ook wel eens over. Ga je van het centrum naar de rand van Rotterdam en dan betaal je daar ¤ 1,80 voor of zo. Lekker interessant als daar 7% bij komt. Straks wordt het misschien wel 1,90. Jeetje.
Je hebt wel abonnementen die het een stuk goedkoper maken, maar ov zou laagdrempelig moeten zijn.
icecreamfarmer_NLvrijdag 30 september 2022 @ 21:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:35 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je hebt wel abonnementen die het een stuk goedkoper maken, maar ov zou laagdrempelig moeten zijn.
Naja op andere trajecten is het veel duurder dan in je eentje met de auto.

Zoals ik al op de frontpage zei.
Ivo1985vrijdag 30 september 2022 @ 23:52
Wie afhankelijk is van OV maakt natuurlijk al lang gebruik van een voor hem/haar geschikt abonnement.

Losse reizen met OV zijn duur. Frequent met OV reizen is meestal helemaal niet zo duur. Een een prijsstijging van 3% bij NS is lager dan de gemiddelde loonstijging van dit jaar en véél lager dan de inflatie, dus helemaal niet zo'n "enorme prijsstijging". Relatief gezien worden treinreizen juist goedkoper.
Nobervrijdag 30 september 2022 @ 23:55
Mooi dat we op deze manier Oekraïne weer wat verder kunnen helpen. #onzeoorlog
weetjewel5vrijdag 30 september 2022 @ 23:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:55 schreef Nober het volgende:
Mooi dat we op deze manier Oekraïne weer wat verder kunnen helpen. #onzeoorlog
Misschien krijgen we wel een directe treinverbinding tussen Nederland en Oekraïne.
EinarBoevrijdag 30 september 2022 @ 23:59
Nou, waar zijn de kamerleden die voor het volk accijnsverlaging eisen? Of is dat alleen als de mogelijkheid om met een vervuilende moordmachine rond te karren in gevaar komt?
111210zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:29
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:45 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Als het OV duurder wordt, dan gaan er weer meer mensen met de auto.
En het is nu al drukker op tijdstippen dat het rustig zou moeten zijn. In de randstad dan.
#ANONIEMzaterdag 1 oktober 2022 @ 01:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 21:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Naja op andere trajecten is het veel duurder dan in je eentje met de auto.

Zoals ik al op de frontpage zei.
Op welk traject dan bijvoorbeeld?
icecreamfarmer_NLzaterdag 1 oktober 2022 @ 07:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 01:01 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Op welk traject dan bijvoorbeeld?
Tilburg Universiteit naar TU Eindhoven.
Met de auto kost mij dat voor 4x per maand ca 40 euro en voor de trein ca 65.

Terwijl dit een ideale route is. Voor en na transport laat ik er dan nog buiten.
ESF1Gamerzaterdag 1 oktober 2022 @ 08:03
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 19:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ik ken ze, óók bij de overheid zelf..
Dat klopt niet, want je krijgt ov kaart en je reis wordt 100% vergoed
lilyzaterdag 1 oktober 2022 @ 08:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:52 schreef Ivo1985 het volgende:
Wie afhankelijk is van OV maakt natuurlijk al lang gebruik van een voor hem/haar geschikt abonnement.

Losse reizen met OV zijn duur.
Als je maar 1 keer per week (in de spits) reist is een los retour kaartje goedkoper dan een abonnement. Voor ons iig wel.
Malavitazaterdag 1 oktober 2022 @ 09:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:59 schreef EinarBoe het volgende:
Nou, waar zijn de kamerleden die voor het volk accijnsverlaging eisen? Of is dat alleen als de mogelijkheid om met een vervuilende moordmachine rond te karren in gevaar komt?
is dat nodig dan?
Van_Poppelzaterdag 1 oktober 2022 @ 09:49
Het lijkt me logisch dat de loonsverhoging wordt doorberekend aan de reiziger.
TegendraadseTelgzaterdag 1 oktober 2022 @ 10:23
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:58 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat zeg je?! Schaam je. Scheer je weg!! Mafkees

Ontopic. De arme burger wordt genaaid en de winsten komen volledig terecht in de zakken van Rutte en Kaag #Gaaf land
De treinkaartjes zijn de afgelopen 10 jaar sneller in prijs gestegen dan de inflatie in die jaren. Het is niet meer dan terecht dat ze deze volledige inflatie niet ook nog meepakken. Zeker nu er een stuk minder service wordt geboden.

En als een kleuter andere meningen wegzetten als niet serieus te nemen zonder enige vorm van argumenten zet je post niet bepaald kracht bij..
Whiskers2009zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 08:03 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Dat klopt niet, want je krijgt ov kaart en je reis wordt 100% vergoed
Dat klopt wél. Anders schrijf ik het niet op. Er zijn overheidswerkgevers die de reiskosten voor het OV begrenzen.
ESF1Gamerzaterdag 1 oktober 2022 @ 11:24
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 10:27 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat klopt wél. Anders schrijf ik het niet op. Er zijn overheidswerkgevers die de reiskosten voor het OV begrenzen.
Dan reizen 1e klas met ikb budget in te zetten, dat is niet helemaal gratis

Ik werk zelf bij de overheid en ik krijg ov-kosten vergoed (ik heb een ov-kaart van de zaak)
Whiskers2009zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:26
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:24 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Dan reizen 1e klas met ikb budget in te zetten, dat is niet helemaal gratis

Ik werk zelf bij de overheid en ik krijg ov-kosten vergoed (ik heb een ov-kaart van de zaak)
Ik geloof gelijk dat jouw overheidswerkgever de OV-kosten 100% vergoedt. Echter, niet elke overheidswerkgever doet dat.
MoreDakkazaterdag 1 oktober 2022 @ 11:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:04 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Klopt, ik verbaas me daar ook wel eens over. Ga je van het centrum naar de rand van Rotterdam en dan betaal je daar ¤ 1,80 voor of zo. Lekker interessant als daar 7% bij komt. Straks wordt het misschien wel 1,90. Jeetje.
Probeer eens naar een andere stad te gaan.
Tjackazaterdag 1 oktober 2022 @ 11:33
toch te weinig mensen om te controleren

ik rij wel zwart
hunterrnlzaterdag 1 oktober 2022 @ 11:34
Nog duurder ? Het is nu al 48¤ voor een voltarief dagretour van mijn woonplaats naar Amsterdam.
#ANONIEMzaterdag 1 oktober 2022 @ 12:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 07:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Tilburg Universiteit naar TU Eindhoven.
Met de auto kost mij dat voor 4x per maand ca 40 euro en voor de trein ca 65.

Terwijl dit een ideale route is. Voor en na transport laat ik er dan nog buiten.
Als jij met de auto voor een tientje heen en weer rijdt tussen Tilburg en Eindhoven, dan reken je sowieso niet alle kosten mee. Je kunt geen 85 km rijden voor ¤10.

Bovendien is die ¤65 het volle tarief bij NS. Als je vier keer per maand gaat is het waarschijnlijk aantrekkelijker om een kortingskaart te nemen (afhankelijk van de tijden waarop je moet reizen).

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2022 12:20:55 ]
Cupfighterzaterdag 1 oktober 2022 @ 13:58
Nog duurder, maak het OV goedkoper zou ik zeggen dan kiezen misschien meer mensen om er ook mee op pad te gaan
Dutchguyzaterdag 1 oktober 2022 @ 14:12
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:37 schreef Waldorf22 het volgende:
De kwaliteit gaat ook met de dag vooruit dus dat snap ik wel :)
Vieze plakkerige overvolle te korte treinen met vertraging mogen inderdaad wat kosten.
Isabeauzaterdag 1 oktober 2022 @ 14:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 14:12 schreef Dutchguy het volgende:

Vieze plakkerige overvolle te korte treinen met vertraging mogen inderdaad wat kosten.
Als ze al rijden. Dat was het afgelopen half jaar best een dingetje.
Dutchguyzaterdag 1 oktober 2022 @ 14:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 14:14 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Als ze al rijden. Dat was het afgelopen half jaar best een dingetje.
Inderdaad. Of je zit lekker moet uitstappen en zie hem leeg wegrijden in de juiste richting. Ook een paar keer meegemaakt.
Isabeauzaterdag 1 oktober 2022 @ 14:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 14:27 schreef Dutchguy het volgende:

Inderdaad. Of je zit lekker moet uitstappen en zie hem leeg wegrijden in de juiste richting. Ook een paar keer meegemaakt.
Wat dacht je van al die mensen een week geleden die gedumpt werden in Amersfoort midden in de nacht en vervolgens kregen te horen dat er géén treinen meer zouden rijden en er werden ook geen bussen ingezet 8)7

Ik begrijp wel dat mensen liever met de auto gaan.
icecreamfarmer_NLzaterdag 1 oktober 2022 @ 15:54
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 12:14 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Als jij met de auto voor een tientje heen en weer rijdt tussen Tilburg en Eindhoven, dan reken je sowieso niet alle kosten mee. Je kunt geen 85 km rijden voor ¤10.

Bovendien is die ¤65 het volle tarief bij NS. Als je vier keer per maand gaat is het waarschijnlijk aantrekkelijker om een kortingskaart te nemen (afhankelijk van de tijden waarop je moet reizen).
Nee de vaste kosten heb ik toch al dus die tellen niet mee.
Dat is het tarief met kortingskaart. Die kost echter ook geld.
#ANONIEMzaterdag 1 oktober 2022 @ 17:34
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 15:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee de vaste kosten heb ik toch al dus die tellen niet mee.
Dat is het tarief met kortingskaart. Die kost echter ook geld.
Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Op die manier kun je altijd wel zeggen dat je voor je auto alleen de benzinekosten hebt. Onder de streep moeten de vaste lasten echter ook betaald worden, dus die moet je ook verdisconteren in de km-prijs.

Ik vraag me trouwens af of je zelfs de variabele kosten wel allemaal meerekent? Reken je onderhoud mee? Reken je afschrijving mee? Dat kan haast niet. Voor die 85 km zul je al snel 4 à 5 liter benzine nodig hebben en daarmee zit je tegenwoordig al bijna op dat tientje van je.

Een treinretour Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit kost 16,40. Vol tarief. Doe je dat maal vier, dan kom je inderdaad uit op de genoemde ¤65. Zou je met een kortingskaart reizen en zodoende 40% korting krijgen, dan kom je veel lager uit (Dal Voordeel kost ongeveer ¤5 per maand).

Kortom: kom maar eens met een traject waarop het OV daadwerkelijk duurder is dan de auto.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2022 17:36:23 ]
raptorixzaterdag 1 oktober 2022 @ 19:26
Dat treinen niet rijden en altijd vol zitten word altijd geroepen door mensen die met de auto reizen.
Toch erg bijzonder dat ik gewoon altijd een zitplaats heb, en zelden grote vertragingen.
Stephen_Dedaluszaterdag 1 oktober 2022 @ 19:30
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 19:26 schreef raptorix het volgende:
Dat treinen niet rijden en altijd vol zitten word altijd geroepen door mensen die met de auto reizen.
Toch erg bijzonder dat ik gewoon altijd een zitplaats heb, en zelden grote vertragingen.
Dit.
Beathovenzaterdag 1 oktober 2022 @ 20:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:57 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Tot een bepaalde afstand.
Meestal zit die bepaalde afstand bij een gemiddelde werkgever wel op het niveau van het redelijke. Als in dat je vanuit elk punt in de provincie van de locatie van je werkgever wel binnen de afstand valt. Anders is er altijd wel ergens een mouw aan te passen.
Sjeenzaterdag 1 oktober 2022 @ 21:07
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 19:26 schreef raptorix het volgende:
Dat treinen niet rijden en altijd vol zitten word altijd geroepen door mensen die met de auto reizen.
Toch erg bijzonder dat ik gewoon altijd een zitplaats heb, en zelden grote vertragingen.
Op het traject Maastricht-Eindhoven kun je ‘s morgens inderdaad wel zitten, terug vaak niet. Vertraging of zelfs gewoon geen trein is wekelijks het geval.
lilyzaterdag 1 oktober 2022 @ 21:15
Ik moest laatst naar Eindhoven high tech campus. Met de trein, spits.
Ik kon niet zitten zo druk. Al vanaf mijn stoptrein in mijn kleine dorp was het al proppen. Zelfs zo erg dat sommige studenten niet eens meer in konden stappen want trein was vol.
lilyzaterdag 1 oktober 2022 @ 21:17
Ik ga volgende keer dus gewoon met mijn auto.
lilyzaterdag 1 oktober 2022 @ 21:24
En gedurende die dag bleken er na 17:00 helemaal geen treinen meer te rijden van Sittard naar Maastricht/Heerlen dus moest ik ook nog vervoer terug zien te regelen.
Wel uiteindelijk gelukt maar nee, dank je. Volgende keer gewoon auto.
raptorixzaterdag 1 oktober 2022 @ 22:42
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:07 schreef Sjeen het volgende:

[..]
Op het traject Maastricht-Eindhoven kun je ‘s morgens inderdaad wel zitten, terug vaak niet. Vertraging of zelfs gewoon geen trein is wekelijks het geval.
Ja en de wagen? Nooit file?
Fietsenrekzaterdag 1 oktober 2022 @ 22:50
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:35 schreef weetjewel5 het volgende:
Forse verhoging prijzen bus, trein- en metrokaartjes dreigt volgend jaar. Na gas en licht, de boodschappen en de zorgverzekering dreigt ook het openbaar vervoer flink duurder te worden. Bus, tram en metrokaartjes kunnen volgend jaar 7 procent in prijs stijgen en treinkaartjes van de NS ruim 3 procent. Het is opnieuw slecht nieuws voor vooral mensen met een kleine portemonnee.

Over de tariefstijging in bus, tram en metro is al overeenstemming bereikt tussen DOVA – dat is een samenwerkingsverband van de 12 provincies, de Vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het OV Bureau Groningen Drenthe - en het regionaal overleg consumentenorganisaties. Politieke besluitvorming erover moet nog plaatsvinden. In de beoogde tariefstijging wegen vooral de loonkosten en in mindere mate de gestegen diesel-, gas- en elektriciteitsprijzen mee. De verwachte loonstijging is 3,8 procent: diesel, gas en elektriciteit worden 33, 79 en 65 procent duurder, zo is de verwachting.

Fors en verontrustend
De regionale consumentenorganisaties 'kunnen instemmen', maar noemen een tariefsverhoging van 7 procent 'fors en daardoor verontrustend'. "Iedere verhoging werkt tegendraads om reizigers na de coronapandemie terug te winnen en nieuwe reizigers aan te trekken", aldus voorzitter Johan Kruithof van de landelijke overleggroep van de regionale consumentenorganisaties.

Bij de NS is de tariefsverhoging beperkter. De spoorwegen bereikten onlangs een akkoord met de vakbonden over een nieuwe, dure cao, maar heeft het geluk dat het voor elektriciteit in 2014 een langlopend contract afsloot met Eneco dat pas in 2024 aan vernieuwing toe is.

De meest verkochte treinkaartjes mogen door afspraken die gemaakt zijn met de overheid niet duurder worden dan de verwachte inflatie voor 2023 plus een doorbelasting van de gebruiksvergoeding die NS aan ProRail betaalt om over het spoor te mogen rijden.

Inflatie lager dan verwacht
Die inflatie leek in augustus nog uit te komen op 4,3 procent, maar op Prinsjesdag werd de inflatieraming voor volgend jaar door het Centraal Planbureau verlaagd naar 2,6 procent. Inclusief het doorberekenen van de gebruiksvergoeding zouden de meest verkochte treinkaartjes zo niet duurder mogen worden dan ruim 3 procent.

Dat lijkt een meevaller, maar toch is reizigersorganisatie Rover niet te spreken over een dergelijke verhoging. "Die ruim 3 procent zit op een beperkt deel van de kaartjes die NS verkoopt, het zogenoemde beschermde deel", zegt Freek Bos van Rover.

Minder treinen, hogere prijzen?
Het gaat dan om enkele tweedeklas reizen in het binnenland zonder korting, tweedeklas jaar- en maandtrajectkaarten en het NS-deel van een OV-jaarkaart. "Maar wij zijn erg bezorgd dat de dure cao die NS bereid is af te sluiten doorberekend gaat worden in het niet-beschermde deel, waaronder alle kortingsabonnementen bijvoorbeeld."

Ook de 3 procent voor het beschermde deel van de NS-kaartjes is Rover een doorn in het oog. "Wij willen dat de prijzen helemaal niet omhooggaan, omdat de dienstverlening in 2023 duidelijk minder zal zijn dan die in 2022."

Door personeelskrapte zag NS zich eerder dit jaar gedwongen om de dienstregeling te versoberen. "Waarom zou de reiziger meer moeten betalen voor minder", vraagt Bos zich hardop af.

Qua inzet van personeel en treinen wordt 2023 een jaar dat volgens Bos te vergelijken is met 2001. "Toen was er veel ziekteverzuim en vielen relatief veel treinen uit. De treinkaartjes werden toen in 2002 0 procent duurder. Dat zou in 2023 ook zo moeten zijn." In 2022 was nog sprake van een prijsverhoging van 1,8 procent.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)prijsstijging-dreigt

Inflatieraming voor volgend jaar 2,6%? Ze zijn weer aan het creatief boekhouden lijkt het.
Tja alles wordt doorberekend. Loonsverhogingen zullen toch gecompenseerd moeten worden door NS.
Spablauw214zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:54
De NS is toch wel een van onze favoriete nationale pispalen. Grotendeels onterecht imo. Voor de mensen die klagen over vertragingen: ga eens naar een Duitsland of België. En daar zijn het materieel en de stations door de bank genomen ook nog ouder en slechter onderhouden dan hier.
Sjeenzondag 2 oktober 2022 @ 09:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 22:42 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja en de wagen? Nooit file?
Weet ik veel… ik reageer op jouw stelling dat er altijd zitplaats is en zelden vertraging.
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 09:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 17:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Op die manier kun je altijd wel zeggen dat je voor je auto alleen de benzinekosten hebt. Onder de streep moeten de vaste lasten echter ook betaald worden, dus die moet je ook verdisconteren in de km-prijs.

Ik vraag me trouwens af of je zelfs de variabele kosten wel allemaal meerekent? Reken je onderhoud mee? Reken je afschrijving mee? Dat kan haast niet. Voor die 85 km zul je al snel 4 à 5 liter benzine nodig hebben en daarmee zit je tegenwoordig al bijna op dat tientje van je.

Een treinretour Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit kost 16,40. Vol tarief. Doe je dat maal vier, dan kom je inderdaad uit op de genoemde ¤65. Zou je met een kortingskaart reizen en zodoende 40% korting krijgen, dan kom je veel lager uit (Dal Voordeel kost ongeveer ¤5 per maand).

Kortom: kom maar eens met een traject waarop het OV daadwerkelijk duurder is dan de auto.
Reken je ook de kosten mee voor de bus, tram of metro (of huurfiets) die je moet nemen om bij je daadwerkelijke bestemming te komen?
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 11:00
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Reken je ook de kosten mee voor de bus, tram of metro (of huurfiets) die je moet nemen om bij je daadwerkelijke bestemming te komen?
In dit voorbeeld niet, aangezien beide universiteiten op loopafstand van het treinstation liggen.
Spablauw214zondag 2 oktober 2022 @ 11:05
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 09:38 schreef Sjeen het volgende:

[..]
Weet ik veel… ik reageer op jouw stelling dat er altijd zitplaats is en zelden vertraging.
Een kaartje voor de trein is een vervoersbewijs en geen zitplaatsreservering he. Het is een wijdverbreid misverstand dat je automatisch recht zou hebben op een stoel “want ik heb verdomme betaald” ofzo.
torentjezondag 2 oktober 2022 @ 11:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:17 schreef lily het volgende:
Ik ga volgende keer dus gewoon met mijn auto.
Jij zocht dus een reden om het gebruiken van de auto goed te praten?
lilyzondag 2 oktober 2022 @ 11:16
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 11:10 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij zocht dus een reden om het gebruiken van de auto goed te praten?
Aparte conclusie wel :D Wat jij wil hoor.

Ik zocht die dag vooral een manier om thuis te komen want met de trein ging dat niet lukken. Met de auto gelukkig wel.
torentjezondag 2 oktober 2022 @ 11:21
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 11:16 schreef lily het volgende:

[..]
Aparte conclusie wel :D Wat jij wil hoor.

Ik zocht die dag vooral een manier om thuis te komen want met de trein ging dat niet lukken. Met de auto gelukkig wel.
Als ik van huis ga, is dat nooit verder dan een uurtje fietsen, zodat ik altijd weet dat ik snel thuis ben zonder extra kosten te hoeven maken. Waarom kunnen autogebruikers dat niet?
lilyzondag 2 oktober 2022 @ 11:25
Werk?
Spablauw214zondag 2 oktober 2022 @ 11:46
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 11:21 schreef torentje het volgende:

[..]
Als ik van huis ga, is dat nooit verder dan een uurtje fietsen, zodat ik altijd weet dat ik snel thuis ben zonder extra kosten te hoeven maken. Waarom kunnen autogebruikers dat niet?
Misschien omdat er weinig mensen zin in hebben om vrijwillig hun wereld zo klein te maken?

Het leven speelt zich 5 km rond je huis af en een dagje naar de stad is een wereldreis. Het is geen 1965 meer hè :')
torentjezondag 2 oktober 2022 @ 12:11
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 11:46 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Misschien omdat er weinig mensen zin in hebben om vrijwillig hun wereld zo klein te maken?

Het leven speelt zich 5 km rond je huis af en een dagje naar de stad is een wereldreis. Het is geen 1965 meer hè :')
Wie het risico neemt om ver te reizen, moet wel niet verbaast zijn dat weldenkende mensen hen dan bij pech geen hulp verlenen.
Spablauw214zondag 2 oktober 2022 @ 12:14
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:11 schreef torentje het volgende:

[..]
Wie het risico neemt om ver te reizen, moet wel niet verbaast zijn dat weldenkende mensen hen dan bij pech geen hulp verlenen.
Wat is dit nou weer voor wazig gelul man :')

In Nederland kom je altijd wel thuis. In de EU eigenlijk ook. Zo niet dan ben je toch gewoon verzekerd?
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 12:14
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 11:00 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
In dit voorbeeld niet, aangezien beide universiteiten op loopafstand van het treinstation liggen.
Dat is een hoge uitzondering he.
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 12:15
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Wat is dit nou weer voor wazig gelul man :')

In Nederland kom je altijd wel thuis. In de EU eigenlijk ook. Zo niet dan ben je toch gewoon verzekerd?
De dorpsidioot kun je beter negeren ;)
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 12:21
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is een hoge uitzondering he.
Ik heb het voorbeeld niet bedacht. Het staat je vrij om met een beter voorbeeld te komen.
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 12:27
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:21 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik heb het voorbeeld niet bedacht. Het staat je vrij om met een beter voorbeeld te komen.
Alle reizen naar plekken die niet vlak bij het station liggen. Oftewel de overgrote meerderheid.
torentjezondag 2 oktober 2022 @ 12:28
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Wat is dit nou weer voor wazig gelul man :')

In Nederland kom je altijd wel thuis. In de EU eigenlijk ook. Zo niet dan ben je toch gewoon verzekerd?
Welk deel van mijn bijdrage snap jij dan niet? Iedere autogebruiker zou toch eens terug moeten naar school, om daar het Nederlands goed te leren lezen en verstaan.
torentjezondag 2 oktober 2022 @ 12:29
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De dorpsidioot kun je beter negeren ;)
Anoniem schelden durf jij wel, hè?
Sjeenzondag 2 oktober 2022 @ 12:35
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 11:05 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Een kaartje voor de trein is een vervoersbewijs en geen zitplaatsreservering he. Het is een wijdverbreid misverstand dat je automatisch recht zou hebben op een stoel “want ik heb verdomme betaald” ofzo.
Heb je mij ergens zien zeggen dat dat zo is? Wederom, ik reageer op een stelling met een andere ervaring…
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 12:42
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Alle reizen naar plekken die niet vlak bij het station liggen. Oftewel de overgrote meerderheid.
Die zijn per auto allemaal goedkoper dan per OV?

Dat lijkt me heel sterk.
Spablauw214zondag 2 oktober 2022 @ 12:42
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:28 schreef torentje het volgende:

[..]
Welk deel van mijn bijdrage snap jij dan niet? Iedere autogebruiker zou toch eens terug moeten naar school, om daar het Nederlands goed te leren lezen en verstaan.
Ik zal nog een poging wagen.

Je moet op de fiets gaan want als je met de auto (of iets anders dan een fiets) gaat en je krijgt pech dan mag iedereen je in de stront laten zakken. Dat slaat toch als een lul op een sluisdeur?
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 12:45
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:42 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Die zijn per auto allemaal goedkoper dan per OV?

Dat lijkt me heel sterk.
Dat zul je dus moeten berekenen, maar dan moet je wel alle kosten meenemen. Als ik bij m'n ouders op bezoek ga gaan de kosten zelfs naar oneindig, omdat er geen openbaar vervoer meer is in hun dorp.
Spablauw214zondag 2 oktober 2022 @ 12:46
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:42 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Die zijn per auto allemaal goedkoper dan per OV?

Dat lijkt me heel sterk.
Onzin natuurlijk. Een retourtje Maastricht vanuit hier kost vol tarief ¤50, het is 500 km rijden op en neer ongeveer. Met de huidige prijzen betaal ik een tientje per 100 km aan diesel.

Benzineauto’s zijn door de bank genomen minder zuinig dus je betaalt hetzelfde of meer. Als je alleen de brandstofkosten rekent kan het misschien uit maar als je vaste kosten, afschrijving etc meerekent is de auto gewoon altijd duurder.
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 13:13
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat zul je dus moeten berekenen, maar dan moet je wel alle kosten meenemen. Als ik bij m'n ouders op bezoek ga gaan de kosten zelfs naar oneindig, omdat er geen openbaar vervoer meer is in hun dorp.
Ja, dat was mijn vraag. Kom eens met een traject, zodat we dat kunnen berekenen. Een traject waarvan jij meent dat het per auto goedkoper is dan met het OV.
torentjezondag 2 oktober 2022 @ 13:17
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:42 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik zal nog een poging wagen.

Je moet op de fiets gaan want als je met de auto (of iets anders dan een fiets) gaat en je krijgt pech dan mag iedereen je in de stront laten zakken. Dat slaat toch als een lul op een sluisdeur?
Dus jij vindt het de plicht van iedereen om gratis te helpen als de autogebruiker pech heeft?
Spablauw214zondag 2 oktober 2022 @ 13:19
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:17 schreef torentje het volgende:

[..]
Dus jij vindt het de plicht van iedereen om gratis te helpen als de autogebruiker pech heeft?
Hoe je dat uit mijn post haalt begrijp ik ook niet. Maar als ik pech heb met de auto bel ik gewoon de ANWB en daar betaal ik elk jaar voor. Dus je punt ontgaat me eigenlijk.
torentjezondag 2 oktober 2022 @ 13:32
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:19 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hoe je dat uit mijn post haalt begrijp ik ook niet. Maar als ik pech heb met de auto bel ik gewoon de ANWB en daar betaal ik elk jaar voor. Dus je punt ontgaat me eigenlijk.
Ik zie het nu weer eens door jou bevestigd worden dat autogebruikers in hun jeugd nooit opgelet hebben tijdens de taallessen.
Sjeenzondag 2 oktober 2022 @ 13:33
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:32 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik zie het nu weer eens door jou bevestigd worden dat autogebruikers in hun jeugd nooit opgelet hebben tijdens de taallessen.
Of jij bazelt gewoon maar iets… ook een optie.
torentjezondag 2 oktober 2022 @ 14:06
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:33 schreef Sjeen het volgende:

[..]
Of jij bazelt gewoon maar iets… ook een optie.
Uiteraard, onwelgevallige meningen en bijdrages over autogebruikers zijn gebazel en mogen niet verspreid worden, want dan kon weleens iedereen de autogebruikers in de steek laten.
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 14:44
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:13 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja, dat was mijn vraag. Kom eens met een traject, zodat we dat kunnen berekenen. Een traject waarvan jij meent dat het per auto goedkoper is dan met het OV.
Nou ja ik heb er net één gegeven.
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 14:46
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 14:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nou ja ik heb er net één gegeven.
Ik weet niet waar je ouders en jij wonen hoor.
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 14:47
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 14:46 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik weet niet waar je ouders en jij wonen hoor.
Dat heb ik toch gezegd? Ze wonen in een dorp zonder OV. En dat is niet heel uitzonderlijk, de afgelopen 10-15 jaar zijn er vooral in de dorpen zoveel lijnen geschrapt.

[ Bericht 9% gewijzigd door MoreDakka op 02-10-2022 15:04:20 ]
Spablauw214zondag 2 oktober 2022 @ 15:02
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:32 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik zie het nu weer eens door jou bevestigd worden dat autogebruikers in hun jeugd nooit opgelet hebben tijdens de taallessen.
Flikker toch op vent :') ik reis nota bene met de trein naar m’n werk. Je kent me niet eens.
Sjeenzondag 2 oktober 2022 @ 15:45
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 14:06 schreef torentje het volgende:

[..]
Uiteraard, onwelgevallige meningen en bijdrages over autogebruikers zijn gebazel en mogen niet verspreid worden, want dan kon weleens iedereen de autogebruikers in de steek laten.
je begrijpt dat je hiermee mijn post alleen maar bevestigt :*
icecreamfarmer_NLzondag 2 oktober 2022 @ 16:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 17:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Op die manier kun je altijd wel zeggen dat je voor je auto alleen de benzinekosten hebt. Onder de streep moeten de vaste lasten echter ook betaald worden, dus die moet je ook verdisconteren in de km-prijs.

Nee want die vaste kosten heb ik toch al. Of ik nu wel of niet naar EHV rij. Ik moet alleen de marginal costs rekenen. Ik ga niet minder aan onderhoud, verzekering of wegenbelasting betalen wanneer ik die dag niet naar EHV rij.
quote:
Ik vraag me trouwens af of je zelfs de variabele kosten wel allemaal meerekent? Reken je onderhoud mee? Reken je afschrijving mee? Dat kan haast niet. Voor die 85 km zul je al snel 4 à 5 liter benzine nodig hebben en daarmee zit je tegenwoordig al bijna op dat tientje van je.

Een treinretour Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit kost 16,40. Vol tarief. Doe je dat maal vier, dan kom je inderdaad uit op de genoemde ¤65. Zou je met een kortingskaart reizen en zodoende 40% korting krijgen, dan kom je veel lager uit (Dal Voordeel kost ongeveer ¤5 per maand).

Nee want ik heb altijd voordeel nodig en dat kost ¤25. Dal voordeel geldt alleen van 9 tot 4 en dan reis ik niet.
quote:
Kortom: kom maar eens met een traject waarop het OV daadwerkelijk duurder is dan de auto.
Zie hierboven.
icecreamfarmer_NLzondag 2 oktober 2022 @ 16:47
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 11:00 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
In dit voorbeeld niet, aangezien beide universiteiten op loopafstand van het treinstation liggen.
Dat heb ik idd niet meegenomen. Praktisch moet ik nog naar Tilburg universiteit toe wat ook ca 15min fietsen kost.
Van EHV Centraal naar de TU is een wandeling van 10min naar het goede gebouw.

Overigens was ik veel liever met de trein gegaan want ik heb een heken aan autorijden. Maar zowel qua tijd als geld ben ik goedkoper uit.
torentjezondag 2 oktober 2022 @ 16:52
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 15:45 schreef Sjeen het volgende:

[..]
je begrijpt dat je hiermee mijn post alleen maar bevestigt :*
Ik begrijp niet wat jij wil zeggen?
torentjezondag 2 oktober 2022 @ 16:54
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 15:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Flikker toch op vent :') ik reis nota bene met de trein naar m’n werk. Je kent me niet eens.
Ik heb jouw reactie over autogebruikers toch gelezen?
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 18:07
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 14:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat heb ik toch gezegd? Ze wonen in een dorp zonder OV. En dat is niet heel uitzonderlijk, de afgelopen 10-15 jaar zijn er vooral in de dorpen zoveel lijnen geschrapt.
Ik kan op basis hiervan toch geen berekening maken, zoals je zei?

Je claimt dat er vele trajecten zijn die met de auto goedkoper zijn dan met het OV, maar het lukt je niet om zelfs maar één traject te noemen waarvoor dat geldt. Ondanks diverse keren vragen.
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 18:13
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 16:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee want die vaste kosten heb ik toch al. Of ik nu wel of niet naar EHV rij. Ik moet alleen de marginal costs rekenen. Ik ga niet minder aan onderhoud, verzekering of wegenbelasting betalen wanneer ik die dag niet naar EHV rij.
[..]
Nee want ik heb altijd voordeel nodig en dat kost ¤25. Dal voordeel geldt alleen van 9 tot 4 en dan reis ik niet.
[..]
Zie hierboven.
Nee, vaste kosten heb je niet 'toch al'. Dat is een grote denkfout. Uiteindelijk moeten die kosten wel betaald worden en moet je die dus uitsmeren over alle kilometers die je maakt. Bovendien reken je niet eens alle variable kosten mee, maar alleen de benzine. Je bent jezelf voor de gek aan het houden.

En je OV-berekening mag je ook nog een keer overnieuw doen. Als je Altijd Voordeel hebt, kom je niet uit op ¤65 per maand.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-10-2022 18:14:02 ]
icecreamfarmer_NLzondag 2 oktober 2022 @ 18:41
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:13 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee, vaste kosten heb je niet 'toch al'. Dat is een grote denkfout. Uiteindelijk moeten die kosten wel betaald worden en moet je die dus uitsmeren over alle kilometers die je maakt.

Nee dat is dus helemaal niet (op een klein deel onderhoud na). Die kosten heb ik toch al of ik wel of niet rij zodoende moet je de marginal costs meenemen en niet de fixed. Verdiep je daar maar eens in want jij maakt nu de grote denkfout. De fixed costs doen er niet toe voor deze reis. Wel wanneer ik er een andere auto op uit zou zoeken of er een auto voor moet kopen. Dat is echter niet het geval. Want die auto had ik al voor mijn werk.
quote:
Bovendien reken je niet eens alle variable kosten mee, maar alleen de benzine. Je bent jezelf voor de gek aan het houden.

En je OV-berekening mag je ook nog een keer overnieuw doen. Als je Altijd Voordeel hebt, kom je niet uit op ¤65 per maand.
Dal altijd voordeel is ¤24,20 + 8 * 4,92 = ¤63,56 aka ca ¤65.
Misschien moet je zelf eens rekenen.

Het is met de auto 43km heen daar rekende ik ¤5,50 voor is ¤0,127 per km. Die rit kost mij 2,5l benzine tegen ¤1,75 per liter.
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 18:42
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:07 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik kan op basis hiervan toch geen berekening maken, zoals je zei?

Je claimt dat er vele trajecten zijn die met de auto goedkoper zijn dan met het OV, maar het lukt je niet om zelfs maar één traject te noemen waarvoor dat geldt. Ondanks diverse keren vragen.
Ik heb je net een traject genoemd, twee keer zelfs. De berekening heb ik al voor je gedaan.
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 19:05
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik heb je net een traject genoemd, twee keer zelfs. De berekening heb ik al voor je gedaan.
Nee, je hebt niet verteld op welk adres / in welke plaats de reis begint, noch in welke plaats de reis eindigt. En een berekening heb je ook niet laten zien.

Degene die eerder in dit topic beweerde dat de auto goedkoper was, kwam vervolgens met een volstrekt onzinnige berekening aan, dus ik neem niet zonder meer van je aan dat jouw berekening wel klopt. Laat het maar zien.
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 19:15
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:05 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee, je hebt niet verteld op welk adres / in welke plaats de reis begint, noch in welke plaats de reis eindigt. En een berekening heb je ook niet laten zien.
Volgens mij kun je niet lezen. De berekening is dat de reis met het OV oneindig veel duurder is, omdat het niet mogelijk is. De precieze kosten van een autoreis zijn niet relevant in dit scenario.
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 19:27
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee dat is dus helemaal niet (op een klein deel onderhoud na). Die kosten heb ik toch al of ik wel of niet rij zodoende moet je de marginal costs meenemen en niet de fixed. Verdiep je daar maar eens in want jij maakt nu de grote denkfout. De fixed costs doen er niet toe voor deze reis. Wel wanneer ik er een andere auto op uit zou zoeken of er een auto voor moet kopen. Dat is echter niet het geval. Want die auto had ik al voor mijn werk.
Right... Dus de kilometers die je voor je werk maakt, zijn veel duurder dan de kilometers die je voor je studie rijdt, omdat je de vaste kosten volledig toerekent aan je werkkilometers. En dat moet dan een argument zijn om aan te tonen dat het OV duurder is dan de auto?
quote:
Dal altijd voordeel is ¤24,20 + 8 * 4,92 = ¤63,56 aka ca ¤65.
Misschien moet je zelf eens rekenen.
Verder ga je nooit met de trein? Die vier keer per maand is het enige?

En waarom reken je hier de vaste kosten opeens wel mee?

quote:
Het is met de auto 43km heen daar rekende ik ¤5,50 voor is ¤0,127 per km. Die rit kost mij 2,5l benzine tegen ¤1,75 per liter.
Ook dat is geen eerlijke vergelijking.
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 19:28
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Volgens mij kun je niet lezen. De berekening is dat de reis met het OV oneindig veel duurder is, omdat het niet mogelijk is. De precieze kosten van een autoreis zijn niet relevant in dit scenario.
Ik zie nog steeds geen verifieerbare berekening hoor.
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 19:29
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:28 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik zie nog steeds geen verifieerbare berekening hoor.
Omdat je het niet wil zien :)
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 19:31
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Omdat je het niet wil zien :)
Nee, omdat jij weigert inzage te geven in de uitgangspunten van de berekening. We moeten maar van jou aannemen dat het waar is.

Als je nou eens openheid geeft en zegt om welke plaats het gaat, dan komen we wellicht ergens (maar niet per OV).
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 19:39
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:31 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee, omdat jij weigert inzage te geven in de uitgangspunten van de berekening. We moeten maar van jou aannemen dat het waar is.

Als je nou eens openheid geeft en zegt om welke plaats het gaat, dan komen we wellicht ergens (maar niet per OV).
Jij denkt serieus dat ik even het adres van mijn ouders ga geven? :D Ga toch weg man.

Maar ter illustratie: Rotterdam naar St. Willebrord. Kosten met OV: ∞
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 19:50
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jij denkt serieus dat ik even het adres van mijn ouders ga geven? :D Ga toch weg man.

Maar ter illustratie: Rotterdam naar St. Willebrord. Kosten met OV: ∞
Ja, graag het volledige adres, maar ook hun namen, telefoonnummer en favoriete kleur. Nee, natuurlijk niet. Gewoon de woonplaats.

Arriva bus 312 stopt in St. Willebrord, al is er kennelijk maar één halte in het durp en kan het daar vandaan nog wel een stukje lopen zijn. Onmogelijk is het echter niet.
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 20:06
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:50 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Arriva bus 312 stopt in St. Willebrord, al is er kennelijk maar één halte in het durp en kan het daar vandaan nog wel een stukje lopen zijn. Onmogelijk is het echter niet.
Oh dat is dan sinds kort weer, ik pakte gewoon het eerste de beste dorp via Google. Maar ik hoop dat je het punt een beetje snapt. Er zijn met het OV op de meeste trajecten extra kosten die je consequent negeert, en op sommige trajecten is een reis met het OV niet (meer) mogelijk. Probeer maar eens naar Drijber te gaan, bijvoorbeeld.
Malavitazondag 2 oktober 2022 @ 20:10
Jezus. Drijber, sint willebrord. Waar gaat dit over :')

Voor het merendeel is het ov een goedkoper alternatief, en wordt door een werkgever vaak vergoed.
En laten we het parkeren en de kosten niet vergeten.
MoreDakkazondag 2 oktober 2022 @ 20:13
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:10 schreef Malavita het volgende:

Voor het merendeel is het ov een goedkoper alternatief
Dat is nog maar de vraag.
lilyzondag 2 oktober 2022 @ 20:21
Het ov kost ook vaak veel meer tijd. De rit laatst naar Eindhoven HTC duurde met trein en bus (en wachten) een uur en 3 kwartier. Met de auto rij ik 3 kwartier.
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 20:26
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Oh dat is dan sinds kort weer, ik pakte gewoon het eerste de beste dorp via Google. Maar ik hoop dat je het punt een beetje snapt. Er zijn met het OV op de meeste trajecten extra kosten die je consequent negeert, en op sommige trajecten is een reis met het OV niet (meer) mogelijk. Probeer maar eens naar Drijber te gaan, bijvoorbeeld.
Ik negeer niks. Ik reageerde op een voorbeeld van een andere user. Ik heb je toen meteen al verteld dat het je vrij staat om met een beter voorbeeld te komen.

Ik geloof trouwens best dat het OV niet overal in Nederland komt, maar dat was het punt niet. Het ging om de tarieven. Mensen die beweren dat de reis per auto goedkoper is dan per OV, maar niet in staat zijn om één traject aan te dragen waarvoor dat dan geldt. Naast tarieven kunnen er natuurlijk nog allerlei andere redenen zijn waarom je de voorkeur geeft aan het een of het ander. Slechte dekking is één van die redenen.
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 20:29
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:21 schreef lily het volgende:
Het ov kost ook vaak veel meer tijd. De rit laatst naar Eindhoven HTC duurde met trein en bus (en wachten) een uur en 3 kwartier. Met de auto rij ik 3 kwartier.
Behalve als er file staat.
lilyzondag 2 oktober 2022 @ 20:30
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:29 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Behalve als er file staat.
Dan niet nee. Maar dat komt op dat traject niet zo vaak voor. Het gebeurt vaker dat een trein niet rijdt, serieus waar.

Ik vind de trein de laatste tijd niet meer te vertrouwen en het kost enorm veel tijd. Dus we carpoolen wat vaker.
#ANONIEMzondag 2 oktober 2022 @ 20:53
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:30 schreef lily het volgende:

[..]
Dan niet nee. Maar dat komt op dat traject niet zo vaak voor. Het gebeurt vaker dat een trein niet rijdt, serieus waar.

Ik vind de trein de laatste tijd niet meer te vertrouwen en het kost enorm veel tijd. Dus we carpoolen wat vaker.
Als dat lukt (het carpoolen) is de auto waarschijnlijk ook goedkoper. Al weet ik eigenlijk niet of NS nog van die meerpersoons-korting hanteert.
summer2birdzondag 2 oktober 2022 @ 20:53
Ben ik ff blij dat ik bijna een brommer heb :P

Leuk bijpassend liedje:
https://youtube.com/shorts/MIof66lpIhk?feature=share
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 11:42
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:27 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Right... Dus de kilometers die je voor je werk maakt, zijn veel duurder dan de kilometers die je voor je studie rijdt, omdat je de vaste kosten volledig toerekent aan je werkkilometers. En dat moet dan een argument zijn om aan te tonen dat het OV duurder is dan de auto?

Dat klopt want daar heb ik een auto voor moeten kopen omdat het OV helemaal drama is.
Naar Eindhoven is nu tijdelijk een extra ritje dus zijn het marginal costs.

quote:
[..]
Verder ga je nooit met de trein? Die vier keer per maand is het enige?

En waarom reken je hier de vaste kosten opeens wel mee?

Omdat ik verder niet met de trein ga. Zodoende moet ik specifiek voor dit traject de kortingskaart kopen en moet ik die meenemen in de marginal costs.

Echt verdiep je er eens in want daar gaat jouw denken fout. Is niet erg want veel mensen maken die fout.
https://en.wikipedia.org/wiki/Marginal_cost
quote:
[..]
Ook dat is geen eerlijke vergelijking.
Dat is zeer zeker een eerlijke vergelijking. Ik moet er nog wat onderhoud bij rekenen maar dat gaat de balans niet veranderen.
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 11:52
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat klopt want daar heb ik een auto voor moeten kopen omdat het OV helemaal drama is.
Moet je de autokosten nog steeds gewoon meerekenen hoor :')
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 11:55
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:52 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Moet je de autokosten nog steeds gewoon meerekenen hoor :')
Voor mijn normale verkeer wel ja.
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 11:55
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Voor mijn normale verkeer wel ja.
Nee, voor al je verkeer waarbij je de auto gebruikt.
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 11:55
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:55 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Nee, voor al je verkeer waarbij je de auto gebruikt.
Nee.
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 11:56
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee.
Als je geen zin hebt in het maken van een eerlijke vergelijking, dan hoeft het inderdaad niet. Maar verder wel natuurlijk.
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 11:57
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:56 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Als je geen zin hebt in het maken van een eerlijke vergelijking, dan hoeft het inderdaad niet. Maar verder wel natuurlijk.
Nee als ik ze toevoeg is het geen eerlijke vergelijking.
Echt lees het stuk van marginal costs eens.
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 12:12
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee als ik ze toevoeg is het geen eerlijke vergelijking.
Het weglaten van kosten in een kostenvergelijking, maakt het geen eerlijke vergelijking. Je kunt hoog en laag springen, maar je hebt die auto zodat je de mogelijkheid hebt om van Tilburg naar Eindhoven te rijden met de auto, of wat dan ook, en dus moet je de kosten van de auto meenemen in je kostenvergelijking.
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 12:27
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:12 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Het weglaten van kosten in een kostenvergelijking, maakt het geen eerlijke vergelijking. Je kunt hoog en laag springen, maar je hebt die auto zodat je de mogelijkheid hebt om van Tilburg naar Eindhoven te rijden met de auto, of wat dan ook, en dus moet je de kosten van de auto meenemen in je kostenvergelijking.
Nee echt lees het marginal costs verhaal.

De auto heb ik al. Die heb al betaald en die schrijf ik af op mijn woon werk verkeer (ergens anders amper voor nodig).

Nu beslis ik dat ik vanmiddag wil gaan winkelen in Eindhoven, dan moet ik een vergelijk maken tussen 2 opties voor die specifieke rit.
1. De rit met de auto naar Eindhoven kost mij dan extra: benzine en wat bandenslijtage. De auto wordt er niet noemenswaardig sneller door afgeschreven.
2. Of de trein/bus combi met al dan niet een kortingskaart. (Soms kan een dal weekend voordeel al uit voor 1 rit.)

Als ik het niet zo doe betaal ik namelijk 2x afschrijving.

Anders wordt het wanneer dit een permanent karakter krijgt en/of ik er specifiek iets voor moet gaan aanschaffen.
Stel ik krijg nieuw werk in Eindhoven en moet daar 5x p.w. voor naar Woensel West.
De vergelijking wordt dan:
1. De rit met de auto inclusief afschrijving want de auto wordt hoofdzakelijk voor dat doel gebruikt en dus verouderd hij ook noemenswaardig door die ritten. Ook heb ik dan winterbanden nodig dus die moet ik er ook bij optellen. Daarbovenop dan de benzinekosten en de hele santekraam.
2. Trein/bus combi met trajectkaart/voordeelkaart.

Zou ik nu kiezen voor de trein/bus combi in dit voorbeeld en willen gaan winkelen in Eindhoven dan worden mijn opties als volgt:
1. Auto huren plus benzinekosten en de hele mikmak.
2. Niets want trajectkaart heb ik al reeds in bezit en wordt afgeschreven op de woon werk kilometers.
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 12:32
quote:
Die auto heb je, omdat de afweging bij het kopen van de auto was dat het nuttig was om een auto te hebben voor je reguliere en irreguliere reizen. Dat je de auto ook buiten de vaste werkroute om kan gebruiken, is onderdeel van het hebben van de auto. Ergo, je hebt die auto zódat je ook andere toertjes kan maken. Dus bij de toertjes die je dan maakt met de auto, moet je de autokosten gewoon meerekenen.
Zo simpel is het.

Volgens jou redenering kan ik zeggen: Ik heb een NS-vrij abonnement voor mijn werk. Daarnaast reis ik 4 dagen per maand van Tilburg naar Eindhoven. Omdat ik toch al een NS-vrij abonnement heb, kost me dat 0 euro. Conclusie: met de trein kun je gratis reizen van Tilburg naar Eindhoven. Probeer daar maar eens onder te komen met de auto.
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 13:27
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 12:32 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Die auto heb je, omdat de afweging bij het kopen van de auto was dat het nuttig was om een auto te hebben voor je reguliere en irreguliere reizen. Dat je de auto ook buiten de vaste werkroute om kan gebruiken, is onderdeel van het hebben van de auto. Ergo, je hebt die auto zódat je ook andere toertjes kan maken. Dus bij de toertjes die je dan maakt met de auto, moet je de autokosten gewoon meerekenen.
Zo simpel is het.

Nee zo fout is jouw redenering.
Je moet die niet meenemen.
quote:
Volgens jou redenering kan ik zeggen: Ik heb een NS-vrij abonnement voor mijn werk. Daarnaast reis ik 4 dagen per maand van Tilburg naar Eindhoven. Omdat ik toch al een NS-vrij abonnement heb, kost me dat 0 euro. Conclusie: met de trein kun je gratis reizen van Tilburg naar Eindhoven. Probeer daar maar eens onder te komen met de auto.
Precies je begint het te snappen. Echt nogmaals lees het stuk over marginal costs.
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 13:30
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee zo fout is jouw redenering.
Je moet die niet meenemen.
[..]
Precies je begint het te snappen. Echt nogmaals lees het stuk over marginal costs.
Nee, het slaat he-le-maal nergens op :')
En je hoeft mij niets te melden over marginal costs, het is gewoon een debiele redenering van je. Je reist niet gratis van Eindhoven naar Tilburg of vice versa, je moet gewoon de kosten doorrekenen die je had om in die situatie te komen. Je neemt namelijk de flexibiliteit van het gekozen vervoersmiddel, mee in je initiële aanschafskeuze. Je wordt niet geboren met een auto of een treinabonnement, je moet er een aanschaffen. Dat zijn gewoon kosten die je bij elk ritje moet doorberekenen.
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 13:40
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:30 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Nee, het slaat he-le-maal nergens op :')
En je hoeft mij niets te melden over marginal costs, het is gewoon een debiele redenering van je.

Blijkbaar wel want snappen doe je het nog steeds niet.
Kun je wel gaan schelden maar dat zet je argumentatie niet bepaald kracht bij.

quote:
Je reist niet gratis van Eindhoven naar Tilburg of vice versa, je moet gewoon de kosten doorrekenen die je had om in die situatie te komen. Je neemt namelijk de flexibiliteit van het gekozen vervoersmiddel, mee in je initiële aanschafskeuze.
Klopt niet.

quote:
Je wordt niet geboren met een auto of een treinabonnement, je moet er een aanschaffen.
Klopt maar niet voor dit doel / deze keuze.

quote:
Dat zijn gewoon kosten die je bij elk ritje moet doorberekenen.
Klopt niet. Voor de keuze die je dan maakt heb je de trajectkaart/auto al. De variabelen voor specifiek die keuze zijn dan niet de aanschaf van de auto/trajectkaart.

Iets anders herreken jij ook je KM prijs terug per ritje dat je extra maakt?
Dus in januari kost jouw woonwerk verkeer ¤1 per km en een incidenteel bezoek aan oma kost dan ook ¤1 per km. Maar in december is dat gedaald naar ¤0,19 per km elk?

En stel dat je een trajectkaart hebt, je moet een keer naar een andere stad toe maar volgens jouw methodiek moet je dan de kaart ook over die kilometers afschrijven. Dan blijkt dat er uit die berekening het volgende komt (hypothetisch en puur economisch):
1. Zonder afschrijving van de trajectkaart mee te nemen is de trein goedkoper;
2. Neem je die extra afschrijving wel mee dan is een auto huren en rijden goedkoper;

Je pakt dan de auto want dat is goedkoper ondanks dat, ongeacht of je de trajectkaart 100 of 200x gebruikt, je jaarlijkse kosten hetzelfde blijven en de auto kosten er wel bovenop komen?

[ Bericht 8% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 03-10-2022 13:51:42 ]
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 13:53
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Blijkbaar wel want snappen doe je het nog steeds niet.
Kun je wel gaan schelden maar dat zet je argumentatie niet bepaald kracht bij.
[..]
Klopt niet.
[..]
Klopt maar niet voor dit doel / deze keuze.
Jawel, je neemt m om te reizen...
quote:
En stel dat je een trajectkaart hebt, je moet een keer naar een andere stad toe maar volgens jouw methodiek moet je dan de kaart ook over die kilometers afschrijven.
Nee, bij een trajectkaart niet - dat is immers een, pampampam, trajectkaart. Als dat alleen effect heeft op het specifieke traject, levert het buiten dat traject niets op. Als het eventueel een korting oplevert - 40% bijvoorbeeld - moet je de component van de kortingskaart gewoon meenemen in de kosten op een ander traject inderdaad.
quote:
Dan blijkt dat er uit die berekening het volgende uit komt (hypothetisch en puur economisch):

1. Zonder afschrijving van de trajectkaart mee te nemen is de trajectkaart goedkoper;
2. Neem je die extra afschrijving wel mee dan is een auto huren en rijden goedkoper;

Je pakt dan de auto want dat is goedkoper ondanks dat, ongeacht of je de trajectkaart 100 of 200x gebruikt, je jaarlijkse kosten hetzelfde blijven en de auto kosten er wel bovenop komen?
Nee, hoe vaker je de auto gebruikt, hoe lager de vaste autolasten per kilometer en dus per trip zullen zijn.
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 14:04
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:53 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Jawel, je neemt m om te reizen...

Nee je koopt hem om te reizen naar A maar opeens moet je ook een keer naar B.
De hele voorgeschiedenis en kosten doen er dan niet toe hoe je aan de trajectkaart/auto bent gekomen.
quote:
[..]
Nee, bij een trajectkaart niet - dat is immers een, pampampam, trajectkaart. Als dat alleen effect heeft op het specifieke traject, levert het buiten dat traject niets op. Als het eventueel een korting oplevert - 40% bijvoorbeeld - moet je de component van de kortingskaart gewoon meenemen in de kosten op een ander traject inderdaad.
[..]

Zie mijn eerdere voorbeeld het is trip op dat traject.
quote:
Nee, hoe vaker je de auto gebruikt, hoe lager de vaste autolasten per kilometer en dus per trip zullen zijn.
Maar dat weet je in januari niet wat je in december gaat rijden. En het was hypothetisch dus eerdere of latere reizen tellen niet mee voor de keuze.
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 14:08
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee je koopt hem om te reizen naar A maar opeens moet je ook een keer naar B.
Nee, je koopt hem omdat je regelmatig naar A moet en tegelijkertijd meeneemt hoe nuttig het is op andere momenten.
quote:
De hele voorgeschiedenis en kosten doen er dan niet toe hoe je aan de trajectkaart/auto bent gekomen.

Maar dat weet je in januari niet wat je in december gaat rijden. En het was hypothetisch dus eerdere of latere reizen tellen niet mee voor de keuze.
Jawel, je koopt een auto omdat je het handig vindt om een auto te hebben en als je de auto gebruikt voor een reis, moet je gewoon de kosten van het gebruik meenemen om de kosten voor de reis uit te rekenen.

De auto die je hebt, kost een bedrag per jaar, los van de benzine - het totale bedrag is afhankelijk van hoeveel je reist en wat je er mee doet. Voor elke trip moet je naar rato die kosten gewoon meenemen om de kosten van de trip te bepalen.
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 14:21
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:08 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Nee, je koopt hem omdat je regelmatig naar A moet en tegelijkertijd meeneemt hoe nuttig het is op andere momenten.

Nee dat doe je niet. (Althans ik niet.)
quote:
[..]
Jawel, je koopt een auto omdat je het handig vindt om een auto te hebben en als je de auto gebruikt voor een reis, moet je gewoon de kosten van het gebruik meenemen om de kosten voor de reis uit te rekenen.

Wederom het concept marginal costs, leer het. Voor die keus doet het er niet toe.
quote:
De auto die je hebt, kost een bedrag per jaar, los van de benzine - het totale bedrag is afhankelijk van hoeveel je reist en wat je er mee doet. Voor elke trip moet je naar rato die kosten gewoon meenemen om de kosten van de trip te bepalen.
Dat is dus schier onmogelijk en moet je ook niet doen. Dan komt het erop neer dat een rit in januari duurder is dan in december.
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 14:24
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee dat doe je niet. (Althans ik niet.)
Je gebruikt m toch?
quote:
Wederom het concept marginal costs, leer het. Voor die keus doet het er niet toe.
Jawel. De hele afweging trein vs. auto draait om zaken als beschikbaarheid en flexibiliteit. Dus als je gebruik maakt van die flexibiliteit - door ergens heen te rijden - dan gebruik je de auto daarvoor waarvoor je hem hebt aangeschaft.
quote:
Dat is dus schier onmogelijk en moet je ook niet doen. Dan komt het erop neer dat een rit in januari duurder is dan in december.
Nee, wat? Hoezo? Dat volgt echt totaal niet uit bovenstaande...
sirdanilotmaandag 3 oktober 2022 @ 14:41
Mensen moeten steeds vaker ver van hun werk wonen omdat de huizenprijzen vaak te hoog zijn, als het OV dan ook duurder wordt word je dus dubbel genaaid.
AToontje87maandag 3 oktober 2022 @ 14:46
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:41 schreef sirdanilot het volgende:
wonen... huizenprijzen...
Bingo!
Jor_Diimaandag 3 oktober 2022 @ 14:48
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:41 schreef sirdanilot het volgende:
Mensen moeten steeds vaker ver van hun werk wonen omdat de huizenprijzen vaak te hoog zijn, als het OV dan ook duurder wordt word je dus dubbel genaaid.
Of je gaat dichter bij je werk wonen cq werk zoeken dichtbij huis.
Halconmaandag 3 oktober 2022 @ 14:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:52 schreef Ivo1985 het volgende:
Wie afhankelijk is van OV maakt natuurlijk al lang gebruik van een voor hem/haar geschikt abonnement.

En de rest begint er niet aan, omdat een losse reis krankzinnig duur is. Zeker als je met meer mensen bent, is het amper een alternatief voor met de auto gaan of vliegen.
sirdanilotmaandag 3 oktober 2022 @ 14:51
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Of je gaat dichter bij je werk wonen cq werk zoeken dichtbij huis.
Dichter bij je werk wonen = te hoge maandlasten in de vrijesectorhuur, in de sociale huur mag je 10 jaar wachten en kopen is vaak ook niet mogelijk in dure regio's.

Werk dichter bij huis is er vaak niet in goedkope regio's zoals Zeeuws-Vlaanderen of Oost-Groningen aardbevingsgebied.

Thuiswerken is wel een oplossing maar veel werkgevers dwingen je toch om terug naar kantoor te komen tenminste voor enkele dagen in de week.
raptorixmaandag 3 oktober 2022 @ 14:51
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:41 schreef sirdanilot het volgende:
Mensen moeten steeds vaker ver van hun werk wonen omdat de huizenprijzen vaak te hoog zijn, als het OV dan ook duurder wordt word je dus dubbel genaaid.
Je moet wel een enorme pauperbaan hebben als je OV kosten niet worden vergoed.
sirdanilotmaandag 3 oktober 2022 @ 14:53
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je moet wel een enorme pauperbaan hebben als je OV kosten niet worden vergoed.
In Nederland krijg je een reiskostenvergoeding naar kilometer over het algemeen. Als de OV kosten omhoog gaan groeit die reiskostenvergoeding niet per se mee.

Ik heb collega's op de locatie in Nederland die elektrisch rijden, die maken momenteel winst op hun reiskostenvergoeding :D Maar met de huidige prijsstijgingen vrees ik dat dat feest niet meer lang gaat duren.
Jor_Diimaandag 3 oktober 2022 @ 14:54
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:51 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dichter bij je werk wonen = te hoge maandlasten in de vrijesectorhuur, in de sociale huur mag je 10 jaar wachten en kopen is vaak ook niet mogelijk in dure regio's.

Werk dichter bij huis is er vaak niet in goedkope regio's zoals Zeeuws-Vlaanderen of Oost-Groningen aardbevingsgebied.

Thuiswerken is wel een oplossing maar veel werkgevers dwingen je toch om terug naar kantoor te komen tenminste voor enkele dagen in de week.
Echt onzin, je kunt prima wonen en werken zonder elke dag 1,5 - 2 uur in de auto/trein te zitten. Er is werk in overvloed en voldoende groeiregio's buiten de Randstad.
sirdanilotmaandag 3 oktober 2022 @ 14:55
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:54 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Echt onzin, je kunt prima wonen en werken zonder elke dag 1,5 - 2 uur in de auto/trein te zitten. Er is werk in overvloed en voldoende groeiregio's buiten de Randstad.
Die zijn vaak ook erg duur. Ik had gekeken naar Den Bosch, erg dure regio.

Apeldoorn of zo is ook peperduur aan het worden.
raptorixmaandag 3 oktober 2022 @ 14:56
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
In Nederland krijg je een reiskostenvergoeding naar kilometer over het algemeen. Als de OV kosten omhoog gaan groeit die reiskostenvergoeding niet per se mee.

Ik heb collega's op de locatie in Nederland die elektrisch rijden, die maken momenteel winst op hun reiskostenvergoeding :D Maar met de huidige prijsstijgingen vrees ik dat dat feest niet meer lang gaat duren.
Welnee, bij elke normale baan krijg je gewoon ovkaart of anders mag je gewoon je kaartjes vergoeden. Ik mag zelf kiezen, of 300 euro vergoeding, of onbeperkt reizen.
Jor_Diimaandag 3 oktober 2022 @ 14:56
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Die zijn vaak ook erg duur. Ik had gekeken naar Den Bosch, erg dure regio.

Apeldoorn of zo is ook peperduur aan het worden.
Den Bosch, dan noem je meteen een van de duurste steden in Noord Brabant op.
sirdanilotmaandag 3 oktober 2022 @ 14:59
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:56 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Den Bosch, dan noem je meteen een van de duurste steden in Noord Brabant op.
Noem eens goedkope groeiregio's die bulken van de werkgelegenheid dan.

Waar denk je aan? Enschede of zo? :')
raptorixmaandag 3 oktober 2022 @ 15:03
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Noem eens goedkope groeiregio's die bulken van de werkgelegenheid dan.

Waar denk je aan? Enschede of zo? :')
https://www.funda.nl/koop(...)446-westrik-wood-up/
Jor_Diimaandag 3 oktober 2022 @ 15:03
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Noem eens goedkope groeiregio's die bulken van de werkgelegenheid dan.

Waar denk je aan? Enschede of zo? :')
Je kunt ook in de regio Uden/Veghel gaan wonen bijvoorbeeld, zit je dichtbij alles (20-30 min van de regio's Den Bosch, Oss, Tilburg en Eindhoven).
sirdanilotmaandag 3 oktober 2022 @ 15:04
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:03 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Je kunt ook in de regio Uden/Veghel gaan wonen bijvoorbeeld, zit je dichtbij alles (20-30 min van de regio's Den Bosch, Oss, Tilburg en Eindhoven).
Als ik echt levensmoe ben zal ik er eens naar gaan kijken.
raptorixmaandag 3 oktober 2022 @ 15:07
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Als ik echt levensmoe ben zal ik er eens naar gaan kijken.
Misschien keer een apart topic over openen, hoe lastig het is om woonruimte te krijgen in Nederland met een studieschuld (betaal je die eigenlijk nog af?)
Zelvamaandag 3 oktober 2022 @ 15:27
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:13 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja, dat was mijn vraag. Kom eens met een traject, zodat we dat kunnen berekenen. Een traject waarvan jij meent dat het per auto goedkoper is dan met het OV.
Alsof dat zo moeilijk is. _O-

Van Ede (Centrum) naar Heteren, pak 'em beet 15 kilometer verderop. Kosten met het openbaar vervoer: 36 cent per gereden kilometer en daar komen nog een opstaptarief en servicekosten bovenop.

Je kunt ook nog reizen via Arnhem Centraal (anderhalf uur onderweg 8)7 ), maar daar betaal je ook een tientje voor.
Halconmaandag 3 oktober 2022 @ 15:54
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat zul je dus moeten berekenen, maar dan moet je wel alle kosten meenemen. Als ik bij m'n ouders op bezoek ga gaan de kosten zelfs naar oneindig, omdat er geen openbaar vervoer meer is in hun dorp.
Dan reken je met de taxi vanaf de laatste halte waar je kunt komen.
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 15:59
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:54 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dan reken je met de taxi vanaf de laatste halte waar je kunt komen.
Of je loopt? Ov-fiets?
Halconmaandag 3 oktober 2022 @ 16:01
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:59 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Of je loopt? Ov-fiets?
Als dat kan, dan kun je dat zo berekenen, ja.
Jor_Diimaandag 3 oktober 2022 @ 16:28
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Als ik echt levensmoe ben zal ik er eens naar gaan kijken.
:') succes he..
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 16:30
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:24 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Je gebruikt m toch?
Dat is het punt toch niet. Het gaat om de reden van aanschaf.
quote:
[..]
Jawel. De hele afweging trein vs. auto draait om zaken als beschikbaarheid en flexibiliteit. Dus als je gebruik maakt van die flexibiliteit - door ergens heen te rijden - dan gebruik je de auto daarvoor waarvoor je hem hebt aangeschaft.
[..]

Nee het gaat om de reden van aanschaf en de beschikbare middelen die je dan al hebt ten tijde van het maken van de keuze.
Dat je hier heel de tijd op doorgaat maakt al dat je nog steeds het concept marginal costs niet snapt.

quote:
Nee, wat? Hoezo? Dat volgt echt totaal niet uit bovenstaande...
Jawel. Doe maar eens een rekenvoorbeeld hoe jij dat doet dan.
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 16:35
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat is het punt toch niet. Het gaat om de reden van aanschaf.
[..]
Nee het gaat om de reden van aanschaf en de beschikbare middelen die je dan al hebt ten tijde van het maken van de keuze.
Dat je hier heel de tijd op doorgaat maakt al dat je nog steeds het concept marginal costs niet snapt.
Wat jij niet begrijpt, is dat je niet arbitrair kan shoppen in kosten die je wel en niet doorrekend om te beargumenteren dat je goedkoper uit bent. De hele tijd niet verder te komen dan 'marginal cost' maakt je zaak niet sterker.
quote:
Jawel. Doe maar eens een rekenvoorbeeld hoe jij dat doet dan.
Je hebt doorlopend kosten aan je auto. Die verreken je in de ritjes die je gemaakt hebt. Rij je vaker, dan gaan de extra kosten (bovenop benzine) per ritje gemiddeld omlaag. Rij je amper, dan is elk ritje behoorlijk meer extra duur.
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 16:41
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:35 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Wat jij niet begrijpt, is dat je niet arbitrair kan shoppen in kosten die je wel en niet doorrekend om te beargumenteren dat je goedkoper uit bent. De hele tijd niet verder te komen dan 'marginal cost' maakt je zaak niet sterker.
[..]

Jij begrijpt dus niet dat dat niet arbitrair shoppen is maar gewoon gedaan wordt naar de geldende economische principes.
Het gaat om de kosten van een incidentele keuze. Aka marginal costs zijn leidend.
Al je gebazel doet daar niets aan af.
quote:
Je hebt doorlopend kosten aan je auto. Die verreken je in de ritjes die je gemaakt hebt. Rij je vaker, dan gaan de extra kosten (bovenop benzine) per ritje gemiddeld omlaag. Rij je amper, dan is elk ritje behoorlijk meer extra duur.
Zo werkt het dus niet voor incidentele keuzes.
Laat maar eens een rekenmodel zien dan zul je zien dat het zo niet eens kan werken.
Zoek de formule maar eens op.
EinarBoemaandag 3 oktober 2022 @ 16:44
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Jij begrijpt dus niet dat dat niet arbitrair shoppen is maar gewoon gedaan wordt naar de geldende economische principes.
Het is volkomen arbitrair shoppen om te doen alsof een ritje goedkoop is omdat je de extra kosten, die je ook gewoon betaald, niet meetelt.
quote:
Het gaat om de kosten van een incidentele keuze. Aka marginal costs zijn leidend.
Al je gebazel doet daar niets aan af.
Nee, want je kunt die incidentele keuze alleen maar maken omdat je een auto hebt gekocht en daar belasting voor betaald.
quote:
Zo werkt het dus niet voor incidentele keuzes.
Laat maar eens een rekenmodel zien dan zul je zien dat het zo niet eens kan werken.
Zoek de formule maar eens op.
Het werkt precies zo. Je rijdt in een auto, je maakt kosten, je berekent hoeveel het ritje kost. Zo moeilijk is het allemaal niet. Of je iets incidenteel doet, maakt niet uit - je hebt namelijk gekozen voor een middel wat goed/slecht omgaat met incidentele extra's, voor een zeker gebruiksgemak, dus de auto dient volledig zijn doel als je hem incidenteel gebruikt om jezelf te vervoeren.

Gratis ritjes bestaan niet - je hebt gewoon kosten doordat je wel/niet een auto hebt, of wel/niet een treinabonnement. Tenzij de overheid je een auto cadeau doet, of een abonnement, moet je de kosten van dergelijke zaken gewoon meenemen bij het bepalen van de prijs van een rit.
#ANONIEMmaandag 3 oktober 2022 @ 16:46
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:27 schreef Zelva het volgende:

[..]
Alsof dat zo moeilijk is. _O-

Van Ede (Centrum) naar Heteren, pak 'em beet 15 kilometer verderop. Kosten met het openbaar vervoer: 36 cent per gereden kilometer en daar komen nog een opstaptarief en servicekosten bovenop.

Je kunt ook nog reizen via Arnhem Centraal (anderhalf uur onderweg 8)7 ), maar daar betaal je ook een tientje voor.
Nou, ik weet niet hoe vaak ik het aan die user heb gevraagd, maar kennelijk was het inderdaad echt bijzonder moeilijk.

Jij noemt wel een leuk traject. Volgens 9292.nl kan het voor ¤5,36. Dan moet je echter vier (!) verschillende bussen nemen. Eerst van centrum Ede naar station Ede-Wageningen, dan de tweede bus naar busstation Wageningen, van daar met de derde bus naar Renkum en tenslotte met de vierde bus naar Heteren. :D

En dan nog... als je een klein, oud autootje hebt, waar je nauwelijks nog op afschrijft, zal de auto nog steeds goedkoper zijn. Nog even los van al het overstappen en de reistijd (als alles goed gaat duurt het een uur en elf minuten).

Afijn, lijkt mij een overtuigend voorbeeld. Hartelijk dan daarvoor! ^O^
icecreamfarmer_NLmaandag 3 oktober 2022 @ 16:49
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:44 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Het is volkomen arbitrair shoppen om te doen alsof een ritje goedkoop is omdat je de extra kosten, die je ook gewoon betaald, niet meetelt.

Je begint bij de waarheid te komen, het betreft idd de extra kosten.
En kijk eens wat die extra kosten voor die rit zijn.

quote:
[..]
Nee, want je kunt die incidentele keuze alleen maar maken omdat je een auto hebt gekocht en daar belasting voor betaald.

Klopt maar voor die keuze doet er dat niet toe want het gaat alleen om de extra kosten zoals je zelf al zegt.
quote:
[..]
Het werkt precies zo. Je rijdt in een auto, je maakt kosten, je berekent hoeveel het ritje kost. Zo moeilijk is het allemaal niet. Of je iets incidenteel doet, maakt niet uit - je hebt namelijk gekozen voor een middel wat goed/slecht omgaat met incidentele extra's, voor een zeker gebruiksgemak, dus de auto dient volledig zijn doel als je hem incidenteel gebruikt om jezelf te vervoeren.

Gratis ritjes bestaan niet - je hebt gewoon kosten doordat je wel/niet een auto hebt, of wel/niet een treinabonnement. Tenzij de overheid je een auto cadeau doet, of een abonnement, moet je de kosten van dergelijke zaken gewoon meenemen bij het bepalen van de prijs van een rit.
Voor die specifieke keuze dus wel.

Zoek de formule op en maak de rekensom. Dan zie je wat je fout doet.
Je hebt er nu al 500 woorden aan gewijd maar nog geen cijfers laten zien. Laat mij het maar via een rekensom zien dan zul je zien dat je geen gelijk hebt.

https://www.investopedia.com/terms/m/marginalcostofproduction.asp
Het stukje relevant range is hierin ook belangrijk. Dat was ik idd vergeten te vermelden.

Dit legt heel goed het verschil uit. Jij hebt het steeds over average costs.

quote:
What Is the Difference Between Marginal Cost and Average Cost?
Marginal cost is the expenses needed to manufacture one incremental good. As a manufacturing process becomes more efficient or economies of scale are recognized, the marginal cost often declines over time. However, there is often a point in time where it may become incrementally more expensive to produce one additional unit.

On the other hand, average cost is the total cost of manufacturing divided by total units produced. The average cost may be different from marginal cost, as marginal cost is often not consistent from one unit to the next. Marginal cost is reflective of only one unit, while average cost often reflects all unit produced.
https://www.investopedia.com/terms/m/marginal-revenue-mr.asp
En hier zie je keuze waar ik voor sta:

quote:
How to Calculate Marginal Revenue
A company calculates marginal revenue by dividing the change in total revenue by the change in total output quantity. Ideally, the change in measurements captures the change from a single quantity to the next available quantity (i.e. the difference between the 100th and 101st unit sold). However, the formula above can still be used to capture the average marginal revenue across a series of units (i.e. the difference between the 100th and 115th unit sold).
The formula for marginal revenue can be expressed as:

\begin{aligned}\text{Marginal Revenue}&=\frac{\text{Change in Revenue}}{\text{Change in Quantity}}\\\\[-9pt]MR&=\frac{\Delta TR}{\Delta Q}\end{aligned}
Marginal Revenue
MR


=
Change in Quantity
Change in Revenue


=
?Q
?TR





For example, a company sells its first 100 items for a total of $1,000. If it sells the next item for $8, the marginal revenue of the 101st item is $8. Marginal revenue disregards the previous average price of $10, as it only analyzes the incremental change. If it sells a total of 115 units for $1,100, the marginal revenue for units 101 through 115 is $100, or $6.67 per unit.


[ Bericht 7% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 03-10-2022 17:02:40 ]
#ANONIEMmaandag 3 oktober 2022 @ 17:00
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:51 schreef Halcon het volgende:
Zeker als je met meer mensen bent, is het amper een alternatief voor met de auto gaan of vliegen.
Klopt, maar als je in de file om je heen kijkt zit in negen van de tien auto's alleen de bestuurder.

Buiten de spits kun je overigens reizen met een 'meermanskaart'. Dan wordt de vergelijking alweer anders.
#ANONIEMmaandag 3 oktober 2022 @ 17:01
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je moet wel een enorme pauperbaan hebben als je OV kosten niet worden vergoed.
En als dat niet gebeurt, kun je ze aftrekken van de belasting.
#ANONIEMmaandag 3 oktober 2022 @ 17:09
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je begint bij de waarheid te komen, het betreft idd de extra kosten.
En kijk eens wat die extra kosten voor die rit zijn.
[..]
Klopt maar voor die keuze doet er dat niet toe want het gaat alleen om de extra kosten zoals je zelf al zegt.
[..]
Voor die specifieke keuze dus wel.

Zoek de formule op en maak de rekensom. Dan zie je wat je fout doet.
Je hebt er nu al 500 woorden aan gewijd maar nog geen cijfers laten zien. Laat mij het maar via een rekensom zien dan zul je zien dat je geen gelijk hebt.

https://www.investopedia.com/terms/m/marginalcostofproduction.asp
Het stukje relevant range is hierin ook belangrijk. Dat was ik idd vergeten te vermelden.

Dit legt heel goed het verschil uit. Jij hebt het steeds over average costs.
[..]
https://www.investopedia.com/terms/m/marginal-revenue-mr.asp
En hier zie je keuze waar ik voor sta:
[..]

Ben je nou nog steeds bezig met dat geklets?

Kunnen we afspreken dat ik jouw auto voortaan dan gratis mag gebruiken, als ik de benzine maar betaal? De andere kosten heb je immers toch al.
MoreDakkamaandag 3 oktober 2022 @ 17:13
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:54 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dan reken je met de taxi vanaf de laatste halte waar je kunt komen.
Dan kun je net zo goed het de hele rit met de taxi doen.
icecreamfarmer_NLwoensdag 5 oktober 2022 @ 09:27
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 17:09 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ben je nou nog steeds bezig met dat geklets?

Kunnen we afspreken dat ik jouw auto voortaan dan gratis mag gebruiken, als ik de benzine maar betaal? De andere kosten heb je immers toch al.
Ja dat jullie basis economische concepten niet snappen kan ik niets aan doen.
Wat mij betreft als het incidenteel is wel. Sterker nog als ik mijn auto uitleen hoeven mensen de benzine vaak niet eens te betalen.

Nog meer vragen?