Dit.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 19:26 schreef raptorix het volgende:
Dat treinen niet rijden en altijd vol zitten word altijd geroepen door mensen die met de auto reizen.
Toch erg bijzonder dat ik gewoon altijd een zitplaats heb, en zelden grote vertragingen.
Meestal zit die bepaalde afstand bij een gemiddelde werkgever wel op het niveau van het redelijke. Als in dat je vanuit elk punt in de provincie van de locatie van je werkgever wel binnen de afstand valt. Anders is er altijd wel ergens een mouw aan te passen.quote:
Op het traject Maastricht-Eindhoven kun je ‘s morgens inderdaad wel zitten, terug vaak niet. Vertraging of zelfs gewoon geen trein is wekelijks het geval.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 19:26 schreef raptorix het volgende:
Dat treinen niet rijden en altijd vol zitten word altijd geroepen door mensen die met de auto reizen.
Toch erg bijzonder dat ik gewoon altijd een zitplaats heb, en zelden grote vertragingen.
Ja en de wagen? Nooit file?quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 21:07 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Op het traject Maastricht-Eindhoven kun je ‘s morgens inderdaad wel zitten, terug vaak niet. Vertraging of zelfs gewoon geen trein is wekelijks het geval.
Tja alles wordt doorberekend. Loonsverhogingen zullen toch gecompenseerd moeten worden door NS.quote:Op vrijdag 30 september 2022 18:35 schreef weetjewel5 het volgende:
Forse verhoging prijzen bus, trein- en metrokaartjes dreigt volgend jaar. Na gas en licht, de boodschappen en de zorgverzekering dreigt ook het openbaar vervoer flink duurder te worden. Bus, tram en metrokaartjes kunnen volgend jaar 7 procent in prijs stijgen en treinkaartjes van de NS ruim 3 procent. Het is opnieuw slecht nieuws voor vooral mensen met een kleine portemonnee.
Over de tariefstijging in bus, tram en metro is al overeenstemming bereikt tussen DOVA – dat is een samenwerkingsverband van de 12 provincies, de Vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het OV Bureau Groningen Drenthe - en het regionaal overleg consumentenorganisaties. Politieke besluitvorming erover moet nog plaatsvinden. In de beoogde tariefstijging wegen vooral de loonkosten en in mindere mate de gestegen diesel-, gas- en elektriciteitsprijzen mee. De verwachte loonstijging is 3,8 procent: diesel, gas en elektriciteit worden 33, 79 en 65 procent duurder, zo is de verwachting.
Fors en verontrustend
De regionale consumentenorganisaties 'kunnen instemmen', maar noemen een tariefsverhoging van 7 procent 'fors en daardoor verontrustend'. "Iedere verhoging werkt tegendraads om reizigers na de coronapandemie terug te winnen en nieuwe reizigers aan te trekken", aldus voorzitter Johan Kruithof van de landelijke overleggroep van de regionale consumentenorganisaties.
Bij de NS is de tariefsverhoging beperkter. De spoorwegen bereikten onlangs een akkoord met de vakbonden over een nieuwe, dure cao, maar heeft het geluk dat het voor elektriciteit in 2014 een langlopend contract afsloot met Eneco dat pas in 2024 aan vernieuwing toe is.
De meest verkochte treinkaartjes mogen door afspraken die gemaakt zijn met de overheid niet duurder worden dan de verwachte inflatie voor 2023 plus een doorbelasting van de gebruiksvergoeding die NS aan ProRail betaalt om over het spoor te mogen rijden.
Inflatie lager dan verwacht
Die inflatie leek in augustus nog uit te komen op 4,3 procent, maar op Prinsjesdag werd de inflatieraming voor volgend jaar door het Centraal Planbureau verlaagd naar 2,6 procent. Inclusief het doorberekenen van de gebruiksvergoeding zouden de meest verkochte treinkaartjes zo niet duurder mogen worden dan ruim 3 procent.
Dat lijkt een meevaller, maar toch is reizigersorganisatie Rover niet te spreken over een dergelijke verhoging. "Die ruim 3 procent zit op een beperkt deel van de kaartjes die NS verkoopt, het zogenoemde beschermde deel", zegt Freek Bos van Rover.
Minder treinen, hogere prijzen?
Het gaat dan om enkele tweedeklas reizen in het binnenland zonder korting, tweedeklas jaar- en maandtrajectkaarten en het NS-deel van een OV-jaarkaart. "Maar wij zijn erg bezorgd dat de dure cao die NS bereid is af te sluiten doorberekend gaat worden in het niet-beschermde deel, waaronder alle kortingsabonnementen bijvoorbeeld."
Ook de 3 procent voor het beschermde deel van de NS-kaartjes is Rover een doorn in het oog. "Wij willen dat de prijzen helemaal niet omhooggaan, omdat de dienstverlening in 2023 duidelijk minder zal zijn dan die in 2022."
Door personeelskrapte zag NS zich eerder dit jaar gedwongen om de dienstregeling te versoberen. "Waarom zou de reiziger meer moeten betalen voor minder", vraagt Bos zich hardop af.
Qua inzet van personeel en treinen wordt 2023 een jaar dat volgens Bos te vergelijken is met 2001. "Toen was er veel ziekteverzuim en vielen relatief veel treinen uit. De treinkaartjes werden toen in 2002 0 procent duurder. Dat zou in 2023 ook zo moeten zijn." In 2022 was nog sprake van een prijsverhoging van 1,8 procent.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)prijsstijging-dreigt
Inflatieraming voor volgend jaar 2,6%? Ze zijn weer aan het creatief boekhouden lijkt het.
Weet ik veel… ik reageer op jouw stelling dat er altijd zitplaats is en zelden vertraging.quote:
Reken je ook de kosten mee voor de bus, tram of metro (of huurfiets) die je moet nemen om bij je daadwerkelijke bestemming te komen?quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 17:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Op die manier kun je altijd wel zeggen dat je voor je auto alleen de benzinekosten hebt. Onder de streep moeten de vaste lasten echter ook betaald worden, dus die moet je ook verdisconteren in de km-prijs.
Ik vraag me trouwens af of je zelfs de variabele kosten wel allemaal meerekent? Reken je onderhoud mee? Reken je afschrijving mee? Dat kan haast niet. Voor die 85 km zul je al snel 4 à 5 liter benzine nodig hebben en daarmee zit je tegenwoordig al bijna op dat tientje van je.
Een treinretour Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit kost 16,40. Vol tarief. Doe je dat maal vier, dan kom je inderdaad uit op de genoemde ¤65. Zou je met een kortingskaart reizen en zodoende 40% korting krijgen, dan kom je veel lager uit (Dal Voordeel kost ongeveer ¤5 per maand).
Kortom: kom maar eens met een traject waarop het OV daadwerkelijk duurder is dan de auto.
In dit voorbeeld niet, aangezien beide universiteiten op loopafstand van het treinstation liggen.quote:Op zondag 2 oktober 2022 09:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Reken je ook de kosten mee voor de bus, tram of metro (of huurfiets) die je moet nemen om bij je daadwerkelijke bestemming te komen?
Een kaartje voor de trein is een vervoersbewijs en geen zitplaatsreservering he. Het is een wijdverbreid misverstand dat je automatisch recht zou hebben op een stoel “want ik heb verdomme betaald” ofzo.quote:Op zondag 2 oktober 2022 09:38 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Weet ik veel… ik reageer op jouw stelling dat er altijd zitplaats is en zelden vertraging.
Jij zocht dus een reden om het gebruiken van de auto goed te praten?quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 21:17 schreef lily het volgende:
Ik ga volgende keer dus gewoon met mijn auto.
Aparte conclusie wel Wat jij wil hoor.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij zocht dus een reden om het gebruiken van de auto goed te praten?
Als ik van huis ga, is dat nooit verder dan een uurtje fietsen, zodat ik altijd weet dat ik snel thuis ben zonder extra kosten te hoeven maken. Waarom kunnen autogebruikers dat niet?quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:16 schreef lily het volgende:
[..]
Aparte conclusie wel Wat jij wil hoor.
Ik zocht die dag vooral een manier om thuis te komen want met de trein ging dat niet lukken. Met de auto gelukkig wel.
Misschien omdat er weinig mensen zin in hebben om vrijwillig hun wereld zo klein te maken?quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:21 schreef torentje het volgende:
[..]
Als ik van huis ga, is dat nooit verder dan een uurtje fietsen, zodat ik altijd weet dat ik snel thuis ben zonder extra kosten te hoeven maken. Waarom kunnen autogebruikers dat niet?
Wie het risico neemt om ver te reizen, moet wel niet verbaast zijn dat weldenkende mensen hen dan bij pech geen hulp verlenen.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Misschien omdat er weinig mensen zin in hebben om vrijwillig hun wereld zo klein te maken?
Het leven speelt zich 5 km rond je huis af en een dagje naar de stad is een wereldreis. Het is geen 1965 meer hè
Wat is dit nou weer voor wazig gelul manquote:Op zondag 2 oktober 2022 12:11 schreef torentje het volgende:
[..]
Wie het risico neemt om ver te reizen, moet wel niet verbaast zijn dat weldenkende mensen hen dan bij pech geen hulp verlenen.
Dat is een hoge uitzondering he.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:00 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
In dit voorbeeld niet, aangezien beide universiteiten op loopafstand van het treinstation liggen.
De dorpsidioot kun je beter negerenquote:Op zondag 2 oktober 2022 12:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor wazig gelul man
In Nederland kom je altijd wel thuis. In de EU eigenlijk ook. Zo niet dan ben je toch gewoon verzekerd?
Alle reizen naar plekken die niet vlak bij het station liggen. Oftewel de overgrote meerderheid.quote:Op zondag 2 oktober 2022 12:21 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik heb het voorbeeld niet bedacht. Het staat je vrij om met een beter voorbeeld te komen.
Welk deel van mijn bijdrage snap jij dan niet? Iedere autogebruiker zou toch eens terug moeten naar school, om daar het Nederlands goed te leren lezen en verstaan.quote:Op zondag 2 oktober 2022 12:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor wazig gelul man
In Nederland kom je altijd wel thuis. In de EU eigenlijk ook. Zo niet dan ben je toch gewoon verzekerd?
Anoniem schelden durf jij wel, hè?quote:Op zondag 2 oktober 2022 12:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De dorpsidioot kun je beter negeren
Heb je mij ergens zien zeggen dat dat zo is? Wederom, ik reageer op een stelling met een andere ervaring…quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een kaartje voor de trein is een vervoersbewijs en geen zitplaatsreservering he. Het is een wijdverbreid misverstand dat je automatisch recht zou hebben op een stoel “want ik heb verdomme betaald” ofzo.
Die zijn per auto allemaal goedkoper dan per OV?quote:Op zondag 2 oktober 2022 12:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Alle reizen naar plekken die niet vlak bij het station liggen. Oftewel de overgrote meerderheid.
Ik zal nog een poging wagen.quote:Op zondag 2 oktober 2022 12:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Welk deel van mijn bijdrage snap jij dan niet? Iedere autogebruiker zou toch eens terug moeten naar school, om daar het Nederlands goed te leren lezen en verstaan.
Dat zul je dus moeten berekenen, maar dan moet je wel alle kosten meenemen. Als ik bij m'n ouders op bezoek ga gaan de kosten zelfs naar oneindig, omdat er geen openbaar vervoer meer is in hun dorp.quote:Op zondag 2 oktober 2022 12:42 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die zijn per auto allemaal goedkoper dan per OV?
Dat lijkt me heel sterk.
Onzin natuurlijk. Een retourtje Maastricht vanuit hier kost vol tarief ¤50, het is 500 km rijden op en neer ongeveer. Met de huidige prijzen betaal ik een tientje per 100 km aan diesel.quote:Op zondag 2 oktober 2022 12:42 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die zijn per auto allemaal goedkoper dan per OV?
Dat lijkt me heel sterk.
Ja, dat was mijn vraag. Kom eens met een traject, zodat we dat kunnen berekenen. Een traject waarvan jij meent dat het per auto goedkoper is dan met het OV.quote:Op zondag 2 oktober 2022 12:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat zul je dus moeten berekenen, maar dan moet je wel alle kosten meenemen. Als ik bij m'n ouders op bezoek ga gaan de kosten zelfs naar oneindig, omdat er geen openbaar vervoer meer is in hun dorp.
Dus jij vindt het de plicht van iedereen om gratis te helpen als de autogebruiker pech heeft?quote:Op zondag 2 oktober 2022 12:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik zal nog een poging wagen.
Je moet op de fiets gaan want als je met de auto (of iets anders dan een fiets) gaat en je krijgt pech dan mag iedereen je in de stront laten zakken. Dat slaat toch als een lul op een sluisdeur?
Hoe je dat uit mijn post haalt begrijp ik ook niet. Maar als ik pech heb met de auto bel ik gewoon de ANWB en daar betaal ik elk jaar voor. Dus je punt ontgaat me eigenlijk.quote:Op zondag 2 oktober 2022 13:17 schreef torentje het volgende:
[..]
Dus jij vindt het de plicht van iedereen om gratis te helpen als de autogebruiker pech heeft?
Ik zie het nu weer eens door jou bevestigd worden dat autogebruikers in hun jeugd nooit opgelet hebben tijdens de taallessen.quote:Op zondag 2 oktober 2022 13:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoe je dat uit mijn post haalt begrijp ik ook niet. Maar als ik pech heb met de auto bel ik gewoon de ANWB en daar betaal ik elk jaar voor. Dus je punt ontgaat me eigenlijk.
Of jij bazelt gewoon maar iets… ook een optie.quote:Op zondag 2 oktober 2022 13:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik zie het nu weer eens door jou bevestigd worden dat autogebruikers in hun jeugd nooit opgelet hebben tijdens de taallessen.
Uiteraard, onwelgevallige meningen en bijdrages over autogebruikers zijn gebazel en mogen niet verspreid worden, want dan kon weleens iedereen de autogebruikers in de steek laten.quote:Op zondag 2 oktober 2022 13:33 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Of jij bazelt gewoon maar iets… ook een optie.
Nou ja ik heb er net één gegeven.quote:Op zondag 2 oktober 2022 13:13 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, dat was mijn vraag. Kom eens met een traject, zodat we dat kunnen berekenen. Een traject waarvan jij meent dat het per auto goedkoper is dan met het OV.
Dat heb ik toch gezegd? Ze wonen in een dorp zonder OV. En dat is niet heel uitzonderlijk, de afgelopen 10-15 jaar zijn er vooral in de dorpen zoveel lijnen geschrapt.quote:Op zondag 2 oktober 2022 14:46 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je ouders en jij wonen hoor.
Flikker toch op vent ik reis nota bene met de trein naar m’n werk. Je kent me niet eens.quote:Op zondag 2 oktober 2022 13:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik zie het nu weer eens door jou bevestigd worden dat autogebruikers in hun jeugd nooit opgelet hebben tijdens de taallessen.
je begrijpt dat je hiermee mijn post alleen maar bevestigtquote:Op zondag 2 oktober 2022 14:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Uiteraard, onwelgevallige meningen en bijdrages over autogebruikers zijn gebazel en mogen niet verspreid worden, want dan kon weleens iedereen de autogebruikers in de steek laten.
Nee want die vaste kosten heb ik toch al. Of ik nu wel of niet naar EHV rij. Ik moet alleen de marginal costs rekenen. Ik ga niet minder aan onderhoud, verzekering of wegenbelasting betalen wanneer ik die dag niet naar EHV rij.quote:Op zaterdag 1 oktober 2022 17:34 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Op die manier kun je altijd wel zeggen dat je voor je auto alleen de benzinekosten hebt. Onder de streep moeten de vaste lasten echter ook betaald worden, dus die moet je ook verdisconteren in de km-prijs.
Nee want ik heb altijd voordeel nodig en dat kost ¤25. Dal voordeel geldt alleen van 9 tot 4 en dan reis ik niet.quote:Ik vraag me trouwens af of je zelfs de variabele kosten wel allemaal meerekent? Reken je onderhoud mee? Reken je afschrijving mee? Dat kan haast niet. Voor die 85 km zul je al snel 4 à 5 liter benzine nodig hebben en daarmee zit je tegenwoordig al bijna op dat tientje van je.
Een treinretour Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit kost 16,40. Vol tarief. Doe je dat maal vier, dan kom je inderdaad uit op de genoemde ¤65. Zou je met een kortingskaart reizen en zodoende 40% korting krijgen, dan kom je veel lager uit (Dal Voordeel kost ongeveer ¤5 per maand).
Zie hierboven.quote:Kortom: kom maar eens met een traject waarop het OV daadwerkelijk duurder is dan de auto.
Dat heb ik idd niet meegenomen. Praktisch moet ik nog naar Tilburg universiteit toe wat ook ca 15min fietsen kost.quote:Op zondag 2 oktober 2022 11:00 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
In dit voorbeeld niet, aangezien beide universiteiten op loopafstand van het treinstation liggen.
Ik begrijp niet wat jij wil zeggen?quote:Op zondag 2 oktober 2022 15:45 schreef Sjeen het volgende:
[..]
je begrijpt dat je hiermee mijn post alleen maar bevestigt
Ik heb jouw reactie over autogebruikers toch gelezen?quote:Op zondag 2 oktober 2022 15:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Flikker toch op vent ik reis nota bene met de trein naar m’n werk. Je kent me niet eens.
Ik kan op basis hiervan toch geen berekening maken, zoals je zei?quote:Op zondag 2 oktober 2022 14:47 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat heb ik toch gezegd? Ze wonen in een dorp zonder OV. En dat is niet heel uitzonderlijk, de afgelopen 10-15 jaar zijn er vooral in de dorpen zoveel lijnen geschrapt.
Nee, vaste kosten heb je niet 'toch al'. Dat is een grote denkfout. Uiteindelijk moeten die kosten wel betaald worden en moet je die dus uitsmeren over alle kilometers die je maakt. Bovendien reken je niet eens alle variable kosten mee, maar alleen de benzine. Je bent jezelf voor de gek aan het houden.quote:Op zondag 2 oktober 2022 16:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee want die vaste kosten heb ik toch al. Of ik nu wel of niet naar EHV rij. Ik moet alleen de marginal costs rekenen. Ik ga niet minder aan onderhoud, verzekering of wegenbelasting betalen wanneer ik die dag niet naar EHV rij.
[..]
Nee want ik heb altijd voordeel nodig en dat kost ¤25. Dal voordeel geldt alleen van 9 tot 4 en dan reis ik niet.
[..]
Zie hierboven.
Nee dat is dus helemaal niet (op een klein deel onderhoud na). Die kosten heb ik toch al of ik wel of niet rij zodoende moet je de marginal costs meenemen en niet de fixed. Verdiep je daar maar eens in want jij maakt nu de grote denkfout. De fixed costs doen er niet toe voor deze reis. Wel wanneer ik er een andere auto op uit zou zoeken of er een auto voor moet kopen. Dat is echter niet het geval. Want die auto had ik al voor mijn werk.quote:Op zondag 2 oktober 2022 18:13 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Nee, vaste kosten heb je niet 'toch al'. Dat is een grote denkfout. Uiteindelijk moeten die kosten wel betaald worden en moet je die dus uitsmeren over alle kilometers die je maakt.
Dal altijd voordeel is ¤24,20 + 8 * 4,92 = ¤63,56 aka ca ¤65.quote:Bovendien reken je niet eens alle variable kosten mee, maar alleen de benzine. Je bent jezelf voor de gek aan het houden.
En je OV-berekening mag je ook nog een keer overnieuw doen. Als je Altijd Voordeel hebt, kom je niet uit op ¤65 per maand.
Ik heb je net een traject genoemd, twee keer zelfs. De berekening heb ik al voor je gedaan.quote:Op zondag 2 oktober 2022 18:07 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik kan op basis hiervan toch geen berekening maken, zoals je zei?
Je claimt dat er vele trajecten zijn die met de auto goedkoper zijn dan met het OV, maar het lukt je niet om zelfs maar één traject te noemen waarvoor dat geldt. Ondanks diverse keren vragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |