abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 30 september 2022 @ 16:50:59 #1
408813 crew  trein2000
pi_206155282
quote:
Voorzitterverkiezing VVD van start in tijd van aanzwellend gemor

Guus Dietvorst
Politiek redacteur
In een roerige tijd voor de VVD kiest de partij vanaf vandaag een nieuwe voorzitter. Twee mannen van in de 60 ambiëren de functie: Onno Hoes en Eric Wetzels. Ze zijn opvallend eensgezind over de toestand in de partij: tussen de landelijke afdeling in Den Haag en de rest is er een kloof die gedicht moet worden.

Van oudsher houdt de liberale achterban zich koest, maar de afgelopen tijd roeren leden zich steeds meer. De onderwerpen asiel, stikstof en klimaat leiden tot morrende VVD'ers die ontevreden zijn met het beleid, of het gebrek daaraan. De partij is kleurloos, klinkt het. En ook: de top luistert niet naar ons, de Tweede Kamerfractie mist identiteit en VVD-kroonjuwelen worden ingeleverd.

Het is niet verwonderlijk dat de scherpte er wat vanaf is bij een partij die al jaren aan de macht is - en dus water bij de wijn doet - maar de voorzitterskandidaten voelen allebei de druk van de VVD-leden om er wat aan te doen. "Politici in Den Haag moeten weer de hete adem van de leden in de nek voelen", stelt Onno Hoes.

Politiek verslaggever Wilma Borgman:
"Sinds de VVD de grootste werd bij de verkiezingen in 2010 is het stil geworden in de partij. Openlijke kritiek wordt gezien als electoraal gevaarlijk. Kiezers zouden kunnen denken dat er verdeeldheid is, en na de clash tussen Mark Rutte en Rita Verdonk in 2006 is de VVD daar allergisch voor.

Jarenlang werd die stilte geaccepteerd als prijs voor de macht van de partij van de premier, maar de stemming is aan het omslaan. Op bijeenkomsten hoor je hardop mensen klagen over de ideologische leegte en het gebrek aan profiel. Zo langzamerhand is voor een groot deel de prijs te hoog aan het worden."
Hoes, de huidige waarnemend voorzitter, is de kandidaat van het bestuur en wordt daarom door sommigen gezien als 'Haagse kandidaat'. De oud-burgemeester van Maastricht nam op tijdelijke basis de functie over van Christianne van der Wal toen zij stikstofminister werd. Hoes betoogt onder meer dat kabinetsleden en Kamerleden "weer de zaaltjes in moeten".

Overigens claimt Hoes dat hij al stappen in de goede richting heeft gezet, uitmondend in het bewogen partijcongres afgelopen juni. De doorgaans volgzame leden stemden toen tegen de (tot in den treure uitonderhandelde) stikstofplannen van het kabinet. Het was een dreun voor de partijtop, maar je kan het ook een opsteker noemen voor de ledendemocratie. "Het congres was een ommekeer", aldus Hoes.

Applausmachines

De uitdager van Hoes is Eric Wetzels. Deze ondernemer in kunststoffen was voor het aantreden van Van der Wal in 2017 al een tijdje interim-voorzitter. Volgens hem moet 'de regio' bepalen waar de VVD naartoe gaat en niet 'Den Haag'. Het moet gedaan zijn met congressen als applausmachines voor de partijleider.

Er was nog sprake van een derde kandidaat, Bert Homan. Maar het Assense raadslid, dat zich voor de derde keer had gekandideerd, trok zich gisteren terug en sprak zijn steun uit voor Wetzels. "Hij zit er op dezelfde manier in zoals ik."

Ik ben mister VVD voor mijn vrienden.
Kandidaat Eric Wetzels
Wetzels vindt dat de verandering allang ingezet had moeten worden. Volgens hem had onrust in de partij voorkomen kunnen worden door veel eerder stevige standpunten over stikstof en asiel in te nemen. "Ik ben mister VVD voor mijn vrienden, maar op feestjes heb ik moeite uit te leggen waar mijn partij voor staat."

De kans is aanwezig dat Wetzels binnenkort een begin kan maken met de partij meer kleur op de wangen te geven. Onderzoeken die circuleren onder VVD-leden en bestuurders geven hem een voorsprong op Hoes. En als laatste zetje in de rug spraken bijna dertig lokale VVD-fractieleiders gisteren in een open brief hun voorkeur uit voor Wetzels. "Eric is duidelijk een kandidaat vanuit de leden", aldus de initiatiefnemer.

Geen politieke ambitie

Mocht Wetzels winnen, dan is hij de eerste niet door het bestuur voorgedragen voorzitter (sinds de eerste verkiezing in 2003). Dat kun je zien als bewijs van tanend gezag van de partijtop. Iets dat tijdens bijeenkomsten met de kandidaat-voorzitters de afgelopen weken ook doorklonk.

Zo was kritiek te horen op de vorige voorzitter, die volgens leden iets te graag minister wilde worden. De politieke ambitie stond Van der Wals onafhankelijkheid in de weg, vonden critici. Het noopte de kandidaten tot uitspraken over hun eigen aspiraties. Waarbij vooral opviel dat Hoes zei dergelijke ambities niet te hebben "voor de komende drie jaar".

En Rutte?

Leden spraken op de bijeenkomsten ook openlijk over "opvolgingskwesties" waarover de nieuwe voorzitter zich moet buigen. Lees: de opvolging van partijleider Rutte. Zelf maakt de langstzittende premier zich er vaak met een grap vanaf bij een vraag over dit onderwerp, maar door VVD'ers wordt ondertussen dus hardop gesproken over zijn vertrek.

Politiek verslaggever Wilma Borgman:
"Tot vlak na de laatste Kamerverkiezingen waren er maar weinig VVD'ers die durfden te zeggen dat de houdbaarheidsdatum van Ruttes premierschap in zicht kwam. Nu is het omgekeerd. Maar natuurlijk hangt het af van het moment waarop de vraag op tafel komt.

Stel dat het kabinet na de Statenverkiezingen van maart 2023 valt, gaat Rutte ongetwijfeld nog een keer op. Maar je hoort nog maar weinig VVD'ers die denken of willen dat hij ook bij de volgende reguliere Kamerverkiezingen lijsttrekker wordt. Ook dat is relevant voor de keuze van de partijvoorzitter: wie van de twee wordt als stevig en onafhankelijk genoeg gezien om nare boodschappen over te brengen?"
Overigens houden de kandidaten zich voorlopig op de vlakte over een eventuele nieuwe lijsttrekker. "Op dit moment doet Rutte het nog uitstekend", zegt Hoes bijvoorbeeld. En Wetzels: "De positie van Rutte staat nu niet ter discussie, maar dat kan morgen anders zijn."

Het is allemaal van latere zorg. Eerst maar even gekozen worden. Komende week kunnen de ongeveer 25.000 VVD-leden stemmen. Eind volgende week wordt de nieuwe partijvoorzitter bekend.
https://nos.nl/artikel/24(...)an-aanzwellend-gemor

Vanaf vandaag kunnen de leden van de VVD stemmen op een nieuwe voorzitter. Het hoofdbestuur onder leiding van interim-voorzitter Hoes adviseert Hoes. Maar er is een tegenkandidaat, Eric Wetzels en die schijnt een voorsprong te hebben in de peilingen. Wat je zou kunnen duiden als een voortzetting van de rebellie van leden op het laatste congres mbt stikstof. Toch een test voor het interne leiderschap van de grootste partij van het land, dus een eigen topic.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator vrijdag 30 september 2022 @ 16:54:11 #2
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206155318
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 16:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)an-aanzwellend-gemor

Vanaf vandaag kunnen de leden van de VVD stemmen op een nieuwe voorzitter. Het hoofdbestuur onder leiding van interim-voorzitter Hoes adviseert Hoes. Maar er is een tegenkandidaat, Eric Wetzels en die schijnt een voorsprong te hebben in de peilingen. Wat je zou kunnen duiden als een voortzetting van de rebellie van leden op het laatste congres mbt stikstof. Toch een test voor het interne leiderschap van de grootste partij van het land, dus een eigen topic.
Onno Hoes naar voren schuiven lijkt mij sowieso al geen sterke zet van het bestuur maar goed, ik ben geen VVD lid, ik weet niet hoe die daartegen aan kijken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 30 september 2022 @ 17:09:48 #3
408813 crew  trein2000
pi_206155427
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 16:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Onno Hoes naar voren schuiven lijkt mij sowieso al geen sterke zet van het bestuur maar goed, ik ben geen VVD lid, ik weet niet hoe die daartegen aan kijken.
Ik nog wel, tot einde van het jaar. Niet op Onno Hoes gestemd.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 30 september 2022 @ 17:13:11 #4
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206155445
Zijn we nu nog niet van Onno Hoes af?
pi_206157156
Mogelijk zit ik in een bubbel maar afgaand op mijn omgeving verwacht ik dat Eric Wetzels dit ruimschoots winnen.

De conclusie dat dat te maken heeft met rebellie zoals bij de stikstofmotie op het afgelopen congres deel ik niet eigenlijk. Denk dat dat vooral bij de mondige ‘Klassiek Liberalen’ speel, maar volgens mij is die groep vooral luidruchtig en niet per se een gigantische groep.

Heb zelf niets met die klassiek liberalen maar zou ook op Eric Wetzels stemmen.

twitter

Alhoewel die dikgedrukte VVD-stijl zinnen mij dan weer niet zo bevallen :')
pi_206157181
Laten we hopen dat ze eens een keer de grootste worden. Boh.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 30 september 2022 @ 19:55:55 #7
408813 crew  trein2000
pi_206157249
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 19:48 schreef Raw85 het volgende:
Mogelijk zit ik in een bubbel maar afgaand op mijn omgeving verwacht ik dat Eric Wetzels dit ruimschoots winnen.

De conclusie dat dat te maken heeft met rebellie zoals bij de stikstofmotie op het afgelopen congres deel ik niet eigenlijk. Denk dat dat vooral bij de mondige ‘Klassiek Liberalen’ speel, maar volgens mij is die groep vooral luidruchtig en niet per se een gigantische groep.

Heb zelf niets met die klassiek liberalen maar zou ook op Eric Wetzels stemmen.

[ twitter ]
Alhoewel die dikgedrukte VVD-stijl zinnen mij dan weer niet zo bevallen :')
Ik zei niet voor niets ‘zou je kunnen duiden als’. Maar het zou wel voor de tweede keer kort achter mekaar zijn dat de leden tegen de partijtop in stemmen. Waar dat eerder amper voor kwam. Dat kun je toch ook niet helemaal negeren.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 30 september 2022 @ 20:47:53 #8
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_206157884
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 19:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik zei niet voor niets ‘zou je kunnen duiden als’. Maar het zou wel voor de tweede keer kort achter mekaar zijn dat de leden tegen de partijtop in stemmen. Waar dat eerder amper voor kwam. Dat kun je toch ook niet helemaal negeren.
Wil de partijtop dan wel liever Onno Hoes!? Kan me dat toch niet voorstellen eigenlijk, dat is zo'n smoezelige vent. Qua uiterlijk lijkt hij er dan niet op, maar ik moet toch altijd aan 'de vieze man' van Koot en Bie denken als ik hem zie.
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
pi_206157899
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:47 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Wil de partijtop dan wel liever Onno Hoes!? Kan me dat toch niet voorstellen eigenlijk, dat is zo'n smoezelige vent. Qua uiterlijk lijkt hij er dan niet op, maar ik moet toch altijd aan 'de vieze man' van Koot en Bie denken als ik hem zie.
Onno Hoes is voorgedragen door de partijtop.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 30 september 2022 @ 20:49:58 #10
408813 crew  trein2000
pi_206157910
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:47 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Wil de partijtop dan wel liever Onno Hoes!? Kan me dat toch niet voorstellen eigenlijk, dat is zo'n smoezelige vent. Qua uiterlijk lijkt hij er dan niet op, maar ik moet toch altijd aan 'de vieze man' van Koot en Bie denken als ik hem zie.
Yep, Hoes is de kandidaat van het bestuur.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 30 september 2022 @ 20:50:42 #11
408813 crew  trein2000
pi_206157920
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onno Hoes is voorgedragen door de partijtop.
Ook formeel, hij is de kandidaat van het bestuur.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 30 september 2022 @ 21:13:29 #12
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_206158133
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:49 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Yep, Hoes is de kandidaat van het bestuur.
Nou dan mogen ze echt van geluk spreken als de leden straks anders beslissen, kan me namelijk moeilijk voorstellen dat geilneef Hoes in de toekomst niet nogmaals bij een of ander seks schandaal betrokken gaat zijn.
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
  vrijdag 30 september 2022 @ 22:34:21 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206159058
Onno Hoes, wat een armoede zeg
  Moderator zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:20:04 #14
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206160034
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 22:34 schreef Hexagon het volgende:
Onno Hoes, wat een armoede zeg
My thoughts exactly...
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:38:58 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206167224
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 19:48 schreef Raw85 het volgende:
Mogelijk zit ik in een bubbel maar afgaand op mijn omgeving verwacht ik dat Eric Wetzels dit ruimschoots winnen.

De conclusie dat dat te maken heeft met rebellie zoals bij de stikstofmotie op het afgelopen congres deel ik niet eigenlijk. Denk dat dat vooral bij de mondige ‘Klassiek Liberalen’ speel, maar volgens mij is die groep vooral luidruchtig en niet per se een gigantische groep.

Heb zelf niets met die klassiek liberalen maar zou ook op Eric Wetzels stemmen.

[ twitter ]
Alhoewel die dikgedrukte VVD-stijl zinnen mij dan weer niet zo bevallen :')
Ik begrijp ook niet waarom iemand Onno Hoes op die plek zou willen.
pi_206167325
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 18:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik begrijp ook niet waarom iemand Onno Hoes op die plek zou willen.
Ze zoeken een nieuwe trekpop .
De ouwe is nu erg aan het verslijten met geen active geheugen aan

Rutte heeft niks te zeggen.
Hij word gewoon bestuurt .

Net als bij criminelen is de echt hoofd een lief oud mannetje om de hoek.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:50:11 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206167345
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 18:48 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Ze zoeken een nieuwe trekpop .
De ouwe is nu erg aan het verslijten met geen active geheugen aan

Rutte heeft niks te zeggen.
Hij word gewoon bestuurt .

Net als bij criminelen is de echt hoofd een lief oud mannetje om de hoek.
Die komt er alleen als er voldoende mensen op hem stemmen. Maar dan dus de vraag waarom je dat in godsnaam zou doen.
pi_206167595
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 18:48 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Ze zoeken een nieuwe trekpop .
De ouwe is nu erg aan het verslijten met geen active geheugen aan

Rutte heeft niks te zeggen.
Hij word gewoon bestuurt .

Net als bij criminelen is de echt hoofd een lief oud mannetje om de hoek.
Je weet dat ze niet op zoek zijn naar de opvolger van Rutte, maar van Van der Wal die voorzitter was en naar het kabinet is vertrokken?

Opvallend dat het twee (ex)interim-voorzitters zijn die kandidaat zijn, trouwens. Geen echt nieuwe namen. Daar loopt VVD toch al een tijdje tegenaan, geen nieuwe aanwas.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206167715
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 18:48 schreef suijkerbuijk het volgende:
Hij word gewoon bestuurt .
:'(
pi_206171292
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik nog wel, tot einde van het jaar. Niet op Onno Hoes gestemd.
Waarom tot het einde van het jaar?
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:28:17 #21
408813 crew  trein2000
pi_206171360
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:22 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Waarom tot het einde van het jaar?
Omdat ik heb opgezegd.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206171372
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Omdat ik heb opgezegd.
Te links? :P
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:35:39 #23
408813 crew  trein2000
pi_206171469
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Te links? :P
Gebrek aan eerlijkheid en fatsoenlijkheid. Druppel was dat wanstaltige gebeuren met die maidenspeech bij het KOT-debat. Maar de algehele cultuur waarin machtsbehoud tot hoogste doel is verheven ten koste van (bijna) alles bevalt me niets.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206171538
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Gebrek aan eerlijkheid en fatsoenlijkheid. Druppel was dat wanstaltige gebeuren met die maidenspeech bij het KOT-debat. Maar de algehele cultuur waarin machtsbehoud tot hoogste doel is verheven ten koste van (bijna) alles bevalt me niets.
Plucheplakken is geen enkele partij vreemd. En de verkiezingsuitslagen waren steeds zo dat een kabinet zónder de VVD vrijwel onmogelijk was.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:47:11 #25
408813 crew  trein2000
pi_206171599
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Plucheplakken is geen enkele partij vreemd. En de verkiezingsuitslagen waren steeds zo dat een kabinet zónder de VVD vrijwel onmogelijk was.
Het neemt absurde vormen aan. Functie elders, ‘de nieuwe bestuurscultuur’, een coalitieakkoord wat ook het partijprogramma van D66 had kunnen zijn (oké oké iets gechargeerd maar toch), een lijsttrekker die nog ongeloofwaardiger is dan mijn goudvis. Maar ook de meest gênante trucs en totaal ongeloofwaardig geheugenverlies.

Ik voel mij daar gewoon niet meer bij thuis. Ik kan naar mij zelf niet meer verantwoorden waarom ik zulke cynische politiek zou steunen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:50:51 #26
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_206171646
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het neemt absurde vormen aan. Functie elders, ‘de nieuwe bestuurscultuur’, een coalitieakkoord wat ook het partijprogramma van D66 had kunnen zijn (oké oké iets gechargeerd maar toch), een lijsttrekker die nog ongeloofwaardiger is dan mijn goudvis. Maar ook de meest gênante trucs en totaal ongeloofwaardig geheugenverlies.

Ik voel mij daar gewoon niet meer bij thuis. Ik kan naar mij zelf niet meer verantwoorden waarom ik zulke cynische politiek zou steunen.
Waarom is jouw goudvis ongeloofwaardig?
Put these foolish ambitions to rest.
pi_206171728
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het neemt absurde vormen aan. Functie elders, ‘de nieuwe bestuurscultuur’, een coalitieakkoord wat ook het partijprogramma van D66 had kunnen zijn (oké oké iets gechargeerd maar toch), een lijsttrekker die nog ongeloofwaardiger is dan mijn goudvis. Maar ook de meest gênante trucs en totaal ongeloofwaardig geheugenverlies.

Ik voel mij daar gewoon niet meer bij thuis. Ik kan naar mij zelf niet meer verantwoorden waarom ik zulke cynische politiek zou steunen.
Rutte had toen idd gewoon op moeten stappen. Ik heb niks met de VVD maar heb Rutte vaak het voordeel van de twijfel gegeven maar dat was voor mij ook wel het punt waarop hij compleet ongeloofwaardig werd.

Ja, je hebt veel aan je kop en natuurlijk weet je niet alles meer helemaal letterlijk maar dat keer op keer op keer ontkennen totdat er bewijs boven tafel komt, ongelooflijk.

Dat het regeerakkoord geen kopie van het partijprogramma is is gewoon een gevolg van het feit dat je D66 en CU nodig hebt voor een meerderheid. Als ze het rechtser gewild hadden hadden ze een kernkabinet met CDA moeten vormen en dan op een gedoogsteun-achtige constructie met de rechtse meerderheid in de kamer moeten hopen.

Hadden ze er alleen niet lang gezeten met al die crises die we de afgelopen jaren voor de kiezen krijgen maar goed, dat weet je niet van tevoren.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_206172028
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het neemt absurde vormen aan. Functie elders, ‘de nieuwe bestuurscultuur’, een coalitieakkoord wat ook het partijprogramma van D66 had kunnen zijn (oké oké iets gechargeerd maar toch), een lijsttrekker die nog ongeloofwaardiger is dan mijn goudvis. Maar ook de meest gênante trucs en totaal ongeloofwaardig geheugenverlies.

Ik voel mij daar gewoon niet meer bij thuis. Ik kan naar mij zelf niet meer verantwoorden waarom ik zulke cynische politiek zou steunen.
Heb je een andere partij op het oog?
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 2 oktober 2022 @ 00:27:36 #29
408813 crew  trein2000
pi_206172091
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 00:21 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Heb je een andere partij op het oog?
Neen, ben geen Eerdmans.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 2 oktober 2022 @ 02:41:37 #30
408813 crew  trein2000
pi_206173011
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Rutte had toen idd gewoon op moeten stappen. Ik heb niks met de VVD maar heb Rutte vaak het voordeel van de twijfel gegeven maar dat was voor mij ook wel het punt waarop hij compleet ongeloofwaardig werd.

Ja, je hebt veel aan je kop en natuurlijk weet je niet alles meer helemaal letterlijk maar dat keer op keer op keer ontkennen totdat er bewijs boven tafel komt, ongelooflijk.
Vooral ook omdat het gewoon een patroon is. Elke keer weer zie je dat reconstrueren onmogelijk gemaakt wordt, sms’jes wissen, informatie achterhouden, cruciale overleggen niet laten notuleren. En als er dan toch een keer ergens iemand lucht van krijgt hebben alle betrokken van VVD-zijde spontaan last van jeugddementie. Het is niet geloofwaardig en het holt de parlementaire democratie uit. Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, alleen dit is geen fout meer maar opzet, een modus operandi.
quote:
Dat het regeerakkoord geen kopie van het partijprogramma is is gewoon een gevolg van het feit dat je D66 en CU nodig hebt voor een meerderheid. Als ze het rechtser gewild hadden hadden ze een kernkabinet met CDA moeten vormen en dan op een gedoogsteun-achtige constructie met de rechtse meerderheid in de kamer moeten hopen.

Hadden ze er alleen niet lang gezeten met al die crises die we de afgelopen jaren voor de kiezen krijgen maar goed, dat weet je niet van tevoren.
Vertel mij eens, wat heeft de VVD nou aan grote dingen binnengehaald in het coalitieakkoord? Dat is toch uiterst minimaal. Waarom? Omdat de positie van bepaalde individuen belangrijker is dan de partij. Het enkel regeren met Rutte was al zo’n hoge prijs dat de VVD op de inhoud amper nog wat in de melk te brokkelen had. Anders geformuleerd: de VVD is te zeer vereenzelvigd geraakt met een klein clubje mensen rondom Rutte dat losgezongen lijkt van alles. En dat zie je in alles terug, van benoemingen (Onno Hoes, werkelijk?) tot gênante smoesjes tot het coalitieakkoord. (Oké, eerlijk is eerlijk. In de loop van de kabinetsperiode lijkt dat evenwicht wel wat te verschuiven bijvoorbeeld met het asielakkoord.)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206173303
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 02:41 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vertel mij eens, wat heeft de VVD nou aan grote dingen binnengehaald in het coalitieakkoord? Dat is toch uiterst minimaal. Waarom? Omdat de positie van bepaalde individuen belangrijker is dan de partij.
Als je beide verkiezingsprogramma's naast elkaar neer legt, zie je dat VVD gewoon voor de verkiezingen al een heel eind naar D66 was opgeschoven op vrijwel elk gebied. Dat je dan een D66 (of gek genoeg haast een PvdA/GL) regeerakkoord krijgt is dan ook weer niet zo gek. Je zag het ook deze prinsjesdag, economisch wordt er behoorlijk links beleid gevoerd, er was dan ook zo goed als geen inhoudelijk commentaar van de linkse oppositie. En dat komt ook volgens mij gewoon omdat zelfs de VVD vindt dat het rechtse beleid te ver is doorgeschoten.

En behalve economie, wat is er dan nog meer een speerpunt van de VVD? Het strenge asielbeleid wat ze willen hebben ze inmiddels allang gerealiseerd, daar valt alleen een status quo binnen te halen voor ze. En toch is de inburgeringsplicht voor migranten uit Turkije nog binnen gehaald.

Het enige andere echt belangrijke standpunt, verlagen van de belastingen, zit ook stevig in het regeerakkoord.

[ Bericht 4% gewijzigd door Hanca op 02-10-2022 07:51:21 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 2 oktober 2022 @ 10:14:49 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206174159
Die "klassieke liberalen" bij de VVD zijn meestal gewoon lui die boos zijn dat de VVD niet enkel hun eigen belang dient.
pi_206232874
Dit gaat ook altijd mis hè.. de beveiliging van de stemsite blijkt zo lek als een mandje.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)-is-niet-poetinproof
pi_206233289
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:57 schreef Raw85 het volgende:
Dit gaat ook altijd mis hè.. de beveiliging van de stemsite blijkt zo lek als een mandje.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)-is-niet-poetinproof
De beveiliging van de website van de bouwer van de site, maar die van de stemsite niet als ik het zo lees. Ze konden op de stemsite bij informatie over kandidaten, maar niet de resultaten beïnvloeden.
Die kop klopt niet echt.

(Verder vind ik die privacy-figuren vaak te ver door slaan. Ja, er wordt vastgelegd dat je hebt gestemd en ja, er wordt tegelijk vastgelegd op wie er is gestemd... dat is het hele idee van verkiezingen...)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206233343
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
De beveiliging van de website van de bouwer van de site, maar die van de stemsite niet als ik het zo lees. Ze konden op de stemsite bij informatie over kandidaten, maar niet de resultaten beïnvloeden.
Die kop klopt niet echt.
Nou ja, als je door wat programmeerfouten als VVD-lid ook meteen over wat ondernemingsraden van grote bedrijven kunt stemmen dan is dat toch wel vrij slecht geregeld. Maar eens verder dat de kop wat overdreven is, ja.
pi_206234588
De opvolging van Mark Rutte wordt nog wel een dingetje. Als we kijken naar het verleden, met de opvolging van Lubbers en Kok, mogen we toch wel stellen dat dat nog niet zo eenvoudig is.....(bovendien zie ik binnen de VVD nog geen echte kandidaten opstaan).
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_206236231
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
De opvolging van Mark Rutte wordt nog wel een dingetje. Als we kijken naar het verleden, met de opvolging van Lubbers en Kok, mogen we toch wel stellen dat dat nog niet zo eenvoudig is.....(bovendien zie ik binnen de VVD nog geen echte kandidaten opstaan).
Karremans zoekt steeds nadrukkelijker de publiciteit. Volgens mij zijn ze die echt aan het voorsorteren op het opvolgen van Rutte, eventueel met kort (een oudere?) tussenpaus er tussen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:59:04 #38
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206236651
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
De opvolging van Mark Rutte wordt nog wel een dingetje. Als we kijken naar het verleden, met de opvolging van Lubbers en Kok, mogen we toch wel stellen dat dat nog niet zo eenvoudig is.....(bovendien zie ik binnen de VVD nog geen echte kandidaten opstaan).
Dat wordt een drama voor de VVD, vermoed ik, in ieder geval bij de eerste verkiezingen die men zonder Rutte zal moeten afwerken.

Of dat een goede zaak zal zijn moeten we afwachten, ik zie een volgend kabinet nog wel uit 6 partijen gaan bestaan.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:43:04 #39
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206237040
Geen Onno dus. Slechts 32% van de stemmen _O-
pi_206237045
68% voor Wetzels en 32% voor Hoes dus
pi_206237098
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 14:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Of dat een goede zaak zal zijn moeten we afwachten, ik zie een volgend kabinet nog wel uit 6 partijen gaan bestaan.
Als er al een meerderheid te vinden is die met elkaar wil samenwerken, dat lijkt me eigenlijk al een groot probleem. Op dit moment gaan er in de peilingen 45 zetels naar partijen die niet aan de klimaatwet willen voldoen (en dus afvallen) 16 naar partijen die niet compromisbereid zijn (SP en PvdD) en dan nog 3 naar SGP, 3 naar Denk, 1 naar Bij1, 1 naar 50plus die eigenlijk niet geschikt zijn voor een regering. Dat zijn 69 zetels. Dan zou je dus met de huidige peilingen een samenwerking van bijna alle anderen nodig hebben (VVD, D66, PvdA, GL, CDA en Volt of CU), maar ik denk dat een CDA met 8 zetels daar eigenlijk buiten wil blijven...


Maar goed, dat is hier offtopic. Er is een nieuwe voorzitter, één van beide ex-interim-voorzitters is verkozen. Op weg naar geen enkele verandering binnen de partij dus.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:55:55 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206237116
Dat bedrijf kan denk ik de tent wel sluiten.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:56:32 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206237122
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 15:43 schreef Zwansen het volgende:
Geen Onno dus. Slechts 32% van de stemmen _O-
Dat is wel een beschamende zeperd.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:01:41 #44
408813 crew  trein2000
pi_206237153
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 15:43 schreef Zwansen het volgende:
Geen Onno dus. Slechts 32% van de stemmen _O-
Wij wil wel vice-voorzitter blijven volgens NRC, ben heel benieuwd of dat goed gaat…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206237249
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 15:43 schreef Zwansen het volgende:
Geen Onno dus. Slechts 32% van de stemmen _O-
De tering, dat is wel een flinke nederlaag.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_206237291
Bij een partij die de afgelopen jaren al wat schandaaltjes had een Limburger aanstellen als voorzitter, best dapper.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:03:49 #47
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_206238749
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 15:43 schreef Zwansen het volgende:
Geen Onno dus. Slechts 32% van de stemmen _O-
De leden hebben de partij van de ondergang (of toch op z'n minst van een beschamende situatie) gered. :)
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')