abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 30 september 2022 @ 11:48:33 #76
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206151865
Bij de issues van 18-jarigen in pakweg 2000 hoorde 'gebrek aan toekomstperspectief' doorgaans niet. Dat speelde destijds vooral bij de groep die gewoon niet zo veel gegund was in het leven (pech met genen, afkomst en meer van die dingen).

Nu raak het ook veel mensen die normaal gesproken best wat mogelijkheden zouden hebben.
pi_206154597
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:48 schreef Eightyone het volgende:
Bij de issues van 18-jarigen in pakweg 2000 hoorde 'gebrek aan toekomstperspectief' doorgaans niet. Dat speelde destijds vooral bij de groep die gewoon niet zo veel gegund was in het leven (pech met genen, afkomst en meer van die dingen).

Nu raak het ook veel mensen die normaal gesproken best wat mogelijkheden zouden hebben.
Mwah. Ik denk niet dat dat aantoonbaar is in cijfers, depressie kan iedereen overkomen, ik denk niet eens dat ze zo realistisch kijken nog naar een toekomstperspectief op zo'n dieptepunt.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_206154748
Grappig hoe we het zo'n beetje allemaal eens zijn over het probleem, maar niet over de oplossing. Ik steek hem weer heel anders in:

1. Mensen hebben een duidelijk pad nodig, 'geniet van je vrijheid' is iets wat ons vaak maar zelden goed afgaat. Kortom, het traditionele levenspad (zorg dat je een stabiele relatie krijgt, ga voor kinderen) mag weer meer gepropageerd worden. Ik zie onder twintigers en dertigers vooral veel dolende zielen die maar wat aankloten zonder dat ze weten waar ze naartoe gaan. Veel beter om de meer traditionele doelen weer hoog op de agenda te zetten. Ga gewoon vol en vroeg, begin 20 al, op zoek naar die vaste relatie en begin een beetje op tijd met kinderen.

In beide zaken ben ik overigens zelf niet geslaagd dus het is niet zo dat ik hier mijn eigen perspectief op 1 zet. :) Het is alleen wel zo dat ik vaak meer geluk zie bij de mensen die dit doen.

2. We zijn veel te veel verwend, ik herken de kritiek over prestatiedruk totaal niet. Veel mensen met een kantoorbaan doen geen reet. Wel zie ik steeds meer onkunde en een zesjescultuur waardoor mensen later in hun leven te weinig kunde hebben om fatsoenlijk werk te leveren. En meteen in de stress schieten als ze een keer kritiek krijgen.

3. De GGZ is een teringzooi, die psychische klachten vaak alleen maar erger maakt dan ze zijn.

4. Ideaalbeelden zijn vaak prachtig, maar totaal onrealistisch. Je kunt niet altijd alles meemaken of doen. Leer wat relativeren, ook met wat historisch perspectief erbij. Zelfs in 2022 is het welvaartsniveau ongekend hoog. We hebben mazzel dat we in deze tijd geboren zijn.

Kortom, we hebben wat meer conservatisme nodig.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  vrijdag 30 september 2022 @ 17:18:21 #79
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206155483
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Grappig hoe we het zo'n beetje allemaal eens zijn over het probleem, maar niet over de oplossing. Ik steek hem weer heel anders in:

1. Mensen hebben een duidelijk pad nodig, 'geniet van je vrijheid' is iets wat ons vaak maar zelden goed afgaat. Kortom, het traditionele levenspad (zorg dat je een stabiele relatie krijgt, ga voor kinderen) mag weer meer gepropageerd worden. Ik zie onder twintigers en dertigers vooral veel dolende zielen die maar wat aankloten zonder dat ze weten waar ze naartoe gaan. Veel beter om de meer traditionele doelen weer hoog op de agenda te zetten. Ga gewoon vol en vroeg, begin 20 al, op zoek naar die vaste relatie en begin een beetje op tijd met kinderen.

In beide zaken ben ik overigens zelf niet geslaagd dus het is niet zo dat ik hier mijn eigen perspectief op 1 zet. :) Het is alleen wel zo dat ik vaak meer geluk zie bij de mensen die dit doen.

Dat idee heb ik ook, en ook dat de conservatieve kant van de samenleving gemiddeld relatief succesvol lijkt in het leven (dat hangt dan weer samen). Mensen die hun leven keurig binnen de lijntjes leven en daardoor al snel goed over komen op anderen. Alleen gaat dat niet iedereen even natuurlijk af. Het moet bij je passen en het zal helpen als het een beetje in je genen zit.

Is weleens ongemakkelijk op bijeenkomsten van de sterk dominante, CDA'erige kant van de familie. Goedbedoelende mensen, dat wel, maar typische modelburgers in de klassieke vorm die gewoon anders tegen de wereld aan kijken. Aan de andere kant voelt het comfortabeler (de genen zullen meer van die kant komen), maar die zijn maar met weinigen.

O.k., meer richting en wat minder ronddolen had in het verleden alsnog geen kwaad gekund. Maar een duidelijk pad cq. het stellen van doelen kan ook een andere uitkomst hebben dan trouwen/kinderen/enzovoort.

[ Bericht 0% gewijzigd door Eightyone op 30-09-2022 18:00:27 ]
  vrijdag 30 september 2022 @ 17:28:57 #80
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_206155572
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Grappig hoe we het zo'n beetje allemaal eens zijn over het probleem, maar niet over de oplossing. Ik steek hem weer heel anders in:

1. Mensen hebben een duidelijk pad nodig, 'geniet van je vrijheid' is iets wat ons vaak maar zelden goed afgaat. Kortom, het traditionele levenspad (zorg dat je een stabiele relatie krijgt, ga voor kinderen) mag weer meer gepropageerd worden. Ik zie onder twintigers en dertigers vooral veel dolende zielen die maar wat aankloten zonder dat ze weten waar ze naartoe gaan. Veel beter om de meer traditionele doelen weer hoog op de agenda te zetten. Ga gewoon vol en vroeg, begin 20 al, op zoek naar die vaste relatie en begin een beetje op tijd met kinderen.

In beide zaken ben ik overigens zelf niet geslaagd dus het is niet zo dat ik hier mijn eigen perspectief op 1 zet. :) Het is alleen wel zo dat ik vaak meer geluk zie bij de mensen die dit doen.

2. We zijn veel te veel verwend, ik herken de kritiek over prestatiedruk totaal niet. Veel mensen met een kantoorbaan doen geen reet. Wel zie ik steeds meer onkunde en een zesjescultuur waardoor mensen later in hun leven te weinig kunde hebben om fatsoenlijk werk te leveren. En meteen in de stress schieten als ze een keer kritiek krijgen.

3. De GGZ is een teringzooi, die psychische klachten vaak alleen maar erger maakt dan ze zijn.

4. Ideaalbeelden zijn vaak prachtig, maar totaal onrealistisch. Je kunt niet altijd alles meemaken of doen. Leer wat relativeren, ook met wat historisch perspectief erbij. Zelfs in 2022 is het welvaartsniveau ongekend hoog. We hebben mazzel dat we in deze tijd geboren zijn.

Kortom, we hebben wat meer conservatisme nodig.
5 Wees geen slaaf van de sociale media
pi_206155598
quote:
4s.gif Op donderdag 29 september 2022 12:32 schreef aloa het volgende:

[..]
Dan ben je tegenwoordig maanden verder :{
Precies, dus hulp zoeken heeft weinig zin. Althans, niet op korte termijn. En vaak douwen ze je dan vol met pillen. Alsof dat de oplossing is.
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
pi_206155616
quote:
7s.gif Op donderdag 29 september 2022 12:43 schreef HSG het volgende:

[..]
Overgrote deel van de Nederlanders loopt continue te kankeren op Amerika maar als daar iets "populair" wordt zie je het ook hier de kop opsteken.

Een goed voorbeeld is "woke".
En het extreem rechtse complotdenken. BNW staat er vol mee. |:(
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
  vrijdag 30 september 2022 @ 17:35:47 #83
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206155641
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 12:02 schreef harrievankempen het volgende:
Slappe generatie
Slap volk denk ik. Dit forum zit vol met boomers en serieus 2/3 in de poll denkt dat iedereen zelfmoordneigingen heeft :')

Sneeuwvlokgeneratie
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206155698
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:

3. De GGZ is een teringzooi, die psychische klachten vaak alleen maar erger maakt dan ze zijn.
Klopt. Ik heb er nog nooit iemand beter van zien worden.
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
  vrijdag 30 september 2022 @ 17:46:13 #85
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_206155726
Het is vrij normaal en gezond om weleens die gedachte te hebben gehad.
pi_206155895
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:35 schreef corehype het volgende:

[..]
Slap volk denk ik. Dit forum zit vol met boomers en serieus 2/3 in de poll denkt dat iedereen zelfmoordneigingen heeft :')

Sneeuwvlokgeneratie
Het verbaast me dat jij nog geen hulp hebt gezocht.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 30 september 2022 @ 18:09:22 #87
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206155938
Een vriendin van mij, schatje maar nogal, tja, zo geflipt als een kast, liep jaren bij het GGZ, een keer viel een van haar behandelaars tegen haar uit dat ze totaal gestoord was, knettergek, waarop zij hem doodkalm antwoord gaf, ja, dat klopt, daarom ben ik hier?
  vrijdag 30 september 2022 @ 18:19:05 #88
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206156089
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 15:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Grappig hoe we het zo'n beetje allemaal eens zijn over het probleem, maar niet over de oplossing. Ik steek hem weer heel anders in:

1. Mensen hebben een duidelijk pad nodig, 'geniet van je vrijheid' is iets wat ons vaak maar zelden goed afgaat. Kortom, het traditionele levenspad (zorg dat je een stabiele relatie krijgt, ga voor kinderen) mag weer meer gepropageerd worden. Ik zie onder twintigers en dertigers vooral veel dolende zielen die maar wat aankloten zonder dat ze weten waar ze naartoe gaan. Veel beter om de meer traditionele doelen weer hoog op de agenda te zetten. Ga gewoon vol en vroeg, begin 20 al, op zoek naar die vaste relatie en begin een beetje op tijd met kinderen.
Ten eerste hebben lang niet alle mensen het nodig een richtig gewezen te krijgen, en zeker niet jouw waarden
quote:
In beide zaken ben ik overigens zelf niet geslaagd dus het is niet zo dat ik hier mijn eigen perspectief op 1 zet. :) Het is alleen wel zo dat ik vaak meer geluk zie bij de mensen die dit doen.
Gras is altijd groener bij de buren
quote:
2. We zijn veel te veel verwend, ik herken de kritiek over prestatiedruk totaal niet. Veel mensen met een kantoorbaan doen geen reet. Wel zie ik steeds meer onkunde en een zesjescultuur waardoor mensen later in hun leven te weinig kunde hebben om fatsoenlijk werk te leveren. En meteen in de stress schieten als ze een keer kritiek krijgen.
Daar klaagde Plato al 2500 jaar geleden over
quote:
3. De GGZ is een teringzooi, die psychische klachten vaak alleen maar erger maakt dan ze zijn.
True
quote:
4. Ideaalbeelden zijn vaak prachtig, maar totaal onrealistisch. Je kunt niet altijd alles meemaken of doen. Leer wat relativeren, ook met wat historisch perspectief erbij. Zelfs in 2022 is het welvaartsniveau ongekend hoog. We hebben mazzel dat we in deze tijd geboren zijn.
Waarom wil jij dan het ideaalbeeld van een traditionele levensstijl opleggen? Dat is net zo onrealistisch
quote:
Kortom, we hebben wat meer conservatisme nodig.
Ik zie niet in waarom een conservatieve samenleving beter zou zijn, die is juist enorm frustrerend voor mensen die wel hun eigen keuzes kunnen en willen maken die niet naar jouw normen luisteren. Wat je eigenlijk zegt is dat mensen zich meer als vee moeten gedragen en dankbaar zijn.
pi_206156440
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:18 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Dat idee heb ik ook, en ook dat de conservatieve kant van de samenleving gemiddeld relatief succesvol lijkt in het leven (dat hangt dan weer samen). Mensen die hun leven keurig binnen de lijntjes leven en daardoor al snel goed over komen op anderen. Alleen gaat dat niet iedereen even natuurlijk af. Het moet bij je passen en het zal helpen als het een beetje in je genen zit.

Is weleens ongemakkelijk op bijeenkomsten van de sterk dominante, CDA'erige kant van de familie. Goedbedoelende mensen, dat wel, maar typische modelburgers in de klassieke vorm die gewoon anders tegen de wereld aan kijken. Aan de andere kant voelt het comfortabeler (de genen zullen meer van die kant komen), maar die zijn maar met weinigen.

O.k., meer richting en wat minder ronddolen had in het verleden alsnog geen kwaad gekund. Maar een duidelijk pad cq. het stellen van doelen kan ook een andere uitkomst hebben dan trouwen/kinderen/enzovoort.
Exact. Maar op het moment dat je als samenleving op dit conservatieve model kritiek gaat hebben (iets wat je toch wel ontzettend veel ziet) dan vorm je zelf als 'moderne, progressieve mens' ook weer een nieuwe stroming die steeds dominanter wordt maar niet noodzakelijk beter is voor samenleving én daarmee ook indivdu.

Klinkt een beetje ingewikkeld maar ik zal het uitleggen. Toen ik een aantal jaar geleden aan het daten was (denk rond de 25) met vrouwen van dezelfde leeftijd en het onderwerp kinderen kwam eens voorbij dan was de reactie bij vrouwen vrijwel zonder uitzondering een bijna verschrikte blik. "Kinderen? Nee nog lang niet hoor!"

Dat vind ik persoonlijk bijna een onnatuurlijke reactie die behoorlijk ingaat tegen de biologie. Maar het is wel inmiddels onder veel vrouwen (en ook mannen) volledig gemeengoed geworden. En het is iets wat vooral door de omgeving wordt gedreven. Omdat je vriendinnen er zo over denken, ga jij er ook zo over denken. Blijkbaar is die cultuurstroom zo ontzettend sterk dat het zelfs biologische verlangens kan overrulen.

Maar dat, en de veel vrijere visie op relaties, is niet zonder gevolgen. Het zorgt ervoor dat veel mensen die (denk ik) eigenlijk op zoek zijn naar rust, stukje geborgenheid en houvast aan blijven rommelen tot ze 30-35 zijn. En dus ongelukkiger zijn. Andere factoren zoals het enorme aantal scheidingen spelen ook mee natuurlijk.

Teveel vrijheid doet onze samenleving geen goed.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_206156478
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ten eerste hebben lang niet alle mensen het nodig een richtig gewezen te krijgen, en zeker niet jouw waarden
[..]
Gras is altijd groener bij de buren
[..]
Daar klaagde Plato al 2500 jaar geleden over
[..]
True
[..]
Waarom wil jij dan het ideaalbeeld van een traditionele levensstijl opleggen? Dat is net zo onrealistisch
[..]
Ik zie niet in waarom een conservatieve samenleving beter zou zijn, die is juist enorm frustrerend voor mensen die wel hun eigen keuzes kunnen en willen maken die niet naar jouw normen luisteren. Wat je eigenlijk zegt is dat mensen zich meer als vee moeten gedragen en dankbaar zijn.
Ik wil helemaal niets opleggen. Sterker nog, ik voldoe zelf ook totaal niet aan het conservatieve ideaalbeeld.

Maar ik mag wel ideeën hebben over een samenleving. Niets moet, doe lekker wat je wil, maar dan kan het nog wel mijn visie zijn dat een samenleving met iets meer conservatieve waarden gelukkiger zou zijn?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  vrijdag 30 september 2022 @ 19:02:46 #91
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_206156688
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 18:45 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik wil helemaal niets opleggen. Sterker nog, ik voldoe zelf ook totaal niet aan het conservatieve ideaalbeeld.

Maar ik mag wel ideeën hebben over een samenleving. Niets moet, doe lekker wat je wil, maar dan kan het nog wel mijn visie zijn dat een samenleving met iets meer conservatieve waarden gelukkiger zou zijn?
Ik ben het hier wel mee eens. Wat denk je van het idee dat waar we in meerderheid eigenlijk positief kijken tegen de uitbreiding van mogelijkheden in de maatschappij, deze wildgroei aan mogelijkheden het maken van keuzes stressvoller maakt en we daarom ongelukkiger zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_206156830
Ik denk dat het antwoord helemaal niet zo makkelijk te vinden is.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_206157258
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 19:02 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik ben het hier wel mee eens. Wat denk je van het idee dat waar we in meerderheid eigenlijk positief kijken tegen de uitbreiding van mogelijkheden in de maatschappij, deze wildgroei aan mogelijkheden het maken van keuzes stressvoller maakt en we daarom ongelukkiger zijn.
Eens. Doordat er eindeloos veel mogelijk is (of lijkt) ontstaat er keuzestress en weten mensen totaal niet meer wat ze willen.

Een eenduidige cultuur waar iedereen hetzelfde doet en richtpunt heeft werkt in dat opzicht veel makkelijker.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  vrijdag 30 september 2022 @ 19:58:59 #94
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_206157293
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 19:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Eens. Doordat er eindeloos veel mogelijk is (of lijkt) ontstaat er keuzestress en weten mensen totaal niet meer wat ze willen.

Een eenduidige cultuur waar iedereen hetzelfde doet en richtpunt heeft werkt in dat opzicht veel makkelijker.
Dat binnen een context waar de afgelopen duizenden jaren de overgrote meerderheid gewoon op het land werkte en daarvoor zich bezig hield met jagen en verzamelen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_206157396
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 17:42 schreef GwanGwaa het volgende:

[..]
Klopt. Ik heb er nog nooit iemand beter van zien worden.
Ik genoeg inclusief mezelf. Alleen kan en wil niet iedereen geholpen worden.

Therapie en eventueel pillen dragen max 75% aan herstel. Zeker 25% moet je toch echt zelf doen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_206157472
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:04 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Ik genoeg inclusief mezelf. Alleen kan en wil niet iedereen geholpen worden.

Therapie en eventueel pillen dragen max 75% aan herstel. Zeker 25% moet je toch echt zelf doen.
Voor jouw verhaal heb ik veel respect Matthijs. Maar denk niet dat het representatief is voor de grote groep mentaal ongelukkigen in deze wereld.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_206157520
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Voor jouw verhaal heb ik veel respect Matthijs. Maar denk niet dat het representatief is voor de grote groep mentaal ongelukkigen in deze wereld.
I beg to differ, de positieve ervaringen hoor je gewoon minder.

Ik ben in totaal 4 keer opgenomen geweest en heb toch echt meer positieve gevallen gezien dan negatieve.

Maar ja mensen pleuren eerder hun negatieve verhaal op het internet dan positieve ervaringen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_206157572
Soyboy generatie
pi_206157760
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 21:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Pfff. in mijn tijd was het No Future, punk, massale werkloosheid, dreiging van de koude oorlog, depressieve ellende, drank, drugs, aids.
Was de drugs vroeger beter of slechter dan nu?
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_206157916
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 20:14 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
I beg to differ, de positieve ervaringen hoor je gewoon minder.

Ik ben in totaal 4 keer opgenomen geweest en heb toch echt meer positieve gevallen gezien dan negatieve.

Maar ja mensen pleuren eerder hun negatieve verhaal op het internet dan positieve ervaringen.
Wat is dan jouw verklaring voor de toename van mentaal leed? En de wachtrijen in de GGZ?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')