abonnement Unibet Coolblue
pi_206168466
@-Bubseltje- Gefeliciteerd met je dochter🎂
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zondag 2 oktober 2022 @ 14:27:40 #202
35189 Troel
scherp en bot
pi_206177120
Bubsel gefeliciteerd!

Leandra, wat :(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206181653
Iemand had hier laatst als tip dat het dit weekend het weekend van de wetenschap was. Thnx nog daarvoor! We hebben een erg leuke middag gehad (of ja paar uurtjes). We waren naar hackalot geweest. En ondanks dat het heel anders was dan verwacht toch wel leuk. Een soort werkplaats waar mensen bij elkaar komen en dingen maken of proberen te maken. Met behulp van de materialen die er daar zijn en hulp van elkaars expertise.

Er was eigenlijk niet speciaal iets te doen, maar ze hadden nog een projectje liggen van 2 jaar geleden. Dus mn kinderen + vriendinnetje van de oudste hebben onder begeleiding een printplaatje gesoldeerd. Ivm de tijd maar 1 met z’n drieën (dus ze hebben nu een soort co-ouderschap afgesproken want ze zijn er alle drie super trots op).

En als klap op de vuurpijl stond er nog een bak met stickers waar ze er wat uit mochten zoeken. Dat was ook een project op zich 😂
pi_206184588
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 19:22 schreef hilliebillie het volgende:
Iemand had hier laatst als tip dat het dit weekend het weekend van de wetenschap was. Thnx nog daarvoor! We hebben een erg leuke middag gehad (of ja paar uurtjes). We waren naar hackalot geweest. En ondanks dat het heel anders was dan verwacht toch wel leuk. Een soort werkplaats waar mensen bij elkaar komen en dingen maken of proberen te maken. Met behulp van de materialen die er daar zijn en hulp van elkaars expertise.

Er was eigenlijk niet speciaal iets te doen, maar ze hadden nog een projectje liggen van 2 jaar geleden. Dus mn kinderen + vriendinnetje van de oudste hebben onder begeleiding een printplaatje gesoldeerd. Ivm de tijd maar 1 met z’n drieën (dus ze hebben nu een soort co-ouderschap afgesproken want ze zijn er alle drie super trots op).

En als klap op de vuurpijl stond er nog een bak met stickers waar ze er wat uit mochten zoeken. Dat was ook een project op zich 😂
Klinkt geslaagd Hilliebillie! Die post was van mij, maar wij zijn uiteindelijk zelf niet geweest. De dingen hier in de buurt waren vooral voor oudere kinderen (8+), maar klonken wel erg leuk. Hopelijk over een jaar of twee beter!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_206186639
Nou.
Dat familie etentje van mijn schoonfamilie was gisteren en I'm still alive! Sterker nog ik zeikte nog net niet in mijn broek van het lachen. Ik had mijn plekje aan de lange tafel strategisch uitgekozen. Bij de leuke mensen en we hebben ons vooral verwonderd. Het is en blijft een bijzondere familie _O-

EN
Disney is geboekt voor de meivakantie *O* We gaan met schoonzus en zwager en hun kinderen. Zoveel zin in.
pi_206186779
Fijn dat het etentje is meegevallen!

En Disney in de meivakantie, heerlijk! Ik wil eigenlijk ook nog een keer. Maar man gaat echt niet meer mee helaas.
Maar misschien over een paar jaar een keer alleen met de kinderen.

Woensdag wel met de kids naar de Efteling. Eindelijk een keer een studiedag die daar goed voor uit komt. En als het goed is nog lekker weer ook!
pi_206186928
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:24 schreef exode het volgende:
Nou.
Dat familie etentje van mijn schoonfamilie was gisteren en I'm still alive! Sterker nog ik zeikte nog net niet in mijn broek van het lachen. Ik had mijn plekje aan de lange tafel strategisch uitgekozen. Bij de leuke mensen en we hebben ons vooral verwonderd. Het is en blijft een bijzondere familie _O-

EN
Disney is geboekt voor de meivakantie *O* We gaan met schoonzus en zwager en hun kinderen. Zoveel zin in.
This post is worthless without details
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206187112
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:53 schreef Vanyel het volgende:

[..]
This post is worthless without details
Het verhaal van Sebastiaan de spin werd voorgedragen door een broer van mijn schoonmoeder. Bloedserieus ook nog eens.
Dat was wel het hoogtepunt zeg maar.

En mochten jullie moeite hebben met de energierekening deze winter: zet je jacuzzi die buiten staat 1 graadje lager. Ik weet het, het is wat behelpen een jacuzzi die op 37 graden staat ipv 38 maar het is ook beter voor het milieu.
Het was dus ook best leerzaam.
pi_206187150
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:42 schreef hilliebillie het volgende:
Fijn dat het etentje is meegevallen!

En Disney in de meivakantie, heerlijk! Ik wil eigenlijk ook nog een keer. Maar man gaat echt niet meer mee helaas.
Maar misschien over een paar jaar een keer alleen met de kinderen.

Woensdag wel met de kids naar de Efteling. Eindelijk een keer een studiedag die daar goed voor uit komt. En als het goed is nog lekker weer ook!
Het is wel krankzinnig duur geworden hoor. Ik weet het, alles wordt duurder maar ik sloeg toch wel even achterover en dan is dit niet eens de duurste periode.
pi_206187191
Ik ben wel weer aan weekend toe... maar goed, nog 5 dagen te gaan :+
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206187269
Disney O+ wij hebben woensdag de vliegtickets naar Disney World geboekt. Mijn man is druk bezig met het maken van excel sheets met welke dag welk park, welke attracties de meiden (niet) mogen en de gemiddelde wachttijd per attractie per moment van de dag om op basis daarvan een planning te maken (die we ter plaatse waarschijnlijk overhoop zullen gooien, maar voor hem is dit voorpret).

Parijs is idd erg duur geworden, ook omdat de kortingsacties nog steeds niet terug zijn. Daarmee kon je wel voor een leuke prijs boeken soms.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_206187392
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 10:42 schreef hilliebillie het volgende:
Fijn dat het etentje is meegevallen!

En Disney in de meivakantie, heerlijk! Ik wil eigenlijk ook nog een keer. Maar man gaat echt niet meer mee helaas.
Maar misschien over een paar jaar een keer alleen met de kinderen.

Woensdag wel met de kids naar de Efteling. Eindelijk een keer een studiedag die daar goed voor uit komt. En als het goed is nog lekker weer ook!
Houd wel rekening met een drukke dag in de Efteling, het is dag van de leraar en dus heeft half Nederland studiedag. Tip: loop als eerste naar Marerijk (dat gebied met de Droomvlucht) of Reizenrijk (bij het Carnaval Festival). Dat is 's ochtends vaak een stuk rustiger dan de andere gebieden. Max & Moritz sta je bijvoorbeeld 's ochtends bij drukte lang in de rij, aan het eind van de dag valt dat vaak mee. Grote achtbanen mag T. nog niet in, dus hoe het daar is weet ik niet.
pi_206187440
Droomvlucht zal wel druk zijn, die gaat vanaf 31 oktober dicht tot 3 maart. Vogel Rok en Joris en de Draak zijn woensdag nog net dicht.

Bereid je wel voor op wat chaos, er wordt momenteel veel gebouwd en verbouwd in de Efteling.

En verder gewoon lekker genieten :) Ik ben jaloers op studiedagen, onze kinderen hebben alleen studiemiddagen.
pi_206187664
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:34 schreef exode het volgende:
Droomvlucht zal wel druk zijn, die gaat vanaf 31 oktober dicht tot 3 maart. Vogel Rok en Joris en de Draak zijn woensdag nog net dicht.

Bereid je wel voor op wat chaos, er wordt momenteel veel gebouwd en verbouwd in de Efteling.


En verder gewoon lekker genieten :) Ik ben jaloers op studiedagen, onze kinderen hebben alleen studiemiddagen.
Ow dat is wel balen. Twee achtbanen dicht. Joris en de draak zag ik staan op de website. En dat maakte me al wel een klein beetje aan het twijfelen. Maar vogelrok had ik niet gezien.

Ik wilde eigenlijk als eerste met de kinderen in de baron zodat het daar hopelijk nog mee viel qua drukte en het ook de moeite was in de rij voor de 1e rij te gaan staan.
Maar inderdaad wel goed tips om door te lopen naar achteren inderdaad.

Maar als ik nu zie wat de wachttijden vandaag al zijn, en het wordt woensdag een drukke dag verwacht, dan maak ik me op voor lang wachten.

Had kaartjes gekocht via een achternichtje met abo en die gaf aan dat ze in de 35x dat ze dit jaar geweest was het maar 2x druk was. (In mei en juni). Zij hadden afgelopen woensdag voor de middag alles al een keer gehad. Maar goed met dag van de leraar dan waarschijnlijk wel drukker, maar zien al wachttijden van 40-60 min. En dat op een doordeweekse dag.

Maar goed we gaan er gewoon van genieten ook al is het druk

[ Bericht 18% gewijzigd door hilliebillie op 03-10-2022 12:07:59 ]
pi_206188095
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:05 schreef exode het volgende:

[..]
Het verhaal van Sebastiaan de spin werd voorgedragen door een broer van mijn schoonmoeder. Bloedserieus ook nog eens.
Dat was wel het hoogtepunt zeg maar.

En mochten jullie moeite hebben met de energierekening deze winter: zet je jacuzzi die buiten staat 1 graadje lager. Ik weet het, het is wat behelpen een jacuzzi die op 37 graden staat ipv 38 maar het is ook beter voor het milieu.
Het was dus ook best leerzaam.
Tnx voor deze toptip!

Tip terug
Ik keek laatst voor het eerst het lelijke eendje uit de 30er jaren op Disney+
Veel leuker dan de nieuwerwetse versie.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206188149
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 11:05 schreef exode het volgende:

[..]
Het verhaal van Sebastiaan de spin werd voorgedragen door een broer van mijn schoonmoeder. Bloedserieus ook nog eens.
Dat was wel het hoogtepunt zeg maar.
O, o, o, Sebastiaan! Het is niet goed met hem gegaan. ;(

Ik las gisteren aan de eettafel De bloeddorstige badmeester van Dorrestijn voor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 13:06:40 #217
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206188471
Iemand nog een gouden tip voor tegen een pissende poes? De poes is de deurmat die er net een week ligt aan het onderpissen :'( Hetzelfde geintje heeft ze uitgehaald bij mijn ouders toen we tijdelijk daar woonden. Dat trok zo door de mat heen en heeft het hout eronder vervormd :o Ik ga kijken of ik het kan verhalen bij de verzekering maar voor nu worden tips om dit gedrag te stoppen zeer gewaardeerd ^O^
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  maandag 3 oktober 2022 @ 13:23:39 #218
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_206188674
Er was een deurmat waar je poes niet op piste @MaJo In hoeverre verschilde die van deze?
pi_206188677
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:06 schreef MaJo het volgende:
Iemand nog een gouden tip voor tegen een pissende poes? De poes is de deurmat die er net een week ligt aan het onderpissen :'( Hetzelfde geintje heeft ze uitgehaald bij mijn ouders toen we tijdelijk daar woonden. Dat trok zo door de mat heen en heeft het hout eronder vervormd :o Ik ga kijken of ik het kan verhalen bij de verzekering maar voor nu worden tips om dit gedrag te stoppen zeer gewaardeerd ^O^
Ik neem aan dat de omgeving nieuw is voor de kat? Kan het iets te maken hebben met acclimatiseren, zoals ontregeld zijn of het afbakenen van het territorium? En weet je zeker dat er niet iets met de kat is zoals een blaasontsteking?

Mijn ervaring is dat een plek waar een kat eenmaal op heeft geplast aantrekkelijk blijft. Ik zou sowieso de mat weghalen en vervangen door een goedkoop, tijdelijk alternatief tot de kat er niet meer plast. En eronder héél goed schoonmaken.

Hier staan nog tips.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206188693
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:06 schreef MaJo het volgende:
Iemand nog een gouden tip voor tegen een pissende poes? De poes is de deurmat die er net een week ligt aan het onderpissen :'( Hetzelfde geintje heeft ze uitgehaald bij mijn ouders toen we tijdelijk daar woonden. Dat trok zo door de mat heen en heeft het hout eronder vervormd :o Ik ga kijken of ik het kan verhalen bij de verzekering maar voor nu worden tips om dit gedrag te stoppen zeer gewaardeerd ^O^
Klinkt als stressproblemen/ territorium verdediging. Zie je vaker gebeuren als een kat zich nog niet zo zeker voelt over zijn/haar territorium. Deuren/ramen/erfgrenzen zijn vaak plekken waar vaak heftig gemarkeerd wordt, zeker als er in de buurt ook andere katten komen die langs die grenzen kunnen lopen.

Ik zou de gang voorlopig tot ontoegankelijk terrein verklaren, totdat poes echt gewend. Als er andere katten voor de deur/ramen langs kunnen lopen, kan dit wel een probleem blijven. Soms verdwijnt het wel weer met het afnemen van de stress van een verhuizing, maar dat is helaas geen garantie.

Richt je vooral op je kat zich veiliger/zekerder te laten voelen. Een Feliway stekker in het stopcontact op plekken waar ze veel komt zou je eens kunnen proberen. Voldoende plekken in huis waar ze hoog en veilig kan zitten met overzicht op haar domein. Etc.

Kan jullie kat de tuin in? Dan zou ik deze afzetten zodat alleen zij hier kan komen. En kijk eens of je bepaalde katten vaker langs de deur/ramen ziet lopen. Even navragen bij de buren of deze dan gecastreerd is/zijn kan ook wel eens helpen; ongecastreerde katten zetten vaak geurvlaggen af om aan te geven dat zij beschikbaar zijn.
En als de deurmat voor een raam ligt; overweg om de onderste helft af te plakken zodat jouw kat andere lansglopende katten niet kan zien.

Als het langer aanhoudt, dan zou ik ook altijd even urine wegbrengen naar de dierenarts. Blaasontstekingen bij katten worden heel vaak veroorzaakt door stress, veroorzaken schade aan de blaaswand, dit veroorzaakt weer ontstekingen, geeft weer meer stress.... en nouja, zie het cirkeltje. Soms kan pijnstilling dan de cirkel doorbreken. (Antibiotica heeft 9 van de 10 keer geen zin, want zelden bacteriële infectie)

EDIT: en even goed bekijken welk schoonmaakmiddel je gebruikt. In veel middelen zit ammoniak, dat wil je niet ;)
pi_206188716
Mooie tips, @Candaasje .
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 14:00:55 #222
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206189093
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:23 schreef Quoi het volgende:
Er was een deurmat waar je poes niet op piste @:MaJo In hoeverre verschilde die van deze?
Dat was de mat die er lag toen we hier introkken en die helemaal onder de verf en stuc zat nadat de werklui klaar waren :D Die moest dus echt vervangen worden.

quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik neem aan dat de omgeving nieuw is voor de kat? Kan het iets te maken hebben met acclimatiseren, zoals ontregeld zijn of het afbakenen van het territorium? En weet je zeker dat er niet iets met de kat is zoals een blaasontsteking?

Mijn ervaring is dat een plek waar een kat eenmaal op heeft geplast aantrekkelijk blijft. Ik zou sowieso de mat weghalen en vervangen door een goedkoop, tijdelijk alternatief tot de kat er niet meer plast. En eronder héél goed schoonmaken.

Hier staan nog tips.
We wonen hier nu 6 weken dus helemaal nieuw is het niet meer, ze lijkt ook wel te aarden. Als in, ze slaapt hier net zoveel als in ons vorige huis _O- Blaasontsteking verwacht ik niet, ze heeft dit al eerder gedaan. Maar kan het natuurlijk wel laten checken (het is eerder wel eens gebeurd dat ze toch een blaasontsteking bleek te hebben).

Het is trouwens niet zomaar een deurmat maar een op maat gemaakte mat van 1 bij 2 meter. En dat kostte 150 euro :'(

quote:
7s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:25 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Klinkt als stressproblemen/ territorium verdediging. Zie je vaker gebeuren als een kat zich nog niet zo zeker voelt over zijn/haar territorium. Deuren/ramen/erfgrenzen zijn vaak plekken waar vaak heftig gemarkeerd wordt, zeker als er in de buurt ook andere katten komen die langs die grenzen kunnen lopen.

Ik zou de gang voorlopig tot ontoegankelijk terrein verklaren, totdat poes echt gewend. Als er andere katten voor de deur/ramen langs kunnen lopen, kan dit wel een probleem blijven. Soms verdwijnt het wel weer met het afnemen van de stress van een verhuizing, maar dat is helaas geen garantie.

Richt je vooral op je kat zich veiliger/zekerder te laten voelen. Een Feliway stekker in het stopcontact op plekken waar ze veel komt zou je eens kunnen proberen. Voldoende plekken in huis waar ze hoog en veilig kan zitten met overzicht op haar domein. Etc.

Kan jullie kat de tuin in? Dan zou ik deze afzetten zodat alleen zij hier kan komen. En kijk eens of je bepaalde katten vaker langs de deur/ramen ziet lopen. Even navragen bij de buren of deze dan gecastreerd is/zijn kan ook wel eens helpen; ongecastreerde katten zetten vaak geurvlaggen af om aan te geven dat zij beschikbaar zijn.
En als de deurmat voor een raam ligt; overweg om de onderste helft af te plakken zodat jouw kat andere lansglopende katten niet kan zien.

Als het langer aanhoudt, dan zou ik ook altijd even urine wegbrengen naar de dierenarts. Blaasontstekingen bij katten worden heel vaak veroorzaakt door stress, veroorzaken schade aan de blaaswand, dit veroorzaakt weer ontstekingen, geeft weer meer stress.... en nouja, zie het cirkeltje. Soms kan pijnstilling dan de cirkel doorbreken. (Antibiotica heeft 9 van de 10 keer geen zin, want zelden bacteriële infectie)

EDIT: en even goed bekijken welk schoonmaakmiddel je gebruikt. In veel middelen zit ammoniak, dat wil je niet ;)

Bedankt voor deze post _O_ Stressgerelateerd lijkt logisch maar ik vind het dan gek dat ze nu pas begonnen is hiermee :?

Ze heeft behoorlijk wat veilige plekjes in huis, ook plekken waar Aapie niet bij kan komen (kan me ook voorstellen dat dat haar af en toe stress geeft :X)

Ze is nog nooit buiten geweest dus we laten haar nu ook binnen. Denk niet dat ze nog kan wennen aan het buiten zijn, ze is inmiddels 11. Verder taalt ze er ook totaal niet naar. De wijk zit vol katten dus die lopen inderdaad veel rond :Y Ik heb alleen nog niet ontdekt welke kat bij wie hoort :D

We hebben de bak nu even uit de hal gehaald en de deur gesloten, goeie ^O^ Kijken of we de mat nog schoon kunnen krijgen en anders is het pech gehad. We hebben het een paar jaar geleden ook op de verzekering kunnen verhalen toen ze een eerdere deurmat bij mijn ouders had verpest. Het is dus zeker niet een nieuw probleem.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_206189110
Schoonmaken met groene biotex en dettol. Er is ook een spray dat de geur weghaalt anders blijft ze er plassen.

Ritje da kan ook geen kwaad. Ik heb wel ervaring met plassende katten helaas.
Hier was het bij een ik krijg mijn zin niet cq ik ben niet de baas.

Later hadden we er een die een ex-dekkater was. Die plaste ook uit boosheid tot het laatst toen deed hij het ineens heel vaak maar bleek hij heel ziek.

Checken op blaasontsteking kan geen kwaad. Probeer wat urine op te vangen.

Succes want het stinkt ontzettend.
pi_206189151
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:00 schreef MaJo het volgende:

Het is trouwens niet zomaar een deurmat maar een op maat gemaakte mat van 1 bij 2 meter. En dat kostte 150 euro :'(
Ja, dat is ruk. Maar het is mij nog nooit gelukt om iets zo goed schoon te krijgen dat een kat er niet meer ging plassen. Je kunt het natuurlijk proberen.

Mocht het niet lukken: bij de bouwmarkt kun je voor ongeveer de helft van dat bedrag een stuk mat op rol kopen die je op 2 meter af laat snijden. Wij hebben dat gedaan voor een tijdelijke mat - en die ligt er nu nog steeds omdat-ie best prima is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 3 oktober 2022 @ 14:13:20 #225
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206189196
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:03 schreef F_r het volgende:
Schoonmaken met groene biotex en dettol. Er is ook een spray dat de geur weghaalt anders blijft ze er plassen.

Ritje da kan ook geen kwaad. Ik heb wel ervaring met plassende katten helaas.
Hier was het bij een ik krijg mijn zin niet cq ik ben niet de baas.

Later hadden we er een die een ex-dekkater was. Die plaste ook uit boosheid tot het laatst toen deed hij het ineens heel vaak maar bleek hij heel ziek.

Checken op blaasontsteking kan geen kwaad. Probeer wat urine op te vangen.

Succes want het stinkt ontzettend.
Heb jij tips hoe je urine op kunt vangen? Ze heeft wel eens op de grond geplast, dat kun je dan wel met een pipetje opzuigen, maar op een mat werkt dat natuurlijk niet -O- Het stinkt inderdaad behoorlijk. Ze heeft het heel lang in ons vorige huis gedaan (op dekzeil) maar die geur bleef ook heel lang hangen. Ik bedenk nu weer dat we zo'n luchtverfrisser hadden staan die af en toe een pufje gaf, dat vond ze doodeng dus dat werkte ook!

quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat is ruk. Maar het is mij nog nooit gelukt om iets zo goed schoon te krijgen dat een kat er niet meer ging plassen. Je kunt het natuurlijk proberen.

Mocht het niet lukken: bij de bouwmarkt kun je voor ongeveer de helft van dat bedrag een stuk mat op rol kopen die je op 2 meter af laat snijden. Wij hebben dat gedaan voor een tijdelijke mat - en die ligt er nu nog steeds omdat-ie best prima is.
Helaas is de deurmat net iets groter dan 2 meter (219 x 114) dus zo'n standaardrol kan helaas niet -O- Dat was oorspronkelijk ook de bedoeling :Y
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')