Veel thuis dan zeker? Ik haat het als ik bij buren moet aanbellen voor mijn pakketje. Thuis is niks maar soms wel de enige optie. Pakketautomaat is om de hoek maar wel gewoon met de auto dan. Op de weg naar huis.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb er zelf wel een financiële prikkel voor nodig, in elk geval... ik laat alleen op een afhaallocatie bezorgen als het goedkoper is (bij vinted is dat bijvoorbeeld vrij standaard). Ik denk echt wel dat de meeste mensen er zo over denken.
Eh, ik haal mijn boodschappen niet meer bij de supermarkt, de supermarkt bezorgt mijn boodschappen.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als een bezorgdienst in 1 keer 30 pakketjes bij een winkel kan brengen, ipv 30 huizen langs gaan, is dat volgens mij een enorme verbetering. Volgens mij is dat het hoofdidee. En dan kan die winkel prima de supermarkt zijn waar je toch al komt, toch?
Grinwis heeft het over 'pakketjes afhalen', niet over helemaal niet meer bestellen. De optie 'bezorg thuis' wordt dan gewoon duurder dan 'bezorg bij de dichtstbijzijnde afhaallocatie'.
Bijna altijd thuis, inderdaad. Maar ik neem ook veel pakketjes voor buren aan, ook van bezorgdiensten waar op een afhaallocatie laten bezorgen gewoon standaard kan (zoals DHL).quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:55 schreef alpeko het volgende:
[..]
Veel thuis dan zeker? Ik haat het als ik bij buren moet aanbellen voor mijn pakketje. Thuis is niks maar soms wel de enige optie. Pakketautomaat is om de hoek.
Maar dat is echt nog niet standaard, gelukkig (marktaandeel is een procent of 8, dacht ik. En daar zitten nog corona-angstigen tussen). Mag van mij trouwens ook een heffing op komen...quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh, ik haal mijn boodschappen niet meer bij de supermarkt, de supermarkt bezorgt mijn boodschappen.
Ja ook al die bedrijven idd. En daarin kun je ook zelden kiezen. Vorige week di kreeg ik via 4 bezorgers een pakketje. En ik was thuis. Leuk als je op zolder werkt Ben maar in de woonkamer gaan werken. Komen dan ook verspreid over de hele dag. Als je kon kiezen dan had ik gewoon alles via 1 partij willen ontvangen of alles naar hetzelfde ophaal punt... maar nee DHL levert bij de schoenwinkel, PostNL bij de Plus, DPD bij de bloemenwinkel en Dynalogic geen idee. Allemaal ook in een andere winkelcentrumpje... dus alsnog 3 ritten dan.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh, ik haal mijn boodschappen niet meer bij de supermarkt, de supermarkt bezorgt mijn boodschappen.
Maar ik kan mij best voorstellen dat diezelfde bezorger dan ook een pakje mee kan brengen. Als je bij ons in het wijkje kijkt dan zie je gemiddeld per dag zo'n 6 verschillende bezorgdiensten langskomen, persoonlijk denk ik dat dit nogal overdreven is.
En veel van die mensen gaan met de auto hun pakketje bij het afhaalpunt ophalen, dus meer vervuiling, nee geen goed planquote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als een bezorgdienst in 1 keer 30 pakketjes bij een winkel kan brengen, ipv 30 huizen langs gaan, is dat volgens mij een enorme verbetering. Volgens mij is dat het hoofdidee. En dan kan die winkel prima de supermarkt zijn waar je toch al komt, toch?
Grinwis heeft het over 'pakketjes afhalen', niet over helemaal niet meer bestellen. De optie 'bezorg thuis' wordt dan gewoon duurder dan 'bezorg bij de dichtstbijzijnde afhaallocatie'.
Nee, die halen het op als ze er toch al heen moeten of langs komen.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:02 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
En veel van die mensen gaan met de auto hun pakketje bij het afhaalpunt ophalen, dus meer vervuiling, nee geen goed plan
Over het algemeen is de financiële prikkel wel een van de meest effectieve prikkels ja.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb er zelf wel een financiële prikkel voor nodig, in elk geval... ik laat alleen op een afhaallocatie bezorgen als het goedkoper is (bij vinted is dat bijvoorbeeld vrij standaard). Ik denk echt wel dat de meeste mensen er zo over denken.
Dat hoop je, ik wil ze de kost niet geven die dat niet doen, laten ze de lokale winkelier op een andere manier ondersteunen, overigens de lokale winkelier maakt ook vaak gebruik van bestellen online.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, die halen het op als ze er toch al heen moeten of langs komen.
Nou nee want zoals ik aangaf liggen bij ons de afhaalpunten voor de grote 3 PostNL, DHL en DPD dus al volledig verspreid door de gemeente. Waarvan die laatste 2 in mijn geval niet op een route liggen. Ipv de consument te vermoeien met weer een heffing moet CU bij de online winkels en de pakketbezorgers aankloppen. Die moet je belasten voor onnodige uitstoot.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, die halen het op als ze er toch al heen moeten of langs komen.
Dingen die slecht zijn voor het milieu: ja. Meer betalen naar werkelijke kosten is nodig. En dan is bezorgen bij een afhaalpunt echt beter voor het milieu dan thuisbezorgen, dus moet het eerste goedkoper zijn.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:06 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
En moet nu echt alles duurder worden?
Juist, het wordt nu bij de consument gelegd terwijl de oplossing bij de winkel en pakketbezorger ligt. Ik wil het graag op een centraal punt ophalen. Zelfs tegen meerprijsquote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Vraag is ook wie je wilt prikkelen, de aanbieders van thuisbezorgd optie of de klant die het laat thuisbezorgen. Nu gooi je er gewoon een kostenverhogend aspect en moeten partijen maar zien we en hoe de pijn gepakt wordt. Met het risico op een volgend negatief effect waar dan weer een regeling voor nodig is.
Het onnodig vliegen van bewindslieden dan ook heel zwaar aanpakken, waarom de burger weer, schijt op dit kabinetquote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dingen die slecht zijn voor het milieu: ja. Meer betalen naar werkelijke kosten is nodig. En dan is bezorgen bij een afhaalpunt echt beter voor het milieu dan thuisbezorgen, dus moet het eerste goedkoper zijn.
Dus moet de pakketbezorger minder rekenen voor het bezorgen op een pakketpunt. Niet de consument meer laten betalen voor een keuze die hij niet altijd krijgt. Het kost PostNL ook daadwerkelijk minder dus moeten ze daar ook minder voor rekenen dan gaat de winkel het ook wel aanbieden. Niet altijd maar alles bij de consument leggenquote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dingen die slecht zijn voor het milieu: ja. Meer betalen naar werkelijke kosten is nodig. En dan is bezorgen bij een afhaalpunt echt beter voor het milieu dan thuisbezorgen, dus moet het eerste goedkoper zijn.
Dat kan ook, natuurlijk. Het is ook de vraag wat een pakketbezorger doet bij een belasting, zou best kunnen dat dat voor een prijsdaling bij leveren op locatie zorgt. Er is namelijk natuurlijk wel een maximumbedrag wat je voor zo'n dienst kunt vragen, voor mensen een andere manier zoeken of een ander bedrijf in stapt of wel goedkoper gaat leveren.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:13 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dus moet de pakketbezorger minder rekenen voor het bezorgen op een pakketpunt. Niet de consument meer laten betalen voor een keuze die hij niet altijd krijgt.
Vliegen naar Duitsland, Frankrijk of Engeland moet wat mij betreft gewoon niet eens kunnen vanuit Nederland. En naar Spanje of Italië zou het in elk geval duurder moeten zijn dan de trein. Dus daar ben ik het helemaal met je eens, wat Jetten (is het zeker dat hij er in zat?) heeft gedaan kan echt niet.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:11 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het onnodig vliegen van bewindslieden dan ook heel zwaar aanpakken, waarom de burger weer, schijt op dit kabinet
Alleen is het een beetje een selectieve toepassing qua categorie producten om deze prikkel in te bouwen. En op alleen een enkel proces van productie tot verkoop, namelijk het transport van de klant.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dingen die slecht zijn voor het milieu: ja. Meer betalen naar werkelijke kosten is nodig. En dan is bezorgen bij een afhaalpunt echt beter voor het milieu dan thuisbezorgen, dus moet het eerste goedkoper zijn.
Niks want het kost nu ook geld (brandstof, tijd) en toch bieden ze geen lager tarief aan bij levering op een centraal punt. Je kunt inmiddels wel vaak kiezen voor een ander afleverpunt op de dag van bezorging zelf (via mail of de app) maar kosten zijn gelijk. Daarmee stimuleren ze de consument ook niet om bij niet thuis zijn dat kenbaar te maken en daarmee een onnodige handeling te voorkomen.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan ook, natuurlijk. Het is ook de vraag wat een pakketbezorger doet bij een belasting
Wat mij betreft mag het veel verder worden doorgevoerd, inderdaad. Prijs van vlees omhoog, prijs van niet streekproducten omhoog (of streekproducten omlaag). Ben ik inderdaad helemaal voor.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Alleen is het een beetje een selectieve toepassing qua categorie producten om deze prikkel in te bouwen. En op alleen een enkel proces van productie tot verkoop, namelijk het transport van de klant.
Dat moet je gewoon aan de markt over laten natuurlijk. Als je daar op gaat ingrijpen... Het is natuurlijk idioot dat het goedkoper is om garnalen naar Marokko te sturen om daar te laten pellen en ze dan weer terug te sturen. Dan weet je dat vliegen te goedkoop is. Begin nu eens met kerosine gelijk te stellen aan brandstof. Dat is toch efficiënter dan dat dit geneuzel in de marge van CU.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat mij betreft mag het veel verder worden doorgevoerd, inderdaad. Prijs van vlees omhoog, prijs van niet streekproducten omhoog (of streekproducten omlaag). Ben ik inderdaad helemaal voor.
En ja, dat is ingewikkeld. Maar het is wel extreem belangrijk, want alleen zo kunnen we de voetafdruk per persoon verkleinen.
Het klopt dat hier ook het probleem bij de bezorgers ligt, hoor. Maar die bedrijven dwingen het anders te doen, hoe zie je dat voor je?quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:23 schreef alpeko het volgende:
[..]
Niks want het kost nu ook geld (brandstof, tijd) en toch bieden ze geen lager tarief aan bij levering op een centraal punt. Je kunt inmiddels wel vaak kiezen voor een ander afleverpunt op de dag van bezorging zelf (via mail of de app) maar kosten zijn gelijk. Daarmee stimuleren ze de consument ook niet om bij niet thuis zijn dat kenbaar te maken en daarmee een onnodige handeling te voorkomen.
Ik doe zelf dus altijd mijn best om of thuis te zijn of het tijdstip/dag aan te passen. Of zoals gister in het uiterste geval. Het afleveringstijdvak van 1 uur (DPD ) viel exact samen met afspraak fysio. Toen maar aangegeven dat het in de tuin gelegd mocht worden. Maar hoop mensen laten het de pakketbezorger dan maar uitzoeken en eerlijk... ja die doen ook geen moeite om dit te stimuleren dus kan ze geen ongelijk geven.
Dat is mislukt de afgelopen 40 jaar. De voetafdruk is dankzij het marktdenken alleen maar vergroot, niet verkleint. Logisch ook, zo werkt marktdenken. Juist hier moet de overheid juist wel ingrijpen, want die moet aan het grotere plaatje denken.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:28 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat moet je gewoon aan de markt over laten natuurlijk...
In ieder geval niet door de consument met een heffing voor de kop te slaan dus. Brandstof en arbeid zijn al niet gratis. Er zijn al aanbieders die naar efficiëntie kijken... neem een Budbee bijv. Als die goedkoper kunnen aanbieden dan PostNL omdat Budbee standaard 's avonds levert en de ontvanger betrekt in de levering dan zal PostNL dat wel gaan merken.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het klopt dat hier ook het probleem bij de bezorgers ligt, hoor. Maar die bedrijven dwingen het anders te doen, hoe zie je dat voor je?
Daar geloof ik niet in, dat kleine spelers op die manier de grote spelers dwingen in zulke dingen. Zo werkt het al 40 jaar niet.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:30 schreef alpeko het volgende:
[..]
In ieder geval niet door de consument met een heffing voor de kop te slaan dus. Brandstof en arbeid zijn al niet gratis. Er zijn al aanbieders die naar efficiëntie kijken... neem een Budbee bijv. Als die goedkoper kunnen aanbieden dan PostNL omdat Budbee standaard 's avonds levert en de ontvanger betrekt in de levering dan zal PostNL dat wel gaan merken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |