Veel thuis dan zeker? Ik haat het als ik bij buren moet aanbellen voor mijn pakketje. Thuis is niks maar soms wel de enige optie. Pakketautomaat is om de hoek maar wel gewoon met de auto dan. Op de weg naar huis.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb er zelf wel een financiële prikkel voor nodig, in elk geval... ik laat alleen op een afhaallocatie bezorgen als het goedkoper is (bij vinted is dat bijvoorbeeld vrij standaard). Ik denk echt wel dat de meeste mensen er zo over denken.
Eh, ik haal mijn boodschappen niet meer bij de supermarkt, de supermarkt bezorgt mijn boodschappen.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als een bezorgdienst in 1 keer 30 pakketjes bij een winkel kan brengen, ipv 30 huizen langs gaan, is dat volgens mij een enorme verbetering. Volgens mij is dat het hoofdidee. En dan kan die winkel prima de supermarkt zijn waar je toch al komt, toch?
Grinwis heeft het over 'pakketjes afhalen', niet over helemaal niet meer bestellen. De optie 'bezorg thuis' wordt dan gewoon duurder dan 'bezorg bij de dichtstbijzijnde afhaallocatie'.
Bijna altijd thuis, inderdaad. Maar ik neem ook veel pakketjes voor buren aan, ook van bezorgdiensten waar op een afhaallocatie laten bezorgen gewoon standaard kan (zoals DHL).quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:55 schreef alpeko het volgende:
[..]
Veel thuis dan zeker? Ik haat het als ik bij buren moet aanbellen voor mijn pakketje. Thuis is niks maar soms wel de enige optie. Pakketautomaat is om de hoek.
Maar dat is echt nog niet standaard, gelukkig (marktaandeel is een procent of 8, dacht ik. En daar zitten nog corona-angstigen tussen). Mag van mij trouwens ook een heffing op komen...quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh, ik haal mijn boodschappen niet meer bij de supermarkt, de supermarkt bezorgt mijn boodschappen.
Ja ook al die bedrijven idd. En daarin kun je ook zelden kiezen. Vorige week di kreeg ik via 4 bezorgers een pakketje. En ik was thuis. Leuk als je op zolder werkt Ben maar in de woonkamer gaan werken. Komen dan ook verspreid over de hele dag. Als je kon kiezen dan had ik gewoon alles via 1 partij willen ontvangen of alles naar hetzelfde ophaal punt... maar nee DHL levert bij de schoenwinkel, PostNL bij de Plus, DPD bij de bloemenwinkel en Dynalogic geen idee. Allemaal ook in een andere winkelcentrumpje... dus alsnog 3 ritten dan.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh, ik haal mijn boodschappen niet meer bij de supermarkt, de supermarkt bezorgt mijn boodschappen.
Maar ik kan mij best voorstellen dat diezelfde bezorger dan ook een pakje mee kan brengen. Als je bij ons in het wijkje kijkt dan zie je gemiddeld per dag zo'n 6 verschillende bezorgdiensten langskomen, persoonlijk denk ik dat dit nogal overdreven is.
En veel van die mensen gaan met de auto hun pakketje bij het afhaalpunt ophalen, dus meer vervuiling, nee geen goed planquote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als een bezorgdienst in 1 keer 30 pakketjes bij een winkel kan brengen, ipv 30 huizen langs gaan, is dat volgens mij een enorme verbetering. Volgens mij is dat het hoofdidee. En dan kan die winkel prima de supermarkt zijn waar je toch al komt, toch?
Grinwis heeft het over 'pakketjes afhalen', niet over helemaal niet meer bestellen. De optie 'bezorg thuis' wordt dan gewoon duurder dan 'bezorg bij de dichtstbijzijnde afhaallocatie'.
Nee, die halen het op als ze er toch al heen moeten of langs komen.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:02 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
En veel van die mensen gaan met de auto hun pakketje bij het afhaalpunt ophalen, dus meer vervuiling, nee geen goed plan
Over het algemeen is de financiële prikkel wel een van de meest effectieve prikkels ja.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb er zelf wel een financiële prikkel voor nodig, in elk geval... ik laat alleen op een afhaallocatie bezorgen als het goedkoper is (bij vinted is dat bijvoorbeeld vrij standaard). Ik denk echt wel dat de meeste mensen er zo over denken.
Dat hoop je, ik wil ze de kost niet geven die dat niet doen, laten ze de lokale winkelier op een andere manier ondersteunen, overigens de lokale winkelier maakt ook vaak gebruik van bestellen online.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, die halen het op als ze er toch al heen moeten of langs komen.
Nou nee want zoals ik aangaf liggen bij ons de afhaalpunten voor de grote 3 PostNL, DHL en DPD dus al volledig verspreid door de gemeente. Waarvan die laatste 2 in mijn geval niet op een route liggen. Ipv de consument te vermoeien met weer een heffing moet CU bij de online winkels en de pakketbezorgers aankloppen. Die moet je belasten voor onnodige uitstoot.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, die halen het op als ze er toch al heen moeten of langs komen.
Dingen die slecht zijn voor het milieu: ja. Meer betalen naar werkelijke kosten is nodig. En dan is bezorgen bij een afhaalpunt echt beter voor het milieu dan thuisbezorgen, dus moet het eerste goedkoper zijn.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:06 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
En moet nu echt alles duurder worden?
Juist, het wordt nu bij de consument gelegd terwijl de oplossing bij de winkel en pakketbezorger ligt. Ik wil het graag op een centraal punt ophalen. Zelfs tegen meerprijsquote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Vraag is ook wie je wilt prikkelen, de aanbieders van thuisbezorgd optie of de klant die het laat thuisbezorgen. Nu gooi je er gewoon een kostenverhogend aspect en moeten partijen maar zien we en hoe de pijn gepakt wordt. Met het risico op een volgend negatief effect waar dan weer een regeling voor nodig is.
Het onnodig vliegen van bewindslieden dan ook heel zwaar aanpakken, waarom de burger weer, schijt op dit kabinetquote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dingen die slecht zijn voor het milieu: ja. Meer betalen naar werkelijke kosten is nodig. En dan is bezorgen bij een afhaalpunt echt beter voor het milieu dan thuisbezorgen, dus moet het eerste goedkoper zijn.
Dus moet de pakketbezorger minder rekenen voor het bezorgen op een pakketpunt. Niet de consument meer laten betalen voor een keuze die hij niet altijd krijgt. Het kost PostNL ook daadwerkelijk minder dus moeten ze daar ook minder voor rekenen dan gaat de winkel het ook wel aanbieden. Niet altijd maar alles bij de consument leggenquote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dingen die slecht zijn voor het milieu: ja. Meer betalen naar werkelijke kosten is nodig. En dan is bezorgen bij een afhaalpunt echt beter voor het milieu dan thuisbezorgen, dus moet het eerste goedkoper zijn.
Dat kan ook, natuurlijk. Het is ook de vraag wat een pakketbezorger doet bij een belasting, zou best kunnen dat dat voor een prijsdaling bij leveren op locatie zorgt. Er is namelijk natuurlijk wel een maximumbedrag wat je voor zo'n dienst kunt vragen, voor mensen een andere manier zoeken of een ander bedrijf in stapt of wel goedkoper gaat leveren.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:13 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dus moet de pakketbezorger minder rekenen voor het bezorgen op een pakketpunt. Niet de consument meer laten betalen voor een keuze die hij niet altijd krijgt.
Vliegen naar Duitsland, Frankrijk of Engeland moet wat mij betreft gewoon niet eens kunnen vanuit Nederland. En naar Spanje of Italië zou het in elk geval duurder moeten zijn dan de trein. Dus daar ben ik het helemaal met je eens, wat Jetten (is het zeker dat hij er in zat?) heeft gedaan kan echt niet.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:11 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het onnodig vliegen van bewindslieden dan ook heel zwaar aanpakken, waarom de burger weer, schijt op dit kabinet
Alleen is het een beetje een selectieve toepassing qua categorie producten om deze prikkel in te bouwen. En op alleen een enkel proces van productie tot verkoop, namelijk het transport van de klant.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dingen die slecht zijn voor het milieu: ja. Meer betalen naar werkelijke kosten is nodig. En dan is bezorgen bij een afhaalpunt echt beter voor het milieu dan thuisbezorgen, dus moet het eerste goedkoper zijn.
Niks want het kost nu ook geld (brandstof, tijd) en toch bieden ze geen lager tarief aan bij levering op een centraal punt. Je kunt inmiddels wel vaak kiezen voor een ander afleverpunt op de dag van bezorging zelf (via mail of de app) maar kosten zijn gelijk. Daarmee stimuleren ze de consument ook niet om bij niet thuis zijn dat kenbaar te maken en daarmee een onnodige handeling te voorkomen.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan ook, natuurlijk. Het is ook de vraag wat een pakketbezorger doet bij een belasting
Wat mij betreft mag het veel verder worden doorgevoerd, inderdaad. Prijs van vlees omhoog, prijs van niet streekproducten omhoog (of streekproducten omlaag). Ben ik inderdaad helemaal voor.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Alleen is het een beetje een selectieve toepassing qua categorie producten om deze prikkel in te bouwen. En op alleen een enkel proces van productie tot verkoop, namelijk het transport van de klant.
Dat moet je gewoon aan de markt over laten natuurlijk. Als je daar op gaat ingrijpen... Het is natuurlijk idioot dat het goedkoper is om garnalen naar Marokko te sturen om daar te laten pellen en ze dan weer terug te sturen. Dan weet je dat vliegen te goedkoop is. Begin nu eens met kerosine gelijk te stellen aan brandstof. Dat is toch efficiënter dan dat dit geneuzel in de marge van CU.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat mij betreft mag het veel verder worden doorgevoerd, inderdaad. Prijs van vlees omhoog, prijs van niet streekproducten omhoog (of streekproducten omlaag). Ben ik inderdaad helemaal voor.
En ja, dat is ingewikkeld. Maar het is wel extreem belangrijk, want alleen zo kunnen we de voetafdruk per persoon verkleinen.
Het klopt dat hier ook het probleem bij de bezorgers ligt, hoor. Maar die bedrijven dwingen het anders te doen, hoe zie je dat voor je?quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:23 schreef alpeko het volgende:
[..]
Niks want het kost nu ook geld (brandstof, tijd) en toch bieden ze geen lager tarief aan bij levering op een centraal punt. Je kunt inmiddels wel vaak kiezen voor een ander afleverpunt op de dag van bezorging zelf (via mail of de app) maar kosten zijn gelijk. Daarmee stimuleren ze de consument ook niet om bij niet thuis zijn dat kenbaar te maken en daarmee een onnodige handeling te voorkomen.
Ik doe zelf dus altijd mijn best om of thuis te zijn of het tijdstip/dag aan te passen. Of zoals gister in het uiterste geval. Het afleveringstijdvak van 1 uur (DPD ) viel exact samen met afspraak fysio. Toen maar aangegeven dat het in de tuin gelegd mocht worden. Maar hoop mensen laten het de pakketbezorger dan maar uitzoeken en eerlijk... ja die doen ook geen moeite om dit te stimuleren dus kan ze geen ongelijk geven.
Dat is mislukt de afgelopen 40 jaar. De voetafdruk is dankzij het marktdenken alleen maar vergroot, niet verkleint. Logisch ook, zo werkt marktdenken. Juist hier moet de overheid juist wel ingrijpen, want die moet aan het grotere plaatje denken.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:28 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat moet je gewoon aan de markt over laten natuurlijk...
In ieder geval niet door de consument met een heffing voor de kop te slaan dus. Brandstof en arbeid zijn al niet gratis. Er zijn al aanbieders die naar efficiëntie kijken... neem een Budbee bijv. Als die goedkoper kunnen aanbieden dan PostNL omdat Budbee standaard 's avonds levert en de ontvanger betrekt in de levering dan zal PostNL dat wel gaan merken.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het klopt dat hier ook het probleem bij de bezorgers ligt, hoor. Maar die bedrijven dwingen het anders te doen, hoe zie je dat voor je?
Daar geloof ik niet in, dat kleine spelers op die manier de grote spelers dwingen in zulke dingen. Zo werkt het al 40 jaar niet.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:30 schreef alpeko het volgende:
[..]
In ieder geval niet door de consument met een heffing voor de kop te slaan dus. Brandstof en arbeid zijn al niet gratis. Er zijn al aanbieders die naar efficiëntie kijken... neem een Budbee bijv. Als die goedkoper kunnen aanbieden dan PostNL omdat Budbee standaard 's avonds levert en de ontvanger betrekt in de levering dan zal PostNL dat wel gaan merken.
Ja en nee. Wij gaan op dit moment juist ook gebukt onder de effecten van een ziekelijke vorm van regulering. Er worden enorm veel middelen verspilt als gevolg van een veel te bemoeizuchtige overheid. Ik denk je dat zonder overdrijven kunt stellen dat 1/3 van wat er rondloopt, overbodig werk doet.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is mislukt de afgelopen 40 jaar. De voetafdruk is dankzij het marktdenken alleen maar vergroot, niet verkleint. Logisch ook, zo werkt marktdenken. Juist hier moet de overheid juist wel ingrijpen, want die moet aan het grotere plaatje denken.
Regel jij dan even een spoorbrug naar de VS?quote:En vliegen veel duurder: ja, graag. Veel en veel duurder graag. Niet alleen met de gewone accijns op kerosine, maar ook andere accijnzen wat mij betreft. Inkomsten ten goede laten komen aan het treinverkeer.
Nee maar dat komt ook mede juist door onze overheid Neem een Uber of Starbucks. Als je maar een goede lobby hebt. Maar laten we idd de consument daarvoor straffen i.p.v. de verantwoordelijken.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar geloof ik niet in, dat kleine spelers op die manier de grote spelers dwingen in zulke dingen. Zo werkt het al 40 jaar niet.
Je moet beide doen, wat mij betreft. Onze ecologische voetafdruk is 7x zo groot als Nederland zelf, dat kan gewoon niet. Nog naast het andere effect van minder gevaar op de weg dat dit oplevert. Van pakketbezorgdiensten ken ik geen cijfers (maar je hoort wel steeds dat het ongelukken oplevert en als je ze ziet rijden kan ik me dat goed voorstellen), flitsbezorgers hebben in elk geval zeer regelmatig ongelukken: https://eenvandaag.avrotr(...)lijkt-uit-onderzoek/quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:35 schreef Cupfighter het volgende:
Ik ben er op tegen dat de consument hier weer de dupe van is, pak grootverbruikers aan die het milieu onnodig belasten
Ik snap je punt maar ik zou dan kijken of je in het hele productieproces inclusief transport de prikkel zo kan leggen dat producten van ver duur zijn voor producenten en al dan niet dat verwerken in prijs voor consument.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat mij betreft mag het veel verder worden doorgevoerd, inderdaad. Prijs van vlees omhoog, prijs van niet streekproducten omhoog (of streekproducten omlaag). Ben ik inderdaad helemaal voor.
En ja, dat is ingewikkeld. Maar het is wel extreem belangrijk, want alleen zo kunnen we de voetafdruk per persoon verkleinen.
Maar hier lopen doel en middel wel ver uiteen. Plaats en tijd onafhankelijk winkelen is de toekomst. Volgens mij moet je die ontwikkeling niet per se remmen maar kijken hoe je dit zo duurzaam mogelijk doet. En dan is dit een beetje een vreemd instrumentquote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je moet beide doen, wat mij betreft. Onze ecologische voetafdruk is 7x zo groot als Nederland zelf, dat kan gewoon niet. Nog naast het andere effect van minder gevaar op de weg dat dit oplevert. Van pakketbezorgdiensten ken ik geen cijfers (maar je hoort wel steeds dat het ongelukken oplevert en als je ze ziet rijden kan ik me dat goed voorstellen), flitsbezorgers hebben in elk geval zeer regelmatig ongelukken: https://eenvandaag.avrotr(...)lijkt-uit-onderzoek/
Op dat laatste: geen spoorbrug. Maar dat een vlucht naar de VS gewoon net als 30 jaar geleden iets is waar je jaren voor spaart en wat je hooguit 1 of 2 keer in je leven doet, lijkt me helemaal prima. Kan dus prima een fors bedrag kosten.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:37 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ja en nee. Wij gaan op dit moment juist ook gebukt onder de effecten van een ziekelijke vorm van regulering. Er worden enorm veel middelen verspilt als gevolg van een veel te bemoeizuchtige overheid. Ik denk je dat zonder overdrijven kunt stellen dat 1/3 van wat er rondloopt, overbodig werk doet.
Wel eens dat marktwerking niet heilig is maar verlies je dan niet in futiliteiten als deze onzinnige proefballon van jouw partij. Als de enige manier is om bedrijven efficiënter te laten werken een heffing is die bij degenen komt te liggen die daar werkelijk geen enkele invloed op hebben dan weet je dat je dat idee moet laten varen.
[..]
Regel jij dan even een spoorbrug naar de VS?
Symbool politiek......quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:51 schreef Hanca het volgende:
VVD zegt nu ook dat Jetten vaker de trein moet pakken, ipv het vliegtuig.
Daar zullen mensen met kinderen/kleinkinderen in de VS of vice versa anders over denken. Ben zoals gezegd zeker voorstander voor hogere prijzen (ergo: minder voordeeltjes).quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op dat laatste: geen spoorbrug. Maar dat een vlucht naar de VS gewoon net als 30 jaar geleden iets is waar je jaren voor spaart en wat je hooguit 1 of 2 keer in je leven doet, lijkt me helemaal prima. Kan dus prima een fors bedrag kosten.
Juist ook in de zorg gaat veel tijd verloren aan regeltjes. 1/3 zal niet al lopen er wel degelijk totaal nutteloze managers rond. In het onderwijs is dat minder. Dat de markt zeker niet heilig is daar zijn we het over eens. Over de bemoeizucht van de overheid niet. Toeslagenaffaire is daar al een goed voorbeeld van.quote:En jouw aanname dat 1/3e nutteloos werk doet is gewoon zichtbaar onwaar. Tel alleen de medewerkers in de zorg en onderwijs eens bij elkaar op... de overheid is wat mij betreft ook eerder te weinig bemoeizuchtig dan te bemoeizuchtig. We hebben de afgelopen 30 jaar met VVD aan de macht veel en veel te veel naar de markt gekeken. De markt is totaal niet heilig en ook geen goede manier om alles in te richten, dat is inmiddels wel duidelijk. Dankzij de markt zijn we elk jaar in maart al door onze grondstoffen voor een jaar heen.
Die fabel zou na jaren met regelschrap sessies die altijd mislukken omdat er al niks nutteloos wordt opgeschreven toch eens verdwenen moeten zijn.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:59 schreef alpeko het volgende:
[..]
Juist ook in de zorg gaat veel tijd verloren aan regeltjes.
Dat is het natuurlijk al voor de PostNL's van deze wereld alleen op één of andere manier nemen ze dat voor lief... op het grotere geheel. Vroeger (tegenwoordig niet meer?) was dat immers gewoon het probleem van de bezorger zelf. PostNL betaalde gewoon per pakketje. Boeide PostNL niet dat die bezorger voor niks aanbelde om het daarna weer elders af te geven. En Bol.com al helemaal niet. Die had de prijs er al voor betaald.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:59 schreef Hamlapjes het volgende:
Daarbij moet dan het logische gevolg worden dat het goedkoper is om iets op een centraal punt te laten leveren dan elke bezorgdienst thuis te laten aanbellen
Werk je in de zorg? Ik zie hier van heel dichtbij toch echt dingen gebeuren dat ik denk: zonde van de tijd. Dat het gaat over caseload, zorgplannen (omdat de gemeente er een plasje over moet doen) en over het opvoeren van je km's omdat de rit van huis naar de 1e client woon/werk is en van client/client niet en dat dat dus anders wordt vergoed. Koekoekquote:Op woensdag 5 oktober 2022 12:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die fabel zou na jaren met regelschrap sessies die altijd mislukken omdat er al niks nutteloos wordt opgeschreven toch eens verdwenen moeten zijn.
Praktisch mijn hele familie werkt in onderwijs of zorg, grotendeels zorg. Mijn vrouw werkt ook in de zorg. Natuurlijk zijn er wel wat kleinere dingen die niet optimaal werken, maar de fabel dat ze zoveel administratie hebben met nutteloos papierwerk, dat is echt totale nonsens. Het enige waar mijn vrouw tegenaan loopt is af en toe iets voor de zorgverzekeraars, dus het gevolg van marktwerking.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 12:05 schreef alpeko het volgende:
[..]
Werk je in de zorg? Ik zie hier van heel dichtbij toch echt dingen gebeuren dat ik denk: zonde van de tijd. Dat het gaat over caseload en over het opvoeren van je km's omdat de rit van huis naar de 1e client woon/werk is en van client/client niet en dat dat dus anders wordt vergoed. Koekoek
Mijn ervaring is anders. Ik verdien er zelf mijn geld mee... niet met de zorg maar met die regeldruk Lees dat rapport zou ik zeggen. Of babbel eens met je huisarts. Fijn dat ze dat zo niet ervaart iig. Houwe zo. Zijn er genoeg die weggaan juist vanwege al die overhead. Om het als nonsens te bestempelen?quote:Op woensdag 5 oktober 2022 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Praktisch mijn hele familie werkt in onderwijs of zorg, mijn vrouw werkt ook in de zorg. Natuurlijk zijn er wel wat kleinere dingen die niet optimaal werken, maar de fabel dat ze zoveel administratie hebben met nutteloos papierwerk, dat is echt totale nonsens. Het enige waar mijn vrouw tegenaan loopt is af en toe iets voor de zorgverzekeraars, dus het gevolg van marktwerking.
Het is vrij simpel: dingen vastleggen doe je voor de overdracht en om een lijn te kunnen ontdekken, juist omdat er niet 24 uur per dag dezelfde verzorger bij is. Wie heeft er dan door dat een cliënt al een week niet naar de wc is geweest? Of dat het aantal epilepsie aanvallen per week sinds de medicijnwissel is toegenomen? Of dat iemand steeds minder tijd wakker is? Om maar wat simpele dingen te noemen, maar wel de dingen die qua rapportage eigenlijk de meeste tijd innemen in de gehandicaptenzorg en de ouderenzorg.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 12:14 schreef alpeko het volgende:
[..]
Mijn ervaring is anders. Ik verdien er zelf mijn geld mee... niet met de zorg maar met die regeldruk Lees dat rapport zou ik zeggen. Fijn dat ze dat zo niet ervaart iig. Houwe zo. Zijn er genoeg die weggaan juist vanwege al die overhead. Om het als nonsens te bestempelen?
Ik snap daar het nut van maar dat zijn niet de voorbeelden die ik noemde.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 12:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is vrij simpel: dingen vastleggen doe je voor de overdracht en om een lijn te kunnen ontdekken, juist omdat er niet 24 uur per dag dezelfde verzorger bij is. Wie heeft er dan door dat een cliënt al een week niet naar de wc is geweest? Of dat het aantal epilepsie aanvallen per week sinds de medicijnwissel is toegenomen? Of dat iemand steeds minder tijd wakker is? Om maar wat simpele dingen te noemen, maar wel de dingen die qua rapportage eigenlijk de meeste tijd innemen in de gehandicaptenzorg en de ouderenzorg.
Maar dat is wel ongeveer 80 tot 90% van de rapportages in die grote sectoren in de zorg.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 12:19 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat zijn niet de voorbeelden die ik noemde maar oke.
Dit is inderdaad het punt. De consument mag dit met geld, tijd en moeite betalen, terwijl het milieu er niets mee opschiet. Op papier is het heel leuk dat iemand die een paar sokken bestelt die bij het boodschappen doen gelijk meeneemt of even naar het ophaalpunt wandelt, maar zo gaat dat in de praktijk niet. Buiten de stad zijn die ophaalpunten al verder weg, je hebt beperkte openingstijden, wachttijden als meer mensen er gebruik van maken, en bovenal springen mensen bij alles groter dan sokken in de auto om het daarin te laden om mee te nemen. Dan krijg je er dus vooral veel korte ritjes met koude motor bij.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:35 schreef Cupfighter het volgende:
Ik ben er op tegen dat de consument hier weer de dupe van is, pak grootverbruikers aan die het milieu onnodig belasten
Dat kan maar dat doet niks af aan het feit (en dat is dus geen nonsens dus ik stoor me aan dat verwijt) dat er taken compleet nutteloos zijn. Voorbeeld:quote:Op woensdag 5 oktober 2022 12:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is wel ongeveer 80 tot 90% van de rapportages in die grote sectoren in de zorg.
Ja dan kun je zeggen dat het noodzakelijk is om het te registeren in twee systemen maar dan denk je wel erg in systemen. Het is toch evident dat je je tijd verdoet als je 2x dezelfde info moet invoeren.quote:Bron 2: Het elektronisch cliëntendossier (ECD)
Bij bijna een derde van de vraagstukken gaat het om het registreren van dezelfde informatie op
meerdere plekken (29%) (figuur 4). Dit neemt niet alleen veel tijd in beslag, zorgmedewerkers vinden
de inefficiëntie die dit met zich meebrengt ook frustrerend. ‘We knippen en plakken zorgplannen van
YSIS (voor behandelteam) naar ONS (voor verpleging en verzorging). Dit moet toch anders kunnen?’
En voor je beeld:quote:' De standaardformulieren zijn geclusterd onder de bron bedrijfsvoering omdat het hierbij gaat om de last van het totaal aan lijsten, die zonder specifieke medische of psychosociale persoonlijke aanleiding ingevuld moeten worden. Omdat dit verplicht is gesteld van het zorgmanagement, of door zorgteams zelf in het leven wordt gehouden. 'We hebben te veel standaardformulieren die we moeten invullen, ongeacht leeftijdsfase of doelgroep. Bijvoorbeeld voor gewicht, menstruatie, bloeddruk, wonden, het gebruik van hulpmiddelen'. Een deel van de zorgmedewerkers noemt daarbij ook de verplichte metingen die bij de start van de zorgverlening verplicht zijn gesteld. Naast dat dit veel tijd kost, vinden zorgmedewerkers deze metingen zonder directe aanleiding ook niet servicegericht en vriendelijk naar de cliënt. 'Bij een nieuwe opname doen we 3 dagen lang allerlei controle metingen. Dit past niet bij de visie van onze organisatie 'vertrouwd zoals thuis'. Thuis houd je toch ook niet dagelijks van alles bij, zonder een goede reden hiervoor?'
Hier gaan we het niet eens worden. Het is namelijk broekzak van de één naar vestzak van de ander. Het systeem van de toeslagen is niet goed, maar het idee is zeer noodzakelijk. Geld herverdelen is de belangrijkste taak van de overheid.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 12:25 schreef alpeko het volgende:
[..]
Bij bijv. de Belastingdienst zal dat % veel hoger liggen bijv omdat die nu eenmaal - gechargeerd gezegd - werk doen dat puur het gevolg is van zelf opgelegde regels. En ja belasting betalen heeft nut maar als je op de afdeling werkt waar je je tijd verdoet met Toeslagen e.d. dan is dat heel oneerbiedig maar dat is nutteloos ja. Broekzak/vestzak.
Hoeft ook niet. Ga hier ook niet nog meer op door. Snap het nut en noodzaak maar ik doel op het meerdere keren verschuiven van geld. Je had het ook gratis kunnen maken bijv en het geld uit andere belastingen kunnen onttrekken.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 12:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier gaan we het niet eens worden. Het is namelijk broekzak van de één naar vestzak van de ander. Het systeem van de toeslagen is niet goed, maar het idee is zeer noodzakelijk. Geld herverdelen is de belangrijkste taak van de overheid.
Inderdaad.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 12:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier gaan we het niet eens worden. Het is namelijk broekzak van de één naar vestzak van de ander. Het systeem van de toeslagen is niet goed, maar het idee is zeer noodzakelijk. Geld herverdelen is de belangrijkste taak van de overheid.
Nou, die kopieert toch eigenlijk gewoon het regeerakkoord, met er bovenop 500-600 boeren binnen een jaar uitkopen. Zie eigenlijk niet wat er nu aan winst voor de boeren is (wat mij betreft prima, maar zie niet zo zeer hoe dit de protesten stopt).quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |