Bron.quote:DEN HAAG - Het is drukker dan ooit op de Nederlandse wegen. In vergelijking met het recordjaar 2019 nemen de opstoppingen nu al toe, terwijl de herfst eigenlijk nog moet beginnen.
Dat constateert de ANWB Verkeersinformatie op basis van de filecijfers. Tijdens de coronapandemie was het maandenlang rustig op de wegen omdat thuiswerken werd geadviseerd, maar daar is inmiddels niets meer van te merken.
Coronamaatregelen
„Het is weer als vanouds druk op de wegen en we zien de hinder overal toenemen”, ziet Arnoud Broekhuis van de ANWB. „Sinds de coronamaatregelen eind maart zijn opgeheven is het weer uitzonderlijk vol met verkeer op de wegen. In vergelijking met 2019 zien we dat het dit jaar zowel in de ochtend- als avondspits een paar procent drukker is. Maar het meest verrast zijn we door de stijging van het aantal files overdag met maar liefst 17 procent.”
De file-expert zegt dat de drukte vooral te maken heeft met werknemers die weer naar kantoor gaan en daar de auto voor nemen. „Maar vergeet ook niet dat er sinds 2019 ook ruim 360.000 auto’s bij zijn gekomen en zo te zien worden die ook dagelijks gebruikt”, aldus Broekhuis, die ziet dat het vooral tijdens de spits op de dinsdagen en donderdagen erg druk is „Maar ook de woensdagavondspits mag je intussen bij de ’toppers’ rekenen.”
Dinsdagochtend telde de ANWB maar liefst 925 kilometer aan files. Broekhuis: „Dat was de drukste spits van 2022 tot nu toe. Het was echt herfstachtig weer met veel regen en ongelukken. Maar ik vrees dat we vaker met dit soort extremen te maken gaan krijgen, zeker als we ook nog te maken krijgen met gladheid en andere winterse omstandigheden. Tot dinsdag was de ochtendspits van donderdag 7 april de drukste met 887 kilometer aan opstoppingen door het slechte weer. Maar het is weinig hoopgevend dat we deze septembermaand al vier ochtendspitsen met 600 kilometer of meer aan files hadden. Dat waren er in het ’rampjaar’ 2019 nog twee.
Wat ook opvalt is dat het hoogtepunt van de spits met circa een half uur is verlaat van 08.00 uur naar 08.30 uur.” De ANWB voorspelde eerder al dat de files weer zouden toenemen. „Helaas lijken we gelijk te krijgen. De drukte is het gevolg van meer vrachtverkeer, bestelbusjes en woon-werkverkeer”, ziet Broekhuis. „De drukste provincie blijft Zuid-Holland met de meeste files; in Gelderland en Noord-Brabant zien we met een stijging van respectievelijk 17 en 21 procent ook steeds meer opstoppingen. Opvallend is dat de filezwaarte in Noord-Holland met 17 procent is afgenomen.”
Thuiswerken kost teveel gas.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:06 schreef HSG het volgende:
[..]
Bron.
Niks geleerd van Corona? Is ook zo goed voor het klimaat.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar hoezo moeten wij weer zo vaak naar kantoor gaan.
Maar je kan voor vertrek ns.nl raadplegen?quote:Op woensdag 28 september 2022 15:11 schreef Treinhoer het volgende:
Baalde er gisteren ook van. Heb er 5 kwartier over gedaan om van Ede bij Amersfoort te komen. Stond 3 keer vast op de A30, en een lange file op de A1.
Ik moest naar kantoor in Amsterdam en ik durf het niet aan met de trein door personeelstekorten en teveel gezeik op het spoor. Laat ze dat fixen, maak het goedkoper en dan zullen meer mensen de trein/het OV weer pakken.
Absoluut. En dan kan ik naar het station rijden, daar parkeren en met de trein naar Amsterdam, maar dan moet ik eind van de dag ook weer terug. Er vallen best veel treinen uit en dan sta je ergens op een perron en moet je moeilijk doen.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:12 schreef HSG het volgende:
[..]
Maar je kan voor vertrek ns.nl raadplegen?
Zo simpel is het inderdaad.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:09 schreef Elan het volgende:
Heeft geen reet te maken met Corona of mensen die onvoldoende thuiswerken. Als je elk jaar een middelgrote stad aan je inwonersbestand toevoegt hoef je geen rekenwonder te zijn om te bedenken dat het nu drukker is overal dan in 2019.
Ja, dat horen we ook al 30 jaar Dat hele OV barst uit z'n voegen, al voor corona. Als 10% van de automobilisten in de ochtendspits met OV gaat, zijn de treinen en bussen ook te vol.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:11 schreef Treinhoer het volgende:
Laat ze dat fixen, maak het goedkoper en dan zullen meer mensen de trein/het OV weer pakken.
Dat is ook zo. De Overheid heeft jarenlang een blind oog voor het OV gehad (en heel veel andere zaken).quote:Op woensdag 28 september 2022 15:15 schreef Piles het volgende:
[..]
Zo simpel is het inderdaad.
[..]
Ja, dat horen we ook al 30 jaar Dat hele OV barst uit z'n voegen, al voor corona. Als 10% van de automobilisten in de ochtendspits met OV gaat, zijn de treinen en bussen ook te vol.
Aan de andere kant ben je het nu aan de pomp kwijt.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:10 schreef Haags het volgende:
Je bent ook wel compleet leip als je met deze energieprijzen nog stug thuis blijft werken.
Benzine kost duur.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:10 schreef Haags het volgende:
Je bent ook wel compleet leip als je met deze energieprijzen nog stug thuis blijft werken.
Rustaaaaaaaag.quote:Op woensdag 28 september 2022 18:41 schreef Straatcommando. het volgende:
Als ik naar het oosten van het land kijk, dan ligt er misschien wel schitterend nieuw zoab op, maar de intra is nog steeds die van 30 jaar geleden. De A12 vanaf Zevenaar? Twee baans. Twee fucking baans.
De A15? Ligt er nog steeds niet. Inmiddels hebben alle files die dat veroorzaakt hebben al een evt aanleg "gecompenseerd"
De a18/n18? Nog steeds geen verbinding met Twente.
En wat wellicht nog het allerergste is is dat iedereen en z'n schoonmoeder tegelijk de weg op gaat. Hoe ouderwets is dat? Weet je hoe idioot veel co2, fijnstof, stikstof en weet ik veel wat onnodig de atmosfeer is in geblazen door de totale onwil om hier wat mee te doen?
Dat laatste is dus wel aan het veranderen, gezien er nu kennelijk ook steeds meer files midden op de dag ontstaan.quote:Op woensdag 28 september 2022 18:41 schreef Straatcommando. het volgende:
Als ik naar het oosten van het land kijk, dan ligt er misschien wel schitterend nieuw zoab op, maar de intra is nog steeds die van 30 jaar geleden. De A12 vanaf Zevenaar? Twee baans. Twee fucking baans.
De A15? Ligt er nog steeds niet. Inmiddels hebben alle files die dat veroorzaakt hebben al een evt aanleg "gecompenseerd"
De a18/n18? Nog steeds geen verbinding met Twente.
En wat wellicht nog het allerergste is is dat iedereen en z'n schoonmoeder tegelijk de weg op gaat. Hoe ouderwets is dat? Weet je hoe idioot veel co2, fijnstof, stikstof en weet ik veel wat onnodig de atmosfeer is in geblazen door de totale onwil om hier wat mee te doen?
Dan moet je wel het hele verhaal vertellen met aanzuigende werking en zulks. Want dan krijg je inderdaad los Angeles taferelen.quote:Op woensdag 28 september 2022 18:50 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Overigens is al lang aangetoond dat meer rijstroken niet leidt tot minder files.
Ik verdien er mijn geld meequote:
Haha wat een onzin.quote:Op woensdag 28 september 2022 18:50 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Overigens is al lang aangetoond dat meer rijstroken niet leidt tot minder files.
Ik merk dat jij het beter weet dan de wetenschap en dat je het ook heel overtuigend kunt beargumenteren.quote:
Extra stroken aanleggen om files op te lossen is hetzelfde als je broekriem een gaatje losser doen om obesitas tegen te gaan.quote:
Ja, want autorijden is zo lekker goedkoop.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:10 schreef Haags het volgende:
Je bent ook wel compleet leip als je met deze energieprijzen nog stug thuis blijft werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |