abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206127070
Ik heb dit artikel gekozen omdat het perfect verwoordt hoe ik er over denk

Op 5 juli 1982 zag de wereld een van de mooiste voetbalwedstrijden aller tijden. BraziliŽ – ItaliŽ was de wedstrijd van de wederopstanding van Paolo Rossi en de van de schrik stilvallende sambatrommelaars.

De wedstrijd had veel weg had van een ‘crime passionel’. ‘BraziliŽ was mooi, ItaliŽ was goed en doeltreffend, ItaliŽ was grandioos, maar BraziliŽ ligt eruit, en dat is jammer,’ vatte Theo Reitsma in zijn verslag het duel samen. ‘Fantastico!’ luidde de vette kop op de voorpagina van La Gazzetta dello Sport, maar misschien kwam La Tribune de Lausanne wel met de mooiste kop: ‘Mamma mia!’

Adembenemende zon
Op maandagmiddag 5 juli 1982 om kwart over vijf staan twee doorgewinterde ploegen tegenover elkaar. Het kleine Sarriŗ-stadion is weer tot de laatste plaats bezet en kookt onder een adembenemende zon bij een temperatuur van 38 graden in de schaduw. Zolen van espadrilles blijven in het asfalt staan. Alles trilt en swingt op de betonnen tribunes op het ritme van de sambatrommelaars.

Boven de onoverdekte geelgroene tribunes rijzen de flats van de Avenida General Mitre uit. De balkons zijn weer volgepakt als loges in een theater. Boven de staantribunes aan de overzijde wapperen prachtige groen-wit-rode vlaggen. Zelfs de volksliederen klinken uit de krakerige luidsprekers prachtig. Dit is de middag om als voetballiefhebber de liefde van je leven tegen te komen.

BraziliŽ heeft aan een gelijkspel voldoende en ItaliŽ moet winnen, maar niemand verwacht dat de Azzurri zomaar zullen aanvallen. En toch gebeurt dat vanaf de aftrap. Na vier minuten maait de tot dan in het toernooi zwak spelende Paolo Rossi in kansrijke positie knullig over een voorzet van Marco Tardelli heen.

Veertig seconden later geeft de mee naar voren gekomen Antonio Cabrini weer een meesterlijke voorzet en is het wel raak. Rossi kopt bij de tweede paal de bal in het doel. De spits, die vanwege een vaag omkoopschandaal twee jaar niet mocht spelen, stapt uit een nachtmerrie en is in een klap weer de Pablito van het WK-78. Eindelijk heeft hij een cruciaal doelpunt gemaakt. Later zal hij verklaren dat dit de belangrijkste treffer in zijn loopbaan is.

Maar op dat moment zindert Sarriŗ alleen nog maar, want deze goal belooft alles voor een onvergetelijke namiddag. Lang kunnen de Italianen niet genieten van de vroege voorsprong, want het Braziliaanse middenveld rukt op in hoog tempo op. De sambavoetballers kennen de plicht van het wegwerken van een achterstand. Serginho mist ook een enorme kans als voorbode op een juweel van een doelpunt.

In de 12e minuut combineren Zico en Socrates en de lange spelmaker schiet de bal tussen libero Scirea en doelman Zoff in de korte hoek: 1-1. Het wordt nu echt een wedstrijd. Conti dribbelt als een Braziliaan, Antognoni, Rossi en Graziani combineren net zo fraai als Zico, Eder en Socrates. Luizinho tackelt als een Italiaan, maar het is vooral een sportieve wedstrijd in tegenstelling tot de wedstrijd van ItaliŽ tegen ArgentiniŽ.

Hoeken en gaten
Opvallend is wel dat de Brazilianen zich vaak enorm op de eigen helft laten terugvallen en met maar ťťn echte spits spelen. Maar de dreiging komt uit alle hoeken en gaten. Door een afspeelfout van Toninho Cerezo krijgt Rossi na 25 minuten een nieuwe kans en deze laat de spits niet onbenut. Met een droog schot zorgt hij voor 2-1. De Brazilianen vinden dat er nog weinig aan de hand is, maar de neutrale waarnemers beginnen al met een daverende stunt rekening te houden.

Toch speelt BraziliŽ vreemd genoeg zijn beste wedstrijd van dit WK, alleen tegen een tegenstander die ook prachtig speelt. BraziliŽ krijgt kansjes maar de 40-jarige doelman Dino Zoff is met attente reddingen zeer nuttig. Zelfs het uitvallen van verdediger Fulvio Collovati na een half uur wordt opgevangen. Giuseppe Bergomi, slechts 19 jaar, valt in. Hij heeft zijn snor laten staan omdat zijn ploeggenoten anders dachten dat hij nog in de pubertijd zat. Met Scirea en Gentile lijkt hij subtiel zand te strooien in de sambamachine, want de haperingen komen na rust frequenter voor.

ItaliŽ is drie keer in de buurt om de wedstrijd in het slot te gooien. Conti en Rossi missen goede kansen alleen voor de Braziliaanse doelman Valdir Peres en een zuivere strafschop wordt de Azzurri onthouden wanneer Luizinho Rossi onderuit haalt. Een beetje arbitraal geluk gunt iedereen dit BraziliŽ wel, maar Socrates en Zico blijven in deze fase onzichtbaar. En de vrije trappen van Eder missen richting. Zoff blijft attent en redt een paar keer knap.

Maar Zoff moet zich halverwege de tweede helft gewonnen geven, wanneer Falcao de bal krijgt aangespeeld door Junior en na een prachtige loopactie van Cerezo vrij op het doel kan schieten: 2-2. De Brazilianen hebben aan dit resultaat voldoende maar gaan door met druk zetten, maar Zoff raakt niet onder de indruk van de afstandsschoten van Zico en Eder.

Een kwartier voor het einde kopt Cerezo een voorzet van Antognoni onhandig over de achterlijn. De Squadra krijgt haar eerste corner uit de wedstrijd. Conti trapt, de Brazilianen werken slecht weg, Tardelli haalt uit en Rossi verandert het schot van richting in het doel: 3-2.

Er is nog een kwartier te gaan, maar dit lijkt toch wel de beslissing. Of niet? In de hitte van de strijd valt Tardelli uit met een enkelblessure, maar ook zonder hem domineert het Italiaanse middenveld. Een glaszuiver doelpunt van Antognoni wordt ten onrechte vanwege buitenspel afgekeurd, zodat de spanning tot de laatste minuut blijft bestaan.

Bij een ultieme aanval kopt Oscar de bal vrij in maar Zoff redt de bal op de doellijn. Kort daarop stort de Braziliaanse wereld in en kleurt de hemel azuurblauw. ‘Heel ItaliŽ in tranen van vreugde,’ kopt Tuttosport. Alle Italianen gaan de straat op, alsof de 175-jarige vrijheidsstrijder Garibaldi weer tot leven is gewekt. In Rome, Milaan, Turijn, Napels en Bologna is sprake van een eruptie van geluk.

Op de Ponte Vecchio van Florence worden verbaasde Japanners voor uren ingesloten door juichende Florentijnen. En in Rio de Janeiro plegen vier volwassen mannen zelfmoord. Deze nederlaag wordt beschouwd als een misdaad. De rest van de wereld kijkt vooral verbaasd naar het scorebord: BraziliŽ – ItaliŽ 2-3:

Op de Ramblas klinkt de onheilspellende schreeuw van een meisje in Bryan Ferry’s zomerhit Avalon:

When the samba takes you
Out of nowhere
And the background is fading
Out of focus
Yes the picture is changing
Every moment
And your destination
You don’t know it

Doelman Dino Zoff was 42 toen hij de finale won en wereldkampioen werd met ItaliŽ. Dus hou op dat Remco Pasveer te oud is.

De finale op het WK-82 was ook memorabel. 3-2 voor ItaliŽ tegen West Duitsland. Waar veel finales niet om aan te gluren zijn, had deze finale het mooiste juichen ooit van Tardelli. Een voetbalzomer om nooit te vergeten. Met als enige smet dat Maradona werd geŽlimineerd door overtredingen die tegenwoordig massaal rood zouden zijn.

Qua andere wedstrijden staan Nederland-ArgentiniŽ WK 1998 op 2 en West Duitsland-ItaliŽ WK 1970 op 3.

:T

[ Bericht 66% gewijzigd door GGMM op 28-09-2022 11:43:42 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_206127094
BraziliŽ - Duitsland 1-7
Spanje -Nederland 1-5
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  Forum Admin woensdag 28 september 2022 @ 11:29:10 #3
35723 crew  GGMM
pi_206127095
Bron?
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_206127243
.. en niet te vergeten de 2-1 van Nederland tegen Brazilie op het WK van 2010 _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206127254
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_206127258
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_206127266
pi_206127275
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:46 schreef tong80 het volgende:

[..]
Mooi WK was dat _O_

Ja i know, ik was iets te enthousiast.
Dit voelde voor mij als een WK winst.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  Moderator woensdag 28 september 2022 @ 14:06:08 #9
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hŤ
pi_206129146
Spanje - Nederland WK 2014 toch wel ja.

Met grote cijfers winnen van een groot voetballand op een eindtoernooi. Genot. (zo bv ook Nederland - Frankrijk op het EK 2008)
What can change the nature of a man?
pi_206129235
Argentinie - Kameroen 0-1
WK 1990.

Een 'klein' land die de enige goal scoort tegen het grote Argentinie in de openingswedstrijd van een WK. Als jong pikkie vond ik dat fantastisch om te zien!
(en uiteraard nog Roger Milla, maar die was toen ook voor mij nog volledig onbekend)
pi_206131786
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Argentinie - Kameroen 0-1
WK 1990.

Een 'klein' land die de enige goal scoort tegen het grote Argentinie in de openingswedstrijd van een WK. Als jong pikkie vond ik dat fantastisch om te zien!
(en uiteraard nog Roger Milla, maar die was toen ook voor mij nog volledig onbekend)
BelgiŽ deed het ook tegen ArgentiniŽ in de openingswedstrijd van een WK.

woensdag 28 september 2022 @ 18:37:53 #12
499244 2xHenk
#FreeFreshFruit
pi_206132152
Nederland - ArgentiniŽ '98
FreshFruit is innocent! FF matters! FreshFruit4Ever!
  woensdag 28 september 2022 @ 18:40:00 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206132183
Roemenie-Argentinie 94
We have always been at war with Eastasia.
pi_206132255
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:40 schreef -XOR- het volgende:
Roemenie-Argentinie 94
Briljante counterwedstrijd idd. Twee speelstijlen die er een spektakel van maakten _O_

woensdag 28 september 2022 @ 18:56:46 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206132400
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:46 schreef tong80 het volgende:

[..]
Briljante counterwedstrijd idd. Twee speelstijlen die er een spektakel van maakten _O_

Het Roemenie van Hagi (maar zonder Raducoiu en Lacatus) dat al erg goed was in de groepsfase en in de tweede ronde het Argentinie van Ortega, Redondo, Batistuta en Simeone (maar zonder Maradona) uitschakelde.
Mooiste wedstrijd op dat toernooi wat mij betreft, en het WK94 is mijn favoriete WK.
We have always been at war with Eastasia.
  woensdag 28 september 2022 @ 21:44:14 #16
268045 Boezeidekoe
Corrigeert tong80
pi_206134720
Goed topic.

Ik ga voor BraziliŽ - Frankrijk WK 1986 en de dag daarop ArgentiniŽ - Engeland. Over die laatste wedstrijd hoef ik uiteraard niks te vertellen, maar wat mij ook is bijgebleven is dat ik de dag ervoor definitief een schurfthekel had gekregen aan die altijd vervelende Brazilianen. In de groepsfase werd al een zuivere goal van Spanje afgekeurd, toen kreeg ik op 12-jarige leeftijd al het vermoeden van klassenjustitie. In de wedstrijd tegen Frankrijk werd dit vermoeden keer op keer bevestigd, wat waren die geelbuiken vervelend zeg. Gelukkig won Frankrijk na penalty's in een spectaculaire wedstrijd, al had dat nog wat voeten in de aarde omdat een penalty van Frankrijk via de paal en de rug van de keeper alsnog het doel inrolde. Protesterende Brazilianen, gelukkig besefte de scheidsrechter dat hij deze echt niet kon afkeuren.

En 4 jaar later Brazilie - Argentinie 0-1, geweldig!!! Caniggia.....
pi_206136088
Brazilie - Duitsland 1-7

Daar kan geen andere wedstrijd tegen op
pi_206137089
WK 2002, Senegal - Frankrijk 1-0, openingswedstrijd.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_206140066
Spanje-Nederland, WK 2014. :Y w/
The only way you can be original, is to be yourself.
  donderdag 29 september 2022 @ 17:39:11 #20
262211 hhh38
On paper a cracker
pi_206142717
Even los van Nederland want daar kan je moeilijk objectief naar kijken.

Duitsland - BraziliŽ uit 2014 is al genoemd, dus dan noem ik mijn nummer 2: Ghana - Uruguay 2010.

De eerste 90 minuten waren niet eens zo bijzonder, maar de spanning liep wel steeds verder op. In de verlenging kwam het tot uitbarsting met het legendarische Suarez moment en het drama wat daar op volgde met de gemiste penalty van Gyan en vervolgens de verloren penaltyreeks voor Ghana.

Andere mooie wedstrijden: Duitsland - Engeland (2010), Japan - BelgiŽ (2018) en Frankrijk - ArgentiniŽ (2018). 2006 heb ik ook helemaal gekeken maar kan ik naast de wedstrijden van Nederland eigenlijk weinig van herinneren behalve de finale
pi_206143266
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:39 schreef hhh38 het volgende:
Even los van Nederland want daar kan je moeilijk objectief naar kijken.

Duitsland - BraziliŽ uit 2014 is al genoemd, dus dan noem ik mijn nummer 2: Ghana - Uruguay 2010.

De eerste 90 minuten waren niet eens zo bijzonder, maar de spanning liep wel steeds verder op. In de verlenging kwam het tot uitbarsting met het legendarische Suarez moment en het drama wat daar op volgde met de gemiste penalty van Gyan en vervolgens de verloren penaltyreeks voor Ghana.

Andere mooie wedstrijden: Duitsland - Engeland (2010), Japan - BelgiŽ (2018) en Frankrijk - ArgentiniŽ (2018). 2006 heb ik ook helemaal gekeken maar kan ik naast de wedstrijden van Nederland eigenlijk weinig van herinneren behalve de finale
Je bent jong hŤ ? ;)

pi_206143369
De halve finale tussen West-Duitsland en ItaliŽ staat in Duitsland bekend als het Jahrhundertspiel en in ItaliŽ als de Partita del secolo: de wedstrijd van de eeuw. In het Aztekenstadion in Mexico-Stad zagen ruim 100.000 toeschouwers ItaliŽ winnen met 4-3; vijf doelpunten vielen in de verlenging.

Ter herinnering aan de wedstrijd werd aan de buitenzijde van het stadion een plaquette aangebracht.

maandag 31 oktober 2022 @ 18:03:32 #23
262211 hhh38
On paper a cracker
pi_206511874
Bij gebrek aan een beter topic hier: een video met alle goals in WK finales (vanaf 1966) achter elkaar in volgorde van de minuut waarin ze gescoord zijn _O_

twitter
pi_206517117
Nederland - Portugal WK 2006
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:04:36 #25
214643 Nober
#Altijdtegenons
pi_206517191
De gewonnen WK finale van Nederland natuurlijk, kwestie van geduld.
  woensdag 2 november 2022 @ 11:50:39 #26
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_206531323
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
Deze was echt Episch
pi_206586534
Belgie Rusland wk 1986 4-3 was een geweldige wedstrijd.
Argentinie-Cameroon 0-1 vond ik ook supergaaf, vooral ook de snoeiharde Afrikaanse tackles :)

🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206601788
Nederland- ArgentiniŽ 98
  Mod /KLB - Beste mod & Slimste user 2020 dinsdag 8 november 2022 @ 15:38:21 #29
383969 crew  Erasmus
pi_206603131
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
Dit.

De rode kaarten en opstootjes vlogen je om de oren.
Tenzij deze post moderatie betreft, kan de post, ondertitel en signature van deze user met een satirisch en sarcastisch korreltje zout genomen worden.
Alvast bedankt voor het begrip en een prettige voortzetting van uw dag toegewenst.
pi_206603600
Nederland - Spanje WK 2014

tweede helft Nederland - BraziliŽ WK 2010

Nederland - ArgentiniŽ WK 1998
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 8 november 2022 @ 16:42:54 #31
325304 DombohetOlifantje1
Grazianooooo Pellť!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: