Ik leg mijn derde been ook al in mijn nek, dus waarom de andere twee ook niet.quote:Op maandag 26 september 2022 22:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je zult daar hele dagen in moeten lesgeven joh
Even voor de goede orde: ik heb een rijbewijs voor een schakelautoquote:Op maandag 26 september 2022 22:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maar het is altijd hetzelfde. Je begint in de eerste versnelling en sneller betekent een versnelling erbij, langzamer een versnelling er af.
Verkeerssituaties zijn een stuk lastiger. Dan heb je het over voorrangsregels, verkeersborden en verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers, andere auto's) die opeens opduiken of waarbij je samen tot een oplossing moet komen.
Dat kan in een schakel niet wou je zeggen?quote:Op maandag 26 september 2022 22:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Nou, het verkeerde pedaal intrappen bijvoorbeeld.
Het kan wel maar je zal er geen mensen mee doodrijden of huizen binnen rijden. Simpelweg omdat je linkerbeen de koppeling bedient en je rechterbeen het gaspedaal en/of rem. je schakelt niet onbewust per ongeluk op.quote:Op maandag 26 september 2022 22:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kan in een schakel niet wou je zeggen?
En dat rechterbeen kan niet op het gas trappen ipv de rem?quote:Op maandag 26 september 2022 22:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het kan wel maar je zal er geen mensen mee doodrijden of huizen binnen rijden. Simpelweg omdat je linkerbeen de koppeling bedient en je rechterbeen het gaspedaal en/of rem.
Ja, alleen zal de auto niet maximaal versnellen, hooguit een maximaal toerental. zo een vergissing maak je vanuit stilstand. de eerste versnelling doet maximaal bij 5000 toeren..... niet gek hard.quote:Op maandag 26 september 2022 22:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dat rechterbeen kan niet op het gas trappen ipv de rem?
Alles is denkwerk. Maar schakelen is iets dat gemakkelijk geautomatiseerd kan worden, verkeerssituaties zijn een stuk complexer, juist door het onvoorspelbare van het menselijke gedrag en de onbegrijpelijkheid van (gecombineerde) verkeersborden en regels.quote:Op maandag 26 september 2022 22:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even voor de goede orde: ik heb een rijbewijs voor een schakelauto
Ik ben het alleen niet helemaal met je eens, bochtje inschatten, toch even terugschakelen om wat sneller in te voegen, etc. Dat is gewoon denkwerk én extra handelingen. Dat is wel leerbaar, maar dat verschilt per persoon.
Zolang de keuze er maar blijft. Dat vind ik belangrijk. Ieder ze eigen.quote:Op maandag 26 september 2022 22:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Schakelen is een achterhaald principe. Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.
In Amerika weten ze dit al heel lang. Maar hier dus niet. Het lijkt of je iets afpakt van de automobilist als ze niet meer mogen schakelen. Althans zo zijn de reacties altijd.
Die keuze verdwijnt op het moment dat we geheel overgaan op bEV, hEV (en eventueel nog hybrides).quote:Op maandag 26 september 2022 22:52 schreef RL3D het volgende:
[..]
Zolang de keuze er maar blijft. Dat vind ik belangrijk. Ieder ze eigen.
De eCVT automaatbak van een moderne Toyota Prius, Corolla of Yaris is juist een stuk eenvoudiger dan een schakelbak.quote:Op maandag 26 september 2022 22:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
En de automaat is gepromoot als zuiniger dan handgeschakeld.
De handgeschakelde versnellingsbak is echter lichter en minder complex dan welke automaat dan ook.
Of de automaat daadwerkelijk zorgt voor een lager verbruik is nog maar de vraag.
Wat heeft dat met het ontbreken van een koppelingspedaal te maken? Sterker nog, ik denk dat bij de meeste van die megaklappers een handbak betrokken is.quote:Op maandag 26 september 2022 22:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Achter het stuur van een auto hoor je je bezig te houden met autorijden. Niet al die tienduizend andere dingen waar auto-mobiel-isten vandaag de dag mee bezig zijn. Online vergaderen van achter het stuur, whatsapp'en, en elke dag in het nieuws megaklappers zonder aanleiding. Gek he.
De opvolger van de broekriemaandrijving? Waarom zou je dat willen?quote:Op maandag 26 september 2022 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De eCVT automaatbak van een moderne Toyota Prius, Corolla of Yaris is juist een stuk eenvoudiger dan een schakelbak.
Dat komt door de slimme constructie met een planetair tandwielstelsel in de hoofdrol.
En EV's hebben sowieso nog maar 1 vaste overbrenging (uitgezonderd enkele modellen met 2 versnellingen) naar de wielen.
Europese merken brengen hun dikste, sportiefste modellen - die ze in Europa alleen met automaat verkopen - in de VS nog wel eens op de markt met handgeschakelde bak, omdat het daar een statussymbool is.quote:Op maandag 26 september 2022 22:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Schakelen is een achterhaald principe. Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.
In Amerika weten ze dit al heel lang. Maar hier dus niet. Het lijkt of je iets afpakt van de automobilist als ze niet meer mogen schakelen. Althans zo zijn de reacties altijd.
Het is onveiliger omdat mensen dan met 1 hand denken te kunnen rijden en met de andere hand van alles aan het doen zijn wat niet met autorijden te maken heeft.quote:Op maandag 26 september 2022 23:01 schreef Marsenal het volgende:
Ik rijd al een behoorlijke tijd een automaat en vraag me soms wel af of het niet gewoon makkelijk te bewijzen statistisch veiliger is. Scheelt handeling en denkwerk.
Iedereen die heeft leren schakelen, kan vrij makkelijk wennen aan een automaat. Andersom is dat echter beslist niet het geval.quote:Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Bron
Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Omdat je daar geen flikker aan hebt op iets anders dan een racecircuit? Dikke kans trouwens dat ze automaat antwoorden als je ze vraagt in wat voor auto ze het liefst door de stad naar de supermarkt rijden.quote:Op maandag 26 september 2022 23:06 schreef luxerobots het volgende:
Als schakelen zo ouderwets en overbodig is, waarom hebben professionele autocoureurs dan juist schakelbakken in hun auto's...
Aan CVT heb ik trouwens wel echt een broertje dood, dat vreselijke monotone doordringende motorgeluid als je wat meer gas geeft en de bak blijft hangen op een verhoogd toerental zonder over te schakelen zoals je normaal zou verwachten...quote:Op maandag 26 september 2022 23:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De opvolger van de broekriemaandrijving? Waarom zou je dat willen?
De eCVT gaat bij Nissan, Ford, Toyota en Subaru vroegtijdig stuk en is alleen bij de Prius en niet-hybride Honda betrouwbaar te noemen.
Alsof je met een handgeschakelde bak wel steeds twee handen nodig zou hebben.quote:Op maandag 26 september 2022 23:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het is onveiliger omdat mensen dan met 1 hand denken te kunnen rijden en met de andere hand van alles aan het doen zijn wat niet met autorijden te maken heeft.
Rijdende smartphones.... De gekste klappers halen het nieuws. Achja, als het appje maar verzonden is.
Heb je het nou over een coureur die graag naar de Jumbo rijdt?quote:Op maandag 26 september 2022 23:09 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Omdat je daar geen flikker aan hebt op iets anders dan een racecircuit? Dikke kans trouwens dat ze automaat antwoorden als je ze vraagt in wat voor auto ze het liefst door de stad naar de supermarkt rijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |