abonnement Unibet Coolblue
pi_206113827
quote:
Gas los, koppeling intrappen en schakelen maar: veel automobilisten doen dit op de automatische piloot, maar voor anderen blijft het lastig. In de afgelopen jaren kozen steeds meer mensen ervoor om het schakelen achterwege te laten en een rijbewijs voor een automaat te halen. "Toen ik was overgestapt op een automaat, had ik binnen vijf weken mijn rijbewijs."

Uit cijfers van het CBR blijkt dat steeds meer mensen kiezen voor een automaatrijbewijs. In 2016 deden ruim 2000 mensen examen voor zo'n rijbewijs, inmiddels is dat verdrievoudigd naar ruim 6000. In totaal deden dit jaar ruim 145.000 mensen een rijexamen.

Het valt het CBR ook op dat de gemiddelde leeftijd van de bestuurders die voor de automaat gaan langzaam aan het dalen is. "Dat doet vermoeden dat de doelgroep aan het verschuiven is naar de 'meer reguliere' bestuurder die gemiddeld rond de 20 is", zegt een woordvoerder.

In onderstaande grafiek is te zien dat het percentage automaatrijexamens ieder jaar groter wordt.
Bron

Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
pi_206113871
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:

[..]
Bron

Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Haha iemand die geen echte auto kan besturen gespot ^
  maandag 26 september 2022 @ 22:17:51 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206113875
Volgens mij zijn 90% van alle auto's die nu uit de fabriek komen automaat. Dus op zich wel logisch.

Alleen voor een betaalbare tweedehandse automaat is het aanbod wel bedroevend.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 26 september 2022 @ 22:20:05 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_206113902
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:

[..]
Bron

Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Automaten zijn fake en gay
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_206113910
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Haha iemand die geen echte auto kan besturen gespot ^
Idd, soberso een automaatrijbewijs halen omdat je te dom bent om een koppeling te leren bedienen _O-
pindazakje
  maandag 26 september 2022 @ 22:20:41 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206113914
Maar als je dus een automaat rijbewijs hebt mag je niet schakel rijden? Zie ik niet echt de meerwaarde van in.
Baantjes zoals bezorger/chauffeur/taxi kun je dan op je buik schrijven.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206113957
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:

[..]
Bron

Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Zeer zeker. Schakelen is een achterhaald principe. Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.

In Amerika weten ze dit al heel lang. Maar hier dus niet. Het lijkt of je iets afpakt van de automobilist als ze niet meer mogen schakelen. Althans zo zijn de reacties altijd. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206113969
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:20 schreef Harvest89 het volgende:
Maar als je dus een automaat rijbewijs hebt mag je niet schakel rijden? Zie ik niet echt de meerwaarde van in.
Baantjes zoals bezorger/chauffeur/taxi kun je dan op je buik schrijven.
Hoezo ben je uitgesloten van een baan als bezorger/chauffeur met een automaat?

En alsof veel mensen bezorger of chauffeur willen worden...
  maandag 26 september 2022 @ 22:27:18 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206113982
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:25 schreef Bart2002 het volgende:
Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.

Inderdaad. Ze doen alsof ze Fred Flintstone zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206113985
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:20 schreef Harvest89 het volgende:
Baantjes zoals bezorger/chauffeur/taxi kun je dan op je buik schrijven.
Dat zijn toch juist de mooiste kandidaten voor een automatische versnellingsbak zou je zeggen? Constant stoppen en weer wegrijden, in de stad rijden…

Ik heb ook nooit begrepen waarom dat het enige is in een auto waar technologische vooruitgang niet gewenst is. Alleen rallyrijders hebben daar nog echt functioneel baat bij, de rest is vooral bang voor hun ego.
  maandag 26 september 2022 @ 22:28:14 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206113993
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Hoezo ben je uitgesloten van een baan als bezorger/chauffeur met een automaat?

En alsof veel mensen bezorger of chauffeur willen worden...
Kan er naast zitten maar ik denk niet dat veel bedrijven standaard automaatbakken hebben.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 26 september 2022 @ 22:28:23 #12
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_206113995
TS kan niet schakelen _O-
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 26 september 2022 @ 22:29:27 #13
408813 crew  trein2000
pi_206114008
Prima oplossing voor mensen die wat meer moeite hebben met autorijden, het scheelt toch een hoop handelingen én denkwerk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206114062
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:29 schreef trein2000 het volgende:
Prima oplossing voor mensen die wat meer moeite hebben met autorijden, het scheelt toch een hoop handelingen én denkwerk.
Het scheelt nauwelijks denkwerk. Het is iets dat je moet automatiseren. Wat voor de meeste mensen niet zo moeilijk is.

Het denkwerk zit in het verkeersinzicht, daar heb je ervaring voor nodig om goed in te zijn.
  maandag 26 september 2022 @ 22:33:49 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206114067
Mensen die moeite hebben met autorijden moet je niet in een auto laten rijden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 26 september 2022 @ 22:36:00 #16
408813 crew  trein2000
pi_206114080
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het scheelt nauwelijks denkwerk.
Zeker wel. Jij en ik merken dat misschien niet zo. Maar je moet constant bedenken welke versnelling je in zit en welke passend is bij deze situatie en bij de volgende.
quote:
Het is iets dat je moet automatiseren. Wat voor de meeste mensen niet zo moeilijk is.
Klopt. Maar voor sommigen wel. En dan is een automaat een prima oplossing.
quote:
Het denkwerk zit in het verkeersinzicht, daar heb je ervaring voor nodig om goed in te zijn.
Ook. Maar ook in de bediening.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 26 september 2022 @ 22:36:33 #17
408813 crew  trein2000
pi_206114088
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
Mensen die moeite hebben met autorijden moet je niet in een auto laten rijden.
Waarom zouden mensen die prima in een automaat rijden niet in een automaat mogen rijden?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206114094
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:29 schreef trein2000 het volgende:
Prima oplossing voor mensen die wat meer moeite hebben met autorijden, het scheelt toch een hoop handelingen én denkwerk.
Prima voor iedereen, mensen die vooruitgang in de weg staan hebben letterlijk geen geweten. Iedereen automaat betekent gewoonweg minder ongevallen.
pi_206114104
Verrek joh, een C1 lesauto! Die heeft ook qua leren parkeren een makkie gehad.

  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 26 september 2022 @ 22:37:46 #20
408813 crew  trein2000
pi_206114105
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:36 schreef JohnBMiller het volgende:

[..]
Prima voor iedereen, mensen die vooruitgang in de weg staan hebben letterlijk geen geweten. Iedereen automaat betekent gewoonweg minder ongevallen.
Nou dat weet ik niet. Beide hebben voor en nadelen. Het gaat er vooral om waar jij je vertrouwd in voelt volgens mij.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206114108
21 jaar schakelauto's gereden maar zou nu niet meer terug willen.

Automaten _O_
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 26 september 2022 @ 22:38:08 #22
408813 crew  trein2000
pi_206114113
quote:
10s.gif Op maandag 26 september 2022 22:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Verrek joh, een C1 lesauto! Die heeft ook qua leren parkeren een makkie gehad.

[ afbeelding ]
Je zult daar hele dagen in moeten lesgeven joh :D
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206114145
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Zeker wel. Jij en ik merken dat misschien niet zo. Maar je moet constant bedenken welke versnelling je in zit en welke passend is bij deze situatie en bij de volgende.
Maar het is altijd hetzelfde. Je begint in de eerste versnelling en sneller betekent een versnelling erbij, langzamer een versnelling er af.

Verkeerssituaties zijn een stuk lastiger. Dan heb je het over voorrangsregels, verkeersborden en verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers, andere auto's) die opeens opduiken of waarbij je samen tot een oplossing moet komen.
pi_206114151
Zo'n flut nieuwsbericht als dit komt af en toe voorbij. Autofabrikanten hebben vrijwel allemaal (EVs en hybride uitgesloten) nog de handgeschakelde versnellingsbak in het aanbod. Het scheelt tot wel 2500 euro in aanschaf. Een handgeschakelde bak is goedkoper in ontwikkeling en productie. Op de lange termijn heb je er meer profijt van.

Geef mij alsjeblieft een handgeschakelde auto.
Achter het stuur van een auto hoor je je bezig te houden met autorijden. Niet al die tienduizend andere dingen waar auto-mobiel-isten vandaag de dag mee bezig zijn. Online vergaderen van achter het stuur, whatsapp'en, en elke dag in het nieuws megaklappers zonder aanleiding. Gek he.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206114155
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waarom zouden mensen die prima in een automaat rijden niet in een automaat mogen rijden?
Nou, het verkeerde pedaal intrappen bijvoorbeeld.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206114156
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Je zult daar hele dagen in moeten lesgeven joh :D
Ik leg mijn derde been ook al in mijn nek, dus waarom de andere twee ook niet.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 26 september 2022 @ 22:44:13 #27
408813 crew  trein2000
pi_206114162
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:42 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Maar het is altijd hetzelfde. Je begint in de eerste versnelling en sneller betekent een versnelling erbij, langzamer een versnelling er af.

Verkeerssituaties zijn een stuk lastiger. Dan heb je het over voorrangsregels, verkeersborden en verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers, andere auto's) die opeens opduiken of waarbij je samen tot een oplossing moet komen.
Even voor de goede orde: ik heb een rijbewijs voor een schakelauto ;)

Ik ben het alleen niet helemaal met je eens, bochtje inschatten, toch even terugschakelen om wat sneller in te voegen, etc. Dat is gewoon denkwerk én extra handelingen. Dat is wel leerbaar, maar dat verschilt per persoon.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 26 september 2022 @ 22:45:07 #28
408813 crew  trein2000
pi_206114174
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:43 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Nou, het verkeerde pedaal intrappen bijvoorbeeld.
Dat kan in een schakel niet wou je zeggen?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206114195
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat kan in een schakel niet wou je zeggen?
Het kan wel maar je zal er geen mensen mee doodrijden of huizen binnen rijden. Simpelweg omdat je linkerbeen de koppeling bedient en je rechterbeen het gaspedaal en/of rem. je schakelt niet onbewust per ongeluk op.

wat hier in de omgeving 3x is gebeurd kwam door bestuurders met automaat die vermoedelijk uit schrik het pedaal volledig intrapte.....
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 26 september 2022 @ 22:48:35 #30
408813 crew  trein2000
pi_206114210
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:46 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Het kan wel maar je zal er geen mensen mee doodrijden of huizen binnen rijden. Simpelweg omdat je linkerbeen de koppeling bedient en je rechterbeen het gaspedaal en/of rem.
En dat rechterbeen kan niet op het gas trappen ipv de rem?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206114216
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En dat rechterbeen kan niet op het gas trappen ipv de rem?
Ja, alleen zal de auto niet maximaal versnellen, hooguit een maximaal toerental. zo een vergissing maak je vanuit stilstand. de eerste versnelling doet maximaal bij 5000 toeren..... niet gek hard.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206114226
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Even voor de goede orde: ik heb een rijbewijs voor een schakelauto ;)

Ik ben het alleen niet helemaal met je eens, bochtje inschatten, toch even terugschakelen om wat sneller in te voegen, etc. Dat is gewoon denkwerk én extra handelingen. Dat is wel leerbaar, maar dat verschilt per persoon.
Alles is denkwerk. Maar schakelen is iets dat gemakkelijk geautomatiseerd kan worden, verkeerssituaties zijn een stuk complexer, juist door het onvoorspelbare van het menselijke gedrag en de onbegrijpelijkheid van (gecombineerde) verkeersborden en regels.
pi_206114237
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zeer zeker. Schakelen is een achterhaald principe. Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.

In Amerika weten ze dit al heel lang. Maar hier dus niet. Het lijkt of je iets afpakt van de automobilist als ze niet meer mogen schakelen. Althans zo zijn de reacties altijd. :)
Zolang de keuze er maar blijft. Dat vind ik belangrijk. Ieder ze eigen. :)
pi_206114239
Over 10 tot 15 jaar is er bijna niemand meer die nog een schakelrijbewijs gaat halen.
Alle nieuwe auto's in Nederland worden vanaf 2030 automaat.

quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:52 schreef RL3D het volgende:

[..]
Zolang de keuze er maar blijft. Dat vind ik belangrijk. Ieder ze eigen. :)
Die keuze verdwijnt op het moment dat we geheel overgaan op bEV, hEV (en eventueel nog hybrides).

Zoals het er nu voor staat is het vanaf 2030 afgelopen in Nederland.

Maar je kan natuurlijk nog wel een 2e hands rijden met schakelbak.
pi_206114256
En de automaat is gepromoot als zuiniger dan handgeschakeld.
De handgeschakelde versnellingsbak is echter lichter en minder complex dan welke automaat dan ook.
Of de automaat daadwerkelijk zorgt voor een lager verbruik is nog maar de vraag.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206114272
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
En de automaat is gepromoot als zuiniger dan handgeschakeld.
De handgeschakelde versnellingsbak is echter lichter en minder complex dan welke automaat dan ook.
Of de automaat daadwerkelijk zorgt voor een lager verbruik is nog maar de vraag.
De eCVT automaatbak van een moderne Toyota Prius, Corolla of Yaris is juist een stuk eenvoudiger dan een schakelbak.
Dat komt door de slimme constructie met een planetair tandwielstelsel in de hoofdrol.

En EV's hebben sowieso nog maar 1 vaste overbrenging (uitgezonderd enkele modellen met 2 versnellingen) naar de wielen.
pi_206114299
Ik rijd al een behoorlijke tijd een automaat en vraag me soms wel af of het niet gewoon makkelijk te bewijzen statistisch veiliger is. Scheelt handeling en denkwerk.

Ik vind dat hautaine gedoe over schakelen een beetje lachwekkend. Iedere kleuter kan leren schakelen, het is niet alsof het een bijzondere vaardigheid is. Het is gewoon autorijden met extra stappen.
-nee-
pi_206114306
Schakelen verdwijnt toch als alles elektrisch wordt. Zelf vind ik het altijd wel lekker, goed schakelen geeft wel voldoening.
pi_206114314
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Achter het stuur van een auto hoor je je bezig te houden met autorijden. Niet al die tienduizend andere dingen waar auto-mobiel-isten vandaag de dag mee bezig zijn. Online vergaderen van achter het stuur, whatsapp'en, en elke dag in het nieuws megaklappers zonder aanleiding. Gek he.
Wat heeft dat met het ontbreken van een koppelingspedaal te maken? Sterker nog, ik denk dat bij de meeste van die megaklappers een handbak betrokken is.
pi_206114332
Als schakelen zo ouderwets en overbodig is, waarom hebben professionele autocoureurs dan juist schakelbakken in hun auto's...

:?
pi_206114338
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De eCVT automaatbak van een moderne Toyota Prius, Corolla of Yaris is juist een stuk eenvoudiger dan een schakelbak.
Dat komt door de slimme constructie met een planetair tandwielstelsel in de hoofdrol.

En EV's hebben sowieso nog maar 1 vaste overbrenging (uitgezonderd enkele modellen met 2 versnellingen) naar de wielen.
De opvolger van de broekriemaandrijving? Waarom zou je dat willen?

De eCVT gaat bij Nissan, Ford, Toyota en Subaru vroegtijdig stuk en is alleen bij de Prius en niet-hybride Honda betrouwbaar te noemen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206114346
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zeer zeker. Schakelen is een achterhaald principe. Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.

In Amerika weten ze dit al heel lang. Maar hier dus niet. Het lijkt of je iets afpakt van de automobilist als ze niet meer mogen schakelen. Althans zo zijn de reacties altijd. :)
Europese merken brengen hun dikste, sportiefste modellen - die ze in Europa alleen met automaat verkopen - in de VS nog wel eens op de markt met handgeschakelde bak, omdat het daar een statussymbool is.
pi_206114351
quote:
14s.gif Op maandag 26 september 2022 23:01 schreef Marsenal het volgende:
Ik rijd al een behoorlijke tijd een automaat en vraag me soms wel af of het niet gewoon makkelijk te bewijzen statistisch veiliger is. Scheelt handeling en denkwerk.
Het is onveiliger omdat mensen dan met 1 hand denken te kunnen rijden en met de andere hand van alles aan het doen zijn wat niet met autorijden te maken heeft.

Rijdende smartphones.... De gekste klappers halen het nieuws. Achja, als het appje maar verzonden is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206114355
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:

[..]
Bron

Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Iedereen die heeft leren schakelen, kan vrij makkelijk wennen aan een automaat. Andersom is dat echter beslist niet het geval.
pi_206114361
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:06 schreef luxerobots het volgende:
Als schakelen zo ouderwets en overbodig is, waarom hebben professionele autocoureurs dan juist schakelbakken in hun auto's...

:?
Omdat je daar geen flikker aan hebt op iets anders dan een racecircuit? Dikke kans trouwens dat ze automaat antwoorden als je ze vraagt in wat voor auto ze het liefst door de stad naar de supermarkt rijden.
pi_206114363
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:07 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
De opvolger van de broekriemaandrijving? Waarom zou je dat willen?

De eCVT gaat bij Nissan, Ford, Toyota en Subaru vroegtijdig stuk en is alleen bij de Prius en niet-hybride Honda betrouwbaar te noemen.
Aan CVT heb ik trouwens wel echt een broertje dood, dat vreselijke monotone doordringende motorgeluid als je wat meer gas geeft en de bak blijft hangen op een verhoogd toerental zonder over te schakelen zoals je normaal zou verwachten...
pi_206114369
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:08 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Het is onveiliger omdat mensen dan met 1 hand denken te kunnen rijden en met de andere hand van alles aan het doen zijn wat niet met autorijden te maken heeft.

Rijdende smartphones.... De gekste klappers halen het nieuws. Achja, als het appje maar verzonden is.
Alsof je met een handgeschakelde bak wel steeds twee handen nodig zou hebben.
pi_206114371
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:09 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Omdat je daar geen flikker aan hebt op iets anders dan een racecircuit? Dikke kans trouwens dat ze automaat antwoorden als je ze vraagt in wat voor auto ze het liefst door de stad naar de supermarkt rijden.
Heb je het nou over een coureur die graag naar de Jumbo rijdt?
pi_206114378
Raceauto’s zijn vaak trouwens automaten met flippers .
pi_206114383
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Automaten zijn fake en gay
In het verleden blijven hangen :'). En ja, ik heb een schakelauto.
pi_206114392
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Heb je het nou over een coureur die graag naar de Jumbo rijdt?
Die gaat inderdaad gewoon met zijn Red Bull :P
pi_206114394
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
En de automaat is gepromoot als zuiniger dan handgeschakeld.
De handgeschakelde versnellingsbak is echter lichter en minder complex dan welke automaat dan ook.
Of de automaat daadwerkelijk zorgt voor een lager verbruik is nog maar de vraag.
Tegenwoordig zijn automaten ook sneller dan handgeschakeld. Ze schakelen sneller op dan dat de gemiddelde automobilist zelf kan. Dus handgeschakeld heeft het sportieve imago, maar met een automaat trek je sneller op.
pi_206114402
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:07 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
De opvolger van de broekriemaandrijving? Waarom zou je dat willen?

De eCVT gaat bij Nissan, Ford, Toyota en Subaru vroegtijdig stuk en is alleen bij de Prius en niet-hybride Honda betrouwbaar te noemen.
Je haalt wat door elkaar.
Je hebt de klassieke CVT systemen met "riemen" maar alle moderne Toyota's hebben eCVT met tandwielen.
Daar komt geen riem meer aan te pas.

Hoe het bij andere merken zit weet ik niet, daar heb ik me niet in verdiept.
pi_206114411
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:06 schreef luxerobots het volgende:
Als schakelen zo ouderwets en overbodig is, waarom hebben professionele autocoureurs dan juist schakelbakken in hun auto's...

:?
Omdat zij zo snel mogelijk de perfecte lijn in het circuit afjagen. Ik hoop niet dat je dit verwacht van gemiddelde bestuurders.
-nee-
pi_206114413
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:13 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Tegenwoordig zijn automaten ook sneller dan handgeschakeld. Ze schakelen sneller op dan dat de gemiddelde automobilist zelf kan. Dus handgeschakeld heeft het sportieve imago, maar met een automaat trek je sneller op.
4,9s naar de 100 lukt met m'n automaat idd prima, dus het is zeker geen beperking.
pi_206114416
Dat geluid daar zou ik ook nooit een wennen. Laatst had ik een nieuwe Toyota hybride, vermoedelijk met eCVT, dan hoor je de motor telkens monotoon veel toeren maken en langzaam versnelt de auto geleidelijk.

Dan kan je de radio wel harder zetten maar je weet toch dat je dit geluid verspreid.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206114421
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:06 schreef luxerobots het volgende:
Als schakelen zo ouderwets en overbodig is, waarom hebben professionele autocoureurs dan juist schakelbakken in hun auto's...

:?
Formule E heeft dat ook niet meer ;)
pi_206114427
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Formule E heeft dat ook niet meer ;)
Formule E. :')
pi_206114429
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Formule E. :')
Je nieuwe auto vanaf 2030 heeft iig geen schakelbak meer ;)
pi_206114432
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:13 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Tegenwoordig zijn automaten ook sneller dan handgeschakeld. Ze schakelen sneller op dan dat de gemiddelde automobilist zelf kan. Dus handgeschakeld heeft het sportieve imago, maar met een automaat trek je sneller op.
nou niet in de consumentenautos dan. De nieuwe Yaris hybride schakelt echt niet vlot op.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206114435
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je nieuwe auto vanaf 2030 heeft iig geen schakelbak meer ;)
Ook als ik in 2030 een porsche koop?

(Die hoop ik dan eindelijk te kunnen betalen ;) )
pi_206114437
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Formule E heeft dat ook niet meer ;)
En Formule 1, 2 en 3 ook niet, ook beetje onpraktische houding om met een pook te liggen roeren
  maandag 26 september 2022 @ 23:19:42 #63
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_206114441
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
21 jaar schakelauto's gereden maar zou nu niet meer terug willen.

Automaten _O_
Idem hier, lekker met 140 op de cruise een sjekkie bollen omdat het kan.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_206114445
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je haalt wat door elkaar.
Je hebt de klassieke CVT systemen met "riemen" maar alle moderne Toyota's hebben eCVT met tandwielen.
Daar komt geen riem meer aan te pas.

Hoe het bij andere merken zit weet ik niet, daar heb ik me niet in verdiept.
Het is nu geen riem meer als in de broekriem, maar een duwband van staal.
maar het is nog altijd een soort riem. zo werkt CVT, dat weet je.

Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206114448
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:19 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]
Idem hier, lekker met 140 op de cruise een sjekkie bollen omdat het kan.
Rijdt zo'n Aztek nog een beetje?
pi_206114454
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:20 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Het is nu geen riem meer als in de broekriem, maar een duwband van staal.
maar het is nog altijd een soort riem. zo werkt CVT, dat weet je.

[ afbeelding ]
Zo werken de oude CVT systemen, de Toyota eCVT heeft geen riem / duwband meer maar een planetair tandwielstelsel.

M'n Corolla 2.0 Hybrid TS had ook zo'n eCVT.
M'n huidige Volvo heeft dan weer een ouderwetse automaatbak.
  Moderator maandag 26 september 2022 @ 23:23:20 #67
18653 crew  D.
pi_206114466
Ik heb mijn hele leven de handbak gepromoot tegenover automaatrijders.
Bij een sportieve auto hoort dat, vond ik.

Maar nu ik een automaat heb met schakelflippers aan het stuur heb ik mijn mening bijgesteld :Y
Best of both worlds!
  maandag 26 september 2022 @ 23:23:43 #68
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_206114471
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Rijdt zo'n Aztek nog een beetje?
Een watte? Mercedes Sprinter it is.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_206114478
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:23 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]
Een watte? Mercedes Sprinter it is.
pi_206114482
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:23 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]
Een watte? Mercedes Sprinter it is.
Ingeruild? :{

pi_206114487
Mensen die de schakelbak willen zijn vaak ook de mensen die niet van het gas af willen, duurzaamheid onzin vinden, hout stoken en een sigaartje oké vinden. De opvolgers van de boomers.

Zodra het kan stap ik over en zal het geen seconde missen. In dure sportauto's zie je het trouwens amper nog. BMW had na veel gejank van fans in een M-serie nog een handbak geplaatst, maar werd amper verkocht. Het argument van 'ja dat is sportief' komt van mensen die het niet eens kunnen betalen.
  maandag 26 september 2022 @ 23:27:15 #72
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_206114489
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ingeruild? :{

[ afbeelding ]
Ohja tuurlijk, het is even geleden dat ik de serie heb gezien. Ten tijde van mn aanmelden hier.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
  maandag 26 september 2022 @ 23:31:54 #73
307622 Perox
(niet de echte)
pi_206114523
Jaartje terug van altijd een schakelbak naar een elektrieke auto (Ionic 5).
Ik geef toe is ook een klasse beter dan wat ik altijd had want van privé naar lease.
Maar jezus zeg wat een verschil overall. Automaat i.c.m. bijna one-pedal drive is perfect autorijden.
Beetje spelen met het gaspedaal en heel af en toe een keertje remmen. Ik word er lekker rustig van - maak me totaal niet meer druk in het verkeer.
En ik maak me niet druk of dat nou wel of niet stoer, mannelijk of sportief is. Who fucking cares? Het is gewoon geweldig. En range anxiety raak je ook vanzelf wel kwijt.
pi_206114658
Ik heb een jaar een automaat nu maar schakel toch nog regelmatig met de hand. Heb van die flippers bij het stuur, heerlijk.
pi_206114677
Niet zonder stuurbekrachtiging rijden. :')
amateurs
pi_206114732
Schakelgenot.
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_206114768
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:13 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Tegenwoordig zijn automaten ook sneller dan handgeschakeld. Ze schakelen sneller op dan dat de gemiddelde automobilist zelf kan. Dus handgeschakeld heeft het sportieve imago, maar met een automaat trek je sneller op.
Onzin verder. Heb je hier ook data voor of onderbuik?
pi_206114779
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:19 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]
Idem hier, lekker met 140 op de cruise een sjekkie bollen omdat het kan.
Want met 140 schakel je constant en kan je geen cruise control aanzetten :’)
pi_206114804
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:23 schreef D. het volgende:
Ik heb mijn hele leven de handbak gepromoot tegenover automaatrijders.
Bij een sportieve auto hoort dat, vond ik.

Maar nu ik een automaat heb met schakelflippers aan het stuur heb ik mijn mening bijgesteld :Y
Best of both worlds!
Het is imho ook pas sinds een jaar of 10 dat automaten lekker rijden. Daarvoor was het toch vaak allemaal net niet (of helemaal niet). Ja met een dikke motor ervoor was het wel wat, maar zodra je dat niet had was het behelpen. 15-20 jaar geleden waren viertrapsautomaten nog gemeengoed, waren trager, zopen een sloot meer brandstof. Inmiddels is dat (gelukkig) achterhaald. Rij nu zelf ook automaat en zou niet meer terug willen. Al ben ik wel blij dat ik kan en mag schakelen mocht het nodig zijn (huur auto, werkauto oid)
pi_206114830
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:08 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Het is onveiliger omdat mensen dan met 1 hand denken te kunnen rijden en met de andere hand van alles aan het doen zijn wat niet met autorijden te maken heeft.

Rijdende smartphones.... De gekste klappers halen het nieuws. Achja, als het appje maar verzonden is.
Want alle automaatrijders prullen op hun smartphone, en alle handbakrijders laten 'm liggen...


Een rijbewijs met code 78 is ook een rijbewijs, waarom het meteen als minderwaardig wordt gezien snap ik niet.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_206114833
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zeer zeker. Schakelen is een achterhaald principe. Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.

In Amerika weten ze dit al heel lang. Maar hier dus niet. Het lijkt of je iets afpakt van de automobilist als ze niet meer mogen schakelen. Althans zo zijn de reacties altijd. :)
Alleen infantiele mongolen die ervoor kiezen en niet weten hoe ze moeten autorijden, rijden in een automaat.
As het niet anders kan, bijvoorbeeld door reuma in de handen, is het geen keuze meer.

En weer dat Amerika geneuzel :') straks ga je het gedoe wat er nu in Amerika afspeelt door de afschaffing van de abortus en het steeds fascistischer wordende MAGA in het hooggerechtshof ook goedkeuren.
'mumu het MAGA is gestopt toen Trump niet meer president was' nou echt niet. Heel het overtuigend linkse Imgur staat er vol mee
Google is your friend, abuse your friends
pi_206114836
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 00:19 schreef Taills het volgende:

[..]
Onzin verder. Heb je hier ook data voor of onderbuik?
Willekeurig voorbeeld: Porsche 911 Carrera S Coupé. Acceleratie 0-100 km/u met handbak 4,2 sec. Met automaat 3,7.

Je kunt het zelf nazoeken in de Carbase van Autoweek. Ook voor andere sportwagens die in beide varianten geleverd worden
pi_206114843
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 00:33 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Willekeurig voorbeeld: Porsche 911 Carrera S Coupé. Acceleratie 0-100 km/u met handbak 4,2 sec. Met automaat 3,7.

Je kunt het zelf nazoeken in de Carbase van Autoweek. Ook voor andere sportwagens die in beide varianten geleverd worden
Lekkere gemiddelde auto ook. Maar waarom rijden coureurs dan niet volledig automaat?
pi_206114853
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 00:33 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Willekeurig voorbeeld: Porsche 911 Carrera S Coupé. Acceleratie 0-100 km/u met handbak 4,2 sec. Met automaat 3,7.

Je kunt het zelf nazoeken in de Carbase van Autoweek. Ook voor andere sportwagens die in beide varianten geleverd worden
Die dubbele koppelingautomaten zijn idd significant sneller dan handbak. Zelfs bij een Twingo scheelt het bijna een seconde bij 0-100. Bij koppelomvormer is het verschil kleiner, al is het lang niet zo extreem als vroeger toen het zomaar 2 seconde kon schelen op 0-100 :')

Maar bij handbak moet je dan wel perfect optrekken en schakelen, bij een automaat is het gewoon je gas intrappen.
  dinsdag 27 september 2022 @ 00:40:13 #85
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_206114864
Automaten zijn voor gehandicapten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_206114868
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 00:35 schreef Taills het volgende:

[..]
Lekkere gemiddelde auto ook. Maar waarom rijden coureurs dan niet volledig automaat?
Het ging over de vraag wat sportiever is. Dan kijk je uiteraard naar sportieve modellen. Feit is gewoon dat een goede, moderne automaat sneller is dan handgeschakeld.

Coureurs rijden over het algemeen met datgene dat in hun raceklasse verplicht is.
pi_206114905
quote:
8s.gif Op dinsdag 27 september 2022 00:32 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Alleen infantiele mongolen die ervoor kiezen en niet weten hoe ze moeten autorijden, rijden in een automaat.
As het niet anders kan, bijvoorbeeld door reuma in de handen, is het geen keuze meer.

En weer dat Amerika geneuzel :') straks ga je het gedoe wat er nu in Amerika afspeelt door de afschaffing van de abortus en het steeds fascistischer wordende MAGA in het hooggerechtshof ook goedkeuren.
'mumu het MAGA is gestopt toen Trump niet meer president was' nou echt niet. Heel het overtuigend linkse Imgur staat er vol mee
Ironisch genoeg heeft Amerika de handbakken bij sportieve auto's 'gered'. Zonder VS was Porsche bijvoorbeeld al volledig over gegaan op PDK. Juist omdat de automaat daar zo gemeengoed is, is de handbak de keuze voor liefhebbers.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 00:40 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het ging over de vraag wat sportiever is. Dan kijk je uiteraard naar sportieve modellen. Feit is gewoon dat een goede, moderne automaat sneller is dan handgeschakeld.

Coureurs rijden over het algemeen met datgene dat in hun raceklasse verplicht is.
Sportief en snel zijn imho wel 2 compleet verschillende criteria. Een Peugeot 205 Rallye is sportief maar zeker niet snel, en een Mercedes S500 is weer precies andersom.
pi_206114966
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 00:50 schreef tjoptjop het volgende:
Sportief en snel zijn imho wel 2 compleet verschillende criteria. Een Peugeot 205 Rallye is sportief maar zeker niet snel, en een Mercedes S500 is weer precies andersom.
Ja, fijn. Wat heeft dat te maken met mijn voorbeeld, een 911? Wil je zeggen dat dat niet sportief is?
  dinsdag 27 september 2022 @ 01:08:56 #89
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206114981
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
21 jaar schakelauto's gereden maar zou nu niet meer terug willen.

Automaten _O_
En is het dan vooral je hogere leeftijd die het zwaar voor je maakte (ook nog) te moeten schakelen?
pi_206115094
Goh, de emoties lopen weer hoog op voor sommigen. Niet om een « biefstukje » dit keer maar om een versnellingsbak :') :') :')
pi_206115111
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dat geluid daar zou ik ook nooit een wennen. Laatst had ik een nieuwe Toyota hybride, vermoedelijk met eCVT, dan hoor je de motor telkens monotoon veel toeren maken en langzaam versnelt de auto geleidelijk.

Dan kan je de radio wel harder zetten maar je weet toch dat je dit geluid verspreid.
Had ik laatst bij een collega in een Polo GTI, als die gas geeft laat z’n automaat t denken alsof we op een racebaan zitten met dat geluid hahahaha
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_206115120
Schakelen was dan ook prima tot eind jaren 90.

Inmiddels zijn er hoeveel keer meer auto’s en ander verkeer op de weg?
Schakelen is dan steeds lastiger, het neemt toch een halve seconde aan aandachtig weg zelfs als je dit “automatisch” doet.

Ikzelf vond het ook wel wel een uitdaging en dat is toch alweer best een poos geleden.
pi_206115146
Mensen die graag schakelen en dan afgeven op automaatrijders zijn onwetende domoren. Automaat _O_

Overigens wel dom om alleen een automaatrijbewijs te halen. Voorlopig zijn nog zat auto’s handgeschakeld en schakelen is nou niet heel moeilijk verder.
pi_206115174
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:20 schreef Harvest89 het volgende:
Maar als je dus een automaat rijbewijs hebt mag je niet schakel rijden? Zie ik niet echt de meerwaarde van in.
Baantjes zoals bezorger/chauffeur/taxi kun je dan op je buik schrijven.
Die zijn over enkele jaren ook vrijwel hybride of elektrisch.
.
pi_206115187
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:06 schreef luxerobots het volgende:
Als schakelen zo ouderwets en overbodig is, waarom hebben professionele autocoureurs dan juist schakelbakken in hun auto's...

:?
Omdat de regels dat voorschrijven. Eigenlijk zijn het automaten met handflippers.
.
pi_206115190
Ik heb schakelbewijs, maar ik rij op mijn werk rij ik veel bussen met automaat (DGS7), wat is dit echt relaxen en je hebt geen last van fout schakelen.

De moderne automaat werkt net goed als de huidige schakelbak; snel, zuiniger en ontspanner (rustig handelen, je voelt geen schokken).

Nou, ja we zullen eraan moeten wennen. Toekomst zullen alleen automaten te koop. behalve in de oldtimers. Ook wordt automaten steeds beter en goedkoper..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_206115314
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 06:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik heb schakelbewijs, maar ik rij op mijn werk rij ik veel bussen met automaat (DGS7), wat is dit echt relaxen en je hebt geen last van fout schakelen.

De moderne automaat werkt net goed als de huidige schakelbak; snel, zuiniger en ontspanner (rustig handelen, je voelt geen schokken).

Nou, ja we zullen eraan moeten wennen. Toekomst zullen alleen automaten te koop. behalve in de oldtimers. Ook wordt automaten steeds beter en goedkoper..
Met andere woorden jij kan niet rijden
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206115338
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 september 2022 07:49 schreef HSG het volgende:

[..]
Met andere woorden jij kan niet rijden
Met andere woorden, je loopt met je eigen onwetendheid te koop.
pi_206115342
Heb zowel een auto met automatische versnelling als een handgeschakelde auto. Vind handgeschakeld rijden leuker maar een automaat is ook wel echt heerlijk comfortabel, zeker bij bijv filerijden.
pi_206115344
Bewust een schakelaar job automaat rijden is zoiets als bewust geen vaatwasser of wasmachine kopen en het met de hand doen.

Met het verschil dat je het krampachtig probeert te verdedigen :')
pi_206115352
De realiteit is dat een vriendin haar automaat-rijbewijs heeft gehaald en sindsdien niet heeft gereden. Al haar familie- en kennissen inclusief mijzelf rijden auto's met handgeschakelde versnellingsbak.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_206115365
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 07:54 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Met andere woorden, je loopt met je eigen onwetendheid te koop.
Dit heeft niks met jouw rijstijl te maken. Laat staan deze topic.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206115378
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 september 2022 08:01 schreef HSG het volgende:

[..]
Dit heeft niks met jouw rijstijl te maken. Laat staan deze topic.
Iemand geeft aan dat een automaat een stuk meer rijcomfort geeft en daaruit concludeer je dat diegene kan rijden. Dat is met je eigen domheid te koop lopen. Wel vermakelijk trouwens ^O^
pi_206115394
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 07:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
De realiteit is dat een vriendin haar automaat-rijbewijs heeft gehaald en sindsdien niet heeft gereden. Al haar familie- en kennissen inclusief mijzelf rijden auto's met handgeschakelde versnellingsbak.
De realiteit is dat jij je domme vriendin als de maatstaf voor de realiteit neemt.

Net als bij een gewoon rijbewijs is het wel zo handig om uitzicht te hebben op een voertuig waarin je na het behalen kilometers kan gaan maken. Aangezien steeds meer mensen dat hebben tav een automaat is er sprake van een toename.

Net zoals bij een schakelrijbewijs heb je altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en die hun rijbewijs halen zonder daarna zelf kilometers te gaan maken om wat voor reden dan ook.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_206115399
Leer mensen gewoon schakelen, met een normaal rijbewijs rijd je ook zo automaat.
  dinsdag 27 september 2022 @ 08:12:25 #106
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206115404
Kan me nog herinneren, toen ik nog op de middelbare zat circa 30 jaar geleden dat de broer van een vriendin het maar niet lukte om een rijbewijs te halen tot hij het in automaat ging proberen. Was zo'n wiskunde wonderkind die altijd de hoogste cijfers voor alle exacte vakken haalde, maar schakelen lukte hem gewoon niet, hij kreeg dat er niet in. Werd toen ook al gezien als nogal genant en zo te zien denken veel mensen er nog steeds zo over.
Heerlijk, dat zoiets gewoon niet verandert :')
pi_206115405
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 08:08 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
De realiteit is dat jij je domme vriendin als de maatstaf voor de realiteit neemt.

Net als bij een gewoon rijbewijs is het wel zo handig om uitzicht te hebben op een voertuig waarin je na het behalen kilometers kan gaan maken. Aangezien steeds meer mensen dat hebben tav een automaat is er sprake van een toename.

Net zoals bij een schakelrijbewijs heb je altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en die hun rijbewijs halen zonder daarna zelf kilometers te gaan maken om wat voor reden dan ook.
Ik heb in 2007 mijn (schakel)rijbewijs gehaald en vervolgens tot 2013 niet gereden.

Het eerste ritje daarna was een proefrit bij een dealer. Ik wil niet weten wat die man heeft gedacht toen hij mij weg zag rijden :')
pi_206115419
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 08:03 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Iemand geeft aan dat een automaat een stuk meer rijcomfort geeft en daaruit concludeer je dat diegene kan rijden. Dat is met je eigen domheid te koop lopen. Wel vermakelijk trouwens ^O^
Ik snap dat het moeilijk voor jou is om toe te geven maar het is geen schade of schande. Echter ik kan er niks aan doen dat jij hiermee zit. :)
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206115444
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 00:33 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Willekeurig voorbeeld: Porsche 911 Carrera S Coupé. Acceleratie 0-100 km/u met handbak 4,2 sec. Met automaat 3,7.

Je kunt het zelf nazoeken in de Carbase van Autoweek. Ook voor andere sportwagens die in beide varianten geleverd worden
Dat is niet per definitie zo, er zijn ook automaten met koppelbegrenzer waarbij in de eerste of eerste 2 versnellingen het koppel begrensd is om de bak te sparen. Ik weet niet hoevaak dat nog voorkomt, maar in m'n huidige auto (C30 T5) trekt de handbak in theorie daarom sneller op dan de automaat. Heeft mij er overigens niet van weerhouden een automaat te kopen, was wel klaar met schakelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door J.B. op 27-09-2022 08:27:55 ]
  dinsdag 27 september 2022 @ 08:23:35 #110
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206115458
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 07:56 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Bewust een schakelaar job automaat rijden is zoiets als bewust geen vaatwasser of wasmachine kopen en het met de hand doen.

Met het verschil dat je het krampachtig probeert te verdedigen :')
Is wel lekker sportief. Met de hand wassen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206115466
Reed nu ook een paar jaar automaat maar daar voor wel schakel gereden.

Ik heb veel met de auto gereisd in de USA en vond dat echt heerlijk in een automaat. Maar elke keer als ik weer thuis was stapte ik met tegenzin in mijn eigen auto en irriteerde mij aan al die handelingen.
Daarna maar overgestapt naar een hybride Toyota. Niet heel sexy uiteraard, maar wel een onderhoudsarme auto die weinig bij de garage komt.
Mijn volgende auto wordt weer een automaat.

Het “sportief” schakelen doe ik wel op mijn Kawasaki motor.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_206115564
Ik rij al meer dan 10 jaar met een automaat want ik heb een godsgruwelijke hekel aan dat zinloze geschakel de hele tijd, vooral in de file. Het rijdt veel ontspannener.

Maar ik heb wel een normaal rijbewijs en kan ook prima rijden met een schakelbak, maar prettig is anders.
Dus tja, of het nu slim is om een rijbewijs te halen waarmee je alleen met een automaat mag rijden betwijfel ik.
Soms komt het wel eens voor dat je in iemand anders zijn auto rijdt, of een huurauto op vakantie.
  dinsdag 27 september 2022 @ 08:44:31 #113
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_206115596
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 00:21 schreef Taills het volgende:

[..]
Want met 140 schakel je constant en kan je geen cruise control aanzetten :’)
Cruise control wel maar terugschakelen is soms nodig als er weer eens iemand last minute naar de linkerbaan vliegt.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_206115758
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 september 2022 07:49 schreef HSG het volgende:

[..]
Met andere woorden jij kan niet rijden
Met een ander woorden ik kan wel rijden, alleen je wilt niet toegeven.

Trouwens ik heb een eigen schakel auto. Ik vind die automaat van nu wel verademing ter vergelijken van toen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_206115869
Puur autorijden, zegt u? Laten we dan gewoon de synchromeshes uit de bak halen, de auto starten met een slinger, de cruise control eruit slopen, evenals de climate control, parkeersensoren en intervalstand voor de ruitenwisser. Dát is pas puur autorijden...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_206115872
Geen variomatic rijden. :')
Het is koud, het is guur....
pi_206115885
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 09:10 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Met een ander woorden ik kan wel rijden, alleen je wilt niet toegeven.

Trouwens ik heb een eigen schakel auto. Ik vind die automaat van nu wel verademing ter vergelijken van toen.
Omdat je niet met een geschakelde auto kon rijden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 09:25 schreef TweedeKlum het volgende:
variomatic
Geen vliegende auto hebben. :')
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206115925
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 09:25 schreef TweedeKlum het volgende:
Geen variomatic rijden. :')
Achteruit op de snelweg :7
  dinsdag 27 september 2022 @ 09:35:34 #119
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_206115950
Dat je met een automaat veel meer tijd hebt om op het verkeer te letten klopt gewoon. Af en toe rij ik nog wel eens in een schakelwagen en schakelen is gewoon een extra handeling die aandacht vraagt en (dus) afleidt van de rest, hoe geoefend je ook bent. In druk stadsverkeer of in de spits op de snelweg is niet hoeven schakelen gewoon een groot voordeel.

Een goede handbak vind ik overigens geen straf en een slechte automaat wel echt een gruwel. Ik heb een tijdje een Renault Clio 1.6 16v met een 4-traps automaat gehad die weinig soepel schakelde en te laag gegeard was waardoor hij veel te veel toeren maakte op de snelweg. De handgeschakelde versie was echt beter. De 8-traps ZF in mijn huidige auto zou ik daarentegen niet meer kwijt willen. Over automaten met dubbele koppeling twijfel ik nog. Ik vond ze een paar jaar geleden nog niet prettig bij het wegrijden, maar wellicht is dat inmiddels beter.
Never explain, never apologize.
pi_206116025
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:17 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Haha iemand die geen echte auto kan besturen gespot ^
Dat zijn niet alleen automaat rijders......
Overigens zorgt de Brussel er wel voor dat iedereen automaat gaat rijden in Europa.
pi_206116059
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 09:43 schreef klipper het volgende:

[..]
Dat zijn niet alleen automaat rijders......
Overigens zorgt de Brussel er wel voor dat iedereen automaat gaat rijden in Europa.
En terecht. Ik maak een flauw grapje, maar de stad zou veel minder stinken en lawaai maken als iedereen elektrisch zou rijden.

Als Brussel dit soort penisverkleiners tenminste ook verboden maakt:
pi_206116093
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 00:26 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Het is imho ook pas sinds een jaar of 10 dat automaten lekker rijden. Daarvoor was het toch vaak allemaal net niet (of helemaal niet). Ja met een dikke motor ervoor was het wel wat, maar zodra je dat niet had was het behelpen. 15-20 jaar geleden waren viertrapsautomaten nog gemeengoed, waren trager, zopen een sloot meer brandstof. Inmiddels is dat (gelukkig) achterhaald. Rij nu zelf ook automaat en zou niet meer terug willen. Al ben ik wel blij dat ik kan en mag schakelen mocht het nodig zijn (huur auto, werkauto oid)
Ik wil wel de nuance aanbrengen dat de nadelen van automaat ook vroeger vaak wat overdreven werden. Ik heb oa twee auto's die identiek zijn maar waarvan eentje een handgeschakelde (vierbak) is en een andere een automaat (drietraps). Zeker, de automaat is rumoeriger en onzuiniger op hogere snelheden, maar vergeleken met wat toen handgeschakeld de norm was zijn de verschillen ook weer niet zo ontzettend groot.
pi_206116124
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:29 schreef trein2000 het volgende:
Prima oplossing voor mensen die wat meer moeite hebben met autorijden, het scheelt toch een hoop handelingen én denkwerk.
Als je niet kan schakelen tijdens het rijden moet je niet eens auto willen rijden, schakelen en koppeling is automatisme en doe je zonder nadenken

Overigens vind ik het in een automaat rijden heerlijk, zeker in de file, rem los = rustig weg rollen, maar dat staat los van mijn mening dat iedere chauffeur in staat moet kunnen zijn een voertuig juist te bedienen
pi_206116140
Pas na een hoop kilometers zelfstandig rijden automatiseer je het schakelen en doe je alle handelingen op de automatische piloot. Ik kan me goed voorstellen dat zeker met de huidige ontwikkelingen men de focus meer legt op automaat, niks mis mee.
Dat geleuter over niet kunnen autorijden als je niet kan schakelen is natuurlijk quatsch.
Het is koud, het is guur....
pi_206116208
De enige reden waarom ik niet voor een automaat rijbewijs zou adviseren is omdat 99 van de 100 mensen die ik ken schakelbak rijden. Dus een auto lenen van vrienden, kennissen of ouders wordt dan een stuk lastiger.

Dus tenzij je zelf geld hebt voor een automaat of je ouders/vrienden automaat rijden, zou ik lekker ouderwets rijbewijs halen.
  dinsdag 27 september 2022 @ 10:12:38 #126
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206116230
Ik schakel altijd handmatig. Vind ik zo lekker ambachtelijk.
We have always been at war with Eastasia.
pi_206116236
Van de kinderen die na 2015 geboren zijn, zal de overgrote meerderheid nooit een schakelrijbewijs halen.

Na 2030 zijn er niet eens meer nieuwe lesauto's met een schakelbak te koop.
  dinsdag 27 september 2022 @ 10:18:33 #128
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206116276
Automaat rijden is goddelijk, zeker in combinatie met dynamische cruisecontrol.
  dinsdag 27 september 2022 @ 10:20:36 #129
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_206116297
Tijd in het buitenland gewoond en daar een automaat gehad. Was op zich best relaxed. Wel weer even wennen nu terug in Nederland met een mooie V70. Maar dat is zo gebeurd. Het enige irritante is de functie die de motor uitschakelt voor besparing bij stoplichten enz. Die timing is af en toe vervelend als het net meteen weer groen wordt. Dan schakelt hij soms net uit terwijl ik weer op de koppeling duw en in versnelling zet en dan start hij dus niet. Moet je eerst weer uit versnelling halen..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 27 september 2022 @ 10:52:25 #130
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206116485
Mijn hemel weer het zoveelste topic waar iemand maar van een klein beetje 'luiheid' verweten kan worden en de jelly fokkertjes springen er weer bovenop.

zoek een leven.
pi_206116600
[quote]7s.gif Op dinsdag 27 september 2022 09:26 schreef HSG het volgende:

[..]
Omdat je niet met een geschakelde auto kon rijden.

Ik wist niet dat je naast mij zat terwijl ik reed in een auto met handbak.

Of wilt HSG gewoon niet toegeven dat automaat beter geworden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_206116740
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:
Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Totdat je onverhoopt in een schakel moet rijden en voor joker staat. Super handig hoor.

Medische redenen uitgezonderd ben je echt een mafklapper als je specifiek op automaat afrijdt.
pi_206116894
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 11:21 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Totdat je onverhoopt in een schakel moet rijden en voor joker staat. Super handig hoor.

Medische redenen uitgezonderd ben je echt een mafklapper als je specifiek op automaat afrijdt.
Waarom zou dat onverhoopt moeten? Ik hoef nooit ineens voertuigen te besturen waarvan ik nooit heb aangegeven dat ik er een rijbevoegdheid voor heb.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_206116916
Genoeg mensen die prima overleven zonder überhaupt een rijbewijs en zonder dat ze medisch iets mankeren. Maar in de wereld van veel autobreinen is dat onvoorstelbaar, want vanuit autobreinperspectief en een leven dat helemaal gebaseerd is op autogebruik leidt dat tot tal van problemen.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_206116984
De mensen die vinden dat automaatrijders niet kunnen rijden zijn waarschijnlijk dezelfde kneuzen die vol gas op een rood verkeerslicht afvliegen om daarna vol in de ankers te gaan. :')
Het is koud, het is guur....
  dinsdag 27 september 2022 @ 11:46:45 #136
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206117004
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 11:44 schreef TweedeKlum het volgende:
De mensen die vinden dat automaatrijders niet kunnen rijden zijn waarschijnlijk dezelfde kneuzen die vol gas op een rood verkeerslicht afvliegen om daarna vol in de ankers te gaan. :')
Welk verband zou er dan volgens die mensen zijn tussen het wel of niet kunnen rijden omdat ze dat in een automaat doen?

Een elektrische auto is niet eens te krijgen in handgeschakelde versie. Kunnen die dan allemaal niet rijden?

(is niet jouw statement weet ik maar het is een vraag naar die mensen toe)
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 27 september 2022 @ 11:56:37 #137
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206117109
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
Mensen die moeite hebben met autorijden moet je niet in een auto laten rijden.
Autorijden is geen recht, maar een privilege.

Te veel mensen nemen het totaal niet serieus.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_206117198
Kunnen mensen hopelijk eens fatsoenlijk optrekken.
Zeker wanneer iemand op links staat die niet kan schakelen is het soms lastig om geduldig te blijven.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_206117241
Automaat rijden is fijn maar waarom zou je niet gewoon leren hoe je moet schakelen? Alsof je altijd in je eigen auto gaat rijden. Zoveel meer moeite is het nou ook weer niet.
pi_206117486
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 11:37 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Waarom zou dat onverhoopt moeten? Ik hoef nooit ineens voertuigen te besturen waarvan ik nooit heb aangegeven dat ik er een rijbevoegdheid voor heb.
Als je geen vrienden hebt, nooit op reis een auto huurt en ook nooit een vervangende auto krijgt ergens dan zal het vast goed te doen zijn.
pi_206119011
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:32 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Als je geen vrienden hebt, nooit op reis een auto huurt en ook nooit een vervangende auto krijgt ergens dan zal het vast goed te doen zijn.
Zou allemaal opgelost zijn als iedereen verstandig is, toekomst accepteert en gewoon automaat rijd.
pi_206119048
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 10:00 schreef TweedeKlum het volgende:

Dat geleuter over niet kunnen autorijden als je niet kan schakelen is natuurlijk quatsch.
Auto's en autorijden zijn voor veel mensen iets waar ze status aan menen te ontlenen. Ik vind het meelijwekkend.

Onze nieuwste auto is een automaat. Rijdt heerlijk. ^O^ Ik geef de mensen die kiezen voor een automaatrijbewijs groot gelijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206119064
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:40 schreef JohnBMiller het volgende:

[..]
Zou allemaal opgelost zijn als iedereen verstandig is, toekomst accepteert en gewoon automaat rijd.
Schiet jij even de vervanging van een paar miljoen auto's voor? En lap jij dan ook even voor iedereen het verschil in prijs tussen een handgeschakelde en automatische versnellingsbak bij aanschaf van een nieuwe auto?

Overigens is een automaat een slechte keuze, minder zuinig dan een handgeschakelde versnellingsbak en door de hoeveelheid techniek ook storingsgevoeliger en gemiddeld duurder om te repareren.

Beter zou zijn dat ze eindelijk iets uitvinden waardoor die zwaar vervuilende elektrische hokken een fatsoenlijke energiebron kunnen gebruiken. Bij de elektromotor heb je namelijk geen versnellingen en dus ook geen versnellingsbak of automaat meer nodig. Dát is pas toekomst.
  dinsdag 27 september 2022 @ 15:50:16 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206119084
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zo'n flut nieuwsbericht als dit komt af en toe voorbij. Autofabrikanten hebben vrijwel allemaal (EVs en hybride uitgesloten) nog de handgeschakelde versnellingsbak in het aanbod. Het scheelt tot wel 2500 euro in aanschaf. Een handgeschakelde bak is goedkoper in ontwikkeling en productie. Op de lange termijn heb je er meer profijt van.

Geef mij alsjeblieft een handgeschakelde auto.
Achter het stuur van een auto hoor je je bezig te houden met autorijden. Niet al die tienduizend andere dingen waar auto-mobiel-isten vandaag de dag mee bezig zijn. Online vergaderen van achter het stuur, whatsapp'en, en elke dag in het nieuws megaklappers zonder aanleiding. Gek he.
En een handgeschakelde auto is lichter, in een land waar de MRB onder andere gebaseerd is op het gewicht van de auto betekent dat automatisch :+ dat mensen eerder voor een handgeschakelde variant kiezen als die beschikbaar is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206119108
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:47 schreef GereDathan het volgende:

Overigens is een automaat een slechte keuze, minder zuinig dan een handgeschakelde versnellingsbak en door de hoeveelheid techniek ook storingsgevoeliger en gemiddeld duurder om te repareren.
Kun je uitleggen hoe dat met zuinigheid zit? Ik ben geen autoexpert, maar wat rondgoogelen leert me dat dat niet meer zo is. Is dat gelogen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 27 september 2022 @ 15:53:04 #146
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206119114
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
En de automaat is gepromoot als zuiniger dan handgeschakeld.
De handgeschakelde versnellingsbak is echter lichter en minder complex dan welke automaat dan ook.
Of de automaat daadwerkelijk zorgt voor een lager verbruik is nog maar de vraag.
Echt niet, dat was altijd de tweede reden dat mensen geen automaat kochten: het brandstofverbruik was altijd hoger dan bij een schakelbak.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 15:53:39 #147
18653 crew  D.
pi_206119120
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:40 schreef JohnBMiller het volgende:

[..]
Zou allemaal opgelost zijn als iedereen verstandig is, toekomst accepteert en gewoon automaat rijd.
De toekomst accepteren we wellicht in de toekomst wel :Y

Ons land is al auto-onvriendelijk genoeg :Y
pi_206119191
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kun je uitleggen hoe dat met zuinigheid zit? Ik ben geen autoexpert, maar wat rondgoogelen leert me dat dat niet meer zo is. Is dat gelogen?
De autofabrikanten willen je dat maar wat graag doen geloven. Maar dat is helaas nog steeds wel zo. Niet meer zo erg als vroeger overigens, het komt eigenlijk vooral omdat je bij een automaat geen invloed hebt op wanneer hij "schakelt". Vroeger kwam het vooral omdat een handgeschakelde bak over het algemeen (minstens) 1 versnelling meer had.

Nu heeft de techniek niet stilgestaan, maar daarmee hebben ze een nieuwe problemen geïntroduceerd. Qua zuinigheid zit het niet ver meer van de handgeschakelde bak, maar de mensen die een reparatie aan een moderne automaat hebben gehad zullen je allemaal vertellen dat de kosten niet gering waren. Er is heel veel techniek toegevoegd (zoals dubbele een koppeling) die enerzijds de zuinigheid en comfort vergroten maar anderzijds de storingsgevoeligheid en kosten bij een storing flink omhoog brengen.
pi_206119209
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:53 schreef D. het volgende:

[..]
De toekomst accepteren we wellicht in de toekomst wel :Y

Ons land is al auto-onvriendelijk genoeg :Y
Prima zolang dergelijke personen duidelijk herkenbaar zijn, met een ster ofzo, zodat mensen die bijdragen aan de maatschappij daar afstand van kunnen nemen. Als het aan dat soort lui had gelegen reden we immers nog op paarden.

Bovendien hinderen ze de maatschappij op allerlei manieren, zie US waar hele maatschappij op auto is ingericht en we zien wat dat met de openbare ruimte doet en als gevolg daarvan met overgewicht.
pi_206119217
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:01 schreef JohnBMiller het volgende:
Bovendien hinderen ze de maatschappij op allerlei manieren, zie US waar hele maatschappij op auto is ingericht en we zien wat dat met de openbare ruimte doet en als gevolg daarvan met overgewicht.
Het moet heerlijk zijn om te oordelen over een heel land zonder daar ook maar 1 seconde doorgebracht te hebben O+
pi_206119237
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:02 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Het moet heerlijk zijn om te oordelen over een heel land zonder daar ook maar 1 seconde doorgebracht te hebben O+

Net zo prettig als ad hominems zonder iemand te kennen ipv op inhoud te reageren?
  dinsdag 27 september 2022 @ 16:08:59 #152
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206119285
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Automaten zijn fake en gay
Wat is er voor jou nog meer fake en gay?
Een startmotor?
Airco?
ABS?
ESP?
Stuurbekrachtiging?
Hybride?
Lane Assist?
Automatisch aanpassen van de snelheid en afstand aan je voorganger?
Navigatie?
Turbo?
Beeldschermen ipv klokjes?
Digitale autoradio?
Boordcomputer?
Telematica?
Regensensoren voor de ruitenwisser?
Interval op de ruitenwisser?
Lichtsensoren?
LED Verlichting?
Dieselinjectiemotoren?
  dinsdag 27 september 2022 @ 16:12:16 #153
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206119316
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Echt niet, dat was altijd de tweede reden dat mensen geen automaat kochten: het brandstofverbruik was altijd hoger dan bij een schakelbak.
Alleen als je "het nieuwe rijden" toepast en tijdig schakelt. In de praktijk doen de meest handbakkers dat niet en schakelen later.
pi_206119319
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:59 schreef GereDathan het volgende:

[..]
De autofabrikanten willen je dat maar wat graag doen geloven. Maar dat is helaas nog steeds wel zo. Niet meer zo erg als vroeger overigens, het komt eigenlijk vooral omdat je bij een automaat geen invloed hebt op wanneer hij "schakelt". Vroeger kwam het vooral omdat een handgeschakelde bak over het algemeen (minstens) 1 versnelling meer had.

Nu heeft de techniek niet stilgestaan, maar daarmee hebben ze een nieuwe problemen geïntroduceerd. Qua zuinigheid zit het niet ver meer van de handgeschakelde bak, maar de mensen die een reparatie aan een moderne automaat hebben gehad zullen je allemaal vertellen dat de kosten niet gering waren. Er is heel veel techniek toegevoegd (zoals dubbele een koppeling) die enerzijds de zuinigheid en comfort vergroten maar anderzijds de storingsgevoeligheid en kosten bij een storing flink omhoog brengen.
Nou ja, ik lees zelfs stukken waarin wordt gesteld dat een automaat zuiniger is omdat die altijd op het optimale toerental rijdt.

Wij hadden een hybride auto op het oog die alleen als automaat te koop was, dus dat was voor ons per definitie de zuinigere optie. Ik heb me er indertijd tegen verzet om redenen die in dit topic worden genoemd (is niet echt autorijden, is suf), maar ik zat verkeerd. Ik heb twintig jaar in handgeschakelde auto's gereden en rijd nu een paar jaar in een automaat. Ik ga nooit meer terug!

Oh, en onze Honda gaat nooit kapot. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 27 september 2022 @ 16:12:49 #155
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_206119326
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat is er voor jou nog meer fake en gay?
Een startmotor? Ja
Airco? Ja
ABS? Ja
ESP? ?
Stuurbekrachtiging? Ja
Hybride? Ja
Lane Assist? Ja
Automatisch aanpassen van de snelheid en afstand aan je voorganger? Ja
Navigatie? Ja
Turbo?Nee
Beeldschermen ipv klokjes? Ja
Digitale autoradio? Ja
Boordcomputer? Ja
Telematica? Ja
Regensensoren voor de ruitenwisser? Nee
Interval op de ruitenwisser? Nee
Lichtsensoren? Ja
LED Verlichting? Nee
Dieselinjectiemotoren? Nee
Alles wat mensen die niet kunnen rijden of de weg niet kunnen vinden dus.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_206119418
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Nou ja, ik lees zelfs stukken waarin wordt gesteld dat een automaat zuiniger is omdat die altijd op het optimale toerental rijdt.
Dat kan helemaal niet, want dat is 100% afhankelijk van je rechtervoet. En dat kan je met een handgeschakelde bak zelf prima bereiken. Een automaat schakelt vaak snel door bij lage toeren, dat klinkt leuk voor de marketing. Maar vervolgens moet de bak weer terugschakelen als je net even wat gas geeft voor een inhaalactie oid, en daar gaat je zuinige rijden direct overboord. Als je zelf schakelt zou je even wachten met schakelen omdat je de situatie ziet aankomen.

quote:
Wij hadden een hybride auto op het oog die alleen als automaat te koop was, dus dat was voor ons per definitie de zuinigere optie. Ik heb me er indertijd tegen verzet om redenen die in dit topic worden genoemd (is niet echt autorijden, is suf), maar ik zat verkeerd. Ik heb twintig jaar in handgeschakelde auto's gereden en rijd nu een paar jaar in een automaat. Ik ga nooit meer terug!

Oh, en onze Honda gaat nooit kapot. O+
Hybride heb je te maken met een heel ander type auto, die kan niet eens handgeschakeld zijn.

Overigens is er helemaal niets mis met een automaat. Ik heb zelf een automaat, een gerobotiseerde versnellingsbak en een handgeschakelde bak. Alle 3 zijn prima te doen, maar vereisen wel een verschillende manier van rijden.

Een automaat geeft een heerlijk comfort, dat is mij die paar druppels benzine wel waard.
  dinsdag 27 september 2022 @ 16:24:15 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206119446
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Alleen als je "het nieuwe rijden" toepast en tijdig schakelt. In de praktijk doen de meest handbakkers dat niet en schakelen later.
Ik rij zelfs met mijn 23 jaar oude schakelauto zuiniger dan fabrieksopgaaf, dus dat nieuwe rijden is mij wel vertrouwd :7
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 16:27:35 #158
18653 crew  D.
pi_206119474
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:01 schreef JohnBMiller het volgende:

[..]
Prima zolang dergelijke personen duidelijk herkenbaar zijn, met een ster ofzo, zodat mensen die bijdragen aan de maatschappij daar afstand van kunnen nemen. Als het aan dat soort lui had gelegen reden we immers nog op paarden.

Bovendien hinderen ze de maatschappij op allerlei manieren, zie US waar hele maatschappij op auto is ingericht en we zien wat dat met de openbare ruimte doet en als gevolg daarvan met overgewicht.
Er zijn ook nog steeds mensen die paardeijden hoor :Y
pi_206120108
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:12 schreef LXIV het volgende:

[..]
Alles wat mensen die niet kunnen rijden of de weg niet kunnen vinden dus.
Wat vindt je hoogbegaafde vriendin van je kinderachtige uitspraken?

R&P / Relatie met een hoogbegaafde vrouw.
pi_206120320
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 09:25 schreef Ridocar het volgende:
Puur autorijden, zegt u? Laten we dan gewoon de synchromeshes uit de bak halen, de auto starten met een slinger, de cruise control eruit slopen, evenals de climate control, parkeersensoren en intervalstand voor de ruitenwisser. Dát is pas puur autorijden...
Dat zou een heerlijk efficiente auto opleveren.
Een Formule1 auto starten ze tot op de dag van vandaag met een soort slinger.
Plus de electrische stuurbekrachtiging van vandaag zorgt er voor dat het gevoel in het stuur weg is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 27 september 2022 @ 17:56:09 #161
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206120335
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:

[..]
Bron

Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Alhoewel ik het helemaal met je eens ben dat zelf schakelen wel heel erg 1993 is, lijkt het me op dit moment nog best heel restrictief om alleen automaat te mogen rijden. Het beperkt je keuze op de 2de hands markt toch wel fors.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206120341
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kun je uitleggen hoe dat met zuinigheid zit? Ik ben geen autoexpert, maar wat rondgoogelen leert me dat dat niet meer zo is. Is dat gelogen?
Vroeger was een standaard automaat met een koppelomvormer, heel simplistisch gezegd een soort vloeistofkoppeling met twee schoepenraden. Doordat het koppel van de motor via het ene rad de vloeistof in beweging brengt die vervolgens het andere rad laat draaien zitten hier veel verliezen in. Alleen in de hoogste vernelling (de zgn lockup) wordt de motor direct aan de versnellingsbak gekoppeld en koppelomvormer gebrugd. Verder waren er veel minder inputs die de versnellingsbak liet schakelen: namelijk het toerental, snelheid en de stand van het gaspedaal. Tegenwoordig gebeurt het schakelen met een robotbak. Deze is technisch gelijk aan een handbak, dus een droge platenkoppeling en een "gewone" versnellingsbak, alleen schakelt en koppelt een computer voor je, en die atari heeft veel meer inputs waarmee hij of zo zuinig mogelijk kan rijden, of op standje racen gaat, afhankelijk van wat de bestuurder met de pedalen en het stuur doet.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 27 september 2022 @ 18:04:45 #163
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206120426
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:12 schreef LXIV het volgende:

[..]
Alles wat mensen die niet kunnen rijden of de weg niet kunnen vinden dus.
Voorwielaandrijving?
LOL
  dinsdag 27 september 2022 @ 18:13:55 #164
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_206120545
Ik las even dat het hier ging om een rijbewijs automaat, zodat je niet je hoeft te melden bij je gemeente voor de procedure van verlenging. Helaas. Dit gaat over het uitsterven van de stick-shifters. Geliefd met passende nostalgie, straks nooit meer nodig, behalve in de classics.
Sui cuique mores fingunt fortunam
  dinsdag 27 september 2022 @ 18:21:53 #165
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206120635
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Automaten zijn fake en gay
Er is helemaal niks gay aan 300pk met een 6-traps automaat. *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 27-09-2022 19:28:07 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 27 september 2022 @ 18:25:58 #166
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206120694
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:56 schreef Ridocar het volgende:
Tegenwoordig gebeurt het schakelen met een robotbak.
Dat is volgens mij maar een kleine minderheid van de automaten. En kom je hoofdzakelijk tegen in kleinere auto's.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206121062
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 18:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Dat is volgens mij maar een kleine minderheid van de automaten. En kom je hoofdzakelijk tegen in kleinere auto's.
Ik heb geen cijfers, maar veel van de automaten die ik heb gereden waren een robotbak, inclusief de Roomster van onszelf (7-traps DSG)
Bij vrachtauto's is een robotbak standaard.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 27 september 2022 @ 18:55:18 #168
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206121093
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 18:52 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Ik heb geen cijfers, maar veel van de automaten die ik heb gereden waren een robotbak, inclusief de Roomster van onszelf (7-traps DSG)
Bij vrachtauto's is een robotbak standaard.
quote:
De DSG-automaat

De DSG-automaat staat voor Direct Shift Gear. Het is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn in feite twee automaten in één. De ene automaat bevat alle oneven versnellingen: 1, 3, 5 en 7 en de andere automaat beschikt over alle even versnellingen: 2, 4 en 6. Het grote voordeel is dat als de ene versnelling aan het werk is, de andere tijd heeft om een hogere of lagere versnelling al klaar te zetten. Rijd jij in de vierde versnelling, dan staan de derde en vijfde versnelling al startklaar. Slim! Vooral de merken binnen de Volkswagen Groep zijn vaak voorzien van de DSG-automaat: Audi, SEAT, SKODA, Porsche en Volkswagen.
Is niet hetzelfde als een robotbak.

quote:
De semi-automaat (ETG-automaat / Robotbak)

De semi-automaat is goed beschouwd een mix tussen een manuele transmissie – ook wel de ‘handbak’ genaamd – en een automaat. Het is dus een handgeschakelde versnellingsbak waarbij een computer de bediening overneemt. In modellen van Franse merken zoals Peugeot, Renault en Citroën kom je de gerobotiseerde handbak tegen. De techniek zit vaak in compacte modellen omdat de semi-automaat licht is en niet zo groot.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206121227
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Auto's en autorijden zijn voor veel mensen iets waar ze status aan menen te ontlenen. Ik vind het meelijwekkend.

Onze nieuwste auto is een automaat. Rijdt heerlijk. ^O^ Ik geef de mensen die kiezen voor een automaatrijbewijs groot gelijk.
Is ook zo. Het is verbazend (en altijd weer leuk) hoeveel emoties het oproept, dat pookje. Zoals ik al zei: men gaat reageren alsof er iets van ze afgepakt wordt. Vooral degenen die autorijden met sport verwarren. :)

Is ook best gek. Het is een technisch detail wat feitelijk niet nodig / overbodig is maar men is er erg aan gehecht. Wat dat precies is weten ze zelf ook niet heb ik het idee.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206121448
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 18:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
[..]
Is niet hetzelfde als een robotbak.
[..]

My bad. Robotbak≠DSG. Weer Wat geleerd.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 27 september 2022 @ 19:26:35 #171
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206121471
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:47 schreef GereDathan het volgende:
En lap jij dan ook even voor iedereen het verschil in prijs tussen een handgeschakelde en automatische versnellingsbak bij aanschaf van een nieuwe auto?

Als alle nieuwe auto's automaten zijn, is er geen prijsverschil meer. :')

quote:
Overigens is een automaat een slechte keuze,
_O-

quote:
....minder zuinig dan een handgeschakelde versnellingsbak en door de hoeveelheid techniek ook storingsgevoeliger en gemiddeld duurder om te repareren.
Heb in mijn 30 jaar autorijden significant meer kosten gehad aan het vervangen van koppelingen dan aan onderhoud aan mijn automatische transmissies. En de auto's met automatische transmissie die ik heb gehad, hadden gemiddeld 100dkm meer gelopen op het moment van verkoop dan de auto's met handmatige transmissie die ik heb gehad.

[ Bericht 18% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 27-09-2022 19:38:27 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 27 september 2022 @ 19:35:43 #172
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206121623
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 september 2022 11:40 schreef Stepperoller het volgende:
Genoeg mensen die prima overleven zonder überhaupt een rijbewijs en zonder dat ze medisch iets mankeren. Maar in de wereld van veel autobreinen is dat onvoorstelbaar, want vanuit autobreinperspectief en een leven dat helemaal gebaseerd is op autogebruik leidt dat tot tal van problemen.
r/fuckcars?
I am a black hole shitting into the void
  dinsdag 27 september 2022 @ 19:40:12 #173
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206121698
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:21 schreef GereDathan het volgende:
Een automaat schakelt vaak snel door bij lage toeren, dat klinkt leuk voor de marketing. Maar vervolgens moet de bak weer terugschakelen als je net even wat gas geeft voor een inhaalactie oid, en daar gaat je zuinige rijden direct overboord. Als je zelf schakelt zou je even wachten met schakelen omdat je de situatie ziet aankomen.
Dit punt wil ik je geven. Heb zelf een tijdje automaat gehad (Peugeot uit 2003) en soms schakelde die op momenten waarbij je zelf dus nooit zou hebben geschakeld. :')

Maar het komt wel zelden voor. Ik rij sowieso niet graag als het erg druk is, schakel of automaat.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 22:34:02 #174
18653 crew  D.
pi_206124047
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Auto's en autorijden zijn voor veel mensen iets waar ze status aan menen te ontlenen. Ik vind het meelijwekkend.

Ja, er zijn idd mensen met (te)veel geld die per se iets 'diks' moeten hebben om erbij te horen, maar denk ook dat veel mensen waarvan jij denkt ze het als statussymbool hebben gewoon autoliefhebber zijn :Y
pi_206124229
Automaten zijn fijner echter in Europa itt de rest van de wereld veel duurder dan handgeschakelde bakken.

Als ik nu zou lessen zou ik overigens nog steeds leren schakelen omdat dat de 2de hands markt de komende 15 jaar nog gaat beheersen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 23:06:51 #176
18653 crew  D.
pi_206124366
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 22:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Automaten zijn fijner echter in Europa itt de rest van de wereld veel duurder dan handgeschakelde bakken.

Als ik nu zou lessen zou ik overigens nog steeds leren schakelen omdat dat de 2de hands markt de komende 15 jaar nog gaat beheersen.
Als je mag kiezen tussen een rijbewijs waarmee je alle auto's mag besturen, of eentje waarmee je slechts (ongeveer) de helft mag besturen, dan is de keuze snel gemaakt. Lijkt me.

Enige reden om het niet te doen is als je te onhandig bent, en dan trek ik ook gelijk je overige kwaliteiten als automobilist in twijfel :Y
pi_206124800
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 19:06 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Is ook zo. Het is verbazend (en altijd weer leuk) hoeveel emoties het oproept, dat pookje. Zoals ik al zei: men gaat reageren alsof er iets van ze afgepakt wordt. Vooral degenen die autorijden met sport verwarren. :)

Is ook best gek. Het is een technisch detail wat feitelijk niet nodig / overbodig is maar men is er erg aan gehecht. Wat dat precies is weten ze zelf ook niet heb ik het idee.
Nieuwerwetse zooi die mobieltjes. Als je niet gewoon met een bakkelieten draaischijf belt ben je niet echt aan het bellen!
pi_206125148
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:33 schreef luxerobots het volgende:
Het is iets dat je moet automatiseren.
Daar hebben ze iets voor uitgevonden
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_206125152
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 23:49 schreef Murdera het volgende:

[..]
Nieuwerwetse zooi die mobieltjes. Als je niet gewoon met een bakkelieten draaischijf belt ben je niet echt aan het bellen!
Draaischijf? Je bedoelt zo'n neptelefoon waarmee je direct met iemand verbonden kunt worden? Echte telefoons werken met een telefoniste natuurlijk.

.

Ik heb trouwens ook echt ene hekel aan mensen die geen zin hebben om zelf hun kleren te wassen met een ketel en een wasbord - elke keer als ik zo'n luilak zie met een automatische wasmachine schiet ik in de lach.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_206125413
Automaat rijden is eenvoudiger omdat je minder handelingen hoeft te verrichten en je handen aan het stuur kan houden maar het argument dat je bij schakelen moet " nadenken" is wel heel sneu hoor. Dat hoort volledig geautomatiseerd te gaan vanaf ongeveer halverwege je rijopleiding.

Als je bij schakelen moet nadenken kun je denk ik maar beter helemaal bij auto's uit de buurt blijven.

Je hebt ook weleens van die mensen die rijden op een leeg overzichtelijk kruispunt af, stoppen, hebben 3 seconden nodig om te begrijpen dat ze gewoon door kunnen rijden. Of die rijden op een t splitsing af. Linksaf mag niet, want eenrichtingverkeer, dus je kan alleen maar rechtsaf, en dan stoppen, 3 seconden om zich heen kijken en nadenken en dan maar rechtsaf slaan.

Dat zijn mensen die ook moeten nadenken bij schakelen. Die mensen zijn ook in een automaat een gevaar op de weg.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_206125762
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 19:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Heb in mijn 30 jaar autorijden significant meer kosten gehad aan het vervangen van koppelingen dan aan onderhoud aan mijn automatische transmissies. En de auto's met automatische transmissie die ik heb gehad, hadden gemiddeld 100dkm meer gelopen op het moment van verkoop dan de auto's met handmatige transmissie die ik heb gehad.

Dan ben je best een klapjosti, als je fatsoenlijk kan schakelen dan gaan je koppelingsplaten er niet aan. Misschien je voet eens van de koppeling halen?
  Redactie Frontpage woensdag 28 september 2022 @ 09:07:39 #182
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_206125961
Twintig jaar een schakelauto gereden. Sinds tweeënhalf jaar een Corolla met automaat, en dat rijdt fantastisch! Zelfs mijn vrouw rijdt nu een stuk relaxter dan eerst. Die automaat is een blijvertje
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 september 2022 @ 09:12:36 #183
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206125998
Een te vewachten ontwikkeling maar ook tekenend voor de minimale moeite maatschappij waar we in leven.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 28 september 2022 @ 09:18:38 #184
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206126041
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Een te vewachten ontwikkeling maar ook tekenend voor de minimale moeite maatschappij waar we in leven.
Jij zwengelt je auto natuurlijk nog aan, want startmotoren zijn voor luie varkens
  woensdag 28 september 2022 @ 09:21:08 #185
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206126054
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jij zwengelt je auto natuurlijk nog aan, want startmotoren zijn voor luie varkens
Echt he. Van die mensen die op vooruitgang blijven zaniken

Veel plezier met je T-Ford.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 september 2022 @ 09:44:06 #186
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206126215
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jij zwengelt je auto natuurlijk nog aan, want startmotoren zijn voor luie varkens
Wat een vergezochte kut vergelijking
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 28 september 2022 @ 09:50:54 #187
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206126261
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:44 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Wat een vergezochte kut vergelijking
Past dus prima bij jouw kutopmerking over een automaat in de auto
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 september 2022 @ 09:52:32 #188
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206126274
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Past dus prima bij jouw kutopmerking over een automaat in de auto
Vertel, waar kan ik nu nog een nieuwe auto vinden met een handstarter die bovendien goedkoper is dan een model met een elektrische starter.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 september 2022 @ 09:52:55 #189
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206126276
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Past dus prima bij jouw kutopmerking over een automaat in de auto
Automaat rijbewijs noob gespot trouwens.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 september 2022 @ 09:53:57 #190
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206126281
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:21 schreef Gunner het volgende:

[..]
Echt he. Van die mensen die op vooruitgang blijven zaniken

Veel plezier met je T-Ford.
Nog zo'n clown die niet na kan denken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_206126406
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:21 schreef Gunner het volgende:

[..]

Veel plezier met je T-Ford.
Grappig dat je dat zegt, juist die auto heeft een planetaire tweebak waardoor je nauwelijks met een pook in de weer moet.
  woensdag 28 september 2022 @ 10:12:40 #192
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206126421
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Grappig dat je dat zegt, juist die auto heeft een planetaire tweebak waardoor je nauwelijks met een pook in de weer moet.
haha touche. Maar het punt was dat er altijd wel een of andere verstokte purist is die zit af te geven op technische vooruitgang. want ja ledigheid is des duivels oorkussen natuurlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gunner op 28-09-2022 10:31:25 ]
pi_206126521
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Alhoewel ik het helemaal met je eens ben dat zelf schakelen wel heel erg 1993 is, lijkt het me op dit moment nog best heel restrictief om alleen automaat te mogen rijden. Het beperkt je keuze op de 2de hands markt toch wel fors.
Maar in hoeverre is dat laatste een probleem? 9 jaar geleden heb ik zonder problemen een tweedehands automaat gekocht. Ik kon alleen geen kleur kiezen, maar ik had dan ook andere wensen. Automaat, sedan en een Japans of Koreaans merk. Tja, dan blijft er niet veel over. :')
ROBODEMONS..................|:(
pi_206126693
Een automaat rijdt zalig. Al toen ik mijn rijbewijs met schakel ging halen, had ik al door dat een automaat rijden veel relaxter is. Zeker in de stad. Sindsdien alleen automaat gereden. Fuck schakel. Ik rij iedereen eruit bij het stoplicht, mensen met schakel zijn veel langzamer.
  woensdag 28 september 2022 @ 10:44:57 #195
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206126696
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:52 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Vertel, waar kan ik nu nog een nieuwe auto vinden met een handstarter die bovendien goedkoper is dan een model met een elektrische starter.
Ah, kijk, het gaat je gewoon om de prijs, niet om de automaat. Heb je ook geen airco "nodig" zeker.
pi_206126701
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Een te vewachten ontwikkeling maar ook tekenend voor de minimale moeite maatschappij waar we in leven.
Als jij maximale moeite wil moet je niet in een auto stappen, maar de fiets pakken. Luilak.
  woensdag 28 september 2022 @ 10:45:46 #197
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206126705
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:52 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Automaat rijbewijs noob gespot trouwens.
Bij gebrek aan argumenten op de persoon speel troll gespot.
  woensdag 28 september 2022 @ 10:50:41 #198
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206126742
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:44 schreef Homey het volgende:
Een automaat rijdt zalig. Al toen ik mijn rijbewijs met schakel ging halen, had ik al door dat een automaat rijden veel relaxter is. Zeker in de stad. Sindsdien alleen automaat gereden. Fuck schakel. Ik rij iedereen eruit bij het stoplicht, mensen met schakel zijn veel langzamer.
Tja, toen ik in 1982 mijn rijbewijs haalde was een automaat nog geen dingetje, geen idee of Code 78 er toen al was. Ben met automaat begonnen toen ik mijn Audi Hybride kreeg als leasebak, sindsdien zou ik niet meer anders willen. Wat een genot.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 september 2022 @ 10:52:04 #199
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206126752
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ah, kijk, het gaat je gewoon om de prijs, niet om de automaat. Heb je ook geen airco "nodig" zeker.
Leuke aannameshow weer
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 september 2022 @ 10:52:39 #200
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206126757
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:45 schreef Homey het volgende:

[..]
Als jij maximale moeite wil moet je niet in een auto stappen, maar de fiets pakken. Luilak.
Wat is het vanochtend met die vergezochte onzin.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 28 september 2022 @ 11:15:59 #201
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206126972
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:52 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Wat is het vanochtend met die vergezochte onzin.
Een typische bully, gaat huilen als er teruggeslagen wordt.
pi_206127060
@Straatcommando., ga je verder wel lekker?

[ Bericht 56% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2022 11:27:14 ]
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 september 2022 @ 11:32:57 #203
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206127144
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:26 schreef kale_gehaktbal het volgende:
@:straatcommando., ga je verder wel lekker?
Beetje moei van npcs die op een normale bijdrage in een discussie meteen apeshit gaan vergezeld van ongefundeerde en vergezochte aannames

[ Bericht 0% gewijzigd door Straatcommando. op 28-09-2022 11:42:01 ]
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_206127226
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jij zwengelt je auto natuurlijk nog aan, want startmotoren zijn voor luie varkens
_O-

Vanochtend heb ik heerlijk op een heuveltje geen hellingproef hoeven doen. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 28 september 2022 @ 11:43:06 #205
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206127234
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:32 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Beetje moei van npcs die op een normale bijdrage in een discussie meteen apeshit gaan vergezeld met ongefundeerde en vergezochte aannames
Normale bijdrage?

quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Een te vewachten ontwikkeling maar ook tekenend voor de minimale moeite maatschappij waar we in leven.
Bullshit, dit is expliciet vragen om reacties. Dus hou op met hyperventileren en gedraag je voortaan
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 september 2022 @ 11:45:09 #206
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206127248
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Normale bijdrage?
[..]
Bullshit, dit is expliciet vragen om reacties. Dus hou op met hyperventileren en gedraag je voortaan
Als jij dat als uitlokken ziet voel je je waarschijnlijk persoonlijk aangevallen en daar kan ik precies niks aan doen. Want dat was niet de insteek van die opmerking.

Vervolgens werd jij persoonlijk met die onzin van je en krijg je tegengas. Nou poe poe.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 28 september 2022 @ 11:54:15 #207
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206127341
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:45 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Als jij dat als uitlokken ziet voel je je waarschijnlijk persoonlijk aangevallen en daar kan ik precies niks aan doen. Want dat was niet de insteek van die opmerking.

Vervolgens werd jij persoonlijk met die onzin van je en krijg je tegengas. Nou poe poe.
Als ik de spot drijf door startmotoren iets voor luie varkens noem is dat een persoonlijke aanval? LOL.
  woensdag 28 september 2022 @ 11:55:31 #208
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206127353
Een persoonlijke aanval is meer dit

* Jan_Onderwater denkt dat Straatcommando beter eens in een warm gat kan roeren dan in de diesel.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 september 2022 @ 11:58:34 #209
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206127397
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als ik de spot drijf door startmotoren iets voor luie varkens noem is dat een persoonlijke aanval? LOL.
Haha en dan huilen over "bully's"
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een persoonlijke aanval is meer dit

* Jan_Onderwater denkt dat Straatcommando beter eens in een warm gat kan roeren dan in de diesel.
I rest my case.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 28 september 2022 @ 12:25:59 #210
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_206127714
Automaten zijn voor bejaarden, vrouwen, homo's en mensen die anderzijds niet in staat zijn een voertuig fatsoenlijk te besturen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_206127856
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:

[..]
Bron

Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Dat er in de toekomst alleen nog maar automaten zijn betekent niet dat je nog minimaal een jaar of 25 met handgeschakelde auto's zit.
Alleen een automaatrijbewijs willen halen, niet omdat je het niet kunt maar omdat je te lui bent om een skill te leren waar je nu wat aan hebt is gewoon niet zo slim.

Je wilt ook wel eens een bestelbusje huren of je moet voor je werk een keer ergens heen met de bedrijfsauto of je krijgt een handgeschakelde leenauto mee. Ook beperkt het je keuze in de aanschaf van een auto enorm. Het is gewoon onhandig en als je niet volledig retard bent en echt alleen automaat kunt rijden moet je gewoon voor het normale rijbewijs gaan.

Neemt overigens niet weg dat een automaat heerlijk relaxed rijdt, zeker met filerijden.

quote:
9s.gif Op maandag 26 september 2022 23:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Aan CVT heb ik trouwens wel echt een broertje dood, dat vreselijke monotone doordringende motorgeluid als je wat meer gas geeft en de bak blijft hangen op een verhoogd toerental zonder over te schakelen zoals je normaal zou verwachten...
Dat ligt helemaal aan de CVT in kwestie. In mijn vorige auto (Honda civic hybrid) zat ook een cvt en ik heb me nog nooit geeergerd aan die bak, altijd alleen maar geprezen vanwege het compleet schokvrij schakelen en onbeperkt aantal versnellingen en de rust aan boord omdat de motor altijd op een zo laag mogelijk toerental kan lopen.
Die in Toyota's is daarentegen weer veel aanweziger, op het irritante af.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 28 september 2022 @ 12:50:28 #212
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206128083
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:36 schreef Metro2005 het volgende:
Je wilt ook wel eens een bestelbusje huren of je moet voor je werk een keer ergens heen met de bedrijfsauto of je krijgt een handgeschakelde leenauto mee. Ook beperkt het je keuze in de aanschaf van een auto enorm. Het is gewoon onhandig en als je niet volledig retard bent en echt alleen automaat kunt rijden moet je gewoon voor het normale rijbewijs gaan.

Neemt overigens niet weg dat een automaat heerlijk relaxed rijdt, zeker met filerijden.
Zou natuurlijk ook kunnen dat men het gewoon doet omdat het makkelijker is, niet omdat ze te stom zijn voor schakelen. En ook goedkoper want je hebt niet veel lessen nodig. En je neemt in feite een hele verkeershandeling weg, dus slaag je ook makkelijker.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206128092
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:50 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Zou natuurlijk ook kunnen dat men het gewoon doet omdat het makkelijker is. En dus goedkoper want je hebt niet veel lessen nodig. En je neemt in feite een hele verkeershandeling weg, dus slaag je ook makkelijker.
Precies, nu lekker de makkelijke weg kiezen en daarna een kwart eeuw daar alleen maar nadeel van ondervinden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_206128285
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:25 schreef PzKpfw het volgende:
Automaten zijn voor bejaarden, vrouwen, homo's en mensen die anderzijds niet in staat zijn een voertuig fatsoenlijk te besturen.
Stoere man gespot. Laat me rijden, je rijdt in een zesdehands VW Golf?
pi_206128526
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Tja, toen ik in 1982 mijn rijbewijs haalde was een automaat nog geen dingetje, geen idee of Code 78 er toen al was. Ben met automaat begonnen toen ik mijn Audi Hybride kreeg als leasebak, sindsdien zou ik niet meer anders willen. Wat een genot.
Idd. Maar oude automaten rijden niet zo soepel. Sinds enkele jaren zijn automaten uitontwikkeld. Geen horten en stoten meer met snel optrekken en zo. Ik geloof echt dat wanneer iedereen zo'n chille automaat rijdt, er minder ongelukken gebeuren.
pi_206128544
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:36 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Dat er in de toekomst alleen nog maar automaten zijn betekent niet dat je nog minimaal een jaar of 25 met handgeschakelde auto's zit.
Alleen een automaatrijbewijs willen halen, niet omdat je het niet kunt maar omdat je te lui bent om een skill te leren waar je nu wat aan hebt is gewoon niet zo slim.

Je wilt ook wel eens een bestelbusje huren of je moet voor je werk een keer ergens heen met de bedrijfsauto of je krijgt een handgeschakelde leenauto mee. Ook beperkt het je keuze in de aanschaf van een auto enorm. Het is gewoon onhandig en als je niet volledig retard bent en echt alleen automaat kunt rijden moet je gewoon voor het normale rijbewijs gaan.

Neemt overigens niet weg dat een automaat heerlijk relaxed rijdt, zeker met filerijden.
[..]
Dat ligt helemaal aan de CVT in kwestie. In mijn vorige auto (Honda civic hybrid) zat ook een cvt en ik heb me nog nooit geeergerd aan die bak, altijd alleen maar geprezen vanwege het compleet schokvrij schakelen en onbeperkt aantal versnellingen en de rust aan boord omdat de motor altijd op een zo laag mogelijk toerental kan lopen.
Die in Toyota's is daarentegen weer veel aanweziger, op het irritante af.

Onzin. Ik heb sinds 10 jaar een rijbewijs en nooit per se in een schakelbak hoeven rijden. Altijd automaat, ook bij huurbakken of leenauto's van vrienden. Steeds meer mensen hebben een automaat. Schakel is echt ouderwets.
  woensdag 28 september 2022 @ 13:24:20 #217
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206128552
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:01 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Stoere man gespot. Laat me rijden, je rijdt in een zesdehands VW Golf?
In ieder geval is een auto het enig waar ie in rijdt
pi_206128567
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:23 schreef Homey het volgende:

[..]
Onzin. Ik heb sinds 10 jaar een rijbewijs en nooit per se in een schakelbak hoeven rijden. Altijd automaat, ook bij huurbakken of leenauto's van vrienden. Steeds meer mensen hebben een automaat. Schakel is echt ouderwets.
Fijn dat het voor jou werkt, ik vind het een onnodige beperking die je jezelf oplegt.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_206128582
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:23 schreef Homey het volgende:

[..]
Onzin. Ik heb sinds 10 jaar een rijbewijs en nooit per se in een schakelbak hoeven rijden. Altijd automaat, ook bij huurbakken of leenauto's van vrienden. Steeds meer mensen hebben een automaat. Schakel is echt ouderwets.
Toen ik een roadtrip in Namibië had was ik toch wel blij met mij schakelbak. Maar voor dagelijks gebruik is een automaat wel zo comfortabel.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 28 september 2022 @ 13:35:59 #220
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_206128697
quote:
10s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:27 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Toen ik een roadtrip in Namibië had was ik toch wel blij met mij schakelbak. Maar voor dagelijks gebruik is een automaat wel zo comfortabel.
Als je de Benelux niet uit gaat en of geen auto's in het buitenland gaat huren kun je prima af met een automaatrijbewijs.

Maar over de gehele wereld gezien is slecht een fractie automaat. Al veranderd dat wel snel.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_206129823
Ik rijd liever in een handgeschakelde auto dan in een automaat. Ik heb een tijdje in Amerika gewoond en daar zijn automaten eerder de regel dan uitzondering. In een automaat had ik het gevoel meer passagier dan 'in control' te zijn, dus ik denk dat daar mijn voorkeur vandaan komt. Aan de andere kant, rijd ik wel weer liever op cruise control dan zelf mijn snelheid te controleren, dus tsja :D

Maar damn, ik wist niet dat het zulke sterke gevoelens bij mensen naar boven brengt _O-
  woensdag 28 september 2022 @ 15:18:43 #222
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206130091
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 08:39 schreef GereDathan het volgende:

Dan ben je best een klapjosti, als je fatsoenlijk kan schakelen dan gaan je koppelingsplaten er niet aan.
Mooi dat je laat zien dat je de ballen verstand hebt van autotechniek. Koppelingsplaten zijn gewoon een slijtageonderdeel. Een automatische transmissie wordt in de basis gemaakt voor de hele levensduur van de auto.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 28 september 2022 @ 15:24:55 #223
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206130187
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:21 schreef Homey het volgende:

Idd. Maar oude automaten rijden niet zo soepel. Sinds enkele jaren zijn automaten uitontwikkeld. Geen horten en stoten meer met snel optrekken en zo.
Wat is volgens jou oud? Ik heb een Volvo 850 T-5R uit 1994 gehad met een old-school 4-traps automaat en die bak was heel erg soepel. Heeft in 350dkm nooit een hort of stoot of hick-up gehad. Wel laten flushen bij ongeveer 150dkm en 280dkm.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 28 september 2022 @ 15:36:15 #224
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206130343
quote:
11s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:22 schreef Morrigan het volgende:

Maar in hoeverre is dat laatste een probleem?
Omdat er mensen zijn die wel wensen hebben? :)

Wilde per se de 500 van mijn echtgenote vervangen voor een 500 Abarth. Die bestaat alleen met een handgeschakelde of een robotbak en de robotbak wilden wij niet.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206131157
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:26 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Fijn dat het voor jou werkt, ik vind het een onnodige beperking die je jezelf oplegt.
Schakelbak? Dat is zeker een overbodige beperking. Je gaat toch ook niet handmatig je autoramen opendraaien?
pi_206131165
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:00 schreef DjVero het volgende:
Ik rijd liever in een handgeschakelde auto dan in een automaat. Ik heb een tijdje in Amerika gewoond en daar zijn automaten eerder de regel dan uitzondering. In een automaat had ik het gevoel meer passagier dan 'in control' te zijn, dus ik denk dat daar mijn voorkeur vandaan komt. Aan de andere kant, rijd ik wel weer liever op cruise control dan zelf mijn snelheid te controleren, dus tsja :D

Maar damn, ik wist niet dat het zulke sterke gevoelens bij mensen naar boven brengt _O-
Ja mensen ontlenen hun identiteit aan een schakelbak. Hoe kansloos. Ik kan me wel voorstellen dat je wil schakelen in een sportauto, maar voor de rest?
  woensdag 28 september 2022 @ 16:59:32 #227
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206131175
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:57 schreef Homey het volgende:

[..]
Schakelbak? Dat is zeker een overbodige beperking. Je gaat toch ook niet handmatig je autoramen opendraaien?
Tuurlijk wel, want geen airco.
pi_206131284
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:00 schreef DjVero het volgende:
Maar damn, ik wist niet dat het zulke sterke gevoelens bij mensen naar boven brengt _O-
Toch fijn dat er nieuwe, nationale onenigheid op ons wacht voor als we de zwartepietendiscussie hebben beslecht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206131328
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Omdat er mensen zijn die wel wensen hebben? :)

Wilde per se de 500 van mijn echtgenote vervangen voor een 500 Abarth. Die bestaat alleen met een handgeschakelde of een robotbak en de robotbak wilden wij niet.
Dan heb je ook wel een zeer specifieke wens. Ik denk dat de meeste mensen gewoon een auto willen die comfortabel is en voldoende ruimte heeft. :s)
ROBODEMONS..................|:(
  woensdag 28 september 2022 @ 17:27:32 #230
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206131388
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 17:18 schreef Morrigan het volgende:

Dan heb je ook wel een zeer specifieke wens. Ik denk dat de meeste mensen gewoon een auto willen die comfortabel is en voldoende ruimte heeft. :s)
Dat is waarschijnlijk ook wel zo. :)

Je ziet wel heel duidelijk dat hoe groter de auto wordt, het percentage automaten toeneemt. Bij bijvoorbeeld SUV's is het grofweg 1 handgeschakeld vs 2 automaten, bij stations vrijwel fifty-fifty en en bij hatchbacks is 2 hand vs 1 automaat (even quick and dirty gezocht op autotrack).

Moet eerlijk zeggen dat de verhoudingen wel meer in het voordeel zijn van automaten dan ik had verwacht.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206132697
Zouden trouwens meer mensen moeite hebben met geretourneerde handelingen zoals koppelen/schakelen in de huidige tijd?

Omdat zoveel zaken af fabriek geautomatiseerd zijn.
.
  woensdag 28 september 2022 @ 19:22:36 #232
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206132761
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 22:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Automaten zijn fake en gay
iedere bus heeft een automaat , vrachtwagens ook
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')