Bronquote:Gas los, koppeling intrappen en schakelen maar: veel automobilisten doen dit op de automatische piloot, maar voor anderen blijft het lastig. In de afgelopen jaren kozen steeds meer mensen ervoor om het schakelen achterwege te laten en een rijbewijs voor een automaat te halen. "Toen ik was overgestapt op een automaat, had ik binnen vijf weken mijn rijbewijs."
Uit cijfers van het CBR blijkt dat steeds meer mensen kiezen voor een automaatrijbewijs. In 2016 deden ruim 2000 mensen examen voor zo'n rijbewijs, inmiddels is dat verdrievoudigd naar ruim 6000. In totaal deden dit jaar ruim 145.000 mensen een rijexamen.
Het valt het CBR ook op dat de gemiddelde leeftijd van de bestuurders die voor de automaat gaan langzaam aan het dalen is. "Dat doet vermoeden dat de doelgroep aan het verschuiven is naar de 'meer reguliere' bestuurder die gemiddeld rond de 20 is", zegt een woordvoerder.
In onderstaande grafiek is te zien dat het percentage automaatrijexamens ieder jaar groter wordt.
Haha iemand die geen echte auto kan besturen gespot ^quote:Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Bron
Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Automaten zijn fake en gayquote:Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Bron
Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Idd, soberso een automaatrijbewijs halen omdat je te dom bent om een koppeling te leren bedienenquote:Op maandag 26 september 2022 22:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Haha iemand die geen echte auto kan besturen gespot ^
Zeer zeker. Schakelen is een achterhaald principe. Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.quote:Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Bron
Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Hoezo ben je uitgesloten van een baan als bezorger/chauffeur met een automaat?quote:Op maandag 26 september 2022 22:20 schreef Harvest89 het volgende:
Maar als je dus een automaat rijbewijs hebt mag je niet schakel rijden? Zie ik niet echt de meerwaarde van in.
Baantjes zoals bezorger/chauffeur/taxi kun je dan op je buik schrijven.
Inderdaad. Ze doen alsof ze Fred Flintstone zijn.quote:Op maandag 26 september 2022 22:25 schreef Bart2002 het volgende:
Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.
Dat zijn toch juist de mooiste kandidaten voor een automatische versnellingsbak zou je zeggen? Constant stoppen en weer wegrijden, in de stad rijden…quote:Op maandag 26 september 2022 22:20 schreef Harvest89 het volgende:
Baantjes zoals bezorger/chauffeur/taxi kun je dan op je buik schrijven.
Kan er naast zitten maar ik denk niet dat veel bedrijven standaard automaatbakken hebben.quote:Op maandag 26 september 2022 22:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoezo ben je uitgesloten van een baan als bezorger/chauffeur met een automaat?
En alsof veel mensen bezorger of chauffeur willen worden...
Het scheelt nauwelijks denkwerk. Het is iets dat je moet automatiseren. Wat voor de meeste mensen niet zo moeilijk is.quote:Op maandag 26 september 2022 22:29 schreef trein2000 het volgende:
Prima oplossing voor mensen die wat meer moeite hebben met autorijden, het scheelt toch een hoop handelingen én denkwerk.
Zeker wel. Jij en ik merken dat misschien niet zo. Maar je moet constant bedenken welke versnelling je in zit en welke passend is bij deze situatie en bij de volgende.quote:Op maandag 26 september 2022 22:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het scheelt nauwelijks denkwerk.
Klopt. Maar voor sommigen wel. En dan is een automaat een prima oplossing.quote:Het is iets dat je moet automatiseren. Wat voor de meeste mensen niet zo moeilijk is.
Ook. Maar ook in de bediening.quote:Het denkwerk zit in het verkeersinzicht, daar heb je ervaring voor nodig om goed in te zijn.
Waarom zouden mensen die prima in een automaat rijden niet in een automaat mogen rijden?quote:Op maandag 26 september 2022 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
Mensen die moeite hebben met autorijden moet je niet in een auto laten rijden.
Prima voor iedereen, mensen die vooruitgang in de weg staan hebben letterlijk geen geweten. Iedereen automaat betekent gewoonweg minder ongevallen.quote:Op maandag 26 september 2022 22:29 schreef trein2000 het volgende:
Prima oplossing voor mensen die wat meer moeite hebben met autorijden, het scheelt toch een hoop handelingen én denkwerk.
Nou dat weet ik niet. Beide hebben voor en nadelen. Het gaat er vooral om waar jij je vertrouwd in voelt volgens mij.quote:Op maandag 26 september 2022 22:36 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Prima voor iedereen, mensen die vooruitgang in de weg staan hebben letterlijk geen geweten. Iedereen automaat betekent gewoonweg minder ongevallen.
Je zult daar hele dagen in moeten lesgeven johquote:Op maandag 26 september 2022 22:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Verrek joh, een C1 lesauto! Die heeft ook qua leren parkeren een makkie gehad.
[ afbeelding ]
Maar het is altijd hetzelfde. Je begint in de eerste versnelling en sneller betekent een versnelling erbij, langzamer een versnelling er af.quote:Op maandag 26 september 2022 22:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zeker wel. Jij en ik merken dat misschien niet zo. Maar je moet constant bedenken welke versnelling je in zit en welke passend is bij deze situatie en bij de volgende.
Nou, het verkeerde pedaal intrappen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 26 september 2022 22:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen die prima in een automaat rijden niet in een automaat mogen rijden?
Ik leg mijn derde been ook al in mijn nek, dus waarom de andere twee ook niet.quote:Op maandag 26 september 2022 22:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je zult daar hele dagen in moeten lesgeven joh
Even voor de goede orde: ik heb een rijbewijs voor een schakelautoquote:Op maandag 26 september 2022 22:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Maar het is altijd hetzelfde. Je begint in de eerste versnelling en sneller betekent een versnelling erbij, langzamer een versnelling er af.
Verkeerssituaties zijn een stuk lastiger. Dan heb je het over voorrangsregels, verkeersborden en verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers, andere auto's) die opeens opduiken of waarbij je samen tot een oplossing moet komen.
Dat kan in een schakel niet wou je zeggen?quote:Op maandag 26 september 2022 22:43 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Nou, het verkeerde pedaal intrappen bijvoorbeeld.
Het kan wel maar je zal er geen mensen mee doodrijden of huizen binnen rijden. Simpelweg omdat je linkerbeen de koppeling bedient en je rechterbeen het gaspedaal en/of rem. je schakelt niet onbewust per ongeluk op.quote:Op maandag 26 september 2022 22:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kan in een schakel niet wou je zeggen?
En dat rechterbeen kan niet op het gas trappen ipv de rem?quote:Op maandag 26 september 2022 22:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het kan wel maar je zal er geen mensen mee doodrijden of huizen binnen rijden. Simpelweg omdat je linkerbeen de koppeling bedient en je rechterbeen het gaspedaal en/of rem.
Ja, alleen zal de auto niet maximaal versnellen, hooguit een maximaal toerental. zo een vergissing maak je vanuit stilstand. de eerste versnelling doet maximaal bij 5000 toeren..... niet gek hard.quote:Op maandag 26 september 2022 22:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dat rechterbeen kan niet op het gas trappen ipv de rem?
Alles is denkwerk. Maar schakelen is iets dat gemakkelijk geautomatiseerd kan worden, verkeerssituaties zijn een stuk complexer, juist door het onvoorspelbare van het menselijke gedrag en de onbegrijpelijkheid van (gecombineerde) verkeersborden en regels.quote:Op maandag 26 september 2022 22:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even voor de goede orde: ik heb een rijbewijs voor een schakelauto
Ik ben het alleen niet helemaal met je eens, bochtje inschatten, toch even terugschakelen om wat sneller in te voegen, etc. Dat is gewoon denkwerk én extra handelingen. Dat is wel leerbaar, maar dat verschilt per persoon.
Zolang de keuze er maar blijft. Dat vind ik belangrijk. Ieder ze eigen.quote:Op maandag 26 september 2022 22:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Schakelen is een achterhaald principe. Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.
In Amerika weten ze dit al heel lang. Maar hier dus niet. Het lijkt of je iets afpakt van de automobilist als ze niet meer mogen schakelen. Althans zo zijn de reacties altijd.
Die keuze verdwijnt op het moment dat we geheel overgaan op bEV, hEV (en eventueel nog hybrides).quote:Op maandag 26 september 2022 22:52 schreef RL3D het volgende:
[..]
Zolang de keuze er maar blijft. Dat vind ik belangrijk. Ieder ze eigen.
De eCVT automaatbak van een moderne Toyota Prius, Corolla of Yaris is juist een stuk eenvoudiger dan een schakelbak.quote:Op maandag 26 september 2022 22:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
En de automaat is gepromoot als zuiniger dan handgeschakeld.
De handgeschakelde versnellingsbak is echter lichter en minder complex dan welke automaat dan ook.
Of de automaat daadwerkelijk zorgt voor een lager verbruik is nog maar de vraag.
Wat heeft dat met het ontbreken van een koppelingspedaal te maken? Sterker nog, ik denk dat bij de meeste van die megaklappers een handbak betrokken is.quote:Op maandag 26 september 2022 22:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Achter het stuur van een auto hoor je je bezig te houden met autorijden. Niet al die tienduizend andere dingen waar auto-mobiel-isten vandaag de dag mee bezig zijn. Online vergaderen van achter het stuur, whatsapp'en, en elke dag in het nieuws megaklappers zonder aanleiding. Gek he.
De opvolger van de broekriemaandrijving? Waarom zou je dat willen?quote:Op maandag 26 september 2022 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De eCVT automaatbak van een moderne Toyota Prius, Corolla of Yaris is juist een stuk eenvoudiger dan een schakelbak.
Dat komt door de slimme constructie met een planetair tandwielstelsel in de hoofdrol.
En EV's hebben sowieso nog maar 1 vaste overbrenging (uitgezonderd enkele modellen met 2 versnellingen) naar de wielen.
Europese merken brengen hun dikste, sportiefste modellen - die ze in Europa alleen met automaat verkopen - in de VS nog wel eens op de markt met handgeschakelde bak, omdat het daar een statussymbool is.quote:Op maandag 26 september 2022 22:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Schakelen is een achterhaald principe. Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.
In Amerika weten ze dit al heel lang. Maar hier dus niet. Het lijkt of je iets afpakt van de automobilist als ze niet meer mogen schakelen. Althans zo zijn de reacties altijd.
Het is onveiliger omdat mensen dan met 1 hand denken te kunnen rijden en met de andere hand van alles aan het doen zijn wat niet met autorijden te maken heeft.quote:Op maandag 26 september 2022 23:01 schreef Marsenal het volgende:
Ik rijd al een behoorlijke tijd een automaat en vraag me soms wel af of het niet gewoon makkelijk te bewijzen statistisch veiliger is. Scheelt handeling en denkwerk.
Iedereen die heeft leren schakelen, kan vrij makkelijk wennen aan een automaat. Andersom is dat echter beslist niet het geval.quote:Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Bron
Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Omdat je daar geen flikker aan hebt op iets anders dan een racecircuit? Dikke kans trouwens dat ze automaat antwoorden als je ze vraagt in wat voor auto ze het liefst door de stad naar de supermarkt rijden.quote:Op maandag 26 september 2022 23:06 schreef luxerobots het volgende:
Als schakelen zo ouderwets en overbodig is, waarom hebben professionele autocoureurs dan juist schakelbakken in hun auto's...
Aan CVT heb ik trouwens wel echt een broertje dood, dat vreselijke monotone doordringende motorgeluid als je wat meer gas geeft en de bak blijft hangen op een verhoogd toerental zonder over te schakelen zoals je normaal zou verwachten...quote:Op maandag 26 september 2022 23:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De opvolger van de broekriemaandrijving? Waarom zou je dat willen?
De eCVT gaat bij Nissan, Ford, Toyota en Subaru vroegtijdig stuk en is alleen bij de Prius en niet-hybride Honda betrouwbaar te noemen.
Alsof je met een handgeschakelde bak wel steeds twee handen nodig zou hebben.quote:Op maandag 26 september 2022 23:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het is onveiliger omdat mensen dan met 1 hand denken te kunnen rijden en met de andere hand van alles aan het doen zijn wat niet met autorijden te maken heeft.
Rijdende smartphones.... De gekste klappers halen het nieuws. Achja, als het appje maar verzonden is.
Heb je het nou over een coureur die graag naar de Jumbo rijdt?quote:Op maandag 26 september 2022 23:09 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Omdat je daar geen flikker aan hebt op iets anders dan een racecircuit? Dikke kans trouwens dat ze automaat antwoorden als je ze vraagt in wat voor auto ze het liefst door de stad naar de supermarkt rijden.
Die gaat inderdaad gewoon met zijn Red Bullquote:Op maandag 26 september 2022 23:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Heb je het nou over een coureur die graag naar de Jumbo rijdt?
Tegenwoordig zijn automaten ook sneller dan handgeschakeld. Ze schakelen sneller op dan dat de gemiddelde automobilist zelf kan. Dus handgeschakeld heeft het sportieve imago, maar met een automaat trek je sneller op.quote:Op maandag 26 september 2022 22:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
En de automaat is gepromoot als zuiniger dan handgeschakeld.
De handgeschakelde versnellingsbak is echter lichter en minder complex dan welke automaat dan ook.
Of de automaat daadwerkelijk zorgt voor een lager verbruik is nog maar de vraag.
Je haalt wat door elkaar.quote:Op maandag 26 september 2022 23:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De opvolger van de broekriemaandrijving? Waarom zou je dat willen?
De eCVT gaat bij Nissan, Ford, Toyota en Subaru vroegtijdig stuk en is alleen bij de Prius en niet-hybride Honda betrouwbaar te noemen.
Omdat zij zo snel mogelijk de perfecte lijn in het circuit afjagen. Ik hoop niet dat je dit verwacht van gemiddelde bestuurders.quote:Op maandag 26 september 2022 23:06 schreef luxerobots het volgende:
Als schakelen zo ouderwets en overbodig is, waarom hebben professionele autocoureurs dan juist schakelbakken in hun auto's...
4,9s naar de 100 lukt met m'n automaat idd prima, dus het is zeker geen beperking.quote:Op maandag 26 september 2022 23:13 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Tegenwoordig zijn automaten ook sneller dan handgeschakeld. Ze schakelen sneller op dan dat de gemiddelde automobilist zelf kan. Dus handgeschakeld heeft het sportieve imago, maar met een automaat trek je sneller op.
Formule E heeft dat ook niet meerquote:Op maandag 26 september 2022 23:06 schreef luxerobots het volgende:
Als schakelen zo ouderwets en overbodig is, waarom hebben professionele autocoureurs dan juist schakelbakken in hun auto's...
Formule E.quote:Op maandag 26 september 2022 23:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Formule E heeft dat ook niet meer
nou niet in de consumentenautos dan. De nieuwe Yaris hybride schakelt echt niet vlot op.quote:Op maandag 26 september 2022 23:13 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Tegenwoordig zijn automaten ook sneller dan handgeschakeld. Ze schakelen sneller op dan dat de gemiddelde automobilist zelf kan. Dus handgeschakeld heeft het sportieve imago, maar met een automaat trek je sneller op.
Ook als ik in 2030 een porsche koop?quote:Op maandag 26 september 2022 23:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je nieuwe auto vanaf 2030 heeft iig geen schakelbak meer
En Formule 1, 2 en 3 ook niet, ook beetje onpraktische houding om met een pook te liggen roerenquote:Op maandag 26 september 2022 23:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Formule E heeft dat ook niet meer
Idem hier, lekker met 140 op de cruise een sjekkie bollen omdat het kan.quote:Op maandag 26 september 2022 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
21 jaar schakelauto's gereden maar zou nu niet meer terug willen.
Automaten
Het is nu geen riem meer als in de broekriem, maar een duwband van staal.quote:Op maandag 26 september 2022 23:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je haalt wat door elkaar.
Je hebt de klassieke CVT systemen met "riemen" maar alle moderne Toyota's hebben eCVT met tandwielen.
Daar komt geen riem meer aan te pas.
Hoe het bij andere merken zit weet ik niet, daar heb ik me niet in verdiept.
Rijdt zo'n Aztek nog een beetje?quote:Op maandag 26 september 2022 23:19 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Idem hier, lekker met 140 op de cruise een sjekkie bollen omdat het kan.
Zo werken de oude CVT systemen, de Toyota eCVT heeft geen riem / duwband meer maar een planetair tandwielstelsel.quote:Op maandag 26 september 2022 23:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het is nu geen riem meer als in de broekriem, maar een duwband van staal.
maar het is nog altijd een soort riem. zo werkt CVT, dat weet je.
[ afbeelding ]
Een watte? Mercedes Sprinter it is.quote:Op maandag 26 september 2022 23:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Rijdt zo'n Aztek nog een beetje?
quote:Op maandag 26 september 2022 23:23 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Een watte? Mercedes Sprinter it is.
Ingeruild?quote:Op maandag 26 september 2022 23:23 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Een watte? Mercedes Sprinter it is.
Ohja tuurlijk, het is even geleden dat ik de serie heb gezien. Ten tijde van mn aanmelden hier.quote:Op maandag 26 september 2022 23:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ingeruild?
[ afbeelding ]
Onzin verder. Heb je hier ook data voor of onderbuik?quote:Op maandag 26 september 2022 23:13 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Tegenwoordig zijn automaten ook sneller dan handgeschakeld. Ze schakelen sneller op dan dat de gemiddelde automobilist zelf kan. Dus handgeschakeld heeft het sportieve imago, maar met een automaat trek je sneller op.
Want met 140 schakel je constant en kan je geen cruise control aanzetten :’)quote:Op maandag 26 september 2022 23:19 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Idem hier, lekker met 140 op de cruise een sjekkie bollen omdat het kan.
Het is imho ook pas sinds een jaar of 10 dat automaten lekker rijden. Daarvoor was het toch vaak allemaal net niet (of helemaal niet). Ja met een dikke motor ervoor was het wel wat, maar zodra je dat niet had was het behelpen. 15-20 jaar geleden waren viertrapsautomaten nog gemeengoed, waren trager, zopen een sloot meer brandstof. Inmiddels is dat (gelukkig) achterhaald. Rij nu zelf ook automaat en zou niet meer terug willen. Al ben ik wel blij dat ik kan en mag schakelen mocht het nodig zijn (huur auto, werkauto oid)quote:Op maandag 26 september 2022 23:23 schreef D. het volgende:
Ik heb mijn hele leven de handbak gepromoot tegenover automaatrijders.
Bij een sportieve auto hoort dat, vond ik.
Maar nu ik een automaat heb met schakelflippers aan het stuur heb ik mijn mening bijgesteld
Best of both worlds!
Want alle automaatrijders prullen op hun smartphone, en alle handbakrijders laten 'm liggen...quote:Op maandag 26 september 2022 23:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het is onveiliger omdat mensen dan met 1 hand denken te kunnen rijden en met de andere hand van alles aan het doen zijn wat niet met autorijden te maken heeft.
Rijdende smartphones.... De gekste klappers halen het nieuws. Achja, als het appje maar verzonden is.
Alleen infantiele mongolen die ervoor kiezen en niet weten hoe ze moeten autorijden, rijden in een automaat.quote:Op maandag 26 september 2022 22:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeer zeker. Schakelen is een achterhaald principe. Helaas gepromoot altijd door de bladen wegens "sportief". Terwijl iets eigenlijk alleen sportief is als je zelf de aandrijving verzorgt door te fietsen b.v.
In Amerika weten ze dit al heel lang. Maar hier dus niet. Het lijkt of je iets afpakt van de automobilist als ze niet meer mogen schakelen. Althans zo zijn de reacties altijd.
Willekeurig voorbeeld: Porsche 911 Carrera S Coupé. Acceleratie 0-100 km/u met handbak 4,2 sec. Met automaat 3,7.quote:Op dinsdag 27 september 2022 00:19 schreef Taills het volgende:
[..]
Onzin verder. Heb je hier ook data voor of onderbuik?
Lekkere gemiddelde auto ook. Maar waarom rijden coureurs dan niet volledig automaat?quote:Op dinsdag 27 september 2022 00:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Willekeurig voorbeeld: Porsche 911 Carrera S Coupé. Acceleratie 0-100 km/u met handbak 4,2 sec. Met automaat 3,7.
Je kunt het zelf nazoeken in de Carbase van Autoweek. Ook voor andere sportwagens die in beide varianten geleverd worden
Die dubbele koppelingautomaten zijn idd significant sneller dan handbak. Zelfs bij een Twingo scheelt het bijna een seconde bij 0-100. Bij koppelomvormer is het verschil kleiner, al is het lang niet zo extreem als vroeger toen het zomaar 2 seconde kon schelen op 0-100quote:Op dinsdag 27 september 2022 00:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Willekeurig voorbeeld: Porsche 911 Carrera S Coupé. Acceleratie 0-100 km/u met handbak 4,2 sec. Met automaat 3,7.
Je kunt het zelf nazoeken in de Carbase van Autoweek. Ook voor andere sportwagens die in beide varianten geleverd worden
Het ging over de vraag wat sportiever is. Dan kijk je uiteraard naar sportieve modellen. Feit is gewoon dat een goede, moderne automaat sneller is dan handgeschakeld.quote:Op dinsdag 27 september 2022 00:35 schreef Taills het volgende:
[..]
Lekkere gemiddelde auto ook. Maar waarom rijden coureurs dan niet volledig automaat?
Ironisch genoeg heeft Amerika de handbakken bij sportieve auto's 'gered'. Zonder VS was Porsche bijvoorbeeld al volledig over gegaan op PDK. Juist omdat de automaat daar zo gemeengoed is, is de handbak de keuze voor liefhebbers.quote:Op dinsdag 27 september 2022 00:32 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Alleen infantiele mongolen die ervoor kiezen en niet weten hoe ze moeten autorijden, rijden in een automaat.
As het niet anders kan, bijvoorbeeld door reuma in de handen, is het geen keuze meer.
En weer dat Amerika geneuzel straks ga je het gedoe wat er nu in Amerika afspeelt door de afschaffing van de abortus en het steeds fascistischer wordende MAGA in het hooggerechtshof ook goedkeuren.
'mumu het MAGA is gestopt toen Trump niet meer president was' nou echt niet. Heel het overtuigend linkse Imgur staat er vol mee
Sportief en snel zijn imho wel 2 compleet verschillende criteria. Een Peugeot 205 Rallye is sportief maar zeker niet snel, en een Mercedes S500 is weer precies andersom.quote:Op dinsdag 27 september 2022 00:40 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het ging over de vraag wat sportiever is. Dan kijk je uiteraard naar sportieve modellen. Feit is gewoon dat een goede, moderne automaat sneller is dan handgeschakeld.
Coureurs rijden over het algemeen met datgene dat in hun raceklasse verplicht is.
Ja, fijn. Wat heeft dat te maken met mijn voorbeeld, een 911? Wil je zeggen dat dat niet sportief is?quote:Op dinsdag 27 september 2022 00:50 schreef tjoptjop het volgende:
Sportief en snel zijn imho wel 2 compleet verschillende criteria. Een Peugeot 205 Rallye is sportief maar zeker niet snel, en een Mercedes S500 is weer precies andersom.
En is het dan vooral je hogere leeftijd die het zwaar voor je maakte (ook nog) te moeten schakelen?quote:Op maandag 26 september 2022 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
21 jaar schakelauto's gereden maar zou nu niet meer terug willen.
Automaten
Had ik laatst bij een collega in een Polo GTI, als die gas geeft laat z’n automaat t denken alsof we op een racebaan zitten met dat geluid hahahahaquote:Op maandag 26 september 2022 23:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dat geluid daar zou ik ook nooit een wennen. Laatst had ik een nieuwe Toyota hybride, vermoedelijk met eCVT, dan hoor je de motor telkens monotoon veel toeren maken en langzaam versnelt de auto geleidelijk.
Dan kan je de radio wel harder zetten maar je weet toch dat je dit geluid verspreid.
Die zijn over enkele jaren ook vrijwel hybride of elektrisch.quote:Op maandag 26 september 2022 22:20 schreef Harvest89 het volgende:
Maar als je dus een automaat rijbewijs hebt mag je niet schakel rijden? Zie ik niet echt de meerwaarde van in.
Baantjes zoals bezorger/chauffeur/taxi kun je dan op je buik schrijven.
Omdat de regels dat voorschrijven. Eigenlijk zijn het automaten met handflippers.quote:Op maandag 26 september 2022 23:06 schreef luxerobots het volgende:
Als schakelen zo ouderwets en overbodig is, waarom hebben professionele autocoureurs dan juist schakelbakken in hun auto's...
Met andere woorden jij kan niet rijdenquote:Op dinsdag 27 september 2022 06:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik heb schakelbewijs, maar ik rij op mijn werk rij ik veel bussen met automaat (DGS7), wat is dit echt relaxen en je hebt geen last van fout schakelen.
De moderne automaat werkt net goed als de huidige schakelbak; snel, zuiniger en ontspanner (rustig handelen, je voelt geen schokken).
Nou, ja we zullen eraan moeten wennen. Toekomst zullen alleen automaten te koop. behalve in de oldtimers. Ook wordt automaten steeds beter en goedkoper..
Met andere woorden, je loopt met je eigen onwetendheid te koop.quote:Op dinsdag 27 september 2022 07:49 schreef HSG het volgende:
[..]
Met andere woorden jij kan niet rijden
Dit heeft niks met jouw rijstijl te maken. Laat staan deze topic.quote:Op dinsdag 27 september 2022 07:54 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Met andere woorden, je loopt met je eigen onwetendheid te koop.
Iemand geeft aan dat een automaat een stuk meer rijcomfort geeft en daaruit concludeer je dat diegene kan rijden. Dat is met je eigen domheid te koop lopen. Wel vermakelijk trouwensquote:Op dinsdag 27 september 2022 08:01 schreef HSG het volgende:
[..]
Dit heeft niks met jouw rijstijl te maken. Laat staan deze topic.
De realiteit is dat jij je domme vriendin als de maatstaf voor de realiteit neemt.quote:Op dinsdag 27 september 2022 07:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
De realiteit is dat een vriendin haar automaat-rijbewijs heeft gehaald en sindsdien niet heeft gereden. Al haar familie- en kennissen inclusief mijzelf rijden auto's met handgeschakelde versnellingsbak.
Ik heb in 2007 mijn (schakel)rijbewijs gehaald en vervolgens tot 2013 niet gereden.quote:Op dinsdag 27 september 2022 08:08 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
De realiteit is dat jij je domme vriendin als de maatstaf voor de realiteit neemt.
Net als bij een gewoon rijbewijs is het wel zo handig om uitzicht te hebben op een voertuig waarin je na het behalen kilometers kan gaan maken. Aangezien steeds meer mensen dat hebben tav een automaat is er sprake van een toename.
Net zoals bij een schakelrijbewijs heb je altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en die hun rijbewijs halen zonder daarna zelf kilometers te gaan maken om wat voor reden dan ook.
Ik snap dat het moeilijk voor jou is om toe te geven maar het is geen schade of schande. Echter ik kan er niks aan doen dat jij hiermee zit.quote:Op dinsdag 27 september 2022 08:03 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Iemand geeft aan dat een automaat een stuk meer rijcomfort geeft en daaruit concludeer je dat diegene kan rijden. Dat is met je eigen domheid te koop lopen. Wel vermakelijk trouwens
Dat is niet per definitie zo, er zijn ook automaten met koppelbegrenzer waarbij in de eerste of eerste 2 versnellingen het koppel begrensd is om de bak te sparen. Ik weet niet hoevaak dat nog voorkomt, maar in m'n huidige auto (C30 T5) trekt de handbak in theorie daarom sneller op dan de automaat. Heeft mij er overigens niet van weerhouden een automaat te kopen, was wel klaar met schakelen.quote:Op dinsdag 27 september 2022 00:33 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Willekeurig voorbeeld: Porsche 911 Carrera S Coupé. Acceleratie 0-100 km/u met handbak 4,2 sec. Met automaat 3,7.
Je kunt het zelf nazoeken in de Carbase van Autoweek. Ook voor andere sportwagens die in beide varianten geleverd worden
Is wel lekker sportief. Met de hand wassen.quote:Op dinsdag 27 september 2022 07:56 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Bewust een schakelaar job automaat rijden is zoiets als bewust geen vaatwasser of wasmachine kopen en het met de hand doen.
Met het verschil dat je het krampachtig probeert te verdedigen
Cruise control wel maar terugschakelen is soms nodig als er weer eens iemand last minute naar de linkerbaan vliegt.quote:Op dinsdag 27 september 2022 00:21 schreef Taills het volgende:
[..]
Want met 140 schakel je constant en kan je geen cruise control aanzetten :’)
Met een ander woorden ik kan wel rijden, alleen je wilt niet toegeven.quote:Op dinsdag 27 september 2022 07:49 schreef HSG het volgende:
[..]
Met andere woorden jij kan niet rijden
Omdat je niet met een geschakelde auto kon rijden.quote:Op dinsdag 27 september 2022 09:10 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Met een ander woorden ik kan wel rijden, alleen je wilt niet toegeven.
Trouwens ik heb een eigen schakel auto. Ik vind die automaat van nu wel verademing ter vergelijken van toen.
Geen vliegende auto hebben.quote:
Dat zijn niet alleen automaat rijders......quote:Op maandag 26 september 2022 22:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Haha iemand die geen echte auto kan besturen gespot ^
En terecht. Ik maak een flauw grapje, maar de stad zou veel minder stinken en lawaai maken als iedereen elektrisch zou rijden.quote:Op dinsdag 27 september 2022 09:43 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat zijn niet alleen automaat rijders......
Overigens zorgt de Brussel er wel voor dat iedereen automaat gaat rijden in Europa.
Ik wil wel de nuance aanbrengen dat de nadelen van automaat ook vroeger vaak wat overdreven werden. Ik heb oa twee auto's die identiek zijn maar waarvan eentje een handgeschakelde (vierbak) is en een andere een automaat (drietraps). Zeker, de automaat is rumoeriger en onzuiniger op hogere snelheden, maar vergeleken met wat toen handgeschakeld de norm was zijn de verschillen ook weer niet zo ontzettend groot.quote:Op dinsdag 27 september 2022 00:26 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Het is imho ook pas sinds een jaar of 10 dat automaten lekker rijden. Daarvoor was het toch vaak allemaal net niet (of helemaal niet). Ja met een dikke motor ervoor was het wel wat, maar zodra je dat niet had was het behelpen. 15-20 jaar geleden waren viertrapsautomaten nog gemeengoed, waren trager, zopen een sloot meer brandstof. Inmiddels is dat (gelukkig) achterhaald. Rij nu zelf ook automaat en zou niet meer terug willen. Al ben ik wel blij dat ik kan en mag schakelen mocht het nodig zijn (huur auto, werkauto oid)
Als je niet kan schakelen tijdens het rijden moet je niet eens auto willen rijden, schakelen en koppeling is automatisme en doe je zonder nadenkenquote:Op maandag 26 september 2022 22:29 schreef trein2000 het volgende:
Prima oplossing voor mensen die wat meer moeite hebben met autorijden, het scheelt toch een hoop handelingen én denkwerk.
Totdat je onverhoopt in een schakel moet rijden en voor joker staat. Super handig hoor.quote:Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:
Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Waarom zou dat onverhoopt moeten? Ik hoef nooit ineens voertuigen te besturen waarvan ik nooit heb aangegeven dat ik er een rijbevoegdheid voor heb.quote:Op dinsdag 27 september 2022 11:21 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Totdat je onverhoopt in een schakel moet rijden en voor joker staat. Super handig hoor.
Medische redenen uitgezonderd ben je echt een mafklapper als je specifiek op automaat afrijdt.
Welk verband zou er dan volgens die mensen zijn tussen het wel of niet kunnen rijden omdat ze dat in een automaat doen?quote:Op dinsdag 27 september 2022 11:44 schreef TweedeKlum het volgende:
De mensen die vinden dat automaatrijders niet kunnen rijden zijn waarschijnlijk dezelfde kneuzen die vol gas op een rood verkeerslicht afvliegen om daarna vol in de ankers te gaan.
Autorijden is geen recht, maar een privilege.quote:Op maandag 26 september 2022 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
Mensen die moeite hebben met autorijden moet je niet in een auto laten rijden.
Als je geen vrienden hebt, nooit op reis een auto huurt en ook nooit een vervangende auto krijgt ergens dan zal het vast goed te doen zijn.quote:Op dinsdag 27 september 2022 11:37 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Waarom zou dat onverhoopt moeten? Ik hoef nooit ineens voertuigen te besturen waarvan ik nooit heb aangegeven dat ik er een rijbevoegdheid voor heb.
Zou allemaal opgelost zijn als iedereen verstandig is, toekomst accepteert en gewoon automaat rijd.quote:Op dinsdag 27 september 2022 12:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Als je geen vrienden hebt, nooit op reis een auto huurt en ook nooit een vervangende auto krijgt ergens dan zal het vast goed te doen zijn.
Auto's en autorijden zijn voor veel mensen iets waar ze status aan menen te ontlenen. Ik vind het meelijwekkend.quote:Op dinsdag 27 september 2022 10:00 schreef TweedeKlum het volgende:
Dat geleuter over niet kunnen autorijden als je niet kan schakelen is natuurlijk quatsch.
Schiet jij even de vervanging van een paar miljoen auto's voor? En lap jij dan ook even voor iedereen het verschil in prijs tussen een handgeschakelde en automatische versnellingsbak bij aanschaf van een nieuwe auto?quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:40 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Zou allemaal opgelost zijn als iedereen verstandig is, toekomst accepteert en gewoon automaat rijd.
En een handgeschakelde auto is lichter, in een land waar de MRB onder andere gebaseerd is op het gewicht van de auto betekent dat automatisch dat mensen eerder voor een handgeschakelde variant kiezen als die beschikbaar is.quote:Op maandag 26 september 2022 22:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zo'n flut nieuwsbericht als dit komt af en toe voorbij. Autofabrikanten hebben vrijwel allemaal (EVs en hybride uitgesloten) nog de handgeschakelde versnellingsbak in het aanbod. Het scheelt tot wel 2500 euro in aanschaf. Een handgeschakelde bak is goedkoper in ontwikkeling en productie. Op de lange termijn heb je er meer profijt van.
Geef mij alsjeblieft een handgeschakelde auto.
Achter het stuur van een auto hoor je je bezig te houden met autorijden. Niet al die tienduizend andere dingen waar auto-mobiel-isten vandaag de dag mee bezig zijn. Online vergaderen van achter het stuur, whatsapp'en, en elke dag in het nieuws megaklappers zonder aanleiding. Gek he.
Kun je uitleggen hoe dat met zuinigheid zit? Ik ben geen autoexpert, maar wat rondgoogelen leert me dat dat niet meer zo is. Is dat gelogen?quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:47 schreef GereDathan het volgende:
Overigens is een automaat een slechte keuze, minder zuinig dan een handgeschakelde versnellingsbak en door de hoeveelheid techniek ook storingsgevoeliger en gemiddeld duurder om te repareren.
Echt niet, dat was altijd de tweede reden dat mensen geen automaat kochten: het brandstofverbruik was altijd hoger dan bij een schakelbak.quote:Op maandag 26 september 2022 22:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
En de automaat is gepromoot als zuiniger dan handgeschakeld.
De handgeschakelde versnellingsbak is echter lichter en minder complex dan welke automaat dan ook.
Of de automaat daadwerkelijk zorgt voor een lager verbruik is nog maar de vraag.
De toekomst accepteren we wellicht in de toekomst welquote:Op dinsdag 27 september 2022 15:40 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Zou allemaal opgelost zijn als iedereen verstandig is, toekomst accepteert en gewoon automaat rijd.
De autofabrikanten willen je dat maar wat graag doen geloven. Maar dat is helaas nog steeds wel zo. Niet meer zo erg als vroeger overigens, het komt eigenlijk vooral omdat je bij een automaat geen invloed hebt op wanneer hij "schakelt". Vroeger kwam het vooral omdat een handgeschakelde bak over het algemeen (minstens) 1 versnelling meer had.quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kun je uitleggen hoe dat met zuinigheid zit? Ik ben geen autoexpert, maar wat rondgoogelen leert me dat dat niet meer zo is. Is dat gelogen?
Prima zolang dergelijke personen duidelijk herkenbaar zijn, met een ster ofzo, zodat mensen die bijdragen aan de maatschappij daar afstand van kunnen nemen. Als het aan dat soort lui had gelegen reden we immers nog op paarden.quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:53 schreef D. het volgende:
[..]
De toekomst accepteren we wellicht in de toekomst wel
Ons land is al auto-onvriendelijk genoeg
Het moet heerlijk zijn om te oordelen over een heel land zonder daar ook maar 1 seconde doorgebracht te hebbenquote:Op dinsdag 27 september 2022 16:01 schreef JohnBMiller het volgende:
Bovendien hinderen ze de maatschappij op allerlei manieren, zie US waar hele maatschappij op auto is ingericht en we zien wat dat met de openbare ruimte doet en als gevolg daarvan met overgewicht.
Net zo prettig als ad hominems zonder iemand te kennen ipv op inhoud te reageren?quote:Op dinsdag 27 september 2022 16:02 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het moet heerlijk zijn om te oordelen over een heel land zonder daar ook maar 1 seconde doorgebracht te hebben
Wat is er voor jou nog meer fake en gay?quote:
Alleen als je "het nieuwe rijden" toepast en tijdig schakelt. In de praktijk doen de meest handbakkers dat niet en schakelen later.quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Echt niet, dat was altijd de tweede reden dat mensen geen automaat kochten: het brandstofverbruik was altijd hoger dan bij een schakelbak.
Nou ja, ik lees zelfs stukken waarin wordt gesteld dat een automaat zuiniger is omdat die altijd op het optimale toerental rijdt.quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:59 schreef GereDathan het volgende:
[..]
De autofabrikanten willen je dat maar wat graag doen geloven. Maar dat is helaas nog steeds wel zo. Niet meer zo erg als vroeger overigens, het komt eigenlijk vooral omdat je bij een automaat geen invloed hebt op wanneer hij "schakelt". Vroeger kwam het vooral omdat een handgeschakelde bak over het algemeen (minstens) 1 versnelling meer had.
Nu heeft de techniek niet stilgestaan, maar daarmee hebben ze een nieuwe problemen geïntroduceerd. Qua zuinigheid zit het niet ver meer van de handgeschakelde bak, maar de mensen die een reparatie aan een moderne automaat hebben gehad zullen je allemaal vertellen dat de kosten niet gering waren. Er is heel veel techniek toegevoegd (zoals dubbele een koppeling) die enerzijds de zuinigheid en comfort vergroten maar anderzijds de storingsgevoeligheid en kosten bij een storing flink omhoog brengen.
Alles wat mensen die niet kunnen rijden of de weg niet kunnen vinden dus.quote:Op dinsdag 27 september 2022 16:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat is er voor jou nog meer fake en gay?
Een startmotor? Ja
Airco? Ja
ABS? Ja
ESP? ?
Stuurbekrachtiging? Ja
Hybride? Ja
Lane Assist? Ja
Automatisch aanpassen van de snelheid en afstand aan je voorganger? Ja
Navigatie? Ja
Turbo?Nee
Beeldschermen ipv klokjes? Ja
Digitale autoradio? Ja
Boordcomputer? Ja
Telematica? Ja
Regensensoren voor de ruitenwisser? Nee
Interval op de ruitenwisser? Nee
Lichtsensoren? Ja
LED Verlichting? Nee
Dieselinjectiemotoren? Nee
Dat kan helemaal niet, want dat is 100% afhankelijk van je rechtervoet. En dat kan je met een handgeschakelde bak zelf prima bereiken. Een automaat schakelt vaak snel door bij lage toeren, dat klinkt leuk voor de marketing. Maar vervolgens moet de bak weer terugschakelen als je net even wat gas geeft voor een inhaalactie oid, en daar gaat je zuinige rijden direct overboord. Als je zelf schakelt zou je even wachten met schakelen omdat je de situatie ziet aankomen.quote:Op dinsdag 27 september 2022 16:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, ik lees zelfs stukken waarin wordt gesteld dat een automaat zuiniger is omdat die altijd op het optimale toerental rijdt.
Hybride heb je te maken met een heel ander type auto, die kan niet eens handgeschakeld zijn.quote:Wij hadden een hybride auto op het oog die alleen als automaat te koop was, dus dat was voor ons per definitie de zuinigere optie. Ik heb me er indertijd tegen verzet om redenen die in dit topic worden genoemd (is niet echt autorijden, is suf), maar ik zat verkeerd. Ik heb twintig jaar in handgeschakelde auto's gereden en rijd nu een paar jaar in een automaat. Ik ga nooit meer terug!
Oh, en onze Honda gaat nooit kapot.
Ik rij zelfs met mijn 23 jaar oude schakelauto zuiniger dan fabrieksopgaaf, dus dat nieuwe rijden is mij wel vertrouwdquote:Op dinsdag 27 september 2022 16:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Alleen als je "het nieuwe rijden" toepast en tijdig schakelt. In de praktijk doen de meest handbakkers dat niet en schakelen later.
Er zijn ook nog steeds mensen die paardeijden hoorquote:Op dinsdag 27 september 2022 16:01 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Prima zolang dergelijke personen duidelijk herkenbaar zijn, met een ster ofzo, zodat mensen die bijdragen aan de maatschappij daar afstand van kunnen nemen. Als het aan dat soort lui had gelegen reden we immers nog op paarden.
Bovendien hinderen ze de maatschappij op allerlei manieren, zie US waar hele maatschappij op auto is ingericht en we zien wat dat met de openbare ruimte doet en als gevolg daarvan met overgewicht.
Wat vindt je hoogbegaafde vriendin van je kinderachtige uitspraken?quote:Op dinsdag 27 september 2022 16:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Alles wat mensen die niet kunnen rijden of de weg niet kunnen vinden dus.
Dat zou een heerlijk efficiente auto opleveren.quote:Op dinsdag 27 september 2022 09:25 schreef Ridocar het volgende:
Puur autorijden, zegt u? Laten we dan gewoon de synchromeshes uit de bak halen, de auto starten met een slinger, de cruise control eruit slopen, evenals de climate control, parkeersensoren en intervalstand voor de ruitenwisser. Dát is pas puur autorijden...
Alhoewel ik het helemaal met je eens ben dat zelf schakelen wel heel erg 1993 is, lijkt het me op dit moment nog best heel restrictief om alleen automaat te mogen rijden. Het beperkt je keuze op de 2de hands markt toch wel fors.quote:Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Bron
Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Vroeger was een standaard automaat met een koppelomvormer, heel simplistisch gezegd een soort vloeistofkoppeling met twee schoepenraden. Doordat het koppel van de motor via het ene rad de vloeistof in beweging brengt die vervolgens het andere rad laat draaien zitten hier veel verliezen in. Alleen in de hoogste vernelling (de zgn lockup) wordt de motor direct aan de versnellingsbak gekoppeld en koppelomvormer gebrugd. Verder waren er veel minder inputs die de versnellingsbak liet schakelen: namelijk het toerental, snelheid en de stand van het gaspedaal. Tegenwoordig gebeurt het schakelen met een robotbak. Deze is technisch gelijk aan een handbak, dus een droge platenkoppeling en een "gewone" versnellingsbak, alleen schakelt en koppelt een computer voor je, en die atari heeft veel meer inputs waarmee hij of zo zuinig mogelijk kan rijden, of op standje racen gaat, afhankelijk van wat de bestuurder met de pedalen en het stuur doet.quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kun je uitleggen hoe dat met zuinigheid zit? Ik ben geen autoexpert, maar wat rondgoogelen leert me dat dat niet meer zo is. Is dat gelogen?
Voorwielaandrijving?quote:Op dinsdag 27 september 2022 16:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Alles wat mensen die niet kunnen rijden of de weg niet kunnen vinden dus.
Er is helemaal niks gay aan 300pk met een 6-traps automaat.quote:
Dat is volgens mij maar een kleine minderheid van de automaten. En kom je hoofdzakelijk tegen in kleinere auto's.quote:Op dinsdag 27 september 2022 17:56 schreef Ridocar het volgende:
Tegenwoordig gebeurt het schakelen met een robotbak.
Ik heb geen cijfers, maar veel van de automaten die ik heb gereden waren een robotbak, inclusief de Roomster van onszelf (7-traps DSG)quote:Op dinsdag 27 september 2022 18:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is volgens mij maar een kleine minderheid van de automaten. En kom je hoofdzakelijk tegen in kleinere auto's.
quote:Op dinsdag 27 september 2022 18:52 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb geen cijfers, maar veel van de automaten die ik heb gereden waren een robotbak, inclusief de Roomster van onszelf (7-traps DSG)
Bij vrachtauto's is een robotbak standaard.
Is niet hetzelfde als een robotbak.quote:De DSG-automaat
De DSG-automaat staat voor Direct Shift Gear. Het is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn in feite twee automaten in één. De ene automaat bevat alle oneven versnellingen: 1, 3, 5 en 7 en de andere automaat beschikt over alle even versnellingen: 2, 4 en 6. Het grote voordeel is dat als de ene versnelling aan het werk is, de andere tijd heeft om een hogere of lagere versnelling al klaar te zetten. Rijd jij in de vierde versnelling, dan staan de derde en vijfde versnelling al startklaar. Slim! Vooral de merken binnen de Volkswagen Groep zijn vaak voorzien van de DSG-automaat: Audi, SEAT, SKODA, Porsche en Volkswagen.
quote:De semi-automaat (ETG-automaat / Robotbak)
De semi-automaat is goed beschouwd een mix tussen een manuele transmissie – ook wel de ‘handbak’ genaamd – en een automaat. Het is dus een handgeschakelde versnellingsbak waarbij een computer de bediening overneemt. In modellen van Franse merken zoals Peugeot, Renault en Citroën kom je de gerobotiseerde handbak tegen. De techniek zit vaak in compacte modellen omdat de semi-automaat licht is en niet zo groot.
Is ook zo. Het is verbazend (en altijd weer leuk) hoeveel emoties het oproept, dat pookje. Zoals ik al zei: men gaat reageren alsof er iets van ze afgepakt wordt. Vooral degenen die autorijden met sport verwarren.quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Auto's en autorijden zijn voor veel mensen iets waar ze status aan menen te ontlenen. Ik vind het meelijwekkend.
Onze nieuwste auto is een automaat. Rijdt heerlijk. Ik geef de mensen die kiezen voor een automaatrijbewijs groot gelijk.
My bad. Robotbak≠DSG. Weer Wat geleerd.quote:Op dinsdag 27 september 2022 18:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[..]
Is niet hetzelfde als een robotbak.
[..]
Als alle nieuwe auto's automaten zijn, is er geen prijsverschil meer.quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:47 schreef GereDathan het volgende:
En lap jij dan ook even voor iedereen het verschil in prijs tussen een handgeschakelde en automatische versnellingsbak bij aanschaf van een nieuwe auto?
quote:Overigens is een automaat een slechte keuze,
Heb in mijn 30 jaar autorijden significant meer kosten gehad aan het vervangen van koppelingen dan aan onderhoud aan mijn automatische transmissies. En de auto's met automatische transmissie die ik heb gehad, hadden gemiddeld 100dkm meer gelopen op het moment van verkoop dan de auto's met handmatige transmissie die ik heb gehad.quote:....minder zuinig dan een handgeschakelde versnellingsbak en door de hoeveelheid techniek ook storingsgevoeliger en gemiddeld duurder om te repareren.
r/fuckcars?quote:Op dinsdag 27 september 2022 11:40 schreef Stepperoller het volgende:
Genoeg mensen die prima overleven zonder überhaupt een rijbewijs en zonder dat ze medisch iets mankeren. Maar in de wereld van veel autobreinen is dat onvoorstelbaar, want vanuit autobreinperspectief en een leven dat helemaal gebaseerd is op autogebruik leidt dat tot tal van problemen.
Dit punt wil ik je geven. Heb zelf een tijdje automaat gehad (Peugeot uit 2003) en soms schakelde die op momenten waarbij je zelf dus nooit zou hebben geschakeld.quote:Op dinsdag 27 september 2022 16:21 schreef GereDathan het volgende:
Een automaat schakelt vaak snel door bij lage toeren, dat klinkt leuk voor de marketing. Maar vervolgens moet de bak weer terugschakelen als je net even wat gas geeft voor een inhaalactie oid, en daar gaat je zuinige rijden direct overboord. Als je zelf schakelt zou je even wachten met schakelen omdat je de situatie ziet aankomen.
Ja, er zijn idd mensen met (te)veel geld die per se iets 'diks' moeten hebben om erbij te horen, maar denk ook dat veel mensen waarvan jij denkt ze het als statussymbool hebben gewoon autoliefhebber zijnquote:Op dinsdag 27 september 2022 15:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Auto's en autorijden zijn voor veel mensen iets waar ze status aan menen te ontlenen. Ik vind het meelijwekkend.
Als je mag kiezen tussen een rijbewijs waarmee je alle auto's mag besturen, of eentje waarmee je slechts (ongeveer) de helft mag besturen, dan is de keuze snel gemaakt. Lijkt me.quote:Op dinsdag 27 september 2022 22:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Automaten zijn fijner echter in Europa itt de rest van de wereld veel duurder dan handgeschakelde bakken.
Als ik nu zou lessen zou ik overigens nog steeds leren schakelen omdat dat de 2de hands markt de komende 15 jaar nog gaat beheersen.
Nieuwerwetse zooi die mobieltjes. Als je niet gewoon met een bakkelieten draaischijf belt ben je niet echt aan het bellen!quote:Op dinsdag 27 september 2022 19:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is ook zo. Het is verbazend (en altijd weer leuk) hoeveel emoties het oproept, dat pookje. Zoals ik al zei: men gaat reageren alsof er iets van ze afgepakt wordt. Vooral degenen die autorijden met sport verwarren.
Is ook best gek. Het is een technisch detail wat feitelijk niet nodig / overbodig is maar men is er erg aan gehecht. Wat dat precies is weten ze zelf ook niet heb ik het idee.
Daar hebben ze iets voor uitgevondenquote:Op maandag 26 september 2022 22:33 schreef luxerobots het volgende:
Het is iets dat je moet automatiseren.
Draaischijf? Je bedoelt zo'n neptelefoon waarmee je direct met iemand verbonden kunt worden? Echte telefoons werken met een telefoniste natuurlijk.quote:Op dinsdag 27 september 2022 23:49 schreef Murdera het volgende:
[..]
Nieuwerwetse zooi die mobieltjes. Als je niet gewoon met een bakkelieten draaischijf belt ben je niet echt aan het bellen!
Dan ben je best een klapjosti, als je fatsoenlijk kan schakelen dan gaan je koppelingsplaten er niet aan. Misschien je voet eens van de koppeling halen?quote:Op dinsdag 27 september 2022 19:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Heb in mijn 30 jaar autorijden significant meer kosten gehad aan het vervangen van koppelingen dan aan onderhoud aan mijn automatische transmissies. En de auto's met automatische transmissie die ik heb gehad, hadden gemiddeld 100dkm meer gelopen op het moment van verkoop dan de auto's met handmatige transmissie die ik heb gehad.
Jij zwengelt je auto natuurlijk nog aan, want startmotoren zijn voor luie varkensquote:Op woensdag 28 september 2022 09:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Een te vewachten ontwikkeling maar ook tekenend voor de minimale moeite maatschappij waar we in leven.
Echt he. Van die mensen die op vooruitgang blijven zanikenquote:Op woensdag 28 september 2022 09:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij zwengelt je auto natuurlijk nog aan, want startmotoren zijn voor luie varkens
Wat een vergezochte kut vergelijkingquote:Op woensdag 28 september 2022 09:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij zwengelt je auto natuurlijk nog aan, want startmotoren zijn voor luie varkens
Past dus prima bij jouw kutopmerking over een automaat in de autoquote:Op woensdag 28 september 2022 09:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat een vergezochte kut vergelijking
Vertel, waar kan ik nu nog een nieuwe auto vinden met een handstarter die bovendien goedkoper is dan een model met een elektrische starter.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Past dus prima bij jouw kutopmerking over een automaat in de auto
Automaat rijbewijs noob gespot trouwens.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Past dus prima bij jouw kutopmerking over een automaat in de auto
Nog zo'n clown die niet na kan denken.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:21 schreef Gunner het volgende:
[..]
Echt he. Van die mensen die op vooruitgang blijven zaniken
Veel plezier met je T-Ford.
Grappig dat je dat zegt, juist die auto heeft een planetaire tweebak waardoor je nauwelijks met een pook in de weer moet.quote:
haha touche. Maar het punt was dat er altijd wel een of andere verstokte purist is die zit af te geven op technische vooruitgang. want ja ledigheid is des duivels oorkussen natuurlijk.quote:Op woensdag 28 september 2022 10:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zegt, juist die auto heeft een planetaire tweebak waardoor je nauwelijks met een pook in de weer moet.
Maar in hoeverre is dat laatste een probleem? 9 jaar geleden heb ik zonder problemen een tweedehands automaat gekocht. Ik kon alleen geen kleur kiezen, maar ik had dan ook andere wensen. Automaat, sedan en een Japans of Koreaans merk. Tja, dan blijft er niet veel over.quote:Op dinsdag 27 september 2022 17:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Alhoewel ik het helemaal met je eens ben dat zelf schakelen wel heel erg 1993 is, lijkt het me op dit moment nog best heel restrictief om alleen automaat te mogen rijden. Het beperkt je keuze op de 2de hands markt toch wel fors.
Ah, kijk, het gaat je gewoon om de prijs, niet om de automaat. Heb je ook geen airco "nodig" zeker.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vertel, waar kan ik nu nog een nieuwe auto vinden met een handstarter die bovendien goedkoper is dan een model met een elektrische starter.
Als jij maximale moeite wil moet je niet in een auto stappen, maar de fiets pakken. Luilak.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Een te vewachten ontwikkeling maar ook tekenend voor de minimale moeite maatschappij waar we in leven.
Bij gebrek aan argumenten op de persoon speel troll gespot.quote:Op woensdag 28 september 2022 09:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Automaat rijbewijs noob gespot trouwens.
Tja, toen ik in 1982 mijn rijbewijs haalde was een automaat nog geen dingetje, geen idee of Code 78 er toen al was. Ben met automaat begonnen toen ik mijn Audi Hybride kreeg als leasebak, sindsdien zou ik niet meer anders willen. Wat een genot.quote:Op woensdag 28 september 2022 10:44 schreef Homey het volgende:
Een automaat rijdt zalig. Al toen ik mijn rijbewijs met schakel ging halen, had ik al door dat een automaat rijden veel relaxter is. Zeker in de stad. Sindsdien alleen automaat gereden. Fuck schakel. Ik rij iedereen eruit bij het stoplicht, mensen met schakel zijn veel langzamer.
Leuke aannameshow weerquote:Op woensdag 28 september 2022 10:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, kijk, het gaat je gewoon om de prijs, niet om de automaat. Heb je ook geen airco "nodig" zeker.
Wat is het vanochtend met die vergezochte onzin.quote:Op woensdag 28 september 2022 10:45 schreef Homey het volgende:
[..]
Als jij maximale moeite wil moet je niet in een auto stappen, maar de fiets pakken. Luilak.
Een typische bully, gaat huilen als er teruggeslagen wordt.quote:Op woensdag 28 september 2022 10:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat is het vanochtend met die vergezochte onzin.
Beetje moei van npcs die op een normale bijdrage in een discussie meteen apeshit gaan vergezeld van ongefundeerde en vergezochte aannamesquote:Op woensdag 28 september 2022 11:26 schreef kale_gehaktbal het volgende:
@:straatcommando., ga je verder wel lekker?
quote:Op woensdag 28 september 2022 09:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij zwengelt je auto natuurlijk nog aan, want startmotoren zijn voor luie varkens
Normale bijdrage?quote:Op woensdag 28 september 2022 11:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Beetje moei van npcs die op een normale bijdrage in een discussie meteen apeshit gaan vergezeld met ongefundeerde en vergezochte aannames
Bullshit, dit is expliciet vragen om reacties. Dus hou op met hyperventileren en gedraag je voortaanquote:Op woensdag 28 september 2022 09:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Een te vewachten ontwikkeling maar ook tekenend voor de minimale moeite maatschappij waar we in leven.
Als jij dat als uitlokken ziet voel je je waarschijnlijk persoonlijk aangevallen en daar kan ik precies niks aan doen. Want dat was niet de insteek van die opmerking.quote:Op woensdag 28 september 2022 11:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Normale bijdrage?
[..]
Bullshit, dit is expliciet vragen om reacties. Dus hou op met hyperventileren en gedraag je voortaan
Als ik de spot drijf door startmotoren iets voor luie varkens noem is dat een persoonlijke aanval? LOL.quote:Op woensdag 28 september 2022 11:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als jij dat als uitlokken ziet voel je je waarschijnlijk persoonlijk aangevallen en daar kan ik precies niks aan doen. Want dat was niet de insteek van die opmerking.
Vervolgens werd jij persoonlijk met die onzin van je en krijg je tegengas. Nou poe poe.
Haha en dan huilen over "bully's"quote:Op woensdag 28 september 2022 11:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als ik de spot drijf door startmotoren iets voor luie varkens noem is dat een persoonlijke aanval? LOL.
I rest my case.quote:Op woensdag 28 september 2022 11:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een persoonlijke aanval is meer dit
* Jan_Onderwater denkt dat Straatcommando beter eens in een warm gat kan roeren dan in de diesel.
Dat er in de toekomst alleen nog maar automaten zijn betekent niet dat je nog minimaal een jaar of 25 met handgeschakelde auto's zit.quote:Op maandag 26 september 2022 22:14 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Bron
Goede ontwikkeling. Schakelen is alsof je nog leert paardrijden want ‘handig’. Op naar de toekomst, zonder dit soort idioterie.
Dat ligt helemaal aan de CVT in kwestie. In mijn vorige auto (Honda civic hybrid) zat ook een cvt en ik heb me nog nooit geeergerd aan die bak, altijd alleen maar geprezen vanwege het compleet schokvrij schakelen en onbeperkt aantal versnellingen en de rust aan boord omdat de motor altijd op een zo laag mogelijk toerental kan lopen.quote:Op maandag 26 september 2022 23:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Aan CVT heb ik trouwens wel echt een broertje dood, dat vreselijke monotone doordringende motorgeluid als je wat meer gas geeft en de bak blijft hangen op een verhoogd toerental zonder over te schakelen zoals je normaal zou verwachten...
Zou natuurlijk ook kunnen dat men het gewoon doet omdat het makkelijker is, niet omdat ze te stom zijn voor schakelen. En ook goedkoper want je hebt niet veel lessen nodig. En je neemt in feite een hele verkeershandeling weg, dus slaag je ook makkelijker.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:36 schreef Metro2005 het volgende:
Je wilt ook wel eens een bestelbusje huren of je moet voor je werk een keer ergens heen met de bedrijfsauto of je krijgt een handgeschakelde leenauto mee. Ook beperkt het je keuze in de aanschaf van een auto enorm. Het is gewoon onhandig en als je niet volledig retard bent en echt alleen automaat kunt rijden moet je gewoon voor het normale rijbewijs gaan.
Neemt overigens niet weg dat een automaat heerlijk relaxed rijdt, zeker met filerijden.
Precies, nu lekker de makkelijke weg kiezen en daarna een kwart eeuw daar alleen maar nadeel van ondervinden.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:50 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Zou natuurlijk ook kunnen dat men het gewoon doet omdat het makkelijker is. En dus goedkoper want je hebt niet veel lessen nodig. En je neemt in feite een hele verkeershandeling weg, dus slaag je ook makkelijker.
Stoere man gespot. Laat me rijden, je rijdt in een zesdehands VW Golf?quote:Op woensdag 28 september 2022 12:25 schreef PzKpfw het volgende:
Automaten zijn voor bejaarden, vrouwen, homo's en mensen die anderzijds niet in staat zijn een voertuig fatsoenlijk te besturen.
Idd. Maar oude automaten rijden niet zo soepel. Sinds enkele jaren zijn automaten uitontwikkeld. Geen horten en stoten meer met snel optrekken en zo. Ik geloof echt dat wanneer iedereen zo'n chille automaat rijdt, er minder ongelukken gebeuren.quote:Op woensdag 28 september 2022 10:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja, toen ik in 1982 mijn rijbewijs haalde was een automaat nog geen dingetje, geen idee of Code 78 er toen al was. Ben met automaat begonnen toen ik mijn Audi Hybride kreeg als leasebak, sindsdien zou ik niet meer anders willen. Wat een genot.
Onzin. Ik heb sinds 10 jaar een rijbewijs en nooit per se in een schakelbak hoeven rijden. Altijd automaat, ook bij huurbakken of leenauto's van vrienden. Steeds meer mensen hebben een automaat. Schakel is echt ouderwets.quote:Op woensdag 28 september 2022 12:36 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat er in de toekomst alleen nog maar automaten zijn betekent niet dat je nog minimaal een jaar of 25 met handgeschakelde auto's zit.
Alleen een automaatrijbewijs willen halen, niet omdat je het niet kunt maar omdat je te lui bent om een skill te leren waar je nu wat aan hebt is gewoon niet zo slim.
Je wilt ook wel eens een bestelbusje huren of je moet voor je werk een keer ergens heen met de bedrijfsauto of je krijgt een handgeschakelde leenauto mee. Ook beperkt het je keuze in de aanschaf van een auto enorm. Het is gewoon onhandig en als je niet volledig retard bent en echt alleen automaat kunt rijden moet je gewoon voor het normale rijbewijs gaan.
Neemt overigens niet weg dat een automaat heerlijk relaxed rijdt, zeker met filerijden.
[..]
Dat ligt helemaal aan de CVT in kwestie. In mijn vorige auto (Honda civic hybrid) zat ook een cvt en ik heb me nog nooit geeergerd aan die bak, altijd alleen maar geprezen vanwege het compleet schokvrij schakelen en onbeperkt aantal versnellingen en de rust aan boord omdat de motor altijd op een zo laag mogelijk toerental kan lopen.
Die in Toyota's is daarentegen weer veel aanweziger, op het irritante af.
In ieder geval is een auto het enig waar ie in rijdtquote:Op woensdag 28 september 2022 13:01 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Stoere man gespot. Laat me rijden, je rijdt in een zesdehands VW Golf?
Fijn dat het voor jou werkt, ik vind het een onnodige beperking die je jezelf oplegt.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:23 schreef Homey het volgende:
[..]
Onzin. Ik heb sinds 10 jaar een rijbewijs en nooit per se in een schakelbak hoeven rijden. Altijd automaat, ook bij huurbakken of leenauto's van vrienden. Steeds meer mensen hebben een automaat. Schakel is echt ouderwets.
Toen ik een roadtrip in Namibië had was ik toch wel blij met mij schakelbak. Maar voor dagelijks gebruik is een automaat wel zo comfortabel.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:23 schreef Homey het volgende:
[..]
Onzin. Ik heb sinds 10 jaar een rijbewijs en nooit per se in een schakelbak hoeven rijden. Altijd automaat, ook bij huurbakken of leenauto's van vrienden. Steeds meer mensen hebben een automaat. Schakel is echt ouderwets.
Als je de Benelux niet uit gaat en of geen auto's in het buitenland gaat huren kun je prima af met een automaatrijbewijs.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:27 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Toen ik een roadtrip in Namibië had was ik toch wel blij met mij schakelbak. Maar voor dagelijks gebruik is een automaat wel zo comfortabel.
Mooi dat je laat zien dat je de ballen verstand hebt van autotechniek. Koppelingsplaten zijn gewoon een slijtageonderdeel. Een automatische transmissie wordt in de basis gemaakt voor de hele levensduur van de auto.quote:Op woensdag 28 september 2022 08:39 schreef GereDathan het volgende:
Dan ben je best een klapjosti, als je fatsoenlijk kan schakelen dan gaan je koppelingsplaten er niet aan.
Wat is volgens jou oud? Ik heb een Volvo 850 T-5R uit 1994 gehad met een old-school 4-traps automaat en die bak was heel erg soepel. Heeft in 350dkm nooit een hort of stoot of hick-up gehad. Wel laten flushen bij ongeveer 150dkm en 280dkm.quote:Op woensdag 28 september 2022 13:21 schreef Homey het volgende:
Idd. Maar oude automaten rijden niet zo soepel. Sinds enkele jaren zijn automaten uitontwikkeld. Geen horten en stoten meer met snel optrekken en zo.
Omdat er mensen zijn die wel wensen hebben?quote:Op woensdag 28 september 2022 10:22 schreef Morrigan het volgende:
Maar in hoeverre is dat laatste een probleem?
Schakelbak? Dat is zeker een overbodige beperking. Je gaat toch ook niet handmatig je autoramen opendraaien?quote:Op woensdag 28 september 2022 13:26 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Fijn dat het voor jou werkt, ik vind het een onnodige beperking die je jezelf oplegt.
Ja mensen ontlenen hun identiteit aan een schakelbak. Hoe kansloos. Ik kan me wel voorstellen dat je wil schakelen in een sportauto, maar voor de rest?quote:Op woensdag 28 september 2022 15:00 schreef DjVero het volgende:
Ik rijd liever in een handgeschakelde auto dan in een automaat. Ik heb een tijdje in Amerika gewoond en daar zijn automaten eerder de regel dan uitzondering. In een automaat had ik het gevoel meer passagier dan 'in control' te zijn, dus ik denk dat daar mijn voorkeur vandaan komt. Aan de andere kant, rijd ik wel weer liever op cruise control dan zelf mijn snelheid te controleren, dus tsja
Maar damn, ik wist niet dat het zulke sterke gevoelens bij mensen naar boven brengt
Tuurlijk wel, want geen airco.quote:Op woensdag 28 september 2022 16:57 schreef Homey het volgende:
[..]
Schakelbak? Dat is zeker een overbodige beperking. Je gaat toch ook niet handmatig je autoramen opendraaien?
Toch fijn dat er nieuwe, nationale onenigheid op ons wacht voor als we de zwartepietendiscussie hebben beslecht.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:00 schreef DjVero het volgende:
Maar damn, ik wist niet dat het zulke sterke gevoelens bij mensen naar boven brengt
Dan heb je ook wel een zeer specifieke wens. Ik denk dat de meeste mensen gewoon een auto willen die comfortabel is en voldoende ruimte heeft.quote:Op woensdag 28 september 2022 15:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat er mensen zijn die wel wensen hebben?
Wilde per se de 500 van mijn echtgenote vervangen voor een 500 Abarth. Die bestaat alleen met een handgeschakelde of een robotbak en de robotbak wilden wij niet.
Dat is waarschijnlijk ook wel zo.quote:Op woensdag 28 september 2022 17:18 schreef Morrigan het volgende:
Dan heb je ook wel een zeer specifieke wens. Ik denk dat de meeste mensen gewoon een auto willen die comfortabel is en voldoende ruimte heeft.
iedere bus heeft een automaat , vrachtwagens ookquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |