Rusland heeft de gebieden die het wilde hebben geannexeerd en de NAVO heeft geen keuze dan zich daarbij neer te leggen, tenzij de alliantie bereid is om het leven van vele Europeanen op het spel te zetten. Daar kun je je mogelijk nog niks bij voorstellen, echter als het wel gebeurt dan is het te laat en is het geen hihaho slava ukraini meer.quote:Op maandag 26 september 2022 18:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Fijn denk ik.
[..]
Misschien heb ik iets gemist, maar is dit referendum uitgeschreven door de regering van Zelensky?
[..]
Is een beetje raar excuus.
Dus in feite kan Rusland willekeurig grondgebied van andere landen innemen, en die kunnen daar dan niets tegen doen, want dan wordt Rusland boos...
Zo werkt het natuurlijk niet.
Oekraïne heeft gewoon het recht om zijn grondgebied te verdedigen. En een referendum at gun point, geïnitieerd door de agressor, is natuurlijk op geen enkele wijze legitiem te noemen.
[..]
Nee
[..]
Onzin.
Als Rusland met kernwapens begint is Rusland daarvoor verantwoordelijk.
Niet Zelensky, niet NAVO, niet schubbekutteveen of wat je ook maar kunt bedenken.
Dat is het vreemde in dit soort discussies. Dat Rusland gewoon carte blanche heeft om te doen wat ze willen, en dat alle schuld van de gevolgen daarvan automatisch ligt bij de rest van de wereld.
Waarom zijn ze dan allemaal gebied verloren de afgelopen weken?quote:Op maandag 26 september 2022 21:22 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Rusland heeft de gebieden die het wilde hebben geannexeerd
Of uit Kiev verdwenen?quote:Op maandag 26 september 2022 21:23 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Waarom zijn ze dan allemaal gebied verloren de afgelopen weken?
De annexatie word niet geacceptreerd en Putin heeft geen keuze dan zich daarbij neer te leggen, tenzij hij bereid is om het leven van vele Europeanen op het spel te zetten. Daar kun je je mogelijk nog niks bij voorstellen, echter als het wel gebeurt dan is het te laat en is het geen hihaho Ruski Vodka meer.quote:Op maandag 26 september 2022 21:22 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Rusland heeft de gebieden die het wilde hebben geannexeerd en de NAVO heeft geen keuze dan zich daarbij neer te leggen, tenzij de alliantie bereid is om het leven van vele Europeanen op het spel te zetten. Daar kun je je mogelijk nog niks bij voorstellen, echter als het wel gebeurt dan is het te laat en is het geen hihaho slava ukraini meer.
We pompen die Oekrainers vol met zoveel wapens, dat ze die veroverde gebieden terugveroveren. Dan is het toch hihaho slava ukraini.quote:Op maandag 26 september 2022 21:22 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Rusland heeft de gebieden die het wilde hebben geannexeerd en de NAVO heeft geen keuze dan zich daarbij neer te leggen, tenzij de alliantie bereid is om het leven van vele Europeanen op het spel te zetten. Daar kun je je mogelijk nog niks bij voorstellen, echter als het wel gebeurt dan is het te laat en is het geen hihaho slava ukraini meer.
De discussie ging, kort gezegd, over 'het recht van de sterkste'. Dus dat de wereld helaas niet altijd rechtvaardig is en macht vooral bepalend is. Daar werd op geantwoord dat de VS ook overal mee weg is gekomen, puur vanwege het feit dat ze de absolute wereldmacht zijn. Maar ze hebben nog nooit een kernmacht aangevallen, omdat ze zelf ook weten dat dat (deels) zelfmoord in zou kunnen houden.quote:Op maandag 26 september 2022 20:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Eh, volgens mij zie je de symmetrie tussen deze situatie en die in Vietnam even over het hoofd. Oekraïne is geen kernmacht (meer), Vietnam was dat ook niet. In Vietnam werd echter een oorlog uitgevochten tussen het Noorden dat gesteund werd door de Sovjet Unie en het zuiden gesteund door de VS.
Nee joh jij zoals Poetin tot voor kort weet totaal niet wat de militaire krachtsverhoudingen zijn. Poetin en Rusland hebben niets te willen, zo simpel is het. Het moment dat hij zijn nukes gaat bewegen weet Amerika dat zeer snel vanwege elke keer weer bewezen zeer accurate intelligence en gaat het scenario in werking dat ze hem of uitschakelen of gewoon zoals Saddam Hussein uit de grond komen halen. Jij denkt dat ze hem rustig eerst zijn nukes laten ophalen, monteren op lange afstandsraketten en/of onderzeeers en al die tijd ze toekijken en slechts wachten totdat die ze afvuurt? 🤣quote:Op maandag 26 september 2022 21:22 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet.quote:Op maandag 26 september 2022 20:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Of denk je dat deze afweging nieuw is voor de Internationale Politiek?
Dat zou misschien wel verstandig zijn om te doen inderdaad. Lastige discussie in ieder geval.quote:Op maandag 26 september 2022 20:24 schreef zalkc het volgende:
[..]
Pfff.. deze groep moet je eigenlijk in een interneringskamp gaan plaatsen als neutraal land, het zijn in basis gevluchte militairen.
Volgens mij heb ik het enig mogelijke realistische antwoord al gegeven. Toegeven aan offensieve dreiging met kernwapens is het einde van onze militaire kracht, het einde van de effectiviteit van NATO in essentie.quote:Op maandag 26 september 2022 21:44 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet.
De vraag was: "hoe moet je het serieus nemen van nucleaire dreiging vormgeven?"
Daar antwoord ik op dat je er rekening mee moet houden dat die dreiging realiteit kan worden en geef twee suggesties voor opties:
- je blijft op dezelfde voet doorgaan en aanvaardt dat risico
- je vindt het belangrijk om dat te voorkomen en biedt aan om te gaan praten over voorwaarden voor een wapenstilstand, ook als je die onrechtvaardig vindt.
Maar volgens jou is dat geen antwoord op de vraag. Hoe moet een antwoord op die vraag er dan wel uitzien volgens jou?
Kijk, nu ben je al iets duidelijker.quote:Op maandag 26 september 2022 21:44 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet.
De vraag was: "hoe moet je het serieus nemen van nucleaire dreiging vormgeven?"
Daar antwoord ik op dat je er rekening mee moet houden dat die dreiging realiteit kan worden en geef twee suggesties voor opties:
- je blijft op dezelfde voet doorgaan en aanvaardt dat risico
- je vindt het belangrijk om dat te voorkomen en biedt aan om te gaan praten over voorwaarden voor een wapenstilstand, ook als je die onrechtvaardig vindt.
Maar volgens jou is dat geen antwoord op de vraag. Hoe moet een antwoord op die vraag er dan wel uitzien volgens jou?
Tuurlijk heeft de Navo een keuze. En dat is precies wat we nu doen.quote:Op maandag 26 september 2022 21:22 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Heb je in het dagelijks leven ook zo’n instelling? Als iemand in je bek schijt slik je het ook maar door om er vanaf te zijn?quote:Op maandag 26 september 2022 21:22 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Maak je nu een grapje? Dit staat echt letterlijk in mijn post die je quotte en waarop jij antwoordt: "dat is geen antwoord op de vraag."quote:Op maandag 26 september 2022 21:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kijk, nu ben je al iets duidelijker.
Iemand die oprecht ongerust lijkt over wat deze jongens gaat overkomen. Had ik eigenlijk niet verwacht in dat leger. De speech verklaard wel waarom alle Russische stellingen voornamelijk lijken te bestaan uit burgerspullen.quote:Op maandag 26 september 2022 21:45 schreef ExTec het volgende:
Over de uitrusting van nieuwe rekruten.
[ twitter ]
Klopt, maar het dilemma waar je hier mee zit als overige kernmachten, is dat je het idee dat (dreigen met) offensieve kernwapens ook simpelweg niet kunt toestaan omdat dan ook het hek van de dam is. Zoals ik al eerder heb uitgelegd is er vanuit het Westen, en nogmaals, met name door de enige Westerse militaire mogendheid die er toe doet, de VS, al behoorlijk voorzichtig omgesprongen met de situatie om daadwerkelijke dreiging jegens Rusland te voorkomen. Er kan natuurlijk ook best gepraat worden met Rusland, maar dat betekent niet dat er zo maar kan worden toegegeven, juist ook omdat nucleair dreigen dan plots een effectief offensief wapen is geworden.quote:Op maandag 26 september 2022 21:31 schreef Repentless het volgende:
[..]
Waar het hier echter om gaat, is of er een moment komt dat Rusland zich door de steun van het westen aan Oekraïne in zijn voortbestaan bedreigd voelt omdat het direct aan hun landsgrenzen is en dus nucleaire wapens als ultimatum gaat hanteren om dat te voorkomen. Los van of die bedreiging van hun voortbestaan realistisch of onrealistisch is, terecht of onterecht, dat maakt niet zoveel uit als ze het zelf wel zo zien en daar naar handelen. Dit onder de categorie "last resort". Dus: of inbinden, of totale destructie. Een laatste pressiemiddel met als doel verlies te voorkomen, hopende dat men het deze totale vernietiging niet waard vindt.
Ik neem aan dat ze zelf ook wel weten dat de inzet van dit middel betekent dat het niet langer een proxy-oorlog met het westen zal zijn, maar een directe oorlog ontketent. En directe aanvallen van kernmachten op elkaar zet mijns inziens een kettingreactie van totale vernietiging in gang, waar niemand als winnaar uit kan komen.
Enorme bullshit reden om iemand asiel te geven.quote:Op maandag 26 september 2022 20:12 schreef Slayage het volgende:
[..]
Heel veel Syriërs ontvluchten het land omdat ze opgeroepen worden voor de dienstplicht. Geldt ook voor de Eritreers in ons land. Zowel Syriërs als Eritreers krijgen bijna zonder uitzondering altijd asiel.
Er was zo'n kamp in Groningen. De soldaten daar mochten gewoon naar buiten en werden vriendjes met de locals. Denk niet dat we hetzelfde zouden meemaken met een meute stomdronken Russen.quote:Op maandag 26 september 2022 20:24 schreef zalkc het volgende:
[..]
Pfff.. deze groep moet je eigenlijk in een interneringskamp gaan plaatsen als neutraal land, het zijn in basis gevluchte militairen.
quote:For a generation, the U.S. “triad” of nuclear-capable bombers, submarines, and ICBMs has inched toward obsolescence as the nation focused on other pressing security threats like terrorism and cyberattacks. Today these Cold War weapons are years beyond their intended service lives, resulting in exhaustive maintenance shifts and dwindling supplies of spare parts.
That leaves the U.S. facing unappealing choices. It can keep the current fleet, but at increasing cost—the price of ICBM maintenance alone has risen 17% over the past half-decade, to nearly $482 million per year. It can retire some of its nuclear forces, potentially upsetting the global strategic balance that is designed to ensure that if any one country starts a nuclear war, all will be annihilated in it. What the Pentagon wants to do is spend an estimated $1 trillion or more in the coming decades to replace all three legs of the triad.
Dat is niet waar.quote:Op maandag 26 september 2022 21:22 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Rusland heeft de gebieden die het wilde hebben geannexeerd
NAVO is geen partij in deze.quote:en de NAVO heeft geen keuze dan zich daarbij neer te leggen, tenzij de alliantie bereid is om het leven van vele Europeanen op het spel te zetten.
Tja, waarom moet Oekraïne rekening houden met jouw angstgevoelens?quote:Daar kun je je mogelijk nog niks bij voorstellen, echter als het wel gebeurt dan is het te laat en is het geen hihaho slava ukraini meer.
Zeer motiverend ditquote:Op maandag 26 september 2022 21:45 schreef ExTec het volgende:
[ twitter ]
Ik vind je 2e post toch echt iets duidelijker.quote:Op maandag 26 september 2022 21:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maak je nu een grapje? Dit staat echt letterlijk in mijn post die je quotte en waarop jij antwoordt: "dat is geen antwoord op de vraag."
Daar hadden ze de peacekeepers voor. Het is mij onbekend waarom ze die de deur uit hebben gedaan ipv de veel oudere minute man icbms.quote:Op maandag 26 september 2022 22:05 schreef Hyperdude het volgende:
Uitgebreid artikel over onderhoud ICBM's in de Midwest van de VS.
Wat een oude meuk. Wil niet weten hoe de raketten in Norilsk of Irkutsk er bij staan.
https://time.com/6212698/nuclear-missiles-icbm-triad-upgrade/
[..]
Dat laatste wat die feeks komt er wel weer gemeend uit: zorg goed voor elkaar met een snikquote:Op maandag 26 september 2022 21:45 schreef ExTec het volgende:
[ twitter ]
Ja dus als je op m'n vraag antwoord moet geven.quote:Op maandag 26 september 2022 20:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
War is hell. Maar mijn (en zijn) argumenten blijven hetzelfde.
Gaat de uitkomst anders zijn voor jou of mij als die knop wordt ingedrukt?quote:Op maandag 26 september 2022 20:40 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Stoere woorden.
Benieuwd of dat nog steeds zo is als het toch extreem fout gaat. Zit nog steeds een groot verschil tussen je als een doodsbang schoothondje je hok in te laten duwen en wel alert zijn en serieus rekening houden met de kans dat hij ook wel eens toch op die knop kan gaan drukken. Die dreiging bagatelliseren kan best wel verkeerd uitpakken als dat massaal genoeg gebeurd.
[..]
Zal er vanuit de VS ook (actief) gewerkt worden aan interne destabilisering, of is de tacktiek toch vooral gericht op UA voldoende wapens te geven waarmee zij in staat zijn hun status quo te behouden of hooguit kleine offensieve operaties uit te voeren om zodoende verdere escalatie te voorkomen omdat de VS het risico op gebruik van nucleaire wapens serieus neemt?quote:Op maandag 26 september 2022 21:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, maar het dilemma waar je hier mee zit als overige kernmachten, is dat je het idee dat (dreigen met) offensieve kernwapens ook simpelweg niet kunt toestaan omdat dan ook het hek van de dam is. Zoals ik al eerder heb uitgelegd is er vanuit het Westen, en nogmaals, met name door de enige Westerse militaire mogendheid die er toe doet, de VS, al behoorlijk voorzichtig omgesprongen met de situatie om daadwerkelijke dreiging jegens Rusland te voorkomen. Er kan natuurlijk ook best gepraat worden met Rusland, maar dat betekent niet dat er zo maar kan worden toegegeven, juist ook omdat nucleair dreigen dan plots een effectief offensief wapen is geworden.
De situatie in Rusland is complex. Het is niet zo dat ze daar een zwaar gemotiveerd en goed getraind militair apparaat hebben en een bevolking die als één man achter hun leider staat. Dat zie je aan de mobilisatie wel. Het is te hopen dat er juist intern meer gaat spelen, want dat is vrees ik de enige manier om echt structureel te deëscaleren.
Die weet gewoon dat 2/3 nooit meer thuis zal komen.quote:Op maandag 26 september 2022 22:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat laatste wat die feeks komt er wel weer gemeend uit: zorg goed voor elkaar met een snik
Dat kunnen ze tegelijkertijd en doen ze ook. Het ene is een militaire taak, het andere mogen de inlichtingendiensten doenquote:Op maandag 26 september 2022 22:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zal er vanuit de VS ook (actief) gewerkt worden aan interne destabilisering, of is de tacktiek toch vooral gericht op UA voldoende wapens te geven waarmee zij in staat zijn hun status quo te behouden of hooguit kleine offensieve operaties uit te voeren om zodoende verdere escalatie te voorkomen omdat de VS het risico op gebruik van nucleaire wapens serieus neemt?
"Het enig mogelijke realistische antwoord" bestaat niet en is arbitrair.quote:Op maandag 26 september 2022 21:52 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik het enig mogelijke realistische antwoord al gegeven. Toegeven aan offensieve dreiging met kernwapens is het einde van onze militaire kracht, het einde van de effectiviteit van NATO in essentie.
Oekraïne mag over een wapenstilstand praten wanneer haar dat uitkomt, wij blijven simpelweg Oekraïne in zoveel mogelijk opzichten steunen omdat dat, naast ethisch juist, vooral ook in ons gezamenlijke belang is.
Als dat reden is voor Putin om kernwapens in te zetten dan is dat zijn en enkel zijn keuze. Wij kunnen niet onze koers daardoor laten bepalen, nooit!
Geen moordenaar willen zijn (geen soldaat, geen dienstplicht) is best goede reden.quote:Op maandag 26 september 2022 21:59 schreef franske19 het volgende:
[..]
Enorme bullshit reden om iemand asiel te geven.
Jij bent toch degene die altijd hoopt op een tactische nuke?quote:Op maandag 26 september 2022 20:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
En dan? Het einde van de wereld riskeren? Volgens mij zijn heel veel mensen vergeten wat een all out nucleaire oorlog betekend.
Tja, dat kan. Ze zijn zowel qua strekking als bewoording vrijwel identiek.quote:Op maandag 26 september 2022 22:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind je 2e post toch echt iets duidelijker.
quote:
Mooizo, dit is wat we meer nodig hebben. Heftige interne onrust, ik hoop dat het nog veel heftiger gaat worden.quote:
Moslims gebruiken om moslims te onderdrukken. Well played Vlad.quote:
Ja, ik neem het serieus.quote:Op maandag 26 september 2022 22:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja dus als je op m'n vraag antwoord moet geven.
Nee, dat is geen optie. Putin stopt niet, dat kan ie zich niet veroorloven en het geeft aan andere (toekomstige) kernmachten vrijmacht om hetzelfde spelletje te spelen.quote:Op maandag 26 september 2022 22:44 schreef Repentless het volgende:
We hebben de mogelijkheid om te zorgen dat het niet gebeurt door bepaalde eisen in te willigen.
Dat Poetin niet stopt lijkt me ook wat te zwart wit. Hij kan het zich nu niet veroorloven, daarom moet die situatie eerst zo veranderen dat zijn "bevolking" het van hem verlangt. Als hij nu stopt is dat inderdaad gezichtsverlies, maar als er over 2 jaar honderdduizenden doden verder zijn en het kan worden afgesloten met behoud van de Krim en een referendum in DPR/LPR dan is de publieke opinie daar best wel voor te porren. En als het inderdaad zo lang gaat duren is het voor Ukraine ook wel een keer best geweest, die afvallige gebieden zullen toch alleen maar problemen blijven opleveren en je wil een keer verder.quote:Op maandag 26 september 2022 23:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat is geen optie. Putin stopt niet, dat kan ie zich niet veroorloven en het geeft aan andere (toekomstige) kernmachten vrijmacht om hetzelfde spelletje te spelen.
We kunnen terug dreigen en (op zeer gewelddadige wijze) de troep opruimen als ie het toch doet.
Hij heeft niks te willen,. Hij moet zijn meester gehoorzamen. Kadyrov heeft alles wat hem dierbaar is te danken aan zijn loyaliteit aan Putin. Daar gaat hij echt niet tegen in.quote:Op maandag 26 september 2022 22:55 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Zal hij daar wel echt zin in hebben? Aangezien hij met vakantie wilde...
Zo lang duurt het niet. Ik geef de Ukrainers een jaar om de bezette gebieden terug te veroveren. Ik denk niet dat Putins regime nog een jaar overeind blijft in dit tempo.quote:Op maandag 26 september 2022 23:08 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dat Poetin niet stopt lijkt me ook wat te zwart wit. Hij kan het zich nu niet veroorloven, daarom moet die situatie eerst zo veranderen dat zijn "bevolking" het van hem verlangt. Als hij nu stopt is dat inderdaad gezichtsverlies, maar als er over 2 jaar honderdduizenden doden verder zijn en het kan worden afgesloten met behoud van de Krim en een referendum in DPR/LPR dan is de publieke opinie daar best wel voor te porren. En als het inderdaad zo lang gaat duren is het voor Ukraine ook wel een keer best geweest, die afvallige gebieden zullen toch alleen maar problemen blijven opleveren en je wil een keer verder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |