abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206086166
Het aantal ultrakorte vluchten van en naar Nederlandse luchthavens blijft stijgen. Privévliegtuigen van zakenmensen en de overheid vliegen honderden extreem korte vluchten per jaar. Bijvoorbeeld van Amsterdam naar Rotterdam, met een grote belasting voor het milieu tot gevolg.

RTL Nieuws inventariseerde de vliegbewegingen op basis van data van Flightradar en WingX. In totaal waren er in Nederland tot en met augustus dit jaar 1868 privévluchten van minder dan 200 kilometer. Dat zijn bijvoorbeeld vluchten van Amsterdam naar Rotterdam (51km), Maastricht-Luik (44km) of Eindhoven-Antwerpen (80km). Dit jaar zijn er al 28 procent meer van dit soort korte vluchten dan in dezelfde periode in 2019.

De ultrakorte vluchten maken 9 procent uit van het totaal aan privévluchten. In de eerste 8 maanden van dit jaar telden Nederlandse luchthavens 21.653 privévluchten, een stijging van 38 procent vergeleken met 2019.

Lege taxivluchten voor kabinet
Ook de Nederlandse regeringstoestellen vliegen regelmatig tussen Nederlandse luchthavens, dit jaar al zeker 26 keer. Dat gebeurt meestal om een minister op te halen, om die vervolgens naar de uiteindelijke bestemming te vliegen. De overheid heeft één zakenjet gestationeerd in Amsterdam, en één in Eindhoven.

Zo bracht het vliegtuig de PH-GOV op 14 maart dit jaar minister Ollongren van Defensie naar Londen vanuit Amsterdam. Maar op de terugweg werd ze afgezet in Rotterdam, waarna deze Boeing 737 leeg terugvloog naar Schiphol. Het andere toestel, een Gulfstream, vloog op 14 april eerst leeg vanuit Eindhoven naar Rotterdam, om vanuit daar naar Bulgarije te vliegen. Op de terugweg vloog men eerst weer terug naar Rotterdam, om dan weer leeg naar Eindhoven te gaan.

In een reactie zegt Defensie dat het gebruikelijk is om bewindspersonen op te halen op doorreis naar een buitenlandse bestemming. "De reden dat men niet opstapt op Vliegbasis Eindhoven is vanwege het feit dat de meeste passagiers een functionele relatie hebben met Den Haag. Door daar op te stappen, kan hun tijd efficiënter ingedeeld worden", aldus een woordvoerder van het ministerie van Defensie.

Uit gegevens blijkt dat dit niet alleen in 2022 is gebeurd. De afgelopen jaren vlogen de regeringstoestellen vaker zonder passagiers tussen Nederlandse luchthavens.

1000 liter kerosine voor 20 minuten tijdwinst :o
Korte vluchten leveren een grote belasting op voor het milieu, stelt universitair docent Joris Melkert. Hij is als luchtvaartdeskundige verbonden aan de TU Delft. Voor een tochtje Amsterdam-Rotterdam verbruikt de PH-GOV ongeveer 1000 tot 1200 liter kerosine.
quote:
En dat terwijl vertrek vanaf Rotterdam Airport voor een minister vanuit Den Haag slechts 20 minuten reistijd scheelt ten opzichte van een vertrek vanaf Schiphol.
:')

Vanuit milieuoogpunt is zo'n korte vlucht niet verstandig, stelt Melkert. "Dan zou je zeggen: laat de minister dan even naar Amsterdam rijden met zijn dienstauto, dan heb je veel minder uitstoot." Want zo'n ritje met de auto betekent een uitstoot van zo'n 8,5 kilo CO2, terwijl het regeringstoestel naar Rotterdam laten komen ongeveer 2500 kilo CO2 kost.

Volgens Melkert is het zaak om efficiënter om te gaan met privé-toestellen, zodat de nadelen van deze vorm van transport kleiner worden. "Probeer in de planning bij het vertrek van dit soort vluchten rekening te houden met minimale milieu-impact. Probeer ook zoveel mogelijk mensen tegelijk mee te nemen op zo’n vlucht. En probeer de vliegtuigen niet leeg te laten vliegen. Dat is helemáál zonde."

Mark Rutte en Rob Jetten vlogen dit jaar met het regeringstoestel naar Denemarken voor een bijeenkomst over duurzame energie :') _O- . De privéjet moest voor die vlucht 9.000 kilometer leeg vliegen.

Toch zijn het niet alleen ultrakorte vluchten waarop de overheid regelmatig regeringsvliegtuigen leeg laat vliegen om ministers op te halen, zo blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Zo werd op 18 mei van dit jaar, de PH-GOV leeg vanuit Tel Aviv naar Rotterdam gevlogen.
quote:
Dit werd gedaan om vervolgens premier Rutte en minister Jetten heen en weer te vliegen naar een conferentie over duurzame energie in het Deense Esbjerg.
:') _O- Het toestel vloog daarna vanuit Amsterdam weer 9000 kilometer leeg terug naar Tel Aviv, om minister Hoekstra op te halen van zijn bezoek aan de Palestijnse gebieden.

quote:
Het ministerie van Buitenlandse Zaken wilde geen antwoord geven op de vraag waarom minister Hoekstra niet met een lijnvlucht vanuit Tel Aviv teruggevlogen kon worden. Een woordvoerder stelde alleen dat voor iedere vlucht 'een serieuze en weloverwogen afweging' wordt gemaakt.
:') :')

Zakenmensen
Het merendeel van de ultrakorte vluchten binnen Nederland worden gemaakt door privévliegtuigen van zakenmensen. Zo maakte het toestel van de CEO van Jumbo, Frits van Eerd, sinds januari zeker 24 vluchten met zowel een start en een landing op een Nederlandse of Belgische luchthaven. Het vliegtuig van ondernemersechtpaar Nikkie Plessen en Ruben Bontekoe vloog 10 ultrakorte vluchten. En het toestel waar cosmeticakoning Raymond Cloosterman (oprichter Rituals) mede-eigenaar van is, vloog het afgelopen jaar zeker 30 ultrakorte vluchten binnen Nederland of België.

Dat betekent niet dat deze korte vluchten ook echt allemaal door deze ondernemers zijn gemaakt. Veel eigenaren van privétoestellen verhuren hun kist namelijk ook via chartermaatschappijen. Zo laat Cloosterman in een reactie weten dat hij het toestel dit jaar zelf slechts twee keer heeft gebruikt, beide keren voor een zakelijke reis in het buitenland.

Ook Ruben Bontekoe vertelt dat hij dit jaar slechts één ultrakorte vlucht maakte, de overige vluchten binnen Nederland was het toestel verhuurd aan een andere partij. Zelf maakte hij vanuit Amsterdam een keer een tussenstop in Maastricht, onderweg naar Ibiza, om bekenden op te halen. Frits van Eerd was niet bereikbaar voor commentaar over het vluchtpatroon van de PH-CJM.

Wie hebben er een privéjet?
In het Nederlandse luchtvaartregister staan ruim veertig zakelijke of privéjets ingeschreven. Bijvoorbeeld de jet van Formule 1-coureur Max Verstappen en het privévliegtuig van John de Mol, met de naar Talpa vernoemde naam PH-TLP.

Veel van deze jets zijn niet alleen voor eigen gebruik, maar worden ook verhuurd. Dat gebeurt ook met de privéjet van Nikkie Plessen en haar partner Ruben Bontekoe. Ook de directies van Shell en RTL hebben de beschikking over meerdere jets om op en neer te vliegen naar de hoofdkantoren in respectievelijk Londen en Luxemburg.

Ook branche niet blij
Korte vluchten zijn volgens de zakelijke luchtvaartsector een bijproduct van het verhuren van de toestellen en worden ook wel positioneringsvluchten genoemd. Volgens Robert Baltus van de EBAA, de brancheverenging van privéjetbedrijven, zijn zij zelf ook niet blij met die korte vluchten. Ze zijn immers belastend voor het toestel en daardoor relatief duur.

"Het kan zijn dat een vlucht ’s nachts is binnengekomen op Rotterdam en de volgende dag van Amsterdam voor een andere klant moet vertrekken. Je wil het liever niet, maar het toestel moet dan wel daarheen", zegt Baltus. Volgens de branche zijn korte vluchten soms ook nodig in verband met onderhoud.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ten-privevliegtuigen

Raar dat het vertrouwen in de regering op het dieptepunt is :|W
Robje Jetten :') met zijn 60.000.000.000 voor co2 ondertussen ^p^ ^p^
Om te :r

[ Bericht 1% gewijzigd door ikweethetookniet op 24-09-2022 14:21:57 ]
  zaterdag 24 september 2022 @ 14:26:28 #2
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_206086230
Snelle zakelijke vluchten door politici en andere belangrijke personen, voor belangrijk overleg en economisch gewin, verdienen m.i. voorrang op het klimaat.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_206086258
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:26 schreef Scjvb het volgende:
Snelle zakelijke vluchten door politici en andere belangrijke personen, voor belangrijk overleg en economisch gewin, verdienen m.i. voorrang op het klimaat.
Precies. Wat kan mij die planeet nou boeien? Als ik maar centjes in m'n zak heb.

:')
  zaterdag 24 september 2022 @ 14:41:40 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206086334
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:26 schreef Scjvb het volgende:
economisch gewin verdient m.i. voorrang op het klimaat.
Precies het stompzinnig door winstbejag gemotiveerd kortetermijndenken waardoor we onze leefomgeving op allerlei manieren verkwanselen.
Huilen dan.
  zaterdag 24 september 2022 @ 14:42:28 #5
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_206086341
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:30 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Precies. Wat kan mij die planeet nou boeien? Als ik maar centjes in m'n zak heb.

:')
Jazeker, dat is hier min of meer nu eenmaal de werkelijkheid.

Ondanks alle voors en tegens tijdens deze vrij doorgeslagen klimaatcrisis (met oog op 'wat kan mij die planeet nou boeien?'), heeft men publiekelijk ook weer voordeel aan politieke manoeuvres evenals het reilen en zeilen binnen het zakenleven met alle geldstromen van dien. Soms nog wel tot rijkelijk aan toe.

''Tijd is geld'', tevens een oud gezegde dat meestal gedegen hout snijdt.

:Y)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_206086367
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:42 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Jazeker, dat is hier min of meer nu eenmaal de werkelijkheid.

Ondanks alle voors en tegens tijdens deze vrij doorgeslagen klimaatcrisis (met oog op 'wat kan mij die planeet nou boeien?'), heeft men publiekelijk ook weer voordeel aan politieke manoeuvres evenals het reilen en zeilen binnen het zakenleven met alle geldstromen van dien. Soms nog wel tot rijkelijk aan toe.

''Tijd is geld'', tevens een oud gezegde dat meestal gedegen hout snijdt.

:Y)
Dan lopen ze die 20 minuten maar in, door in de kamer elkaar 20 minuten minder vliegen af te vangen of gewoon antwoord op vragen te geven zodat het debat sneller verloopt
I'm sliding like a lizard on my belly and back
  zaterdag 24 september 2022 @ 14:51:46 #7
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_206086436
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:44 schreef the-eye het volgende:

[..]
Dan lopen ze die 20 minuten maar in, door in de kamer elkaar 20 minuten minder vliegen af te vangen of gewoon antwoord op vragen te geven zodat het debat sneller verloopt
:D
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_206086481
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:42 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Jazeker, dat is hier min of meer nu eenmaal de werkelijkheid.

Ondanks alle voors en tegens tijdens deze vrij doorgeslagen klimaatcrisis (met oog op 'wat kan mij die planeet nou boeien?'), heeft men publiekelijk ook weer voordeel aan politieke manoeuvres evenals het reilen en zeilen binnen het zakenleven met alle geldstromen van dien. Soms nog wel tot rijkelijk aan toe.

''Tijd is geld'', tevens een oud gezegde dat meestal gedegen hout snijdt.

:Y)
Dit is nou de exacte mindset die mensen op het werk, zakenlui en politici hebben als ze zaken gedaan willen krijgen.
Misschien moeten ze overschakelen op ander gedrag, zodat de mindset veranderd kan worden.
En tijd niet langer afhankelijk te maken en/of evenredig te stellen aan geld, waarmee de natuur de tijd krijgt om de zaken bij te benen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_206086514
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
De ultrakorte vluchten maken 9 procent uit van het totaal aan privévluchten. In de eerste 8 maanden van dit jaar telden Nederlandse luchthavens 21.653 privévluchten, een stijging van 38 procent vergeleken met 2019.
Nou nou, 9% op 21.000 vluchten. En hoeveel daarvan zijn er dan van de regering? En wat is dan daarvan de netto extra uitstoot aan broeikasgassen?

Gewoon weer een stompzinnig staaltje 'willekeurige statistiek'+'neemt toe'+'regering' = BOOS OP D66!!!!!! :')
pi_206086536
Het is simpelweg kijken naar gedrag van beleidsmakers om te kijken of je ze serieus moet nemen, ik blijf het zeggen. Zeker als het om radicaal revolutionair beleid gaat.
U wilt de wereld anders en iedereen dit opleggen? Dan begin maar met het gewenste verdrag zelf te vertonen. Dit is immers de ideale wereld waar naar gestreefd wordt door diegenen. En goed gedrag doet volgen.
Rules for thee but not for me valt bijzonder slecht bij de bevolking.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206086641
Behalve eentje, Kaag.......die gaat op haar bezem.
  zaterdag 24 september 2022 @ 15:22:43 #12
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_206086660
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 15:20 schreef etuiedelapiel het volgende:
Behalve eentje, Kaag.......die gaat op haar bezem.
:D

Toegegeven, wel een goeie!

Niet mijn favoriet als politici :) ;)
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_206086680
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:44 schreef the-eye het volgende:

[..]
Dan lopen ze die 20 minuten maar in, door in de kamer elkaar 20 minuten minder vliegen af te vangen of gewoon antwoord op vragen te geven zodat het debat sneller verloopt
als iemand antwoord geeft op een vraag dan is die persoon per definitie geen politicus en hoort die niet in de 2de kamer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206086760
het volk mag de rambam krijgen als de hoge heren hun snoepreisjes maar kunnen maken

het kan niet lang meer duren dat deze mensen afgezet gaan worden
pi_206086764
Tijd is geld he
pi_206086788
Die Bontekoe liegt, weet dat die dit jaar twee keer met zijn zoon heeft gevlogen.
  zaterdag 24 september 2022 @ 15:47:56 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206086856
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 15:03 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Nou nou, 9% op 21.000 vluchten. En hoeveel daarvan zijn er dan van de regering? En wat is dan daarvan de netto extra uitstoot aan broeikasgassen?

Gewoon weer een stompzinnig staaltje 'willekeurige statistiek'+'neemt toe'+'regering' = BOOS OP D66!!!!!! :')
Weer een duidelijk "Ome Harry heeft teveel borrels op"-topic
pi_206086860
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:59 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Dit is nou de exacte mindset die mensen op het werk, zakenlui en politici hebben als ze zaken gedaan willen krijgen.
Misschien moeten ze overschakelen op ander gedrag, zodat de mindset veranderd kan worden.
En tijd niet langer afhankelijk te maken en/of evenredig te stellen aan geld, waarmee de natuur de tijd krijgt om de zaken bij te benen.
Die gaan absoluut niet vanuit zichzelf overschakelen op ander gedrag of een andere mindset. Dat gebeurt pas met dwang. Van de overheid. Die het zelf blijkbaar doodnormaal vindt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_206086878
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 15:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Weer een duidelijk "Ome Harry heeft teveel borrels op"-topic
Och, gebeurt maar een paar keer dus dan is het prima?

Zo gooit mijn buurman ook maar een paar keer per jaar, zijn huisvuil in de gracht achter zijn huis.

Weer een duidelijk 'coalitie-stemmers kunnen niet kritisch zijn op hun eigen partij'.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 24 september 2022 @ 16:02:40 #20
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_206086954
Asociale buur dan, @probeer Zo'n buurt! :|W
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_206086966
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 september 2022 16:02 schreef Scjvb het volgende:
Asociale buur dan, @:probeer Zo'n buurt! ;)

:|W
Prima buurt. Buurman heeft een steekje los.

Maar het gebeurt nauwelijks, dus maakt niets uit /s.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 24 september 2022 @ 16:04:23 #22
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_206086967
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 16:03 schreef probeer het volgende:

[..]
Prima buurt. Buurman heeft een steekje los. Maar het gebeurt nauwelijks, dus maakt niets uit /s.
Goed, dat kan natuurlijk ook.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_206087050
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 15:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Weer een duidelijk "Ome Harry heeft teveel borrels op"-topic
Als inhoudelijk reageren te moeilijk is ......
pi_206087228
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 15:52 schreef probeer het volgende:

[..]
Och, gebeurt maar een paar keer dus dan is het prima?

Zo gooit mijn buurman ook maar een paar keer per jaar, zijn huisvuil in de gracht achter zijn huis.

Weer een duidelijk 'coalitie-stemmers kunnen niet kritisch zijn op hun eigen partij'.
:')
Hoeveel schade doet dit netto? En hoe nadelig is het alternatief? Dit is echt zulk kansloos we-zijn-oppositie-dus-we-zijn-boos gehuil, man man man. Mark Rutte vliegt de avond na de APB nog even naar New York om daar de VN Vergadering toe te spreken en sinds kort mag ie niet meer naar zijn werk fietsen omdat ie te zwaar beveiligd moet worden. Misschien kan RTL nog even uitzoeken hoeveel extra uitstoot dat oplevert zodat jij je lol weer op kan met boos worden om vermeende hypocrisie :')

Ik zou me druk maken om echte problemen ipv gerommel in de marge dat hoofdzakelijk plaatsvindt vanuit het redelijke idee om werkgemak te verschaffen voor degenen van wie ongeveer 24/7 verwacht wordt dat ze overal acte de presence geven namens Nederland, maar dat ben ik.
pi_206087444
quote:
Nikkie Plessen
Imagine the smell.
pi_206087490
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Precies het stompzinnig door winstbejag gemotiveerd kortetermijndenken waardoor we onze leefomgeving op allerlei manieren verkwanselen.
Dit inderdaad

En ook puur economisch bekeken is het ook ontzettend dom om klimaatverandering te negeren. Niets doen aan klimaatverandering wordt pas écht een duur geintje.
  zaterdag 24 september 2022 @ 17:22:57 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206087550
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 15:52 schreef probeer het volgende:

[..]
Och, gebeurt maar een paar keer dus dan is het prima?

Zo gooit mijn buurman ook maar een paar keer per jaar, zijn huisvuil in de gracht achter zijn huis.

Weer een duidelijk 'coalitie-stemmers kunnen niet kritisch zijn op hun eigen partij'.
Ministers hebben nou eenmaal geen normale baan dus is hun vervoer ook niet per se normaal. Bovendien wordt het ook grotendeels voor hen geregeld in plaats van dat ze zelf hun vervoer moeten regelen.

Natuurlijk mogen we het best eens hebben over of dat niet anders kan. Wan dat iets de gewoonte is, betekent niet dat het zo moet blijven. Dus prima als men de discussie aan gaat over een meer energie-efficiente agenda indeling. Ieder moet immers zijn bijdrage doen.

Maar al het platte gebrul uit dit topic is daar helemaal geen aanzet toe. Dat is eerder een hoop afgunst en standaard "de hoge heren in Den Haag"-gedoe. Daar kun je qua discussie echt helemaal niets mee.
pi_206087816
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 16:44 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
:')
Hoeveel schade doet dit netto?
Zelfs al zou de gehele regering, TK en EK alleen nog maar met helikopter of vliegtuig reizen, ook voor de dagelijkse en vergeten boodschappen, dan zou het netto amper schade doen. Ze zijn immers niet met zo velen. De carbon footprint van ~250 mensen op 7/7,5 miljard boeit niets. Niet eens een druppel op een gloeiende plaat. Het gaat om de boodschap die ze daarmee uitdragen, het voorbeeld wat ze daarmee stellen.

En eh, ben je het dan voorts ook eens met de klimaatcrisis-ontkenners, wanneer ze beargumenteren dat de carbon footprint van 17 miljoen Nederlanders op de gehele wereldbevolking, ook maar een fractie betreft qua netto schade? Dat hele 'ja maar kijk eens naar China!' volgt dezelfde logica die je met deze opmerking etaleert.

quote:
En hoe nadelig is het alternatief?
Tijdsverlies. Wat ook nog minimaal is, daar het heel specifiek, ultrakorte vluchten betreft.

quote:
Zo bracht het vliegtuig de PH-GOV op 14 maart dit jaar minister Ollongren van Defensie naar Londen vanuit Amsterdam. Maar op de terugweg werd ze afgezet in Rotterdam, waarna deze Boeing 737 leeg terugvloog naar Schiphol. Het andere toestel, een Gulfstream, vloog op 14 april eerst leeg vanuit Eindhoven naar Rotterdam, om vanuit daar naar Bulgarije te vliegen. Op de terugweg vloog men eerst weer terug naar Rotterdam, om dan weer leeg naar Eindhoven te gaan.
Wat is het tijdsverlies hier, van een autoritje van Rotterdam-Amsterdam, of Rotterdam-Eindhoven, ipv dat met een privé vlucht te doen? Half uurtje max.

quote:
Dit is echt zulk kansloos we-zijn-oppositie-dus-we-zijn-boos gehuil, man man man.
Dit is zo'n kansloos 'ik stem op een coalitiepartij dus wat het kabinet doet is goed', man man man. Goed argument verder wel hoor /s.

quote:
Mark Rutte vliegt de avond na de APB nog even naar New York om daar de VN Vergadering toe te spreken
Wat heeft een intercontinentale vlucht te maken met de al dan niet overbodigheid van ultrakorte vluchten? Misschien moet je de titel en inleiding van het artikel nog eens lezen. Dan weet je waar dit over gaat.

quote:
en sinds kort mag ie niet meer naar zijn werk fietsen omdat ie te zwaar beveiligd moet worden.
Wat heeft de noodzakelijke beveiliging van de MP te maken met de al dan niet overbodigheid van ultrakorte vluchten? Misschien moet je de titel en inleiding van het artikel nog eens lezen. Dan weet je waar dit over gaat.

Omdat je nu al twee keer compleet de plank mis slaat, zal ik je even helpen.

quote:
Korte privévluchten voor een tijdwinst van 20 minuten: ook regering doet er aan mee

Het aantal ultrakorte vluchten van en naar Nederlandse luchthavens blijft stijgen. Privévliegtuigen van zakenmensen en de overheid vliegen honderden extreem korte vluchten per jaar. Bijvoorbeeld van Amsterdam naar Rotterdam, met een grote belasting voor het milieu tot gevolg.

[..]

Zo bracht het vliegtuig de PH-GOV op 14 maart dit jaar minister Ollongren van Defensie naar Londen vanuit Amsterdam. Maar op de terugweg werd ze afgezet in Rotterdam, waarna deze Boeing 737 leeg terugvloog naar Schiphol. Het andere toestel, een Gulfstream, vloog op 14 april eerst leeg vanuit Eindhoven naar Rotterdam, om vanuit daar naar Bulgarije te vliegen. Op de terugweg vloog men eerst weer terug naar Rotterdam, om dan weer leeg naar Eindhoven te gaan.
Hier gaat het dus over. Niet over beveiliging, niet over intercontinentale vluchten. Over vluchtjes in een privéjet tussen Nederlandse steden.

quote:
Misschien kan RTL nog even uitzoeken hoeveel extra uitstoot dat oplevert zodat jij je lol weer op kan met boos worden om vermeende hypocrisie :')
Misschien kan jij er dan nog meer domme en irrelevante bijzaken bij sleuren die helemaal niets met de insteek van het artikel te maken hebben (ultra-korte-vluchten), zodat je weer achterlijke posts kan maken.

quote:
Ik zou me druk maken om echte problemen ipv gerommel in de marge dat hoofdzakelijk plaatsvindt vanuit het redelijke idee om werkgemak te verschaffen voor degenen van wie ongeveer 24/7 verwacht wordt dat ze overal acte de presence geven namens Nederland, maar dat ben ik.
Waarom denk je dat ik me hier druk om maak? Ik typ er een post over. Kost me niet echt moeite, en al zeker geen emotie of drukte. Maar het is voor jou natuurlijk weer een leuke drogreden voor in je baggerpost, waarin mijn vermeende emotie in jouw ogen een goed argument is. Dat je mij kan verwijten dat ik me opwind over een kleine kwestie.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 24-09-2022 18:14:55 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_206087884
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 17:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ministers hebben nou eenmaal geen normale baan dus is hun vervoer ook niet per se normaal. Bovendien wordt het ook grotendeels voor hen geregeld in plaats van dat ze zelf hun vervoer moeten regelen.
De tijd van een minister is ook meer waard dan die van de gemiddelde of zelfs bovengemiddelde Nederlander. We vragen immers 4 jaar lang verschrikkelijk veel werk van ze. Kunnen we denk ik best eerlijk over zijn.

De vraag is of dat extra autoritje naar een vliegveld in een andere Nederlandse stad (ipv daar de overheid-jet voor te laten komen) het zowel de daadwerkelijke klimaatschade, als ook de negatieve beeldvorming voor het kabinet omtrent die schade waard is.

De daadwerkelijke schade is in absolute zin best aanzienlijk (auto vs privéjet), maar relatief gezien vrijwel nihil. Schade aan de beeldvorming en voorbeeldfunctie, lijkt op z'n minst duidelijk aanwezig.

quote:
Natuurlijk mogen we het best eens hebben over of dat niet anders kan. Wan dat iets de gewoonte is, betekent niet dat het zo moet blijven. Dus prima als men de discussie aan gaat over een meer energie-efficiente agenda indeling. Ieder moet immers zijn bijdrage doen.
^O^

Daarom noemt dit artikel dus ook specifiek de vluchten tussen Nederlandse steden. En niet of het nodig is dat Rutte van Amsterdam naar New York vliegt voor een overleg.

quote:
Maar al het platte gebrul uit dit topic is daar helemaal geen aanzet toe. Dat is eerder een hoop afgunst en standaard "de hoge heren in Den Haag"-gedoe. Daar kun je qua discussie echt helemaal niets mee.
Welk platte gebrul? Ik tel twee reacties. Eentje over 'snoepreisjes' (terwijl dit duidelijk om efficiëntie draait. Ik zou een vlucht (ipv auto) tussen Rotterdam en Eindhoven niet echt een snoepreisje noemen). En een over de borrels van ome Harry.

Terwijl de kritische posts ingaan op de achterliggende denkwijze; 'economie en vermeend belangrijk overleg boven klimaat', of iets stellen over de voorbeeldfunctie van onze beleidsmakers.

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 24-09-2022 19:03:51 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_206087976
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 16:44 schreef EinarBoe het volgende:
Ik zou me druk maken om echte problemen ipv gerommel in de marge dat hoofdzakelijk plaatsvindt vanuit het redelijke idee om werkgemak te verschaffen voor degenen van wie ongeveer 24/7 verwacht wordt dat ze overal acte de presence geven namens Nederland, maar dat ben ik.
Wat zijn dan de echte problemen, waarover we ons veel eerder druk om moeten maken?
  zaterdag 24 september 2022 @ 18:11:26 #31
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206087987
Do as I say, don't do as I do.
pi_206088190
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 15:36 schreef hoechst het volgende:
Tijd is geld he
Als dat zo is ga je maar digitaal. Dat werkte tijdens corona toch ook zo goed?
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206088250
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 16:44 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
:')
Hoeveel schade doet dit netto? En hoe nadelig is het alternatief? Dit is echt zulk kansloos we-zijn-oppositie-dus-we-zijn-boos gehuil, man man man. Mark Rutte vliegt de avond na de APB nog even naar New York om daar de VN Vergadering toe te spreken en sinds kort mag ie niet meer naar zijn werk fietsen omdat ie te zwaar beveiligd moet worden. Misschien kan RTL nog even uitzoeken hoeveel extra uitstoot dat oplevert zodat jij je lol weer op kan met boos worden om vermeende hypocrisie :')

Ik zou me druk maken om echte problemen ipv gerommel in de marge dat hoofdzakelijk plaatsvindt vanuit het redelijke idee om werkgemak te verschaffen voor degenen van wie ongeveer 24/7 verwacht wordt dat ze overal acte de presence geven namens Nederland, maar dat ben ik.
Slecht argument. Mijn vakantie is gerommel in de marge want ik ben slechts een persoon. Maar auto rijden duurt langer dus is vliegen geoorloofd .

Als je er een moreel stempel aan hangt, ben je niet meer geloofwaardig als je je structureel niet aan die morele waarden houdt. Klaar.
Ik ben tegen vlees eten, en als iedereen geen vlees eet wordt de wereld beter, maar toch eet ik nog vier keer per week vlees. Want redenen. En kritiek hierop wordt afgedaan door mensen zoals jij als kritiek op gerommel in de marge. Tja.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206088549
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 17:53 schreef probeer het volgende:

Wat is het tijdsverlies hier, van een autoritje van Rotterdam-Amsterdam, of Rotterdam-Eindhoven, ipv dat met een privé vlucht te doen? Half uurtje max.
Maar ze doen het niet met een privévlucht.
quote:
Dit is zo'n kansloos 'ik stem op een coalitiepartij dus wat het kabinet doet is goed', man man man. Goed argument verder wel hoor /s.
Ik stem niet op een coalitiepartij.
quote:
Wat heeft een intercontinentale vlucht te maken met de al dan niet overbodigheid van ultrakorte vluchten? Misschien moet je de titel en inleiding van het artikel nog eens lezen. Dan weet je waar dit over gaat.
[..]
Wat heeft de noodzakelijke beveiliging van de MP te maken met de al dan niet overbodigheid van ultrakorte vluchten? Misschien moet je de titel en inleiding van het artikel nog eens lezen. Dan weet je waar dit over gaat.
Dat kost ook iets en dan kan je daar ook lekker tegenaan zeiken. :)
quote:
Omdat je nu al twee keer compleet de plank mis slaat, zal ik je even helpen.
[..]
Hier gaat het dus over. Niet over beveiliging, niet over intercontinentale vluchten. Over vluchtjes in een privéjet tussen Nederlandse steden.
Maar er is geen binnenlandse vlucht in een privéjet in die voorbeelden :') over de plank misslaan gesproken :')
quote:
Misschien kan jij er dan nog meer domme en irrelevante bijzaken bij sleuren die helemaal niets met de insteek van het artikel te maken hebben (ultra-korte-vluchten), zodat je weer achterlijke posts kan maken.
Het artikel over ultrakorte vluchten dat gebruikt wordt om 2 verplaatsingen van het regeringsvliegtuig aan te grijpen als SCHANDALIG. Want daar ging dit artikel om toch, een niet-bestaande stok om weer lekker dom onderbuikerig af te geven op de elite in Den Haag.
pi_206088554
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 18:11 schreef WheeledWarrior het volgende:
Do as I say, don't do as I do.
En hoe doen ze dan?
pi_206088584
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 18:36 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Slecht argument. Mijn vakantie is gerommel in de marge want ik ben slechts een persoon. Maar auto rijden duurt langer dus is vliegen geoorloofd .

Als je er een moreel stempel aan hangt, ben je niet meer geloofwaardig als je je structureel niet aan die morele waarden houdt. Klaar.
Ik ben tegen vlees eten, en als iedereen geen vlees eet wordt de wereld beter, maar toch eet ik nog vier keer per week vlees. Want redenen. En kritiek hierop wordt afgedaan door mensen zoals jij als kritiek op gerommel in de marge. Tja.
De regering en kabinetsleden moet je afrekenen op het beleid en niet op zelfverzonnen ongefundeerde zever over hoe de kabinetsleden hun werk met hun privéleven combineren. Dat heeft niets met autorijden of je eetgewoontes te maken.
pi_206088615
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:06 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Maar ze doen het niet met een privévlucht.
[..]
Ik stem niet op een coalitiepartij.
[..]
Dat kost ook iets en dan kan je daar ook lekker tegenaan zeiken. :)
[..]
Maar er is geen binnenlandse vlucht in een privéjet in die voorbeelden :') over de plank misslaan gesproken :')
quote:
Zo bracht het vliegtuig de PH-GOV op 14 maart dit jaar minister Ollongren van Defensie naar Londen vanuit Amsterdam. Maar op de terugweg werd ze afgezet in Rotterdam, waarna deze Boeing 737 leeg terugvloog naar Schiphol. Het andere toestel, een Gulfstream, vloog op 14 april eerst leeg vanuit Eindhoven naar Rotterdam, om vanuit daar naar Bulgarije te vliegen. Op de terugweg vloog men eerst weer terug naar Rotterdam, om dan weer leeg naar Eindhoven te gaan.
In het ene voorbeeld vliegt het vliegtuig leeg van Rotterdam naar Amsterdam, omdat Ollongren niet de auto kan/wil pakken.

In het andere voorbeeld vliegt het vliegtuig leeg van Eindhoven naar Rotterdam, omdat de passagier geen autoritje van Rotterdam naar Eindhoven kan/wil pakken.

Als een vliegtuig vliegt, heet dat een vlucht. Als een vliegtuig tussen twee Nederlandse steden vliegt, heet dat een binnenlandse vlucht.

:')

quote:
Het artikel over ultrakorte vluchten dat gebruikt wordt om 2 verplaatsingen van het regeringsvliegtuig aan te grijpen als SCHANDALIG. Want daar ging dit artikel om toch, een niet-bestaande stok om weer lekker dom onderbuikerig af te geven op de elite in Den Haag.
quote:
Ook de Nederlandse regeringstoestellen vliegen regelmatig tussen Nederlandse luchthavens, dit jaar al zeker 26 keer. Dat gebeurt meestal om een minister op te halen, om die vervolgens naar de uiteindelijke bestemming te vliegen. De overheid heeft één zakenjet gestationeerd in Amsterdam, en één in Eindhoven.
Er worden twee voorbeelden, uit de 26, aangedragen. Verder:

quote:
De ultrakorte vluchten maken 9 procent uit van het totaal aan privévluchten. In de eerste 8 maanden van dit jaar telden Nederlandse luchthavens 21.653 privévluchten, een stijging van 38 procent vergeleken met 2019.
Dan hebben we het over 1948 ultra-korte-vluchten. Waarvan er twee, door de overheid, als voorbeeld aangedragen worden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_206088621
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:26 schreef Scjvb het volgende:
Snelle zakelijke vluchten door politici en andere belangrijke personen, voor belangrijk overleg en economisch gewin, verdienen m.i. voorrang op het klimaat.
Precies, als iedereen dood gaat hoeven we ook niet meer te klagen in KLB
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_206088637
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:12 schreef probeer het volgende:

[..]
[..]
In het ene voorbeeld vliegt het vliegtuig leeg van Rotterdam naar Amsterdam, omdat Ollongren niet de auto kan/wil pakken.

In het andere voorbeeld vliegt het vliegtuig leeg van Eindhoven naar Rotterdam, omdat de passagier geen autoritje van Rotterdam naar Eindhoven kan/wil pakken.

Het vliegtuig vliegt gewoon personen rond van A naar B en vliegt vervolgens naar een ander vliegveld. Dat is geen binnenlandse privévlucht, hoe hard je er ook over wil janken.
pi_206088657
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:14 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Het vliegtuig vliegt gewoon personen rond van A naar B en vliegt vervolgens naar een ander vliegveld. Dat is geen binnenlandse privévlucht, hoe hard je er ook over wil janken.
Het vliegtuig vliegt tussen twee Nederlandse steden, maar dat is geen binnenlandse vlucht.

Ok man.

:')
"Pools are perfect for holding water"
pi_206088694
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:15 schreef probeer het volgende:

[..]
Het vliegtuig vliegt tussen twee Nederlandse steden, maar dat is geen binnenlandse vlucht.
Geen binnenlandse privévlucht. Vervelend voor je dat je keihard nat gaat, maar dan hoef je nog niet vals te gaan citeren :')
Dit artikel noemt een aantal binnenlandse privévluchten en ipv dat het daarom gaat gaat het alleen maar om een miniem aantal niet-bestaande privévluchten van kabinetsleden. Maar wat is de kritiek op de regering goed onderbouwd hoor!
pi_206088730
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:18 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Geen binnenlandse privévlucht. Vervelend voor je dat je keihard nat gaat, maar dan hoef je nog niet vals te gaan citeren :')
Dit artikel noemt een aantal binnenlandse privévluchten en ipv dat het daarom gaat gaat het alleen maar om een miniem aantal niet-bestaande privévluchten van kabinetsleden. Maar wat is de kritiek op de regering goed onderbouwd hoor!
Natuurlijk wel. Het stuk van Rotterdam naar Eindhoven is dan toch gewoon een privevlucht. Waar dat ding normaliter vanaf Eindhoven had kunnen vertrekken. Dat is twee keer een onnodig stuk vliegen, 1x leeg, vanaf Eindhoven om het vliegtuig in Rotterdam te krijgen, en 1x met passagier, om dat extra stukje Rotterdam - Burgarije (ipv Eindhoven - Bulgarije) te vliegen.

Idem met dat andere voorbeeld.

Als een taxi jou op komt halen is dat voor jou maar 1 rit. Maar voor de taxi en de taxichauffeur zijn het er twee.

Flikker toch op met je, ook nog eens foutieve, semantische gezeik.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 24 september 2022 @ 19:22:38 #43
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206088757
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:06 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
En hoe doen ze dan?
Dat weet jij ook wel.
pi_206088776
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:20 schreef probeer het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Het stuk van Rotterdam naar Eindhoven is dan toch gewoon een privevlucht.
Nee. Een vliegtuig herpositioneren is geen privévlucht :')
quote:
Flikker toch op met je semantische gezeik.
Leer gewoon eens begrijpen waar je over praat en dingen in verhouding te zien zodat je niet mee hoeft te heulen in dom gezeik om werkelijk helemaal niets alleen maar omdat het tegen de elite is.

Vliegtuigen vliegen wel vaker leeg tussen vliegvelden. Als je je druk wil maken om het klimaat en de uitstoot, maak je dan druk om het netto aantal vlieguren dat gevlogen wordt met kabinetsleden/regeringsvliegtuigen, in plaats van om een paar willekeurige verplaatsingen die onderdeel zijn van veel meer logistiek jaarrond.
pi_206088826
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:23 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Nee. Een vliegtuig herpositioneren is geen privévlucht :')
Het woordje prive. Semantisch gezeik dus. Dat vliegtuig doet het stuk eindhoven-rotterdam, bijna 4x voor niets. Twee keer 'herpositioneren', twee keer een extra stuk richting Bulgarije, met passagier, dus privevlucht.

quote:
Leer gewoon eens begrijpen waar je over praat en dingen in verhouding te zien zodat je niet mee hoeft te heulen in dom gezeik om werkelijk helemaal niets alleen maar omdat het tegen de elite is.
Ik heb het nergens over de elite. Dat jij dat er in denkt te zien is jouw perceptie.

quote:
Vliegtuigen vliegen wel vaker leeg tussen vliegvelden. Als je je druk wil maken om het klimaat en de uitstoot, maak je dan druk om het netto aantal vlieguren dat gevlogen wordt met kabinetsleden/regeringsvliegtuigen, in plaats van om een paar willekeurige verplaatsingen die onderdeel zijn van veel meer logistiek jaarrond.
quote:
Ook de Nederlandse regeringstoestellen vliegen regelmatig tussen Nederlandse luchthavens, dit jaar al zeker 26 keer. Dat gebeurt meestal om een minister op te halen, om die vervolgens naar de uiteindelijke bestemming te vliegen. De overheid heeft één zakenjet gestationeerd in Amsterdam, en één in Eindhoven.
quote:
De ultrakorte vluchten maken 9 procent uit van het totaal aan privévluchten. In de eerste 8 maanden van dit jaar telden Nederlandse luchthavens 21.653 privévluchten, een stijging van 38 procent vergeleken met 2019.


[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 24-09-2022 19:34:32 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_206088886
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:28 schreef probeer het volgende:

[..]
Het woordje prive. Semantisch gezeik dus.
Er zit niemand in dus het is voor niemand een privévlucht tussen twee Nederlandse steden. Het is allemaal niet zo moeilijk en dat je er zelf eerst naast zat wil nog niet zeggen dat het semantisch geneuzel is. We hoeven niet de woorden aan te passen omdat je het niet goed las.

quote:
Dat vliegtuig doet het stuk eindhoven-rotterdam, 4x voor niets.
Jawel, het is namelijk onderdeel van het vliegschema waarmee de kabinetsleden wanneer nodig buitenlandse bezoeken kunnen afleggen.

quote:
Twee keer 'herpositioneren', twee keer een extra stuk richting Bulgarije, met passagier, dus privevlucht.
Ik heb het nergens over de elite. Dat jij dat er in denkt te zien is jouw perceptie
Het is precies de reden waarom hier zo'n punt van wordt gemaakt: lekker afgeven op de regering. Dat is ook waarom RTL erover begint in het artikel, gegarandeerd de boze onderbuik aanspreken en kliks en aandacht krijgen voor hun stukje.

Regeringsleden zaten eens in een vliegtuig en Henk beoordeeld vanaf de bank dat ze dat op een niet goede manier gedaan hebben. Kwaad, woede, het volk wordt opgelicht. :')

Het is allemaal zo nietsig om hier een punt van te maken. Zeg dan gewoon dat het je eigenlijk allemaal geen donder interesseert maar dat je gewoon boos wil kunnen zijn op de hoge heren in Den Haag, hoe dan ook, wanneer dan ook, waarom dan ook.
pi_206089157
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:10 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
De regering en kabinetsleden moet je afrekenen op het beleid en niet op zelfverzonnen ongefundeerde zever over hoe de kabinetsleden hun werk met hun privéleven combineren. Dat heeft niets met autorijden of je eetgewoontes te maken.
Beleid dient een doel als het goed is, in d66 geval klimaat verbeteren. Nogmaals: als je daar een zwaar moreel anker aan hangt en je gaat je daar zelf niet aan houden, dan ga je jezelf ondermijnen. Mij maakt het niet uit, more power to him, maar dan verliest hij deels ook het moreel appel die hij van anderen verlangt.

Als een politieagent zegt dat stelen slecht is, en hij beboet anderen die dit doen, en in zijn vrije tijd af en toe steelt (omdat hij misschien vond dat hij de boetes toch kon betalen of zo), is de verontwaardiging terecht. Ook al is het zijn privéleven of een gewoonte. Dat kun je ongefundeerde zever vinden, het blijft wat het is. Een ongelofelijk lelijk plaatje.

Deze is gewoon te makkelijk.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206089379
Rules for thee but not for me.

Met je “vliegtaks”..toon eerst overigens maar eens aan wat dat extra geld voor het milieu doet.

Enfin politici die lekker aristocratisch doen, surprise!
pi_206089511
Do as I say, don't do as IIIIII dooooooo
Da gao nie nou!
pi_206089677
Het hele probleem van de huidige politiek samengevat in een enkele kwestie.
pi_206090320
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:57 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Beleid dient een doel als het goed is, in d66 geval klimaat verbeteren. Nogmaals: als je daar een zwaar moreel anker aan hangt en je gaat je daar zelf niet aan houden, dan ga je jezelf ondermijnen. Mij maakt het niet uit, more power to him, maar dan verliest hij deels ook het moreel appel die hij van anderen verlangt.
Wie? En hoe werkt deze redenering precies als het gaat om de vliegschema's van nationale vliegtuigen?
pi_206090326
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Rules for thee but not for me.

Welke regels zijn dat precies?
pi_206090329
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:33 schreef vigier het volgende:
Do as I say, don't do as IIIIII dooooooo
En dat is in dit geval?
  zaterdag 24 september 2022 @ 21:55:27 #54
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_206090581
Tja niet verbaast.
Regels voor andere niet voor hun.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_206090617
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 21:37 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Welke regels zijn dat precies?
Heb je de afgelopen 30 jaar onder een steen geleefd ofzo gast? Hoe wereld blind moet je zijn als je zijn statement niet begrijpt?
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_206090622
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 21:58 schreef Bredemug het volgende:

[..]
Heb je de afgelopen 30 jaar onder een steen geleefd ofzo gast? Hoe wereld blind moet je zijn als je zijn statement niet begrijpt?
Je kunt de regels ook niet opnoemen begrijp ik hieruit?
  zaterdag 24 september 2022 @ 22:00:48 #57
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206090642
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 21:38 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
En dat is in dit geval?
Je act begint te vervelen, probeer eens iets anders.
pi_206090653
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 22:00 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Je act begint te vervelen, probeer eens iets anders.
Welke regels voor het voetvolk zijn er precies overtreden?
pi_206090660
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 21:59 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Je kunt de regels ook niet opnoemen begrijp ik hieruit?
Haha holy shit, jij kan werkelijk waar niet echt zijn :'). Of je wordt betaald om dit soort troll acties uit te voeren.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_206090674
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 22:01 schreef Bredemug het volgende:

[..]
Haha holy shit, jij kan werkelijk waar niet echt zijn :'). Of je wordt betaald om dit soort troll acties uit te voeren.
Dit is gek. Je reageert voor de tweede keer op een bericht waarin ik vraag welke regels er zijn overtreden en voor de tweede keer weet je niet te zeggen welke regels er nou eigenlijk worden overtreden. Waarom reageer je dan precies?
  zaterdag 24 september 2022 @ 22:03:11 #61
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206090678
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 22:01 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Welke regels voor het voetvolk zijn er precies overtreden?
Ja.
pi_206090685
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 22:03 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ja.
Vind je het vervelend dat je het eigenlijk ook niet weet?
pi_206090697
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 22:02 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Dit is gek. Je reageert voor de tweede keer op een bericht waarin ik vraag welke regels er zijn overtreden en voor de tweede keer weet je niet te zeggen welke regels er nou eigenlijk worden overtreden. Waarom reageer je dan precies?
Hoe leg je aan een Neanderthaler uit hoe een boeing 747 werkt? Juist. Die regels zou jij nooit kunnen begrijpen. Je hebt net ontdekt wat vuur is.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_206090710
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 22:04 schreef Bredemug het volgende:

[..]
Hoe leg je aan een Neanderthaler uit hoe een boeing 747 werkt? Juist. Die regels zou jij nooit kunnen begrijpen. Je hebt net ontdekt wat vuur is.
Wat opmerkelijk dat je nu al voor de derde keer reageert en nog steeds niet weet te vertellen welke regels er precies overtreden zijn die de moeite van het bespreken waard zouden zijn in dit topic. Ik begin bijna te geloven dat je niet weet wat er precies aan de hand is maar jezelf gewoon op standje verontwaardigd hebt gezet, zonder echt te weten waarom.
pi_206090723
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 22:06 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Wat opmerkelijk dat je nu al voor de derde keer reageert en nog steeds niet weet te vertellen welke regels er precies overtreden zijn die de moeite van het bespreken waard zouden zijn in dit topic. Ik begin bijna te geloven dat je niet weet wat er precies aan de hand is maar jezelf gewoon op standje verontwaardigd hebt gezet, zonder echt te weten waarom.
Ik weiger trolls te voeren, dus ik geniet van je onzin.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_206090756
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 22:06 schreef Bredemug het volgende:

[..]
Ik weiger trolls te voeren, dus ik geniet van je onzin.
Waarom beantwoord je niet gewoon de vraag waar je in eerste instantie op reageerde?
pi_206090843
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 22:09 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Waarom beantwoord je niet gewoon de vraag waar je in eerste instantie op reageerde?
''Hoe leg je aan een Neanderthaler uit hoe een Boeing 747 werkt? Juist. Die regels zou jij nooit kunnen begrijpen. Je hebt net ontdekt wat vuur is.''

''Ik weiger trolls te voeren, dus ik geniet van je onzin.''

Moeilijk hé lezen ?
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
  zaterdag 24 september 2022 @ 22:25:36 #68
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206090944
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 17:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ministers hebben nou eenmaal geen normale baan dus is hun vervoer ook niet per se normaal. Bovendien wordt het ook grotendeels voor hen geregeld in plaats van dat ze zelf hun vervoer moeten regelen.

Natuurlijk mogen we het best eens hebben over of dat niet anders kan. Wan dat iets de gewoonte is, betekent niet dat het zo moet blijven. Dus prima als men de discussie aan gaat over een meer energie-efficiente agenda indeling. Ieder moet immers zijn bijdrage doen.

Maar al het platte gebrul uit dit topic is daar helemaal geen aanzet toe. Dat is eerder een hoop afgunst en standaard "de hoge heren in Den Haag"-gedoe. Daar kun je qua discussie echt helemaal niets mee.
Cognitieve Dissonantie is de vakterm hiervoor.
  zaterdag 24 september 2022 @ 22:25:55 #69
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206090947
Ik snap de hypocrisie niet :? De VVD heeft nooit een neuk om het milieu gegeven en de visie op milieupolitiek van D66 is er traditioneel altijd een geweest van aflaten betalen voor externaliteiten van je handelen, niet van zelfmatiging uit principe.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 25 september 2022 @ 11:05:57 #70
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_206095466
twitter
pi_206095482
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 17:22 schreef Hexagon het volgende:
Maar al het platte gebrul uit dit topic is daar helemaal geen aanzet toe. Dat is eerder een hoop afgunst en standaard "de hoge heren in Den Haag"-gedoe. Daar kun je qua discussie echt helemaal niets mee.
Nee, het eigen handelen toont gewoon aan hoe ernstig iemand het vermeende klimaatprobleem echt neemt. In het diepst van zijn hart. Als je er écht van overtuigd bent, toon je namelijk dat ben je bereid bent zelf offers te maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Akathisia op 25-09-2022 11:25:07 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zondag 25 september 2022 @ 11:09:48 #72
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_206095505
quote:
[Bijvoorbeeld van Amsterdam naar Rotterdam, met een grote belasting voor het milieu tot gevolg.

waarom rijden ze dan niet gewoon even op topsnelheid over de A3 ? Net zo snel!

o wacht....
pi_206095511
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 15:40 schreef ootjekatootje het volgende:
Die Bontekoe liegt, weet dat die dit jaar twee keer met zijn zoon heeft gevlogen.
Behalve detective ben je ook Bontekoe-stalker?
  zondag 25 september 2022 @ 11:14:17 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206095549
Kan iemand mij uitleggen waarom de 2 regeringstoestellen in Amsterdam en Eindhoven staan terwijl het gros van de bewindslieden en het koninklijk paar in (en rond) Den Haag woont?

Waarom staan die toestellen, of tenminste één van de twee toestellen, dan niet gewoon in Rotterdam?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206095573
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 21:37 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Wie? En hoe werkt deze redenering precies als het gaat om de vliegschema's van nationale vliegtuigen?
Minister van klimaat, Rob Jetten, die prominent op de foto stond in de OP. Ik dacht dat dit wel duidelijk was.

Die hele discussie met vliegschema’s boeit me verder niet, ik zoom in op de dubbele moraal (volk disciplineren t.o.v. uitzonderingspositie voor jezelf creeëren want redenen. Rules for thee but not for me.)
Dat is allemaal nog tot daar aan toe, maar er wordt meer en meer geclaimd dat vliegen enorm slecht is en iedereen het minder of het liefst niet zou moeten doen, want de aarde gaat erdoor stuk. Dat is de claim in ieder geval. Dan staat 20 minuten besparen door toch dat vliegtuig te nemen heel erg slecht bij diegene die het goede voorbeeld zou moeten geven en inspirerend zou moeten zijn, zeker als er alternatieven zijn. De ingezette energietransitie zorgt zou eenmaal voor mindere efficiëntie dan het fossiele systeem. Part of the deal. Idealisme komt met een prijs, ook voor Rob Jetten.

Dit was trouwens de laatste elaboratie hierover, denk dat ik duidelijk genoeg ben geweest. Anders val ik teveel in herhaling.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  zondag 25 september 2022 @ 11:19:43 #76
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_206095596
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:15 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
:') _O- Het toestel vloog daarna vanuit Amsterdam weer 9000 kilometer leeg terug naar Tel Aviv, om minister Hoekstra op te halen van zijn bezoek aan de Palestijnse gebieden.
[..]
ik weet niet hoe ze naar Tel Aviv vliegen, maar normaal gesproken is dat zo'n 3500km. Dus ik gok dat jij het weer ergens selectief aan het lezen bent.

ah, gevonden. jij leest dus inderdaad nogal selectief. In het bronartikel staat ook gewoon letterlijk 6000km, namelijk 3000 heen en 3000 terug.
Zal wel weer zijn omdat jij een waas voor je ogen krijgt van woede, zodra het over Hoekstra gaat.
pi_206095828
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 11:10 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Behalve detective ben je ook Bontekoe-stalker?
Mediacourant lezer, c_/
  zondag 25 september 2022 @ 11:46:14 #78
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206095840
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 11:14 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de 2 regeringstoestellen in Amsterdam en Eindhoven staan terwijl het gros van de bewindslieden en het koninklijk paar in (en rond) Den Haag woont?

Waarom staan die toestellen, of tenminste één van de twee toestellen, dan niet gewoon in Rotterdam?
Omdat ze er zelf niet voor hoeven te betalen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206095866
Er gaat verdulleme 2 keer per uur een AmRo shuttle, ookwel Intercity direct, die er 26 minuten over doet om van Rotterdam Centraal naar Schiphol Airport te gaan. Heeft een vermogen gekost om dat stuk spoor aan te leggen. Op Schiphol is vast een artiesteningang voor deze clowns - pardon - ministers.

Ik begrijp best dat die toestellen op Schiphol staan, omdat dit de onderhoudslocatie is. Dat ze niet naar Schiphol kunnen met de trein of auto begrijp ik niet.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  zondag 25 september 2022 @ 13:26:47 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206096664
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 11:46 schreef daNpy het volgende:

[..]
Omdat ze er zelf niet voor hoeven te betalen.
Dat is natuurlijk geen reden een vliegtuig op Eindhoven te plaatsen en al helemaal geen reden om geen van beide vliegtuigen in Rotterdam neer te zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206096796
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 11:14 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de 2 regeringstoestellen in Amsterdam en Eindhoven staan terwijl het gros van de bewindslieden en het koninklijk paar in (en rond) Den Haag woont?

Waarom staan die toestellen, of tenminste één van de twee toestellen, dan niet gewoon in Rotterdam?
Omdat Schiphol de onderhoudslocatie is. En een vliegtuig heeft nogal wat (preventief) onderhoud nodig. Dus al zou er een toestel in Rotterdam staan dan moet het alsnog naar Schiphol vliegen voor onderhoud.

Tevens is de ruimte bij Rotterdam beperkt. Er zijn daar wel een aantal prive-vliegtuigen maar dan heb je het ook gehad. Bij Schiphol zijn meer hangars.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
  zondag 25 september 2022 @ 13:43:29 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206096832
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 13:39 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Omdat Schiphol de onderhoudslocatie is. En een vliegtuig heeft nogal wat (preventief) onderhoud nodig. Dus al zou er een toestel in Rotterdam staan dan moet het alsnog naar Schiphol vliegen voor onderhoud.

Tevens is de ruimte bij Rotterdam beperkt. Er zijn daar wel een aantal prive-vliegtuigen maar dan heb je het ook gehad. Bij Schiphol zijn meer hangars.
Schiphol snap ik om verschillende redenen wel, ik snap vooral Eindhoven niet.
Ruimtetekort op Rotterdam vind ik eigenlijk de enige reden die acceptabel is voor Eindhoven als alternatief.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206097023
Achja. Laatst was ik op vliegveld Teuge en daar heb je de hele dag door ultrakorte vluchten.
De passagiers vinden zelfs die vluchten alsnog te lang en springen halverwege de vlucht uit het vliegtuig.
Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
pi_206097045
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:26 schreef Scjvb het volgende:
Snelle zakelijke vluchten door politici en andere belangrijke personen, voor belangrijk overleg en economisch gewin, verdienen m.i. voorrang op het klimaat.
Misschien moeten mensen zich eens gaan afvragen of wij al niet genoeg hebben. Waarom meer meer meer.
Taalpurist.
pi_206097785
De TT gaat niet op. Heel toevallig heb ik in Esbjerg gewerkt en de luchthaven aldaar heeft geen lijnvluchten met vliegtuigen (wel helicopters naar oa Stavanger). KLM vliegt vier of vijf keer per dag op Billund in drie kwartier en vanaf daar is het nog eens drie kwartier per taxi naar Esbjerg Als ik met de trein vanaf R'dam vertrek met inchecktijd erbij ben ik vijf uur onderweg voordat ik in een hotel ben ingechecked en aan een biertje zit.

Voor drukbezette mensen als politiici is de tijdswinst echt enorm door gebruik te maken van general aviation. Ik vind het wel overdreven de regeringsBoeing te gebruiken. Neem dan een Pilatus PC12 of zo.

Dit:



In plaats van dit:



[ Bericht 2% gewijzigd door Niels0Kurovski op 25-09-2022 15:59:46 ]
  zondag 25 september 2022 @ 18:34:23 #86
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_206099167
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 13:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Schiphol snap ik om verschillende redenen wel, ik snap vooral Eindhoven niet.
Ruimtetekort op Rotterdam vind ik eigenlijk de enige reden die acceptabel is voor Eindhoven als alternatief.
De Gulfstream is een militair toestel en staat daarom op een vliegbasis.
  zondag 25 september 2022 @ 19:08:58 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206099535
quote:
7s.gif Op zondag 25 september 2022 18:34 schreef Nobu het volgende:

[..]
De Gulfstream is een militair toestel en staat daarom op een vliegbasis.
Ah okay, dat verklaart dat dan weer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 25 september 2022 @ 19:15:59 #88
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206099618
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 17:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ministers hebben nou eenmaal geen normale baan dus is hun vervoer ook niet per se normaal. Bovendien wordt het ook grotendeels voor hen geregeld in plaats van dat ze zelf hun vervoer moeten regelen.

Natuurlijk mogen we het best eens hebben over of dat niet anders kan. Wan dat iets de gewoonte is, betekent niet dat het zo moet blijven. Dus prima als men de discussie aan gaat over een meer energie-efficiente agenda indeling. Ieder moet immers zijn bijdrage doen.

Maar al het platte gebrul uit dit topic is daar helemaal geen aanzet toe. Dat is eerder een hoop afgunst en standaard "de hoge heren in Den Haag"-gedoe. Daar kun je qua discussie echt helemaal niets mee.
Hoe kom je toch steeds op afgunst uit :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 25 september 2022 @ 19:17:38 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206099637
Overigens stoort die landing in Rotterdam me wel, ministers hebben een auto met chauffeur, die brengt ze dan maar naar het vliegveld waar het juiste vliegtuig staat, of die haalt ze daar dan maar op.
Zo'n extra landing in op Rotterdam is van de zotte.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 25 september 2022 @ 19:20:36 #90
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206099677
quote:
7s.gif Op zondag 25 september 2022 11:07 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Nee, het eigen handelen toont gewoon aan hoe ernstig iemand het vermeende klimaatprobleem echt neemt. In het diepst van zijn hart. Als je er écht van overtuigd bent, toon je namelijk dat je bereid bent zelf offers te maken.
Precies dit. Het gaat niet eens zozeer om de inhoud maar om de vorm. Als je overal loopt te verkondigen dat de Apocalyps aanstaande is als we ons gedrag niet veranderen, dan geef je zelf ook het goede voorbeeld. Al was het maar om de schijn op te houden dat het je ernst is.

Dat de gebruikelijke webcare weer allerhande redenen verzint om dit toch maar vooral als 'normaal' dan wel 'anders' te duiden, spreekt boekdelen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 25 september 2022 @ 19:24:06 #91
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206099730
Nou ja, en daarom wil men dus een persoonlijk en verhandelbaar CO2-budget invoeren. Dan blijven dit soort tripjes in de toekomst tenminste mogelijk, maar verdwijnt een deel van de vakantievluchten voor de minder welgestelden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 25 september 2022 @ 19:25:13 #92
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_206099752
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:24 schreef Janneke141 het volgende:
Nou ja, en daarom wil men dus een persoonlijk en verhandelbaar CO2-budget invoeren. Dan blijven dit soort tripjes in de toekomst tenminste mogelijk, maar verdwijnt een deel van de vakantievluchten voor de minder welgestelden.
Bingo...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 25 september 2022 @ 22:55:34 #93
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206103577
Dat bewindslieden vliegen, vind ik geen probleem. Naar buitenlandse bestemmingen sowieso logisch en als het significante tijdwinst oplevert i.v.m. aansluitende belangrijke afspraken, prima. Ook als daar bepaalde tussenstops/lege vluchten aan vastzitten. Zakenmensen moeten wat mij betreft al helemaal zelf weten wat ze doen, ze betalen het zelf.

Alleen een vlucht als Amsterdam-Rotterdam puur om personen van A naar B te brengen lijkt me echt totaal zinloos, maar als ik de OP lees is dat ook niet het geval. Al met al zou je dan (schat ik in) al mininmaal een half uur in het toestel zitten (checks, taxiën, naar de startbaan, opstijgen, vliegen, landen, naar de privéterminal taxiën, uitstappen). De tijd die je nodig hebt om vanaf de 'voordeur' in Amsterdam naar Schiphol te rijden en het terrein op te komen naar een privéterminal, vanuit de auto in het toestel plaats te nemen, naar Rotterdam Airport te vliegen, na landing weer in een auto plaats te nemen om uiteindelijk naar de 'voordeur' van je bestemming te komen, is misschien nog wel langer dan direct van deur tot deur rijden.
pi_206103859
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:24 schreef Janneke141 het volgende:
Nou ja, en daarom wil men dus een persoonlijk en verhandelbaar CO2-budget invoeren. Dan blijven dit soort tripjes in de toekomst tenminste mogelijk, maar verdwijnt een deel van de vakantievluchten voor de minder welgestelden.
Die tripjes van de regering worden dan gewoon gedeclareerd op het rijk (en dus de burgers). Dus de keuze is dan snel gemaakt.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206104122
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:55 schreef Repentless het volgende:
Dat bewindslieden vliegen, vind ik geen probleem. Naar buitenlandse bestemmingen sowieso logisch en als het significante tijdwinst oplevert i.v.m. aansluitende belangrijke afspraken, prima. Ook als daar bepaalde tussenstops/lege vluchten aan vastzitten. Zakenmensen moeten wat mij betreft al helemaal zelf weten wat ze doen, ze betalen het zelf.

Alleen een vlucht als Amsterdam-Rotterdam puur om personen van A naar B te brengen lijkt me echt totaal zinloos, maar als ik de OP lees is dat ook niet het geval. Al met al zou je dan (schat ik in) al mininmaal een half uur in het toestel zitten (checks, taxiën, naar de startbaan, opstijgen, vliegen, landen, naar de privéterminal taxiën, uitstappen). De tijd die je nodig hebt om vanaf de 'voordeur' in Amsterdam naar Schiphol te rijden en het terrein op te komen naar een privéterminal, vanuit de auto in het toestel plaats te nemen, naar Rotterdam Airport te vliegen, na landing weer in een auto plaats te nemen om uiteindelijk naar de 'voordeur' van je bestemming te komen, is misschien nog wel langer dan direct van deur tot deur rijden.
Dat iemand van de overheid vanuit Rotterdam naar Bulgarije moet en dan het vliegtuig pakt, dikke prima. Dat er daarbij vanuit tijdsefficiëntie gekozen wordt voor het overheidsvliegtuig, ok, ik snap dat dat in sommige gevallen nodig is. (Mag ik toch hopen dat dat lang niet alle gevallen betreft.) Maar dat dat vliegtuig dan eerst leeg van Eindhoven naar Rotterdam moet vliegen om diegene daar op te pikken, en dan op de terugweg diegene ook weer in Rotterdam afzetten en dan weer leeg terug naar Eindhoven. Dan sla je mi sterk door in die efficiëntie, ten koste van de geloofwaardigheid en de voorbeeldfunctie omtrent het klimaatstandpunt van de regering. Dan pakt diegene maar een gechauffeerde auto tussen Rotterdam en Eindhoven. Geldt ook voor Kaag, die pakt dan maar de auto, of nog beter, het OV, om op de terugweg van Amsterdam in Rotterdam te komen.

quote:
Korte vluchten zijn volgens de zakelijke luchtvaartsector een bijproduct van het verhuren van de toestellen en worden ook wel positioneringsvluchten genoemd. Volgens Robert Baltus van de EBAA, de brancheverenging van privéjetbedrijven, zijn zij zelf ook niet blij met die korte vluchten. Ze zijn immers belastend voor het toestel en daardoor relatief duur.

"Het kan zijn dat een vlucht ’s nachts is binnengekomen op Rotterdam en de volgende dag van Amsterdam voor een andere klant moet vertrekken. Je wil het liever niet, maar het toestel moet dan wel daarheen", zegt Baltus. Volgens de branche zijn korte vluchten soms ook nodig in verband met onderhoud.
En ook dit. "Je wil het liever niet, maar het toestel moet dan wel daarheen." Nee hoor, dat moet helemaal niet. Dat komt omdat zij een dienst aanbieden waarbij de klant op een vliegveld naar keuze opgehaald wordt. Als dat ding in Rotterdam staat, dan gaat de volgende klant maar naar Rotterdam via andere middelen, ipv in Amsterdam met het vliegtuig opgehaald te 'moeten' worden. Het vliegtuig 'moet' helemaal niet naar de klant komen. Dat is een keuze, eentje die imo niet meer passend is binnen het huidige klimaat omtrent het klimaat. Dat kan ook prima andersom (klant naar het vliegtuig). Zeker in een land waar de drie meest relevante vliegvelden max 5 kwartier uit elkaar liggen. Maar goed, dat inzicht zal Robert van de EBAA wel te hoog gegrepen zijn (of economisch minder rendabel, want dat snijdt dan toch deels in zijn sector).

Maar zoals Janneke dus al stelt;

quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:24 schreef Janneke141 het volgende:
Nou ja, en daarom wil men dus een persoonlijk en verhandelbaar CO2-budget invoeren. Dan blijven dit soort tripjes in de toekomst tenminste mogelijk, maar verdwijnt een deel van de vakantievluchten voor de minder welgestelden.


[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 26-09-2022 00:01:34 ]
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 26 september 2022 @ 00:04:00 #96
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_206104314
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 23:46 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat iemand van de overheid vanuit Rotterdam naar Bulgarije moet en dan het vliegtuig pakt, dikke prima. Dat er daarbij vanuit tijdsefficiëntie gekozen wordt voor het overheidsvliegtuig, ok, ik snap dat dat in sommige gevallen nodig is. (Mag ik toch hopen dat dat lang niet alle gevallen betreft.) Maar dat dat vliegtuig dan eerst leeg van Eindhoven naar Rotterdam moet vliegen om diegene daar op te pikken, en dan op de terugweg diegene ook weer in Rotterdam afzetten en dan weer leeg terug naar Eindhoven. Dan sla je mi sterk door in die efficiëntie, ten koste van de geloofwaardigheid en de voorbeeldfunctie omtrent het klimaatstandpunt van de regering. Dan pakt diegene maar een gechauffeerde auto tussen Rotterdam en Eindhoven. Geldt ook voor Kaag, die pakt dan maar de auto, of nog beter, het OV, om op de terugweg van Amsterdam in Rotterdam te komen.
Ik snap het sentiment erachter wel en er valt ook zeker wat voor te zeggen. Echter, wanneer je als bewindspersoon echt twee belangrijke vergaderingen op een dag hebt die je bij moet wonen en een daarvan is bijvoorbeeld in het buitenland, dan kan ik me voorstellen dat de reistijd vanuit Den Haag naar Eindhoven iets teveel tijd in beslag neemt. Als je dan ook nog het risico op files met bijbehorend tijdverlies hebt dat je je even niet kunt veroorloven, dan moet dit maar. Ik neem aan dat we ook niet op politie-escortes zitten te wachten voor wie hele files aan de kant moeten gaan.

Hoewel aan de huidige situatie dus haken en ogen zitten, heb ik er niet zoveel problemen mee.
pi_206104353
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 00:04 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik snap het sentiment erachter wel en er valt ook zeker wat voor te zeggen. Echter, wanneer je als bewindspersoon echt twee belangrijke vergaderingen op een dag hebt die je bij moet wonen en een daarvan is bijvoorbeeld in het buitenland, dan kan ik me voorstellen dat de reistijd vanuit Den Haag naar Eindhoven iets teveel tijd in beslag neemt. Als je dan ook nog het risico op files met bijbehorend tijdverlies hebt dat je je even niet kunt veroorloven, dan moet dit maar. Ik neem aan dat we ook niet op politie-escortes zitten te wachten voor wie hele files aan de kant moeten gaan.

Hoewel aan de huidige situatie dus haken en ogen zitten, heb ik er niet zoveel problemen mee.
Dat zijn dan 3 belangrijke afspraken die absoluut niet op een ander tijdstip konden. Moest blijkbaar op de terugweg ook weer zo snel mogelijk in Rotterdam / Den Haag zijn, waarbij een ritje vanuit Eindhoven toch echt niet kon.
"Pools are perfect for holding water"
pi_206105555
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 11:14 schreef Leandra het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de 2 regeringstoestellen in Amsterdam en Eindhoven staan terwijl het gros van de bewindslieden en het koninklijk paar in (en rond) Den Haag woont?

Waarom staan die toestellen, of tenminste één van de twee toestellen, dan niet gewoon in Rotterdam?
Omdat ze van de luchtmacht zijn. EHV is een luchtmacht basis dus dat daar de gulfstream staatsnap ik wel.
De 737 zal op schiphol staan omdat KLM het onderhoud doet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')