abonnement Unibet Coolblue
pi_206085483
De Delfzijlse aluminiumfabrikant Aldel ontslaat zo'n 175 van de 200 medewerkers. De metaalfabriek ligt sinds begin september stil omdat het met de hoge energieprijzen onmogelijk is geworden om rendabel te blijven produceren. Nu gaat het met zo'n 25 medewerkers verder.

De 25 mensen zijn nodig om het bedrijf in de zogenoemde waakvlamstand te houden, zegt financieel directeur Eric Wildschut.

Door de productie gecontroleerd stil te leggen moet het mogelijk zijn snel weer op te starten wanneer de omstandigheden verbeteren. Zo'n nieuwe start is volgens Wildschut alleen mogelijk als de gasprijzen structureel zakken of de overheid met steun voor het bedrijft komt. "Wij vragen al langer om steun van de overheid. We hebben al drie jaar een project lopen voor verduurzaming dat nu geen doorgang vindt", zegt hij.

Het steekt Wildschut dat vrijwel alle andere landen van de Europese Unie dit jaar al wel steun aan bedrijven hebben toegezegd wegens de energiecrisis. De steun die het kabinet het midden- en kleinbedrijf en grootverbruikers van gas en elektra op Prinsjesdag beloofde, komt volgens Wildschut rijkelijk laat.

Na het stilleggen van de productie ging personeel van Aldel over tot een staking voor het behoud van een sociaal plan. Dat werd afgesloten bij een vorige ontslagronde die het gevolg was van de hoge gasprijzen. De acties eindigden nadat vakbonden een compromis hadden gesloten over een versoberd pakket, waarbij Aldel beloofde ook ontslagvergoedingen te betalen bij een eventueel faillissement. "Een unieke afspraak", meldde CNV vorige week.

Volgens Wildschut is een bankroet nu niet waarschijnlijk. Zo zijn er veel toezeggingen van financiers van Aldel, waaronder het miljardenbedrijf uit de grondstoffenhandel Glencore.

https://www.nu.nl/economi(...)-energieprijzen.html

Die mensen krijgen en een vergoeding en hebben morgen weer nieuw werk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206085504
De laatste aline zegt genoeg.

Het is te ziek voor woorden dat bedrijven iedere keer naar de overheid (belastingbetaler) kijken om hun onrendabele bedrijfje te redden.

Laat ze aub massaal vallen. Kapitalisme kan niet zonder economische zuiveringen.
pi_206085505
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
en hebben morgen weer nieuw werk.
In Delfzijl, als alumiummaker? Ik denk dat die markt daar vrij klein is :P
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 12:57 schreef Confetti het volgende:
Laat ze aub massaal vallen. Kapitalisme kan niet zonder economische zuiveringen.
Eens, na alle corona-steun zitten we met nog een erfenis aan onrendabele bedrijfjes.
Aan de andere kant: sommige sectoren/bedrijven zijn als land handig om zelf te hebben. Maar waar die grens ligt (welke wel / welke niet) is lastig.
pi_206085516
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 12:57 schreef Piles het volgende:

[..]
In Delfzijl, als alumiummaker? Ik denk dat die markt daar vrij klein is :P
Nee en nee en je opmerking klopt.
Morgen hebben ze weer nieuw werk als ze willen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206085533
slava Oekraïne.
  zaterdag 24 september 2022 @ 13:04:15 #6
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206085559
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:01 schreef Tobias19xx het volgende:
slava Oekraïne.
:r
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206085576
Als ik de directie was, was ik met de aluminiumsmelters over de snelweg naar Den Haag gereden om een uitkoopregeling voor 130% van de marktprijs te bedingen. Hoe moeten hun kinderen nu ooit nog aluminiumsmelter worden?

Maar serieus: het is te hopen dat de ongelukkigen aan de slag kunnen elders in de daar toch al arme regio.
  zaterdag 24 september 2022 @ 13:14:52 #8
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_206085650
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:06 schreef EinarBoe het volgende:
Als ik de directie was, was ik met de aluminiumsmelters over de snelweg naar Den Haag gereden om een uitkoopregeling voor 130% van de marktprijs te bedingen. Hoe moeten hun kinderen nu ooit nog aluminiumsmelter worden?

Maar serieus: het is te hopen dat de ongelukkigen aan de slag kunnen elders in de daar toch al arme regio.
merendeel zijn polen die voor uitzendbureaus werken dusja.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_206085874
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
De Delfzijlse aluminiumfabrikant Aldel ontslaat zo'n 175 van de 200 medewerkers. De metaalfabriek ligt sinds begin september stil omdat het met de hoge energieprijzen onmogelijk is geworden om rendabel te blijven produceren. Nu gaat het met zo'n 25 medewerkers verder.

De 25 mensen zijn nodig om het bedrijf in de zogenoemde waakvlamstand te houden, zegt financieel directeur Eric Wildschut.

Door de productie gecontroleerd stil te leggen moet het mogelijk zijn snel weer op te starten wanneer de omstandigheden verbeteren. Zo'n nieuwe start is volgens Wildschut alleen mogelijk als de gasprijzen structureel zakken of de overheid met steun voor het bedrijft komt. "Wij vragen al langer om steun van de overheid. We hebben al drie jaar een project lopen voor verduurzaming dat nu geen doorgang vindt", zegt hij.

Het steekt Wildschut dat vrijwel alle andere landen van de Europese Unie dit jaar al wel steun aan bedrijven hebben toegezegd wegens de energiecrisis. De steun die het kabinet het midden- en kleinbedrijf en grootverbruikers van gas en elektra op Prinsjesdag beloofde, komt volgens Wildschut rijkelijk laat.

Na het stilleggen van de productie ging personeel van Aldel over tot een staking voor het behoud van een sociaal plan. Dat werd afgesloten bij een vorige ontslagronde die het gevolg was van de hoge gasprijzen. De acties eindigden nadat vakbonden een compromis hadden gesloten over een versoberd pakket, waarbij Aldel beloofde ook ontslagvergoedingen te betalen bij een eventueel faillissement. "Een unieke afspraak", meldde CNV vorige week.

Volgens Wildschut is een bankroet nu niet waarschijnlijk. Zo zijn er veel toezeggingen van financiers van Aldel, waaronder het miljardenbedrijf uit de grondstoffenhandel Glencore.

https://www.nu.nl/economi(...)-energieprijzen.html

Die mensen krijgen en een vergoeding en hebben morgen weer nieuw werk.
Waarom zou je Bauxiet moeten importeren om het hier te verwerken met duur gas.
Doe dat lekker waar het vandaan komt.
pi_206085968
1,7 terrawattuur verbruik per jaar.. dat is iets van 600.000 huishoudens. Daar missen we niks aan. Een mooi dingetje zou kunnen zijn dat de prijs fors omlaag gaat omdat die 1,7 TW nu niet meer gebruikt wordt. Lijkt een goede zaak.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206085999
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:48 schreef Bart2002 het volgende:
1,7 terrawattuur verbruik per jaar.. dat is iets van 600.000 huishoudens. Daar missen we niks aan. Een mooi dingetje zou kunnen zijn dat de prijs fors omlaag gaat omdat die 1,7 TW nu niet meer gebruikt wordt. Lijkt een goede zaak.
waarmo denk je dat die hoeveelheid gemerkt wordt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206086004
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
waarmo denk je dat die hoeveelheid gemerkt wordt?
Ik snap de vraag niet... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 24 september 2022 @ 13:53:39 #13
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206086006
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 12:57 schreef Confetti het volgende:
De laatste aline zegt genoeg.

Het is te ziek voor woorden dat bedrijven iedere keer naar de overheid (belastingbetaler) kijken om hun onrendabele bedrijfje te redden.

Laat ze aub massaal vallen. Kapitalisme kan niet zonder economische zuiveringen.
Ter aanvulling; Aldel is zowel in 2013 als 2017 ook al eens failliet gegaan

[ Bericht 0% gewijzigd door Gunner op 24-09-2022 14:12:50 ]
  zaterdag 24 september 2022 @ 13:54:23 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206086011
Bedrijf is al jaren bijna aan het omvallen als het even tegen zit.
Pechiney in Vlissingen was ook zo'n probleemkind.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_206086025
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:01 schreef Tobias19xx het volgende:
slava Oekraïne.
Wat is het punt dat je wil maken precies?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zaterdag 24 september 2022 @ 14:11:43 #16
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206086134
geef geld aub
  zaterdag 24 september 2022 @ 14:14:03 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_206086155
Absoluut geen steun geven. De markt moet het corrigeren. Als hier te weinig gas is zullen bedrijven die extreem veel energie gebruiken moeten verdwijnen. Zo werkt de markt
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_206086668
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:11 schreef Twiitch het volgende:
geef geld aub
Als de overheid die ondernemers geld geeft, dan verpesten die ondernemers als dank de lucht.
pi_206086720
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:53 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ter aanvulling; Aldel is zowel in 2013 als 2017 ook al eens failliet gegaan
En ze hebben slechts 200 man in dienst, voornamelijk Polen (van uitzendbureaus) lees ik. Wat ik zou willen zien is de economische tegenwaarde van zo'n bedrijf wat alleen kan bestaan bij goedkope energie. We zien energieverbruik eigenlijk alleen in geld uitgedrukt. Maar wat ik zou willen weten is of het gerechtvaardigd is dat 1 enkel bedrijf het equivalent van ongeveer 600.000 (!) huishoudens per jaar verstookt. Ze gebruiken 1,7 Terrawattuur per jaar. Gezien de schaarste lijkt het me doodzonde om dat elk jaar te verbranden als er niet gigantische welvaart tegenover staat voor Nederland. Die rekensommetjes zie je helaas weinig.

Dus: is Aldel een economische Reus, strategisch zeer belangrijk voor Nederland of een Dwerg met een grote mond en een krappe beurs die alleen maar gigantische hoeveelheden kostbare energie verstookt? En daar graag steun voor wil van de belastingbetaler. Dat zouden we ons moeten afvragen.

In dat laatste geval moeten ze zo snel mogelijk verdwijnen. Er zijn er vast nog meer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 24-09-2022 15:38:01 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206086813
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:53 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ter aanvulling; Aldel is zowel in 2013 als 2017 ook al eens failliet gegaan
Dan hak je er een kop af en dan groeien er weer 2 aan... Hoe kan zoiets? Na 2 faillissementen is het toch wel duidelijk dat zo'n energieverslindend bedrijf blijkbaar niet levensvatbaar is?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206086823
Dit zal Poetin leren!
pi_206086853
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 15:43 schreef Sapstengel het volgende:
Dit zal Poetin leren!
Heeft m.i. niets met Poetin te maken. Ook zonder de nukken van Poetin zou je je dit soort dingen moeten afvragen. Voor de werkgelegenheid (ja maar banen!) hoef je het i.i.g. niet te doen. Bovendien hebben ze een grote Poolse flexibele schil. Wat ook niet echt goed is voor de NL werkgelegenheid. Wat ik zou willen zien is hoe belangrijk zo'n bedrijf nou eigenlijk is voor de NL economie. Ik denk dat we daar nog weleens van zullen schrikken. Ondertussen zuipen ze kostbare stroom die ongetwijfeld veel nuttiger ingezet kan worden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 24 september 2022 @ 16:03:42 #23
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_206086964
quote:
Door de productie gecontroleerd stil te leggen moet het mogelijk zijn snel weer op te starten wanneer de omstandigheden verbeteren.
Lol. _O-

Wereldvreemde werkgever gespot, geen mensenkennis en geen verstand van de huidige arbeidsmarkt.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_206087069
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 september 2022 16:03 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Lol. _O-

Wereldvreemde werkgever gespot, geen mensenkennis en geen verstand van de huidige arbeidsmarkt.
daarom staat er ook als de omstandigheden verbeteren ^O^

Dat betekent dus onder andere dat de gasprijs acceptabel moet zijn, er genoeg arbeidskrachten moeten zijn en dat de vraag hoog genoeg is. Pas dan zal de fabriek weer opstarten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206087129
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 16:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
daarom staat er ook als de omstandigheden verbeteren ^O^

Dat betekent dus onder andere dat de gasprijs acceptabel moet zijn, er genoeg arbeidskrachten moeten zijn en dat de vraag hoog genoeg is. Pas dan zal de fabriek weer opstarten.
Dat is wel een beetje wachten op een paarse eenhoorn he
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')