abonnement Unibet Coolblue
pi_206084388
Hoi,

In de schuur wil ik een kleine verdeelkast maken met 2 groepen zodat ik eenvoudig de stroom van alle wandcontactdozen kan halen. Dit wordt aangesloten op een bestaande groep (en dus bestaande aardlekschakelaar).

Idealiter wil ik dat bij overbelasting de originele groep hier geen last van heeft (en dus alleen de automaat in de schuur uitschakelt). Bij kortsluiting mag de hele groep er last van hebben (immers 'gedeelde' aardlek).

Wat voor hardware heb ik hiervoor nodig en waar moet ik rekening mee houden?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206085560
Hoe zwaar is/zijn je hoofdzekering(en)?

Wat is het vermogen van de apparatuur die je (gelijktijdig) wilt kunnen gebruiken?
pi_206086087
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 13:04 schreef Ivo1985 het volgende:
Hoe zwaar is/zijn je hoofdzekering(en)?
Op de hoofdschakelaar staat:
ABB HAF
40A
AC-22A
EN60947-3

En:
2-polig
0903-042
E202

Twee aardlekschakelaars met elk 4 groepen.

quote:
Wat is het vermogen van de apparatuur die je (gelijktijdig) wilt kunnen gebruiken?
Exacte wattages niet paraat nu. Denk aan een zaag of bovenfrees en een stofzuiger en een acculader. Dit komt dan bovenop wat de groep normaal trekt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206086419
Je hoofdschakelaar is niet je hoofdzekering. Maar met de info op je hoofdschakelaar kom ik er op dat je een éénfase aansluiting hebt. Je hoofdzekering is dan waarschijnlijk 35 ampère.

Wil je alles helemaal netjes aanleggen, dan mag de zekering die in je hoofdkast zit voor het beveiligen van de kabel naar je schuur afgezekerd worden met 20A. Twee stappen lager dan je hoofdzekering. In dit geval mag je waarschijnlijk de bestaande bekabeling van 2,5mm² gebruiken die naar je schuur toe loopt als er géén aftakkingen zijn naar andere stopcontacten, lichtpunten etc, tenzij de kabel lengte erg lang wordt (20 meter is geen probleem).

In je schuur moet je dan weer twee stappen lager gaan zitten om selectief te zijn ten opzichte van de 20A, dan kom je op eind-groepen van 10A. Dat is niet voor elke elektrische voldoende.

Als je de eindgroepen op 16A wilt afzekeren heb je twee opties:

- in je hoofdkast een trage (C karakteristiek) zekering van 20A en voor de eindgroepen B-kar 16A zekeringen gebruiken. Heb hebt dan geen volledige garantie dat bij overbelasting de groep in het schuurtje eerder uitvalt dan de 20A groep in de hoofdkast.

- in je hoofdkast een 25A groep plaatsen en een kabel met aderdikte van 4mm² naar je schuur leggen. In je schuur kun je dan weer op 16A per groep afzekeren. De zekering in de schuur zal er dan vrijwel altijd sneller uit liggen dan de zekering in je hoofdkast. Alleen loop je nu wel weer meer risico dat je hoofdzekering van 35A overbelast raakt wanneer je gelijktijdig in je schuur en in de woning veel stroom gebruikt.
pi_206087143
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:49 schreef Ivo1985 het volgende:
Je hoofdschakelaar is niet je hoofdzekering. Maar met de info op je hoofdschakelaar kom ik er op dat je een éénfase aansluiting hebt. Je hoofdzekering is dan waarschijnlijk 35 ampère.

Wil je alles helemaal netjes aanleggen, dan mag de zekering die in je hoofdkast zit voor het beveiligen van de kabel naar je schuur afgezekerd worden met 20A. Twee stappen lager dan je hoofdzekering. In dit geval mag je waarschijnlijk de bestaande bekabeling van 2,5mm² gebruiken die naar je schuur toe loopt als er géén aftakkingen zijn naar andere stopcontacten, lichtpunten etc, tenzij de kabel lengte erg lang wordt (20 meter is geen probleem).

In je schuur moet je dan weer twee stappen lager gaan zitten om selectief te zijn ten opzichte van de 20A, dan kom je op eind-groepen van 10A. Dat is niet voor elke elektrische voldoende.

Als je de eindgroepen op 16A wilt afzekeren heb je twee opties:

- in je hoofdkast een trage (C karakteristiek) zekering van 20A en voor de eindgroepen B-kar 16A zekeringen gebruiken. Heb hebt dan geen volledige garantie dat bij overbelasting de groep in het schuurtje eerder uitvalt dan de 20A groep in de hoofdkast.

- in je hoofdkast een 25A groep plaatsen en een kabel met aderdikte van 4mm² naar je schuur leggen. In je schuur kun je dan weer op 16A per groep afzekeren. De zekering in de schuur zal er dan vrijwel altijd sneller uit liggen dan de zekering in je hoofdkast. Alleen loop je nu wel weer meer risico dat je hoofdzekering van 35A overbelast raakt wanneer je gelijktijdig in je schuur en in de woning veel stroom gebruikt.
ik heb laatst gehoord dat selectiviteit niet meer verplicht is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206088347
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 16:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb laatst gehoord dat selectiviteit niet meer verplicht is
Zit wel wat context omheen.

Selectiviteit is niet verplicht wanneer het niet aannemelijk is dat het gebrek aan selectiviteit zorgt voor uitval van zekeringen eerder in de keten bij het beoogd gebruik van de installatie.

Een groep voor zonnepanelen hoeft dus niet selectief te zijn tov de hoofdzekering, zolang het totaal geïnstalleerde vermogen aan teruglevering niet meer is dan de hoofdzekering aan kan.

En ook met het voorbeeld in dit topic met twee eindgroepen in de schuur hoeven die ook niet selectief te zijn ten opzichte van die 20A in de hoofd-kast, als de ene groep alleen voor verlichting gebruikt wordt en de andere eindgroep voor contactdozen. De kans dat je verlichting meer dan 4A continue trekt in een schuur/garage bij een woonhuis is niet zo groot (900W aan led licht.... Tenzij je de hele schuur als zonnestudio of voor het kweken van plantjes gebruikt ofzo). Dus de kans dat je de 20A overschrijdt is normaal nihil.

Alleen door de installatie niet selectief aan te leggen, wordt het beoogde doel niet bereikt. TS wil dat als hij tijdens het klussen teveel stroom trekt uit de contactdozen niet terug moet lopen naar de hoofdkast om de zekering weer in te schakelen. Zonder selectiviteit is de kans reëel dat de zekering in huis er zo nu en dan gelijktijdig of eerder uit vliegt dan de zekering in de tweede kast met een net iets lagere waarde.
pi_206088749
Maar ik vermoed dat de kabel naar de schuur al gedeeld is met enkele aansluitingen in de woning en dus niet een enkele groep is naar de schuur.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_206089319
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 14:49 schreef Ivo1985 het volgende:
Je hoofdschakelaar is niet je hoofdzekering. Maar met de info op je hoofdschakelaar kom ik er op dat je een éénfase aansluiting hebt. Je hoofdzekering is dan waarschijnlijk 35 ampère.

Wil je alles helemaal netjes aanleggen, dan mag de zekering die in je hoofdkast zit voor het beveiligen van de kabel naar je schuur afgezekerd worden met 20A. Twee stappen lager dan je hoofdzekering. In dit geval mag je waarschijnlijk de bestaande bekabeling van 2,5mm² gebruiken die naar je schuur toe loopt als er géén aftakkingen zijn naar andere stopcontacten, lichtpunten etc, tenzij de kabel lengte erg lang wordt (20 meter is geen probleem).

In je schuur moet je dan weer twee stappen lager gaan zitten om selectief te zijn ten opzichte van de 20A, dan kom je op eind-groepen van 10A. Dat is niet voor elke elektrische voldoende.

Als je de eindgroepen op 16A wilt afzekeren heb je twee opties:

- in je hoofdkast een trage (C karakteristiek) zekering van 20A en voor de eindgroepen B-kar 16A zekeringen gebruiken. Heb hebt dan geen volledige garantie dat bij overbelasting de groep in het schuurtje eerder uitvalt dan de 20A groep in de hoofdkast.

- in je hoofdkast een 25A groep plaatsen en een kabel met aderdikte van 4mm² naar je schuur leggen. In je schuur kun je dan weer op 16A per groep afzekeren. De zekering in de schuur zal er dan vrijwel altijd sneller uit liggen dan de zekering in je hoofdkast. Alleen loop je nu wel weer meer risico dat je hoofdzekering van 35A overbelast raakt wanneer je gelijktijdig in je schuur en in de woning veel stroom gebruikt.
Dank voor je uitgebreide uitleg! _O_

Wordt het verhaal nog anders als de verdeelkast mobiel wordt, zeg zoiets:


(maar dan met 1 of 2 automaten erin om alles spanningsloos te kunnen maken)

De groep waar die op aangesloten wordt, is daarmee 'variabel'.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 19:21 schreef Chinless het volgende:
Maar ik vermoed dat de kabel naar de schuur al gedeeld is met enkele aansluitingen in de woning en dus niet een enkele groep is naar de schuur.
Dit is inderdaad het geval.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206090937
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 20:12 schreef baskick het volgende:

[..]
Dank voor je uitgebreide uitleg! _O_

Wordt het verhaal nog anders als de verdeelkast mobiel wordt, zeg zoiets:

[ afbeelding ]
(maar dan met 1 of 2 automaten erin om alles spanningsloos te kunnen maken)

De groep waar die op aangesloten wordt, is daarmee 'variabel'.
[..]
Dit is inderdaad het geval.
Yup, dit verandert alles.

- de groep die ook nog met andere aansluitingen gedeeld wordt, mag maximaal op 16A worden afgezekerd.

- Als je dan nog selectief wilt zijn ten opzichte van die 16A zekering waar je schuur op is aangesloten, moet je in je verdeler 6A zekeringen gaan gebruiken

- Als je een nieuwe kabel naar je schuur gaat leggen om alléén je verdeler op aan te sluiten, mag je die kabel wel weer hoger afzekeren. Maar dan moet het de contactdoos aan het eind van die kabel wel geschikt zijn voor gebruik met 20A of 25A. De normale Nederlandse stopcontacten zijn dat niet. Je komt dan uit op een blauwe 32A CEE contactdoos. De verdeler moet dan volledig bedraad worden met bekabeling geschikt voor 20/25A.
pi_206091561
Begrijp ik het dan goed dat ik de mobiele verdeler, als ik die via een wandcontactdoos op een bestaande groep aansluit, met 2 automaten van 6A kan uitrusten? Dat zou maximaal 6x230=1380 Watt (per automaat) aan kunnen dan? Ik denk dat een zaag al meer trekt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206091785
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 23:11 schreef baskick het volgende:
Begrijp ik het dan goed dat ik de mobiele verdeler, als ik die via een wandcontactdoos op een bestaande groep aansluit, met 2 automaten van 6A kan uitrusten? Dat zou maximaal 6x230=1380 Watt (per automaat) aan kunnen dan? Ik denk dat een zaag al meer trekt.
Yup, klopt helemaal. 6A is niet geschikt voor dergelijk elektrisch gereedschap.
pi_206094539
Zo'n verdeler als op de foto is dan puur een veredelde verlengsnoer. Kan 3600 Watt aan, maar deelt die capaciteit met de rest van de groep waarop ie wordt aangesloten.

Als ik er wel een 16A automaat in zet, vliegt zowel die als die ik de meterkast eruit bij overbelasting (en sluiting), right? Dan is het enige nut nog dat ik alles spanningsloos kan maken. Kan ik dan niet gewoon net zo goed een 230V schakelaar tussen zetten? Makkelijker, goedkoper. Of mis ik dan dingen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 09:43:51 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206094601
Is het niet mogelijk om een aparte groep aan te leggen vanuit huis naar je schuur ?
Groepje in de meterkast erbij en dan heb je de beschikking over de volle 3680 watt op een aparte eindgroep.
pi_206094969
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 09:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Is het niet mogelijk om een aparte groep aan te leggen vanuit huis naar je schuur ?
Groepje in de meterkast erbij en dan heb je de beschikking over de volle 3680 watt op een aparte eindgroep.
Ja, kan, er loopt een mantelbuis. Maar het idee was daadwerkelijk richting de mobiele verdeler van de afbeelding. Ook voor klussen buitenshuis. Ik wil alles eenvoudig en volledig spanningsloos kunnen maken zonder de stekker eruit te moeten trekken en bij voorkeur zonder de meterkast-groep te laten klappen. Ik neig vanwege de limieten nu toch naar een gewone wipschakelaar. Dan kan ik wel spanningsloos maken, maar niet de groep ontzien (wel door zelf even te berekenen en in te schatten wat er meer op die groep zit qua verbruikers).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 10:28:01 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206095106
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2022 10:15 schreef baskick het volgende:

[..]
Ja, kan, er loopt een mantelbuis. Maar het idee was daadwerkelijk richting de mobiele verdeler van de afbeelding. Ook voor klussen buitenshuis. Ik wil alles eenvoudig en volledig spanningsloos kunnen maken zonder de stekker eruit te moeten trekken en bij voorkeur zonder de meterkast-groep te laten klappen. Ik neig vanwege de limieten nu toch naar een gewone wipschakelaar. Dan kan ik wel spanningsloos maken, maar niet de groep ontzien (wel door zelf even te berekenen en in te schatten wat er meer op die groep zit qua verbruikers).
Het valt mij tegen dat aan die Festool Sys OH maar een 10 m rubberen aansluitkabel met 3x1,5mm² aanzit, je zou toch op ze minst een 3x2,5mm² verwachten voor die prijs. Tuurlijk zitten er wel een paar features op waarvan je zegt dat zou handig kunnen zijn.

Maar een degelijke kabelhaspel kost denk ik maar de helft van wat die Festool kost :P
pi_206106070
Eens.

Ik wil zoiets zelf maken (in een andere kleur koffer vanwege compatibiliteit), maar met extra features en wat andere specificaties (waaronder het snoer).

Dat zal zeker niet goedkoper worden dan een haspel (en mogelijk niet eens dan de Festool), maar hobby's mogen geld kosten :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206126770
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 22:24 schreef Ivo1985 het volgende:
- Als je dan nog selectief wilt zijn ten opzichte van die 16A zekering waar je schuur op is aangesloten, moet je in je verdeler 6A zekeringen gaan gebruiken

En als ik de eis dat de groep in de verdeler eerder klapt dan de groep in de meterkast laat vallen, kan ik dan wel gewoon 16A B-automaten gebruiken? Dan klappen ze bij overbelasting (praktisch) tegelijk? Dan wordt het een veredelde schakelaar, right?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator woensdag 28 september 2022 @ 12:52:05 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206128105
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:53 schreef baskick het volgende:

[..]
En als ik de eis dat de groep in de verdeler eerder klapt dan de groep in de meterkast laat vallen, kan ik dan wel gewoon 16A B-automaten gebruiken? Dan klappen ze bij overbelasting (praktisch) tegelijk? Dan wordt het een veredelde schakelaar, right?
Een automaat is natuurlijk niet iets dat je als lastscheider moet gebruiken. Daar zijn ze uiteindelijk ook niet voor bedoeld.
pi_206129016
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Een automaat is natuurlijk niet iets dat je als lastscheider moet gebruiken. Daar zijn ze uiteindelijk ook niet voor bedoeld.
Dat gaat mijn kennis te boven (vandaar mijn check-vragen). Wat heb ik dan nodig om de wandcontactdozen in zodanige staat te krijgen alsof de stekker eruit is? Is een ordinaire wipschakelaar voldoende?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator woensdag 28 september 2022 @ 20:41:18 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206134000
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:59 schreef baskick het volgende:

[..]
Dat gaat mijn kennis te boven (vandaar mijn check-vragen). Wat heb ik dan nodig om de wandcontactdozen in zodanige staat te krijgen alsof de stekker eruit is? Is een ordinaire wipschakelaar voldoende?
Lastscheiders zijn onderdelen zoals hoofdschakelaars, werkschakelaars. Ze dienen louter en alleen om iets spanningsloos te kunnen maken, en om iets te kunnen beveiligen tegen herinschakeling. Vaak kun je dergelijke schakelaars vergrendelen met een slot.

In de industrie hebben ze daar een procedure voor dat men LOTOTO noemt.

Een wipschakelaar kunnen vaak maar tot 10A schakelen, ik zou in jou geval kiezen voor een eenvoudige werkschakelaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')