abonnement Unibet Coolblue
pi_206074188
Ik ben lid van een (kunst) vereniging waar leden elkaar ook helpen met klussen, inrichten van exposities etc. Vrijwilligerswerk voor de vereniging in feite. Als ik bij dat helpen bv een stenen beeld van een collega aan gruzels laat vallen, of door een ongelukje schade toebreng aan een expositielocatie van derden, kan ik dan aanspraak maken op mijn persoonlijke WA verzekering of val ik dan onder een door de vereniging af te sluiten WA verzekering voor vrijwilligers?
pi_206074481
Je bedoelt een aansprakelijkheidsverzekering?
pi_206074526
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 10:45 schreef Lucky53 het volgende:
Ik ben lid van een (kunst) vereniging waar leden elkaar ook helpen met klussen, inrichten van exposities etc. Vrijwilligerswerk voor de vereniging in feite. Als ik bij dat helpen bv een stenen beeld van een collega aan gruzels laat vallen, of door een ongelukje schade toebreng aan een expositielocatie van derden, kan ik dan aanspraak maken op mijn persoonlijke WA verzekering of val ik dan onder een door de vereniging af te sluiten WA verzekering voor vrijwilligers?
Het gaat om een AVP en de vrijwilligersorganisatie zou die moeten hebben voor jou. Dus wellicht kan je hun de vraag stellen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206074744
quote:
Het gaat om een AVP en de vrijwilligersorganisatie zou die moeten hebben voor jou. Dus wellicht kan je hun de vraag stellen?
De AVP is de persoonlijke particuliere aansprakelijkheidsverzekering maar die geldt in beginsel niet voor organisaties. De vereniging zegt geen verzekering te hebben hiervoor en gaat er gewoon van uit dat een ongelukje/schade door een vrijwilliger toegebracht gewoon door de AVP gedekt is. Maar dat lijkt toch echt niet zo te zijn, ik heb intussen ook wat verder zitten snuffelen. Of tenminste is dat zeker geen standaard bij de AVP's. Tijd dus om ons kluppie daar attent op te maken, er wordt veel te luchtig over die zaken gedacht. Zo lang alles goed gaat is er geen probleem nee....
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 23 september 2022 @ 11:34:08 #5
408813 crew  trein2000
pi_206074762
Ik weet van een aantal gemeentes dat die ook een polis hebben voor alle vrijwilligers in hun gemeente. (Ik zou daar als bestuur niet op vertrouwen, maar dat ter zijde) Dat kun je ook nog even checken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206074793
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:34 schreef trein2000 het volgende:
Ik weet van een aantal gemeentes dat die ook een polis hebben voor alle vrijwilligers in hun gemeente. (Ik zou daar als bestuur niet op vertrouwen, maar dat ter zijde) Dat kun je ook nog even checken.
Dat dus. Zo was ik ooit verzekerd toen ik als vrijwilliger iemand naar het ziekenhuis reed, en de lantaarnpaal op de parkeerplaats raakte. Wel fijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206075444
Mijn sportclub is door de gemeente verzekerd voor aansprakelijkheid. Toen ik echter al lesgevend iets sloopte van een deelnemer hadden we na een hoop papierwerk het bericht dat k het maar bij mijn eigen verzekering moest claimen. Ik ben er wel klaar mee, ik sloop gewoon niets meer.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 23 september 2022 @ 13:36:05 #8
408813 crew  trein2000
pi_206076081
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 12:35 schreef qajariaq het volgende:
Mijn sportclub is door de gemeente verzekerd voor aansprakelijkheid. Toen ik echter al lesgevend iets sloopte van een deelnemer hadden we na een hoop papierwerk het bericht dat k het maar bij mijn eigen verzekering moest claimen. Ik ben er wel klaar mee, ik sloop gewoon niets meer.
Wij hebben eigen verzekeringen want ik ben ook bang voor dit gezeik…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206076192
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 13:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wij hebben eigen verzekeringen want ik ben ook bang voor dit gezeik…
En dan dat gezeik dat je ook een VOG moet aanvragen omdat we wel eens van een gemeente zwembad gebruik maken. Ik geef alleen instructie in groepsverband aan volwassen mensen die me er echt wel al dan niet direct op aan spreken als ik iets doe wat niet in orde is.

Ook wil de gemeente dat ik een diploma reddend zwemmen haal. We geven een veiligheidscursus waarbij we zelfs zwemvesten dragen en we zetten de bodem altijd op 110 cm, daarvoor hoef ik niet eens te kunnen zwemmen om iemand weer naar boven te halen. Dat naar boven moeten halen is niet ondenkbaar, voor mijn sport heb ik kwalificaties om daar zelf les in te geven.

Maar goed, dat diploma gedoe hebben we opgelost door apart iemand op de kant te zetten die wel het diploma reddend zwemmen en EHBO heeft. Formeel is zij dan de instructeur.
  vrijdag 23 september 2022 @ 15:31:37 #10
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_206077073
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 13:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wij hebben eigen verzekeringen want ik ben ook bang voor dit gezeik…
Hele grote kans dat je eigen verzekering dit niet gaat betalen, het moet echt geregeld worden door verzekering van de organisatie waarvoor de vrijwilliger werkt. Als admin van een non profit organisatie kreeg ik vaak de vraag om aan te tonen dat iemand vrijwilliger bij ons was, daarna werd een en ander vlot afgehandeld
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 23 september 2022 @ 17:19:59 #11
408813 crew  trein2000
pi_206078050
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 15:31 schreef Pensioengenieter het volgende:

[..]
Hele grote kans dat je eigen verzekering dit niet gaat betalen, het moet echt geregeld worden door verzekering van de organisatie waarvoor de vrijwilliger werkt. Als admin van een non profit organisatie kreeg ik vaak de vraag om aan te tonen dat iemand vrijwilliger bij ons was, daarna werd een en ander vlot afgehandeld
“Wij” = in dit geval de vrijwilligersorganisaties waar ik in het bestuur zit ;)
Ik vertrouw die gemeentepolissen niet en ik wil voor m'n mensen zorgen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 23 september 2022 @ 23:31:30 #12
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_206082064
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]
“Wij” = in dit geval de vrijwilligersorganisaties waar ik in het bestuur zit ;)
Ik vertrouw die gemeentepolissen niet en ik wil voor m'n mensen zorgen.
Helemaal top dus, ik dacht dat wij vrijwilliger was.
  maandag 26 september 2022 @ 09:32:03 #13
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_206105612
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 12:35 schreef qajariaq het volgende:
Mijn sportclub is door de gemeente verzekerd voor aansprakelijkheid. Toen ik echter al lesgevend iets sloopte van een deelnemer hadden we na een hoop papierwerk het bericht dat k het maar bij mijn eigen verzekering moest claimen. Ik ben er wel klaar mee, ik sloop gewoon niets meer.
Dit soort verzekeringen (vanuit een organisatie of sportkoepel of gemeente) voor de vrijwilligers zijn vaak een paraplu-verzekering. Die verzekering, qua voorwaarden en premie, gaat ervan uit dat meeste schade gewoon via de AVP van de persoon worden afgehandeld. Pas als die niet dekt, dan kan er en claim worden gedaan. Dus daarom zie je deze verzekering eerst wijzen naar wat jij al hebt (of zou moeten hebben).

En het blijft een grijs gebied waar je snel verloren raakt in het naar elkaar wijzen.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_206330442
Dank voor alle reacties. Ik ben er achter gekomen dat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering niet veel meer dan ¤12-15 p/m hoeft te kosten waarmee álle verenigingsleden (en zelfs helpers die géén verenigingslid zijn) iig een basisverzekering WA hebben als ze 'in dienst' zijn.. (Interpolis) En dat dat toch een stuk veiliger is omdat veel PVA's allereerst naar de vereniging wijzen. Daarbij komt ook nog dat mijn vereniging weliswaar in één gemeente gevestigd is maar werkzaam is in een hele provincie. Waardoor we in die vestigingsgemeente hoogstwaarschijnlijk geen aanspraak kunnen maken op een gemeentelijke regeling voor vrijwilligers.
pi_206330637
een WA is voor motorvoertuigen en volgens de OP gaat het niet om schade met een motorvoertuig.

De W staat voor wettelijk en alleen al daardoor kan je zien dat het om een motorvoertuigen verzekering geldt, want die en een zorgverzekering zijn de enige die wettelijk verplicht zijn in NL.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206330781
Leuk ezelsbruggetje voor de veelgemaakte fout omtrent WA. Feitelijk wel onjuist want wettelijk slaat op het feit dat het een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid is.

[ Bericht 24% gewijzigd door Wiedanwel op 15-10-2022 16:12:48 ]
pi_206331076
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 16:05 schreef Wiedanwel het volgende:
Leuk ezelsbruggetje voor de veelgemaakte fout omtrent WA. Feitelijk wel onjuist want wettelijk slaat op het feit dat het een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid is.
Klopt maar zo kan je het wel onthouden als je er moeite mee hebt.

Dan moet je alleen wel weten dat een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht is, en vreemd genoeg weten velen dit niet is mij opgevallen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206331231
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 16:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt maar zo kan je het wel onthouden als je er moeite mee hebt.

Dan moet je alleen wel weten dat een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht is, en vreemd genoeg weten velen dit niet is mij opgevallen.
Het lijkt mij redelijk onverstandig niet minimaal een persoonlijke aansprakelijkheid verzekering te hebben. Ik neem aan dat ook vrijwel iedereen in NL dat heeft. Fietsongelukken, huisdieren misdragingen of kinderen die het huis van de buren in de fik steken. dergelijk gedoe dek je er mee.

Zestig jaar terug en mogelijk al eerder noemden ze het een WAP op wappertje, ook toen had vrijwel elk gezin dat wel. Dat ging toen niet over grote bedragen, guldens per jaar voor een gezin.
pi_206331449
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 17:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het lijkt mij redelijk onverstandig niet minimaal een persoonlijke aansprakelijkheid verzekering te hebben. Ik neem aan dat ook vrijwel iedereen in NL dat heeft. Fietsongelukken, huisdieren misdragingen of kinderen die het huis van de buren in de fik steken. dergelijk gedoe dek je er mee.

Zestig jaar terug en mogelijk al eerder noemden ze het een WAP op wappertje, ook toen had vrijwel elk gezin dat wel. Dat ging toen niet over grote bedragen, guldens per jaar voor een gezin.
dat zou zomaar kunnen, dat weet ik niet. Ik weet alleen dat het niet verplicht is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:44:15 #20
408813 crew  trein2000
pi_206331463
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 15:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
want die en een zorgverzekering zijn de enige die wettelijk verplicht zijn in NL.
Onjuist. Voor een aantal vrije beroepen is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verplicht. Voor advocaten vind dat bijvoorbeeld zijn grondslag in artikel 28 lid 2 onder d van de advocatenwet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206331568
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 17:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Onjuist. Voor een aantal vrije beroepen is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verplicht. Voor advocaten vind dat bijvoorbeeld zijn grondslag in artikel 28 lid 2 onder d van de advocatenwet.
dat is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering geen aansprakelijkheidsverzekering
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:16:39 #22
408813 crew  trein2000
pi_206331772
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 17:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering geen aansprakelijkheidsverzekering
Maar wel een verplichte verzekering, en dat was wat je betoogde.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206332315
Volgens mij staan in alle voorwaarden dat vrijwilligerswerk gedekt is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')