abonnement Unibet Coolblue
pi_206130085
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:12 schreef Molo het volgende:

[..]
Ja prima, er is effect van mondneusmaskers.
Staat dit qua ongemak/investering/last in verhouding tot wat het oplevert? Dát is het vraagstuk hier

En dat ligt wat genuanceerder dan 'ze hebben effect dus doe nu maar'
Met de huidige ziekenhuisbezetting is elke maatregel compleet onzinnig.
blablablabla
  woensdag 28 september 2022 @ 15:22:26 #277
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_206130147
quote:
10s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:55 schreef Elan het volgende:

Dat je na 2.5 jaar corona nog steeds sceptisch bent over het effect van mondkapjes is wel vrij treurig
Oh nee. Ik ben treurig volgens Elan, whatever should I do :O

Op het moment dat je denkt dat je zoiets toe moet voegen aan je post om je post meer kracht bij te zetten of zo heb je het argument eigenlijk al wel verloren. :+
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_206130156
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:16 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat je dat na 2,5 jaar nog steeds niet bent vind ik eigenlijk veel treuriger. En dan kun je nog met zoveel onderzoeken aankomen, kijk eens lekker naar de praktijk en wat het daar effectief gedaan heeft. Hier of in landen als DL en Italië waar iedereen ze nogal braaf droeg en dan ook nog van die snavels. Om het over Azië nog maar niet te hebben.
Zo werkt dat dus niet he. Het is onderzocht dat het effect heeft.

quote:
Volgens directeur Ulrich Pöschl van het Max Planck Instituut is voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat mondkapjes de verspreiding van corona remmen. “Dat is essentieel om af te rekenen met niet eenduidig eerder onderzoek en aanhoudende discussies. We zijn ervan overtuigd dat de inzichten en resultaten uit onze studie een wetenschappelijke doorbraak vormen die zal helpen om het debat over het nut van mondmaskers te beslechten.”

De wetenschappers komen met hun bevindingen nu veel westerse landen volop bezig zijn met het vaccineren van de bevolking tegen corona. Het is daarom de vraag hoelang een mondkapjesplicht in binnenruimten nog nodig is. Toch blijft gezichtsbescherming zelfs voor gevaccineerde personen een nuttige maatregel, stellen de onderzoekers. “Bijvoorbeeld als bescherming door een vaccinatie na verloop van tijd afneemt,” zegt Christian Witt van het Charité-ziekenhuis in Berlijn.
https://www.parool.nl/ned(...)ing-corona~b47409ba/
Kan je treurig vinden maar weerleg het dan maar met wetenschappelijk bronmateriaal zou ik zeggen.
blablablabla
pi_206130183
quote:
10s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:22 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Oh nee. Ik ben treurig volgens Elan, whatever should I do :O

Op het moment dat je denkt dat je zoiets toe moet voegen aan je post om je post meer kracht bij te zetten of zo heb je het argument eigenlijk al wel verloren. :+
Zei niet dat jij treurig bent, maar dat het treurig is dat je niet de moeite hebt genomen om je fatsoenlijk te informeren.

Wezenlijk verschil grote vriend.
blablablabla
  woensdag 28 september 2022 @ 15:24:50 #280
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_206130186
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:22 schreef Elan het volgende:

[..]
Zo werkt dat dus niet he. Het is onderzocht dat het effect heeft.
[..]
Kan je treurig vinden maar weerleg het dan maar met wetenschappelijk bronmateriaal zou ik zeggen.
Geeft nog steeds geen antwoord op de vraag van @Molo De vraag is niet óf ze werken, maar in welke mate werken ze? Je levert bronnen aan die zeggen dat ze werken. Ja, leuk, dat betwist niemand hier. We willen weten in welke mate ze werken. Cijfers. En wegen die op tegen het ongemak/de investering/etc?
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_206130216
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:24 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Geeft nog steeds geen antwoord op de vraag van @:Molo De vraag is niet óf ze werken, maar in welke mate werken ze? Je levert bronnen aan die zeggen dat ze werken. Ja, leuk, dat betwist niemand hier. We willen weten in welke mate ze werken. Cijfers. En wegen die op tegen het ongemak/de investering/etc?
Dat is natuurlijk aan subjectie onderhevig. Jij zal omdat je anti bent ongetwijfeld vinden van niet. Een ander heeft daar wellicht net wat minder moeite mee.

Op het moment zou herinvoering van een dergelijke plicht de plank naar mijn idee ook volledig mis slaan.
blablablabla
pi_206130244
Hier trouwens wat cijfers omdat je aangaf daar behoefte aan te hebben .
blablablabla
  woensdag 28 september 2022 @ 15:29:18 #283
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_206130249
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:26 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk aan subjectie onderhevig. Jij zal omdat je anti bent ongetwijfeld vinden van niet. Een ander heeft daar wellicht net wat minder moeite mee.

Op het moment zou het de plank naar mijn idee ook volledig mis slaan.
Ik draag zelf wel gewoon mondkapjes op plekken waar ik dat nuttig acht, dus je aanname dat ik anti ben kan de prullenbak in :+ Ik zou er niet een dragen als ik zou denken dat ze niks doen. Ik denk alleen niet dat ze goed genoeg werken om ze in te zetten als een generieke maatregelen; niet als je het laat opwegen tegen de nadelen. Ook niet als het aantal opnames stijgt. Laat mensen er zelf maar voor kiezen als ze zich veiliger willen voelen.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  woensdag 28 september 2022 @ 15:29:19 #284
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206130250
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:26 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk aan subjectie onderhevig. Jij zal omdat je anti bent ongetwijfeld vinden van niet. Een ander heeft daar wellicht net wat minder moeite mee.

Op het moment zou herinvoering van een dergelijke plicht de plank naar mijn idee ook volledig mis slaan.
Nee niet subjectief, gewogen met andere factoren.
Dat maakt het ook ingewikkelder, en des te relevanter.
Net zoals je ook niet van het nut uit kunt gaan puur op basis van in geconditioneerde omstandigheden getest positief effect
De wereld is complexer dan dat
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_206130253
Tuurlijk werken ze. Als iedereen zo'n snavel strak opzet en dan bij iedereen uit de buurt blijft etc. etc. Maar zo werkt het in de praktijk dus niet. Weg met die dingen dus. Wie wil zet zo'n achterlijk ding op, de rest leeft gewoon door.
  woensdag 28 september 2022 @ 15:35:10 #286
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206130328
quote:
6s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:28 schreef Elan het volgende:
Hier trouwens wat cijfers omdat je aangaf daar behoefte aan te hebben .
Heb je het zelf ook gelezen?
Distributions for sneezing (A), coughing (B), speaking (C), and breathing (D).
Onder ideale omstandigheden.

Lekker representatief voor de hele populatie en gedrag van mensen in de wereldse omstandigheden van alledag


Zeg ik nog steeds niet dat ze niet werken. Maar je stelligheid en zwart wit denken mag er wel wat vanaf
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_206130363
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:29 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Ik draag zelf wel gewoon mondkapjes op plekken waar ik dat nuttig acht, dus je aanname dat ik anti ben kan de prullenbak in :+ Ik zou er niet een dragen als ik zou denken dat ze niks doen. Ik denk alleen niet dat ze goed genoeg werken om ze in te zetten als een generieke maatregelen; niet als je het laat opwegen tegen de nadelen. Ook niet als het aantal opnames stijgt. Laat mensen er zelf maar voor kiezen als ze zich veiliger willen voelen.
Ze werken alleen als generieke maatregel om de R-waarde te drukken, niet als een handjevol brave burgers hem op zet en de rest volkomen schijt heeft.
blablablabla
pi_206130406
Hartstikke leuk al dat theoretische onderzoek, en natuurlijk helpen mondkapjes op papier in het tegengaan van een virus.

Alleen is de praktijk totaal anders. Mensen die hetzelfde opgefrommelde mondkapje weken/maanden gebruiken, hem maar half opdoen, het hele kapje-op kapje-af circus afhankelijk van waar je bent en of je stilzit of ergens langsloopt, etc etc.

Dan heb je dus geen ene kut aan je theoretische onderzoeken aangezien er een gigantische disconnect is met de realiteit...

[ Bericht 0% gewijzigd door Pistolero op 28-09-2022 15:47:00 ]
pi_206130420
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:35 schreef Molo het volgende:

[..]
Heb je het zelf ook gelezen?
Distributions for sneezing (A), coughing (B), speaking (C), and breathing (D).
Onder ideale omstandigheden.

Lekker representatief voor de hele populatie en gedrag van mensen in de wereldse omstandigheden van alledag

Zeg ik nog steeds niet dat ze niet werken. Maar je stelligheid en zwart wit denken mag er wel wat vanaf
Dat is meegenomen in het onderzoek. Misschien volgende keer niet alleen de eerste alinea lezen?

quote:
The nonlinear dependence of mask efficacy on infection risk differs from the assumption that the percentage change of infection probability as a result of mask use would be proportional to the percentage change of inhaled particle number (20). Under this assumption, wearing a mask would have the same effect on the transmission of a virus disease at any level of infection probability. Our analysis, however, shows that the efficacy of face masks depends strongly on the level of infection probability and virus abundance: Masks reduce the infection probability by as much as their filter efficiency for respiratory particles in the virus-limited regime but much less in the virus-rich regime (Fig. 3). Accordingly, experimental investigations may find low mask efficacies when they are performed under virus-rich conditions. Together with other influencing factors, like consistent and correct mask use (supplementary text, section S7.3), changes between virus-rich and virus-limited conditions may contribute to divergent results reported from laboratory studies and randomized controlled trials in different environments (20) (supplementary text, section S8). Notably, the increasing effectiveness of mask use at low virus abundance implies synergistic effects of combining masks with other preventive measures that reduce the airborne-virus concentration, such as ventilation and social distancing. For example, ventilation can change an environment from virus-rich to virus-limited conditions, which may be particularly important for medical centers with relatively high SARS-CoV-2 abundances (Fig. 2 and supplementary text, section S6). On the other hand, not only the efficacy of face masks but also the efficacy of distancing may be reduced in virus-rich environments (supplementary text, section S6). The more measures that are used, the more effective each measure will be in containing the virus transmission. If the inhaled dose may also affect the severity of infections (14), as is currently being debated (24), masks may still be useful even if the reduced dose still leads to an infection.

Het effect is er gewoon. Zeker als het gaat om virusinhalatie en dis het risico op een potentiële ziekenhuisopname.
blablablabla
pi_206130471
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:16 schreef Elan het volgende:

[..]
Die mondkapjes zijn uitgebreid bestudeerd en behoorlijk effectief gebleken. Zeker als je het afzet tegen de impact die ze hebben vergeleken met andere maatregelen.

Niet dat ik er voor ben om ze NU in de voeren overigens want dat is totaal onzinnig, er ligt amper iemand met Corona op de IC. En als ze er al liggen is de vraag met of door Corona .

Maar mocht de situatie echt weer prangend worden in de ziekenhuizen kan het een wapen zijn want ze beschermen ongetwijfeld ook tegen de verspreiding van griep.
Daarom hadden de landen waar een uitgebreide mondkapjesplicht was ook zoveel besmettingen en druk op de zorg. Het draagt 0 bij, we hebben het over percentages achter de komma. Mensen raken ook niet massaal besmet in de supermarkt, de gang van school of het OV, dat gebeurt in de klaslokalen, cafe's ,bijeenkomsten en thuis waar helemaal geen mondkapjes worden gedragen. Een mondkapjesplicht in die vorm is dus de grootst mogelijke onzin en schiet zijn doel voorbij, het is vooral een middel om de urgentie uit te stralen. Gebruik lekker het gezonde verstand, en we moeten met zijn allen lekker kappen om telkens weer in die maatregelstuip te schieten als er de besmettingen stijgen en weer een golf dreigt. Vooral de media met het aanwakkeren van onrust en een publiek debat over maatregelen moeten weer terug in hun hok geschopt worden.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_206130538
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:47 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Daarom hadden de landen waar een uitgebreide mondkapjesplicht was ook zoveel besmettingen en druk op de zorg. Het draagt 0 bij, we hebben het over percentages achter de komma. Mensen raken ook niet massaal besmet in de supermarkt, de gang van school of het OV, dat gebeurt in de klaslokalen, cafe's ,bijeenkomsten en thuis waar helemaal geen mondkapjes worden gedragen. Een mondkapjesplicht in die vorm is dus de grootst mogelijke onzin en schiet zijn doel voorbij, het is vooral een middel om de urgentie uit te stralen. Gebruik lekker het gezonde verstand, en we moeten met zijn allen lekker kappen om telkens weer in die maatregelstuip te schieten als er de besmettingen stijgen en weer een golf dreigt. Vooral de media met het aanwakkeren van onrust en een publiek debat over maatregelen moeten weer terug in hun hok geschopt worden.
Het is geen wondermiddel het is één middel. Waarvan de effectiviteit is aangetoond. VVD wil trouwens het testbewijs terug in de toolkit :{
blablablabla
pi_206130558
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:47 schreef DeVerzamelaar het volgende:
dat gebeurt in de klaslokalen, cafe's ,bijeenkomsten en thuis waar helemaal geen mondkapjes worden gedragen.
Ik betwijfel ook het effect waar het wél gedragen wordt en waar mensen langere tijd binnen zitten (zoals de trein/tram). Ik zie dat ze de factor tijd wel hebben meegenomen in de formule, maar ik kan er niet helemaal uit opmaken over hoeveel het precies gaat, en vanaf welk moment het geen effect meer heeft omdat de lucht zich trager maar wel degelijk nog opvult met de deeltjes.

Het lijkt me ook wel interessant om dit (magere) effect te plaatsen tegenover de gezondheids- en milieuschade die het massadragen van mondkapjes kost. Nog daargelaten van de aantasting van de sociale, culturele en vrijheidsnormen die we lief hebben.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206130775
De functie van het mondkapje is de beeldvorming van Covid. Niets anders
  woensdag 28 september 2022 @ 16:59:53 #294
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206131180
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:43 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is meegenomen in het onderzoek. Misschien volgende keer niet alleen de eerste alinea lezen?
[..]
Het effect is er gewoon. Zeker als het gaat om virusinhalatie en dis het risico op een potentiële ziekenhuisopname.
Je conclusies staan er niet. Je verwijst naar een hoop aannames en hypotheses in dat onderzoek, theoretisch onderzocht én aangevuld met fysiek afstand houden? Bijzonder artikel.
Tevens leg jij erna relaties van virusinhalatie naar ziekenhuisopnames die gewoon echt niet zo te mappen zijn.

Iedereen mag van mij aan de mondneusmaskers hoor, prima, ik doe dat zelf alleen pas weer als er weer een enge mutatie gaat zijn of als het mij uitkomt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_206131309
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:59 schreef Molo het volgende:

[..]
Je conclusies staan er niet. Je verwijst naar een hoop aannames en hypotheses in dat onderzoek, theoretisch onderzocht én aangevuld met fysiek afstand houden? Bijzonder artikel.
Tevens leg jij erna relaties van virusinhalatie naar ziekenhuisopnames die gewoon echt niet zo te mappen zijn.

Iedereen mag van mij aan de mondneusmaskers hoor, prima, ik doe dat zelf alleen pas weer als er weer een enge mutatie gaat zijn of als het mij uitkomt
:')
Die staan er wel.Het is een grote wetenschappelijke publicatie met internationale erkenning. Wetenschappers van RK en RIVM gebruikten het om hun mondkapjesbeleid op te bouwen. Dat jij de context vervolgens niet begrijpt is niet mijn probleem.
blablablabla
pi_206131433
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 17:16 schreef Elan het volgende:

[..]
:')
Die staan er wel.Het is een grote wetenschappelijke publicatie met internationale erkenning. Wetenschappers van RK en RIVM gebruikten het om hun mondkapjesbeleid op te bouwen. Dat jij de context vervolgens niet begrijpt is niet mijn probleem.
Geloof wat je wil kerel

Het WEF klopt zichzelf op de borst doordat mensen meedoen aan niet werkende maatregelen. Voor mij genoeg bewijs.
pi_206131537
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 17:33 schreef Sportex het volgende:

[..]
Geloof wat je wil kerel

Wat ik geloof of wat jij wil is helemaal niet relevant. Als mensen daar nou eens gewoon mee zouden stoppen en zich zouden beperken op wat de deskundigen zeggen en daar omheen weeken komt het uiteindelijk allemaal wel goed en is er ook ruimte voor een tegengeluid.

In de politiek zit het ook vol met schreeuwers die vervolgens niks voor elkaar krijgen omdat elke vorm van geloofwaardigheid ontbreekt. PVV bijvoorbeeld. Zij zette de hakken in het zand, stellen kamervragen voor de vorm en achterban over allerlei coronamaatregelen maar komen zelf nooit met alternatieve oplossingen voor de problemen.
blablablabla
pi_206131562
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 17:46 schreef Elan het volgende:

[..]
Wat ik geloof of wat jij wil is helemaal niet relevant. Als mensen daar nou eens gewoon mee zouden stoppen en zich zouden beperken op wat de deskundigen zeggen en daar omheen weeken komt het uiteindelijk allemaal wel goed en is er ook ruimte voor een tegengeluid.

In de politiek zit het ook vol met schreeuwers die vervolgens niks voor elkaar krijgen omdat elke vorm van geloofwaardigheid ontbreekt. PVV bijvoorbeeld. Zij zette de hakken in het zand, stellen kamervragen voor de vorm en achterban over allerlei coronamaatregelen maar komen zelf nooit met alternatieve oplossingen voor de problemen.
Als ik alle onderzoeken van die mondkapjes naast elkaar leg, kan ik niks anders dan concluderen dat ze niet werken
pi_206131588
En waarom wordt er over de maatregelen nooit openlijk gedebatteerd?

Omdat ze het niet willen
pi_206131590
Het aantal virusdeeltjes in het rioolwater stijgt weer flink en de geesten worden alweer rijp gemaakt voor eventuele maatregelen (+politiek die het daarover heeft). Ik hoop van harte dat we de winter doorkomen zonder maatregelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')