5.000kWh stroom in een warmtepomp is bij een normaal rendement zo'n 17.500kWh warmte ofwel 2200m3 aardgas.quote:
Eerste jaar kan dat wel fors tegenvallen qua gebruik.quote:Op woensdag 9 november 2022 19:47 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik bezit nu een nieuwbouwwoning en dit wordt weer een nieuwbouwwoning.
In dit huis hadden we weinig vocht te verstoken maar dat werd van april t/m oktober gebouwd. Nu is het van september tot de zomer dus ik verwacht wel meer vocht nu.
Jahaaa.quote:Op woensdag 9 november 2022 19:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
5.000kWh stroom in een warmtepomp is bij een normaal rendement zo'n 17.500kWh warmte ofwel 2200m3 aardgas.
Als je hagelnieuwe A+++ woning dat aan energie nodig heeft, dan moet je je geld terug vragen![]()
Nogmaals, ik heb het niet over "gemiddelde woningen" maar puur over de situatie die laziness me voorlegde: een recente A+++ woning met 150m2 woonoppervlak en een moderne lucht/water warmtepomp. En die moet toch echt wel (met 2 vingers in de neus) een sCOP van 3.5 of hoger kunnen halen.
[..]
Eerste jaar kan dat wel fors tegenvallen qua gebruik.
Ik wil graag benadrukken dat niet elke woning A++++ is met WP en 5000 meer gemiddeld is en bovendien mijn gemiddelde is waar jullie commentaar op gaven.quote:Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van een lucht/water warmtepomp. Zijn hier mensen die hun cijfers kunnen delen?
Had je het over je eigen verbruik? Ik dacht dat je een schatting deed over het mijnequote:Op woensdag 9 november 2022 19:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jahaaa.
Maar de vraag was
[..]
Ik wil graag benadrukken dat niet elke woning A++++ is met WP en 5000 meer gemiddeld is en bovendien mijn gemiddelde is waar jullie commentaar op gaven.
Maar ik kom van 3200m3 naar 2800m3 naar 0 kwh jaarverbruik dus ben tevreden hoor.
Nee tuurlijk niet.quote:Op woensdag 9 november 2022 20:09 schreef laziness het volgende:
[..]
Had je het over je eigen verbruik? Ik dacht dat je een schatting deed over het mijne
Dat bouwvocht was hier het eerste jaar ook wel een dingetje.quote:Op woensdag 9 november 2022 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is allemaal heel leuk maar we hebben het over laziness met een A+++ woning.
Daar zou het warmteverlies maximaal zo'n 40Watt per m2 mogen zijn en daar moet 7.000 tot 8.500kWh warmtevraag per jaar echt wel meer dan voldoende zijn, ofwel zo'n 2.000kWh tot 2.500kWh aan stroom.
@:laziness - zijn er vorige bewoners waar je kan vragen wat het stroomverbruik is, of ben je eerste bewoners?
Eerste jaar na de bouw kan energieverbruik wel behoorlijk hoger zijn ivm bouwvocht, al hangt dat ook van de bouwmethode / constructie af natuurlijk.
Ik vroeg ook aan wat voor verbruik ik moet denken en omdat jij er beroepsmatig in zit heb ik dat dan verkeerd begrepen!quote:Op woensdag 9 november 2022 20:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee tuurlijk niet.
Je vraagt toch wat is jullie verbruik bij een L/W WP.
Nou heb ik een groot oud vrijstaand huis 1970 met WP en noemde mijn verbruik.
Het is ook een beetje een gebrek aan "begrijpend lezen" van hem waardoor je 2 discussies langs elkaar heen loopt te voeren. Hij had na de zoveelste A+++ opmerking ook wel kunnen begrijpen dat het niet om zijn woning ging.quote:Op woensdag 9 november 2022 20:21 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik vroeg ook aan wat voor verbruik ik moet denken en omdat jij er beroepsmatig in zit heb ik dat dan verkeerd begrepen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |