Mooi. If it ain't broke don't fix it.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:07 schreef CoolGuy het volgende:
want mijn huidige pomp functioneert nog gewoon
Mijn huidige pomp heeft een max vermogen van ik dacht 6,5 kW. De pomp uit deze offerte komt in 3 smaken, waarbij dit dan gaat om een met maximaal 6 Kw vermogen. De stap daarboven is er eentje met ik dacht 8 of 9 kW vermogen, en die is maar een paar 100 euro duurder.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De Mitsubishi voor m'n 2e woning heeft 9 tot 12 maand levertijd wss dus 5 maanden klinkt dan best redelijk
Hij IS al een keer gerepareerd in het jaar dat ik hier nu woon. Natuurlijk is hij wel te repareren, maar de monteur zei een paar maanden geleden van, kijk, dit ding is makeklijk te vervangen, maar als bv je...weet nietmeerwat, stuk gaat, dan ben je een stuk langer aan het wachten.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mooi. If it ain't broke don't fix it.
Waarom zou je een warmtepomp integraal gaan vervangen wanneer er letterlijk nog he-le-maal niks mis mee is? Het is niet alsof zo'n ding niet te repareren is als iets de geest geeft. Lijkt me nogal geldverspilling.
Exact! Dat was het woord, pendelen. Nee, mijn huidige pomp levert maximaal 6,5 kW. De pomp uit deze offerte levert maximaal 6 kW. De uitvoering erboven levert 8 kW dacht ik. Kost een paar 100 euro meer, maar als het niet nodig is en/of het heeft nadelige gevolgen, dan doe ik dat uiteraard niet.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:20 schreef Isdatzo het volgende:
Pendelen is het woord dat je zoekt. En nee, meer vermogen is niet altijd meer beter. Als je nu met 6.5 kW goed zit is er geen enkele reden om zwaarder te gaan.
Wat @Isdatzo zegt.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mijn huidige pomp heeft een max vermogen van ik dacht 6,5 kW. De pomp uit deze offerte komt in 3 smaken, waarbij dit dan gaat om een met maximaal 6 Kw vermogen. De stap daarboven is er eentje met ik dacht 8 of 9 kW vermogen, en die is maar een paar 100 euro duurder.
Hij zei er alleen bij dat het kan zijn dat omdat ie zwaarder is dat ie zou kunnen gaan...ik weet niet, ik ben het woord kwijt, maar dan zou dat ongunstig zijn. Volgens hem was die 6 kW meer dan voldoende, maar ik heb hier verder geen verstand van, dus ik kan dat ook niet zo goed beoordelen.
Maar mijn huidige pomp kan niet moduleren. Het is een aan/uit pomp. De nieuwe pomp kan dat wel. Maar nu brengt @Leandra me weer aan het twijfelen.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat @:Isdatzo zegt.
Een zwaardere pomp is geen voordeel.
Er zijn 2 factoren belangrijk bij een warmtepomp:
- voldoende vermogen
- het minimale vermogen
Een groot deel van het stookseizoen heb je amper warmtevraag en dan is het fijn als je warmtepomp ver genoeg terug kan moduleren en dan lekker rustig kan pruttelen zonder te gaan pendelen (aan en uit schakelen).
Dat pendelen zorgt voor extra slijtage aan je compressor, terwijl het "pruttelen" juist een mooie lage belasting is voor het materiaal.
Meestal is het zo dat een warmtepomp met een lager maximum vermogen ook een lagere minimum heeft, dus is het handig om de warmtepomp goed af te stemmen op je woning.
Er zijn zelfs users op Tweakers die een warmtepomp nemen die net iets te licht is en het element inschakelen als het toch een keer Elfstedentocht winter wordt.
Nu is dat in mijn opinie ook wat overdreven, een compressor is gemaakt voor zo'n 100.000 starts dus inclusief warm water kan zo'n ding in 15 jaar dus ruim 18x per dag in- en uitschakelen. Een half jaar per jaar draait je warmtepomp alleen warm water dus voor een winter kan je dat wel bijna verdubbelen naar 36 starts per dag.
Dus als je warmtepomp 10x per dag aan of uit gaat is er qua levensduur niets aan de hand maar als hij door te hoog vermogen iedere 5 tot 10 minuten uit of aan gaat, dan leg je wel een onnodig hoge last op zo'n ding.
Voor m'n 2e woning ben ik wel voor een Mitsubishi 8kW gegaan terwijl daar een 6kW voldoende is.
Ik weet toevallig dat die 8kW hetzelfde minimale vermogen heeft als de 6kW (6kW is eigenlijk een begrensde 8kW). En 8kW kan wel weer handiger zijn bij het snel verwarmen van het warm water, het scheelt toch weer 25% in de tijd ongeveer.
Samenvattend: als het minimale vermogen van een zwaarder type gelijk is, kan het geen kwaad om een zwaarder type te nemen. Maar voor de rest geldt: kleinere warmtepomp = minder pendelen.
Dat van Leandra begrijp ik, ik zou voor een grondgebonden versie ook liever een Nibe dan een Daikin laten plaatsen. Daarmee wil ik zeker Daikin niet afkraken maar als je de keuze hebt...quote:Op donderdag 3 november 2022 11:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar mijn huidige pomp kan niet moduleren. Het is een aan/uit pomp. De nieuwe pomp kan dat wel. Maar nu brengt @:Leandra me weer aan het twijfelen.
Maar, ik lees dingen over dat er een boiler op aangesloten kan worden? Dus dat zit er niet in? Want dat heb ik nu wel..tenminste...dat dacht ik. Heb je zo een link naar de juiste toevallig?quote:Op donderdag 3 november 2022 11:39 schreef Leandra het volgende:
Vraag een offerte voor een Nibe S1155-6PC of S1255-6PC
Ik weet het verschil tussen beide even niet maar die 6 kan wel omhoog als het nodig is.
Dus dan heb je geen warmtepomp met een hoger vermogen maar er kan indien nodig wel meer worden aangesproken.
Haalt ie dat hogere vermogen niet uit de elektrische bijverwarming? Dus COP1?quote:Op donderdag 3 november 2022 11:39 schreef Leandra het volgende:
Vraag een offerte voor een Nibe S1155-6PC of S1255-6PC
Ik weet het verschil tussen beide even niet maar die 6 kan wel omhoog als het nodig is.
Dus dan heb je geen warmtepomp met een hoger vermogen maar er kan indien nodig wel meer worden aangesproken.
Ik heb hier mijn thermostaat en de warmtepomp in mijn domotica omgeving.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus als je warmtepomp 10x per dag aan of uit gaat is er qua levensduur niets aan de hand maar als hij door te hoog vermogen iedere 5 tot 10 minuten uit of aan gaat, dan leg je wel een onnodig hoge last op zo'n ding.
Hoe groot is jouw woning cq welk gasverbruik had jij?quote:Op donderdag 3 november 2022 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens ben ik in m'n eigenwijsheid in 2018 gegaan voor een Mitsubishi Zubadan voor mijn woning.
Ik moest en zou een 14kW Zubadan hebben terwijl achteraf blijkt dat een 7 of 8kW Ecodan het ook ruimschoots had gered.
Resultaat is dat ik een jaar aan het puzzelen ben geweest, de warmtepomp op 50% heb begrensd (wat niet helpt voor het minimumvermogen want dat ligt vast), niet meer met stooklijn maar met een "voorloop temperatuurbereik" stook, de secundaire pomp continu laat draaien om alle warmte uit het buffervat te trekken en nog wat foefjes om te zorgen dat de warmtepomp gaat draaien, het buffervat op temperatuur brengt en dan weer minimaal 30 minuten uit is.
sCOP is 3,72 het afgelopen jaar dus qua rendement voor zo'n grote warmtepomp niets te klagen (voor een lucht/water warmtepomp).
Ideaal was geweest als ik naar m'n installateur had geluisterd.
Maar die kent me al 25 jaar dus weet wel hoe eigenwijs ik kan zijn
Nee, heb zo geen linkje, bij ons staat er een 300 liter vat naast, en er hangt nog een 100 liter vat aan de muur als back-up ofzo: als het bad (190*90) net gevuld is en er heeft net 3 man gedoucht en de vloerverwarming wil NU warmte dan kan dat uit dat vat ofzo.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar, ik lees dingen over dat er een boiler op aangesloten kan worden? Dus dat zit er niet in? Want dat heb ik nu wel..tenminste...dat dacht ik. Heb je zo een link naar de juiste toevallig?
Als je nu een 6 kW hebt dan red je het prima met een S1155-6PC of de S1255-6PCquote:Op donderdag 3 november 2022 12:14 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, ook offerte opgevraagd voor een Nibe. Ik weet dus niet welke, maar 'vergelijkbaar', zeg maar, dus in de zin dat ie niet ineens met een 12 kW unit aankomt.
Geen idee, de bijverwarming draait hier amper tot niet.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:53 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Haalt ie dat hogere vermogen niet uit de elektrische bijverwarming? Dus COP1?
Nee die ik NU heb heeft volgens mij een 160 of 180 liter vat IN de pomp zitten, en dus niet er naast. Dat kan ook niet want daar is de ruimte niet voor. Het vat MOET IN de pompbehuizing zelf zitten.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, heb zo geen linkje, bij ons staat er een 300 liter vat naast, en er hangt nog een 100 liter vat aan de muur als back-up ofzo: als het bad (190*90) net gevuld is en er heeft net 3 man gedoucht en de vloerverwarming wil NU warmte dan kan dat uit dat vat ofzo.
Er is een @Koevlaas2 formule:quote:Op donderdag 3 november 2022 11:59 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Hoe groot is jouw woning cq welk gasverbruik had jij?
Ik heb eindelijk een ok offerte voor een 8kw unit maar die lijkt me iets te krap. Dus die zal vooralsnog hybride geplaatst worden en dan verdien ik 'm met 2-3 jaar terug met de huidige tarieven
Dan na 3 jaar 2e hands verkopen of we hangen er een airco naast voor de paar koude winterdagen als ie tekort komt.
Dan zou ik gewoon kijken waar de installateur qua offerte mee komt.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee die ik NU heb heeft volgens mij een 160 of 180 liter vat IN de pomp zitten, en dus niet er naast. Dat kan ook niet want daar is de ruimte niet voor. Het vat MOET IN de pompbehuizing zelf zitten.
Dat topic heb ik al een uur of wat open staanquote:Op donderdag 3 november 2022 12:26 schreef Leandra het volgende:
Maar eerlijk gezegd denk dat @:CoolGuy hier even moet inlezen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654510
Ja die formule ken ik. Verbruik vorige bewoner was 2000m3 per jaar, maar die zette de thermostaat op 21 graden. En we hebben veel verbouwd oa nu vloerverwarming, dak rc7 en vloer rc5. (Was beide rc3).quote:Op donderdag 3 november 2022 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is een @:Koevlaas2 formule:
Koevlaas is een bekende installateur op Tweakers en die heeft ooit die formule als vuistregel voor het berekenen van het vermogen van je warmtepomp voorgesteld.
De formule werkt als volgt: je neemt je gasverbruik in m3 en doet dat keer 8 en resultaat deel je door 1650.
Dus is je gasverbruik in de woning 1250m3 per jaar, dan:
(1250 x 8) / 1650 = 6,06kW en dat kan je afronden naar een 6kW exemplaar.
Het gasverbruik in mijn woning was 1450m3 en met die formule zou ik dus prima met een 7kW versie toe moeten kunnen. M'n 14kW is ook begrensd op 50% vermogen, dus geeft maximaal 7kW en dat draait al jaren zonder zorgen.
Aanvulling: ik had over het woord "hybride" heen gelezen.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:37 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja die formule ken ik. Verbruik vorige bewoner was 2000m3 per jaar, maar die zette de thermostaat op 21 graden. En we hebben veel verbouwd oa nu vloerverwarming, dak rc7 en vloer rc5. (Was beide rc3).
Dus ik verwacht/hoop rond de 1800m3 uit te komen of lager.
Dat is 8,7kw en de Daikin gaat tot 7,5.
Je bespaart met die dingen ook alleen gas terwijl het gasabonnement ook een grote kostenpost is en soms de grootstequote:Op donderdag 3 november 2022 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aanvulling: ik had over het woord "hybride" heen gelezen.
Dan is dat vermogen niet zo relevant aangezien op de koudste dagen (als je het vermogen nodig hebt) je gasketel het toch compleet overneemt.
Maar ik zou sowieso niet voor een hybride oplossing gaan, het is het net niet.
Ook meer kans op storingen door CV-ketel + warmtepomp, meer onderhoudskosten, alsnog niet van het gas af.
Met vloerverwarming, 8kW warmtepomp en die verbouwingen moet je het prima redden.
Je hebt bij de meeste warmtepompen namelijk altijd nog een elektrisch element dat kan assisteren als het vermogen te laag is. Dan heb je zo nog ~3kW extra en dat is meer dan genoeg.
Want hoeveel dagen in het jaar is het nu echt -10 graden?
Liefst heb ik idd full electric maar dan komt er nog een boiler bij. Ik had een andere leverancier die 2x langs is geweest en die kon niet lager dan 18k gaan voor wp + boiler (ook 8kw Daikin) de hybride optie dus zonder boiler kost bij een andere leverancier 9k. Dan komt er evt een boiler bij voor full electric.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aanvulling: ik had over het woord "hybride" heen gelezen.
Dan is dat vermogen niet zo relevant aangezien op de koudste dagen (als je het vermogen nodig hebt) je gasketel het toch compleet overneemt.
Maar ik zou sowieso niet voor een hybride oplossing gaan, het is het net niet.
Ook meer kans op storingen door CV-ketel + warmtepomp, meer onderhoudskosten, alsnog niet van het gas af.
Met vloerverwarming, 8kW warmtepomp en die verbouwingen moet je het prima redden.
Je hebt bij de meeste warmtepompen namelijk altijd nog een elektrisch element dat kan assisteren als het vermogen te laag is. Dan heb je zo nog ~3kW extra en dat is meer dan genoeg.
Want hoeveel dagen in het jaar is het nu echt -10 graden?
Heel veel lezen.quote:Op donderdag 3 november 2022 13:19 schreef sanger het volgende:
Hier nu ook serieuse interesse in een warmtepomp.
Hoe hebben de meeste het "project" aangevlogen? Adviseur thuis laten komen (hoe vind je de adviseur dan)?
Ja dat is wel altijd een risico natuurlijk....quote:Op donderdag 3 november 2022 13:27 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Heel veel lezen.
Dan kom je erachter dat veel adviseurs slap ouwehoeren.
Niet als je een beetje weet hoe 't werkt.quote:Op donderdag 3 november 2022 13:28 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja dat is wel altijd een risico natuurlijk....
Die 8kW is genoeg in dit geval. Een deel van je gasverbruik is nu ook voor douchen, dat gaat straks in je boiler. Voor het berekenen van je vermogen hoef je hier geen rekening mee te houden. Zit je met een gezin van 4 en 2000m3 per jaar, dan kom je al uit op 8kW. Laat desnoods je systeem waterzijdig inregelen op basis van liters zodat je echt een perfecte werking van je afgiftesysteem garandeert.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:37 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja die formule ken ik. Verbruik vorige bewoner was 2000m3 per jaar, maar die zette de thermostaat op 21 graden. En we hebben veel verbouwd oa nu vloerverwarming, dak rc7 en vloer rc5. (Was beide rc3).
Dus ik verwacht/hoop rond de 1800m3 uit te komen of lager.
Dat is 8,7kw en de Daikin gaat tot 7,5.
Als je stookt op aardgas dan is nachtverlaging (naar een graad of 15) juist een heel goed idee, je bespaart dan fors. Die besparing wordt groter naarmate de isolatie slechter is. Het verschil in rendement bij het opwarmen is nauwelijks een factor dus bespaar je meer door zo'n ketel >8 uren uit te laten.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:20 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Die 8kW is genoeg in dit geval. Een deel van je gasverbruik is nu ook voor douchen, dat gaat straks in je boiler. Voor het berekenen van je vermogen hoef je hier geen rekening mee te houden. Zit je met een gezin van 4 en 2000m3 per jaar, dan kom je al uit op 8kW. Laat desnoods je systeem waterzijdig inregelen op basis van liters zodat je echt een perfecte werking van je afgiftesysteem garandeert.
Sowieso gaat het 24/7 constant een temperatuur aanhouden in plaats van een flinke nachtverlaging je al een mooie besparing opleveren.
Zoveel mogelijk zelf doen en installatiebedrijven buiten de deur houden. Dat heb ik geleerd na mijn rechtzaak hieroverquote:Op donderdag 3 november 2022 13:19 schreef sanger het volgende:
Hier nu ook serieuse interesse in een warmtepomp.
Hoe hebben de meeste het "project" aangevlogen? Adviseur thuis laten komen (hoe vind je de adviseur dan)?
Dit is echt nogal afhankelijk van de mate van warmteverlies van die woning en het afgiftesysteem en de starttemperatuur. Bij het voorbeeld in het screenshot staat niks vermeld. Bij een matig tot slecht geïsoleerde woning is het een heel ander verhaal dan bij een goed geïsoleerde woning. Daarbij speelt ook nog eens de zoninstraling mee. Bij iedere woning is dit weer anders.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je stookt op aardgas dan is nachtverlaging (naar een graad of 15) juist een heel goed idee, je bespaart dan fors. Die besparing wordt groter naarmate de isolatie slechter is. Het verschil in rendement bij het opwarmen is nauwelijks een factor dus bespaar je meer door zo'n ketel >8 uren uit te laten.
Ben je naar je werk en is het huis leeg, zet de thermostaat dan ook op 15 graden. Gebruik een klokthermostaat om eventueel om 16:00 al te beginnen met verwarmen en om 22:00 weer uit. Dan stook je maar 6 uurtjes per dag op werkdagen. Dat is echt veel goedkoper dan 24/7 stoken.
Als je verwarmt met een warmtepomp dan is nachtverlaging vaak een minder goed idee aangezien zo'n warmtepomp te weinig overcapaciteit heeft om warmteverlies + opwarming tegelijk te compenseren en het duurt dan erg lang voor het weer warm is. Een warmtepomp draait als deze hard moet werken (hogere aanvoertemperatuur) ook met een lager rendement, wat ook niet meehelpt.
edit: aanvulling met voorbeeld
[ afbeelding ]
Ja, naja, die nachtverlagingsdiscussie is nu al in diverse topics gevoerd en op Tweakers is in het CV-tuning topic voldoende bewijs geleverd dat nachtverlaging werkt en besparingen van zo'n 20 tot 35% oplevert.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:41 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dit is echt nogal afhankelijk van de mate van warmteverlies van die woning en het afgiftesysteem en de starttemperatuur. Bij het voorbeeld in het screenshot staat niks vermeld. Bij een matig tot slecht geïsoleerde woning is het een heel ander verhaal dan bij een goed geïsoleerde woning. Daarbij speelt ook nog eens de zoninstraling mee. Bij iedere woning is dit weer anders.
Om een objectieve meting te maken is er een klimaatkamer nodig en die vind je alleen bij de keuringsinstanties waarschijnlijk.
Bij een kleiner temperatuurverschil tussen binnen en buiten is je warmteverlies gewoonweg kleiner. Dat is je winst. Voor het rendement van je ketel maakt het weinig uit of je van 16 of van 19 graden gaat opwarmen.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:41 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dit is echt nogal afhankelijk van de mate van warmteverlies van die woning en het afgiftesysteem en de starttemperatuur. Bij het voorbeeld in het screenshot staat niks vermeld. Bij een matig tot slecht geïsoleerde woning is het een heel ander verhaal dan bij een goed geïsoleerde woning. Daarbij speelt ook nog eens de zoninstraling mee. Bij iedere woning is dit weer anders.
Om een objectieve meting te maken is er een klimaatkamer nodig en die vind je alleen bij de keuringsinstanties waarschijnlijk.
vanaf 19 is het slechter want een gas gestookte CV heeft zijn sweet punt rond de 40-60% en voor een verwarming van een woning is dat echt een gigantisch vermogen.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Bij een kleiner temperatuurverschil tussen binnen en buiten is je warmteverlies gewoonweg kleiner. Dat is je winst. Voor het rendement van je ketel maakt het weinig uit of je van 16 of van 19 graden gaat opwarmen.
Snap niet dat dit eeuwig zon discussie is.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je stookt op aardgas dan is nachtverlaging (naar een graad of 15) juist een heel goed idee, je bespaart dan fors. Die besparing wordt groter naarmate de isolatie slechter is. Het verschil in rendement bij het opwarmen is nauwelijks een factor dus bespaar je meer door zo'n ketel >8 uren uit te laten.
Ben je naar je werk en is het huis leeg, zet de thermostaat dan ook op 15 graden. Gebruik een klokthermostaat om eventueel om 16:00 al te beginnen met verwarmen en om 22:00 weer uit. Dan stook je maar 6 uurtjes per dag op werkdagen. Dat is echt veel goedkoper dan 24/7 stoken.
Als je verwarmt met een warmtepomp dan is nachtverlaging vaak een minder goed idee aangezien zo'n warmtepomp te weinig overcapaciteit heeft om warmteverlies + opwarming tegelijk te compenseren en het duurt dan erg lang voor het weer warm is. Een warmtepomp draait als deze hard moet werken (hogere aanvoertemperatuur) ook met een lager rendement, wat ook niet meehelpt. Een nachtverlaging van 1 of 2 graad Celsius zal doorgaans geen probleem zijn met een warmtepomp maar ik zou niet overdrijven.
edit: aanvulling met voorbeeld van nachtverlaging met een CV-ketel
[ afbeelding ]
Exact.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je stookt op aardgas dan is nachtverlaging (naar een graad of 15) juist een heel goed idee, je bespaart dan fors. Die besparing wordt groter naarmate de isolatie slechter is. Het verschil in rendement bij het opwarmen is nauwelijks een factor dus bespaar je meer door zo'n ketel >8 uren uit te laten.
Ben je naar je werk en is het huis leeg, zet de thermostaat dan ook op 15 graden. Gebruik een klokthermostaat om eventueel om 16:00 al te beginnen met verwarmen en om 22:00 weer uit. Dan stook je maar 6 uurtjes per dag op werkdagen. Dat is echt veel goedkoper dan 24/7 stoken.
Als je verwarmt met een warmtepomp dan is nachtverlaging vaak een minder goed idee aangezien zo'n warmtepomp te weinig overcapaciteit heeft om warmteverlies + opwarming tegelijk te compenseren en het duurt dan erg lang voor het weer warm is. Een warmtepomp draait als deze hard moet werken (hogere aanvoertemperatuur) ook met een lager rendement, wat ook niet meehelpt. Een nachtverlaging van 1 of 2 graad Celsius zal doorgaans geen probleem zijn met een warmtepomp maar ik zou niet overdrijven.
edit: aanvulling met voorbeeld van nachtverlaging met een CV-ketel
[ afbeelding ]
Bij vloerverwarming maak je gebruik van de massa.quote:Op vrijdag 4 november 2022 09:54 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar gaat dat ook met vloerverwarming als je de temperatuur zo ver terug schroeft
Wat betreft energieverbruik is het antwoord altijd "ja". Gasgestookte verwarming uit = energie besparen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 09:54 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar gaat dat ook met vloerverwarming als je de temperatuur zo ver terug schroeft
Geen idee of de huidige thermostaat zo intelligent is. Hangt nu een atag zone one thermostaat.quote:Op vrijdag 4 november 2022 10:15 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat betreft energieverbruik is het antwoord altijd "ja". Gasgestookte verwarming uit = energie besparen.
Hoe langer uit, hoe meer je bespaart.
Door de trage opwarming met vloerverwarming zit je alleen met het comfort te stoeien. Een goede zelf-lerende thermostaat kan hierbij uitkomst bieden. Afhankelijk van hoeveel de kamer is afgekoeld, berekent de thermostaat dan zelf hoelang van tevoren hij aan moet om op het ingestelde tijdstip de ingestelde temperatuur te halen.
Je kan het natuurlijk ook op de timer zetten, op een gemiddeld koude, vrije dag de verwarming handmatig verhogen en kijken hoe lang het duurt voor het comfortabel is. Dat als offset in tijd gebruiken voor de aanwarmtijd.quote:Op vrijdag 4 november 2022 10:40 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Geen idee of de huidige thermostaat zo intelligent is. Hangt nu een atag zone one thermostaat.
Weet je of er buren zijn die ook overwegen een warmtepomp te nemen? Dan kun je krachten bundelen. Dikke kans dat iemand wel een installateur kent en zo kun je ook informatie uitwisselen.quote:Op donderdag 3 november 2022 13:19 schreef sanger het volgende:
Hier nu ook serieuse interesse in een warmtepomp.
Hoe hebben de meeste het "project" aangevlogen? Adviseur thuis laten komen (hoe vind je de adviseur dan)?
Je kunt sowieso al op de site van een warmtepompenleverancier kijken: https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur Daikin en Mitsubishi zullen ook wel zoiets hebben.quote:Op donderdag 3 november 2022 13:19 schreef sanger het volgende:
Hier nu ook serieuse interesse in een warmtepomp.
Hoe hebben de meeste het "project" aangevlogen? Adviseur thuis laten komen (hoe vind je de adviseur dan)?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |