abonnement Unibet Coolblue
pi_206070019
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is ook waarom Van der Leyen stelt dat die ontkoppeling er moet komen, en daar dus nu over gepraat wordt hoe dat gerealiseerd gaat worden. Dat is ook waar die 180 euro per MWh als maximumprijs vandaan komt die Van der Leyen heeft voorgesteld.

Maar dat is allemaal niet van vandaag op morgen geregeld.
Het is echt heel moeilijk om dat systeem goed in te regelen. Je hebt allerlei verschillende bronnen met hun eigen kostenprofiel. Zo heb je bronnen met hoge variabele kosten (kolencentrales hebben dure kolen nodig, gascentrales hebben duur gas nodig). Maar je hebt ook bronnen met lage variabele kosten (windenergie gebruikt gratis wind, zonne-energie gebruikt gratis zon) die wel heel veel hebben gekost om neer te zetten.

En al die verschillende bronnen moeten afgestemd worden op een markt die élke dag perfect in balans moet zijn met de vraag. Op dagen dat het hard waait of zonnig is, maar ook op dagen dat het windstil is of de hele dag bewolkt.

Het is extreem complex om dat goed in te regelen. Ze hebben er jaren over gedaan om dit marktmodel te ontwikkelen, waarbij inkopers een dag van tevoren moeten voorspellen hoeveel elektra zon en wind gaan opleveren en dús hoeveel elektra uit gas ze willen hebben. Gokken ze verkeerd, dan krijgen ze een boete. En dat elke dag weer, om de energievraag maar te laten matchen met het aanbod. De oplossing die is gekozen is de merit order, waarbij begonnen wordt met de bronnen met de laagste marginale kosten en ze vervolgens de prijs bepalen door de bronnen met hogere marginale kosten. Dat zorgt nu ervoor dat je bizarre prijzen voor je windenergie krijgt omdat gas zo hoog is.

Dat kan best anders (denk ik) maar het is echt heel veel moeilijker dan roepen ‘laten we de stroomprijs van de gasprijs afkoppelen’.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2022 21:13:32 ]
  donderdag 22 september 2022 @ 21:09:11 #152
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206070022
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:48 schreef Adames het volgende:

[..]
Ook die moeten in de winter gewoon stroom inkopen van gasturbines.
Dat wordt in de zomer weer groen gewassen. Iets waar de saldeerders aan meewerken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 22 september 2022 @ 21:32:49 #153
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206070433
quote:
9s.gif Op donderdag 22 september 2022 16:10 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik kan niet switchen helaas, kan niet wachten op de nieuwe prijzen voor warmte eind dit jaar
Ik vermoed dat stadswarmteklanten niet zo fors de duimschroeven zal & kan worden aangedraaid.
Daar gold d8 ik voor 2022 al een ACM maximum dat bedrijven niet meer dan 62% mochten verhogen.
Hoeveel het voor 2023 wordt, is nog even afwachten.
Toch weer een "voordeel" (uit eigen sigarendoos) na vele jaren met NMDA te zijn uitgeknepen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206070675
NRC:

GroenLinks en PvdA willen dat prijsplafond ook gezinnen in oude huizen helpt

Whatever it takes, wilde Jesse Klaver vandaag van Mark Rutte horen, om het pleidooi van de premier te onderschrijven dat deze winter niemand die de energierekening niet meer kan betalen van het gas wordt afgesloten. Met enige aarzeling schaarde Rutte zich daarachter.

Sinds het bekend worden van het prijsplafond zijn nogal wat twijfels gerezen. Wie valt er met zijn of haar verbruik nu precies onder, wie komt alsnog in de problemen? GroenLinks en de PvdA, die als eersten het voortouw namen voor een energieprijsplafond, komen daarom met een concrete voorzet om de hulp verder uit te breiden.

De twee linkse partijen stellen voor „de volumegrens en het tariefplafond ruimhartig te kiezen”;. Dat zou genoeg moeten zijn om ook gezinnen die groter zijn of in een oud huis wonen. Eerder bleek dat die groepen vaak boven het gemiddelde verbruik zitten en daarmee straks fors bij dreigen te moeten leggen, bovenop het prijsplafond.

Dezelfde motie roept de regering op „rekening te houden met mensen die hun huis reeds hebben verduurzaamd oen daardoor een hoger elektriciteitsverbruik hebben”. Daarbij doelen Klaver en PvdA-leider Attje Kuiken op mensen die een warmtepomp geïnstalleerd hebben. Zij verbruiken door die investering geen gas meer, maar wel meer elektriciteit.

Volgens een GroenLinks-woordvoerder is de coalitie voorstander van de motie.


Benieuwd hoe ze dat willen uitvoeren.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2022 21:55:31 ]
pi_206071453
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 15:16 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik kreeg onderstaande gister van Eneco.

Je nieuwe stroomtarief per 03-10-2022
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh normaal ¤ 0,95411
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh dal ¤ 0,72172
(Voorheen: Eneco EuropeseWind 4 jaar)
Vaste leveringskosten stroom per maand ¤ 5,40
Je nieuwe gastarief per 03-10-2022
Eneco CO2-GecompenseerdGas Variabel per m3 ¤ 3,39552

(Voorheen: Eneco CO2-GecompenseerdGas 4 jaar)
Vaste leveringskosten gas per maand ¤ 6,52

Ik ga hier nog wel een telefoontje aan wagen. Dit gaat nergens over. Vattenfall rekent ¤2 per kuub. Dit is 1,5x meer man. Eneco beflikkert de boel.
Zijn die tarieven van Eneco inclusief energiebelasting of toch niet?
pi_206071543
Volgens mij lacht Putin in zijn vuistje hoe wij in West Europa flink aan het spartelen zijn gebracht door onze eigen westerse marktwerking waar we zoveel waarde aan hechten.
pi_206071557
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Dat weet niemand, bij GC ook heel verschillende tarieven per 1 oktober bij variabele contracten.
Is volstrekte willekeur.
Ik vraag me me af of het volstrekt willekeur is … zou het niet met je verbruik te maken hebben? Als je een relatief laag verbruik hebt dat je dan hogere tarieven krijgt?
pi_206071651
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:44 schreef Schanu het volgende:

[..]
Dat verklaart voor Vattenfall, maar bij Essent waren we al klant en willen we in principe blijven. Dus dit verklaart niet waarom de tarieven die voor ons gaan gelden nu we van vast naar variabel gaan zoveel hoger zijn dan de tarieven die op het nieuws zijn verkondigd.

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat de prijzen in het nieuws 'kale prijzen' zijn die achter de streep veel hoger uitvallen door belasting etc.
Dit is niet zo. De prijzen vermeld op internet zijn ook inclusief alle toeslagen en belastingen.
  donderdag 22 september 2022 @ 23:04:18 #159
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_206071901
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 22:39 schreef proud_mami het volgende:

[..]
Ik vraag me me af of het volstrekt willekeur is … zou het niet met je verbruik te maken hebben? Als je een relatief laag verbruik hebt dat je dan hogere tarieven krijgt?
Geen idee wat het wel is, maar dit iig niet. Mijn verbruik is veel minder dan dat van mijn ouders en mijn tarieven zijn lager. Ook zit ik minder lang bij Eneco (ik zit zelf nu vanaf 2010 bij Eneco, volgens mij zijn mijn ouders in 33 jaar tijd nog nooit geswitcht al weet ik niet of Eneco er toen al was).

Ik heb overigens vooralsnog geen verhoging aankomende oktober zo zie ik via de app ( die nu weer even werkt ). Volgens mijn oktober nota is het 0,36 en 1,70.
pi_206072295
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 23:21 schreef patrickt37 het volgende:


BNR Nieuws: Rutte: 'Prijsplafond kan lager uitvallen'.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-kan-lager-uitvallen

Rutte: 'Prijsplafond kan lager uitvallen'
Auteur: ANP
Het prijsplafond dat het kabinet voorstelt, kan lager uitvallen dan nu voorzien als blijkt dat de gas- en elektriciteitsprijs is gedaald bij invoering. Nu gaat het kabinet nog uit van plafonds van 1200 kuub gas en 2400 kilowattuur aan elektriciteit. Tot die grenzen betalen burgers de lagere tarieven die golden voordat de oorlog in Oekraïne begon, maar die worden dus mogelijk lager vastgesteld. Dat schrijft premier Mark Rutte in antwoord op vragen die de Tweede Kamer stelde.

Liveblog | Volg hier dag twee van de Algemene Politieke Beschouwingen

Rutte schrijft dat de ontwikkeling van de gasmarkt onzeker is. Dat komt onder meer omdat de gaslevering aan Europa wisselt. Zo groeit de vraag naar vloeibaar gas ook in Azië, waardoor Europa er meer voor moet betalen. Ook wekken waterkrachtcentrales in Europa vanwege de droogte minder stroom op, waardoor er gas bijgestookt moet worden voor stroomproductie. Verder is er onzekerheid waar volgend jaar gas vandaan moet komen, nu Europa grotendeels stopt met Russisch gas.


In de Kamer pleiten partijen juist ervoor om het plafond ruimer in te stellen, zodat ook mensen in bijvoorbeeld oudere middelgrote woningen genoeg geholpen zijn. Volgens PvdA-leider Attje Kuiken brengt de huidige regeling geen rust bij burgers. 'Als je het doet, doe het dan goed.' Maar Rutte wijst op de overheidsfinanciën, die hij ook op langere termijn 'houdbaar' wil houden.

Warmtepomp
Het kabinet kreeg van Pieter Omtzigt (zelfstandig Kamerlid) en Caroline van der Plas (BBB) ook vragen over de gevolgen van het prijsplafond voor mensen die aangesloten zijn op een warmtenet of een warmtepomp hebben. Dat zijn bij elkaar zo’n 900.000 huishoudens. Die vragen beantwoordt Rutte nog niet. Hij zegt alleen dat er 'zoveel als mogelijk' rekening mee gehouden zal worden. Voor nu heeft het uitwerken van een prijsplafond voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) 'de hoogste prioriteit', aldus de premier.
De stagiaire van BNR heeft het weer niet begrepen. De hoogte van het plafond (1,50 euro per kuub, 0,70 euro per kWh) kan lager uitvallen. Niet de hoogte van de verbruiksgrens.

Dat jij gelijk concludeert dat onze premier moet worden afgeschoten is ook nogal zorgelijk :{

[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 23-09-2022 22:14:05 ]
pi_206072522
Het voelt heel zuur maar ik kan de rangschikking qua prioriteiten op dit moment op zich wel begrijpen. Nieuwe prijzen voor het warmtenet gaan pas met de jaarwisseling in dus er is nog een beetje tijd. Terwijl de mkb juist ook de burger is, tenzij ik het nou helemaal verkeerd begrijp maar afaik zijn dat o.a. bakkers, winkeliers, sportscholen, zorgaanbieders, creatieve sector en allerhande kleine ondernemingen. Zeker bij de kleine bedrijven zijn dat geen fancy CEO’s maar gewoon de spreekwoordelijke buurman die dan failliet gaat en dan al helemaal zn rekening voor thuis niet meer kan betalen. Wat dus op persoonlijk vlak voor die burgers doorwerkt want los van de eigenaar zijn gelijk ook weer een boel mensen hun baan kwijt en als dit dus echt op grote schaal gebeurd gaat je hele economie door de plee heen. Dusja ik vind Rutte ook een aardappel maar hierin kan ik wel enigszins begrijpen dat hij zegt we kijken eerst ff naar de mkb en dan gaan we daarna verder met de rest.
  vrijdag 23 september 2022 @ 05:34:26 #162
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_206072695
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:44 schreef Schanu het volgende:

[..]
Dat verklaart voor Vattenfall, maar bij Essent waren we al klant en willen we in principe blijven. Dus dit verklaart niet waarom de tarieven die voor ons gaan gelden nu we van vast naar variabel gaan zoveel hoger zijn dan de tarieven die op het nieuws zijn verkondigd.

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat de prijzen in het nieuws 'kale prijzen' zijn die achter de streep veel hoger uitvallen door belasting etc.
Bij Essent word je als nieuwe klant beschouwd zodra je vaste contract afloopt en betaal je hetzelfde tarief als klanten die van elders komen. Dat je al klant was bij Essent doet er niet toe, alleen voor de vasteklantenkorting (als je die had). Ik had de indruk dat het inmiddels bij alle maatschappijen zo werkt. Tariefdifferentiatie tussen verschillende cohorten van klanten met variabele contracten is ook niet nieuw.
Never explain, never apologize.
pi_206072699
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 01:10 schreef vPlien het volgende:
Het voelt heel zuur maar ik kan de rangschikking qua prioriteiten op dit moment op zich wel begrijpen. Nieuwe prijzen voor het warmtenet gaan pas met de jaarwisseling in dus er is nog een beetje tijd. Terwijl de mkb juist ook de burger is, tenzij ik het nou helemaal verkeerd begrijp maar afaik zijn dat o.a. bakkers, winkeliers, sportscholen, zorgaanbieders, creatieve sector en allerhande kleine ondernemingen. Zeker bij de kleine bedrijven zijn dat geen fancy CEO’s maar gewoon de spreekwoordelijke buurman die dan failliet gaat en dan al helemaal zn rekening voor thuis niet meer kan betalen. Wat dus op persoonlijk vlak voor die burgers doorwerkt want los van de eigenaar zijn gelijk ook weer een boel mensen hun baan kwijt en als dit dus echt op grote schaal gebeurd gaat je hele economie door de plee heen. Dusja ik vind Rutte ook een aardappel maar hierin kan ik wel enigszins begrijpen dat hij zegt we kijken eerst ff naar de mkb en dan gaan we daarna verder met de rest.
Denk verder, al die kleine MKB'ers die failliet gaan, in tijden dat er enorm personeelstekort is, kortom die snoepen straks dus niet meer van de arbeidsmarkt van de grote spelers, 3 keer raden wie de vriendjes van Rutte zijn? De grote jongens of de hardwerkende ondernemer?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206072749
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:52 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je bent echt te goedgelovig.
Allemaal groencertificaten, greenwashing.
Dat zal dan nu wel snel over zijn met deze prijzen gaan klanten natuurlijk verwachten dat de groene stroom ook echt groen is.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 23 september 2022 @ 07:00:50 #165
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_206072751
Lees her en der dat huidige prijzen nadelig zijn voor mensen met een warmtepomp. Zoals in dit artikel:
https://www.hartvannederl(...)jsplafond-warmtepomp

90/95% van de mensen met een Warmtepomp heeft zonnepanelen en een (redelijk) goed geisoleerd huis. Anders heeft een Warmtepomp sowieso geen nut.
Net efkes anges
pi_206072875
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 07:00 schreef Sjoerd102 het volgende:
Lees her en der dat huidige prijzen nadelig zijn voor mensen met een warmtepomp. Zoals in dit artikel:
https://www.hartvannederl(...)jsplafond-warmtepomp

90/95% van de mensen met een Warmtepomp heeft zonnepanelen en een (redelijk) goed geisoleerd huis. Anders heeft een Warmtepomp sowieso geen nut.
Zijn ook niet de mensen met de lagere inkomens over het algemeen. Dan doet het nog steeds pijn maar je kunt je hoofd wel boven water houden.
pi_206072897
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 05:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
Denk verder, al die kleine MKB'ers die failliet gaan, in tijden dat er enorm personeelstekort is, kortom die snoepen straks dus niet meer van de arbeidsmarkt van de grote spelers, 3 keer raden wie de vriendjes van Rutte zijn? De grote jongens of de hardwerkende ondernemer?
Op basis van de coronasteun en het daaruit voortvloeiende historisch lage aantal faillissementen zou ik zeggen de hardwerkende ondernemer. Is ook wel tijd dat de vele zombiebedrijven die de wereld na jarenlange lage rentes en Covidsteun rijk is om gaan kiepen om werknemers vrij te spelen voor productieve zaken als de energietransitie.
  vrijdag 23 september 2022 @ 08:08:14 #168
37248 BertV
Handgemaakt
pi_206072981
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 07:00 schreef Sjoerd102 het volgende:
Lees her en der dat huidige prijzen nadelig zijn voor mensen met een warmtepomp. Zoals in dit artikel:
https://www.hartvannederl(...)jsplafond-warmtepomp

90/95% van de mensen met een Warmtepomp heeft zonnepanelen en een (redelijk) goed geisoleerd huis. Anders heeft een Warmtepomp sowieso geen nut.
Mensen met geld voor zonnepanelen en warmtepomp zijn door de bank genomen geen eco-voetafdruk-minimalisten. Een electrische auto, huis vol gadgets, grote koelkasten, verre reizen.

Volgens mij komen die lui er nu achter dat die groene aflaten niks waard meer zijn.
Daarbij hebben ze veel vaste lasten op hun nek genomen. "Ik werk er toch voor?"

Eerst werden de lage inkomens gekneveld met wiens-brood-men-eet overheidssteun, nu is die hogere middenklasse aan de beurt.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_206073003
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 21:53 schreef Heph844 het volgende:
NRC:

GroenLinks en PvdA willen dat prijsplafond ook gezinnen in oude huizen helpt

Whatever it takes, wilde Jesse Klaver vandaag van Mark Rutte horen, om het pleidooi van de premier te onderschrijven dat deze winter niemand die de energierekening niet meer kan betalen van het gas wordt afgesloten. Met enige aarzeling schaarde Rutte zich daarachter.

Sinds het bekend worden van het prijsplafond zijn nogal wat twijfels gerezen. Wie valt er met zijn of haar verbruik nu precies onder, wie komt alsnog in de problemen? GroenLinks en de PvdA, die als eersten het voortouw namen voor een energieprijsplafond, komen daarom met een concrete voorzet om de hulp verder uit te breiden.

De twee linkse partijen stellen voor „de volumegrens en het tariefplafond ruimhartig te kiezen”;. Dat zou genoeg moeten zijn om ook gezinnen die groter zijn of in een oud huis wonen. Eerder bleek dat die groepen vaak boven het gemiddelde verbruik zitten en daarmee straks fors bij dreigen te moeten leggen, bovenop het prijsplafond.

Dezelfde motie roept de regering op „rekening te houden met mensen die hun huis reeds hebben verduurzaamd oen daardoor een hoger elektriciteitsverbruik hebben”. Daarbij doelen Klaver en PvdA-leider Attje Kuiken op mensen die een warmtepomp geïnstalleerd hebben. Zij verbruiken door die investering geen gas meer, maar wel meer elektriciteit.

Volgens een GroenLinks-woordvoerder is de coalitie voorstander van de motie.


Benieuwd hoe ze dat willen uitvoeren.
Uitgerekend Groenlinks roept dit, met zijn klimaatdoelstellingen
pi_206073033
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2022 07:52 schreef J.B. het volgende:

[..]
Op basis van de coronasteun en het daaruit voortvloeiende historisch lage aantal faillissementen zou ik zeggen de hardwerkende ondernemer. Is ook wel tijd dat de vele zombiebedrijven die de wereld na jarenlange lage rentes en Covidsteun rijk is om gaan kiepen om werknemers vrij te spelen voor productieve zaken als de energietransitie.
Kunnen we eens stoppen met dat gezeur over Covidsteun? Die was er namelijk niet voor de MKB'ers, dat was puur om een stukje van hun personeel te betalen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206073098
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 08:19 schreef raptorix het volgende:

[..]
Kunnen we eens stoppen met dat gezeur over Covidsteun? Die was er namelijk niet voor de MKB'ers, dat was puur om een stukje van hun personeel te betalen.
Onzin. Wanneer die steun er niet was geweest, waren er een hoop mkb-ers omgevallen waardoor er personeel was vrijgekomen. Precies dat waar nu een tekort aan is.
  Moderator vrijdag 23 september 2022 @ 08:32:49 #172
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206073120
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2022 07:47 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Zijn ook niet de mensen met de lagere inkomens over het algemeen. Dan doet het nog steeds pijn maar je kunt je hoofd wel boven water houden.
Dat is correct. Zonder zonnepanelen én tegen normale prijzen zou ik per maand maar 122 euro betalen. Maar ik heb wél zonnepanelen dus ik betaal -60 euro per maand, omdat ik nog voorlopig een vast contract heb. Is de saldering afgelopen, dan praten we over 2025, dan is deze situatie al lang voorbij.

Maar zelfs al ie ie niet voorbij, dan mag ik nog steeds 65% salderen. De overige 35% moet ik betalen. Die 35% is een héél stuk lager dan de cap van 2400 kwh, en dus betaal ik maximaal 70ct per kwh, wat neerkomt op 104 euro per maand. Nogmaals, we praten hier dan over vanaf 2025.

Zet ik een accu neer, iets wat ik wel overweeg, dan scheelt me dat op jaarbasis ongeveer 8 maanden uit het jaar de 3 kwh die ik dan in een nacht gebruik. Dat maakt 720kwh. In realiteit kan die accu 5kwh dus eigenlijk gunstiger, maar vooruit, 720kwh. Die 35% is 1790 kwh. Dat min die 720 is 1.070kwh x 70ct / 12 = 62,42 per maand.

Ik teken ervoor. Maar, tegen die tijd betalen we geen 70ct per kwh meer.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206073172
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2022 08:30 schreef patrickt37 het volgende:

[..]
Onzin. Wanneer die steun er niet was geweest, waren er een hoop mkb-ers omgevallen waardoor er personeel was vrijgekomen. Precies dat waar nu een tekort aan is.
De reden om veel MKB zaken te sluiten was een keuze uit een cafeteriamodel, men had bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor een verplichting tot thuiswerken, of andere vervelende maatregelen, kortom het is niet meer dan normaal dat de overheid dan die zaken compenseert waarvan men besluit dat die dicht moeten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206073585
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 05:34 schreef Lurf het volgende:

[..]
Bij Essent word je als nieuwe klant beschouwd zodra je vaste contract afloopt en betaal je hetzelfde tarief als klanten die van elders komen. Dat je al klant was bij Essent doet er niet toe, alleen voor de vasteklantenkorting (als je die had). Ik had de indruk dat het inmiddels bij alle maatschappijen zo werkt. Tariefdifferentiatie tussen verschillende cohorten van klanten met variabele contracten is ook niet nieuw.
Ook binnen een cohort nieuwe klanten komt differentiatie voor. Klanten die bij Greenchoice een vast contract hadden dat op 1 oktober afliep kregen hoge tarieven en klanten die een variabel contract hadden waar op 1 oktober nieuwe tarieven voor werden vastgesteld kregen lage tarieven. Dat heeft er schijnbaar mee te maken dat voor die laatste groep al eerder relatief goedkoop was ingekocht, maar krom voelt het natuurlijk wel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206073606
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 07:00 schreef Sjoerd102 het volgende:
Lees her en der dat huidige prijzen nadelig zijn voor mensen met een warmtepomp. Zoals in dit artikel:
https://www.hartvannederl(...)jsplafond-warmtepomp

90/95% van de mensen met een Warmtepomp heeft zonnepanelen en een (redelijk) goed geisoleerd huis. Anders heeft een Warmtepomp sowieso geen nut.
Waar haal je dat percentage vandaan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')