abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206060491
Hallo allemaal,

Niet dat ik hier nerveus voor ben of iets, maar ik heb dit simpelweg nooit hoeven doen en dus geen ervaring mee. Ik ben niet van gisteren en ik sta prima m'n mannetje, maar tips van mensen die met dit bijltje gehakt hebben zijn welkom.

Situatie:

-Nu 35 jaar en ben nu 10 jaar werkzaam als IT'er bij mijn huidige werkgever
-Nog prima naar m'n zin, maar het laatste half jaar werd het gevoel steeds sterker dat ik uitgegroeid ben hier en dus mijn ogen gaan open houden
-Ik werk in het onderwijs dus ik heb een berg vakantiedagen (55 per jaar) die ik elders nooit ga krijgen. Echter is het salaris ondermaats

Nu ben ik dus onlangs benaderd op LinkedIn. Sowieso word ik per dag gemiddeld wel 5 keer benaderd door recruiters en verder doe ik daar weinig mee. Allemaal oninteressant voor mij. Behalve deze ene keer. Enkele weken geleden dus benaderd door een erg interessant bedrijf dat ik al eerder op de radar had met ook nog eens een interessante (IT) functie.

Goed, even fast forward: inmiddels twee héle prettige gesprekken gehad met een enorm goed gevoel. Alle puzzelstukjes vallen samen zeg maar en het gevoel is sterk dat dit mijn volgende stap moet zijn.

Enfin, vrijdag heb ik dus een arbeidsvoorwaardengesprek met één van de CEO's. Waar ik moeite mee heb? Zij gaven in het eerste gesprek al een hele wijde salarisindicatie. Namelijk van 3000 tot 5000 euro. Dat ook aangegeven, dat dat wel heel ruim is. Daarop werd gereageerd dat we daar altijd wel uitkwamen.

Nu heb ik geen idee wat ik ga zeggen. 5000 is niet realistisch gezien de functie die ik ga bekleden en dat zou een héle grote stap vooruit zijn van wat ik nu verdien. Niet erg natuurlijk. Ik zit nu op 2900 bruto, maar dus wel met een berg vakantiedagen per jaar, die mij veel waard zijn. Nu zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden van de eventuele nieuwe baan ook wel best:

-25 vakantiedagen per jaar maar onbeperkt bij te kopen
-Remote werken vanuit buitenland bespreekbaar
-Thuiswerken zelf in te vullen
-Telefoon/laptop naar keuze
-In-house sportschool met personal trainer
-Auto v.d. zaak (maar niet nodig)
-Verder nog leuke details maar verder niet spannend in dit stadium

Vandaag toen het bedrijf (HR) mij belde om te zeggen dat ze mij een voorstel willen gaan doen nadat ze de gesprekken als heel erg prettig ervaren hebben, vroeg ze wel voorzichtig of ik zelf al een salarisindicatie heb: dat maakt het gesprek voorbereiden makkelijker voor ze, zo zei ze. Daar heb ik op gereageerd dat ze me daar wel mee overvalt en dat ik liever eerst een indicatie van hen hoor waar ik over na kan denken. Daar stemde ze mee in. Wel gaven ze toe dat de een wijde salaris range geven omdat het een nieuwe functie voor hen betreft en dat ze het lastig vinden daar een salaris aan te hangen. Anyway, ik hoor morgen waar zij aan denken.

Deze baan gaat wel een stuk pittiger zijn dan mijn huidige, schat ik zo in. Werkdruk is hoger, schat ik zo in. Dit omdat ik nu in het onderwijs werk (semi-overheid) en het andere bedrijf is simpelweg een commercieel bedrijf. Kan ik naast zitten natuurlijk. Verder is er 24/7 support dus ik zou ook late -of standby diensten draaien.

Onderaan de streep denk ik: als zij een ruime range van 3000-5000 opgeven omdat het blijkbaar een nieuwe functie betreft ben ik geneigd hoog in te zetten, met onderbouwing uiteraard. Ik zit te denken om met 4500 te beginnen en wellicht te eindigen met 4250. Lager dan 4000 ga ik niet doen.

Is dit realistisch?

Wellicht vergeet ik nog essentiële informatie om voor jullie advies te geven, maar laat me dat vooral weten.

Bedankt alvast voor het lezen en voor alle tips.
pi_206060514
Als ze zelf een range geven tot 5000 dan zou ik 5000 sws inzetten. Er is overal een enorm arbeidstekort.

Verder kan ik alleen zeggen dat er tijdens een arb vw gesprek niet geschroomd wordt om keihard in je gezicht te liegen, dus houd daar wel rekening mee.
pi_206060527
Oftewel, ik moet me niet voor de gek laten houden ;)
pi_206060549
Bij dat gesprek een idee om te zeggen; 4500 euro, 35 vakantiedagen, overuren betalen, laten we de auto zitten en schudden we elkaar de hand.

Kijken hoe ze dan reageren.
Ook wel even aangeven dat je in toekomst wil groeien qua salaris maar dat nu geen issue is.

Heb je ze 500 euro en een auto bespaard en zit je binnen hun budget.

Succes :P
Hell To The Liars
pi_206060959
5000 roepen en er niet meer vanaf stappen. Als je laat zien dat je ook voor minder komt vinden ze je een slappe zak en pas je waarschijnlijk niet in hun profiel. Voor hun nog tig anderen hé, dat weten ze!!
U MAD?
pi_206060961
5000 zonder auto

4500 met auto en tankpasje ook prive te gebruiken.

Dit zou ik inzetten. Vergeet niet dat je meer uren gaat maken (vakantiedagen minder, en werkweek 36 - > 40 uur). Je kan nog kijken naar verzekeringen en pensioen ? Laptop en telefoon zijn randzaken.

Voor jezelf een ondergrens leggen, zeg even 4250, en je vooral niet blind staren op de baan an sich. Zo lang je nog aan het onderhandelen bent is er nog niks zeker, dus ben bereid om weg te lopen.

Zoals eerder gememoreerd, er is personeelstekort, dus vraag in principe "te hoog" dan te laag. En wees niet bang om je aanbod op tafel te leggen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_206060968
Ze komen op gesprek bij jou, niet andersom.

Zeker in deze tijden is het werkgever shoppen en zullen ze bij jou moeten bedelen dat je voor ze komt werken.

Hoog inzetten.
pi_206061171
Iedereen kan hierboven leuk een salaris roepen, maar om wat voor functie hebben we het?
En wat voor ervaring heb jij bij deze werkzaamheden?
Eerst denken, dan typen
pi_206061234
Hoe zit het met de pensioenopbouw?
  donderdag 22 september 2022 @ 08:02:39 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206061238
25 dagen is wel erg weinig. Als je er nog 10 bij wil kopen per jaar moet dat dus wel in je nieuwe salaris zitten.
(Nu 2900 bruto / 20dgn = ¤145,- per dag)
En dan wil je er ook nog wel wat op vooruit gaan neem ik aan, 2900 bruto is wel erg schraal in deze tijd, waar het flink duurder aan het worden is.
Je gaat sowieso in de richting van die 5k komen om het voor jezelf interessant te maken imo.
En onthoud ook dat hoog binnenkomen de grootste stap is die je kan zetten, daarna zit je in de procentjes molen.

Succes!
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206061256
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 08:02 schreef daNpy het volgende:
25 dagen is wel erg weinig. Als je er nog 10 bij wil kopen per jaar moet dat dus wel in je nieuwe salaris zitten.
(Nu 2900 bruto / 20dgn = ¤145,- per dag)
En dan wil je er ook nog wel wat op vooruit gaan neem ik aan, 2900 bruto is wel erg schraal in deze tijd, waar het flink duurder aan het worden is.
Je gaat sowieso in de richting van die 5k komen om het voor jezelf interessant te maken imo.
En onthoud ook dat hoog binnenkomen de grootste stap is die je kan zetten, daarna zit je in de procentjes molen.

Succes!
Sorry maar wat een onzin zeg.
3k aan vakantiedagen is 250 euro per maand.
Dus met 3300 ofzo zit TS al hoger dan nu.

Ja tuurlijk is 5000 euro beter dan 3500, maar waarom zou het pad bij 5k interessant worden?
Bij 4000 gaat ie er al flink op vooruit. En zonder de functie te benoemen kan je ook niet zeggen of 3k weinig is.
Voor een generieke it support medewerker zou ik geen 5k betalen.
Eerst denken, dan typen
pi_206061328
Je hebt geen auto nodig zeg je. Maar die bieden ze naast het salaris wel aan. Dat is bruto ook een fors bedrag per maand. Geen idee wat de IT functie inhoud. Zelf ook al 20j in de IT maar ik vind de bedragen verder niet mega hoog. Het ligt dan echt aan je taken. Is het voor 40u? Zonder auto zou ik in jouw geval niet eens lager dan 5k accepteren maar nogmaals hrt ligt aan de werkzaamheden.
pi_206061379
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 07:44 schreef Piger het volgende:
Iedereen kan hierboven leuk een salaris roepen, maar om wat voor functie hebben we het?
En wat voor ervaring heb jij bij deze werkzaamheden?
Dat doet er in feite niet toe als de potentiële werkgever zelf die 5000 noemt in de salaris range. Blijkbaar vindt werkgever dat reeel in bepaalde gevallen en daar gaat het om.
  donderdag 22 september 2022 @ 08:42:08 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206061431
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 08:06 schreef Piger het volgende:

[..]
Sorry maar wat een onzin zeg.
3k aan vakantiedagen is 250 euro per maand.
Dus met 3300 ofzo zit TS al hoger dan nu.

Ja tuurlijk is 5000 euro beter dan 3500, maar waarom zou het pad bij 5k interessant worden?
Bij 4000 gaat ie er al flink op vooruit. En zonder de functie te benoemen kan je ook niet zeggen of 3k weinig is.
Voor een generieke it support medewerker zou ik geen 5k betalen.
Heel simpel, zijn huidige salaris is 2900 per maand. Daarvan werk je normaal 20-22 dagen.
Dat is 145 euro per dag. Hij gaat er 30 vakantiedagen op achteruit. Dat is 30*145 euro = 4350 per jaar, oftewel 365 per maand.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 22 september 2022 @ 09:47:07 #15
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206061898
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 08:42 schreef daNpy het volgende:

[..]
Heel simpel, zijn huidige salaris is 2900 per maand. Daarvan werk je normaal 20-22 dagen.
Dat is 145 euro per dag. Hij gaat er 30 vakantiedagen op achteruit. Dat is 30*145 euro = 4350 per jaar, oftewel 365 per maand.
Dat is wel een grove schatting. Beter reken je of met het gemiddelde van 21.75 dagen of nog netter is het naar uren terug rekenen.
Maar je hebt wel gelijk het verlies in vakantiedagen is ruim 300 bruto per maand alleen al.

Wat ik mij vooral af vraag is of je niet van 36 uur per week naar 40 uur per week nu gaat en het bruto salaris vergelijken daarom appels met peren vergelijken is?
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 22 september 2022 @ 09:56:48 #16
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206061995
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 09:47 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat is wel een grove schatting. Beter reken je of met het gemiddelde van 21.75 dagen of nog netter is het naar uren terug rekenen.
Maar je hebt wel gelijk het verlies in vakantiedagen is ruim 300 bruto per maand alleen al.

Wat ik mij vooral af vraag is of je niet van 36 uur per week naar 40 uur per week nu gaat en het bruto salaris vergelijken daarom appels met peren vergelijken is?
Je hebt gelijk, ik had beter door 22 kunnen delen dan was het bedrag lager geweest, 132¤.
Dat is nog steeds bijna 4k per jaar of 330 per maand.

Als de contract uren veranderen zoals jij zegt moet je ook nog rekenen dat hij dus meer werkt, dus omgerekend is zijn huidige salaris dan ¤3222.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206062209
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 08:42 schreef daNpy het volgende:

[..]
Heel simpel, zijn huidige salaris is 2900 per maand. Daarvan werk je normaal 20-22 dagen.
Dat is 145 euro per dag. Hij gaat er 30 vakantiedagen op achteruit. Dat is 30*145 euro = 4350 per jaar, oftewel 365 per maand.
Je herhaalt mijn verhaal. Dat zeg ik toch 3300 is gelijk aan huidig salaris.
Maar jij maakt de statement dat ie bijna 5k moet verdienen om interessant te worden, terwijl 4k al 20% salarisstijging is. Dat blijft onzin roepen
Eerst denken, dan typen
pi_206062281
Hoeveel krijg je nu?
Valt dat nieuwe bedrijf onder een CAO, of, volgen ze er een?
Is er een periodiek oid?
Is er een systeem van schalen/reden oid?

25 dgn is normaal, je zat achterlijk hoog met je onderwijs CAO (meer als 2 maanden vrij per jaar ...) dagen bijkopen is gewoon onbetaald vrij :') en van vrije dagen kan je geen brood kopen. Snap al dat gereken aan de euro waarde van vrije dagen niet zo hier.

Waarom praat je met 'een van de' CEOs over je arbeidsvoorwaarden? Is het een startup oid?
Dum de dum
  donderdag 22 september 2022 @ 11:09:15 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206062794
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 10:16 schreef Piger het volgende:

[..]
Je herhaalt mijn verhaal. Dat zeg ik toch 3300 is gelijk aan huidig salaris.
Maar jij maakt de statement dat ie bijna 5k moet verdienen om interessant te worden, terwijl 4k al 20% salarisstijging is. Dat blijft onzin roepen
Dat ligt ook aan de uren, zoals hierboven staat. Als hij terug gerekend naar 40 uur (ik weet overigens niet of dat zo is) en met compensatie voor vakantiedagen inderdaad bijna 3600 per maand "krijgt" is naar 4000 euro bruto gaan helemaal geen grote stap.
Veel producten zijn ca 30% duurder geworden, van een blok kaas tot autoproducten, noem het maar op.

Dan kom ik op 3600*1,3 = 4680 voor dezelfde levensstandaard als vorig jaar.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 22 september 2022 @ 11:12:32 #20
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206062838
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 10:23 schreef Fe2O3 het volgende:
Snap al dat gereken aan de euro waarde van vrije dagen niet zo hier.
De extra dagen die je dalijk moet gaan werken, hoef je nu niet te werken. Dat is dus een vermindering op je salaris, óf, als je die dagen wil gaan kopen, dan gaat dat van je salaris af. "Onbetaald verlof" wil zeggen dat je dus geen geld krijgt en je zelf voor die dag betaald.

In de huidige arbeidsmarkt vind ik 25 dagen gewoon weinig. Het probleem is nog steeds geen personeelstekort, maar bedrijven die beloningen van 10 jaar terug hanteren.
"Maar je krijgt een laptop van de zaak!!!!"
Ja en anders, moet ik met een blocnote rond gaan lopen? :') Doe normaal, dat is geen beloning, maar gewoon een middel om te kunnen werken.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 22 september 2022 @ 11:15:39 #21
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206062875
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 11:12 schreef daNpy het volgende:

[..]
De extra dagen die je dalijk moet gaan werken, hoef je nu niet te werken. Dat is dus een vermindering op je salaris, óf, als je die dagen wil gaan kopen, dan gaat dat van je salaris af. "Onbetaald verlof" wil zeggen dat je dus geen geld krijgt en je zelf voor die dag betaald.

In de huidige arbeidsmarkt vind ik 25 dagen gewoon weinig. Het probleem is nog steeds geen personeelstekort, maar bedrijven die beloningen van 10 jaar terug hanteren.
"Maar je krijgt een laptop van de zaak!!!!"
Ja en anders, moet ik met een blocnote rond gaan lopen? :') Doe normaal, dat is geen beloning, maar gewoon een middel om te kunnen werken.
Ik verbaas me idd hoe vaak die genoemd staat in vacatures en arbeidsvoorwaarden 8)7
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_206063322
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 11:09 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dat ligt ook aan de uren, zoals hierboven staat. Als hij terug gerekend naar 40 uur (ik weet overigens niet of dat zo is) en met compensatie voor vakantiedagen inderdaad bijna 3600 per maand "krijgt" is naar 4000 euro bruto gaan helemaal geen grote stap.
Veel producten zijn ca 30% duurder geworden, van een blok kaas tot autoproducten, noem het maar op.

Dan kom ik op 3600*1,3 = 4680 voor dezelfde levensstandaard als vorig jaar.
Als als als

Als ie nu 20 uur werkt is het nog extremer.
Als het nieuwe salaris 3000 is voor 32 uur gaat ie er alsnog op vooruit.
Als zijn nieuwe werkgever volgend jaar 10% inflatie indexeert zit ie daar goed.

Geen aannames doen en dan random dingen roepen. Heeft ts niets aan dat gedraai
Eerst denken, dan typen
  donderdag 22 september 2022 @ 12:07:31 #23
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206063444
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 11:57 schreef Piger het volgende:

[..]
Als als als

Als ie nu 20 uur werkt is het nog extremer.
Als het nieuwe salaris 3000 is voor 32 uur gaat ie er alsnog op vooruit.
Als zijn nieuwe werkgever volgend jaar 10% inflatie indexeert zit ie daar goed.

Geen aannames doen en dan random dingen roepen. Heeft ts niets aan dat gedraai
Het is aan de TS om met de daadwerkelijke getallen te rekenen en te bepalen wat hij accepteert idd.
Voor de rest geef ik alleen aan hoe ik het zie; bij vacatures/sollicaties waar minder vakantiedagen zijn dan je huidige baan is dat gewoon een achteruitgang. En dat als je van baan wisselt, je de grootste kans hebt om een leuke stap te maken in salaris.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206067666
Mijn tip is om het niet te zien als een zero sum game maar samen naar de win-win te zoeken. Als je puur kijkt naar het bedrag dan zijn er wellicht een winnaar en verliezer, mocht het bedrag hoog, of juist laag uitvallen. Kijk eerder naar het totaal plaatje. Ik heb zelf wel eens een parttime dag bedongen. Ik heb ook voor mezelf maar eens prijskaartje gezet op flex, ik wil zeker 15% meer als het in vastigheid een achteruitgang is (en ik dus een WW risico draag).
  maandag 26 september 2022 @ 09:19:40 #25
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_206105514
Kijk, allereerst, je gaat er 30 vrije dagen per jaar op achteruit. Die wil je gewoon terug zien in je loon. Reken met 19 dagen per maand dat je werkt, dus 2,5 dagen per maand meer dat is wel meer dan 10%. Dus, 3350 is dus alvast geen salarisverhoging, dat is compensatie voor wat er aan meer-werk gaat komen in uren. En je moet misschien ook wel meer uren per dag erin gaan steken dat je nu doet. Dan, je krijgt een auto van de zaak. Dat is mooi, maar die is ws niet zonder invloed op wat je over gaat houden. Gun jezelf die auto, ook prive. Maar dan krijg je bijtelling. 16% over een leuke auto, dat wil je dus ook wel weer terug zien in je bruto salaris als extra. Want dat extra loon (bijtelling) gaat je mogelijk ook te pakken nemen in toeslagen. Reken maar snel 350 euries pm extra. Dus 3700 per maand met auto van de zaak, dan ben je er in uurloon nog niet op voorruit. Dan heb je een auto van de zaak gekregen (maar die zal je ws nodig hebben, dus laat je compenseren) en je maakt meer uren, maar je werkelijke uurloon wat je voelt, dat is nog niet omhoog. En dan heb ik het nog niet gehad over toeslagen die dus mogelijk voor jou naar beneden gaan.

Willen ze je graag hebben? Zet dan gerust in op 4500 per maand of zelfs hoger. Want, er is tekort, ze zoeken mensen en een overstap komt met risico. Want je afkoop wordt een stuk lager (die nieuwe werkgever kan nu veel sneller van je af met minder vergoeding) en je neemt toch een risico. Dus, niet te laag inzetten. Niet denken "Ow ik verdien 2900 dus dan is 3600 al best omhoog".....Want dan doe je jezelf tekort.

Ik zou niet de auto zomaar laten vallen, je zal hem ws vaker nodig hebben dan je denkt en de vergoeding pr KM......ik ben blij dat ik daar niet van afhankelijk ben. Dus, niet te bescheiden, die 4500 per maand die is prima te onderbouwen.

Nog 1 ding - wat is de pensioenregeling? Want er gaat nogal wat veranderen in de toekeomst. je zit nu bij een fonds, maar je gaat naar beschikbare premie. Dat kan bijnan niets zijn of best goed in elkaar zitten. Pensioen is echt veel meer dan je denkt qua percentage. Dus vraag wat de werkegevers-bijdrage daarin is.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_206105651
Gewoon op ¤5000,- bruto zetten want ze hebben overal een tekort en jij hebt de nodige ervaring. Laat je niet wijs maken met uitspraken als "wij vinden dit een prima salaris op basis van je ervaring" bij een lager loonoffer want dat is gewoon kletskoek. Jij hebt 10 jaar ervaring en er zijn mensen met minder jaren aan ervaring die ook zoveel verdienen.

Ook als jij voor ¤5000,- gaat ga niet in op uitspraken als "daar hebben wij het budget niet voor" of "dat kunnen wij jou nooit geven" want dit is evengoed geklets.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206113717
Wat HMS zegt. En let zeker op de factor pensioen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_206221417
@BlackRhino, heb je een update?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 09:39:33 #29
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206221982
2900 na 10 jaar in de IT werken :')

Maar goed als die vrije dagen je waard zijn...
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')