abonnement Unibet Coolblue
pi_206052833
Dames en heren,

Ik heb echt even een een reality-check nodig. Ben vrij makkelijk met geld en vooral uitgeven aan bullshit en ik heb zojuist een excelsheetje gemaakt en ben me wezenloos geschrokken.

Van de bijna ¤4000 die er maandelijks binnenkomt vliegt er bijna ¤2000 uit aan....tja....wat eigenlijk. Voornamelijk boodschappen, uit eten, uitstapjes enz enz
Mijn vaste lasten zijn prima, daar valt weinig op de besparen; Allemaal gemiddelde bedragen.
Mijn tv/streaming kosten kunnen omlaag en daar ben ik al mee bezig.
Mijn kinderopvang kosten zijn gestegen omdat de toeslag omlaag is gegaan, toch ¤100 in de maand omhoog waar ik niets aan kan doen.


Dus HELP. Hoe dicht ik het gat in mijn hand :@
pi_206052860
Tja, ik zou beginnen met een vaste overboeking naar de spaarrekening. En een vast bedrag aan “zakgeld” waar je leuke dingen voor mag doen. (uit eten/ uitstapjes e.d.)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_206052862
Je zegt het zelf al:

Minder uit eten
Minder uitstapjes
pi_206052871
Leuk topic. Ik denk dat je van de users hier wel een flinke bak kritiek over je heen zal krijgen.

Mijn tip: Ga er een sport van maken om zoveel mogelijk te bezuinigen. Is nog best leuk. Dus wat minder uit eten, bij goedkopere winkels boodschappen doen etcetera.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_206052876
Stop betalen met je pinpas of ideal, en ga een kaart gebruiken met wat bonussen
pi_206052897
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 15:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Leuk topic. Ik denk dat je van de users hier wel een flinke bak kritiek over je heen zal krijgen.

Mijn tip: Ga er een sport van maken om zoveel mogelijk te bezuinigen. Is nog best leuk. Dus wat minder uit eten, bij goedkopere winkels boodschappen doen etcetera.
Dat is de reden waarom ik het topic hier open. Die bak ellende is terecht.

Iedere maand doe ik boodschappen in Duitsland, kleine boodschappen in Nederland en we eten nog max 3x per week vlees.
pi_206052905
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 15:59 schreef Roellie80 het volgende:
Stop betalen met je pinpas of ideal, en ga een kaart gebruiken met wat bonussen
Ik reken zoveel mogelijk af met mijn creditcard ivm punten.
pi_206052909
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 15:58 schreef valentijn101 het volgende:
Tja, ik zou beginnen met een vaste overboeking naar de spaarrekening. En een vast bedrag aan “zakgeld” waar je leuke dingen voor mag doen. (uit eten/ uitstapjes e.d.)
En dat vind ik dus lastig , om mezelf een realistisch budget te geven.
  woensdag 21 september 2022 @ 16:03:58 #9
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206052925
Zonder een lijstje van je vaste uitgaves is het voor ons lastig beoordelen
pi_206052933
Waarom wil je besparen
Ik zwaai naar dieren.
pi_206052963
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:02 schreef Brybry het volgende:

[..]
En dat vind ik dus lastig , om mezelf een realistisch budget te geven.
Kijk eens op de site van het Nibud bv. Geeft een idee waar de gemiddelde Nederlander het mee moet doen. https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_206052982
Het is een stukje bewustwording wat al een hoop uitmaakt. Kies huismerken, ga goedkoop tanken etc.

Op vaste lasten valt vast ook een hoop te besparen. Zeg abonnementen op. Spotify, Netflix, Prime kan gratis. Los leningen af. Pak vaker de fiets
  woensdag 21 september 2022 @ 16:10:00 #13
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206053002
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:08 schreef Roellie80 het volgende:
Spotify, Netflix, Prime kan gratis.
Vertel daar eens meer over? gratis netflix?
pi_206053010
Ik zou vooral eens een goed overzicht maken waar je het geld allemaal aan uitgeeft. Als je dat allemaal goed in kaart hebt kun je kijken waar je grootste besparingen kunnen zitten. Als er veel geld naar uitjes en uit eten gaat, kun je daar beginnen. En misschien gaat er ook wel veel geld naar kleding of interieurartikelen of tuinplanten. Jij alleen kan zien waar het geld naar toe is gegaan. Op boodschappen besparen is goed, maar met 1 of 2 keer minder uit eten of een paar dure laarzen minder bespaar je vaak meer.
pi_206053012
Je geeft zelf het antwoord al

'Ben vrij makkelijk met geld en vooral uitgeven aan bullshit'
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 16:10:59 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053013
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:01 schreef Brybry het volgende:

[..]
Dat is de reden waarom ik het topic hier open. Die bak ellende is terecht.

Iedere maand doe ik boodschappen in Duitsland, kleine boodschappen in Nederland en we eten nog max 3x per week vlees.
Maar dit is natuurlijk gelul. Je stelt een inkomen van 4000 euro per maand te hebben. Ik neem aan dat dat netto is. Prima. Daarvan gaat de helft (!) op aan aan boodschappen en uitstapjes etc. Dan praten we over 2000 euro. Je doet al boodschappen in Duitsland, en je eet 3x per week vlees.

Dan zul je toch echt met een lijstje moeten komen waar concreet op staat waar het geld heen gaat, want dit snijdt geen hout. Als je het aan hoognodige boodschappen uit gaf, dan sprak je niet zelf nota bene over een 'gat in je hand'. Dat zegt mij dat je zelf ook wel snapt dat het leeuwendeel van die 2000 euro niét gaat naar NODIGE boodschappen, maar naar ONnodige zaken.

Dan is het antwoord simpel; doe die dingen niet meer. Gebaseerd op de informatie die je geeft is het niet lastiger dan dat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053023
Dit voelt als een verkapt kijk-mij-veel-verdienen-topic.
  woensdag 21 september 2022 @ 16:11:49 #18
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_206053028
Rijke stinkerd
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_206053035
Wat zijn de luxe dingen in je leven?

Huur, gas, elektra, water enzovoorts zijn de vaste kosten.

Dan heb je dingen als boodschappen, en telefoon- en internetabonnementen. Dat zal wel in orde zijn, maar daar kun je bijv. op besparen als je elk jaar per se de nieuwste toestel moet hebben, of veel buiten bundel belt of veel data buiten bundel gebruikt, of zo. Of kopen bij een andere supermarkt waardoor het allemaal net iets goedkoper uitvalt.

Maar vaak gaat het om geld die je te snel uitgeeft vanuit gemak en genot. Min of meer de luxe dingen. Dingen zoals geen zin in koken, dus maar eten bestellen. Of zoals je zelf al zegt: uit eten en uitstapjes.


Alles is merkbaar duurder geworden, dus hoe meer je buiten bent, hoe meer dat kost. Wellicht moet je even per categorie gaan kijken hoeveel je uitgeeft.

Weet je wat je gemiddeld uitgeeft aan entertainment (streaming e.d.)? Aan nieuwe kleren, schoenen e.d.? Aan uit eten? Aan uitstapjes? Aan dingen zoals drugs/alcohol etc.?

Het is moeilijk om te zeggen waar je op kunt besparen zonder te weten wat je waaraan uitgeeft.


Spaar je trouwens? Met 4000 euro heb je veel bewegingsruimte en is op zich niets met genieten, maar het wordt wel een beetje 'te' als je niet kunt sparen.
pi_206053039
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:03 schreef Gunner het volgende:
Zonder een lijstje van je vaste uitgaves is het voor ons lastig beoordelen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206053063
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:12 schreef Brybry het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Loterij en donaties, tjah :')
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_206053071
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:12 schreef Brybry het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Loterij mag wat mij betreft meteen weg.

En je uitgaven aan dingen die je buitenshuis doet? Daar gaat het nou net om...
pi_206053079
Het gekke is , doordat ik veel armoede gekend heb zijn mijn vaste lasten best laag.Ik heb niet veel nodig en toch is het volledig uit de klauwen gelopen en daar baal ik echt stevig van.
Probleem is dat ik rook en dat ik te gemakkelijk de pinpas trek.
Even een nieuw jurkje hier, even wat sushi daar. En nu ben ik echt kwaad op mezelf.
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 16:15:59 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053093
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:12 schreef Brybry het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is die kinderopvang netto of bruto? Oftewel, is dat wat er uit je eigen portemonnee gaat richting de opvang of is dat het totaalbedrag van de opvang?

Daarnaast gaf je zelf al aan dat het qua vaste lasten niet echt spannend is. Het gaat dan ook niet om je vaste lasten, want je topic opende over die ándere 2k aan uitgaven. Je vaste lasten zijn, dat je vaste lasten (al kun je over de loterij twisten, maar die 21 euro gaan 't 'm niet doen).

Waar gaat die 2000 euro heen? Want die gaan niét alleen maar naar boodschappen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053103
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:15 schreef Brybry het volgende:
Het gekke is , doordat ik veel armoede gekend heb zijn mijn vaste lasten best laag.Ik heb niet veel nodig en toch is het volledig uit de klauwen gelopen en daar baal ik echt stevig van.
Probleem is dat ik rook en dat ik te gemakkelijk de pinpas trek.
Even een nieuw jurkje hier, even wat sushi daar. En nu ben ik echt kwaad op mezelf.
Je noemt nou net de dingen waar je geen bedragen bij plaatst...

Hoeveel geef je uit aan roken? Hoeveel aan buiten eten? Etc, etc...

Het lijkt erop dat jij prima weet waar je op kunt besparen.

Overigens: spaar je?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2022 16:17:00 ]
pi_206053106
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:15 schreef Brybry het volgende:
Het gekke is , doordat ik veel armoede gekend heb zijn mijn vaste lasten best laag.Ik heb niet veel nodig en toch is het volledig uit de klauwen gelopen en daar baal ik echt stevig van.
Probleem is dat ik rook en dat ik te gemakkelijk de pinpas trek.
Even een nieuw jurkje hier, even wat sushi daar. En nu ben ik echt kwaad op mezelf.
Ik snap niet waarom je hier om hulp vraagt. Je zegt alles zelf al

Je hebt gewoon geen ruggengraat
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_206053112
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:14 schreef YStec het volgende:

[..]
Loterij mag wat mij betreft meteen weg.

En je uitgaven aan dingen die je buitenshuis doet? Daar gaat het nou net om...
Het is even chaos omdat ik veel uitgaven had vanwege vakantie , een kind naar de middelbare en dan nog mn gebruikelijke geldverspilling.
Laten we stellen dat er minimaal ¤1000 op gaat aan boodschappen, shoppen en eten buitenshuis en/of bestellen.
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 16:18:09 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053127
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:15 schreef Brybry het volgende:
Het gekke is , doordat ik veel armoede gekend heb zijn mijn vaste lasten best laag.Ik heb niet veel nodig en toch is het volledig uit de klauwen gelopen en daar baal ik echt stevig van.
Probleem is dat ik rook en dat ik te gemakkelijk de pinpas trek.
Even een nieuw jurkje hier, even wat sushi daar. En nu ben ik echt kwaad op mezelf.
Dus jurkjes en sushi en nog meer van dergelijke ongein. En dan stellen dat je echt kwaad bent op jezelf. Ik denk dat dat wel meevalt. Ik denk dat dat heel erg mee valt, want het antwoord is toch simpel? Gewoon geen jurkjes en geen sushi (en de rest wat er bij hoort) meer doen.

Ik vind dit maar een vreemd topic. Je weet zelf prima waar het geld heen gaat en je weet ook prima wat de oplossing is. Dus wat is het doel van dit topic dan? Hier zegt echt niemand iets wat je niet al lang zelf bedacht hebt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053134
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:10 schreef Gunner het volgende:

[..]
Vertel daar eens meer over? gratis netflix?
Ik ben daar al mee bezig , volgende maand kunnen al mijn streaming abbos de deur uit.
pi_206053135
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:10 schreef Gunner het volgende:

[..]
Vertel daar eens meer over? gratis netflix?
Er zijn verschillende mogelijkheden om dit soort abonnementen te betalen, waarna je het bedrag teruggestort krijgt. Je moet er alleen een beetje moeite voor doen.
  woensdag 21 september 2022 @ 16:18:37 #31
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206053141
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:11 schreef Pizzakoppo het volgende:
Dit voelt als een verkapt kijk-mij-veel-verdienen-topic.
Misschien is dit wel een netto verzamelinkomen van twee personen, dat zegt de TS niet. Ook met twee personen kan je prima voor 188 euro een zorgverzekering hebben bv
pi_206053144
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus jurkjes en sushi en nog meer van dergelijke ongein. En dan stellen dat je echt kwaad bent op jezelf. Ik denk dat dat wel meevalt. Ik denk dat dat heel erg mee valt, want het antwoord is toch simpel? Gewoon geen jurkjes en geen sushi (en de rest wat er bij hoort) meer doen.

Ik vind dit maar een vreemd topic. Je weet zelf prima waar het geld heen gaat en je weet ook prima wat de oplossing is. Dus wat is het doel van dit topic dan? Hier zegt echt niemand iets wat je niet al lang zelf bedacht hebt.
Ik kan gewoon niet geloven dat daar al mn geld aan op gaat. Misschien is het de shock omdat ik het vanmiddag echt zag ...
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 16:19:39 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053154
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:17 schreef Brybry het volgende:

[..]
Het is even chaos omdat ik veel uitgaven had vanwege vakantie , een kind naar de middelbare en dan nog mn gebruikelijke geldverspilling.
Laten we stellen dat er minimaal ¤1000 op gaat aan boodschappen, shoppen en eten buitenshuis en/of bestellen.
Nee, laten we gewoon eens een concreet lijstje maken waar je uitgaven van die betreffende 2000 euro heen gaan. Niet 'stel dit of dat'. Nee, gewoon concreet. Anders heeft dit topic helemaal geen zin (en dat heeft het sowieso niet omdat je het zelf heus wel weet). Want als die 1000 euro opgaan aan boodschappen shoppen en eten/bestellen, dan blijft er nog steeds 1000 euro over.

Wil je nou gewoon even interessant doen, of wil je serieus kijken naar waar je geld heen gaat?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053162
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:17 schreef Brybry het volgende:

[..]
Het is even chaos omdat ik veel uitgaven had vanwege vakantie , een kind naar de middelbare en dan nog mn gebruikelijke geldverspilling.
Laten we stellen dat er minimaal ¤1000 op gaat aan boodschappen, shoppen en eten buitenshuis en/of bestellen.
Hou boodschappen even los van de rest.

Bestel je 1 keer per week eten? Of is dat 50% van de maand? Ben je elk weekend in een sushi-tent te vinden, of gebeurt dat maar één keer per maand?

Boodschappen kun je niet skippen, hooguit een paar tientjes op besparen. Dat zal niet al te veel verschil maken.

Het gaat echt om de luxe wat een beetje minder kan.
pi_206053175
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, laten we gewoon eens een concreet lijstje maken waar je uitgaven van die betreffende 2000 euro heen gaan. Niet 'stel dit of dat'. Nee, gewoon concreet. Anders heeft dit topic helemaal geen zin (en dat heeft het sowieso niet omdat je het zelf heus wel weet). Want als die 1000 euro opgaan aan boodschappen shoppen en eten/bestellen, dan blijft er nog steeds 1000 euro over.

Wil je nou gewoon even interessant doen, of wil je serieus kijken naar waar je geld heen gaat?
Ja ditte.
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 16:21:10 #36
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053177
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:20 schreef YStec het volgende:

[..]
Hou boodschappen even los van de rest.

Bestel je 1 keer per week eten? Of is dat 50% van de maand? Ben je elk weekend in een sushi-tent te vinden, of gebeurt dat maar één keer per maand?

Boodschappen kun je niet skippen, hooguit een paar tientjes op besparen. Dat zal niet al te veel verschil maken.

Het gaat echt om de luxe wat een beetje minder kan.
We praten over TWEEDUIZEND EURO PER MAAND, en dan willen we het hier gaan hebben over een al dan niet gratis netflix abo'tje van een euro of 12. Schei uit hoor.

Dat is niet waar het probleem zit.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053181
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Is die kinderopvang netto of bruto? Oftewel, is dat wat er uit je eigen portemonnee gaat richting de opvang of is dat het totaalbedrag van de opvang?

Daarnaast gaf je zelf al aan dat het qua vaste lasten niet echt spannend is. Het gaat dan ook niet om je vaste lasten, want je topic opende over die ándere 2k aan uitgaven. Je vaste lasten zijn, dat je vaste lasten (al kun je over de loterij twisten, maar die 21 euro gaan 't 'm niet doen).

Waar gaat die 2000 euro heen? Want die gaan niét alleen maar naar boodschappen.
Wat ik zelf betaal aan de opvang inderdaad.
Niet alleen boodschappen zie ik; Online bestellingen, boodschappen, bestellen , uitstapjes, tuin centrum enz enz
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 16:22:31 #38
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053193
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:21 schreef Brybry het volgende:

[..]
Wat ik zelf betaal aan de opvang inderdaad.
Niet alleen boodschappen zie ik; Online bestellingen, boodschappen, bestellen , uitstapjes, tuin centrum enz enz
Enz enz... :X oke, ik vraag het nog 1x.

Ga je concreet worden, of blijft het bij vage verhalen over 2000 euro per maand die verdwijnen om vervolgens te roeptoeteren over online bestellingen en tuincentra blabla?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053196
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, laten we gewoon eens een concreet lijstje maken waar je uitgaven van die betreffende 2000 euro heen gaan. Niet 'stel dit of dat'. Nee, gewoon concreet. Anders heeft dit topic helemaal geen zin (en dat heeft het sowieso niet omdat je het zelf heus wel weet). Want als die 1000 euro opgaan aan boodschappen shoppen en eten/bestellen, dan blijft er nog steeds 1000 euro over.

Wil je nou gewoon even interessant doen, of wil je serieus kijken naar waar je geld heen gaat?
Ho ho ho. Kom hier zeker niet interessant doen maar het is nogal een klus om al die kleine uitgaven op een rijtje te zetten.
Daar wil ik later mee aan de slag.

Het gaat echt om pinbedragen van 0,50 -400. En het zijn er veel. Daar ben ik nog niet aan toegekomen, er moet ook gewerkt worden namelijk :)
pi_206053214
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
We praten over TWEEDUIZEND EURO PER MAAND, en dan willen we het hier gaan hebben over een al dan niet gratis netflix abo'tje van een euro of 12. Schei uit hoor.

Dat is niet waar het probleem zit.
Inderdaad. Je kunt dan wel Netflix en de loterij stoppen, maar dat staat gelijk aan één keertje een all you can eat in een sushitent.
pi_206053222
En zo te zien wordt er niet gespaard.

Ja, dan heb je wel een probleem, als je niet kunt sparen met 4000 euro netto.
pi_206053250
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:20 schreef YStec het volgende:

[..]
Hou boodschappen even los van de rest.

Bestel je 1 keer per week eten? Of is dat 50% van de maand? Ben je elk weekend in een sushi-tent te vinden, of gebeurt dat maar één keer per maand?

Boodschappen kun je niet skippen, hooguit een paar tientjes op besparen. Dat zal niet al te veel verschil maken.

Het gaat echt om de luxe wat een beetje minder kan.
De afgelopen week heb ik zo'n ¤100 uitgegeven en dat was 1x bios en 1x lunchen....

Uit eten heb ik nog niet gedaan deze maand.
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 16:26:59 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053254
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:22 schreef Brybry het volgende:

[..]
Ho ho ho. Kom hier zeker niet interessant doen maar het is nogal een klus om al die kleine uitgaven op een rijtje te zetten.
Daar wil ik later mee aan de slag.

Het gaat echt om pinbedragen van 0,50 -400. En het zijn er veel. Daar ben ik nog niet aan toegekomen, er moet ook gewerkt worden namelijk :)
Dan is dit topic er te vroeg. Ja er moet gewerkt worden...je hebt toch ook tijd om dit topic te openen?

2.000 euro gaan niet per maand op aan bedragjes van 50 cent. Wel van 400 euro, maar dié zijn vrij makkelijk te tellen. Ik ben niet geinteresseerd in ELKE cent uitgave. Het gaat om de bulk. 2 uitgaven van 400 euro zijn 800 euro. Dan is het niet relevant of daar nog 60 uitgaven omheen hangen van 50 cent elk waardoor je niet verder komt dan 3 tientjes.

Ik heb niet het idee dat dit topic écht gaat over het willen besparen. Daarnaast, je bent je rot geschrokken, en hebt een excelsheetje gemaakt, en je kunt nu niet dat lijstje gewoon produceren.

Ik weet het niet, ik heb gewoon sterk het idee dat dit topic niet meer is dan interessantdoenerij.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053269
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:24 schreef YStec het volgende:
En zo te zien wordt er niet gespaard.

Ja, dan heb je wel een probleem, als je niet kunt sparen met 4000 euro netto.
Jawel, ik spaar iedereen maand zo'n 100-200 euro.
pi_206053291
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan is dit topic er te vroeg. Ja er moet gewerkt worden...je hebt toch ook tijd om dit topic te openen?

2.000 euro gaan niet per maand op aan bedragjes van 50 cent. Wel van 400 euro, maar dié zijn vrij makkelijk te tellen. Ik ben niet geinteresseerd in ELKE cent uitgave. Het gaat om de bulk. 2 uitgaven van 400 euro zijn 800 euro. Dan is het niet relevant of daar nog 60 uitgaven omheen hangen van 50 cent elk waardoor je niet verder komt dan 3 tientjes.

Ik heb niet het idee dat dit topic écht gaat over het willen besparen. Daarnaast, je bent je rot geschrokken, en hebt een excelsheetje gemaakt, en je kunt nu niet dat lijstje gewoon produceren.

Ik weet het niet, ik heb gewoon sterk het idee dat dit topic niet meer is dan interessantdoenerij.
Of je leest gewoon even goed ipv gelijk hoog van de toren blazen. Zal even in caps doen.

IK HEB IEDERE MAAND ONTIEGELIJK VEEL KLEINE UITGAVEN DIE BIJ ELKAAR ENORM ZIJN.

ben begonnen met de makkelijke bedragen en ga later verder met al die kleine uitgaven.
pi_206053308
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:27 schreef Brybry het volgende:

[..]
Jawel, ik spaar iedereen maand zo'n 100-200 euro.
Echt sparen sparen, of reserveren?
Regel een app zoals ynab en breng de boel in kaart
pi_206053314
Oh en wat ik moet doen: Direct een Tikkie sturen. Vergeet het vaak waardoor mijn vrienden te vaak gratis eten.
pi_206053324
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:30 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Echt sparen sparen, of reserveren?
Regel een app zoals ynab en breng de boel in kaart
Een deel spaar (maar die zit gekoppeld aan mijn bank) en deel beleggen (daar kom ik niet aan)
pi_206053346
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:32 schreef Brybry het volgende:

[..]
Een deel spaar (maar die zit gekoppeld aan mijn bank) en deel beleggen (daar kom ik niet aan)
Dus aan je spaarrekening kom je wel?
pi_206053358
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:33 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dus aan je spaarrekening kom je wel?
Ja, ik schuif steeds heen en weer...

Heb nog elders een rekening bedenk ik me net ...toch wel handig om daarheen te boeken.
pi_206053366
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:34 schreef Brybry het volgende:

[..]
Ja, ik schuif steeds heen en weer...

Heb nog elders een rekening bedenk ik me net ...toch wel handig om daarheen te boeken.
Dan is het dus geen sparen
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 16:36:48 #52
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053393
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:29 schreef Brybry het volgende:

[..]
Of je leest gewoon even goed ipv gelijk hoog van de toren blazen. Zal even in caps doen.

IK HEB IEDERE MAAND ONTIEGELIJK VEEL KLEINE UITGAVEN DIE BIJ ELKAAR ENORM ZIJN.

ben begonnen met de makkelijke bedragen en ga later verder met al die kleine uitgaven.
Ik lees goed. Je praat over pinbedragen van 50ct tot 400 euro. Dan lijkt het mij dat we alleen een lijstje nodig hebben van de GROTE bedragen, want als jij 1000 euro per maand kwijt raakt, en daar zitten 2 pinacties van 400 euro bij zitten we al aan 800 euro. Dat je vervolgens ook nog voor 50 euro sushi hebt gegeten is leuk, en telt ook nog mee, maar tientjeswerk dat bestaat uit tig transacties van 50 cent, dan is het niet meer relevant of waar die 50 cent individueel heen zijn gegaan he.

Dat is dan namelijk gerommel in de marge want de makkelijke winst zit hem in de grote bedragen. Zo moeilijk is het niet om dit een halt toe te roepen, dat snap je zelf ook wel.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053418
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:34 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dan is het dus geen sparen
Neen. Mn jaarlijkse belastingteruggave gaat wel direct naar de spaarrekening maarja, dat schiet op deze manier niet op 8)7
  woensdag 21 september 2022 @ 16:40:04 #54
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206053450
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:29 schreef Brybry het volgende:

[..]
Of je leest gewoon even goed ipv gelijk hoog van de toren blazen. Zal even in caps doen.

IK HEB IEDERE MAAND ONTIEGELIJK VEEL KLEINE UITGAVEN DIE BIJ ELKAAR ENORM ZIJN.

ben begonnen met de makkelijke bedragen en ga later verder met al die kleine uitgaven.
Ja hoi. Heb je 2000 transacties van exact hetzelfde bedrag? nee? oke. Dan kan je best een lijst maken van grote uitgaves naar kleine.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206053451
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:18 schreef Brybry het volgende:

[..]
Ik kan gewoon niet geloven dat daar al mn geld aan op gaat. Misschien is het de shock omdat ik het vanmiddag echt zag ...
Zolang je van al die dingen geen overzicht heb blift het zo dat je niet kan geloven dat al je geld daar aan gaat. Als je deze dingen allemaal met pin betaald heb, kun je daar makkelijk een uitdraai van maken. Begin te kijken naar de grootste uitgaven en of dat minder kan. Als je bv 3 jurkjes heb gekocht, kun je je afvragen of je die alle 3 wel nodig had, of 1 of 2 niet genoeg was. Of kijk wat het bespaart als 1 keer per maand minder eten laat thuis bezorgen.
En zoals je al aangeeft, ook de diverse kleine uitgaven tikken wat betreft lekker aan. Ga er gewoon echt voor zitten, neem de tijd en zet alles op een rijtje. Misschien is nu lastig om van alle uitgaven van 2 of 3 maanden terug te zien waar het allemaal voor was, maar ga het dan vanaf nu wel doen. Of betaal de kleine uitgaven van enkele euro's alleen contact en haal daarvoor een vast bedrag van de rekening, op is op.
pi_206053469
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:27 schreef Brybry het volgende:

[..]
Jawel, ik spaar iedereen maand zo'n 100-200 euro.
200 euro sparen met 4000 euro netto.

...

:X.
pi_206053487
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:34 schreef Brybry het volgende:

[..]
Ja, ik schuif steeds heen en weer...

wut

Als je constant aan je spaarrekening zit, is het geen spaarrekening meer.
pi_206053493
Ik moet mezelf dus gewoon op rantsoen zetten qua winkels en online aankopen en weer even teruggaan naar mn armoedzaaier mindset.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik lees goed. Je praat over pinbedragen van 50ct tot 400 euro. Dan lijkt het mij dat we alleen een lijstje nodig hebben van de GROTE bedragen, want als jij 1000 euro per maand kwijt raakt, en daar zitten 2 pinacties van 400 euro bij zitten we al aan 800 euro. Dat je vervolgens ook nog voor 50 euro sushi hebt gegeten is leuk, en telt ook nog mee, maar tientjeswerk dat bestaat uit tig transacties van 50 cent, dan is het niet meer relevant of waar die 50 cent individueel heen zijn gegaan he.

Dat is dan namelijk gerommel in de marge want de makkelijke winst zit hem in de grote bedragen. Zo moeilijk is het niet om dit een halt toe te roepen, dat snap je zelf ook wel.
De grote bedragen tussen de ¤50-500 gaan vooral op bij Amazon, Action etc.
Bij elkaar al zo'n ¤700. En dan al die kleine bedragen nog :'(
pi_206053500
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik lees goed. Je praat over pinbedragen van 50ct tot 400 euro. Dan lijkt het mij dat we alleen een lijstje nodig hebben van de GROTE bedragen, want als jij 1000 euro per maand kwijt raakt, en daar zitten 2 pinacties van 400 euro bij zitten we al aan 800 euro. Dat je vervolgens ook nog voor 50 euro sushi hebt gegeten is leuk, en telt ook nog mee, maar tientjeswerk dat bestaat uit tig transacties van 50 cent, dan is het niet meer relevant of waar die 50 cent individueel heen zijn gegaan he.

Dat is dan namelijk gerommel in de marge want de makkelijke winst zit hem in de grote bedragen. Zo moeilijk is het niet om dit een halt toe te roepen, dat snap je zelf ook wel.
In (haar?) verdediging, ik denk dat het heel goed kan dat je tientallen uitgaven doet in de regio ¤10-¤50 die bij elkaar flink optellen. Dan ben je er dus niet als je alleen wilt kijken naar de bedragen van bijvoorbeeld +¤250.

Ik denk dat in veel huishoudens, er op deze manier heel veel geld wordt uitgegeven zonder dat mensen dit doorhebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2022 16:44:17 ]
pi_206053517
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:40 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Zolang je van al die dingen geen overzicht heb blift het zo dat je niet kan geloven dat al je geld daar aan gaat. Als je deze dingen allemaal met pin betaald heb, kun je daar makkelijk een uitdraai van maken. Begin te kijken naar de grootste uitgaven en of dat minder kan. Als je bv 3 jurkjes heb gekocht, kun je je afvragen of je die alle 3 wel nodig had, of 1 of 2 niet genoeg was. Of kijk wat het bespaart als 1 keer per maand minder eten laat thuis bezorgen.
En zoals je al aangeeft, ook de diverse kleine uitgaven tikken wat betreft lekker aan. Ga er gewoon echt voor zitten, neem de tijd en zet alles op een rijtje. Misschien is nu lastig om van alle uitgaven van 2 of 3 maanden terug te zien waar het allemaal voor was, maar ga het dan vanaf nu wel doen. Of betaal de kleine uitgaven van enkele euro's alleen contact en haal daarvoor een vast bedrag van de rekening, op is op.
Dank je wel voor je opbouwende feedback :)

Heb mij voorgenomen om in het begin, wekelijks te gaan zitten om al die uitgaven te bekijken/noteren
pi_206053528
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:41 schreef YStec het volgende:

[..]
200 euro sparen met 4000 euro netto.

...

:X.
I know :{
pi_206053547
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:34 schreef Brybry het volgende:

[..]
Ja, ik schuif steeds heen en weer...

wut

Als je constant aan je spaarrekening zit, is het geen spaarrekening meer.
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:26 schreef Brybry het volgende:

[..]
De afgelopen week heb ik zo'n ¤100 uitgegeven en dat was 1x bios en 1x lunchen....

Uit eten heb ik nog niet gedaan deze maand.
De tering.

Hoe dan.

Filmpje met drank en popcorn en chips kost je max 35 euro.

Heb je voor 50 à 65 euro geluncht?
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 16:46:16 #63
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053549
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:43 schreef Brybry het volgende:
Ik moet mezelf dus gewoon op rantsoen zetten qua winkels en online aankopen en weer even teruggaan naar mn armoedzaaier mindset.
[..]
De grote bedragen tussen de ¤50-500 gaan vooral op bij Amazon, Action etc.
Bij elkaar al zo'n ¤700. En dan al die kleine bedragen nog :'(
50 euro bij de Action? Die konden dan zeker direct hun deuren sluiten voor vandaag want alles is op, of wat? :')

Anyway, weer serieus; het is toch heel simpel. Het maakt niet uit of 400 euro naar een kledingstuk is gegaan, of naar een tv, of naar sushi, of naar whatever. Het zijn allemaal dingen die niét nodig zijn. Dús, gewoon niet kopen. Het is echt linksom of rechtsom niet moeilijker dan dat.

Het probleem hier is niet dat je niet zou weten waar de bulk van het geld heen gaat, het probleem hier is dat je óf geen ruggengraat hebt, óf dat dit helemaal niet zo'n issue voor je is als je doet voorkomen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053576
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:46 schreef YStec het volgende:

[..]
wut

Als je constant aan je spaarrekening zit, is het geen spaarrekening meer.
[..]
De tering.

Hoe dan.

Filmpje met drank en popcorn en chips kost je max 35 euro.

Heb je voor 50 à 65 euro geluncht?
Nou, ik schrok er zelf van. Met twee kinderen naar de bios, iedereen een drankje en een popcorn: ¤65
  woensdag 21 september 2022 @ 16:47:27 #65
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206053582
TS hoeft zichzelf alleen nog maar een schop onder d’r kont te geven.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206053597
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:47 schreef Lienekien het volgende:
TS hoeft zichzelf alleen nog maar een schop onder d’r kont te geven.
Het past misschien wel beter in R&P dan hier
pi_206053606
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:43 schreef Roellie80 het volgende:

[..]
In (haar?) verdediging, ik denk dat het heel goed kan dat je tientallen uitgaven doet in de regio ¤10-¤50 die bij elkaar flink optellen. Dan ben je er dus niet als je alleen wilt kijken naar de bedragen van bijvoorbeeld +¤250.

Ik denk dat in veel huishoudens, er op deze manier heel veel geld wordt uitgegeven zonder dat mensen dit doorhebben.
Dat probeer ik hier te verduidelijken, het zijn vooral al die kleine bedragen die mijn uitgaven zo hoog maken. Er sluipt zoveel uit.
  woensdag 21 september 2022 @ 16:50:13 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206053622
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:48 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het past misschien wel beter in R&P dan hier
Ik denk het ook.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206053631
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:47 schreef Brybry het volgende:

[..]
Nou, ik schrok er zelf van. Met twee kinderen naar de bios, iedereen een drankje en een popcorn: ¤65
Ah.

Ja, dan is het okay. 100 euro voor 3 personen voor bios en lunch is 'normaal'.

Dit moet kunnen, zolang je je maar beseft hoeveel geld het kost.

En daar zit het probleem voor jou: je beseft niet hoeveel geld je uitgeeft op het moment dat je het uitgeeft. Bedoel, hoe kun je nou achteraf schrikken van je uitgaven? Alleen als je niet weet dat je zoveel uitgeeft en dat kan wanneer je uitgeeft zonder erbij na te denken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2022 16:52:36 ]
pi_206053650
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:50 schreef YStec het volgende:

[..]
Ah.

Ja, dan is het okay. 100 euro voor 3 personen voor bios en lunch is 'normaal'.

Dit moet kunnen, zolang je je maar beseft hoeveel geld het kost.

En daar zit het probleem voor jou: je beseft niet hoeveel geld je uitgeeft op het moment dat je het uitgeeft. Bedoel, hoe kun je nou achteraf schrikken van je uitgaven als? Alleen als je niet weet dat je zoveel uitgeeft en dat kan wanneer je uitgeeft zonder erbij na te denken.
Ik denk dat je de kern te pakken hebt; ik besef het niet op het moment dat ik mijn portemonnee trek. En dat besef moet er komen en gauw ook.
pi_206053722
De eerste stap is er nu, je weet dat er teveel uitgaat. Nu verder naar stap 2.
  woensdag 21 september 2022 @ 16:57:12 #72
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206053738
okay je bent dus koopverslaafd (gezien je aankopen) en laks (geen moeite doen om geld terug te vragen)

dan weet je wat je moet doen.

niemand heeft voor honderden euro's aan action en amazon troep nodig per maand.

waar ik nog geen antwoord op heb gehad; is dit alleen jouw inkomen of heb je ook nog een partner?
pi_206053765
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:56 schreef Soulfreak het volgende:
De eerste stap is er nu, je weet dat er teveel uitgaat. Nu verder naar stap 2.
En stap twee is dit in geval, uitgaven gaan bijhouden...
pi_206053785
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:57 schreef Gunner het volgende:
okay je bent dus koopverslaafd (gezien je aankopen) en laks (geen moeite doen om geld terug te vragen)

dan weet je wat je moet doen.

niemand heeft voor honderden euro's aan action en amazon troep nodig per maand.

waar ik nog geen antwoord op heb gehad; is dit alleen jouw inkomen of heb je ook nog een partner?
Alleen mijn inkomen. Een deel is ook gemak. Het is altijd erg druk ivm werk en kids en dan is het makkelijker om even iets te bestellen dan koken want die tijd is soms gewoon niet.
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 17:02:30 #75
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053826
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:59 schreef Brybry het volgende:

[..]
Alleen mijn inkomen. Een deel is ook gemak. Het is altijd erg druk ivm werk en kids en dan is het makkelijker om even iets te bestellen dan koken want die tijd is soms gewoon niet.
Dan komt de keuze dus op gemak of besparen. Want dat je vandaag niet kunt koken, dat kan gebeuren, maar als je gisteren voor 2 dagen kookt hoef je en vandaag niet te koken en je hoeft niets te bestellen.

Dit is gewoon vooral gemakzucht.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053882
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 17:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan komt de keuze dus op gemak of besparen. Want dat je vandaag niet kunt koken, dat kan gebeuren, maar als je gisteren voor 2 dagen kookt hoef je en vandaag niet te koken en je hoeft niets te bestellen.

Dit is gewoon vooral gemakzucht.
Ik noem het vooral stressreductie. Ik loop mezelf constant voorbij en het laatste wat ik wil is stressen om eten etc en ik doe ook aan omkopen. Heb niet altijd de juiste aandacht voor mijn kinderen dus hier, heb je een kadootje. Wil je naar de kermis met je vrienden? Hier heb je ¤50.

Kunnen we een hoop van vinden maar dat is de realiteit
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 17:08:32 #77
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053906
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 17:06 schreef Brybry het volgende:

[..]
Ik noem het vooral stressreductie. Ik loop mezelf constant voorbij en het laatste wat ik wil is stressen om eten etc en ik doe ook aan omkopen. Heb niet altijd de juiste aandacht voor mijn kinderen dus hier, heb je een kadootje. Wil je naar de kermis met je vrienden? Hier heb je ¤50.

Kunnen we een hoop van vinden maar dat is de realiteit
De realiteit is ook dat je een topic opent omdat er per maand 2000 euro verdwijnt. Óf dat wil je oplossen, óf niet. Dan zul je ergens moeten inleveren, en dat is dus op het gebied van gemak.

Of dat wil je niet, en dat is net zo prima, maar dan heeft dit topic eigenlijk geen zin, want dat is gestoeld op dat je wil besparen. Dat kan, maar dan zul je ergens anders moeten inleveren. Dat is net zo hard de realiteit.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053926
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 17:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De realiteit is ook dat je een topic opent omdat er per maand 2000 euro verdwijnt. Óf dat wil je oplossen, óf niet. Dan zul je ergens moeten inleveren, en dat is dus op het gebied van gemak.

Of dat wil je niet, en dat is net zo prima, maar dan heeft dit topic eigenlijk geen zin, want dat is gestoeld op dat je wil besparen. Dat kan, maar dan zul je ergens anders moeten inleveren. Dat is net zo hard de realiteit.
Lijkt mij duidelijk dat dat wil oplossen anders zou ik dit topic niet openen én openheid van zaken bieden.

Maar ik denk eerlijk gezegd, gezien we beide hier al een tijdje rondwandelen, dat het jou niet gaat om te helpen maar vooral bashen is. Dat mag, maar dat neem ik niet serieus.
pi_206053956
Kijk, zoals je nu leeft is gewoon prima. Je hebt zo te lezen geen schulden, spaart een klein beetje en leeft voor de rest lekker comfortabel .

En dat is echt helemaal prima, en dit blijft ook goed gaan totdat je plotseling (grote) onvoorziene uitgaven hebt.

Wel mooi om te lezen dat je wat meer op je uitgaven wil letten, mijns inziens zou je net wat meer moeten sparen om een goede buffer te hebben.

Zoals ik het zie hoef je dus alleen één keer in de week net iets minder te doen buiten, en je hebt daar al denk ik zo gemakkelijk 200 euro bespaart (slechts 50 euro per week), dat is al snel één keer per week minder bestellen of één keer per week minder buiten eten.

In mijn ogen doe je het prima: geen schulden, geen leningen, salaris is hoger dan uit uitgaven, en je spaart een beetje. Niet al te gek dus.
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 17:17:26 #80
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206053985
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 17:11 schreef Brybry het volgende:

[..]
Lijkt mij duidelijk dat dat wil oplossen anders zou ik dit topic niet openen én openheid van zaken bieden.

Maar ik denk eerlijk gezegd, gezien we beide al een tijdje rondwandelen, dat jou niet is om te helpen maar vooral bashen is. Dat mag, maar dat neem ik niet serieus.
Ja, dat kan. Mijn probleem is het niet dat er bij jou 2000 euro verdwijnt. Per maand. Dat jij dat niet serieus neemt is helemaal prima. Ik klik dit topic weg, en klaar. Jij bent nog steeds 2000 euro kwijt per maand.

Je weet heel goed waar het geld heen gaat. Prima dat je bij sommige dingen denkt 'oh ja, oh ja', maar 2000 euro per maand verdwijnt niet door 500 transacties van 4 euro. Daar zitten vaak toch wel grote(re) uitgaven bij. En dat zijn allemaal geen nodige dingen, zo geef je zelf de indruk, maar zijn uitgaven uit laksheid, schuldgevoel, en vooral gemak.

Nou, dan is de oplossing simpel. Het gaat niet om dat je niet weet waar je geld heen gaat. Dat weet je wel. Of dat naar een etentje, jurkje, bioscoop of sushi doet er niet per sé heel erg toe. De overeenkomst is dat het allemaal onnodig is.

Dan zul je dus moeten kiezen. Of gemak, of wat minder gemak en luxe, en geld op de spaarrekening kunnen zetten. Dat kun je prima bashen noemen, van mij mag je, maar het is vooral een afleiding van dat waarvan je zelf weet dat het waar is, maar schijnbaar niet waar wil hebben.

We moeten niet doen alsof de oplossing hier heel moeilijk is. Het is de uitvoering die lastig is, omdat dat betekent dat je ergens op moet inleveren, en daar wil je niet echt aan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206053986
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 17:06 schreef Brybry het volgende:

[..]
Ik noem het vooral stressreductie. Ik loop mezelf constant voorbij en het laatste wat ik wil is stressen om eten etc en ik doe ook aan omkopen. Heb niet altijd de juiste aandacht voor mijn kinderen dus hier, heb je een kadootje. Wil je naar de kermis met je vrienden? Hier heb je ¤50.

Kunnen we een hoop van vinden maar dat is de realiteit
Geen haat maar waarom vraag je ons dan om hulp, je weet zelf precies waar het probleem zit. Namelijk in je eigen gemakzucht.

Moet je daar niet eerst wat mee, in plaats van het accepteren als "nu eenmaal de realiteit" ?
blablablabla
pi_206053999
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:59 schreef Brybry het volgende:

[..]
Alleen mijn inkomen. Een deel is ook gemak. Het is altijd erg druk ivm werk en kids en dan is het makkelijker om even iets te bestellen dan koken want die tijd is soms gewoon niet.
Voor gemak betaal je meestal. Dat is prima als je dat kan betalen. Maar voor jou is nu blijkbaar niet (meer) zo prima. Dan moet je andere oplossingen bedenken. Je kunt bv zorgen dat je dingen in voorraad heb waarmee je makkelijk en snel een maaltijd op tafel kan hebben. Of bereid sommige dingen de avond ervoor voor zodat je op de dag zelf er minder tijd aan kwijt bent. Of maak van bepaalde dingen meer en vries het in zodat je het alleen maar hoeft te ontdooien en op te warmen.
  woensdag 21 september 2022 @ 17:22:31 #83
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206054032
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 17:11 schreef Brybry het volgende:

[..]
Lijkt mij duidelijk dat dat wil oplossen anders zou ik dit topic niet openen én openheid van zaken bieden.

Maar ik denk eerlijk gezegd, gezien we beide hier al een tijdje rondwandelen, dat het jou niet gaat om te helpen maar vooral bashen is. Dat mag, maar dat neem ik niet serieus.
Overzicht krijgen van je uitgaven is wel een WGR-vraag, maar dat overzicht krijg je wel voor elkaar. Aanwijzen waar je geld weglekt, lukt je ook wel.

Voor opvoedkundig advies (kinderen omkopen) hebben we OUD. Voor advies t.a.v. vrienden die graag op jouw zak teren: R&P. Voor tips over boodschappen doen en koken als je het druk hebt: CUL.

Overal is in principe een oplossing te vinden als je eenmaal weet waar het probleem zit.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206054109
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 15:56 schreef Brybry het volgende:

uit eten, uitstapjes enz enz

Dus HELP. Hoe dicht ik het gat in mijn hand :@
Je geeft het antwoord zelf al :)

Hier gaat er iedere maand 500 of meer naar een spaarrekening.
Wat overblijft is voor de uitstapjes, uit eten enz. Is het op dan gaan we een keer niet uit eten, zo simpel kan het soms zijn :)
pi_206054135
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 17:06 schreef Brybry het volgende:

[..]
Ik noem het vooral stressreductie. Ik loop mezelf constant voorbij en het laatste wat ik wil is stressen om eten etc en ik doe ook aan omkopen. Heb niet altijd de juiste aandacht voor mijn kinderen dus hier, heb je een kadootje. Wil je naar de kermis met je vrienden? Hier heb je ¤50.

Kunnen we een hoop van vinden maar dat is de realiteit
Heeft echt allemaal niks in WGR te zoeken dus. Probeer het eens in R&P. Dat bedoel ik niet lullig, maar juist heel serieus
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 17:33:55 #86
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206054169
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 17:31 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Heeft echt allemaal niks in WGR te zoeken dus. Probeer het eens in R&P. Dat bedoel ik niet lullig, maar juist heel serieus
Wat mij betreft mag het topic daarheen, maar ik zie ook raakvlakken met WGR. Dus het is aan de TS om te bepalen waar zij haar topic wil hebben. Als dat hier is, moet de focus op het financiële stuk liggen, en als ik naar de TT kijk, dan gaat het daar ook om, want het lijkt mij dat TS anders met een andere TT was gekomen als het meer richting R&P zou gaan, en het direct in R&P geplaatst.

Maar, het is wat TS wil. Als zij het hier wil houden blijft het hier, en anders gaat het naar R&P.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206054215
Kleding is op te lossen door niet meer lekker de stad in te gaan en de leuke dingen mee te nemen. Enkel voor kleding gaan als je echt weet wat je NODIG hebt. Bv. Mijn oude jeans]s is versleten ik ga nu op zoek naar een nieuwe donkerblauwe high waist skinny en dan blijven zoeken tot je hebt gevonden wat je NODIG hebt en niet met iets ander thuis komen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Spellchecker woensdag 21 september 2022 @ 17:37:56 #88
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206054219
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:02 schreef Brybry het volgende:

[..]
En dat vind ik dus lastig , om mezelf een realistisch budget te geven.
Geef ons een overzicht van één week .... en dan kunnen wij verbeterpuntjes aangeven.
pi_206054223
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:18 schreef Gunner het volgende:

[..]
Misschien is dit wel een netto verzamelinkomen van twee personen, dat zegt de TS niet. Ook met twee personen kan je prima voor 188 euro een zorgverzekering hebben bv
Dat hangt maar af van de situatie; aangezien er op het lijstje vaste lasten 50 euro aan medicatie staat, vind ik het aannemelijk dat in ieder geval één gezinslid een verzekering met een laag eigen risico nodig heeft en dus een hogere premie.
pi_206054255
Hoewel het vervelend is, is het wel goed dat je je rotschrikt dat je "zomaar" 2000 euro in de maand uitgeeft.
Aan de andere kant heb je gelukkig nog geen financiële problemen en is er niks mis met genieten van het dat je hebt.
Met zo'n inkomen mag je best 100 euro per maand meer aan boodschappen uitgeven dan wat noodzakelijk is. Een keer een goede fles wijn, of luxe koffiebonen of andere producten waar je echt van kan genieten. Prima.
Je kan ook prima een maand hebben waarbij je hogere uitgaven hebt dan normaal, vakantie, winterjas(sen), vervangen van inboedel. Kost allemaal geld en hoort erbij, dat is niet erg.
Je geeft wel aan dat je grote bedragen uitgeeft bij de Action en op Amazon. Wat koop je daar? Daar hoef je geen antwoord op te geven, maar vraag je wel af, waarom koop je dat? Vaak zijn die uitgaven toch niet echt noodzakelijk.
Je zou bijvoorbeeld jezelf een winkelverbod voor de Action kunnen geven. Of vooraf bedenken wat je daar echt nodig hebt en je pinpas thuis laten en alleen een briefje van 10 of 20 meenemen, zodat je niet meer kan uitgeven. Bij Amazon (of andere webwinkel) kan je jezelf dwingen om niet meteen te bestellen. Stop de producten in je digitale winkelmandje en sluit de browser af. Kijk een dag later nog eens naar de producten in het mandje. Heb je ze echt nodig? Bestel ze dan gewoon. Heb je ze niet nodig, hup, weg er mee.

Ik zou je wel willen adviseren om te proberen iets meer te sparen. Minimaal 10% van je inkomen wordt toch vaak wel geadviseerd en met zo'n hoog inkomen en lage vaste lasten (goed gedaan) moet dat kunnen.
  woensdag 21 september 2022 @ 17:55:02 #91
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206054405
Hoe vaak gaan jullie uit eten en stappen? Maak daar 1x per week van.
Doe boodschappen in Duitsland en koop alleen het hoognodige. Eventueel wat snoep voor het weekend als het in de aanbieding is. Koop zoveel mogelijk huismerk (dingen zoals wasmiddel, bloem, bakboter, olie etc).

Geen hogere wiskunde, bizar dat je ¤2000 kwijt bent aan vooral luxe.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206055205
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:38 schreef Brybry het volgende:

[..]
Neen. Mn jaarlijkse belastingteruggave gaat wel direct naar de spaarrekening maarja, dat schiet op deze manier niet op 8)7
Niet maandelijks laten uitbetalen maar 1x per jaar en dan direct naar de spaarrekening ;)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_206055313
Alles uit je kledingkast op je bed gooien, de gehele inhoud. En dan uit gaan zoeken. Wat kan er weg, wat wil je houden en wat kan je eventueel verkopen. Ik denk dat je er verbaast om bent hoeveel zooi je hebt en wellicht realiseer je je dat je helemaal geen nieuwe kleding nodig hebt. En dat is handig voor mijn volgende tip.

Een of twee maanden geen kleding kopen en niet buiten de deur eten. Dan is het maar tijdelijk, dat hou je makkelijk vol. Hou je direct bakken met geld over.

Hou in een Excel sheet bij wat je uitgeeft. Creditcard is wellicht leuk voor de punten maar er is weinig overzicht.

Zoek het 'verborgen' geld op en laat het uitbetalen c.q. leg het bij elkaar. Kooppunten, kleingeld, statiegeld, dat soort dingen. Dat heb ik pas nog gedaan en kwam op bijna ¤300 uit.
pi_206056407
Ik word hier een beetje kwaad van _O- met zo'n hoog inkomen en zoveel geld wat je zo wegsmijt aan geen eerste levenbehoeftes is geld besparen helemaal geen uitdaging.

300 euro per maand over houden vooe de boodschappen en benzine en dan proberen om daar iets van apart te zetten voor kleding en een kapper, dat is lastig.
En zelfs dat lukt met de juiste instelling.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_206057015
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:59 schreef Brybry het volgende:

[..]
Alleen mijn inkomen. Een deel is ook gemak. Het is altijd erg druk ivm werk en kids en dan is het makkelijker om even iets te bestellen dan koken want die tijd is soms gewoon niet.
Apart, ik maak vrijwel altijd tijd om te koken, vrije dagen/weekeinde gebruik ik om grotere gerechten/pannen soep te maken die meerdere porties mee gaan (in soep kan je vrijwel alles kwijt wat je anders aan goed/overgebleven etensresten zou weggooien). Maar ik heb dus nooit tijd om jurkjes en troep te kopen.

Kortom, keuzes, keuzes.
pi_206057169
Mijn bankapp (ING) houdt zelf bij waar ik geld aan uitgeeft. Ideaal. Het is geen waterdichts systeem, maar wel een begin. Je kan zelf nog schuiven naar de juiste kostenpost.
  woensdag 21 september 2022 @ 21:30:43 #97
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206057842
Ga nou eens gewoon naar je internetbankieren en exporteer alle uitgaande transacties van een bepaalde maand. Sorteer die vervolgens op bedrag en kijk waar alle bedragen boven de ¤20 (of net wat je zelf kiest) naar toe zijn gegaan. Vervolgens de uitgaven categoriseren en je hebt inzicht in waar je geld eruit vliegt en waar je de grootste slagen kan maken.

Is geen rocket science hoor. En deel dat lijstje, want ik ben nu wel benieuwd geworden.
Huilen dan.
pi_206058376
Zorg dat je drie rekeningen hebt bij je bank.

1: Rekening waarop het loon etc. gestort wordt. Hier laat je ook alle vaste lasten vanaf halen. Het pasje hiervan berg je ergens op en zal je nooit bij je hebben.

2: Spaarrekening, waar je elke maand 1000 euro op stort. Hier kom je verder niet aan tenzij er een grote uitgave is, of een spoed uitgave, of als je spaar doel voor iets bereikt is. Hier zal je geen pasje van hebben als het goed is. Maar als je die toch hebt nooit bij je hebben.

3: Rekening waar je een bedrag op stort die je die maand zal gebruiken voor boodschappen, kleding en extraatjes zoals uit eten en de bioscoop. Ook 1000 euro in jouw geval (wat nog steeds een heel groot bedrag is, maar met wat je overhoudt hoef je ook niet extreem zuinig te gaan doen). Dit pasje kun je altijd bij je hebben.

Wat je ook nog zou kunnen doen is het bedrag van 3 op 1 laten staan. En Wanneer je boodschappen gaat doen of de stad in gaat je een bepaald bedrag overmaakt op 3, wat dan het maximale zal zijn wat je uit zal geven. Kun je best wel een beetje ruim nemen. Maar op deze manier gaat niet je budget van de hele maand in de eerste week er al doorheen.

Ook is het slim om bijvoorbeeld 100-200 euro in je portemonnee te hebben standaard. Voor noodgevallen. Hier vanaf blijven tenzij er echt een noodgeval is.

En inderdaad gaan bijhouden wat je precies waaraan uitgeeft in de maand. Elk dubbeltje moet je hierop verantwoorden. Zodat je precies kan zien waar je al je geld aan uitgeeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door Delenlill op 21-09-2022 22:12:45 ]
  Spellchecker woensdag 21 september 2022 @ 22:27:50 #100
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206059416
Wil je nog kinderen? Nee...misschien kun je kleiner gaan wonen...
Ik zwaai naar dieren.
pi_206059470
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:43 schreef Brybry het volgende:
Ik moet mezelf dus gewoon op rantsoen zetten qua winkels en online aankopen en weer even teruggaan naar mn armoedzaaier mindset.
[..]
De grote bedragen tussen de ¤50-500 gaan vooral op bij Amazon, Action etc.
Bij elkaar al zo'n ¤700. En dan al die kleine bedragen nog :'(
Aahh .. :') :') :') gewoon kutzooi kopen _O- _O- _O-
Ik zwaai naar dieren.
pi_206060063
quote:
7s.gif Op woensdag 21 september 2022 21:30 schreef Isdatzo het volgende:
Ga nou eens gewoon naar je internetbankieren en exporteer alle uitgaande transacties van een bepaalde maand. Sorteer die vervolgens op bedrag en kijk waar alle bedragen boven de ¤20 (of net wat je zelf kiest) naar toe zijn gegaan. Vervolgens de uitgaven categoriseren en je hebt inzicht in waar je geld eruit vliegt en waar je de grootste slagen kan maken.

Is geen rocket science hoor. En deel dat lijstje, want ik ben nu wel benieuwd geworden.
Dit, je kunt in internetbankieren gewoon zoeken en filteren op bedragen en type transacties. Wil je een overzicht, filter dan op bedrag, bijvoorbeeld alle transacties tot 50 euro of alles van 20 tot 50 euro. Voor pintransacties kun je filteren op ‘betaalautomaat’ bijvoorbeeld. Of ‘geldautomaat’ voor contante opnames.

Het helpt ook om cash een bedrag op te nemen dat je maximaal wilt uitgeven en niet te pinnen. Met contant geld zie je duidelijk wat je uitgeeft en als het op is dan is het op voor die week of maand. Pinnen is toch erg makkelijk en zo verlies je snel overzicht.
  woensdag 21 september 2022 @ 23:47:27 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_206060251
Met 4000 euro netto is goed rond te komen.
Ik zou beginnen met 500 euro per maand af te lossen. Dat geld mis je niet als je het meteen aflost. Langzamerhand dalen je maandlasten wel en daarmee stijgt je bestedingsruimte.

Er zijn ook mensen die van 2500 euro moeten rondkomen, dat lukt ze ook. Dus jij voor 3500 moet dat zeker lukken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_206060983
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 23:47 schreef LXIV het volgende:
Met 4000 euro netto is goed rond te komen.
Ik zou beginnen met 500 euro per maand af te lossen. Dat geld mis je niet als je het meteen aflost. Langzamerhand dalen je maandlasten wel en daarmee stijgt je bestedingsruimte.

Er zijn ook mensen die van 2500 euro moeten rondkomen, dat lukt ze ook. Dus jij voor 3500 moet dat zeker lukken.
Aflossen is niet perse altijd de beste keuze *vloekt in de kerk *. Afhankelijk van je rentetarief en je vermogensbelasting kan het met de huidige depositorentes financieel interessanter zijn om deposito's af te sluiten. Maarja moet je het niet bij einde looptijd ineens aan Amazon doneren
  Moderator donderdag 22 september 2022 @ 06:45:56 #106
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206061037
Woon je alleen of met een partner?
Mijn man wees mij erop dat we moesten minderen met online en amazon. De creditcard wordt nu samen bekeken aan het eind gam de maand. En uitgaven daarmee worden besproken. Werkt goed :7 . Daar ging al snel 700 pm naar toe. Nu niet meer. Wees een team.

Daarnaast, maal een rekening plan.
1 - vaste lasten rekening (maandelijkse vaste lasten die in je nog aan te leggen excelbestand staan)
2 - pinrekening (boodschappen en dergelijke hoor samen/gezin)
3 - individuele zakgeldrekening , de no questions asked rekening. Hebben wij thuis beiden een van.
4 - spaarrekening(en)
Via dit systeem wat allemaal leeft op automatische boekingen kan je overzicht bewaren

Overigens: lenzen online bestellen! Kost me nu nig maar een tientje itt 40pm

[ Bericht 32% gewijzigd door Rene op 22-09-2022 06:51:01 ]
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator donderdag 22 september 2022 @ 06:54:16 #107
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206061048
Vergeet ik nog: boodschappenlijstje weekboodschappen en vooraf ff de bonus of iets dergelijks checken. Thank me later. Hludt je ook veel meer tijd nodig.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206061066
@Brybry.
Maar je kan toch wel 2000- sparen of begrijp ik het verkeerd.
En mag ik vragen wat voor werk doe je?
pi_206061112
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:12 schreef Brybry het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stop met de lottery en beleg 150 euro direct zodra je salaris gestort is. Ik las ook dat je veel met cc betaalt stop daar mee.
pi_206061122
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 07:03 schreef Belugastroop het volgende:
@:Brybry.
Maar je kan toch wel 2000- sparen of begrijp ik het verkeerd.
En mag ik vragen wat voor werk doe je?

Volgens mij is ze rijksambtenaar. En gezien ze ongeveer 6300 bruto verdient zal ze in het (hogere) management zitten.

Wat me gezien haar houding tov haar eigen financiën wel weer verbaast.
pi_206061139
Je zorgverzekering is ook vrij hoog, zeker aanvullend verzekerd?

Check of je die aanvulling nodig hebt en ook echt gebruikt.
pi_206061155
Topic gelezen. Begin elke maand als je salaris gestort is met 50 euro extra te sparen. Als je het meteen doet en niet een creditcard schuld meeneemt zal je het geld ook minder snel missen. Dit spaarpot blijf je echt vanaf of ga je na een paar maanden inverteren.

Dus maand 1. 50 euro naar de rekening maand 2 100 euro, maand 3 150 euro.
Die 50 euro per maand extra besparen zal je niet voelen
  donderdag 22 september 2022 @ 07:41:32 #113
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206061161
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 23:47 schreef LXIV het volgende:
Met 4000 euro netto is goed rond te komen.
Ik zou beginnen met 500 euro per maand af te lossen. Dat geld mis je niet als je het meteen aflost. Langzamerhand dalen je maandlasten wel en daarmee stijgt je bestedingsruimte.

Er zijn ook mensen die van 2500 euro moeten rondkomen, dat lukt ze ook. Dus jij voor 3500 moet dat zeker lukken.
Wat moet ze aflossen?

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 07:39 schreef Taills het volgende:
Topic gelezen. Begin elke maand als je salaris gestort is met 50 euro extra te sparen. Als je het meteen doet en niet een creditcard schuld meeneemt zal je het geld ook minder snel missen. Dit spaarpot blijf je echt vanaf of ga je na een paar maanden inverteren.

Dus maand 1. 50 euro naar de rekening maand 2 100 euro, maand 3 150 euro.
Die 50 euro per maand extra besparen zal je niet voelen
50 euro maar? Heb je echt het topic gelezen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_206061179
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 07:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat moet ze aflossen?
[..]
50 euro maar? Heb je echt het topic gelezen?
Ja zeker TS weet niet duidelijk waar ze geld aan uitgeeft. In een keer 400 euro per maand extra gaan sparen zal ze echt niet trekken. Als ik het zo lees kan ze beter kleine stapjes doen. Nu spaart ze eigenlijk alleen via beleggen want de rest gebruikt zo volgens mij nog steeds wanneer ze wilt. Dus zodra salaris komt automatisch een deel weg laten schrijven.

Als je merkt dat de maand dan echt te krap wordt stop je met het ophogen.

50*12 = 600 euro wat je na een jaar elke maand apart zet en persoonlijk zou ik gaan voor 25 procent sparen.
  donderdag 22 september 2022 @ 07:51:43 #115
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206061201
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 07:46 schreef Taills het volgende:

[..]
Ja zeker TS weet niet duidelijk waar ze geld aan uitgeeft. In een keer 400 euro per maand extra gaan sparen zal ze echt niet trekken. Als ik het zo lees kan ze beter kleine stapjes doen. Nu spaart ze eigenlijk alleen via beleggen want de rest gebruikt zo volgens mij nog steeds wanneer ze wilt. Dus zodra salaris komt automatisch een deel weg laten schrijven.

Als je merkt dat de maand dan echt te krap wordt stop je met het ophogen.

50*12 = 600 euro wat je na een jaar elke maand apart zet en persoonlijk zou ik gaan voor 25 procent sparen.
Als ze 2000 euro per maand uitgeeft aan jurkjes en lunches en nutteloze zaken bij Action en Amazon en bezorgmaaltijden, dan kan ze heus wel meer dan 50 euro per maand sparen. Het is geen kleuter.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206061260
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 07:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als ze 2000 euro per maand uitgeeft aan jurkjes en lunches en nutteloze zaken bij Action en Amazon en bezorgmaaltijden, dan kan ze heus wel meer dan 50 euro per maand sparen. Het is geen kleuter.
Volgens mij mis je het opbouwende stuk. Misschien dat je dat niet begrijpt ofzo. TS heeft zoals ik het topic lees ook geen schulden dus waarom niet rustig opbouwen?
  donderdag 22 september 2022 @ 08:10:02 #117
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206061282
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 08:07 schreef Taills het volgende:

[..]
Volgens mij mis je het opbouwende stuk. Misschien dat je dat niet begrijpt ofzo. TS heeft zoals ik het topic lees ook geen schulden dus waarom niet rustig opbouwen?
Ja, ‘baby steps’. Maar nogmaals, ze is geen kleuter. Als ze haar overzicht heeft en weet waar ze dweilt met de kraan open, dan kan de kraan dicht. Jij adviseert haar een paar velletjes keukenpapier.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206061297
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 08:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, ‘baby steps’. Maar nogmaals, ze is geen kleuter. Als ze haar overzicht heeft en weet waar ze dweilt met de kraan open, dan kan de kraan dicht. Jij adviseert haar een paar velletjes keukenpapier.
jij produceert je eigen azijn? Zoveel besparing zit daar niet in hoor. TS vraagt tips ik geef een tip.
  donderdag 22 september 2022 @ 08:24:58 #119
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206061337
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 08:13 schreef Taills het volgende:

[..]
jij produceert je eigen azijn? Zoveel besparing zit daar niet in hoor. TS vraagt tips ik geef een tip.
Ik zie genoeg mogelijkheden. Jij doet of ze infantiel is. En dan beticht je mij van ‘azijn’. Het is goed met je. :*

quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:15 schreef Brybry het volgende:
Het gekke is , doordat ik veel armoede gekend heb zijn mijn vaste lasten best laag.Ik heb niet veel nodig en toch is het volledig uit de klauwen gelopen en daar baal ik echt stevig van.
Probleem is dat ik rook en dat ik te gemakkelijk de pinpas trek.
Even een nieuw jurkje hier, even wat sushi daar. En nu ben ik echt kwaad op mezelf.
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:17 schreef Brybry het volgende:

[..]
Het is even chaos omdat ik veel uitgaven had vanwege vakantie , een kind naar de middelbare en dan nog mn gebruikelijke geldverspilling.
Laten we stellen dat er minimaal ¤1000 op gaat aan boodschappen, shoppen en eten buitenshuis en/of bestellen.
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:21 schreef Brybry het volgende:

[..]
Wat ik zelf betaal aan de opvang inderdaad.
Niet alleen boodschappen zie ik; Online bestellingen, boodschappen, bestellen , uitstapjes, tuin centrum enz enz
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:31 schreef Brybry het volgende:
Oh en wat ik moet doen: Direct een Tikkie sturen. Vergeet het vaak waardoor mijn vrienden te vaak gratis eten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206061904
Bij gebrek aan antwoorden toch maar even in de pohi zitten graven en eerlijk gezegd klopt er geen reet van het hele verhaal.

Blijkbaar verdient ze 3250 euro bruto, wat overeenkomt met ruim 2500 euro netto.

Dus ts heeft een partner die ook nog zo’n 1500 euro netto bijdraagt. Echter heb ik ts al vaak genoeg zien verkondigen hier dat ze alles zelf rooit. Mijn bullshitmeter slaat dus dieprood uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2022 09:53:38 ]
pi_206062451
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:01 schreef Brybry het volgende:

[..]
Dat is de reden waarom ik het topic hier open. Die bak ellende is terecht.

Iedere maand doe ik boodschappen in Duitsland, kleine boodschappen in Nederland en we eten nog max 3x per week vlees.
Bij deze:
Ik heb de eerste 2 pagina's gelezen en je bent iemand die op Fok zielig loopt te doen omdat het geld de portemonnee uitvliegt en je hulp nodig hebt, terwijl je zelf de wijsheid in pacht denkt te hebben omdat je al vanaf het begin aangeeft waar het aan ligt.
Vervolgens geef je inzichten in de uitgaven van van alles waarvan je zelf aangeeft dat het daar niet aan ligt en doe je zielig dat je een arm verleden hebt.

Zet een max op uit eten, thuisbezorgd en andere ongein (je weet zelf precies wat hier allemaal onder valt) en train een ruggegraad

edit: toevoeging: is dit een soort wake up call wat je bedoelde? :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Rene op 22-09-2022 14:14:35 (Ts is een ‘iemand’. ) ]
pi_206070530
Ik snap TS wel. Er komt genoeg geld binnen en dan kun je het je permitteren om te kopen wat je wil wanneer je het wil. Het is een combinatie van gemak, gewoonte en kortetermijnbevrediging. Mijn advies zou zijn: formuleer langetermijndoelen. Dat maakt het makkelijker om spaardoelen te bepalen en om niet aan elke gril toe te geven. En houd vooral je inkomsten en uitgaven bij totdat je jezelf in het gareel hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206071039
Ondanks dat ik het een beetje een onzin topic vind want je weet heel goed waar het aan ligt en wat je ervoor moet laten heb ik wel een eventuele tip.

Zelf ben ik slecht met geld sparen. Ik ben er gemakzuchtig mee en geef het makkelijk uit of het nou op de spaarrekening staat of niet. Als ik het zie is het voor mij 1 grote rekening.

Zodra ik salaris heb ontvangen dan koop/investeer ik het in een tastbaar product van 3/400 euro. Zo geef ik het uit, maar spaar ik tegelijk en dat wordt op termijn (6/12/24 maanden) meer waard. Dan heb ik het nu dus niet over beleggen of crypto, maar echt tastbare goederen.

Omdat je wat tastbaars hebt voelt het anders dan digitale investeringen. Heeft wel als nadeel dat je niet altijd liquide geld tot je beschikking hebt, maar goed hoe vaak komt het voor dat je ineens 5k+ moet uitgeven.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  donderdag 22 september 2022 @ 23:45:52 #124
3542 Gia
User under construction
pi_206072272
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 09:47 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Bij gebrek aan antwoorden toch maar even in de pohi zitten graven en eerlijk gezegd klopt er geen reet van het hele verhaal.

Blijkbaar verdient ze 3250 euro bruto, wat overeenkomt met ruim 2500 euro netto.

Dus ts heeft een partner die ook nog zo’n 1500 euro netto bijdraagt. Echter heb ik ts al vaak genoeg zien verkondigen hier dat ze alles zelf rooit. Mijn bullshitmeter slaat dus dieprood uit.
1500 euro....da's dan parttime of wellicht WIA? Dan kan die toch koken!
Wij eten gemiddeld 2x per maand 'thuis bezorgd'. Zelf koken is de eerste besparing.
Hier komt totaal 4200 binnen, daarvan kunnen we 900 euro sparen, nu we het meeste in en om huis gedaan hebben.
(Op verduurzamen na, maar daar wordt een extra hypotheek voor aangevraagd)
pi_206072530
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 09:47 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Bij gebrek aan antwoorden toch maar even in de pohi zitten graven en eerlijk gezegd klopt er geen reet van het hele verhaal.

Blijkbaar verdient ze 3250 euro bruto, wat overeenkomt met ruim 2500 euro netto.

Dus ts heeft een partner die ook nog zo’n 1500 euro netto bijdraagt. Echter heb ik ts al vaak genoeg zien verkondigen hier dat ze alles zelf rooit. Mijn bullshitmeter slaat dus dieprood uit.
Die 4000 hoeft toch niet alleen uit het salaris te komen? Dat is was TS aangeeft dat er binnenkomt.
Ze geeft aan dat ze 2 kinderen heeft, er zal dan ook kinderbijslag zijn en kindgebonden budget, plus als alleenstaande ouder wordt dit verhoogd met een tegemoetkoming voor alleenstaande ouders. Mogelijk is er van de vader van de kinderen nog iets aan kinderalimentatie.
pi_206072773
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 01:13 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Die 4000 hoeft toch niet alleen uit het salaris te komen? Dat is was TS aangeeft dat er binnenkomt.
Ze geeft aan dat ze 2 kinderen heeft, er zal dan ook kinderbijslag zijn en kindgebonden budget, plus als alleenstaande ouder wordt dit verhoogd met een tegemoetkoming voor alleenstaande ouders. Mogelijk is er van de vader van de kinderen nog iets aan kinderalimentatie.
Kindgebonden budget is maar een paar honderd euro en kinderbijslag is helemaal een fooi.

En als ts zo stellig is dat ze het allemaal alleen bolwerkt dan is dat nogal raar als je dat zegt terwijl je 1000+ kinderalimentatie krijgt. Linksom of rechtsom klopt het niet.

Zou het om welke reden wel kloppen dan nog moet ze zich doodschamen dat ze wel elke maand een vermogen uitgeeft aan teringzooi, maar dat een maandelijkse post tbv een spaarrekening voor kinderen blijkbaar niet kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2022 11:01:05 ]
  Spellchecker vrijdag 23 september 2022 @ 07:45:45 #127
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206072955
quote:
Hilarische zeg. Elke dag handmatig wat dubbeltjes overmaken naar je spaarrekening. Dat is echt bijna ongemerkt ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door Wiedanwel op 23-09-2022 08:11:09 ]
pi_206072985
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 22:13 schreef Kiid het volgende:
Zodra ik salaris heb ontvangen dan koop/investeer ik het in een tastbaar product van 3/400 euro. Zo geef ik het uit, maar spaar ik tegelijk en dat wordt op termijn (6/12/24 maanden) meer waard. Dan heb ik het nu dus niet over beleggen of crypto, maar echt tastbare goederen.
Interessant. Kun je eens wat voorbeelden geven van producten die je zoals aankoopt?
  Spellchecker vrijdag 23 september 2022 @ 08:15:04 #130
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206073013
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2022 08:04 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Hilarische zeg. Elke dag handmatig wat dubbeltjes overmaken naar je spaarrekening. Dat is echt bijna ongemerkt ;)
Veel gedoe vooral :P
pi_206073561
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 08:09 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Interessant. Kun je eens wat voorbeelden geven van producten die je zoals aankoopt?
Ja hoor. Er zijn natuurlijk verschillende hobby's waarin dit mogelijk is. Bijvoorbeeld lego of exclusieve sneakers, maar in mijn geval zijn dat pokemonkaarten. Als je dichte producten koopt die enigsinds populair zijn en blijven dan zal het stijgen in waarde. Zit daar nu al zo'n 3/4 jaar in en dat is altijd het geval geweest. Zelfs bij producten die op een gegeven moment niet kwijt te raken zijn werden meer waard op den duur.

Enige wat je wel hebt zijn bijvoorbeeld producten die weer bij geprint worden. Dus het kan voorkomen dat je een recent product hebt gekocht dat stijgt van ¤50 naar ¤80 na een aantal maanden, maar omdat het wordt bij geprint zakt het weer terug naar 50. Zolang je het dicht tegen de inkoopprijs koopt kan je er geen verlies op maken.

Je zal er niet rijk van worden, maar ik vind het een fijne manier van sparen. Ik koop het, leg het weg en het geld is dan ook uit het zicht. Als ik zie dat het product bijv 20/30 euro in waarde is gestegen dan verkoop ik het en heb ik 200/300 euro winst. Vroeger deed ik het met collecties kopen/verkopen, daar heb ik dan wel heel veel geld mee kunnen verdienen. Zelfs een nieuwe auto van gekocht en een flinke aanbetaling aan mijn woning, maar de markt is daarvoor teveel ingekakt om nog te kunnen doen. Sealed producten blijft desondanks altijd populair.

Ook is het makkelijk weer te verkopen als je er ooit vanaf wilt want het heeft een grote achterban. Je moet je er alleen wel een beetje in gaan verdiepen, maar dat is bij beleggen/crypto niet anders. Kan er nog wel meer over vertellen maar dan krijg je een heel A4 vol :+
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_206073979
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:15 schreef Brybry het volgende:
Het gekke is , doordat ik veel armoede gekend heb zijn mijn vaste lasten best laag.Ik heb niet veel nodig en toch is het volledig uit de klauwen gelopen en daar baal ik echt stevig van.
Probleem is dat ik rook en dat ik te gemakkelijk de pinpas trek.
Even een nieuw jurkje hier, even wat sushi daar. En nu ben ik echt kwaad op mezelf.
Dus een budget maken voor deze posten.
Boodschappen
Kleding
“Zakgeld’
Aparte rekening voor dit soort uitgaven gebruiken evt. Openbank heeft gratis rekening bijvoorbeeld.
pi_206074123
Ik kan zelf best goed met geld omgaan, maar wat voor mij ook echt goed werkt is het aanmaken van spaarpotjes in de bank-app.

Wij gaan volgend jaar een verre reis maken, meteen 6k apart gezet van de overkoepelende spaarrekening. Nu geen omkijken naar. Zo hebben we ook een potje 'huis' (willen verhuizen, dus al het geld dat we zonder bouwdepot kunnen gebruiken komt in dat potje. Geen wereldbedrag maar tegen de tijd dat we verhuizen genoeg voor gordijnen, rolluiken etc.). Dan sparen we ook nog voor een andere auto, weinig haast mee overigens, maar in beide potjes storten we iedere maand een bedrag.

Dan heb ik nog mij eigen spaarrekening, onderverdeeld in appeltje voor de dorst, kleding, tripjes. Zo houd ik overzicht en stel ik prioriteiten.
  Moderator vrijdag 23 september 2022 @ 11:01:44 #134
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206074379
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 09:47 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Bij gebrek aan antwoorden toch maar even in de pohi zitten graven en eerlijk gezegd klopt er geen reet van het hele verhaal.

Blijkbaar verdient ze 3250 euro bruto, wat overeenkomt met ruim 2500 euro netto.

Dus ts heeft een partner die ook nog zo’n 1500 euro netto bijdraagt. Echter heb ik ts al vaak genoeg zien verkondigen hier dat ze alles zelf rooit. Mijn bullshitmeter slaat dus dieprood uit.
Waar lees je dit, en vooral, hoe lang geleden is die 3250 euro?
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 23 september 2022 @ 11:09:54 #135
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_206074472
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 09:36 schreef Kiid het volgende:

[..]
Ja hoor. Er zijn natuurlijk verschillende hobby's waarin dit mogelijk is. Bijvoorbeeld lego of exclusieve sneakers, maar in mijn geval zijn dat pokemonkaarten. Als je dichte producten koopt die enigsinds populair zijn en blijven dan zal het stijgen in waarde. Zit daar nu al zo'n 3/4 jaar in en dat is altijd het geval geweest. Zelfs bij producten die op een gegeven moment niet kwijt te raken zijn werden meer waard op den duur.

Enige wat je wel hebt zijn bijvoorbeeld producten die weer bij geprint worden. Dus het kan voorkomen dat je een recent product hebt gekocht dat stijgt van ¤50 naar ¤80 na een aantal maanden, maar omdat het wordt bij geprint zakt het weer terug naar 50. Zolang je het dicht tegen de inkoopprijs koopt kan je er geen verlies op maken.

Je zal er niet rijk van worden, maar ik vind het een fijne manier van sparen. Ik koop het, leg het weg en het geld is dan ook uit het zicht. Als ik zie dat het product bijv 20/30 euro in waarde is gestegen dan verkoop ik het en heb ik 200/300 euro winst. Vroeger deed ik het met collecties kopen/verkopen, daar heb ik dan wel heel veel geld mee kunnen verdienen. Zelfs een nieuwe auto van gekocht en een flinke aanbetaling aan mijn woning, maar de markt is daarvoor teveel ingekakt om nog te kunnen doen. Sealed producten blijft desondanks altijd populair.

Ook is het makkelijk weer te verkopen als je er ooit vanaf wilt want het heeft een grote achterban. Je moet je er alleen wel een beetje in gaan verdiepen, maar dat is bij beleggen/crypto niet anders. Kan er nog wel meer over vertellen maar dan krijg je een heel A4 vol :+
dit dachten heel veel opa's met een postzegelverzameling ook...
pi_206074511
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 09:36 schreef Kiid het volgende:

[..]
Ja hoor. Er zijn natuurlijk verschillende hobby's waarin dit mogelijk is. Bijvoorbeeld lego of exclusieve sneakers, maar in mijn geval zijn dat pokemonkaarten. Als je dichte producten koopt die enigsinds populair zijn en blijven dan zal het stijgen in waarde. Zit daar nu al zo'n 3/4 jaar in en dat is altijd het geval geweest. Zelfs bij producten die op een gegeven moment niet kwijt te raken zijn werden meer waard op den duur.

Enige wat je wel hebt zijn bijvoorbeeld producten die weer bij geprint worden. Dus het kan voorkomen dat je een recent product hebt gekocht dat stijgt van ¤50 naar ¤80 na een aantal maanden, maar omdat het wordt bij geprint zakt het weer terug naar 50. Zolang je het dicht tegen de inkoopprijs koopt kan je er geen verlies op maken.

Je zal er niet rijk van worden, maar ik vind het een fijne manier van sparen. Ik koop het, leg het weg en het geld is dan ook uit het zicht. Als ik zie dat het product bijv 20/30 euro in waarde is gestegen dan verkoop ik het en heb ik 200/300 euro winst. Vroeger deed ik het met collecties kopen/verkopen, daar heb ik dan wel heel veel geld mee kunnen verdienen. Zelfs een nieuwe auto van gekocht en een flinke aanbetaling aan mijn woning, maar de markt is daarvoor teveel ingekakt om nog te kunnen doen. Sealed producten blijft desondanks altijd populair.

Ook is het makkelijk weer te verkopen als je er ooit vanaf wilt want het heeft een grote achterban. Je moet je er alleen wel een beetje in gaan verdiepen, maar dat is bij beleggen/crypto niet anders. Kan er nog wel meer over vertellen maar dan krijg je een heel A4 vol :+
Hoe zit het met de belasting hier? Met regelmaat (en met winstoogmerk) producten kopen en verkopen valt naar mijn weten niet onder box 3. Als particulier zal het dus onder box 1 vallen. Of hoe geef jij dit op?
pi_206074612
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 08:09 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Interessant. Kun je eens wat voorbeelden geven van producten die je zoals aankoopt?
Lego _O_
  vrijdag 23 september 2022 @ 11:20:54 #138
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206074622
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waar lees je dit, en vooral, hoe lang geleden is die 3250 euro?
Eind juli.

quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 08:47 schreef Brybry het volgende:

Ik heb mijn baan binnen de Rijksoverheid opgezegd en ga iets doen in een branche waar ik jaren binnen probeer te komen maar ik werd constant afgewezen....En nu is het toch gelukt!


01: Bedrijfstak: Sociale woningbouw
02: Functie: Adviseur/makelaar
03: Opleiding: Mbo afgemaakt, HBO niet. Functie is HBO.
04: Leeftijd: 33
05: Aantal uren per week dat je werkt: 36
06: Aantal vakantiedagen: 30
07: 13e maand: nee
08: Bruto maand salaris: 3250
09: Netto maand salaris: zal rond 2400 liggen
10: Overuren betaald: ja (maar die maak ik nauwelijks)
11: Werkervaring: 0 jaar
12: Goodies: laptop, telefoon, gebruik van dienstauto,ontwikkelingsbudget, bonus bij goed resultaat en nog wat andere regelingen. Nog geen idee wat dat mij netto gaat opleveren.
13: Tevreden?: ja
14: (Door)Groei mogelijkheden: Ja, kleine organisatie met voldoende mogelijkheden.

Ja, het salaris had wel iets hoger gemogen maar momenteel zit ik half in een burn out en deze baan mag ik volledig zelf invullen qua uren en ik hoef geen dag verplicht naar kantoor. Geeft mij de tijd om eindelijk weer eens iets van mijn kinderen mee te maken.
[/quote]
The love you take is equal to the love you make.
pi_206074626
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:12 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Hoe zit het met de belasting hier? Producten kopen en verkopen valt naar mijn weten niet onder box 3.
De tip is dan ook niet het kopen & verkopen want dat is wat anders dan sparen. De tip is om waardevaste producten te kopen.

Het geld is van je rekening en uit het zicht. Daarbij koop je er ook iets van dus heb je niet het idee dat je er iets voor moet laten. Dat is iets waar ik bijvoorbeeld moeite mee heb als ik het simpelweg overmaak naar een spaarrekening.

Wel moet je altijd wel geld achter de hand hebben voor onvoorziene omstandigheden natuurlijk.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_206074635


[ Bericht 51% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2022 11:23:46 (Was al gepost) ]
  Moderator vrijdag 23 september 2022 @ 11:23:04 #141
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206074652
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Eind juli.
[..]
Oke, nou, dan ben ik het met kale_gehaktbal eens dat het verhaaltje niet klopt.

Wil TS een poging om dat uit te leggen, of is dit een kwestie van 'door de mand gevallen', en zat ik toch in de juiste richting toen ik eerder zei dat dit niet echt leek op een daadwerkelijke hulpvraag?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206074676
Verdien zelf ong. zo'n ¤3100 netto, daarvan houd ik om en nabij ¤300 over. Geen idee waar het aan opgaat, maar een hoop aan dingen die we eigenlijk niet nodig hebben, volgens mij. Waarom zou ik daar op gaan besparen? Die dingen brengen mij blijkbaar plezier, anders zou ik het niet doen. En laat plezier nou net een belangrijkere factor in het leven zijn voor mij dan het hebben van nóg meer spaargeld. In de eerste zin heb ik het salaris van m'n vrouw nog niet eens meegerekend.

Blijkbaar spaar jij 10x zoveel dan ik (¤4000 en ¤2000 aan uitgaven dan spaar je dus om en nabij de ¤2000). Dan vind ik dit een vrij kansloos topic, om eerlijk te zijn. :@
pi_206074843
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:21 schreef Kiid het volgende:

[..]
De tip is dan ook niet het kopen & verkopen want dat is wat anders dan sparen. De tip is om waardevaste producten te kopen.

Het geld is van je rekening en uit het zicht. Daarbij koop je er ook iets van dus heb je niet het idee dat je er iets voor moet laten. Dat is iets waar ik bijvoorbeeld moeite mee heb als ik het simpelweg overmaak naar een spaarrekening.

Wel moet je altijd wel geld achter de hand hebben voor onvoorziene omstandigheden natuurlijk.
Mijn vraag is hoe je dit met de belasting doet?

Met het kopen van waarde vaste producten zit je natuurlijk ook met verzekeringskosten e.d. (en het risico dat het toch niet zo waardevast is) en als je het op jouw manier doet (op een gegeven moment frequent met winst verkopen), dan komt de belastingdienst ook om de hoek kijken.

[ Bericht 7% gewijzigd door MrBadGuy op 23-09-2022 11:46:39 ]
pi_206075096
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:40 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Mijn vraag is hoe je dit met de belasting doet?

Met het kopen van waarde vaste producten zit je natuurlijk ook met verzekeringskosten e.d. (en het risico dat het toch niet zo waardevast is) en als je het op jou manier doet (op een gegeven moment frequent met winst verkopen), dan komt de belastingdienst ook om de hoek kijken.
Het is een grijs gebied waarin je opereert. Als je 1 type product op grote schaal opkoopt en je verkoopt het allemaal door dan hoor je daar btw over te heffen. Dan heb je ook een gigantisch verkeer op je rekening. Maar het ligt anders als je iets koopt, maanden tot jarenlang laat liggen en een keer weer verkoopt. Dan heb je amper tot zelden verkeer op je rekening.

In de meeste gevallen valt het gewoon onder je inboedelverzekering. Dat moet je toch al afsluiten.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_206075172
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 12:03 schreef Kiid het volgende:

[..]
Het is een grijs gebied waarin je opereert. Als je 1 type product op grote schaal opkoopt en je verkoopt het allemaal door dan hoor je daar btw over te heffen. Dan heb je ook een gigantisch verkeer op je rekening. Maar het ligt anders als je iets koopt, maanden tot jarenlang laat liggen en een keer weer verkoopt. Dan heb je amper tot zelden verkeer op je rekening.
Je zegt zelf dat je er in het verleden een nieuwe auto van hebt kunnen kopen en zelfs een grote aanbetaling hebt kunnen doen voor een woning, maar je insinueert nu dat je daar geen belasting over betaalt?

Als je af en toe je tweedehands spulletjes verkoopt op Marktplaats, dan is dat geen probleem; dat gaat normaal gesproken ook niet met winst. Als je regelmatig spullen koopt met als doel om dit later (de volgende dag of over een aantal maanden of jaren) met winst te verkopen, dan moet er gewoon belasting over betaalt worden. En dan heb ik het niet alleen over btw, maar ook over winst- en/of inkomstenbelasting.

Zoals je het zelf hebt beschreven is het geen grijs gebied meer. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou er wel mee oppassen en dit zeker niet als tip gebruiken.

quote:
Vroeger deed ik het met collecties kopen/verkopen, daar heb ik dan wel heel veel geld mee kunnen verdienen.
Dit is dus geen grijs gebied meer.
pi_206075400
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 12:11 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Je zegt zelf dat je er in het verleden een nieuwe auto van hebt kunnen kopen en zelfs een grote aanbetaling hebt kunnen doen voor een woning, maar je insinueert nu dat je daar geen belasting over betaalt?

Als je af en toe je tweedehands spulletjes verkoopt op Marktplaats, dan is dat geen probleem; dat gaat normaal gesproken ook niet met winst. Als je regelmatig spullen koopt met als doel om dit later (de volgende dag of over een aantal maanden of jaren) met winst te verkopen, dan moet er gewoon belasting over betaalt worden. En dan heb ik het niet alleen over btw, maar ook over winst- en/of inkomstenbelasting.

Zoals je het zelf hebt beschreven is het geen grijs gebied meer. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou er wel mee oppassen en dit zeker niet als tip gebruiken.
[..]
Dit is dus geen grijs gebied meer.
Wat je nu aanhaalt is niet relevant voor mijn tip. Mijn tip was namelijk om te sparen door middel van in een waardevast product. Dat leg je weg, geniet je van en als de tijd komt kan je het verkopen voor hetzelfde geld of meer. Op die manier koop je voor het geld wat leuks waardoor je niet het idee hebt dat je spaart.

De situatie waar jij nu op inzoomt is een persoonlijke situatie geweest omdat iemand daar geïnteresseerd naar vroeg. Dat is echter niet wat ik adviseer(de) omdat het simpelweg onrealistisch is. Zeker nu, maar belastingtechnisch zit dat inderdaad anders. Dat klopt.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_206075573
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:26 schreef DjVero het volgende:
Verdien zelf ong. zo'n ¤3100 netto, daarvan houd ik om en nabij ¤300 over. Geen idee waar het aan opgaat, maar een hoop aan dingen die we eigenlijk niet nodig hebben, volgens mij. Waarom zou ik daar op gaan besparen? Die dingen brengen mij blijkbaar plezier, anders zou ik het niet doen. En laat plezier nou net een belangrijkere factor in het leven zijn voor mij dan het hebben van nóg meer spaargeld. In de eerste zin heb ik het salaris van m'n vrouw nog niet eens meegerekend.

Blijkbaar spaar jij 10x zoveel dan ik (¤4000 en ¤2000 aan uitgaven dan spaar je dus om en nabij de ¤2000). Dan vind ik dit een vrij kansloos topic, om eerlijk te zijn. :@
Ze geeft 2000 uit aan vaste lasten en 2000 uit aan Amazon, sushi en kleding.

Het klinkt voor mij alsof TS de waarde van geld nogal kwijt is geraakt. Alles moet veel geld kosten terwijl dat ook minder kan zonder veel in te hoeven leveren. Bij een bioscoop kunnen kinderen best popcorn delen, je kunt ook pizza ipv sushi afhalen, etc. Gewoon niet steeds de meest extreme optie kiezen en je bespaart al snel een paar 100 euro.

Ben ik trouwens de enige die bijna van haar stoel viel toen ze las dat een kind gewoon 50 euro mee krijgt naar de kermis? Ik heb geen kinderen maar ik kan me niet voorstellen dat dat normaal is.
Spoilers!
  vrijdag 23 september 2022 @ 13:20:04 #148
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206075914
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:26 schreef DjVero het volgende:
Geen idee waar het aan opgaat, maar een hoop aan dingen die we eigenlijk niet nodig hebben, volgens mij. Waarom zou ik daar op gaan besparen? Die dingen brengen mij blijkbaar plezier, anders zou ik het niet doen.
Nou ja zo vanzelfsprekend is dat niet.

Ik heb recent eens gekeken wat ik allemaal aan abonnementen had lopen en wat ik er nou eigenlijk mee deed. Conclusie: daar zijn er een hoop van weg nu, en dat was niet omdat ik het niet kan betalen.
Huilen dan.
  Spellchecker vrijdag 23 september 2022 @ 14:47:07 #149
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206076689
TS is misschien een geschikte kandidaat om mee te doen aan "steenrijk, straatarm".
pi_206076802
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 12:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..].

Ben ik trouwens de enige die bijna van haar stoel viel toen ze las dat een kind gewoon 50 euro mee krijgt naar de kermis? Ik heb geen kinderen maar ik kan me niet voorstellen dat dat normaal is.
Ik kan het mij wel voorstellen. Als je ze met 2 euro stuurt dan heeft gaan geen zin
pi_206077094
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 12:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ben ik trouwens de enige die bijna van haar stoel viel toen ze las dat een kind gewoon 50 euro mee krijgt naar de kermis? Ik heb geen kinderen maar ik kan me niet voorstellen dat dat normaal is.
Als je zelf ¤4000 verdient, is je kind daarvan ¤50 geven om naar de kermis te gaan, niet per se veel. Zelf zou ik het iig niet doen, maarja, iedereen doet dat natuurlijk op zijn eigen manier.
  vrijdag 23 september 2022 @ 15:41:05 #152
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206077149
Waar werk je? :@
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  Spellchecker vrijdag 23 september 2022 @ 15:49:24 #153
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206077242
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 12:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ben ik trouwens de enige die bijna van haar stoel viel toen ze las dat een kind gewoon 50 euro mee krijgt naar de kermis? Ik heb geen kinderen maar ik kan me niet voorstellen dat dat normaal is.
Ik vind het sowieso niet normaal.
Maar vraag me wel af: hoe oud is dat kind? Gaat het met vrienden samen die ook zo'n bedrag meekrijgen? Moet het kind daar ook bv friet en cola van kopen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206077384
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2022 15:49 schreef maily het volgende:

[..]
Ik vind het sowieso niet normaal.
Maar vraag me wel af: hoe oud is dat kind? Gaat het met vrienden samen die ook zo'n bedrag meekrijgen? Moet het kind daar ook bv friet en cola van kopen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, dat is alleen voor de coke.

Of kregen jullie vroeger nooit kleine envelopjes voor je verjaardag?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2022 16:05:37 ]
  Spellchecker vrijdag 23 september 2022 @ 16:15:33 #155
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206077467
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2022 16:05 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Nee, dat is alleen voor de coke.

Of kregen jullie vroeger nooit kleine envelopjes voor je verjaardag?
Ja maar daar ging ik niet van naar de kermis _O-
  vrijdag 23 september 2022 @ 17:12:38 #156
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_206077954
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:15 schreef Brybry het volgende:
Het gekke is , doordat ik veel armoede gekend heb zijn mijn vaste lasten best laag.Ik heb niet veel nodig en toch is het volledig uit de klauwen gelopen en daar baal ik echt stevig van.
Probleem is dat ik rook en dat ik te gemakkelijk de pinpas trek.
Even een nieuw jurkje hier, even wat sushi daar. En nu ben ik echt kwaad op mezelf.
Aan je vaste lasten zie ik inderdaad muv de loterij weinig bijzonders en is ook niet extreem hoog. Jouw probleem zit hem puur in de variabel lasten.

Als je niet weet waar alles blijft dan is het zaak om dat eerst uit te zoeken. Ik neem aan dat je niet alles contant betaalt dus kijk eens op je rekening terug waar je geld hebt uitgegeven de afgelopen maand(en) en hoeveel. Zet dat eens op een rijtje en maar op basis daarvan een strijdplan.

Waar het geld ook gebleven is, als je doel is om meer te sparen pak je het als volgt aan: Je houdt 2000 euro over dus stel je wilt 1000 euro pm sparen dan zet je sparen simpelweg bij je vaste lasten en schrijf je direct nadat je salaris hebt ontvangen weg naar de spaarrekening. Uit het oog, uit het hart.

Dan heb je nu nog 'maar' 1000 euro over voor de boodschappen en de rest. Reserveer een bedrag voor de boodschappen , bv 500 euro per maand en de rest van de 500 euro 'mag' je opmaken van jezelf.

Pay yourself first.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:48 schreef Brybry het volgende:

[..]
Dat probeer ik hier te verduidelijken, het zijn vooral al die kleine bedragen die mijn uitgaven zo hoog maken. Er sluipt zoveel uit.
Dus geef jezelf 'zakgeld' elke maand, van bv de eerder genoemde 500 euro en neem dat contant op of open een 2e rekening met nieuwe pinpas waar je dat zakgeld elke maand heen schrijft. Op is op.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 16:27 schreef Brybry het volgende:

[..]
Jawel, ik spaar iedereen maand zo'n 100-200 euro.
:X
Dat kan echt makkelijk keer 10 en dan spaar je nog maar een zielig beetje voor jouw inkomen.

Wij sparen rond de 1700 euro per maand met bijna 1000 euro per maand minder inkomen...


Wat kan helpen als je veel troep bij de action en kledingwinkels koopt: Pak alles op wat je de afgelopen maand ofzo gekocht hebt dat soort winkels en stal het eens uit. Hoeveel van die dingen gebruik je nog? Hoeveel ga je nooit dragen of hangt het prijskaartje er zelfs nog aan. Zou je het opnieuw kopen als je nu in de winkel stond. Wees eerlijk. Als je ziet hóeveel rommel je gekocht hebt dat alleen maar ruimte in beslag neemt en waar je geen enkele waarde uit hebt gehaald denk je de volgende keer in de winkel ook wat meer na.


quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 07:30 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Volgens mij is ze rijksambtenaar. En gezien ze ongeveer 6300 bruto verdient zal ze in het (hogere) management zitten.

Wat me gezien haar houding tov haar eigen financiën wel weer verbaast.
Als ze voor de overheid werkt verbaast me dat juist helemaal niet :') _O-

[ Bericht 22% gewijzigd door Metro2005 op 23-09-2022 17:26:23 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')