abonnement bol.com Coolblue
pi_206050526
TS is dus van het eerste. Iets zien en denken wauw tof leuk gaaf enzo. Dan slaat vrijwel gelijk de twijfel toe (kost toch wel een hoop geld h, ik heb het eigenlijk helemaal niet nodig, het is toch niet heel erg bijzonder etc.). En dan als laatste neemt de twijfel de overhand en koop ik het vaak niet. Zwaar irritant is het, maar sterker dan mezelf :{

Zojuist schoenen gezien, 105 euro. Echt heel leuk vind ik ze, maar ik ga dan net zolang wikken en wegen totdat ik ze niet interesant genoeg meer vind.

Hoe gaat dat bij jullie? Denken jullie verder niet na als jullie wat tegenkomen en trekken jullie gelijk de knip? Of gaat dat bij jullie een beetje hetzelfde als bij mij?
pi_206050587
Met technische en huishoudelijke spullen doe ik er enorm lang over om uit te kiezen wat ik wil hebben. Allerlei sites langs, vergelijken van specificaties, lezen van reviews. Maar als ik dan eenmaal een keuze heb gemaakt wil ik het ook gelijk hebben en kan ik moeilijk wachten tot iets in de aanbieding komt.

Kleding kopen is een noodzakelijk kwaad voor mij, daar bestel ik in n keer een berg van online.
pi_206050617
Ligt er aan. Met kleding en meubels wel redelijk impulsief met electronica een stuk selectiever en meer research.
blablablabla
pi_206050646
Eerst wikken en wegen, videos bekijken, het niet willen en dat even volhouden en daarna toch kopen.
pi_206050669
Heel herkenbaar. Bij bijna alles, of het nou duur of goedkoop is. Als ik de beslissing om het wel te doen eenmaal heb genomen, ga ik wel direct over tot kopen. Maar regelmatig resulteert het erin dat ik achter het net vis en datgene wat ik wilde er niet meer is :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206050787
Oh, ik ben echt heel erg. Ik zie het, wil het en besluit het te kopen.
Dan ga ik toch wikken en wegen want jaaaaa..... en dan besluit ik het toch niet te kopen.
En vervolgens koop ik het toch.
pi_206050792
Is het voor mezelf wikken en wegen, is het voor iemand anders direct kopen.
pi_206050811
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 12:54 schreef Questular het volgende:
Dat heb ik dus ook ja :') ;(
pi_206050816
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 12:54 schreef Questular het volgende:
O ja, voor een ander is er geen twijfel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206050883
Het eerste, ja. Vreselijk zelfs :') Tenzij m'n vrouw mee is; die pakt het uit het schap, betaalt het en vraagt dan achteraf aan mij 'heb je dat nou per se nodig, of niet?'

Van de zomer een nieuwe auto gekocht door haar. Ze had die verkoper toegezegd dat we voor de auto zouden gaan toen ik naar de wc was 'omdat het anders nog mnden zou duren voordat ik uiteindelijk toch wel ja zou zeggen' of 'dat de auto dan al lang en breed verkocht was aan een ander' _O-
  Moderator woensdag 21 september 2022 @ 13:07:52 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206050916
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 12:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
TS is dus van het eerste. Iets zien en denken wauw tof leuk gaaf enzo. Dan slaat vrijwel gelijk de twijfel toe (kost toch wel een hoop geld h, ik heb het eigenlijk helemaal niet nodig, het is toch niet heel erg bijzonder etc.). En dan als laatste neemt de twijfel de overhand en koop ik het vaak niet. Zwaar irritant is het, maar sterker dan mezelf :{

Zojuist schoenen gezien, 105 euro. Echt heel leuk vind ik ze, maar ik ga dan net zolang wikken en wegen totdat ik ze niet interesant genoeg meer vind.

Hoe gaat dat bij jullie? Denken jullie verder niet na als jullie wat tegenkomen en trekken jullie gelijk de knip? Of gaat dat bij jullie een beetje hetzelfde als bij mij?
Als je iets wil en je doet het niet omdat veel geld of omdat 'onnodig' of welke reden dan ook, dan wil je het niet graag genoeg. Is prima, want dan doe je het dus niet. Dat voorkomt dat je maar alles koopt wat je ziet.

Voor mij is dit herkenbaar. Sommige dingen koop ik ook niet omdat ik stiekem weet dat het onnodig is, en het naar mezelf niet kan verantwoorden om het te doen. Maar, dan wil ik het niet graag genoeg, want als ik het wel wilde dan had ik het wel direct gedaan.

Is toch prima?
[i]Breitling - Instruments for Professionals[/i]
pi_206051001
quote:
7s.gif Op woensdag 21 september 2022 12:43 schreef miss_sly het volgende:
Heel herkenbaar. Bij bijna alles, of het nou duur of goedkoop is. Als ik de beslissing om het wel te doen eenmaal heb genomen, ga ik wel direct over tot kopen. Maar regelmatig resulteert het erin dat ik achter het net vis en datgene wat ik wilde er niet meer is :')
Precies dit :D
pi_206051050
Waar ik trouwens ook goed in ben is het mezelf wijsmaken dat ik het uiteindelijk wel nodig heb. Iets kopen nadat je jezelf hebt voorgelogen dat je het echt nodig hebt is net iets fijner.
pi_206051116
Nutteloze dingen koop ik zonder gedachte en nuttige of noodzakelijke dingen daar twijfel ik jaren over O+
pi_206051139
Ik heb altijd een waslijst met (luxe) spullen die ik nodig denk te hebben.

Maar maak letterlijk een lijstje die bij m'n volgende loon (maand later) omhoog popt. Heb ik het dan nog steeds nodig, dan koop ik het in orde van prioriteit.

Helpt impuls aankopen te filteren ;)

Edit; nieuwe wasmachine oid staat uiteraard de volgende dag gewoon op de stoep
pi_206051161
Echt meteen kopen. Anders wordt het een obsessie.
You need to be cold to be queen.
pi_206051463
Ligt eraan. Als ik iets niet heel hard nodig heb dan kan ik er soms wel weken, maanden over wikken en wegen. Dan probeer ik vooral mezelf ervan te overtuigen dat ik het wel of niet nodig heb en dat doe ik dan door eindeloos specs en reviews te lezen en winkels af te gaan. Zo ben ik al maanden bezig met wikken en wegen over een nieuwe tv en een nieuwe NAS (die ik eigenlijk beide niet echt nodig heb).

Maar als ik iets heel snel dringend nodig heb dan beslis ik ook heel snel. Bijv bij een kapotte vaatwasser of wasmachine, insta nieuwe bestellen. Een tijd geleden was mijn trompet gestolen, daar kan ik niet zonder, toen had ik twee dagen later een nieuwe. Ook al had ik voor het geld van die nieuwe trompet wel twee of drie top tv's kunnen kopen :D
pi_206053618
Vroeger wel, maar als je een schuur en zolder vol hebt met ondefinieerbare zooi dan denk je het moet toch anders.
pi_206056985
Meestal eerst flink overwegen en de tijd nemen. Bij electronica ook vaak eerst veel research vooraf. Impulsieve aankopen, soms, maar niet vaak.
  donderdag 22 september 2022 @ 10:40:34 #20
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_206062478
Vroeger was ik het wik&weeg type. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat dat me niet gelukkiger maakte en dat ik er financieel ook geen reden toe heb.

Ondertussen ben ik behoorlijk 'goed' geworden in relatief snel kopen. Voor een groot deel ook omdat ik meer keuzes moest gaan maken in minder tijd (eigen bedrijf, huis kopen, ed) en op een gegeven moment niet genoeg tijd meer had om alles af te wegen. Om vervolgens in loon gestegen te zijn en de prijs te zien van een vrije dag opnemen; dan is wikke&wegen ook totaal niet meer rendabel.

Ik ga nog steeds niet altijd heel snel over op kopen; ik ben nu bijvoorbeeld al een paar uur Marktplaats mensen aan het lastigvallen om maar 40euro te besparen maar op een ander moment stel ik me er op in om niet 'moeilijk te doen' en dan ben ik bijvoorbeeld in een kledingwinkel zo honderde euro's verder zonder erbij na te denken.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  donderdag 22 september 2022 @ 13:08:49 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206064320
Ik koop eigenlijk nooit spullen die nutteloos zijn. En het komt ook niet in me op iets te kopen waar ik de noodzaak niet van zie. Ik begrijp ook oprecht niet waarom je dat zou doen. Ik hoef ook niet per se van alle het duurste en het nieuwste te hebben. Ik kijk gewoon wat aan mijn wensen voldoet en neem de goedkoopste.

Als het gaat om vergankelijke dingen zoals dagjes uit, vakantie of uit eten ben ik veel gemakkelijker en beslis ik snel. Hetzelfde geldt voor dingen met een inhoudelijke waarde zoals boeken, strips en muziek. Dat koop ik gewoon als ik wat leuks zie. Maar ik kan me dat ook veroorloven.
pi_206072415
Qua shoppen ben ik vrij makkelijk en het is mij het waard als ik iets zie en het is misschien aan de prijzige kant. Dan denk ik toch ´´ gun jezelf het ´´ :P bijv. schoenen doe je niet zo snel weg.

Ik ben juist totaal niet zo ben een impulsshopper (kom de winkel in, scan wat ik leuk vind Ja of Nee is het Ja dan koop ik het) :P.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_206072767
Ik koop gelijk zonder na te denken. Maar daar is een groot nadeel aan: ik heb een halve kast vol ongedragen kleren en schoenen. En ze zijn ook niet eens goedkoop.

Dit jaar al 2 Reebokjes en winterjassen van boven 175
Ik wil ze verkopen, maar ben te lui om foto's te maken en te uploaden.
pi_206072898
Ik ben ook zo, maar ben er juist blij mee. Ook altijd eerst uitgebreid vergelijken of ik het niet goedkoper kan krijgen of toch een beter product kan vinden. Als ik het dan eenmaal koop, dan ben ik er echt blij mee. Als het dan verdwijnt in de krochten van mijn favorieten en ik me veel later realiseer dat ik dat 'misschien ooit' wilde gaan kopen, maar totaal niet gemist heb, dan weet ik dat het slim was om niet impulsief te kopen.

Alleen met dingen als eten, drinken, drankjes, feestjes, uitjes etc. ben ik dan wel weer zeer impulsief. Ik zie dat eerder als een minpunt. Al geniet ik er wel erg van.

[ Bericht 2% gewijzigd door PiyeReloaded op 23-09-2022 07:59:37 ]
  vrijdag 23 september 2022 @ 10:59:59 #25
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206074359
Post eens een linkje naar de schoenen en je schoenmaat TS?
Dum de dum
  vrijdag 23 september 2022 @ 13:23:12 #26
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_206075950
Ligt er aan waar het om gaat denk ik. Als ik iets heel graag wil hebben (en het valt binnen het budget & partner vindt het ook prima) dan koop ik het ook meteen. Ook als het iets is wat we niet nodig hebben (zo verzamelen wij best dure Lord of the Rings beelden).

Maar bij de meer duurdere zaken ben ik dan weer meer van het wikken en wegen. Als er een nieuwe tv moet komen ga ik eerst talloze reviews lezen; veel recensies op youtube, prijzen vergelijken, etc. Erg bang om een miskoop te doen bij hele dure items.

Al met al heb ik in mijn leven maar bar weinig miskopen gedaan; items waar ik achteraf spijt van heb. Echt onnodige items waar ik geen plezier of functionaliteit uit haal koop ik eigenlijk niet, ik ken mezelf goed genoeg om te weten wat nuttig is en wat niet.

Wikken en wegen heb ik nog het meeste bij het boeken van een vakantie eigenlijk :D Zoveel opties, dus dan ben ik zo maanden bezig om te beslissen voor het komende jaar en vaak slaat de twijfel dan alsnog weer toe als we besloten hebben.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')