abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 21 september 2022 @ 08:09:09 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_206047631
Ik heb een mail gekregen van PostNL om iets te betalen. Ik dacht: scam. De feiten:

- afzender is noreply@edm.postnl.nl
- betaallink verwijst naar een daadwerkelijk (maar nog niet aangemeld) pakket van 100 gram met mijn volledige (juiste) gegevens
- geen spelfouten
- de link komt echt op de website of zelfs mobiele PostNL app
- kosten zijn 4 euro
- niet betalen: dan wordt het 7 euro omdat ze hem naar een PostNL punt brengen (en daar kun je dan betalen)
- ik heb niets besteld, maar verwacht wel een (internationaal) certificaat van een opleiding
- afzender is PostNL Inklaringen, Postbus 7000, 2510MC Den Haag

Is iemand bekend met deze werkwijze en ZOU het kunnen dat je inklaring (van 4 euro) moet betalen voor een brief/certificaat (zou kunnen dat er een speldje of hard kaartje bij zit ofzo) van iets wat je niet echt besteld hebt maar gewoon legit toegestuurd krijgt?

Die 4 euro kan ik wel missen, maar ik gun het een random oplichter niet echt... ;-)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_206047654
Als er een waarde op het certificaat is vermeld, kan het zo zijn dat postnl daar BTW voor in rekening brengt. Succes met bezwaar maken.

4e zijn overigens "afhandelingskosten" van PostNL.
  woensdag 21 september 2022 @ 08:14:09 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206047670
quote:
E-mail over inklaringskosten
Moet je inklaringskosten betalen, maar twijfel je over het bericht dat je van PostNL hebt gekregen? We verwijzen altijd eerst naar onze track & trace-pagina. Als je daar je track & trace-code invult, kun je je factuur bekijken en veilig betalen. We vragen je nooit in een e-mail of sms om te betalen via een betaallink. Doe dit dan ook niet! Open de app of ga naar onze track & trace pagina.
https://www.postnl.nl/kla(...)er-inklaringskosten/
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 21 september 2022 @ 08:20:44 #4
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_206047737
quote:
Dat heb ik gezien, Lienekien. (dat rijmt)

Maar de Track en Trace code (beginnend met UM) lijkt legit en geeft in combinatie met mijn postcode ook een daadwerkelijk 'pakketje' (100 gram) aan. Het is alleen afkomstig van PostNL Inklaringen, dus ik weet niet wat erachter zit. Ik lees (als ik Google op die 2501NC postcode) meer gelijke verhalen, maar dat gaat over echte bestellingen.

Ik wil dat certificaat wel, maar niet als ik ervoor moet betalen, kom nou. :-) Maar eigenlijk wil ik weten wat de afzender is (ALS het legit is).
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  woensdag 21 september 2022 @ 08:22:59 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206047765
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 08:20 schreef JeOma het volgende:

[..]
Dat heb ik gezien, Lienekien. (dat rijmt)

Maar de Track en Trace code (beginnend met UM) lijkt legit en geeft in combinatie met mijn postcode ook een daadwerkelijk 'pakketje' (100 gram) aan. Het is alleen afkomstig van PostNL Inklaringen, dus ik weet niet wat erachter zit. Ik lees (als ik Google op die 2501NC postcode) meer gelijke verhalen, maar dat gaat over echte bestellingen.

Ik wil dat certificaat wel, maar niet als ik ervoor moet betalen, kom nou. :-) Maar eigenlijk wil ik weten wat de afzender is (ALS het legit is).
Je noemt in je OP een betaallink. Staat die in je e-mail?
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 21 september 2022 @ 08:24:12 #6
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_206047779
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 08:12 schreef exelletor het volgende:
Als er een waarde op het certificaat is vermeld, kan het zo zijn dat postnl daar BTW voor in rekening brengt. Succes met bezwaar maken.

4e zijn overigens "afhandelingskosten" van PostNL.
Mooi, als dat zo is ga ik ervoor zorgen dat ze nóg meer moeten 'afhandelen' (het bezorgen van een brief klinkt als hun werk, maar okay...), want dan mogen ze hem naar het PostNL punt brengen, weer ophalen én (als ze zin hebben) terugsturen of wegflikkeren. :-)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  woensdag 21 september 2022 @ 08:26:55 #7
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_206047816
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 08:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je noemt in je OP een betaallink. Staat die in je e-mail?
Indirect. Dat is een doorverwijzing naar de (legit) PostNL website én de (100% legit) app van PostNL die ik al jaren op mijn telefoon heb. Als ik dus zonder mail te openen mijn PostNL app open staat daar een verwacht pakket en als ik daarop klik heb ik ook die betaalmogelijkheid.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  woensdag 21 september 2022 @ 08:30:46 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206047852
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 08:26 schreef JeOma het volgende:

[..]
Indirect. Dat is een doorverwijzing naar de (legit) PostNL website én de (100% legit) app van PostNL die ik al jaren op mijn telefoon heb. Als ik dus zonder mail te openen mijn PostNL app open staat daar een verwacht pakket en als ik daarop klik heb ik ook die betaalmogelijkheid.
Het antwoord is dus ‘nee’. Die rode vlag is er dus niet.
Om te weten of je nog rode vlaggen mist, kun je nog hier kijken: https://www.fraudehelpdesk.nl/
The love you take is equal to the love you make.
pi_206047853
Ik had tijdje geleden ook zoiets, ik had een folder met kleurkaartjes bij een bedrijf uit de UK aangevraagd en die had dat als brievenbuspakketje aangemeld. Geen scam dus, ik kon ook aangeven dat ik het pakketje niet wilde hebben.
pi_206048125
Heb je wat besteld dat aan de omschrijving voldoet? Wij kregen ook zo'n bericht en dat was legit.
blablablabla
pi_206048304
Begint de URL die verstopt zit achter de knop ‘Bekijk betaalverzoek’ met https://click.edm.postnl.nl?

Zo ja, dan is het legitiem.

- Afzender = noreply@edm.postnl.nl. ✔️
- Geen directe betaallink, pas na doorklikken en invullen T&T. ✔️
- Na invullen T&T zie je je eigen info. ✔️
- URL begint met https://click.edm.postnl.nl. ✔️

Voldoet aan alles wat er op https://www.postnl.nl/kla(...)skosten/hoe-betalen/ staat.

Je kunt het ook negeren en 7 euro betalen als je het pakketje nog steeds wil.
pi_206059821
Als je het zeker wilt weten kun je dan niet de klantenservice bellen en vragen of ze de echte afzender kunnen achterhalen?
pi_206060562
Voor een diploma of kadootje hoef je volgens mij geen invoeraangifte te doen.

Zowel, vraag ze om de toestemming tot wegvoeren en uitnodiging tot betalen van de douane.

Als jij al niet weet of er een speldje of iets dergelijks bijzit weet de douanedeclarant dat ook niet.
Hell To The Liars
  donderdag 22 september 2022 @ 13:59:27 #14
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_206065025
Heb net inderdaad even de klantenservice gecontact. Het betreft inderdaad geen scam, het is een legitieme verzending van een certificaat. Die is als "untracked package" verzonden kennelijk. Waarde die door de verzendende partij is aangegeven is 1,50 euro. En daarom moet ik 4 euro inklaringskosten betalen. Tja. Had een hele gezellige gast aan de lijn van de helpdesk, maar dat certificaat gaat mooi return to sender.

Bedankt allen voor het meedenken.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')