abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 20 september 2022 @ 23:27:38 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206046472
https://nos.nl/artikel/24(...)sspeeltje-en-carlsen
Schaakwereld verbijsterd: rel rond 19-jarige 'valsspeler', seksspeeltje en Carlsen

Magnus Carlsen doet één zet met zijn paard en geeft op. Het beeld van zijn webcam springt na een online potje op zwart en de wereldkampioen is verdwenen. De schaakwereld kijkt verbijsterd toe. Het is een nieuwe wending in een schaakrel die draait om een 19-jarige 'valsspeler', een buttplug en de integriteit van de sport.

De Noorse wereldkampioen suggereert dat het Amerikaanse talent Hans Niemann heeft valsgespeeld en weigert nog tegen hem te spelen, zo blijkt maandagavond na Carlsens vroegtijdige opgave.

Het schandaal begint twee weken geleden. Na een zeldzame, kansloze verliespartij met wit tegen de veel lager gerankte Amerikaan trekt Carlsen, wereldkampioen sinds 2013, zich terug uit de prestigieuze St. Louis Sinquefield Cup. Uitleg volgt niet, wel een tweet.



Carlsen vist een quote van José Mourinho op, waarmee de voetbaltrainer na een wedstrijd reageerde op discutabele arbitrale beslissingen: "Als ik praat, zit ik in grote problemen."

De Noorse 'schaakposterboy', volgens sommigen de beste ooit, die zo'n suggestie van vals spel wekt? Dat zet de halve schaakwereld direct op scherp.

Anaal seksspeeltje
Grootmeesters en commentatoren buigen zich over Niemanns analyse van zijn gewonnen partij en komen verdeeld uit. Onder meer de mondiale nummer zes en invloedrijke schaakstreamer Hikaru Nakamura gaat er gulzig op in en laat weinig misverstand bestaan over zijn vermoedens. Het internet gaat dan al aan de haal met het gerucht dat Niemann seintjes door zou krijgen via een anaal seksspeeltje.

Keihard bewijs van vals spel van Niemann is er in die partij niet. Toch vertraagt de wedstrijdleiding van de Sinquefield Cup uit voorzorg de livestream met 15 minuten na al het tumult. 's Werelds grootste schaakwebsite Chess.com ontzegt Niemann vervolgens toegang tot zijn eigen account en deelname aan het jaarlijkse toernooi waar een miljoen dollar op het spel staat.


Niemann zelf spreekt van een hetze. "Ik laat Chess.com, Carlsen en Nakamura, misschien wel de drie grootste entiteiten in het schaken, niet mijn reputatie belasteren."

De jonge Amerikaan versloeg Carlsen vorige maand ook al, en liet in de nabeschouwing op karakteristieke, ietwat verstrooide wijze met één zin blijken wat hij van die zege vond: "Schaken spreekt voor zichzelf."

Maar: Niemann heeft de schijn tegen. De Amerikaan, die jaren in Nederland op een Utrechtse school zat en daar leerde schaken, wordt op twaalf- en zestienjarige leeftijd betrapt op online valsspelen. Dat klopt, geeft Niemann toe.

"Ik speelde vals in een random potje op Chess.com. Ik werd ermee geconfronteerd, en ik bekende. Het is de grootste fout uit mijn leven en ik schaam mij enorm", zegt hij als de Sinquefield Cup nog bezig is.

"Als ze willen dat ik naakt speel, zal ik dat doen. Het kan mij niet schelen, want ik weet dat ik clean ben. Wil je dat ik in een afgesloten ruimte speel met nul elektronische straling? Het maakt mij niets uit."

Cliffhanger
Maandagavond krijgt de soap een nieuwe cliffhanger met de ongekend vroegtijdige opgave van Carlsen in een online potje in de Chess Champions Tour tegen Niemann, de eerste keer dat ze elkaar weer troffen sinds St. Louis.

Sociale media ontploften direct. Weer. Maar Carlsen houdt zijn mond. Nog steeds. De kritiek op het zwijgen neemt toe. Schaaklegende Garry Kasparov is het zat en roept op tot openheid, van onder meer de wereldkampioen. Tot dusver houdt de wereldschaakbond FIDE zich ook muisstil over de kwestie.

Het staat vast dat valsspelen in het schaken voorkomt. Maar ook aan het bord? Want daar zou Niemann het gedaan moeten hebben tegen Carlsen.

"Vroeger bestond valsspelen uit: met collega's op het toilet de partij bediscussiëren", zegt grootmeester Loek van Wely. "Een Franse grootmeester zei: de beste manier om schaken te leren is naar de wc te gaan, de deur te sluiten en te luisteren."

Dat komt tegenwoordig - op een enkel geval na - niet meer voor. Schakers worden bij grote toernooien uitvoerig gescand voordat ze mogen spelen. Zo ook Niemann, die een dag na Carlsens opgave in de Sinquefield Cup van top tot teen werd gebliept.

Online valsspelen is een compleet ander verhaal. "Door de opkomst van de computer zijn de mogelijkheden veel groter geworden", legt Van Wely uit. "Online kun je veel makkelijker vals spelen dan live."

Met zogenoemde "chess engines", een computerprogramma dat helpt bij het vinden van de beste zet, kan een speler het spel in online-toernooien manipuleren. Grote schaakwebsites gaan de strijd aan met hun eigen statistische analyses en programma's, om te kijken hoe aannemelijk het is dat een schaker dezelfde zet vindt als een computer.

"Valsspelers worden op internet gepakt op basis van algoritmes", zegt Van Wely. Als ze te veel goede zetten doen, gaan er belletjes af. "Maar die jongens leren natuurlijk bij, maken een mengelmoes van computerzetten en een eigen zet. Dan zijn ze al heel moeilijk te pakken." Een kat-en-muis-spel tussen de valsspeler en de schaakpolitie.

Verschillende analisten legden programma's over de partij Carlsen-Niemann in St. Louis en vonden dat Niemann uitstekend speelde, maar statistisch gezien niet té goed. Niemann lijkt inderdaad clean, maar de barsten in zijn reputatie zijn misschien al niet meer te lijmen.

Oude label
In de schaakwereld komt een gerehabiliteerde valsspeler maar moeilijk van zijn oude label af. De Nederlandse grootmeester Anish Giri, die ook meespeelt in de Chess Champions Tour, reageerde maandag op het tumult: "Mijn advies aan jonge spelers: je beschadigt jezelf zo erg als je valsspeelt in kleine online evenementen. Het blijft plakken en dan vertrouwen de grote jongens je later niet meer."

Rondom valsspelen online voorziet Van Wely ook op langere termijn gedoe. "Het probleem is dat als iemand een heel goed resultaat neerzet, de beschuldigingen makkelijker zullen komen."

Van Wely ziet ook niet direct hoe dat probleem op te lossen is, maar: "Van zowel de FIDE als Carlsen zou je een follow-up mogen verwachten."
  dinsdag 20 september 2022 @ 23:29:11 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206046486
Carlsen speelt dus een opening die hij nog nooit gespeeld heeft en Niemann heeft daar het perfecte antwoord op omdat hij heel toevallig die opening heeft voorbereid... wat een toeval...

quote:
Hans has an insider in Magnus’ camp that told him what opening to prep for. It was a line Magnus never played before because he wanted to test his theory and Hans prepped perfectly and then claimed he just happened to prep for that 1 opening by luck.
  dinsdag 20 september 2022 @ 23:30:07 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206046492
Wat een warrig geschreven verhaal
pi_206046520
Hans Niemann uit de USA. Klinkt eerder als een Gestapo Duitser. Schaken op topniveau met een buttplug in je reet, het moet niet gekker worden. Of zou hij ook nog een cockring om hebben gehad?

Maar hoe bewijzen ze dat dan dat hij zo’n ding in z’n reet heeft gehad? Of waarom is dat vermoeden er en gelooft de schaaktop het…. ?
U MAD?
  dinsdag 20 september 2022 @ 23:36:48 #5
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206046559
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 23:33 schreef de_boswachter het volgende:
Schaken op topniveau met een buttplug in je reet, het moet niet gekker worden.
Buttplug was een theorie van Elon Musk idd, ik kwam nog een andere theorie tegen. Een vulling in je kies die kan trillen. Die theorie vind ik wat aannemelijker en absoluut niet te detecteren. Geen enkele controleur gaat z'n vingers in je mond duwen en aan je kiezen voelen.
pi_206046610
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 23:36 schreef slashdotter3 het volgende:Geen enkele controleur gaat z'n vingers in je mond duwen en aan je kiezen voelen.
Maar een paar vingers in een anusje is geen probleem!? Rare jongens die schakers.
U MAD?
  dinsdag 20 september 2022 @ 23:44:54 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206046655
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 23:41 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Maar een paar vingers in een anusje is geen probleem!? Rare jongens die schakers.
Ik denk dat een seksspeeltje op een x-ray scanner nog wel te detecteren valt maar een vulling in een kies die trilt niet
pi_206046672
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 23:29 schreef slashdotter3 het volgende:
Carlsen speelt dus een opening die hij nog nooit gespeeld heeft en Niemann heeft daar het perfecte antwoord op omdat hij heel toevallig die opening heeft voorbereid... wat een toeval...
[..]

Zoveel openingszetten zijn er niet en als schaker heb je ze allemaal wel geanticipeerd.
pi_206046673
Niet iedereen binnen drie zetten van het bord vegen :')
pi_206046679
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 september 2022 23:46 schreef machtpen het volgende:

[..]
Zoveel openingszetten zijn er niet en als schaker heb je ze allemaal wel geanticipeerd.
Hoeveel zijn er dan gegeven dat een opening 10-15 zetten is?
  dinsdag 20 september 2022 @ 23:52:37 #11
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206046743
Op z'n 12e en 16e werd hij betrapt op valsspelen.

Op z'n 17e kreeg hij een 'groeispurt' en bleef hij achter elkaar winnen en nu op z'n 19e verslaat hij de wereldkampioen.

Wat een talent O-)
  dinsdag 20 september 2022 @ 23:55:39 #12
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206046765
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 september 2022 23:46 schreef machtpen het volgende:

[..]
Zoveel openingszetten zijn er niet en als schaker heb je ze allemaal wel geanticipeerd.
Zoveel openingen zijn er niet?

_O-

Niemann is een enorme cheater die verbannen dient te worden van ieder toernooi
  woensdag 21 september 2022 @ 00:00:15 #13
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206046793
Neemt niet weg dat Carlson wel met enig bewijs mag komen of ten minste een uitleg
  woensdag 21 september 2022 @ 00:06:43 #14
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206046834
Het heeft trouwens geen enkele zin om de partij met een kwartier vertraging uit te zenden als er ook publiek aanwezig is. Een handlanger die ertussen zit kan alsnog de data live doorsturen
  woensdag 21 september 2022 @ 00:07:49 #15
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206046841
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 00:00 schreef RedFever007 het volgende:
Neemt niet weg dat Carlson wel met enig bewijs mag komen of ten minste een uitleg
Slecht idee, hij kan het niet bewijzen en Niemann kan hem weer naaien met een miljoenen rechtzaak voor smaad.
  woensdag 21 september 2022 @ 00:28:51 #16
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206046941
Niemann heeft ook een rare groei in zijn ontwikkeling

https://www.reddit.com/r/(...)an_i_think_it_was_a/

Q: Will people only be satisfied by a long-term streak of mediocrity?
A: Not mediocrity exactly, but the other top players I looked at whose rise was captured by the FIDE rating graph shows a sharp onset and then a steady, smooth taper into 2700-2800. Meanwhile Hans's rating graph is flat with step changes where he could've cheated at specific tournaments to get a boost. At the end he has an accelerating climb to 2800 instead of the slow taper like everyone else
  woensdag 21 september 2022 @ 00:48:10 #17
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206047025
https://www.reddit.com/r/(...)nfident_that_magnus/

Magnus playing an unknown line, and Hans having prepared that same line, that same day, 20 moves deep isn't suspicious ?
=======================================
Studied the line 20 moves deep, stumbled upon it by miracle and can't even remember the game.


Q:What was suspicious?
A: Let's start with him saying he prepared for the exact opening magnus played that morning by astronomical coincidence by looking at a game magnus played, which does not exist on any databank because there is no such game.
Then go to his interview where he can't explain his lines in classical where you always think many moves ahead. Unless you count ,,intuition" and ,,the position speaks for itself"
pi_206047062
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 00:48 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)nfident_that_magnus/

Magnus playing an unknown line, and Hans having prepared that same line, that same day, 20 moves deep isn't suspicious ?
=======================================
Studied the line 20 moves deep, stumbled upon it by miracle and can't even remember the game.

Q:What was suspicious?
A: Let's start with him saying he prepared for the exact opening magnus played that morning by astronomical coincidence by looking at a game magnus played, which does not exist on any databank because there is no such game.
Then go to his interview where he can't explain his lines in classical where you always think many moves ahead. Unless you count ,,intuition" and ,,the position speaks for itself"
Er waren idd veel geruchten dat Carlsen's voorbereiding gelekt zou zijn naar taem Niemann. Dan kan ik begrijpen dat Carlsen niet tegen hem wil spelen. Maar het blijft vreemd dat hij er helemaal niets over zegt, terwijl de hele schaakwereld overspoeld wordt door speculatie.
Als blijkt dat er wel echt wordt gecheat, dan is dat een enorme klap voor de schaaksport. Ik hoop dat dit niet zo is, maar het zou ook naief zijn om te denken dat het niet gebeurt als de mogelijkheid er wel is.
  woensdag 21 september 2022 @ 01:01:27 #19
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206047077
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 00:57 schreef Zwoerd het volgende:
Maar het blijft vreemd dat hij er helemaal niets over zegt, terwijl de hele schaakwereld overspoeld wordt door speculatie
Wellicht een NDA (non disclosure agreement) van FIDE
pi_206047417
Hoe kun je op een computer valsspelen?
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 21 september 2022 @ 07:27:26 #21
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206047466
quote:
7s.gif Op woensdag 21 september 2022 07:11 schreef HSG het volgende:
Hoe kun je op een computer valsspelen?
Overleggen met anderen? Een schaakcomputer gebruiken?
pi_206047510
Beter promotie van het schaken kun je niet hebben :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206047516
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 23:29 schreef slashdotter3 het volgende:
Carlsen speelt dus een opening die hij nog nooit gespeeld heeft en Niemann heeft daar het perfecte antwoord op omdat hij heel toevallig die opening heeft voorbereid... wat een toeval...
[..]

Dat is intussen ontzenuwd. De zet (g3) waar het om ging heeft Carlsen wel eerder gespeeld. Niemann vergiste zich tijdens het interview alleen in het exacte jaartal en de tegenstander.

Intussen is er ook een analyse van de partij gedaan mbv Stockfish en daaruit blijkt niet overtuigend dat Niemann teveel "non-human" moves heeft gedaan. Maw: er is nul bewijs dat Niemann hulp van een computer heeft gehad. De meest plausibele theorie is dat er een mol in het team van Carlsen zit die de openingsvoorbereiding heeft gelekt. Carlsen zou dat dan hebben getest door een voor hem ongebruikelijke variant (g3) te spelen om te kijken met wat voor antwoord Niemann komt.

Vooralsnog is er slechts sprake van een hoop insinuaties, vooral van Nakamura. Carlsen heeft zich uit de Sinquefield cup teruggetrokken, een filmpje van Mourinho getweet en na anderhalve zet een partij tegen Niemann opgegeven, maar heeft niemand verteld waarom en ook Niemann niet beschuldigd.

Niemann ligt intussen onder een vergrootglas maar daar is niets uitgekomen behalve zijn (online) zonden uit het verleden, die hij ook niet ontkent.

Het zou Carlsen sieren als hij gewoon eens concreet vertelt waarom hij zich zo gedraagt.

[ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 21-09-2022 08:36:15 ]
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  woensdag 21 september 2022 @ 07:49:32 #24
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_206047530
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 23:55 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Zoveel openingen zijn er niet?

_O-

Niemann is een enorme cheater die verbannen dient te worden van ieder toernooi
In geval van een buttplug meestal maar één.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_206047755
Wat spannend zeg. Is er al een Netflix serie aangekondigd? Chess to survive :9
  woensdag 21 september 2022 @ 08:50:11 #26
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206048030
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 07:45 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat is intussen ontzenuwd. De zet (g3) waar het om ging heeft Carlsen wel eerder gespeeld. Niemann vergiste zich tijdens het interview alleen in het exacte jaartal en de tegenstander.
Okee, dus G3 is éénmaal eerder gespeeld door Carlson. Dit zo uniek dat Niemann zowel het jaar ALS de tegenstander fout heeft en zich "vergist" :? :')

quote:
Intussen is er ook een analyse van de partij gedaan mbv Stockfish en daaruit blijkt niet overtuigend dat Niemann teveel "non-human" moves heeft gedaan. Maw: er is nul bewijs dat Niemann hulp van een computer heeft gehad.
Ja want als ik wil cheaten zonder dat het opvalt speel ik altijd de top engine moves :') Natuurlijk zal hij enige mindere (lees: menselijke) zetten doen! Je kunt moeilijk alles op basis van top engine of 2e/3e top moves spelen. Dat weten die gasten ook wel natuurlijk

quote:
De meest plausibele theorie is dat er een mol in het team van Carlsen zit die de openingsvoorbereiding heeft gelekt. Carlsen zou dat dan hebben getest door een voor hem ongebruikelijke variant (g3) te spelen om te kijken met wat voor antwoord Niemann komt.
dat zou kunnen inderdaad.
quote:
Vooralsnog is er slechts sprake van een hoop insinuaties, vooral van Nakamura. Carlsen heeft zich uit de Sinquefield cup teruggetrokken, een filmpje van Mourinho getweet en na anderhalve zet een partij tegen Niemann opgegeven, maar heeft niemand verteld waarom en ook Niemann niet beschuldigd.

Niemann ligt intussen onder een vergrootglas maar daar is niets uitgekomen behalve zijn (online) zonden uit het verleden, die hij ook niet ontkent.
Als er iemand in zijn team een mol zou zijn, dan zou hij dat toch concreet kunnen zeggen?

quote:
Het zou Carlsen sieren als hij gewoon eens concreet vertelt waarom hij zich zo gedraagt.
Eens :)
pi_206049341
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 08:22 schreef NoemHarry het volgende:
Wat spannend zeg. Is er al een Netflix serie aangekondigd? Chess to survive :9
De Abba-mannen maakten rond 1985 er een musical over.
pi_206049344
Het lijkt mij op dit moment in ieder geval duidelijk dat Niemann een mol heeft. Lijkt me ook heel vervelend voor Carlssen. Die heeft iemand in zijn team die hij niet kan vertrouwen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_206049428
Ik vind g3 overigens een vrij normale openingszet.
Waarom altijd met d4 of e4 beginnen?
  woensdag 21 september 2022 @ 11:17:23 #30
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206049573

moet zeggen enigszins "lastig" ivm accent maar goede content :)

Lijkt mij duidelijk dat Niemann niet te vertrouwen is
  woensdag 21 september 2022 @ 21:02:22 #31
307622 Perox
(niet de echte)
pi_206057229
Gek gedoe.
Overigens: Mijn zoon zit op een Utrechtse schaakclub - komt wel dichtbij zo :D
pi_206058547
Carlsen schijnt op de Noorse tv gezegd te hebben volgende week, na de Julius Baer generation cup, met een statement te komen.

/edit: het was een interview. Hij zegt ook onder de indruk te zijn van het spel van Niemann.


twitter


[ Bericht 81% gewijzigd door recursief op 21-09-2022 22:10:07 ]
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_206058993
Saillante bijkomstigheid: Carlsen en Niemann kunnen elkaar weer tegenkomen in de finale van de Julius Baer generation cup.

Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  donderdag 22 september 2022 @ 11:46:11 #34
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206063196
https://www.nu.nl/sport-o(...)van-zijn-mentor.html

Wereldkampioen Carlsen reageert op schaakrel: 'Geweldig werk van zijn mentor'

Magnus Carlsen heeft zich donderdag in bedekte termen uitgelaten over de schaakrel tussen hem en Hans Niemann. De wereldkampioen trok zich maandag in een online partij al na één zet terug, maar gaf daar toen geen verklaring voor.

"Helaas kan ik er nu niets over zeggen, maar de mensen mogen zelf hun conclusies trekken en dat hebben ze blijkbaar ook gedaan", zei de 31-jarige Carlsen tegen 's werelds grootste schaakwebsite Chess24.

De Noor gaf toe onder de indruk te zijn van het spel van de negentienjarige Niemann. "Ik denk dat zijn mentor Maxim Dlugy geweldig werk heeft geleverd." Daarbij wilde hij geen toelichting geven waarom hij naar Dlugy verwees. "Ik hoop dat ik na het toernooi iets meer kan zeggen."

De rel begon twee weken geleden bij de Sinquefield Cup in het Amerikaanse St. Louis, waar Carlsen van Niemann verloor. De nummer één van de wereld trok zich vervolgens terug van het toernooi en gaf alleen een cryptische tweet als verklaring: "Als ik spreek, kom ik in grote problemen."

Carlsen voegde een filmpje van José Mourinho bij zijn tweet. Daarmee verwees hij naar een quote waarmee de Portugese voetbalcoach ooit reageerde op discutabele beslissingen van de arbitrage.

Niemann werd in jeugd tweemaal betrapt op valsspelen
Terwijl Carlsen zich vervolgens in stilzwijgen hulde, gonsde het in de schaakwereld van de geruchten over vals spel van Niemann. De bizarste theorie was dat de Amerikaan tijdens zijn partij via een op afstand bestuurbaar anaal seksspeeltje seintjes door zou krijgen voor de beste zet.

Daarop liet Niemann weten dat hij bereid is om naakt achter het bord te gaan zitten om zijn onschuld te bewijzen. Keihard bewijs voor vals spel van Niemann kwam er niet, maar desondanks sloot Chess.com hem uit van verdere deelname aan het toernooi.

Niemann sprak van een hetze, maar had de schijn sowieso al tegen. De Amerikaan, die enkele jaren in Nederland woonde, werd op twaalf- en zestienjarige leeftijd betrapt op valsspelen in online partijen.

Enkele maanden geleden liet Carlsen weten zijn wereldtitel volgend jaar niet te verdedigen vanwege een gebrek aan motivatie. Hij is sinds 2013 in het bezit van de wereldtitel.
  donderdag 22 september 2022 @ 11:47:59 #35
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206063215
NuJij reacties:
========================================
De website chesscom sloot hem niet uit van een toernooi maar van alle toernooien die ze in de toekomst organiseren, omdat het niet bij die twee keer valsspelen die Niemann bekende is gebleven volgens hun algoritme.

Dat Niemann daar dus over heeft gelogen in zijn verklaring, maakt hem nog veel verdachter. Er is zelfs een professioneel online toernooi met geldprijs (titled tuesdays) waarin hij een aantal jaar geleden meerdere partijen op rij had met elke zet 5-10 seconden zettijd, en een gemiddeld centipawnverlies van 4 a 5 over de hele partij gemeten. Dat was honderd procent vals spel en voor schakers, gezien het toernooi, is dat veel meer dan een jeugdzonde.

Als je slim valsspeelt, doe je dat op enkele cruciale moves, neem je af en toe ook de tweede of derde suggestie van de computer, laat je willekeurige tijd verstrijken, en is het dus niet te ontdekken. De kans dat Niemann ondertussen dit laatste doet, lijkt me inmiddels zeer groot.

========================================

"The centipawn is the unit of measure used in chess as representation of the advantage. A centipawn is equal to 1/100th of a pawn. Therefore 100 centipawns = 1 pawn. These values play no formal role in the game but are useful to players, and essential in computer chess, for evaluating positions.

The top computer move will lose zero centipawns, but lesser moves will result in a deterioration of the position, measured in centipawns.

This value can be used as an indicator of the quality of play. The fewer centipawns one loses per move, the stronger the play."

Zoals ik het lees dus iets om de kwaliteit van een schaker te meten. Een computer berekent altijd de perfecte zet en heeft een score van 0. Een minder perfecte zet levert een soort strafpunten op. Bij een score van 0 speel je dus tegen een computer en bij een hele hoge score tegen iemand die wat minder goed is.

Carlsen zit vaak rond de 8 zie ik staan, onder 10 ben je grootmeester niveau. 4 of 5 is dus verdacht goed.

========================================

de referentie aan mentor Dlugy is op verschillende manieren een verduidelijking van wat Magnus denkt. Dlugy heeft inderdaad Niemann getrained in de jeugd, maar is zelf ook beroemd omdat hij betrapt is bij online valsspelen. Zijn chesscomaccount werd zelfs tijdens een titled tuesday geblokkeerd en is inmiddels al twee jaar gedeactiveerd. Het gebruik van het woord mentor in plaats van coach impliceert ook dat Dlugy Niemann meer heeft geleerd dan alleen schaken.

Dat Carlsen niet direct Niemann kan beschuldigen, kan aan twee dingen liggen. Een, het mag niet van FIDE-regels. Twee, zijn eigen bedrijf (playMagnus) is sinds een aantal weken in overname door Chesscom, en tijdens mergers mag je wettelijk niets zeggen over bedrijfsgeheimen (zoals het valsspelalgoritme) die de betrokken bedrijven hebben. Sterker: het zou goed kunnen dat Carlsen zo heeft gezien dat Niemann een jarenlange geschiedenis van valsspelen heeft, hem sindsdien niet meer vertrouwt, en daarom deze rel begon.


[ Bericht 3% gewijzigd door slashdotter3 op 22-09-2022 12:11:55 ]
  donderdag 22 september 2022 @ 11:55:35 #36
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206063306
Een computer speelt 'perfect' en heeft dus een centipawn score van 0.
Hoe slechter je speelt hoe hoger het getal

Onder de 10 ben je grootmeester niveau
Carlsen zit op 8
Niemann zit op 5

Dit zegt wel genoeg _O-
  donderdag 22 september 2022 @ 12:06:40 #37
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206063436
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 11:55 schreef slashdotter3 het volgende:
Een computer speelt 'perfect' en heeft dus een centipawn score van 0.
Hoe slechter je speelt hoe hoger het getal

Onder de 10 ben je grootmeester niveau
Carlsen zit op 8
Niemann zit op 5

Dit zegt wel genoeg _O-
Nee dat zegt niet genoeg. Het is niet ongebruikelijk dat sterke schakers goede en minder goede periodes hebben. Een aantal briljante partijen op rij komt ongetwijfeld vaker voor, en als je die er uitpikt kan je dat niet gaan vergelijken met gemiddelden. De 10 cpawns voor een GM is een gemiddelde, de 8 voor Carlsen is een gemiddelde, de 5 van Niemann is geen gemiddelde maar gaat over een paar partijen. Prestaties van schakers zijn van enorm veel factoren afhankelijk en kunnen behoorlijk schommelen in de tijd. Dit soort vergelijkingen kan je op deze manier niet maken en al helemaal niet als het iemands carriere kan maken of breken.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  donderdag 22 september 2022 @ 12:08:07 #39
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 22 september 2022 @ 12:19:58 #40
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206063598
GeenStijl comment:
https://www.geenstijl.nl/5166769/niet-gunda/
Niemann heeft een tegenoffensief ingezet en wijst vingers naar iedereen en zegt dat hij door de beschuldigingen verbannen is van chess.com (het grootste schaakplatform) en dat het ongegrond is. chess.com heeft gezegd fuck you en deze gezegd: je bent een leugenaar en een valsspeler


twitter
pi_206063631
Overigens wordt er in het moderne schaak niet alleen over grootmeesters (officiele titel) gesproken, maar ook over supergrootmeesters (geen officiele titel). Wat exact een supergrootmeester is is aan interpretatie onderhevig, maar dat je er minstens een Elo-rating van 2700 punten voor nodig hebt daar zijn de meesten het wel over eens. Er zijn op dit moment 39 schakers met een rating van 2700 en hoger. Er zijn er twee met een rating boven de 2800. De gemiddelde rating van deze supergrootmeesters is 2739,4. Carlsen heeft een rating van 2856,3 en zit daarmee maar liefst 45 ratingpunten boven de nummer twee Ding Liren. De standaardafwijking is 32,4 ratingpunten. Carlsen zit daarmee 3,6 keer de standaarddeviatie boven het gemiddelde. Dat is heel veel, maar wat zegt dat dan?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_206063717
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 12:19 schreef slashdotter3 het volgende:
GeenStijl comment:
https://www.geenstijl.nl/5166769/niet-gunda/
Niemann heeft een tegenoffensief ingezet en wijst vingers naar iedereen en zegt dat hij door de beschuldigingen verbannen is van chess.com (het grootste schaakplatform) en dat het ongegrond is. chess.com heeft gezegd fuck you en deze gezegd: je bent een leugenaar en een valsspeler

[ afbeelding ]
[ twitter ]
Hier moet bij vermeld worden dat Chess.com een paar weken geleden de "Play Magnus Group", het schaakbedrijf van Magnus Carlsen heeft overgenomen voor $83 miljoen. Er spelen wellicht nog andere dan alleen sportieve belangen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  donderdag 22 september 2022 @ 12:30:39 #43
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206063763
https://www.theguardian.c(...)-baer-generation-cup
It is believed Carlsen chose to make a single move rather than none at all so as to technically fulfil his contract with the organisers. If one or both players fails to make a move, the game counts as a default and not as a completed game.

==================
Carlsen finally broke his silence on Wednesday night when he told Norway's TV2 that he is likely to make a statement on Monday, after the end of the Julius Baer Generation Cup.
  donderdag 22 september 2022 @ 12:31:25 #44
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206063782
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 12:28 schreef recursief het volgende:

[..]
Hier moet bij vermeld worden dat Chess.com een paar weken geleden de "Play Magnus Group", het schaakbedrijf van Magnus Carlsen heeft overgenomen voor $83 miljoen. Er spelen wellicht nog andere dan alleen sportieve belangen.
Heb nog een nuJij reactie bij #35 toegevoegd

[ Bericht 0% gewijzigd door slashdotter3 op 22-09-2022 12:41:06 ]
pi_206063945
Carlsen laat zich inmiddels wel kennen als de grote manipulator. Wat er ook met Niemann aan de hand is, de response van het Carlssen kamp valt niet uit te leggen of goed te praten. Lose-lose situatie.
Jesus saves but death prevails.
  donderdag 22 september 2022 @ 12:42:14 #46
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206063971
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 12:40 schreef Shivo het volgende:
Carlsen laat zich inmiddels wel kennen als de grote manipulator. Wat er ook met Niemann aan de hand is, de response van het Carlssen kamp valt niet uit te leggen of goed te praten. Lose-lose situatie.
Nee hoor, valt prima uit te leggen, zie #35 laatste reactie, maar vertel gerust hoe jij het beter had aangepakt
pi_206064619
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 12:42 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Nee hoor, valt prima uit te leggen, zie #35 laatste reactie, maar vertel gerust hoe jij het beter had aangepakt
Chess.com is niet te vertrouwen, die zijn recentelijk samengegaan met het bedrijf van Carlssen

Als anderen roepen dat in al die toernooien etc. niks aan de hand is moet Carlssen niet zo janken. Die is gewoon bang dat hij koek krijgt van iemand die (veel) lager staat dat hijzelf.
  donderdag 22 september 2022 @ 13:39:34 #48
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206064739
YT comment:

Hans had a brilliant, almost perfect game vs Magnus on Sinquefeld. That being said, his interview after the game was really strange to me. Instead of acknowledging his own performance and honestly congratulate himself, he however said something like 'Magnus must feel bad for losing against an idiot like me'.
Psychologically, one should feel incredibly strong, confident and positive after a game like that. That interview is very very odd.
pi_206065435
Zijn er beelden van dat Carlsen had verloren van hem
pi_206065469
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 13:29 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Chess.com is niet te vertrouwen, die zijn recentelijk samengegaan met het bedrijf van Carlssen

Als anderen roepen dat in al die toernooien etc. niks aan de hand is moet Carlssen niet zo janken. Die is gewoon bang dat hij koek krijgt van iemand die (veel) lager staat dat hijzelf.
Carlsen bewijst ook dit toernooi weer dat hij nog steeds veruit de beste is.
pi_206065672
Kom maar met hard bewijs. Tot nu toe wordt er alleen maar eea geinsinueerd maar is er niets concreets.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_206066354
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 12:42 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Nee hoor, valt prima uit te leggen, zie #35 laatste reactie, maar vertel gerust hoe jij het beter had aangepakt
Ik weet niet wat je met #35 bedoelt.

Niemann heeft misschien vals gespeeld, daar is op dit moment geen hard bewijs voor. Als Carlsen dat wel heeft moet hij daar open over zijn en zich niet verschuilen. FIDE heeft vast een gedragscode maar die omvat niet het betichten van valsspelerij met hard bewijs in de hand. Het is duidelijk dat Carlsen een financiël belang heeft in chess.com. Dat maakt zijn acties in mijn optiek zeer twijfelachtig. De valuatie van chess.com gaat enorm omhoog door alle ophef. Het is simpel: lever bewijs of speel je potjes schaak, onafhankelijk van wie er tegenover je zit.
Jesus saves but death prevails.
pi_206066477
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 11:55 schreef slashdotter3 het volgende:
Een computer speelt 'perfect' en heeft dus een centipawn score van 0.
Hoe slechter je speelt hoe hoger het getal

Onder de 10 ben je grootmeester niveau
Carlsen zit op 8
Niemann zit op 5

Dit zegt wel genoeg _O-
Zegt niet alles. Als je goed bekend bent met de opening en er een makkelijk speelbare stelling op het bord, kun je als amateurspeler ook extreem lage centipawn losses krijgen. Het verschil zit hem erin dat grootmeesters ook in complexe stellingen goede zetten doen, maar de centipawnmeting houdt geen rekening met de moeilijkheidsgraad van de stelling.
pi_206067540
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 07:45 schreef recursief het volgende:
Intussen is er ook een analyse van de partij gedaan mbv Stockfish en daaruit blijkt niet overtuigend dat Niemann teveel "non-human" moves heeft gedaan. Maw: er is nul bewijs dat Niemann hulp van een computer heeft gehad. De meest plausibele theorie is dat er een mol in het team van Carlsen zit die de openingsvoorbereiding heeft gelekt. Carlsen zou dat dan hebben getest door een voor hem ongebruikelijke variant (g3) te spelen om te kijken met wat voor antwoord Niemann komt.
Het is voor wit gewoon een kutopening. En Dxd4 maakt dat nog erger. Het is gewoon zo dat zelfs Carlsen niet met iedere onzinvariant meer weg komt. Een mol is m.i. ook flauwekul. Carlsen was gewend om overal mee weg te komen. Openingspreparatie had en heeft niet zijn voorkeur en doet ie maar wat. Door zijn kracht overleeft ie dat meestal. Superieure techniek doet de rest. Maar niet altijd zo blijkt. De rest is rellen door de media en de usual suspects (de Japanse Amerikaan..) in het wereldje.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206067592
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 11:55 schreef slashdotter3 het volgende:
Een computer speelt 'perfect' en heeft dus een centipawn score van 0.
Hoe slechter je speelt hoe hoger het getal

Nee, dit slaat met alle respect natuurlijk nergens op. De computer evalueert zijn winstkansen door beste zet x te berekenen en dat ook voor de tegenstander enz. Wat de conclusie is geeft ie aan in een + of - score met een resolutie van 1/100 van een pion. Waar een pion 100 is. Dit is materiaal en positionele score samen.

Hij kan dat ook weergeven in tiende pionnen of duizendste pionnen. Dat zegt verder niks over "perfect" spel. Ze zijn inmiddels wel veel sterker dan een mens.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206067785
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 18:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nee, dit slaat met alle respect natuurlijk nergens op. De computer evalueert zijn winstkansen door beste zet x te berekenen en dat ook voor de tegenstander enz. Wat de conclusie is geeft ie aan in een + of - score met een resolutie van 1/100 van een pion. Waar een pion 100 is. Dit is materiaal en positionele score samen.

Hij kan dat ook weergeven in tiende pionnen of duizendste pionnen. Dat zegt verder niks over "perfect" spel. Ze zijn inmiddels wel veel sterker dan een mens.
Tegenwoordig heb je toch ook AI en die veegt de vloer aan met de beste schaakcomputers. Dus een computer speelt sowieso niet perfect.
pi_206067844
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 19:10 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Tegenwoordig heb je ook AI en die veegt de vloer aan met de beste schaakcomputers. Dus sowieso een computer speelt sowieso niet perfect.
Wat bedoel je met "AI"? In principe valt het hele metier daaronder. Tegenwoordig overheersen de evaluaties d.m.v. neurale netwerken. Dat is ook "AI". Perfect is het natuurlijk nooit maar gezien de remisefactor van 97% (partijen tussen computers) ofzo schurkt het er dicht tegenaan. Mensen kunnen het tegendeel reeds lang niet meer bewijzen. Daarvoor is het verschil in speelsterkte te groot.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206068341
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 19:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Wat bedoel je met "AI"? In principe valt het hele metier daaronder. Tegenwoordig overheersen de evaluaties d.m.v. neurale netwerken. Dat is ook "AI". Perfect is het natuurlijk nooit maar gezien de remisefactor van 97% (partijen tussen computers) ofzo schurkt het er dicht tegenaan. Mensen kunnen het tegendeel reeds lang niet meer bewijzen. Daarvoor is het verschil in speelsterkte te groot.
AlphaZero
  donderdag 22 september 2022 @ 19:57:43 #59
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206068515
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 23:52 schreef slashdotter3 het volgende:
Op z'n 12e en 16e werd hij betrapt op valsspelen.

Op z'n 17e kreeg hij een 'groeispurt' en bleef hij achter elkaar winnen en nu op z'n 19e verslaat hij de wereldkampioen.

Wat een talent O-)
He found the exploit.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206068900
Ik denk dat een groot achterliggend probleem is dat Magnus helemaal geen uitdagingen meer heeft en het daardoor wat gehad heeft met het spel.

Kasparov had in zijn tijd Anand en Karpov als geduchte concurrenten. Kwam allemaal wat gelijkwaardiger over.Degenen die achter Carlsen staan bieden hem nauwelijks tegenstand en kijken zelfs tegen 'm op.

Op een gegeven moment heb je het dan wel gezien en de tijd dat de klad erin komt is, los van dit hele gedoe, nu zo'n beetje aangebroken.
  donderdag 22 september 2022 @ 20:29:17 #61
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206069050
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:21 schreef Beathoven het volgende:
Ik denk dat een groot achterliggend probleem is dat Magnus helemaal geen uitdagingen meer heeft en het daardoor wat gehad heeft met het spel.

Kasparov had in zijn tijd Anand en Karpov als geduchte concurrenten. Kwam allemaal wat gelijkwaardiger over.Degenen die achter Carlsen staan bieden hem nauwelijks tegenstand en kijken zelfs tegen 'm op.

Op een gegeven moment heb je het dan wel gezien en de tijd dat de klad erin komt is, los van dit hele gedoe, nu zo'n beetje aangebroken.
Ik las iets over dat jaarlijks z'n titel verdedigen wat steeds een half jaar voorbereiding nodig heeft nogal inhakt op z'n mogelijkheden om mee te doen aan lucratieve toernooien.

Kiezen tussen titel verdedigen of het opgeven en bijvoorbeeld jaarlijks 2 miljoen extra binnenharken via prijzengeld en sponsors, ik zou het wel weten.
pi_206069056
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2022 11:06 schreef Idisrom het volgende:
Ik vind g3 overigens een vrij normale openingszet.
Waarom altijd met d4 of e4 beginnen?
Omdat je dan het centrum al meteen pakt. Maar goed, dat doen vele andere zetten ook wel.

Overigens, als je op GM niveau zit en zeker als je Magnus Carlsen heet dan zijn openingen niet zo belangrijk meer als in de weg naar de GM titel toe. Spelers als hij hebben zoveel positiegeheugen en berekenen zo'n heel potje door. Zelfs met tempoverlies en in voor een 1800 Elo speler "verliezende positie" spelen ze nog houdini. Dat is waar ze de grootste lol aan beleven. Het is ook wat iets als Fischer's random chess leuker maakt voor de sterkere spelers.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 22-09-2022 20:42:07 ]
pi_206069277
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:29 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Ik las iets over dat jaarlijks z'n titel verdedigen wat steeds een half jaar voorbereiding nodig heeft nogal inhakt op z'n mogelijkheden om mee te doen aan lucratieve toernooien.

Kiezen tussen titel verdedigen of het opgeven en bijvoorbeeld jaarlijks 2 miljoen extra binnenharken via prijzengeld en sponsors, ik zou het wel weten.
Denk dat dat ook wel een hoofdrol speelt naast het gebrek aan uitdagingen. Daarnaast zal hij wel veel binnenharken met poker en zijn youtube kanaal.
  donderdag 22 september 2022 @ 21:04:25 #64
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206069934
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:41 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Denk dat dat ook wel een hoofdrol speelt naast het gebrek aan uitdagingen. Daarnaast zal hij wel veel binnenharken met poker en zijn youtube kanaal.
Ja, hij heeft echt een media imperium opgebouwd, Youtube, Instagram, Twitter, poker, toernooien, sponsors, z'n eigen PlayMagnus bedrijf dat voor 82.9 miljoen dollar verkocht wordt.

Elk jaar zes maanden daarvan spenderen aan de voorbereiding van je wereldtitel verdedigen wordt op een gegeven moment wel een probleem.
pi_206069962
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 21:04 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Ja, hij heeft echt een media imperium opgebouwd, Youtube, Instagram, Twitter, poker, toernooien, sponsors, z'n eigen PlayMagnus bedrijf dat voor 82.9 miljoen dollar verkocht wordt.

Elk jaar zes maanden daarvan spenderen aan de voorbereiding van je wereldtitel verdedigen wordt op een gegeven moment wel een probleem.
Een stukje commotie creeëren werkt dan voor de exposure ook wel lekker.
pi_206074981
w
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2022 22:21 schreef recursief het volgende:
Saillante bijkomstigheid: Carlsen en Niemann kunnen elkaar weer tegenkomen in de finale van de Julius Baer generation cup.

[ afbeelding ]
Niemann is uitgeschakeld, dus die finale komt er niet.
  vrijdag 23 september 2022 @ 18:46:40 #67
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206078903
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:53 schreef Zwoerd het volgende:
w
[..]
Niemann is uitgeschakeld, dus die finale komt er niet.
Toevallig :')

Het werd hem te heet onder de voeten ;) ;)
pi_206114092
Nou daar is de verklaring van Carlsen. Een hoop verdachtmakingen maar nog steeds geen enkel hard bewijs (voor otb cheating). Ik vind het erg matig.


twitter
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  maandag 26 september 2022 @ 23:01:13 #69
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206114300
Geen bewijs, maar hoe moet hij gaan bewijzen dan Niemann anaal iets ingebracht had tijdens hun partij?

Onmogelijk te bewijzen
pi_206114335
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 23:01 schreef RedFever007 het volgende:
Geen bewijs, maar hoe moet hij gaan bewijzen dan Niemann anaal iets ingebracht had tijdens hun partij?

Onmogelijk te bewijzen
Dat "anal beads" verhaal is gewoon een grap die door sommige mensen iets te serieus wordt genomen en een eigen leven is gaan leiden.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_206114385
Als hij niet met bewijs komt dan zou ik als ik Niemann was snel aangifte doen wegens smaad of laster.
  FOK!fotograaf maandag 26 september 2022 @ 23:12:43 #72
842 Zorro
Z
pi_206114390
Hoezo heeft ie toestemming van Niemann nodig om meer te zeggen?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_206114399
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 22:36 schreef recursief het volgende:
Nou daar is de verklaring van Carlsen. Een hoop verdachtmakingen maar nog steeds geen enkel hard bewijs (voor otb cheating). Ik vind het erg matig.


[ twitter ]
Vind het maar een zwak verhaal idd.
pi_206114404
quote:
6s.gif Op maandag 26 september 2022 23:12 schreef Zorro het volgende:
Hoezo heeft ie toestemming van Niemann nodig om meer te zeggen?
Zou smaad / laster kunnen zijn.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_206114866
Hij haalt iig een hoop speculatie weg. Hij beschuldigt Niemann direct van valsspelen.
Of er bewijs is voor cheaten tijdens de partij bij de Sinquefield cup betwijfel ik, maar ik denk zelf dat bewijs voor online cheaten (meer en recenter dan Niemann zelf heeft toegegeven) er wel is. En dat dit bekend is bij team Carlsen.
Niemann kan het nu zelf naar buiten brengen of hij moet Carlsen gaan aanklagen, waarna het ook naar buiten komt. Dan is het klaar voor Niemann, geen enkel groot toernooi gaat hem meer uitnodigen.
  dinsdag 27 september 2022 @ 00:53:28 #76
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_206114918
pi_206114971
Persoonlijk denk ik dat dit een opzetje is om schaken lekker veel publiciteit te geven :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206115117
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 01:06 schreef raptorix het volgende:
Persoonlijk denk ik dat dit een opzetje is om schaken lekker veel publiciteit te geven :)
Dat denk ik niet. Schaken is in coronatijd extreem populair geworden. De schaakapps, met Chess.com voorop, konden de toeloop nauwelijks aan toen mensen wereldwijd veel meer thuis waren. Daar kwam vervolgens nog een tweede golf overheen met het succes van "The Queens Gambit". Schaken is nog nooit zo populair geweest als nu, en heeft geen publiciteitsrel nodig.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_206115124
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 05:43 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat denk ik niet. Schaken is in coronatijd extreem populair geworden. De schaakapps, met Chess.com voorop, konden de toeloop nauwelijks aan toen mensen wereldwijd veel meer thuis waren. Daar kwam vervolgens nog een tweede golf overheen met het succes van "The Queens Gambit". Schaken is nog nooit zo populair geweest als nu, en heeft geen publiciteitsrel nodig.
Ik weet het niet, ik vind het maar een raar verhaal, juist van iemand als Carlsen had ik verwacht dat hij in ieder geval had uitgewerkt wat hij dan niet vind kloppen, vermoed hij gebruik van computers? Volgens mij is dat al min of meer uitgesloten, een lek? Mwoah dan moet hij het in zijn eigen team zoeken. En zelfs dan nog ik denk dat als Carlsen tijdens een partij vermoed dat er een lek is dat hij wel kan schakelen om zijn tactiek te wijzigen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206115158
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 00:40 schreef Zwoerd het volgende:
Hij haalt iig een hoop speculatie weg. Hij beschuldigt Niemann direct van valsspelen.
Of er bewijs is voor cheaten tijdens de partij bij de Sinquefield cup betwijfel ik, maar ik denk zelf dat bewijs voor online cheaten (meer en recenter dan Niemann zelf heeft toegegeven) er wel is. En dat dit bekend is bij team Carlsen.
Niemann kan het nu zelf naar buiten brengen of hij moet Carlsen gaan aanklagen, waarna het ook naar buiten komt. Dan is het klaar voor Niemann, geen enkel groot toernooi gaat hem meer uitnodigen.
Heb een analyse van de partij gezien.

Het is niet echt een bijzondere partij en er zijn geen verdachte zetten geconstateert. Integendeel.

Carlsen laat zelf hier en daar steken vallen, als in dat er een aantal zetten zijn waarin hij een betere keuze had. Onderandere tijdens de opening waarin hij gekgenoeg afweek van de gangbare respons en daardoor zelf de balans verstoorde.

Mogelijk was t idee al vroeg een doorbraak te forceren en Niemann uit zijn routine te trekken, maar het leverde geen voordeel op en verzwakte uiteindelijk Carlsen z'n positie.

Daarom lijkt het er meer op dat Carlsen niet bijzonder aan het doorrekenen was ipv dat Niemann zo sterk was. Beetje als in dat de boog niet altijd gespannen kan staan. Online heeft Carlsen ook weleens een tik gehad, dan liet ie het ook wat hangen.

Beetje jammer dit.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 27-09-2022 06:35:12 ]
pi_206115249
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 05:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik weet het niet, ik vind het maar een raar verhaal, juist van iemand als Carlsen had ik verwacht dat hij in ieder geval had uitgewerkt wat hij dan niet vind kloppen, vermoed hij gebruik van computers? Volgens mij is dat al min of meer uitgesloten, een lek? Mwoah dan moet hij het in zijn eigen team zoeken. En zelfs dan nog ik denk dat als Carlsen tijdens een partij vermoed dat er een lek is dat hij wel kan schakelen om zijn tactiek te wijzigen.
Ik vermoed dat het een ordinaire karakterbotsing is en Carlsen Niemann als persoon gewoon al langere tijd niet mag. Niemann reageerde misschien ook nog eens een tikkeltje te arrogant op de winst naar Carlsen z'n mening.

En daarmee heeft Niemann wellicht 100% verdient gewonnen in deze pot. Maar de tik die Magnus na de partij uitgedeeld heeft is eentje die hij "kan" maken. Het getroll werkt als powerplay om de lol die Niemann aan zijn winst heeft weg te nemen en de aandacht te verleggen van zijn verlies naar iets anders.

Puur omdat hij één keer als tiener bewezen heeft lopen valsspelen op chess.com staat Niemann voor de rest van zn leven zwak tegenover iemand die dit als argument wil blijven voeren. Zeker als de wereldkampioen dit uit de kast trekt is dit zeer pijnlijk.

Het is imho wel doodzonde voor de sport. Het creeert ook voor andere tegenstanders van Carlsen iets in dat je pas verdient gewonnen hebt als Carlsen je mag. Dit gedoe kan er voor zorgen dat andere tegenstanders veel krampachtiger gaan spelen om zo een schijn te verbergen die er sowieso al niet is.

Het is voor Carlsen z'n eigen reputatie ook niet best en het zou op dit punt eigenlijk helemaal niet een verkeerd idee zijn dat Carlsen ergens definitief een punt gaat zetten want dit gaat nog wel een staart krijgen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 27-09-2022 07:32:48 ]
pi_206115320
Die verklaring van Magnus zit trouwens wel heel sluw in elkaar. Hij vermoedt van alles maar komt nog steeds niet met hard bewijs. In plaats daarvan zegt hij dat hij meer zal vertellen als Niemann hem daar toestemming voor geeft. Maar wat betekent dat? Dat Niemann van tevoren moet beloven dat hij Magnus niet voor de rechter zal slepen?

Verder vind ik het allemaal niet sterk:
quote:
... throughout our game in the Sinquefield Cup I had the impression that he wasn’t tense or even fully concentrating on the game in critical positions, while outplaying me as black in a way I think only a handful of players can do.
Terwijl Carlsen in die partij voor zijn doen heel slecht gespeeld heeft (dat laat Stockfish ook objectief zien). Zelfs Nakamura, die toch de kant van Carlsen lijkt te hebben gekozen, denkt dat dit misschien wel de slechtste partij van Carlsen van de laatste jaren was.

[ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 27-09-2022 08:44:16 ]
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_206115428
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 07:51 schreef recursief het volgende:
Die verklaring van Magnus zit trouwens wel heel sluw in elkaar. Hij vermoedt van alles maar komt nog steeds niet met hard bewijs. In plaats daarvan zegt hij dat hij meer zal vertellen als Niemann hem daar toestemming voor geeft. Maar wat betekent dat? Dat Niemann van tevoren moet beloven dat hij Magnus niet voor rechter zal slepen?

Verder vind ik het allemaal niet sterk:
[..]
Terwijl Carlsen in die partij voor zijn doen heel slecht gespeeld heeft (dat laat Stockfish ook objectief zien). Zelfs Nakamura, die toch de kant van Carlsen lijkt te hebben gekozen, denkt dat dit misschien wel de slechtste partij van Carlsen van de laatste jaren was.
Dt kan natuurlijk ook komen doordat Carlsen zich niet kon focussen omdat dat cheaten door zijn hoofd maalde.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_206115467
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 07:51 schreef recursief het volgende:
Die verklaring van Magnus zit trouwens wel heel sluw in elkaar. Hij vermoedt van alles maar komt nog steeds niet met hard bewijs. In plaats daarvan zegt hij dat hij meer zal vertellen als Niemann hem daar toestemming voor geeft. Maar wat betekent dat? Dat Niemann van tevoren moet beloven dat hij Magnus niet voor rechter zal slepen?

Verder vind ik het allemaal niet sterk:
[..]
Terwijl Carlsen in die partij voor zijn doen heel slecht gespeeld heeft (dat laat Stockfish ook objectief zien). Zelfs Nakamura, die toch de kant van Carlsen lijkt te hebben gekozen, denkt dat dit misschien wel de slechtste partij van Carlsen van de laatste jaren was.
Klopt. Vond het ook niet een GM-niveau waardige partij, zeker niet voor de nummer 1. Maar ja, iedere topsporter heeft zn baggerpartijen. Dit zou ook geen punt zijn maar in dit stadium zou het vragen over Carlsen zn carriere voortbrengen. Dus voor Carlsen is het wel ongelukkig.

Niemann maakte goed gebruik van de slordigheden van Carlsen en je zag al vroeg een voordeel ontstaan waarbij Carlsen voornamelijk tegen barrieres liep die hij er zelf had neergelegd.

Ook met de beste wil was hier geen valsspelen in te zien. Bij valsspelen denk ik toch meer een zwak spel van een laag genoteerde ineens omgebogen zien worden met vele briljante zetten. Maar ook dat is praktisch lastig te bewijzen op GM niveau. Het kunnen ombuigen van een wedstrijd is ook sport.
pi_206115647
Ik kijk helemaal geen schaken hoor, maar als een ’sporter’ een tegenspeler van valsspelen beschuldigt dan moet je daarvoor bewijs op tafel leggen. Alleen jammeren met ik geloof het niet en vervolgens niks zeggen vind ik een enorm zwaktebod. Hup Niemann.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_206115793
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 08:52 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Ik kijk helemaal geen schaken hoor, maar als een ’sporter’ een tegenspeler van valsspelen beschuldigt dan moet je daarvoor bewijs op tafel leggen. Alleen jammeren met ik geloof het niet en vervolgens niks zeggen vind ik een enorm zwaktebod. Hup Niemann.
Niemann zou in z'n hele carriere gewoon veel sterker hebben gestaan als hij nooit op Chess.com bewezen had lopen valsspelen. Dan was Carlsen compleet afgeserveerd met zo'n bewering.

Maar zoiets kan altijd tegen je worden gebruikt. Niet dat ik dat hier gepast vindt , maar het is toch een troef die iemand in z'n zak kan stoppen.

2 carrieres + de sport in z'n geheel hier beschadigd.. dat is het resultaat
  dinsdag 27 september 2022 @ 09:24:31 #87
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206115866
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 22:36 schreef recursief het volgende:
Nou daar is de verklaring van Carlsen. Een hoop verdachtmakingen maar nog steeds geen enkel hard bewijs (voor otb cheating). Ik vind het erg matig.

[ twitter ]
Nietszeggend, ik zou het karaktermoord en smaad/laster noemen maar dit is volgens mij allemaal heel normaal voor de twitter-mensen

quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 05:43 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat denk ik niet. Schaken is in coronatijd extreem populair geworden. De schaakapps, met Chess.com voorop, konden de toeloop nauwelijks aan toen mensen wereldwijd veel meer thuis waren. Daar kwam vervolgens nog een tweede golf overheen met het succes van "The Queens Gambit". Schaken is nog nooit zo populair geweest als nu, en heeft geen publiciteitsrel nodig.
Met Pogchamps gingen ineens een boel grote streamers schaken, dat zal vooral geholpen hebben. Het werd de meta op Twitch en dan gaat de jeugd het ook doen want die kijken tegenwoordig niks anders meer. Je zag op die manier ook dat de prijs van pokemonkaarten ( :') ) explodeerde toen streamers pakjes gingen openen voor de camera. Toen kreeg je ineens ook berichten dat ze massaal gejat werden overal.

[ Bericht 21% gewijzigd door Twiitch op 27-09-2022 09:33:53 ]
  dinsdag 27 september 2022 @ 10:36:01 #88
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206116398
NuJij comment:

https://www.nu.nl/sport-o(...)egen-valsspelers.htm

Een keer per ongeluk de perfecte computer zet is zeker mogelijk, maar in 9 partijen iedere zet dat doen is statistisch gezien zo onwaarschijnlijk, dat je dat gerust als onmogelijk mag betitelen.

Het gaat hier overigens niet om één partij tegen Carlsen, maar om meerdere partijen van hem.
Deze beruchte partij krijgt alleen alle aandacht.

Een klein voorbeeld: Niemann deed een zet met zijn paard welke zo absurd was omdat hij zijn paard helemaal
buitenspel plaatste. Zijn paard kon geen kant meer op. Dus in eerste instantie geeft je dit een nadeel. 16 zetten later blijkt het paard briljant te staan om de koning vd tegenstander vast te zetten.

Daar kom je niet door puur geluk. Dat moet je echt doorgerekend hebben, met alle mogelijke varianten. Dat kan geen mens.

Dat zijn de soort zetten die hem verdacht maken.
pi_206117026
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 10:36 schreef slashdotter3 het volgende:
NuJij comment:

https://www.nu.nl/sport-o(...)egen-valsspelers.htm

Een keer per ongeluk de perfecte computer zet is zeker mogelijk, maar in 9 partijen iedere zet dat doen is statistisch gezien zo onwaarschijnlijk, dat je dat gerust als onmogelijk mag betitelen.

Het gaat hier overigens niet om één partij tegen Carlsen, maar om meerdere partijen van hem.
Deze beruchte partij krijgt alleen alle aandacht.

Een klein voorbeeld: Niemann deed een zet met zijn paard welke zo absurd was omdat hij zijn paard helemaal
buitenspel plaatste. Zijn paard kon geen kant meer op. Dus in eerste instantie geeft je dit een nadeel. 16 zetten later blijkt het paard briljant te staan om de koning vd tegenstander vast te zetten.

Daar kom je niet door puur geluk. Dat moet je echt doorgerekend hebben, met alle mogelijke varianten. Dat kan geen mens.

Dat zijn de soort zetten die hem verdacht maken.
Dan zou het neem ik aan gaan om zet 18. waarop hij paard naar A5 op de rand van het bord zette. Hij bespeelt daarmee niet het midden maar als je het op korte termijn bekijkt creeerde hij daar mee dat z'n loper op C4 gedekt werd. Bovendien stond het paard in die positie niet onder bedreiging van stukken van Carlsen. Dus het was ook op hele korte termijn niet eens zo'n slechte zet. Dat het spel zich eerst naar andere delen trok was een feit, maar het hoeft geen "briljante" move te zijn, het kan ook uit de flow van het spel zijn ontstaan.

Edit: ik zie ook dat magnus z'n loper voor een groot deel op het pad stond van waar het paard naartoe zou kunnen bewegen, dus dan was hij 'm mogelijk kwijt geweest en een paard is voor het eindspel van sommigen wel gewenst.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 27-09-2022 14:58:33 ]
pi_206117425
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 07:26 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik vermoed dat het een ordinaire karakterbotsing is en Carlsen Niemann als persoon gewoon al langere tijd niet mag. Niemann reageerde misschien ook nog eens een tikkeltje te arrogant op de winst naar Carlsen z'n mening.

En daarmee heeft Niemann wellicht 100% verdient gewonnen in deze pot. Maar de tik die Magnus na de partij uitgedeeld heeft is eentje die hij "kan" maken. Het getroll werkt als powerplay om de lol die Niemann aan zijn winst heeft weg te nemen en de aandacht te verleggen van zijn verlies naar iets anders.

Puur omdat hij één keer als tiener bewezen heeft lopen valsspelen op chess.com staat Niemann voor de rest van zn leven zwak tegenover iemand die dit als argument wil blijven voeren. Zeker als de wereldkampioen dit uit de kast trekt is dit zeer pijnlijk.

Het is imho wel doodzonde voor de sport. Het creeert ook voor andere tegenstanders van Carlsen iets in dat je pas verdient gewonnen hebt als Carlsen je mag. Dit gedoe kan er voor zorgen dat andere tegenstanders veel krampachtiger gaan spelen om zo een schijn te verbergen die er sowieso al niet is.

Het is voor Carlsen z'n eigen reputatie ook niet best en het zou op dit punt eigenlijk helemaal niet een verkeerd idee zijn dat Carlsen ergens definitief een punt gaat zetten want dit gaat nog wel een staart krijgen.
ik vind het een beetje dubbel. Je wil niet zomaar iemand beschuldigen en daarmee zijn carrière kapot maken. Überhaupt bewijs leveren van fraude in het schaken is erg lastig, maar de reacties van andere topschakers zeggen wat mij betreft eigenlijk wel genoeg om te valideren een verdachtmaking naar buien te brengen. Ik geloof niet zo zeer dat het komt omdat Carlsen Niemann persoonlijk niet zou mogen (als kan dat altijd mee spelen), maar dat het veel meer gaat over dat cheaters in het algemeen gewoon niet welkom zijn in de schaakwereld. Ook zeggen al de schaaktoppers dat het hun spel ook enorm beïnvloed als je tegen iemand moet spelen die vals heeft gespeeld.
De optelsom van dubieuze situaties bij Niemann en de reacties van een aantal GM's maken dat ik Niemann ook niet geloof; iig niet online. OTB zou dan nog wel echt een stap verder gaan. Ik be benieuwd waar het aallemaal toe gaat leiden.
  dinsdag 27 september 2022 @ 12:28:41 #91
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206117438
Tsja.. schaken. Het is net geen rummicub.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_206117884
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:27 schreef vivelafete het volgende:

[..]
ik vind het een beetje dubbel. Je wil niet zomaar iemand beschuldigen en daarmee zijn carrière kapot maken. Überhaupt bewijs leveren van fraude in het schaken is erg lastig, maar de reacties van andere topschakers zeggen wat mij betreft eigenlijk wel genoeg om te valideren een verdachtmaking naar buien te brengen. Ik geloof niet zo zeer dat het komt omdat Carlsen Niemann persoonlijk niet zou mogen (als kan dat altijd mee spelen), maar dat het veel meer gaat over dat cheaters in het algemeen gewoon niet welkom zijn in de schaakwereld. Ook zeggen al de schaaktoppers dat het hun spel ook enorm beïnvloed als je tegen iemand moet spelen die vals heeft gespeeld.
De optelsom van dubieuze situaties bij Niemann en de reacties van een aantal GM's maken dat ik Niemann ook niet geloof; iig niet online. OTB zou dan nog wel echt een stap verder gaan. Ik be benieuwd waar het aallemaal toe gaat leiden.
In deze context is het statement van Carlsen dan wel wat bruggen verder.
  dinsdag 27 september 2022 @ 14:07:31 #93
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206118297
Niemann is zo'n krent dat hij geen $5 toegang wilt betalen voor een charity event
Dat zegt wel iets over z'n karakter _O-

https://www.reddit.com/r/(...)s_chess_club_had_to/

twitter




[ Bericht 4% gewijzigd door slashdotter3 op 27-09-2022 14:19:05 ]
pi_206118379
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 september 2022 14:07 schreef slashdotter3 het volgende:
Niemann is zo'n krent dat hij geen $5 toegang wilt betalen voor een charity event, dat geld zou dus naar charity gaan _O-

https://www.reddit.com/r/(...)s_chess_club_had_to/

[ twitter ]

Bevestigd wel weer z'n arrogantie die Carlsen mogelijk hekelde en daarom die troef op tafel gooide.

Leuk dat Magnus nu in elk geval een aartsvijand heeft gecreeerd.
  dinsdag 27 september 2022 @ 19:14:13 #95
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206121317
Z'n Europese accent is nep en dat doet ie om slimmer en exotischer over te komen _O-
Af en toe vergeet hij het te faken en dan hoor je z'n Amerikaanse accent weer


[ Bericht 6% gewijzigd door slashdotter3 op 27-09-2022 20:29:17 ]
pi_206121513
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 11:48 schreef Beathoven het volgende:
Dan zou het neem ik aan gaan om zet 18. waarop hij paard naar A5 op de rand van het bord zette.
In feite was het al niks meer toen wit Dd1xd4 deed. Carlsen kan zich heel veel veroorloven aan wat niet optimale zetten. Maar niet altijd dus. Op zich een heel slecht gespeelde partij door wit. Waar zwart zijn kansen prima waarnam. Daar hoef je geen 2900+ elo voor te hebben.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206122988
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 19:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
In feite was het al niks meer toen wit Dd1xd4 deed. Carlsen kan zich heel veel veroorloven aan wat niet optimale zetten. Maar niet altijd dus. Op zich een heel slecht gespeelde partij door wit. Waar zwart zijn kansen prima waarnam. Daar hoef je geen 2900+ elo voor te hebben.
Carlsen is ondanks zn leeftijd al bijna aan pensioen toe. Hij kent geen uitdagingen meer en heeft het volgens mij allemaal al ruimschoots gezien. Ook online laat hij soms echt slechte partijen zien waarbij hij het paard in de opening naar voren brengt en vervolgens weer terughaalt. Dat werk. Ik snap dat je met dat niveauverschil wel wat tempoverlies kunt hebben. Dat je misschien jezelf een handicap wil geven om het wat leuk te houden.

Het geeft tegelijkertijd ook het beeld van iemand die er totaal geen zin meer in lijkt te hebben, maar zich er toch maar toe probeert te zetten.
pi_206123043
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 19:14 schreef slashdotter3 het volgende:
Z'n Europese accent is nep en dat doet ie om slimmer en exotischer over te komen _O-
Af en toe vergeet hij het te faken en dan hoor je z'n Amerikaanse accent weer
Leuk, zo'n filmpje, maar op die manier kun je overal wel wat verdachts in zien.

Behalve wat cherry-picking statistiek heb ik nog geen harde bewijzen gezien.
  dinsdag 27 september 2022 @ 21:57:01 #99
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  dinsdag 27 september 2022 @ 23:13:01 #100
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206124418
Niemann is passe ^O^

Kan mij niet voorstellen dat hij nog uitgenodigd gaat worden voor OTB live toernooien waar ook Carlsen participeert
pi_206124447
Is schaken een sport?

@GGMM @Coco @onlogisch
pi_206124504
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 september 2022 23:15 schreef KingRoland het volgende:
Is schaken een sport?

@:ggmm @:coco @:onlogisch
Naar mijn mening meer een strategisch denkspel wat al vele eeuwen meegaat en toch wel erg populair is.

Het mooie aan schaken is dat je notaties van een 19e eeuwse wedstrijd kunt pakken en zo semi-live een partij van Morphy of Napoleon kunt bijwonen. Weinig sporten of spelen waarbij zoiets goed kan.

Een van Napoleon z'n partijen.
https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1250609
  dinsdag 27 september 2022 @ 23:27:48 #103
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
  dinsdag 27 september 2022 @ 23:51:29 #104
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  dinsdag 27 september 2022 @ 23:53:17 #105
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206125031
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 23:27 schreef RedFever007 het volgende:
[poll=4475]

Even een kleine peiling :P
> deze staan verkeerd om, je had deze moeten gebruiken: <
  woensdag 28 september 2022 @ 08:02:12 #107
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206125521
quote:
3s.gif Op woensdag 28 september 2022 00:41 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
> deze staan verkeerd om, je had deze moeten gebruiken: <
Ja klopt :R :|W

Kan het alleen niet meer aanpassen :'(
  Moderator woensdag 28 september 2022 @ 11:09:41 #108
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_206126912
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 september 2022 23:15 schreef KingRoland het volgende:
Is schaken een sport?

@:ggmm @:coco @:onlogisch
Schaken _O_

@KnutdeIJsbeer
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  woensdag 28 september 2022 @ 11:11:16 #109
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206130894
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:11 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
@:hyaenidae
Dank voor de mention mijn vriend _O_
We hebben vast nog een gemeenschappelijke vriend die een mention verdient!
pindazakje
  woensdag 28 september 2022 @ 16:29:49 #111
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206130908
Zit Carlsen ook niet gewoon een beetje in een motivatiedip? Eerst zijn WK-titel niet willen verdedigen en nu weer opgeven in een van de meest prestigieuze toernooien van de kalender.
pi_206131363
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 23:27 schreef RedFever007 het volgende:
[poll=4475]

Even een kleine peiling :P
Best veel mensen hier schaken ben Grootmeester. _O_
  woensdag 28 september 2022 @ 18:38:10 #113
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206132157
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 23:27 schreef RedFever007 het volgende:
[poll=4475]

Even een kleine peiling :P
Ah, gelukkig ben ik niet het enige kneusje met een ranking tussen 1000 en 1500.
We have always been at war with Eastasia.
pi_206132212
quote:
Niet 90% van de tijd blunderen :')
  woensdag 28 september 2022 @ 18:53:18 #115
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
  woensdag 28 september 2022 @ 19:10:18 #116
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206132618
We have always been at war with Eastasia.
pi_206132902
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:42 schreef Sjemmert het volgende:

[..]
Niet 90% van de tijd blunderen :')
Dat is alleen zo als de tegenstander het ook ziet. :) Als je als goedwillende amateur je eigen clubpartijtje volgt/analyseert met Stockfish dan is alles een aaneenschakeling van blunders. Het spelniveau is gewoon te verschillend.

Het blijkt dat schaken een rekenspel is. En daar zijn mensen zeer slecht in.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 28 september 2022 @ 19:42:01 #118
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206133064
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 19:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is alleen zo als de tegenstander het ook ziet. :) Als je als goedwillende amateur je eigen clubpartijtje volgt/analyseert met Stockfish dan is alles een aaneenschakeling van blunders. Het spelniveau is gewoon te verschillend.

Het blijkt dat schaken een rekenspel is. En daar zijn mensen zeer slecht in.
Op tactisch niveau. Op strategisch niveau is het een spel van patroonherkenning (of van menselijke databases). Alhoewel, op tactisch niveau is het natuurlijk ook vaak een kwestie van patronen herkennen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_206133504
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 19:42 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Op tactisch niveau. Op strategisch niveau is het een spel van patroonherkenning (of van menselijke databases). Alhoewel, op tactisch niveau is het natuurlijk ook vaak een kwestie van patronen herkennen.
Nee dat is niet zo. Het is puur rekenen. Dat blijkt eruit dat programma's (engines) met als evaluatie enkel materiaal, en PST (piece square table) al een elorating hebben van 3300+. Die weten dus alleen de regels, de relatieve waarde van de stukken en een zeer grove benadering van waar een stuk overwegend en gemiddeld het beste kan staan (PST). Met alleen die "kennis" zijn ze al veel sterker dan de beste mens.

Dat komt uiteraard door de rekenkracht, niet door patronen want die kennen dat soort minimalistische programma's niet. Het is dus een rekenspel.

De kracht zit hem dus in een 20 tot 30 ply (halve zetten) rekendiepte binnen enkele seconden en een zeer basale kennis van het spel. Dat betekent dat als jij een slinkse combinatie in het hoofd hebt ze die zelf al veel dieper hebben gezien en w.s. afgekeurd hebben. Die vermeende strategie blijkt ook gewoon tactiek. :)

[ Bericht 15% gewijzigd door Bart2002 op 28-09-2022 20:13:07 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 28 september 2022 @ 20:12:53 #120
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206133624
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 20:05 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nee dat is niet zo. Het is puur rekenen. Dat blijkt eruit dat programma's (engines) met als evaluatie enkel materiaal, en PST (piece square table) al een elorating hebben van 3300+. Die weten dus alleen de regels, de relatieve waarde van de stukken en een zeer grove benadering van waar een stuk overwegend en gemiddeld het beste kan staan (PST). Met alleen die "kennis" zijn ze al veel sterker dan de beste mens.

Dat komt uiteraard door de rekenkracht, niet door patronen want die kennen dat soort minimalistische programma's niet. Het is dus een rekenspel.
Klopt, machines rekenen, maar de beste menselijke schakers schaken op patroonherkenning. Wij kunnen inderdaad niet zover doorrekenen, vandaar dat sommige structuren die voorkomen wanneer je twee engines tegen elkaar laat schaken nogal vreemd aandoen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_206133649
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 20:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klopt, machines rekenen, maar de beste menselijke schakers schaken op patroonherkenning.
Ja dat klopt. Maar dat laatste blijkt toch minder goed om sterk schaak te spelen. Althans als je het berekent in hoeveel je wint. Mensen zijn gewoon niet goed in diepe accurate berekeningen. De computer wel. En dat is toch de doorslaggevende factor op schaakgebied.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206134232
Je kan er iig op rekenen dat ik het patroon niet herken en blunder _O-
pi_206134370
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 20:58 schreef Sjemmert het volgende:
Je kan er iig op rekenen dat ik het patroon niet herken en blunder _O-
Zolang je een beetje een vergelijkbare tegenstander hebt is het een prachtig spel wat beiden w.s. veel plezier oplevert. Snelschaken helemaal. Dan verlies je maar je kunt dat meteen weer goed proberen te maken in een volgende partij. Tot diep in de nacht. :) Op ons niveau gaat het om iets anders dan het spel perfect spelen.

Bij snelschaken kun je vaak onopgemerkt de vrijpion 3 velden naar voren zetten in plaats van de toegestane 2 vanaf de 2e rij. Dat is vaak het verschil tussen winst en verlies bij een race van vrijpionnen. Een computer staat dat helaas niet toe. Maar de tegenstander met een bakkie op ziet dat niet. Dat is de charme van een mensenspel. :)

Is dat cheaten? Ja dat is het. Maar je zult er niet voor aangeklaagd worden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 28 september 2022 @ 21:56:31 #125
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 28 september 2022 @ 21:58:31 #126
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206134921
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 20:58 schreef Sjemmert het volgende:
Je kan er iig op rekenen dat ik het patroon niet herken en blunder _O-
Same here :')

Net nog even een +8 door één move naar -4 laten gaan, paar zetten daarna tegenstander checkt met Qh5, mijn Q stond op d5, in plaats van te slaan, move ik mn koning 8)7

Naderhand in de analyse ging de eval bar van -4 naar +7 (na die blunder van de tegenstander) naar -7 na mijn blunder door die Dame niet te slaan :W

Uiteraard ook partij verloren door nog een blunder met nog 15 seconden op de klok checkmate :'(
pi_206134935
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zolang je een beetje een vergelijkbare tegenstander hebt is het een prachtig spel wat beiden w.s. veel plezier oplevert. Snelschaken helemaal. Dan verlies je maar je kunt dat meteen weer goed proberen te maken in een volgende partij. Tot diep in de nacht. :) Op ons niveau gaat het om iets anders dan het spel perfect spelen.

Bij snelschaken kun je vaak onopgemerkt de vrijpion 3 velden naar voren zetten in plaats van de toegestane 2 vanaf de 2e rij. Dat is vaak het verschil tussen winst en verlies bij een race van vrijpionnen. Een computer staat dat helaas niet toe. Maar de tegenstander met een bakkie op ziet dat niet. Dat is de charme van een mensenspel. :)

Is dat cheaten? Ja dat is het. Maar je zult er niet voor aangeklaagd worden.
Van de week nog 3 potjes verloren in anderhalf uur, was wel gezellig met die karmeliet ernaast. :7
pi_206134984
Net een potje 700 elo chess gedaan. 12 zetten zonder blunder _O_ +3.4 Toen blunderde ik in de volgende 2 zetten mn toren en paard.
pi_206135033
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:59 schreef Document1 het volgende:

[..]
Van de week nog 3 potjes verloren in anderhalf uur, was wel gezellig met die karmeliet ernaast. :7
Ja dat dus. Goed biertje erbij en maar genieten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206135132
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Bij snelschaken kun je vaak onopgemerkt de vrijpion 3 velden naar voren zetten in plaats van de toegestane 2 vanaf de 2e rij. Dat is vaak het verschil tussen winst en verlies bij een race van vrijpionnen. Een computer staat dat helaas niet toe. Maar de tegenstander met een bakkie op ziet dat niet. Dat is de charme van een mensenspel. :)

Is dat cheaten? Ja dat is het. Maar je zult er niet voor aangeklaagd worden.
Hans Böhm schijnt ook regelmatig z'n vrijpionnen telkens anderhalf ipv 1 veld naar voren te hebben geschoven in snelschaakpotjes. Zo ben je toch net wat sneller aan de overkant.
pi_206135448
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zolang je een beetje een vergelijkbare tegenstander hebt is het een prachtig spel wat beiden w.s. veel plezier oplevert. Snelschaken helemaal. Dan verlies je maar je kunt dat meteen weer goed proberen te maken in een volgende partij. Tot diep in de nacht. :) Op ons niveau gaat het om iets anders dan het spel perfect spelen.

Bij snelschaken kun je vaak onopgemerkt de vrijpion 3 velden naar voren zetten in plaats van de toegestane 2 vanaf de 2e rij. Dat is vaak het verschil tussen winst en verlies bij een race van vrijpionnen. Een computer staat dat helaas niet toe. Maar de tegenstander met een bakkie op ziet dat niet. Dat is de charme van een mensenspel. :)

Is dat cheaten? Ja dat is het. Maar je zult er niet voor aangeklaagd worden.
Dat is toch geen charme van een mensenspel, maar gewoon treurigheid man! Net zoals chess hustlers, wat een droeftoeters!
pi_206138094
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 07:51 schreef recursief het volgende:
Die verklaring van Magnus zit trouwens wel heel sluw in elkaar. Hij vermoedt van alles maar komt nog steeds niet met hard bewijs. In plaats daarvan zegt hij dat hij meer zal vertellen als Niemann hem daar toestemming voor geeft. Maar wat betekent dat? Dat Niemann van tevoren moet beloven dat hij Magnus niet voor de rechter zal slepen?

Er zijn e-mails opgedoken tussen Chess.com en Maxim Dlugy, een van de coaches van Hans Niemann. Hieruit wordt duidelijk dat Dlugy geschorst is van Chess.com omdat hij de fair play regels zou hebben overtreden in Titled Tuesday torenooien op Chess.com. Zijn verweer was dat hij speelde met een groep leerlingen met lage ratings (tussen 1500 en 1900) die hem af en toe zetten doorschreeuwden. Hij claimt nu dat 1 van zijn leerlingen daarbij een app gebruikte, terwijl Dlugy dat zelf niet wist. Wie deze leerling was wordt niet vermeld. Er wordt wel gehint op communicatie russen Dlugy en Chess.com die geheim zal blijven onder een geheimhoudingsclausule.

Dit zet de verklaring van Carlsen dat hij toestemming van Niemann moet hebben om meer te kunnen onthullen in een ander licht: zou het kunnen dat er ook mails van Niemann zijn onder een NDA en die Magnus heeft kunnen inzien omdat zijn bedrijf Play Magnus nu gefuseerd is met Chess.com?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  zondag 2 oktober 2022 @ 02:32:34 #133
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206172979
NuJij comment:

https://www.nu.nl/sport-o(...)ij-de-schaakrel.html
Je kunt googlen op "Magnus Hans Miami beach" (zonder de anhalingstekens) en het is echt heel instructief hoor.

Anish Giri bracht die partijtjes aan het licht weekje geleden. Net voor de FTX crypto Cup te Miami spelden de beide kemphanen gemoedlijk aan het strand te Miami 2 partijtjes zogenaamd uit de losse pols.

Beide keren Magnus met zwart en eerste partijtje ws t/o het Londen van Hans en in beide partijen won Magnus kinderlijk eenvoudig in pakweg 15 zetjes, door bewust tegenstander uit de openingsboek te halen met flinke aggressie en gewoon doorpakken dan.

Dit is een beproefde methode om iemand echt aan de tand te gaan voelen en werkelijk sterkte te gaan peilen, want dan sta je vol alleen voor en is het echt mano-a-mano.

Paar weken later rollen compleet omgedraaide en Hans veegt Magnus (met grote vertoon van gemak) in Sinquefield Cup. Frappant was interview Hans na afloop waarin hij niet zinnig kon verklaren hoe dat hem was gelukt (moet je toch kunnen ?!). Maat is nu vol voor Magnus
  zondag 2 oktober 2022 @ 08:47:18 #134
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206174976


[ Bericht 41% gewijzigd door thabit op 02-10-2022 11:37:59 ]
pi_206175022
Poll van /r/chess:



Meningen zijn vrij verdeeld zo te zien.
pi_206207368
https://www.wsj.com/artic(...)-carlsen-11664911524

quote:
The report, reviewed by The Wall Street Journal, alleges that Niemann likely received illegal assistance in more than 100 online games, as recently as 2020. Those matches included contests in which prize money was on the line. The site uses a variety of cheating-detection tools, including analytics that compare moves to those recommended by chess engines, which are capable of beating even the greatest human players every time.

The report states that Niemann privately confessed to the allegations, and that he was subsequently banned from the site for a period of time.
Hansie :W
pi_206207427
Beetje een kontverhaal wel
Vakman pur sang
pi_206207537
quote:
Dat hij online valsspeelde is niks nieuws. Het is dan alleen meer dan wat hij publiekelijk toegaf, wat in essentie ook was dat hij weer gebanned werd van chess.com.

Dat betekent niet dat hij valsspeelde in de Sinquefield Cup of uberhaupt offline. Magnus had gewoon dat toernooi moeten uitspelen in plaats van met insinuaties komen op basis van zijn gevoelens. Of, Magnus had vooraf bezwaar moeten maken om te spelen tegen een online valsspeler, want dat wisten ze allemaal wel.

Denken dat hij vals speelde op basis van vaag gevoel en omdat hij eerder online vals heeft gespeeld, waar hij dat twee weken eerder ook wist en het geen bezwaar vond, maar wel nadat hij verloor in een klassieke partij? Give me a break.

En dan nu chess.com die na de fusie met playmagnus allemaal shit lekt terwijl hun policy was dat niet te doen... niet goed. Betekent ook dat spelers in de toekomst gewoon niet meer gaan toegeven.
pi_206207611
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:25 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Dat hij online valsspeelde is niks nieuws. Het is dan alleen meer dan wat hij publiekelijk toegaf, wat in essentie ook was dat hij weer gebanned werd van chess.com.

Dat betekent niet dat hij valsspeelde in de Sinquefield Cup of uberhaupt offline. Magnus had gewoon dat toernooi moeten uitspelen in plaats van met insinuaties komen op basis van zijn gevoelens. Of, Magnus had vooraf bezwaar moeten maken om te spelen tegen een online valsspeler, want dat wisten ze allemaal wel.

Denken dat hij vals speelde op basis van vaag gevoel en omdat hij eerder online vals heeft gespeeld, waar hij dat twee weken eerder ook wist en het geen bezwaar vond, maar wel nadat hij verloor in een klassieke partij? Give me a break.

En dan nu chess.com die na de fusie met playmagnus allemaal shit lekt terwijl hun policy was dat niet te doen... niet goed. Betekent ook dat spelers in de toekomst gewoon niet meer gaan toegeven.
Of Magnus het anders had moeten aanpakken of niet doet er nu niet veel meer toe. Geen serieus toernooi gaat Niemann meer uitnodigen.. en terecht ook.
pi_206207630
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:32 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Of Magnus het anders had moeten aanpakken of niet doet er nu niet veel meer toe. Geen serieus toernooi gaat Niemann meer uitnodigen.. en terecht ook.
Sorry, maar nee. Dan moet chess.com alle spelers openbaren en dan alle spelers niet meer uitnodigen.

De standaard kan niet zijn dat Carlsen butthurt is en als die speler in het verleden door chess.com online bevonden is te hebben valsgespeeld dat hij dan verbannen is voor zijn leven en de rest vrolijk doorgaat.
pi_206207669
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:34 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Sorry, maar nee. Dan moet chess.com alle spelers openbaren en dan alle spelers niet meer uitnodigen.

De standaard kan niet zijn dat Carlsen butthurt is en als die speler in het verleden door chess.com online bevonden is te hebben valsgespeeld dan voor zijn leven te zijn verbannen.
We zullen zien. Ik denk dat Niemann's carriere klaar is.
pi_206207674
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:39 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
We zullen zien. Ik denk dat Niemann's carriere klaar is.
En je lijkt er tevreden mee te zijn. Ik hou niet van deze willekeur. FIDE kan dat ook niet sanctioneren.
pi_206207703
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:40 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
En je lijkt er tevreden mee te zijn. Ik hou niet van deze willekeur.
Het onderzoek stelt dat 4 van de huidige top100 spelers ook online vals hebben gespeeld. Die mogen van mij ook bekend worden. Maar serieus, in meer dan 100 partijen vals spelen, dan mag je van mij gewoon oprotten.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:48:55 #145
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206207749
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:44 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Het onderzoek stelt dat 4 van de huidige top100 spelers ook online vals hebben gespeeld. Die mogen van mij ook bekend worden. Maar serieus, in meer dan 100 partijen vals spelen, dan mag je van mij gewoon oprotten.
Online op chess.com waaronder partijen toen hij 13 was tot 2020. En ja, over de ernst van zijn online valsspelen toen hij minderjarig was loog hij. Sorry, maar ik vind je echt onredelijk hier.

Wat ik vind is dat Magnus zijn verontschuldigingen moet aanbieden aan Niemann, omdat die niet vals speelde bij de Sinquefield Cup. Die shit vliegt niet. En ook aan Rex Sinquefield die goed geld betaalt om dat toernooi te organiseren.
pi_206207786
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:52 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Online op chess.com waaronder partijen toen hij 13 was tot 2020. En ja, over de ernst van zijn valsspelen toen hij minderjarig was loog hij. Sorry, maar ik vind je echt onredelijk hier.

Wat ik vind is dat Magnus zijn verontschuldigingen moet aanbieden aan Niemann, omdat die niet vals speelde bij de Sinquefield Cup. Die shit vliegt niet. En ook aan Rex Sinquefield die goed geld betaalt om dat toernooi te organiseren.
Haha, Magnus is degene die zn excuses moet aanbieden? :D Verreweg de meeste van de partijen waarin hij vals speelde waren in 2020, toen was het geen jochie van 13 meer. En hij was gewoon meerdejarig toen hij hier keihard over loog. Als er iemand is die zijn verontschuldigingen moet aanbieden is het Niemann.
pi_206207808
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:57 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Haha, Magnus is degene die zn excuses moet aanbieden? :D Verreweg de meeste van de partijen waarin hij vals speelde waren in 2020, toen was het geen jochie van 13 meer. En hij was gewoon meerdejarig toen hij hier keihard over loog. Als er iemand is die zijn verontschuldigingen moet aanbieden is het Niemann.
Hij was 16 en 17 in 2020. Niemann moet imho ook zijn verontschuldigingen aanbieden. Niet aan Carlsen, maar aan de mensen - ons - tegen wie hij loog (toen hij volwassen was) en aan zijn tegenstanders toen hij vals speelde (toen hij minderjarig was). Carlsen wel aan Niemann vanwege zijn ongefundeerde beschuldigingen en aan Rex Sinquefield en aan de schaakfans voor het zomaar staken van het toernooi.
pi_206207842
Zonder te zien welke algo's ze gebruiken is dit alsnog bullshit?

Er is een reden dat ze niet zegen dat hij 100% zeker heeft vals gespeeld in die potjes
pi_206207898
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 00:07 schreef koffiekoekjes het volgende:
Zonder te zien welke algo's ze gebruiken is dit alsnog bullshit?

Er is een reden dat ze niet zegen dat hij 100% zeker heeft vals gespeeld in die potjes
Vermoedelijk gewoon juridisch indekken. Alle schakers van betekenis vertrouwen wel blind op hun oordeel op het moment. Of dat ook terecht is, is wel een goede en lastige vraag. Ze willen begrijpelijk ook niet al hun methodes openbaren.
pi_206208029
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 00:18 schreef SnertMetChoco het volgende:
Ze willen begrijpelijk ook niet al hun methodes openbaren.
Dit deden ze eerst wel maar toen werden hun methodes aan alle kanten gekraakt. Ik gok dat dit de échte reden is.
pi_206208233
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:52 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Online op chess.com waaronder partijen toen hij 13 was tot 2020. En ja, over de ernst van zijn online valsspelen toen hij minderjarig was loog hij. Sorry, maar ik vind je echt onredelijk hier.

Wat ik vind is dat Magnus zijn verontschuldigingen moet aanbieden aan Niemann, omdat die niet vals speelde bij de Sinquefield Cup. Die shit vliegt niet. En ook aan Rex Sinquefield die goed geld betaalt om dat toernooi te organiseren.
Minderjarig of niet, als je in ruim 100 partijen vals speelt dan ben je de sport niet waardig. Zeker niet als je geen amateur bent maar uitkomt voor een professioneel team of op profniveau.

We kijken het bij andere jonge (denk)sporters en olypiers toch ook niet door de vingers? Daar keuren we 100 keer doping niet goed, of het seinen van kaarten en zetten, in het ergste nachtmerrie geval kun je zelfs al gediskwalificeerd worden als je maar 1 keer verkeerd wisselt terwijl je een hele baan voor ligt en niet meer in te halen bent. En ook online, denk aan jonge e-sporters. Doe je daar iets tegen de regels, of het nu valsspelen is of imago schaden van de sport door ongewenste uitingen te doen, je contract wordt direct ontbinden en je ligt eruit.

Profsport is profsport door regels, normen en waarden en handhaving hiervan. Als je deze regels stelselmatig overtreedt dan hoor je niet in de sport.

Kortom, ik vind dat de schaakwereld niet anders kan dan hem te bannen uit de sport als ze serieus gezien willen worden als profsport.
Ja, Niemann wordt dan mogelijk hard gestraft t.o.v. eerdere/andere valsspelers en het moment is misschien niet juist en de wijze waarop zijn carrière nu wellicht tot een einde komt gaat ook niet helemaal netjes.
Echter zijn start van zijn 'carrière' is door zijn eigen toedoen ook niet netjes verlopen en dat het wellicht zo eindigt heb je als notoire valsspeler dan maar te slikken.
  Trouwste user 2022 woensdag 5 oktober 2022 @ 08:46:39 #153
7889 tong80
Spleenheup
pi_206208937
De omstreden schaakgrootmeester Hans Niemann uit de Verenigde Staten zou in meer dan honderd onlinepartijen hebben valsgespeeld. Dat meldt de krant Wall Street Journal op basis van een onderzoek van de schaakwebsite chess.com, dat de schaker vorig jaar de toegang tot het onlineplatform voor een bepaalde periode heeft ontzegd.

Niemann baarde recentelijk opzien door te winnen van wereldkampioen Magnus Carlsen. Kort daarop staakte de Noorse grootmeester op een online-toernooi zijn partij tegen Niemann al na één zet en zette zijn beeldscherm op zwart. Enkele dagen daarna beschuldigde Carlsen Niemann openlijk van valsspelen.

De 19-jarige Amerikaan zou veel vaker online hebben valsgespeeld dan de twee keer die hij zelf heeft toegegeven toen hij 12 en 16 jaar oud was. Volgens Wall Street Journal heeft de schaker waarschijnlijk illegale hulp gekregen in meer dan honderd online-schaakpartijen, waarvan de meest recente in 2020 was. Daartussen zaten ook partijen waarin het om prijzengeld ging en in 25 gevallen zou het gaan om een live-gestreamde partij op internet.

Het 72 pagina’s dikke rapport van Chess.com meldt ook dat Niemann de beschuldigingen zou hebben toegegeven in een telefoongesprek met de woordvoerder van de website en dat hij voor een bepaalde periode was verbannen van het platform. Volgens het onderzoek zijn er ook onregelmatigheden aangetroffen tijdens de weg van de schaker naar de top. De schaker heeft niet gereageerd op de berichtgeving van de Amerikaanse krant.

De schaakwebsite wijst er echter ook op dat het niet betrokken is geweest bij het opsporen van valspelen bij klassieke schaakpartijen met een bord en dat het geen definitieve uitspraken heeft of hij in directe partijen heeft valsgespeeld. Chess.com zegt wel dat enkele van Niemanns partijen op basis van de data extra onderzoek verdienen. De internationale schaakbond FIDE laat een onderzoekscommissie de rel tussen Carlsen en Niemann en de beschuldigingen onderzoeken.

https://www.telegraaf.nl/(...)-hebben-valsgespeeld

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 5 oktober 2022 @ 17:25:04 #154
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 5 oktober 2022 @ 17:29:33 #155
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 5 oktober 2022 @ 17:34:28 #156
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206214482
https://www.reddit.com/r/(...)the_chesscom_report/
Main Takeaways from the Chess.com Report

In case you didn't have time to read the whole 72 page document, here are most important points to note:

Hans cheated on chess.com in over 100 games, from 2015 to Aug 2020. Some of these were prize money tournaments like Titled Tuesday. Some of these were against notable grandmasters like Ian Nepomniachtchi and Daniel Naroditsky. He has also been cheating on stream. This directly contradicts the claims made by Hans in his statement in the Sinquefield cup.

Hans has privately confessed to chess.com about this in Aug 2020, after which he was allowed to play on a new account. He has played thousands of games in this new account and it is unlikely that he has cheated in any of them due to either learning from his mistake or the fear of being watched under a microscope. He was also allowed to play in prize money tournaments.

Chess.com uses a metric known as a 'strength score' to determine strength of play (ranges from 0 - 150). This metric is determined by using best moves, player rating and centipawn loss. The cheating instances were confirmed by both chess.com's fair play team and Ken Regan (the FIDE approved statistician).

Other factors in determining cheating are time usage during play and browser behaviour (eg. whether the player has toggled to another tab when playing a game etc.)

Confessed GM cheaters caught by chess.com have a strength score that ranges from 69 to 103, with an mean of 83. Hans had a strength score of 85.5.

The report details Hans' meteoric rise in OTB chess. His strength score increase from ages 11 to 19 have been the highest recorded (20) among top GMs. For instance, Carlsen increased only 15 points during that time.

Hans also has the least amount of time between achieving 2500 elo and 2700 elo. With only a bit above a year and a half seperating the two achievements. This is an anomaly with players like Carlsen achieving this in just over 2 years and Praggnanandhaa around 5!

Hans is known to have plateaus in his progressions which is uncommon in young prodigies who rise in elo rapidly.

Hans is the only player in the top 50 who is under 25 and has achieved the GM title after the ages of 16. The normal range is from 12 - 16. This seems to be a newer trend as earlier super GMs like Spassky became GM at 18. However, it is also important to note that the pandemic may have slowed his progress to becoming a GM.

Hans has an OTB aggregate strength score which is expected of GMs at his level.

Hans has a OTB strength score distribution per game that follows a fairly even, unimodal normal distribution curve. This shows us that it is unlikely that Hans chose to cheat in some games and not to in others. This would result in a bimodal curve which has two peaks indicative of mean playing ability with and without cheating. Hans' curve is also one of the more normal ones in the other distributions shown in the appendix.

Chess.com condemns statistical evidence of cheating using engine correlation as it is not up to their standards. Instead proposes an alternative by showing the percentage of games which have a strength score of above 100. Hans has around 18% of his games played to be above 100+ strength score, this is seemingly normal when compared to his peers (Carlsen with around 30%, Keymer around 19% etc).

Hans has had the biggest difference in play when comparing rounds 1-3 and 4-9 in the Sinquefield Cup (strength score of 97.17 to 86.31). This may be because of further tension and stress after accusations from the chess community. There is no evidence that this is due to not cheating in rounds 4-9. Other players have also had weird changes when comparing this. MVL has reduced 7.1 strength in this metric which is close to Han's 10.86 loss. While Alireza gained 12.71 strength score in this metric.

Magnus reveals in a private conversation that this a game unlike any that he has ever had as Han's victory seemed "effortless" to him. They also show examples of reactions of players after beating Magnus to compare it with Han's reaction. Found this kinda funny lmao.

Hans' OTB strength score by age looks suspicious and unlike other players shown in the appendix. Han's curve follows a clear linear path while other players have a more logarithmic curve with a plateau towards the end.

Chess.com does not say that there is definitive evidence that Hans cheated in any OTB games as their strength score metric is created to only measure performance in 1-60 minute online games. However, they highlight six events that they find suspicious, they have sent information regarding that to FIDE for further action.

Emails from Rensch to Hans shows that he condemns Han's statement in the Sinquefield cup. He states that Hans' removal from the Chess.com Global Championship after the Carlsen incident was bad timing and was due to reconsidering Hans' rampant cheating when there is prize money of over $1million on the line.

Rensch offers a chance for Hans to redeem himself and consider bringing him back to chess.com events by acknowledging and confessing publicly to all the accusations made by chess.com. This email regarding this offer was sent on the same day as when chess.com put out a statement which dismissed Hans' claims in his interview.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 17:38:43 #157
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_206214506
Getsie zeg wat naar. Maar begrijp het ook wel hoor. Je moet pakken wat je pakken kan en als niemand het doorheeft dan pak je dus de buit. Alleen nu hebben mensen het door dus leg dat maar uit.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 17:41:20 #158
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206217461
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:38 schreef Draak31 het volgende:
Getsie zeg wat naar. Maar begrijp het ook wel hoor. Je moet pakken wat je pakken kan en als niemand het doorheeft dan pak je dus de buit. Alleen nu hebben mensen het door dus leg dat maar uit.
"You ain't cheating if you don't get caught"

-All Bundy
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_206218185
Dat "chess.com" is een wat dubieuze partij en hun "onderzoek" boterzacht. Waardeloos.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 21:33:15 #162
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
  woensdag 5 oktober 2022 @ 21:33:37 #163
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206218271
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:29 schreef Bart2002 het volgende:
Dat "chess.com" is een wat dubieuze partij en hun "onderzoek" boterzacht. Waardeloos.
Alright Hans Moke :')
  woensdag 5 oktober 2022 @ 22:07:26 #164
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206218878
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:29 schreef Bart2002 het volgende:
Dat "chess.com" is een wat dubieuze partij en hun "onderzoek" boterzacht. Waardeloos.
Dat Chess.com is toch van Magnus? Wel dubieus dan…
pi_206219384
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 22:07 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Dat Chess.com is toch van Magnus? Wel dubieus dan…
Ze zijn op het moment verwikkeld in een fusie van zo'n $82 miljoen. Maar goed, niemand betwist echt de findings van wanneer en hoe vaak Niemann valsspeelde online. Wel over hoe ze zich hierin opstellen, waar ik zelf ook zo mijn vraagtekens bij heb. Een vage ban, onder andere omdat Carlsen en andere GM's een mening hadden dat hij verdacht was, e-mails vrij geven terwijl dit tegen hun eigen beleid en beloftes is, een stuk publiceren via de grootste krant van de VS, opnieuw specifiek kijken naar Niemann, doordat Magnus butthurt was over een eerlijke verliespartij ... ik heb de indruk dat ze mee doen aan een heksenjacht en zich niet opstellen als neutrale partij.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 23:00:55 #166
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_206219543
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:29 schreef Bart2002 het volgende:
Dat "chess.com" is een wat dubieuze partij en hun "onderzoek" boterzacht. Waardeloos.
Haha hoe zit je buttplug?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_206219574
Gewoon nog steeds Niemann verdedigen :')

Doet me denken aan de fanboys die Armstrong tot het einde bleven verdedigen.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 23:10:06 #168
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_206219626
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:33 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Forget Magnus,
Forget Niemann
Remember Jennifer Yu :9 :9~ :9 :9~ :9 :9~
Zou raken.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 23:14:03 #169
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206219671
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:29 schreef Bart2002 het volgende:
Dat "chess.com" is een wat dubieuze partij en hun "onderzoek" boterzacht. Waardeloos.
Ik vertrouw Niemann voor geen meter maar chess.com flagging is inderdaad ook verre van waterdicht.
We have always been at war with Eastasia.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 23:15:35 #170
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206219682
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:33 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Forget Magnus,
Forget Niemann
Remember Jennifer Yu :9 :9~ :9 :9~ :9 :9~
Sopiko GuramishviliGodin. Giri schaakt ze ook buiten het bord om.
We have always been at war with Eastasia.
pi_206219688
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 23:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik vertrouw Niemann voor geen meter maar chess.com flagging is inderdaad ook verre van waterdicht.
Volgens henzelf waren ze in 2020 niet in staat om Niemann te flaggen in een aantal partijen in toernooien die om $500 gingen wat ze met de data van toen nu wel kunnen. Ik heb wel vertrouwen in hun bevinding, maar betwijfel dat ze dat niet toen ook al wisten eerlijk gezegd.

[ Bericht 1% gewijzigd door SnertMetChoco op 05-10-2022 23:27:57 ]
  donderdag 6 oktober 2022 @ 02:17:17 #172
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206220815
quote:
Ik vond die partij juist helemaal niet verdacht, nu ben ik geen groot schaker, maar heb de analyse gezien, en het leek mij allemaal vrij legit.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206220816
Inderdaad. Magnus was nogal aan het freewheelen. Dat loopt niet altijd goed af.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206221229
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 23:04 schreef Zwoerd het volgende:
Gewoon nog steeds Niemann verdedigen :')

Doet me denken aan de fanboys die Armstrong tot het einde bleven verdedigen.
Bij Armstrong is wel degelijk iets gevonden mbt de momenten waarop hij beschuldigd werd . Bij Niemann is niets gevonden. Zowel niet in de analyse van het spel, als in hypothetische apparaatjes.
pi_206221235
quote:
Weet niet of ze er ook passieve devices mee kunnen detecteren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206221314
Zonder hard bewijs iemand cancelen… Het wordt tijd om Carlsen maar even een tijdje aan de kant te zetten, als je ziet wat voor een commotie hij allemaal maakt.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_206222227
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 08:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Bij Armstrong is wel degelijk iets gevonden mbt de momenten waarop hij beschuldigd werd . Bij Niemann is niets gevonden. Zowel niet in de analyse van het spel, als in hypothetische apparaatjes.
Niemann heeft het online cheaten toegegeven. Dan bedoel ik niet alleen in het interview dat hij gaf, maar hij heeft privé aan chess.com voor al het valsspelen bekend.
Bij de vergelijking met Armstrong denk ik ook aan hoe enorm personen als Tyler Hamilton en Floyd Landis werden aangepakt. Die zouden ook alleen maar butthurt zijn, omdat zij wel zijn gepakt en nu Armstrong DIE NOOIT POSITIEF IS GETEST :'( in hun val wilden meenemen.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 10:50:40 #180
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206222857
https://www.reddit.com/r/(...)ess_security_at_the/
If I were him it would make me glad that a ridiculous story (“he has a buttplug”) was the focus instead of the far easier, and more obvious, explanation: that he has a small implant the size of a grain of rice that can quite simply be activated by something as easy as high-pitched chirps in the right frequency. Doesn’t require detectable amounts of metal, doesn’t require any RFID or other detectable radio frequency, doesn’t emit anything that can be detected (listen only) - and with a cohort in the audience with a speaker as small as 0.5” they could easily generate the signals.

People are looking for something far more complex (or large) or technically elaborate than necessary. For a player who is in the top 1% of players globally already, to have enough of a cheat to make it one or two standard deviations higher in performance doesn’t require that much hand-holding, they just need a square transmitted - 2 characters in morse code - and that’s enough to find the line of play to win.
pi_206222917
Ben helemaal verdwaald in het verhaal. WIE IS NOU WIE?!!
pi_206223102
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 09:57 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Niemann heeft het online cheaten toegegeven.
'Online'.. 'in het verleden'.

Niet voor die betreffende offline partij face to face. Dat was gewoon Magnus die als een natte krant speelde.

De als nummer 1 geplaatste Grootmeesters over alle decennia hebben hun briljante partijen en ronduit slechte partijen gespeeld. De eerste categorie willen we graag inlijsten, de tweede categorie partijen zijn naar de kelders van de archieven verbannen.

Magnus had hier een duidelijke offday zoals hij er recent weleens vaker eentje heeft gehad (compleet murw van het spel lijkt het mogelijk door een gebrek aan uitdaging) Het kan best zijn dat het in zijn hoofd maalde dat Hans dat ooit online eens heeft gedaan en bepaalde verwachtingen had oid, maar er is 0 bewijs dat hij het tijdens de betreffende partij heeft gedaan. Hier 100% voordeel van de twijfel.

Dit alles doet mij een beetje denken aan Kasparov die na de verloren partij tegen Deep Blue ook de media opzocht en allerlei checks wilde doen of er naast deep blue niet een team van schakers meedacht omdat hij het niet kon verkroppen dat hij had verloren, en daar nog steeds niet overheen is. Beetje een God-complex

Het verschil is wel dat Kasparov destijds volledig gemotiveerd en scherp speelde en Magnus hier absoluut slecht gespeeld heeft met een (voor zijn doen) laag agreement-percentage.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 06-10-2022 11:28:59 ]
  FOK!fotograaf donderdag 6 oktober 2022 @ 12:13:10 #183
842 Zorro
Z
pi_206223829
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 10:57 schreef Werkperd het volgende:
Ben helemaal verdwaald in het verhaal. WIE IS NOU WIE?!!
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_206223909
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 10:57 schreef Werkperd het volgende:
Ben helemaal verdwaald in het verhaal. WIE IS NOU WIE?!!
Magnus is butthurt
Niemann is buttplug
pi_206224630
twitter


Het is wel een figuur ook.
pi_206225377
quote:
10s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:45 schreef SnertMetChoco het volgende:
[ twitter ]

Het is wel een figuur ook.
Beetje flauw ook ' the elephant in the room, you're in a lot of pressure'

Kortom : hup, een stempel, we hebben je in het vizier. en nu maar even leuk meedoen in ons programmaatje. Ik snap dat hij dit wegwuift.

Ik vraag me af hoe lang hij z'n carriere nog doorzet, de media zijn 'm al in een clownspositie aan 't brengen. Magnus heeft in dat opzicht al wel wat bereikt.
pi_206228358
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 15:19 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Beetje flauw ook ' the elephant in the room, you're in a lot of pressure'

Kortom : hup, een stempel, we hebben je in het vizier. en nu maar even leuk meedoen in ons programmaatje. Ik snap dat hij dit wegwuift.

Ik vraag me af hoe lang hij z'n carriere nog doorzet, de media zijn 'm al in een clownspositie aan 't brengen. Magnus heeft in dat opzicht al wel wat bereikt.
Ik vind het wel een normale vraag. Misschien hadden ze er goed aan gedaan eerst de partij te proberen bespreken, maar dan had hij vermoedelijk hetzelfde gezegd.
pi_206234619
veel terugkerende kritiek zou zijn dat GM's hun eigen stijl aanpassen op wat ze verwachten, of niet het eigen spel willen / durven te spelen wetende dat Niemann in het verre verleden heeft valsgespeeld online. Dat dit ook iets zou zijn wat bij Magnus heeft gespeeld.

Ik kan daarin komen maar vind het tegelijk geneuzel van de bovenste plank.

De partij van hem tegen GM Yoo waarvan het fragment hierboven was is ook door GM Hikaru belicht en beide spelers speelden niet sterk waarbij Yoo opvallend genoeg niet zo aanvallend leek te spelen als gewoonlijk.

Dit laatste kan dan ook weer vergelijkbaar zijn met b.v. tennis waarbij je baseline spelers hebt die goed zijn in het remmen van aanvallend spel. Het kan hier zijn dat Yoo gewoon vooraf zn strategie aangepast heeft omdat Niemann in het algemeen (zonder cheaten) goed is in het stoppen van bepaalde aanvalspatronen.

wederom geen zinnig punt te maken hier.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 07-10-2022 13:05:07 ]
pi_206235222
Waar zijn de tijden dat men een kat over het Schaakbord haalde om de tegenstander dwars te zitten ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 10 oktober 2022 @ 15:26:22 #192
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_206392264
Hans Niemann has filed a complaint against Magnus Carlsen, Chess.com, and Hikaru Nakamura in the chess cheating scandal, alleging slander, libel, and civil conspiracy.

twitter


https://storage.courtlist(...).moed.198608.1.0.pdf

Niemann seeks damages in an amount to be determined at trial, but no less than One Hundred Million Dollars ($100,000,000).

sow
pi_206398899
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:06 schreef koffiekoekjes het volgende:
Hans Niemann has filed a complaint against Magnus Carlsen, Chess.com, and Hikaru Nakamura in the chess cheating scandal, alleging slander, libel, and civil conspiracy.

[ twitter ]

https://storage.courtlist(...).moed.198608.1.0.pdf

Niemann seeks damages in an amount to be determined at trial, but no less than One Hundred Million Dollars ($100,000,000).

sow
Dit is beter dan Depp vs Heard
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:48:37 #195
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206399544
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:06 schreef koffiekoekjes het volgende:
Hans Niemann has filed a complaint against Magnus Carlsen, Chess.com, and Hikaru Nakamura in the chess cheating scandal, alleging slander, libel, and civil conspiracy.

[ twitter ]

https://storage.courtlist(...).moed.198608.1.0.pdf

Niemann seeks damages in an amount to be determined at trial, but no less than One Hundred Million Dollars ($100,000,000).

sow
pi_206400259
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:06 schreef koffiekoekjes het volgende:
Hans Niemann has filed a complaint against Magnus Carlsen, Chess.com, and Hikaru Nakamura in the chess cheating scandal, alleging slander, libel, and civil conspiracy.

[ twitter ]

https://storage.courtlist(...).moed.198608.1.0.pdf

Niemann seeks damages in an amount to be determined at trial, but no less than One Hundred Million Dollars ($100,000,000).

sow
quote:
Chess.com executive Danny Rensch (“Rensch”) issued defamatory press releases, and leaked defamatory “reports” to prominent press outlets, falsely accusing Niemann of lying in his post-match Sinquefield Cup interview regarding his use of a “chess engine” in a handful of recreational online games when he was a child, to bolster Carlsen’s unsubstantiated defamatory accusations that Niemann cheated against him at the Sinquefield Cup.
Niemann zegt dus opnieuw dat hij niet vaker online vals heeft gespeeld dan de 2 keer die hij toe heeft gegeven.
pi_206400283
Denk dat iig Carlsen wel moet gaan betalen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')