Hi,
met een energieverbruik waar geen mens blij van wordt ben ik al een tijdje bezig met allerlei activiteiten om de warmte binnen te houden. Bodemisolatie en spouwmuurisolatie laten doen, verder zelf veel tochtstrip, een raampje dicht geplakt wat niet dicht kon.
Eén ding heb ik pas vrij laat ontdekt en dat is dat we in onze woonkamer twee haarden hebben op de splitsing tussen voorkant en achterkant waarlangs nogal wat warmte verdwijnt. Zeker als het waait. Beide haarden hebben hun eigen rookkanaal. Degene waar ik wel eens wind langs voelde heb ik al wat maatregelen getroffen, maar ik vroeg me af of dat nog beter kan, aangezien het wat gepruts is.
![20220919-213027.jpg]()
![20220919-213048.jpg]()
De haarden zijn beide precies hetzelfde, ik heb van eentje 2 foto's gemaakt. Op de ene foto kijk je de haard in en zie je de achterwand, op de andere foto kijk je naar boven richting de pijp. De haard heeft geen rooster of asla, het is gewoon steen. Boven het rookkanaal en aan de achterzijde twee sleuven die naar ik verwacht voor luchtaanvoer zijn.
Die sleuven staan op de eerste foto, zijn verticaal. Ik heb daar twee stukken transparante tape op geplakt, voor zover dat blijft hechten. In het rookkanaal zit een klep, daarvan zie je de hendel. Die klep sluit zeker niet honderd procent, dus heb ik daar een stuk krant in opgefrommeld. Beide in mijn ogen nogal provisorisch, maar het helpt wel.
Hoewel we de haarden nooit gebruiken vanwege kleide kids, wil ik ze niet permanent dicht maken. Het platte vlak is nu in gebruik om de radio van de kids op te zetten, theepot etc, dat is heel handig in deze hoek. Ik had eens gedacht om de voorzijde met bijvoorbeeld een stuk glas af te sluiten, maar dan ben ik ook dit handige plekje kwijt om dingen weg te zetten. Ze staan ook nogal in het zicht, dus wil er ook geen lelijke oplossing van maken.
Hebben jullie een haard die je vanwege de combinatie van kou en hoge gasprijzen dicht hebt gemaakt? Hoe doen jullie dat? Enige tips?