abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206035288
Hi,

met een energieverbruik waar geen mens blij van wordt ben ik al een tijdje bezig met allerlei activiteiten om de warmte binnen te houden. Bodemisolatie en spouwmuurisolatie laten doen, verder zelf veel tochtstrip, een raampje dicht geplakt wat niet dicht kon.
Eén ding heb ik pas vrij laat ontdekt en dat is dat we in onze woonkamer twee haarden hebben op de splitsing tussen voorkant en achterkant waarlangs nogal wat warmte verdwijnt. Zeker als het waait. Beide haarden hebben hun eigen rookkanaal. Degene waar ik wel eens wind langs voelde heb ik al wat maatregelen getroffen, maar ik vroeg me af of dat nog beter kan, aangezien het wat gepruts is.

De haarden zijn beide precies hetzelfde, ik heb van eentje 2 foto's gemaakt. Op de ene foto kijk je de haard in en zie je de achterwand, op de andere foto kijk je naar boven richting de pijp. De haard heeft geen rooster of asla, het is gewoon steen. Boven het rookkanaal en aan de achterzijde twee sleuven die naar ik verwacht voor luchtaanvoer zijn.
Die sleuven staan op de eerste foto, zijn verticaal. Ik heb daar twee stukken transparante tape op geplakt, voor zover dat blijft hechten. In het rookkanaal zit een klep, daarvan zie je de hendel. Die klep sluit zeker niet honderd procent, dus heb ik daar een stuk krant in opgefrommeld. Beide in mijn ogen nogal provisorisch, maar het helpt wel.

Hoewel we de haarden nooit gebruiken vanwege kleide kids, wil ik ze niet permanent dicht maken. Het platte vlak is nu in gebruik om de radio van de kids op te zetten, theepot etc, dat is heel handig in deze hoek. Ik had eens gedacht om de voorzijde met bijvoorbeeld een stuk glas af te sluiten, maar dan ben ik ook dit handige plekje kwijt om dingen weg te zetten. Ze staan ook nogal in het zicht, dus wil er ook geen lelijke oplossing van maken.

Hebben jullie een haard die je vanwege de combinatie van kou en hoge gasprijzen dicht hebt gemaakt? Hoe doen jullie dat? Enige tips?
Da gao nie nou!
  maandag 19 september 2022 @ 22:25:40 #2
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206035667
als je ze niet meer gebruikt.... gewoon purschuim erin?
Tot nooit .......
pi_206036194
Ombouwen naar dichte allesbrander. En dan daadwerkelijk gaan gebruiken. Verdient zichzelf terug.
pi_206036255
Ik zou er een haardscherm langs zetten en lekker gaan gebruiken!
Wakadoodle!
pi_206036580
Ik heb het hier opgelost door er vanaf onderen eerst minerale wol in te proppen. Daarna een rondje van piepschuimplaat te snijden die precies in mijn rookkanaal past en daarmee klemvast de pijp afgesloten om alles op zijn plaats te houden.

Met wat gepor en geprik krijg je het er weer uit mocht het ooit nodig zijn, maar het voorlopig goed dicht.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206037251
Ik heb hier een rookkanaal dat niet gebruikt wordt dichtgemaakt door er een plastic zak in te proppen met een stukje omgevouwen voor de ingang van het kanaal. Die zat heb ik vervolgens helemaal volgespoten met purschuim. Wel met een pistool, dan kun je mooi doseren... Dat schuim vult mooi en neemt de vorm aan van het kanaal. Mocht het er ooit uit moeten dan trek ik aan de hengsels van de zak.

Dat van die minerale wol hierboven lijkt me trouwens ook een prima oplossing. Misschien kun je dat ook in een plastic zak doen, zodat je het er makkelijk uit krijgt? Het is ook maar net wat je hebt liggen natuurlijk...
pi_206037381
En als je het aan de bovenkant ook dicht kan maken heb je ook niet een zeer koude ventilerende buis door huislopen. Maar daarbij kunnen is meestal wel een dingetje natuurlijk.
pi_206037392
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:58 schreef qajariaq het volgende:
En als je het aan de bovenkant ook dicht kan maken heb je ook niet een zeer koude ventilerende buis door huislopen. Maar daarbij kunnen is meestal wel een dingetje natuurlijk.
Als 1 kant dicht is ventileert niks meer
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206037432
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 08:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als 1 kant dicht is ventileert niks meer
Joh, je hebt een ruim open gat aan de bovenkant. Alle lucht in het kanaal wat iets opgewarmd wordt gaat er aan de bovenkant uit en wordt vervangen door koude lucht. Dat noemen ze ventileren. Het is geen trek zoals een schoorsteen hoort te doen maar wel ventilatie.
pi_206037447
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 09:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Joh, je hebt een ruim open gat aan de bovenkant. Alle lucht in het kanaal wat iets opgewarmd wordt gaat er aan de bovenkant uit en wordt vervangen door koude lucht. Dat noemen ze ventileren. Het is geen trek zoals een schoorsteen hoort te doen maar wel ventilatie.
Nee hoor dat is in strijd met de natuurwetten.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206040678
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 09:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee hoor dat is in strijd met de natuurwetten.
Dat als je een open gat hebt dat er dan warmte weg lekt? Of is het een natuurwet dat jij altijd gelijk hebt?
  dinsdag 20 september 2022 @ 15:26:07 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206040714
Mocht je de haard deze winter toch willen gebruiken omdat gasprijzen of stroomstoring of wat dan ook: zorg dat de schoorsteen geveegd is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206041302
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 15:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat als je een open gat hebt dat er dan warmte weg lekt? Of is het een natuurwet dat jij altijd gelijk hebt?
Beiden.
Ventilatie vereist 2 openingen met drukverschil
pi_206042732
Thnx all! Komende jaar of jaren verwacht ik hem niet te gaan gebruiken, dus een kachel of brander inbouwen gaan we ff niet doen.
Minerale wol, een plastic zak en pur, dat klinkt me wel goed in de oren. Moet ik nog wel uitvogelen hoe dat dan met die klep moet want die zit best wel laag waardoor er weinig pijp beschikbaar is om vol te purren. En tegen het schuine stuk aan zal niet werken, want zwaartekracht. Maar wellicht kan juist de hendel zelf hetgeen zijn waardoor het blok pur omhoog blijft!
Afgelopen jaren hebben we beide kanalen wel laten vegen. Mochten we hem weer gaan gebruiken dan laten we de veger zeker langskomen.
Bovenop het dak de pijp dichtmaken is ook een optie, maar vanwege hoogtevrees probeer ik toch liever een oplossing aan de onderkant 😅
Da gao nie nou!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')