abonnement Unibet Coolblue
pi_206034409
Duitsland

Experts waarschuwen voor mega black-out in de winter

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html

Bepaalde industrieën zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter

(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik

Stroomopslag tegen stroomtekorten-geen capaciteit
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.

https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F

Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficiënt werken vervangen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101

Een tweet uit Nederland:

twitter


Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar

https://i.ibb.co/Kw3mQyh/Screenshot-20220804-144521.png

Heden:


Spanje

Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezieën omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privésector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen

Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023

https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886

https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise

Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafés en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.

https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter

twitter


Oostenrijk

Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.

Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.

https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown

Zwitserland

Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland


Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.

https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid

België

De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook díe prijs - van dát hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)

https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726

twitter


UK
In het VK verwacht 70% van de pubs dat ze deze winter failliet gaan door de energiekosten.

https://www.theguardian.c(...)er-energy-costs-soar

Fish and chips-winkels worden met "uitsterven" bedreigd door stijgende kosten.
https://www.bbc.com/news/uk-england-somerset-62650572


Britse voedings- en drankensector slaat alarm over CO₂-tekort terwijl fabriek productie stopzet.
De fabriek in Teesside is goed voor een derde van de Britse gasvoorraden die worden gebruikt in tal van industrieën en in ziekenhuizen.
https://www.theguardian.c(...)uction-energy-prices

Nederland

Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar 9 cent


Drie Nederlandse energiemaatschappijen verlagen vanaf begin september de terugleververgoeding die klanten met zonnepanelen ontvangen. Eneco, Oxxio en Woonenergie vergoeden dan nog maar 9 cent per kWh (was 0,56 bij Eneco).


.....
pi_206034454
Voor wie het net in het vorige topic zei dat het nog altijd heel aantrekkelijke terugverdientijd was; ik krijg sinds zondag nog maar 5,5 cent per kWh terwijl ik er 73 betaal per kWh.

Dat noem ik niet heel aantrekkelijk als het over terugverdientijd gaat. Ik druk mij voorzichtig uit.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_206034505
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:53 schreef Klepper272 het volgende:
Mijn eigen aanbod 1 januari 2022 variabel tarief zonder korting.
En waarom zijn de tarieven uit jouw contract van één energieleverancier representatief voor de gemiddelde prijs die in januari goldt?
pi_206034521
quote:
3s.gif Op maandag 19 september 2022 20:56 schreef vosss het volgende:
Voor wie het net in het vorige topic zei dat het nog altijd heel aantrekkelijke terugverdientijd was; ik krijg sinds zondag nog maar 5,5 cent per kWh terwijl ik er 73 betaal per kWh.

Dat noem ik niet heel aantrekkelijk als het over terugverdientijd gaat. Ik druk mij voorzichtig uit.
Als je kan terugleveren voor 5,5 cent betaal je die 73 cent ook niet toch?
pi_206034562
quote:
3s.gif Op maandag 19 september 2022 20:56 schreef vosss het volgende:
Voor wie het net in het vorige topic zei dat het nog altijd heel aantrekkelijke terugverdientijd was; ik krijg sinds zondag nog maar 5,5 cent per kWh terwijl ik er 73 betaal per kWh.

Dat noem ik niet heel aantrekkelijk als het over terugverdientijd gaat. Ik druk mij voorzichtig uit.
Ik zit op een contract met day ahead prijzen. Morgen krijg ik tussen de ¤0,31 en ¤0,47 per kWh vergoed (exclusief salderen van energiebelasting). Exact gelijk aan de kosten voor levering van elektriciteit.

En ja, er zijn ook dagen geweest dat ik een paar uur lang niets kreeg voor de stroom die mijn panelen op dat moment produceerde.
pi_206034575
quote:
3s.gif Op maandag 19 september 2022 20:56 schreef vosss het volgende:
Voor wie het net in het vorige topic zei dat het nog altijd heel aantrekkelijke terugverdientijd was; ik krijg sinds zondag nog maar 5,5 cent per kWh terwijl ik er 73 betaal per kWh.

Dat noem ik niet heel aantrekkelijk als het over terugverdientijd gaat. Ik druk mij voorzichtig uit.
Voor je overschot na salderen krijg je nog 5,5 cent.
Dat is een ander verhaal, tenzij je een energieleverancier die niet per jaar (of contractduur indien korter dan een jaar) saldeert maar per maand.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206034580
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 21:00 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Als je kan terugleveren voor 5,5 cent betaal je die 73 cent ook niet toch?
Precies. De saldering is duizenden euro's aan subsidie per jaar. Dat wordt snel vergeten als men zit te zeiken over de TLV.
pi_206034586
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:59 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En waarom zijn de tarieven uit jouw contract van één energieleverancier representatief voor de gemiddelde prijs die in januari goldt?
Misschien zal het een paar centen schelen maar geen 50 cent op een kuub
pi_206034591
Die de Croo is ook een lekkere El Positivo onnie :')
Vakman pur sang
pi_206034649
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 21:05 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Misschien zal het een paar centen schelen maar geen 50 cent op een kuub
Ah, jij hebt betrouwbaardere bronnen dan het CBS?
pi_206034684
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 21:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ah, jij hebt betrouwbaardere bronnen dan het CBS?
yep
pi_206036913
En nu komt er een plafond, maar linksom of rechtsom wordt het allemaal gewoon betaald door de burgers, via omweggetjes.
pi_206037036
quote:
3s.gif Op maandag 19 september 2022 20:56 schreef vosss het volgende:
Voor wie het net in het vorige topic zei dat het nog altijd heel aantrekkelijke terugverdientijd was; ik krijg sinds zondag nog maar 5,5 cent per kWh terwijl ik er 73 betaal per kWh.

Dat noem ik niet heel aantrekkelijk als het over terugverdientijd gaat. Ik druk mij voorzichtig uit.
Jij hebt toch maar een paar zonnepanelen? Dan is het teruglevertarief voor jou niet van belang want je wekt nooit meer stroom op dan dat je gebruikt. Door saldering wordt jouw opgewekte stroom 1 op 1 weggestreept tegen gebruikte stroom. Pas bij een overschot is het teruglevertarief van belang.
pi_206037066
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 07:40 schreef Za het volgende:
En nu komt er een plafond, maar linksom of rechtsom wordt het allemaal gewoon betaald door de burgers, via omweggetjes.
Aangezien de overheid geld ophaalt via belastingen voor het weer uitgegeven kan worden, is dat een open deur.
pi_206037510
quote:
3s.gif Op maandag 19 september 2022 20:56 schreef vosss het volgende:
Voor wie het net in het vorige topic zei dat het nog altijd heel aantrekkelijke terugverdientijd was; ik krijg sinds zondag nog maar 5,5 cent per kWh terwijl ik er 73 betaal per kWh.

Dat noem ik niet heel aantrekkelijk als het over terugverdientijd gaat. Ik druk mij voorzichtig uit.
Ja vervelend dat jouw leverancier per dag, week of maand gaat salderen. Overstappen gaat niet meer maar dat gaat nog wel veranderen en dan snel weggaan bij hun.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206037523
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 07:40 schreef Za het volgende:
En nu komt er een plafond, maar linksom of rechtsom wordt het allemaal gewoon betaald door de burgers, via omweggetjes.
Dat hoeft niet via omweggetjes hoor
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206037813
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 21:04 schreef Confetti het volgende:

[..]
Precies. De saldering is duizenden euro's aan subsidie per jaar. Dat wordt snel vergeten als men zit te zeiken over de TLV.
Hoezo is salderen nu weer subsidie?
pi_206037903
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 07:40 schreef Za het volgende:
En nu komt er een plafond, maar linksom of rechtsom wordt het allemaal gewoon betaald door de burgers, via omweggetjes.
Inflatie zal gewoon hoog blijven of verder stijgen.
  dinsdag 20 september 2022 @ 09:56:25 #19
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206037918
quote:
3s.gif Op maandag 19 september 2022 20:56 schreef vosss het volgende:
Voor wie het net in het vorige topic zei dat het nog altijd heel aantrekkelijke terugverdientijd was; ik krijg sinds zondag nog maar 5,5 cent per kWh terwijl ik er 73 betaal per kWh.

Dat noem ik niet heel aantrekkelijk als het over terugverdientijd gaat. Ik druk mij voorzichtig uit.
Ik kreeg een vanochtend bericht van Eneco dat ze een slordige ¤1700 gaan overmaken. Ben er nog geen drie maanden klant geweest. Mij hoor je niet klagen over de terugverdientijd hoor.

Overigens 'verdien' je ook in jouw geval 73 cent voor elk kWh dat je niet hoeft af te nemen omdat je het zelf opgewekt hebt. En wat ik uit die eerdere reacties van jou opmaak is dat jij met die paar paneeltjes op je schuur helemaal niet netto meer teruglevert dan je verbruikt, dus in jouw geval is de terugleververgoeding helemaal niet zo boeiend: ieder kWh dat je opwekt scheelt je gewoon 73 cent. That's it.

[ Bericht 10% gewijzigd door Isdatzo op 20-09-2022 10:01:26 ]
Huilen dan.
  dinsdag 20 september 2022 @ 10:01:12 #20
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_206037943
Wilde een airco gaan halen als warmtepomp. Met deze regeling wacht ik nog even. Dan zou mijn gasverbruik omlaagschieten en mijn energieverbruik omhoog- waardoor ik het hoge tarief moet gaan betalen.
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
pi_206038035
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:01 schreef gniffie het volgende:
Wilde een airco gaan halen als warmtepomp. Met deze regeling wacht ik nog even. Dan zou mijn gasverbruik omlaagschieten en mijn energieverbruik omhoog- waardoor ik het hoge tarief moet gaan betalen.
Waarom neem je geen ‘echte’ warmtepomp?
  dinsdag 20 september 2022 @ 10:19:21 #22
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_206038067
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:14 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Waarom neem je geen ‘echte’ warmtepomp?
Geen vloerverwarming & oude radiatoren. En een airo is een echte warmtepomp - Lucht-lucht 8-)

Het wordt ook 28 graden in de zomer in de woon en slaakpamer; dus dat is mooi meegenomen. :+
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
pi_206038271
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:14 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Waarom neem je geen ‘echte’ warmtepomp?
Hogere aanschafprijs, kost meer ruimte, werkt eigenlijk alleen maar icm vloerverwarming... zoveel redenen om een tussenstap te maken nu. :)
pi_206038318
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 09:53 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Inflatie zal gewoon hoog blijven of verder stijgen.
Weet jij toevallig hoeveel van de totale energie vraag in NL voor huishoudens is?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206038319
quote:
3s.gif Op maandag 19 september 2022 20:56 schreef vosss het volgende:
Voor wie het net in het vorige topic zei dat het nog altijd heel aantrekkelijke terugverdientijd was; ik krijg sinds zondag nog maar 5,5 cent per kWh terwijl ik er 73 betaal per kWh.

Dat noem ik niet heel aantrekkelijk als het over terugverdientijd gaat. Ik druk mij voorzichtig uit.
Dan hebben we het over 1,5 jaar terugverdientijd ongeveer. Tenzij je een overmaat gaat installeren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')