abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 19 september 2022 @ 18:35:01 #1
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_206032654
Beste,

Als er hier al een topic over is, mag deze dicht en wordt ik er graag naar doorverwezen.

Ik wilde in dit topic met elkaars tips en ideeën uitwisselen hoe men op de beste manier zijn privacy kan waarborgen en toch kan profiteren van de vele voordelen van telefoons, laptops en internet.

Hoe kan men bijv. zo min mogelijk google diensten gebruiken? Welke browser is het beste? Welke hard-of software zijn echt not done? Alle tips zijn welkom!

Om met iets te beginnen; ik heb het idee dat wellicht duckduckgo één van de meest privacy bestendige browser is, hoe denken jullie daarover?

En wat doe jij om je privacy zo veel mogelijk te waarborgen?
En Allah weet het het beste
pi_206038140
Het begint bij je internet. Als provider moet je dus een partij kiezen die jij vertrouwd dat ze goed met jouw privacy omgaan. Freedom is bijvoorbeeld zo'n partij. Wel duurder, maar strijden ook voor de zaak. Als volgende stap komt je thuisnetwerk. Hier kun je bijv. AdGuard tussen zetten zodat advertenties en trackers worden geblokkeerd. Ben je buitenhuis maak dan altijd gebruik van een VPN verbinding naar je thuis netwerk (met bijv. Wireguard).

Vervolgens gaan we kijken naar je apparaten. Linux is by far de meest privacyvriendelijke OS voor PC/laptop. Al is het ook afhankelijk van welke distributie. Sweet spot tussen privacy en gebruiksvriendelijkheid is naar mijn mening Debian. Voor je telefoon is GrapheneOS op dit moment de meest privacyvriendelijke maar is nogal hardcore, daarna komt CalyxOS wat ook weer de sweet spot is tussen privacy en gebruiksvriendelijkheid. Deze OS'en kun je, ironisch genoeg, installeren op een Google Pixel telefoon.

Gebruik altijd open-source software als je die optie hebt. Deze software is over het algemeen privacyvriendelijk omdat iedereen de broncode kan zien en duistere zaken dus snel aan het licht komen. Als browser gebruik ik Librewolf, een fork van Firefox gericht op privacy. Gebruik zo min mogelijk addons hiervoor (ivm fingerprints). Op je telefoon kun je gebruik maken van Bromite.

Zoekmachines blijven een dingetje, vooral omdat er veel verschil in resultaten zitten. Duckduckgo is tegenwoordig ook niet meer zo neutraal en daarom kies ik voor Startpage (Nederlands). Deze geeft Google resultaten maar stript wel alles van Google weg. Gmail/hotmail/enz kun je vervangen door Tutanota. De apps zijn open-source en hebben privacy hoog in het vaandel staan.

Google producten als Drive/Photo's enzovoorts kun je vervangen door zelf open-source alternatieven lokaal draaien. Nextcloud is daar een voorbeeld van.

Dit is een goed begin. Overigens doe ik dit zelf niet allemaal. Ik heb bijv. nog steeds een Windows machine, draai ik geen AdGuard en is mijn Pixel stock en uitgerust met Firefox. Windows kan ik momenteel nog niet buiten, AdGuard staat op de todo list (al een keer gedaan maar de gezinsleden konden er niet zo goed mee werken) en draai ik GrapheneOS alleen op mijn 2e telefoon die ik alleen in het weekend gebruik. Wel gebruik ik zoveel mogelijk open-source software en probeer hier ook aan bij te dragen (financieel of op andere manieren).
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206038174
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 18:35 schreef GewoonUitNL het volgende:
ik heb het idee dat wellicht duckduckgo één van de meest privacy bestendige browser is, hoe denken jullie daarover?
duckduckgo is geen browser maar een zoekmachine.

verder, je privacy beschermen doe je vooral door bewust te zijn wie wat en waar kan opslaan, het hele idee dat je zomaar een bedrijf wel of niet kan vertrouwen of bepaalde instelling eenmaal opzetten en daarna je 'gedachteloos'verder alle moderne technieken kan gebruiken zonder enorm veel sporen na te laten, is al een verkeerde instelling.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206038182
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:38 schreef RM-rf het volgende:

[..]
duckduckgo is geen browser maar een zoekmachine.

verder, je privacy beschermen doe je vooral door bewust te zijn wie wat en waar kan opslaan, het hele idee dat je zomaar een bedrijf wel of niet kan vertrouwen of bepaalde instelling eenmaal opzetten en daarna je 'gedachteloos'verder alle moderne technieken kan gebruiken zonder enorm veel sporen na te laten, is al een verkeerde instelling.
Duckduckgo is ook een browser tegenwoordig ;)
pi_206038234
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:41 schreef Newone82 het volgende:

[..]
Duckduckgo is ook een browser tegenwoordig ;)
nope...

een extensie is geen browser zelf, het is een aanvullende dienst die verder draait op de gewone Chrome-browser die door google aangeboden wordt.
Hun 'mobiele browser' is ook verder een wrapper rondom bestaande browser engines van andere aanbieders.

verder is het ook goed te realiseren dat het evenzeer een commercieel bedrijf is dat ook uiteindelijk rondkomt van advertenties, alhoewel hun bedrijfsmodel zeker meer gericht is op mensen die een wat grotere paranoia hebben over hun gegevens, maar veelal niet werkelijk de kennis zich er dieper mee bezig te houden.

Bv laat Duckduckgo wél dankzij een advertentiedeal met microsoft bepaalde trackerdata bewust door, en blokkeert deze dus gewoonweg niet, omdat dat hen een commercieel voordeeltje oplevert.

Nogmaals, vertrouw vooral niet zomaar blind op enkele bedrijven en realiseer dat als je bepalde faciliteiten wil gebruiken, die veelal gratis aangeboden worden, je altijd zelf het product bent waarop die aanbieder geld zal kunnen verdienen en hoogstwaarschijnlijk dat ook zal doen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206038279
Naar mijn mening is online privacy al lang een gepasseerd station, het is onmogelijk om het huidige internet te gebruiken met smartphones en andere devices, en al je privacy te behouden. Sowieso kan privacy ook iets slechts worden, al die anonieme accounts op internet die iedereen en z'n moeder volledig kapot schelden en intimideren, en zich zonder gevolgen als een totale klootzak kunnen gedragen. Met hun naam erbij zouden ze zich wel wat normaler gedragen.

Maar je kan je wel inspannen om iets minder afhankelijk van de grote techreuzen te worden, en ook om je te ontworstelen aan de reclame-terreur met bijbehorende tracking.

Zelf gebruik ik op mijn browsers een goede adblocker, en draai ik thuis pihole, waarmee een heel groot deel van alle reclame verdwijnt en tracking wordt gestopt.

Ik host mijn eigen mail infrastructuur, zodat ik niet afhankelijk ben van een google of microsoft en alle data in eigen beheer is. Dit is niet voor iedereen omdat je er best wat voor nodig hebt, het niet triviaal is om op te zetten, en op sommige gebieden ook steeds moeilijker wordt gemaakt (bijv om te zorgen dat je berichten niet als spam worden gezien).

Daarnaast draai ik nextcloud, een open source pakket dat veel google diensten kan vervangen. Zoals bestandsdeling/cloud-opslag, agenda, contacten, tasks/todo-lijsten. Dit werkt ook allemaal naadloos samen met android, macos en andere applicaties, zodat niet al mijn data via google of apple loopt.

Maar alsnog gebruik ik vaak google maps omdat open street map wel best nice is maar geen volwaardige vervanger. Zelfde geldt voor youtube. Zakelijk ben ik verplicht om ook google mail te gebruiken. Ik gebruik whatsapp omdat veel van mijn contacten daar zitten (en niet over willen stappen op signal bijvoorbeeld). En ongemerkt heb je ook heel veel met onzichtbare tracking te maken waar je gewoon niks tegen kan doen, zonder je leven supercomplex of vervelend te maken.
pi_206038917
Als je de vraag moet stellen kan ik je zeggen: Doe geen moeite, behalve zo min mogelijk persoonlijke gegevens achter laten, maar dat is het ongeveer wel. Al die goed bedoelde zaken zoals VPN of adblockers maken echt niet uit.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206040432
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:30 schreef dimmak het volgende:
Het begint bij je internet. Als provider moet je dus een partij kiezen die jij vertrouwd dat ze goed met jouw privacy omgaan. Freedom is bijvoorbeeld zo'n partij. Wel duurder, maar strijden ook voor de zaak. Als volgende stap komt je thuisnetwerk. Hier kun je bijv. AdGuard tussen zetten zodat advertenties en trackers worden geblokkeerd. Ben je buitenhuis maak dan altijd gebruik van een VPN verbinding naar je thuis netwerk (met bijv. Wireguard).

Vervolgens gaan we kijken naar je apparaten. Linux is by far de meest privacyvriendelijke OS voor PC/laptop. Al is het ook afhankelijk van welke distributie. Sweet spot tussen privacy en gebruiksvriendelijkheid is naar mijn mening Debian. Voor je telefoon is GrapheneOS op dit moment de meest privacyvriendelijke maar is nogal hardcore, daarna komt CalyxOS wat ook weer de sweet spot is tussen privacy en gebruiksvriendelijkheid. Deze OS'en kun je, ironisch genoeg, installeren op een Google Pixel telefoon.

Gebruik altijd open-source software als je die optie hebt. Deze software is over het algemeen privacyvriendelijk omdat iedereen de broncode kan zien en duistere zaken dus snel aan het licht komen. Als browser gebruik ik Librewolf, een fork van Firefox gericht op privacy. Gebruik zo min mogelijk addons hiervoor (ivm fingerprints). Op je telefoon kun je gebruik maken van Bromite.

Zoekmachines blijven een dingetje, vooral omdat er veel verschil in resultaten zitten. Duckduckgo is tegenwoordig ook niet meer zo neutraal en daarom kies ik voor Startpage (Nederlands). Deze geeft Google resultaten maar stript wel alles van Google weg. Gmail/hotmail/enz kun je vervangen door Tutanota. De apps zijn open-source en hebben privacy hoog in het vaandel staan.

Google producten als Drive/Photo's enzovoorts kun je vervangen door zelf open-source alternatieven lokaal draaien. Nextcloud is daar een voorbeeld van.

Dit is een goed begin. Overigens doe ik dit zelf niet allemaal. Ik heb bijv. nog steeds een Windows machine, draai ik geen AdGuard en is mijn Pixel stock en uitgerust met Firefox. Windows kan ik momenteel nog niet buiten, AdGuard staat op de todo list (al een keer gedaan maar de gezinsleden konden er niet zo goed mee werken) en draai ik GrapheneOS alleen op mijn 2e telefoon die ik alleen in het weekend gebruik. Wel gebruik ik zoveel mogelijk open-source software en probeer hier ook aan bij te dragen (financieel of op andere manieren).
Voor basic privacy bij online bestellen heb ik ook nog wel een tip:

Gebruik bij accounts maken een generator bij zowel je username als password met bijv. Bitwarden. Koop een goedkope domeinnaam met privacy (kan bijv. bij EuroDNS) en stel deze in als catch-all mailadres. Laat pakketjes vervolgens uitsluitend op je werk bezorgen of laat deze droppen bij een pick-up point. Dan heb je voor een groot gedeelte ook geen zorgen meer te maken over hacks bij webwinkels.

Zo worden dit bijv. je inloggegevens:

bobzpyxx@dimmak.xyz
!p4Kmkt6YnDZ!s

En staat je werkadres in het systeem als adres.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206072860
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 14:50 schreef dimmak het volgende:

[..]
Voor basic privacy bij online bestellen heb ik ook nog wel een tip:

Gebruik bij accounts maken een generator bij zowel je username als password met bijv. Bitwarden. Koop een goedkope domeinnaam met privacy (kan bijv. bij EuroDNS) en stel deze in als catch-all mailadres. Laat pakketjes vervolgens uitsluitend op je werk bezorgen of laat deze droppen bij een pick-up point. Dan heb je voor een groot gedeelte ook geen zorgen meer te maken over hacks bij webwinkels.

Zo worden dit bijv. je inloggegevens:

bobzpyxx@dimmak.xyz
!p4Kmkt6YnDZ!s

En staat je werkadres in het systeem als adres.
Hou er wel rekening mee dat je soms moet legitimeren bij ophalen pakketjes ;)
Overigens kan ik je uit de droom helpen, je gegevens liggen toch wel op straat, er zijn zoveel diensten die jouw adres en echte naam hebben, en ik weet dat heel veel dat gewoon niet op orde hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206074310
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 07:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hou er wel rekening mee dat je soms moet legitimeren bij ophalen pakketjes ;)
Je naam kan je toch gewoon meegeven? Het gaat erom dat bij een hack niet al je gevoelige data in 1x op straat ligt.

quote:
Overigens kan ik je uit de droom helpen, je gegevens liggen toch wel op straat, er zijn zoveel diensten die jouw adres en echte naam hebben, en ik weet dat heel veel dat gewoon niet op orde hebben.
Dat is geen reden om geen voorzorgsmaatregelen te nemen. Het is lekker makkelijk om te zeggen ze weten toch alles al van me/ik heb niks te verbergen. Maar een achterlijke take om achteloos met je gegevens om te gaan.

Neem de Ledger hack. Daar hebben vele mensen flinke problemen mee gehad. Tot bedreigingen via telefoon aan toe. Ik was blij dat daar alleen mijn mailadres was gelekt.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206074366
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 10:55 schreef dimmak het volgende:

[..]
Je naam kan je toch gewoon meegeven? Het gaat erom dat bij een hack niet al je gevoelige data in 1x op straat ligt.
[..]
Dat is geen reden om geen voorzorgsmaatregelen te nemen. Het is lekker makkelijk om te zeggen ze weten toch alles al van me/ik heb niks te verbergen. Maar een achterlijke take om achteloos met je gegevens om te gaan.

Neem de Ledger hack. Daar hebben vele mensen flinke problemen mee gehad. Tot bedreigingen via telefoon aan toe. Ik was blij dat daar alleen mijn mailadres was gelekt.
Oh waar mogelijk ook gewoon doen hoor, het is alleen echt bizar hoe makkelijk bedrijven met hun data omspringen, ik had vorig jaar nog gewoon een database op een machine staan met 8 miljoen persoonsgegevens erin (ja en dat waren 100% echte mensen).
Ik ben persoonlijk van mening dat we compleet anders met persoonsgegevens om moeten gaan, alles op 1 centrale plek zoals bijvoorbeeld op een Blockchain :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206074391
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:00 schreef raptorix het volgende:

[..]
Oh waar mogelijk ook gewoon doen hoor, het is alleen echt bizar hoe makkelijk bedrijven met hun data omspringen, ik had vorig jaar nog gewoon een database op een machine staan met 8 miljoen persoonsgegevens erin (ja en dat waren 100% echte mensen).
Ik ben persoonlijk van mening dat we compleet anders met persoonsgegevens om moeten gaan, alles op 1 centrale plek zoals bijvoorbeeld op een Blockchain :)
DID's _O_

Helaas een utopie, bedrijven vinden je data daar te kostbaar voor. ;(
Uitvinder van de biersmiley.
  vrijdag 23 september 2022 @ 12:28:24 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_206075349
Je kan je hele laptop dichttimmeren maar zolang onderstaand nog in je cpu draait zit er gewoon een achterdeurtje in die alles ziet. Dus moet je op de cpu fabrikant vertrouwen dat ze er niets mee doen waar je het niet mee eens bent.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Intel_Management_Engine
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_206075888
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 september 2022 12:28 schreef jogy het volgende:
Je kan je hele laptop dichttimmeren maar zolang onderstaand nog in je cpu draait zit er gewoon een achterdeurtje in die alles ziet. Dus moet je op de cpu fabrikant vertrouwen dat ze er niets mee doen waar je het niet mee eens bent.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Intel_Management_Engine
Hoewel het technisch mogelijk is, is het niet ondetecteerbaar, met name het gebruik van tcp/ip zou opvallen aangezien men dit echt wel heeft gechecked op router niveau, maar speaking about, dit probleem heb je ook op meer geavanceerde routers in Datacenters. Nu zou je denken: Jamaar alles gaat netjes over SSL/HTTPS....
Dat is juist het verneukeratieve, veel grotere Datacenters doen aan SSL offloading waardoor men daarachter wel degelijk inzicht heeft in de inhoud van het verkeer.....
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')