abonnement Unibet Coolblue
pi_206023419
Ik ben opgegroeid in de jaren '60/ '70. Herinner mij zelfs de kolenkachel nog, Wij waren een van de laatsten met een gaskachel (alleen in de huiskamer).
Wat werd erin gepeperd als kind:

*Alle deuren achter je dicht doen... "DEUR DICHT" werd er regelmatig geroepen door ouders.
*Geen lampen onnodig laten branden
*Zuinig met water, een keer per week douchen was genoeg
*Voordat we als kind naar bed gingen eerst onze pyjama op de kachel leggen en s'ochtends de koude bovenkleding

En uiteraard altijd ijsbloemen op de ramen als het vroor.
pi_206023580
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:12 schreef Firuze60 het volgende:
Ik ben opgegroeid in de jaren '60/ '70. Herinner mij zelfs de kolenkachel nog, Wij waren een van de laatsten met een gaskachel (alleen in de huiskamer).
Wat werd erin gepeperd als kind:

*Alle deuren achter je dicht doen... "DEUR DICHT" werd er regelmatig geroepen door ouders.
*Geen lampen onnodig laten branden
*Zuinig met water, een keer per week douchen was genoeg
*Voordat we als kind naar bed gingen eerst onze pyjama op de kachel leggen en s'ochtends de koude bovenkleding

En uiteraard altijd ijsbloemen op de ramen als het vroor.
Idd, en nu is het ook nog een stuk warmer.
pi_206023657
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 21:24 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Idd, en nu is het ook nog een stuk warmer.
Klopt en in verhouding was energie met het salaris toen ook duur. Mijn ouders hadden een modaal inkomen en we woonden in een jaren'60 toen nieuwbouwwoning. Uiteraard wel met enkel glas en grote ramen, de zogenaamde doorzonrijtjes woningen.
pi_206024383
wij hadden een oliekachel toen ik jong was. met een olietank in de tuin, die eens in de zoveel tijd werd gevuld vanaf een schip die door het kanaal kwam varen. met een hele lange brandslang.

en naar bed in de winter kreeg je een hete kruik mee in bed. die was in de ochtend wel koud, en dan vroor het in mijn slaapkamer.

er was ook een autoloze zondag toen, een tjjd lang, omdat het midden oosten de levering van olie had gestopt. eigenlijk net zoiets als dit nu.
pi_206024952
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:19 schreef pokkerdepok het volgende:
wij hadden een oliekachel toen ik jong was. met een olietank in de tuin, die eens in de zoveel tijd werd gevuld vanaf een schip die door het kanaal kwam varen. met een hele lange brandslang.

en naar bed in de winter kreeg je een hete kruik mee in bed. die was in de ochtend wel koud, en dan vroor het in mijn slaapkamer.

er was ook een autoloze zondag toen, een tjjd lang, omdat het midden oosten de levering van olie had gestopt. eigenlijk net zoiets als dit nu.
Mijn vriendinnetje had ook een olietank naast haar huis en een kachel in de woonkamer. Autoloze zondagen herinner ik mij ook, maar voor mijn gevoel waren dat hooguit vier, dus maar een maand lang.

Wat ik mij ook herinner is dat ik de wc na plassen nooit hoefde door te trekken van mijn ouders, scheelt water. En bij een ander vriendinnetje kwam, die al centrale verwarming hadden, hetzelfde deed en toen door haar moeder erop gewezen werd. "Trek jij niet eens door na toiletgang?" Schaamrood op de kaken, sorry.
pi_206025127
En btw, die autoloze zondagen bleken achteraf totale onzin, er lagen genoeg olieschepen voor de kust om de hele bevolking te voorzien van voorraden, gewoon een pressiemiddel.

Goh, toch.
pi_206025604
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:26 schreef Firuze60 het volgende:
En btw, die autoloze zondagen bleken achteraf totale onzin, er lagen genoeg olieschepen voor de kust om de hele bevolking te voorzien van voorraden, gewoon een pressiemiddel.

Goh, toch.
okee, daar zou ik wat over moeten gaan lezen, ik was een kind toen dat allemaal plaats vond.
pi_206044378
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 01:09 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
okee, daar zou ik wat over moeten gaan lezen, ik was een kind toen dat allemaal plaats vond.
Doen, want de wereld is echt niet zo veranderd in een halve eeuw. Oorlogen zijn altijd aangevoerd om de bevolking in repressie te drukken.
pi_206044640
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 20:52 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Doen, want de wereld is echt niet zo veranderd in een halve eeuw. Oorlogen zijn altijd aangevoerd om de bevolking in repressie te drukken.
nou ja, misschien had het wel een symboolfunctie, maar dan ook om te laten zien dat we er niet echt mee zaten dat die olie niet meer kwam.
pi_206044696
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 21:16 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
nou ja, misschien had het wel een symboolfunctie, maar dan ook om te laten zien dat we er niet echt mee zaten dat die olie niet meer kwam.
Klopt, dat ook, want het betrof een boycot, net als nu met Rusland.
pi_206045007
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 21:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Klopt, dat ook, want het betrof een boycot, net als nu met Rusland.
trouwens, het waren er 10, autoloze zondagen, lees ik. en tijdens de sues crisis ook twee maanden.
pi_206045313
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 21:44 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
trouwens, het waren er 10, autoloze zondagen, lees ik. en tijdens de sues crisis ook twee maanden.
quote:
In die wintermaanden van eind 1973 en begin 1974 waren er zes autoloze zondagen.
bron:
https://www.radiooostwest(...)nwege-de-oliecrisis/

Maar goed, in mijn herinnering dus ongeveer vier, de waarheid zal in het midden liggen. ;)
pi_206046265
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 22:00 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
[..]
bron:
https://www.radiooostwest(...)nwege-de-oliecrisis/

Maar goed, in mijn herinnering dus ongeveer vier, de waarheid zal in het midden liggen. ;)
stond op een wikipedia pagina. maar verder geen idee haha.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')