abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206022641
Ik kom hierop nav dit recente bericht:

https://www.nu.nl/buitenl(...)l#coral_talk_wrapper

Eerst wordt 1231 v Chr genoemd. En daara "ongeveer 3300 jaar oud"
Hoe weet men dat 1e jaartal zo zeker?
En ik heb volgens mij wel eens geschiedenis-verhalen gezien met exaxte datum met een jaartal vóór Christus.
Kunnen historisci dit ijken met andere kalenders en dat ze die later gelijk schakelen met de nieuwste kalenders.
Dan heb je ook nog het probleem of je de Juliaanse of Gregoriaanse kalender neemt.
Ik denk de laatste.
Maar hoe zit dit? Wie weet dit?

[ Bericht 0% gewijzigd door Twentsche_Ros op 19-09-2022 07:23:56 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 18 september 2022 @ 20:13:38 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_206022841
Nou, gewoon, zo.

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_206027640
Men weet het niet zeker en is slechts een inschatting gebaseerd op eerder verzamelde data. B.v. stijl van het aardewerk of decoratie en of eventuele opschriften kunnen de periode bij benadering verklappen door vergelijk met eerdere vondsten die gedateerd zijn. Wordt er ook organisch materiaal gevonden laat men daar b.v. de C14 proef op los waaruit men ouderdom vrij accuraat denkt op te kunnen maken. Maar dan nog verteld dit alleen maar wanneer dit organisch materiaal gestopt is met leven en niet wanneer wanneer het artefact uit dit materiaal is vervaardigd of is achtergelaten op de vindplaats. Tegenwoordig wordt ook nog steeds antiek verzameld en bewaard, dat kunnen mensen van 3000 jaar geleden ook gedaan hebben. En dan is het mogelijk 200 jaar eerder gemaakt dan geplaatst op de vindplaats. Dateer je dit ene geval als gelijk aan de overige jongere gevallen dan zit je dus al paar eeuw ernaast zonder het te weten.

Als ik me niet vergis wordt dit in de wetenschap Axioma genoemd, een niet bewezen, maar als grondslag aanvaarde bewering. En daar zijn er nogal wat van... En zelfs bewijs is niet altijd een feit.

Ook het eerste jaartal weet men niet zeker en dat het begonnen is bij de geboorte van Christus is slechts moderne mythologie. De jaartelling in ons systeem zoals nu toegepast werd ook pas een paar eeuwen na de vermeende geboortedag van Jezus met terugwerkende kracht ingevoerd. En die tot die tijd geteld hebben werden dan ook even gecorrigeerd?

Maar het gebeurd wel meer en vaker dat de data in wetenschappelijke publicaties als harde feiten worden neergezet zonder erbij te vermelden dat het om een inschatting gaat. Men gaat er mogelijk vanuit dat dit voor de hand ligt.

Dat kun je hier al uit opmaken uit de publicatie in de TT.
quote:
een "extreem zeldzame" vondst die teruggaat tot het jaar 1231 v. Chr
en
quote:
De spullen zijn er ongeveer 3.300 jaar geleden geplaatst.
Laat je daar een som op los kom je uit 1278 v. Chr.

:)

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 19-09-2022 11:31:47 ]
  maandag 10 oktober 2022 @ 19:52:10 #4
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206278808
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 19:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik kom hierop nav dit recente bericht:

https://www.nu.nl/buitenl(...)l#coral_talk_wrapper

Eerst wordt 1231 v Chr genoemd. En daara "ongeveer 3300 jaar oud"
Hoe weet men dat 1e jaartal zo zeker?
En ik heb volgens mij wel eens geschiedenis-verhalen gezien met exaxte datum met een jaartal vóór Christus.
Kunnen historisci dit ijken met andere kalenders en dat ze die later gelijk schakelen met de nieuwste kalenders.
Dan heb je ook nog het probleem of je de Juliaanse of Gregoriaanse kalender neemt.
Ik denk de laatste.
Maar hoe zit dit? Wie weet dit?
Het lijkt me een fout in de berichtgeving. Op de bronsites vond ik dat jaartal niet terug. Daar was alleen sprake van "Late Bronstijd III", en dat slaat op de periode 1300-1200 v. Chr.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')