abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:18:57 #151
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_206160875
Het is ook echt alleen in het voertuig hè, op een volgepakt perron bij bijv de metro hoeft het niet.
Dat is zo krom. En ook niet eens iedereen doet het en heb geen enkele controle gezien.
Maar braaf zoals wij zijn gewoon netjes gedaan overal.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:53:58 #152
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206161883
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:32 schreef James1988 het volgende:

[..]
Nee integendeel, de Duitsers hebben onlangs een nieuwe verordening ingevoerd waarmee maatregelen zoals het dragen van een FFP2-mondmasker is verplicht tot half april. Lounges en restaurants zouden naar mijn weten gewoon open moeten zijn.

Spanje heeft de mondmaskerverplichting onlangs afgeschaft, en vandaag heeft Italië hetzelfde gedaan. Daarmee zijn Duitsland, en de regio Wenen, naar mijn weten het enige EU-land dat het dragen van mondmaskers in het OV nog verplicht.
In het Griekse stadsvervoer geldt ook nog een mondneusmaskerverplichting (streekvervoer weet ik niet), alleen in langeafstandstreinen en -bussen is de mondneusmaskerverplichting vervallen sinds 1 juni. De afschaffing van de mondneusmaskerverplichting in Spanje is volgens mij nog niet definitief bevestigd, althans ik kan nog geen bronnen vinden waar de afschaffing van de mondneusmaskerverplichting im Spanje definitief bevestigd is. Hier staat een lijst met landen welke wel en welke geen mondneusmaskerverplichting in het openbaar vervoer hanteren (https://www.drehscheibe-o(...)?030,10016906,page=1)

Maar het is afwachten. Als het toch wat slechter gaat in de ziekenhuizen kan de mondneusmaskerverplichting in diverse landen zomaar weer terugkomen. Gaat het goed in de ziekenhuizen geloof ik nooit dat Duitsland de mondneusmaskerverplichting volhoudt tot 7 april 2023. Je ziet nu al steeds meer mensen die de mondneusmasker niet goed of soms helemaal niet dragen. Dat was nog in Baden-Württemberg en Rheinland-Pfalz. Volgens mij is de naleving in de Neue Bundeslände minimaal.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206168229
Actievoerders vinden ¤29 ov-ticket in Berlijn veel te duur en richten een fonds op om zwart te rijden en van de maandelijkse bijdragen de eventuele boetes te betalen. :')

Berlijn maakt ov goedkoper, maar actievoerders willen meer - https://nos.nl/l/2446669
pi_206171640
Los van het capaciteitsissue in de spits zou er nog wel wat voor te xeggen zijn om een groot deel van de bevolking veel goedkoper OV te gevrn om hen tegemoet te komen in de stijging van de levenskosten.
pi_206174603
Mocht iemand ooit op een locomotief willen meerijden: in het spoorwegmuseum van Boedapest kan het voor 1200 Forint (¤3). Ik ben deze ochtend meegereden op een kleine dieselloc maar aan de kolen te zien rijdt er af en toe ook wel eens een stoomtrein. De rit duurde een minuut of drie, maar ik vond het zeker de moeite waard.
pi_206177637
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:50 schreef Bitlord het volgende:
Los van het capaciteitsissue in de spits zou er nog wel wat voor te xeggen zijn om een groot deel van de bevolking veel goedkoper OV te gevrn om hen tegemoet te komen in de stijging van de levenskosten.
Dat is in Duitsland gebeurd met dat ¤9 ticket, maar dat werd een grote fuckup omdat vervoerders de enorme toeloop niet aan konden :')

Luxemburg heeft gratis OV sinds een paar jaar maar geen idee wat dat concreet heeft opgeleverd.
pi_206181466
Koploper! :+
  maandag 3 oktober 2022 @ 08:24:28 #158
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206185704
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 15:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat is in Duitsland gebeurd met dat ¤9 ticket, maar dat werd een grote fuckup omdat vervoerders de enorme toeloop niet aan konden :')

Luxemburg heeft gratis OV sinds een paar jaar maar geen idee wat dat concreet heeft opgeleverd.
Een dagkaart in Luxemburg koste voorheen ¤4, dus zo groot was de stap naar gratis OV niet eens. Bovendien verdient de CFL het meeste geld met de treinritten naar het buitenland, aangezien voor treintickets van en naar het buitenland wel de commerciële prijs betaald moet worden. Luxemburg kent heel veel forenzen die wonen in Arlon (B), Thionville (F), Metz (F) en Trier (D).

Verder zorgde het ¤9-ticket in Duitsland ervoor dat de drempel om recreatieve reizen met het OV het maken weg werd genomen. Als al een VRR-dagkaart ruim ¤30 kost, dan is een maandabonnement voor ¤9 een gigantisch verschil. Ik heb mij er ook schuldig aan gemaakt. Heb je niets te doen in het weekend en wordt het aardig weer: hup de Duitse trein in om het Bergische Land te bezoeken. Als je eerst ¤30 voor een dagkaart moet betalen dan was ik nooit de Duitse trein ingestapt. En zo dachten er heel veel mensen over.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  maandag 3 oktober 2022 @ 08:27:20 #159
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206185710
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 23:50 schreef Bitlord het volgende:
Los van het capaciteitsissue in de spits zou er nog wel wat voor te xeggen zijn om een groot deel van de bevolking veel goedkoper OV te gevrn om hen tegemoet te komen in de stijging van de levenskosten.
Goedkoper OV wellicht meer voor woon-werkvervoer, maar dan niet voor allerlei plezierreisjes in het weekend. Dan krijg je in het weekend ook overal overbelaste treinen in Nederland. Maar de beste oplossing vind ik eigenlijk het stimuleren van thuiswerken en dus een veel hogere onbelaste thuiswerkvergoeding mogelijk maken.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  maandag 3 oktober 2022 @ 08:42:41 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206185781
In het weekend heb je nu al bomvolle treinen, dat aantal reizigers zou weer terug zijn op pre-covid aantallen, door de weeks nog niet.

Maar wel kortere treinen dus in het weekend is het gewoon druk in de trein.

Daar waag ik me met mijn tweede klas kaart niet aan, voor het weekend heb ik een eerste klas weekend vrij.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206185810
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 08:42 schreef Leandra het volgende:
In het weekend heb je nu al bomvolle treinen, dat aantal reizigers zou weer terug zijn op pre-covid aantallen, door de weeks nog niet.

Maar wel kortere treinen dus in het weekend is het gewoon druk in de trein.

Daar waag ik me met mijn tweede klas kaart niet aan, voor het weekend heb ik een eerste klas weekend vrij.
Die weekend vrij eerste klas voor ¤37 is natuurlijk ook helemaal geen geld, dat heb je er zo uit.
  maandag 3 oktober 2022 @ 08:48:35 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206185827
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 08:47 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Die weekend vrij eerste klas voor ¤37 is natuurlijk ook helemaal geen geld, dat heb je er zo uit.
Daarom.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206190674
Er heerst een grafstemming bij Arriva Groningen onder de machinisten.

Verschillende machinisten van Arriva doen een boekje open over het reilen en zeilen in hun bedrijf. Ze klagen over de sfeer, het salaris en twijfelen openlijk over de reden die hun werkgever aan de buitenwereld opgeeft over het hoge aantal treinen dat uitvalt. 'In de kantine hangt een grafstemming', zegt een van hen.
RTV Noord heeft voor dit artikel vier gesprekken gehad met net zoveel machinisten. Ze willen niet bij hun eigen naam genoemd worden, uit angst voor represailles vanuit hun werkgever. 'Als Arriva hoort dat ik hieraan meewerk, word ik op staande voet ontslagen', zegt de machinist die we in dit artikel Jan noemen. De echte namen van de machinisten zijn bekend bij de hoofdredactie.

'Groepsgevoel is verdwenen'
Het grote aantal treinen dat momenteel uitvalt bij Arriva blijft onder machinisten niet onbesproken. Al maandenlang vallen ritten uit, volgens de vervoerder onder andere vanwege de gevolgen van corona. Momenteel rijdt in onze provincie de helft van de treinen op zaterdag niet. Ook doordeweeks vallen structureel ritten uit.
'De sfeer in Groningen is echt heel slecht', zegt machinist Martin. 'Als collega's ga je leuk met elkaar om, maar er is iets veranderd. Jaren geleden dachten we: we gaan er met elkaar wat van maken. Dat groepsgevoel is verdwenen.'
'Er hangt een hele negatieve sfeer', zegt machinist Gijs. 'Iedereen spuwt de hele dag zijn gal over Arriva. Dat is anders dan anders. Natuurlijk, iedereen is weleens chagrijnig. Maar het is nu echt bedroevend slecht.'
'Er is eigenlijk maar één gespreksonderwerp', zegt machinist Jan. 'De hoge werkdruk en alle andere problemen. Een paar collega's gaan eerder met pensioen, anderen willen minder gaan werken. Ze vinden het niet meer gezellig. Ook zijn er collega's die niet meer aan de kantinetafel willen zitten, omdat ze klaar zijn met het gezeur aan tafel.'
'Het is één grote klaagzang', zegt machinist Pieter. 'Het gaat erover dat de ziekenboeg vol zit, de diensten te vol gepland zijn, en dat we moeilijk vrij kunnen krijgen. Er wordt constant slecht over het bedrijf gesproken.'

Extra werken
Dat komt onder andere doordat machinisten vrijwel dagelijks de vraag krijgen of ze extra kunnen werken, zeggen de machinisten. Daarnaast zit hun rooster steeds krapper in elkaar. 'We hebben niet vaak twee dagen achter elkaar vrij', zegt Martin. Jan vult hem aan: 'Bovendien zijn onze ritten zo dicht op elkaar gepland dat vertragingen opstapelen. Als ik bijvoorbeeld vertraging heb op mijn rit tussen Veendam en Groningen, vertrek ik te laat met mijn aansluitende trein naar Leeuwarden.'
Bovendien is er, als je vrij bent, altijd wel de vraag of je alsnog kan werken. 'Je wordt om de haverklap geappt of gebeld', zegt machinist Pieter*. 'Maar dat doet eigenlijk niets meer met me. Ik doe het gewoon niet, want anders krijg ik geen rust.'

'Er zijn consequent mensen te weinig', zegt Gijs. 'Vooral jonge machinisten worden steeds maar in dienst geroepen', weet ook Jan. 'Die durven geen nee te zeggen, en worden na vier of vijf dagen werken gewoon nog eens opgeroepen op een dag dat ze eigenlijk vrij zijn. Ik vraag me af of dat rijtechnisch en qua veiligheid allemaal wel door de beugel kan.'

Te weinig personeel
Martin, Gijs, Jan en Pieter zetten hun vraagtekens bij de redenen die Arriva naar de buitenwereld communiceert voor het hoge aantal treinritten dat uitvalt. Het bedrijf voert daar verschillende motivaties voor aan: het heeft vooral te maken met uitval door ziekte, maar ook door verlof, herinstructie en inhaalopleidingen en examens, zegt Arriva.
De machinisten schetsen een ander beeld. 'Ik erger me er bijzonder aan dat de problemen richting de media en de opdrachtgevers constant goedgepraat worden', zegt Jan. 'Het ziet er heel mooi uit, maar het is niet de waarheid.'

'Alles wordt maar op corona afgeschoven. Natuurlijk speelt dat een rol, maar zo lang ik al bij Arriva werk is de formatie niet op orde geweest', zegt Jan. 'Je kan bijna nooit een snipperdag opnemen vanwege de tekorten.'
Pieter is het daarmee eens: 'Arriva had veel eerder meer personeel aan moeten nemen. Dat er nu mensen worden opgeleid is prima, maar je weet dat de opleiding minimaal vier of vijf maanden duurt, en dat mensen dus niet meteen beschikbaar zijn. Bovendien haalt niet altijd iedereen het', zegt hij.
'Arriva zegt nu dat de formatie in oktober of november weer goed is', zegt Jan. 'Ik moet daar om lachen. Er gaan de komende maanden meerdere collega's met pensioen. Bovendien stappen sommigen over van Arriva naar NS. Ook daar zijn problemen, maar het betaalt wel beter. NS heeft vacatures, dus er zal ook van de net opgeleide machinisten een aantal weggaan. Zo blijft het dweilen met de kraan open', zegt Jan. 'Per saldo blijft er zo niks over', vult Pieter aan.

'Dienstregeling te ambitieus'
Sinds december 2020 rijden er meer treinen in onze provincie: zo gaat er in de spits een sneltrein tussen Groningen en Winschoten, en rijdt er een tweede sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden. 'Voor extra treinen is extra personeel nodig. Arriva heeft een veel te ambitieuze dienstregeling gemaakt, en onvoldoende rekening gehouden met de formatie', zegt Martin. 'En dan moeten er nu met stoom en kokend water mensen gevonden worden, ten tijde van een landelijk personeelstekort.'
Reizigers balen van het hoge aantal treinen dat uitvalt, merken de machinisten. 'De afgelopen weken heb ik meerdere keren last gehad van agressie door uitgevallen treinen', zegt Gijs. 'Als blikken konden doden, was je al zeker tien keer op mijn begrafenis geweest.' Pieter vult hem aan: 'Ik denk wel dat het bij de reizigers borrelt', zegt hij. 'Op den duur wordt het treinvervoer onbetrouwbaar, en kiezen mensen voor ander vervoer', vreest hij.

Fantastisch beroep
Machinist Martin hoopt dat mensen die machinist willen worden zich blijven melden. 'Het is een fantastisch beroep', zegt hij. 'Laatst was er nog iemand die een carrièreswitch had gemaakt. Hij was ontzettend enthousiast.'
'Het werk is leuk', zegt Pieter. 'Maar het werken niet altijd. Dat komt ook doordat bij het dagelijks management heel weinig kennis van de trein zit. Daardoor begrijpen ze bepaalde problemen waar wij tegenaanlopen niet.'
Jan vult hem aan: 'Stel dat jij nu machinist wil worden, dan zou ik zeggen: ga naar de NS. En anders kun je bij Arriva solliciteren, en daarna naar NS gaan. Eigenlijk moet ik m'n eigen bedrijf aanprijzen, maar dat doe ik niet', zegt hij, zichzelf nog net niet verontschuldigend. 'Het is gewoon niet leuk meer.'

Reactie Arriva:
quote:
Arriva geeft de volgende reactie op de bevindingen van de machinisten:
'Essentieel voor Arriva is dat al onze collega’s met een goed gevoel hun werk doen. Als dit, om wat voor reden dan ook, niet zo is dan gaan we daarmee aan de slag', zegt het bedrijf.

Milfred Hart, regiodirecteur Arriva Noord: 'We weten dat het op dit moment niet loopt zoals we graag willen. Momenteel vragen wij qua flexibiliteit meer van ons personeel dan normaal gesproken het geval is. Wij zijn erg dankbaar voor ieders inzet en het overnemen van elkaars diensten.'

'Er is bij Arriva in Groningen geen sprake van een structureel tekort aan personeel', laat Arriva verder weten. 'Wel hebben we te maken met een hoger ziekteverzuim. We hebben ook nog steeds minder reizigers dan voor corona, waardoor er minder treinen rijden in de dienstregeling. Veiligheid staat voorop bij Arriva, daar worden geen concessies in gedaan. Ook niet als het gaat om wettelijke arbeidstijden.'

Hart: 'We staan als Arriva altijd achter onze mensen. De signalen die worden afgegeven door de collega’s in Groningen zijn niet nieuw. We zijn hierover al langere tijd met elkaar in gesprek, en er worden ook concrete acties ingezet. Maar sommige zaken hebben tijd nodig.'
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_206191535
Klinkt niet heel anders de bustak van ze, zoals een vriend van me zei: de enigste keer dat je een medewerker bij arriva vrolijk ziet, is als het z'n laatste dag daar is.
pi_206218890
Mocht iemand nog een rijtuig zoeken voor als extra berging ofzo, staat er eentje op Marktplaats

https://www.marktplaats.n(...)3d-a8ff-dee4e7cc5e26
pi_206220116
Zo de Locov veegt even de vloer aan met het voornemen van de NS om de dienstregeling aan te passen.

Advies aanpassing dienstregeling 2023 vanwege personeelstekorten
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 6 oktober 2022 @ 06:54:59 #167
147316 crew  DJMO
#trut
pi_206220847
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 00:12 schreef _serial_ het volgende:
Zo de Locov veegt even de vloer aan met het voornemen van de NS om de dienstregeling aan te passen.

Advies aanpassing dienstregeling 2023 vanwege personeelstekorten

De ns heeft zichzelf volkomen verkwanseld ... ritten vallen uit door gebrek aan personeel, maar ondertussen sturen ze machinisten en conducteurs naar school om voor te lezen in het kader van de kinderboekenweek, in plaats van ze te laten doen waar ze voor betaald worden. :')
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  donderdag 6 oktober 2022 @ 11:23:05 #168
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_206223165
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 06:54 schreef DJMO het volgende:

[..]
De ns heeft zichzelf volkomen verkwanseld ... ritten vallen uit door gebrek aan personeel, maar ondertussen sturen ze machinisten en conducteurs naar school om voor te lezen in het kader van de kinderboekenweek, in plaats van ze te laten doen waar ze voor betaald worden. :')
Probleem is dat de vakbonden de NS ook gijzelen met het verbod op eenmansbediening, terwijl eensmansbediening prima zou werken op de sprinters Dordrecht-Roosendaal, Ede-Arnhem en Apeldoorn-Almelo.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_206223621
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:23 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Probleem is dat de vakbonden de NS ook gijzelen met het verbod op eenmansbediening, terwijl eensmansbediening prima zou werken op de sprinters Dordrecht-Roosendaal, Ede-Arnhem en Apeldoorn-Almelo.
Terwijl ze daar ook nog eens de treinstewards grotendeels hebben wegbezuinigd, en daardoor de sociale veiligheid tot een dieptepunt gedaald is.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_206223665
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:23 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Probleem is dat de vakbonden de NS ook gijzelen met het verbod op eenmansbediening, terwijl eensmansbediening prima zou werken op de sprinters Dordrecht-Roosendaal, Ede-Arnhem en Apeldoorn-Almelo.
Op Dordrecht - Roosendaal zal ProRail dan eerst de sleutelkastjes voor de overwegen moeten verplaatsen :D als je dat nu aanvraagt gaan ze het over 5 jaar een keer inplannen :') of natuurlijk de seinen veilig door zetten en de overwegen lekker lang dicht laten.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 12:04:19 #171
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206223725
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:57 schreef _serial_ het volgende:

[..]
Terwijl ze daar ook nog eens de treinstewards grotendeels hebben wegbezuinigd, en daardoor de sociale veiligheid tot een dieptepunt gedaald is.
Maar er is ook goed nieuws over de veiligheid hoor. De westelijke ingang van station Nijmegen is nu definitief gesloten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 6 oktober 2022 @ 20:04:29 #172
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_206228388
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 06:54 schreef DJMO het volgende:

[..]
De ns heeft zichzelf volkomen verkwanseld ... ritten vallen uit door gebrek aan personeel, maar ondertussen sturen ze machinisten en conducteurs naar school om voor te lezen in het kader van de kinderboekenweek, in plaats van ze te laten doen waar ze voor betaald worden. :')
Eh, nee?

De machinisten en HCs die in klassen gaan voorlezen doen dat in het kader van tijd-voor-tijd. Wat extra verlofuren dus. Alleen krijgen ze dat voorlopig toch niet toegekend, want verlof regelen is moeilijk ivm de personeelstekorten.
pi_206228453
^^ Dat inderdaad. Mensen doen dit op hun vrije dag, en krijgen er compensatie voor in de vorm van 'overuren terug', die dus voor verlof gebruikt kunnen worden.
Er heeft geen trein minder door gereden.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 oktober 2022 @ 20:08:58 #174
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206228474
Hoorde net op het nieuws dat er mogelijk meer treinen geschrapt moeten worden door het personeelstekort
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_206229034
DJMO kan wel voor de Telegraaf gaan schrijven :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')