abonnement Unibet Coolblue
pi_206004388
quote:
https://nos.nl/artikel/24(...)elekte-miljoenennota

De belangrijkste plannen uit de uitgelekte Miljoenennota

Vier dagen voor de officiële presentatie van de kabinetsplannen voor het volgend jaar op Prinsjesdag heeft de NOS de Miljoenennota al in handen.

Hieronder een greep uit de cijfers en plannen voor 2023.

De economische cijfers
Het kabinet gaat volgend jaar 395 miljard euro uitgeven, en er komt 366,4 miljard euro binnen. Het kabinet verwacht een economische groei van 1,5 procent, voor dit jaar wordt nog uitgegaan van 4,6 procent.

Koopkrachtmaatregelen voor meer inkomen
Het kabinet trekt 17,2 miljard euro extra uit om de koopkracht te verbeteren. De oorlog in Oekraïne heeft de energieprijzen opgestuwd, maar ook de boodschappen zijn veel duurder geworden.

Dus gaat het minimumloon met 10 procent omhoog, waardoor ook de gekoppelde uitkeringen zoals de AOW stijgen.

De huurtoeslag gaat structureel omhoog met een bedrag van 16,94 euro per maand. De zorgtoeslag wordt eenmalig verhoogd met 412 euro.

Ouders met kinderen kunnen rekenen op een hoger kindgebonden budget; het bedrag voor het derde kind gaat omhoog, het wordt gelijk aan het bedrag voor het tweede kind. Verder kunnen alleenstaande ouders ook nog op een extraatje rekenen, maar daar zijn nog geen exacte bedragen van bekend. Uitwonende studenten kunnen rekenen op 165 euro extra per maand.

Het tarief van de eerste inkomstenbelastingschijf wordt verlaagd met 0,11 procent. Het tarief in box 3 gaat naar 34 procent en het heffingsvrije vermogen gaat naar ongeveer 57.000 euro.

Lagere energierekening
Om de energierekening binnen de perken te houden is een verlaging van de energiebelasting aangekondigd. De tijdelijke verlaging van de brandstofaccijns wordt verlengd tot in ieder geval juni 2023. En er komt een energietoeslag van 1300 euro voor kwetsbare huishoudens.

Kosten Oekraïne, opvang ontheemden
Nederland trekt ruim 3,9 miljard euro uit voor steun aan Oekraïne. Het gaat om zowel militaire als humanitaire ondersteuning (70 miljoen euro), maar de opvang van Oekraïense vluchtelingen is de grootste post: 2,6 miljard euro. Daarvoor werd dit jaar nog 503 miljoen euro uitgetrokken.

Tot 2027 is ruim 1 miljard euro voor de crisisopvang voor asielzoekers en de huisvesting en inburgering van statushouders uitgetrokken.

Extra geld voor kansenongelijkheid, leraren en 'leengeneratie'
Het kabinet maakt zich zorgen over de 'dalende trend' in de onderwijsprestaties in het basis- en voortgezet onderwijs. Er komt 1 miljard extra voor de aanpak van kansenongelijkheid, 1 miljard voor de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en ook eens 800 miljoen extra voor goede leraren, schoolleiders en onderwijsondersteuners.

Ook is er nog 1 miljard euro extra uitgetrokken voor een betere tegemoetkoming voor de studenten die 'geen recht hebben gehad op de basisbeurs'.

Criminaliteit
Voor maatregelen die moeten voorkomen dat kwetsbare jongeren in de criminaliteit belanden trekt het kabinet in 2023 100 miljoen euro uit. Eenzelfde bedrag staat in de uitgelekte Miljoenennota gereserveerd voor een efficiëntere bestrijding van drugscriminaliteit.

Meer geld naar Koninklijk Huis
De NOS heeft ook de begroting voor het Koninklijk Huis ingezien. De leden van het Koninklijk Huis, - koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Beatrix - krijgen voor hun inkomen, hun personele en materiële kosten rond de 450.000 euro meer in 2023.

Hun salaris stijgt, zoals al jaren gebeurt, mee met de salarisstijgingen van de rijksambtenaren en de vicevoorzitter van de Raad van State. Prinses Amalia heeft aangegeven van haar inkomen af te zien zolang ze nog studeert.

Uit de begroting blijkt verder dat er voor vluchten door leden van het Koninklijk Huis net zoveel is ingeboekt als vorig jaar: 880.000 euro.

Defensie, klimaat en corona
Verder gaan de defensie-uitgaven, zoals eerder aangekondigd, naar 2 procent van het bbp en daarmee is circa 5 miljard euro gemoeid.

Ondanks de miljarden euro's die er naar de reparatie van de koopkracht gaat, blijft het kabinet investeren in het Klimaatfonds, voor het stimuleren van de productie van duurzame waterstof (145 miljoen euro), wind op zee (180 miljoen) en warmtenetten (200 miljoen).

Ook in 2023 wordt er geld vrijgemaakt voor maatregelen om het coronavirus te beteugelen; in totaal is daar 5,2 miljard euro voor uitgetrokken.

Voor het Caribisch gebied komt 16 miljoen euro extra beschikbaar.
Eh, tsja ... Minima lijken iig geholpen, met de verhoging van het minimumloon en daaraan gekoppelde uitkeringen, plus energietoeslag, en hogere huur en zorgtoeslag.

Maar werkenden krijgen met 0,11% minder belasting in de eerste schijf van box 1 ogenschijnlijk keihard de vinger. Dat is nog geen ¤80 op jaarbasis bij de volle ¤69.399. Die koopkrachtreparatie voor hun zal dan wel neerkomen op niets meer dan het zoveelste lege 'morele appel' op werkgevers om de lonen te verhogen.

Als dit het is, ben ik iig sceptisch tov de koopkrachtreparatie van werkenden boven 120% minimumloon. En al helemaal kinderloze werkenden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_206004427
Zat me er net in te verdiepen. Die 0,11% gaat ook weer helemaal nergens over.
You need to be cold to be queen.
pi_206004470
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:07 schreef Waldorf22 het volgende:
Zat me er net in te verdiepen. Die 0,11% gaat ook weer helemaal nergens over.
Als je de volle 69.399 van schijf 1 verdient, scheelt dat maar liefst ¤77 euro belasting per jaar.

Dat is een grote 'fuck you!' zeg. Alsof je je serveerder zo'n 1 eurocent muntje als fooi geeft.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 17 september 2022 @ 08:14:46 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206004472
Alles bij elkaar opgeteld 4 miljard naar enkele tienduizenden statushouders ^O^

:') |:(
pi_206004488
Minimumloon 10% erbij en de normale Cao lonen dan?
Die kunnen weer aan de onderhandelingstafel knokken voor een paar %.
Verschil tussen onderkant en midden wordt steeds kleiner.
pi_206004489
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:00 schreef probeer het volgende:
Maar werkenden
Mensen met minimumloon werken niet?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206004494
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:14 schreef probeer het volgende:

[..]
Als je de volle 69.399 van schijf 1 verdient, scheelt dat maar liefst ¤77 euro belasting per jaar.

Dat is een grote 'fuck you!' zeg. Alsof je je serveerder zo'n 1 eurocent muntje als fooi geeft.
Haha idd. Ben benieuwd wat de energierekening gaat doen voor modaal, volgens mij valt alleen daar nog wat te halen.
You need to be cold to be queen.
pi_206004497
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:17 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Mensen met minimumloon werken niet?
Daar had voor de volledigheid 'werkenden boven 120% minimumloon' moeten staan. Mybad. Die pakken hooguit wat meer zorg en huurtoeslag. En dat moet dan compenseren voor een flink percentage koopkrachtdaling.
"Pools are perfect for holding water"
pi_206004589
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:07 schreef Waldorf22 het volgende:
Zat me er net in te verdiepen. Die 0,11% gaat ook weer helemaal nergens over.
En staat er nergens iets over de arbeidskorting?
pi_206004603
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:14 schreef RedFever007 het volgende:
Alles bij elkaar opgeteld 4 miljard naar enkele tienduizenden statushouders ^O^

:') |:(
Geef ze dat tonnetje mee om weer op te zouten uit dit land. _O-
pi_206004606
Ik ben benieuwd naar de onderliggende plaatjes (de zogenaamde puntenwolken e.d.), maar op zich ziet dit er helemaal niet zo slecht uit. De mensen die het het hardst nodig hebben, krijgen de meeste steun.

Voor de modaal verdienende moet je niet kijken naar die 0,11% belasting (die volgens mij al gepland was), maar met name naar de lagere energiebelasting. Dat zal het meeste schelen. En misschien wel met name naar de nog lopende onderhandeling met de energiebedrijven. Maar dat er voor de rijkere groepen geldt dat ze inderdaad iets armer worden, was volgens mij toch al voldoende duidelijk gemaakt? Hoe veel dat is, moet dan uit die plaatjes blijken. Dat moeten natuurlijk geen enorme uitschieters zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 17 september 2022 @ 08:45:18 #12
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206004622
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:07 schreef Waldorf22 het volgende:
Zat me er net in te verdiepen. Die 0,11% gaat ook weer helemaal nergens over.
Als je met 69k per jaar moet hopen op een belastingverlaging dan doe je iets niet goed.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zaterdag 17 september 2022 @ 08:46:37 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206004629
De werkende kinderloze Jan(nie) Modaal kan dus de vellen krijgen.

Helder.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 17 september 2022 @ 08:48:17 #14
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206004638
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:46 schreef Janneke141 het volgende:
De werkende kinderloze Jan(nie) Modaal kan dus de vellen krijgen.

Helder.
Nee nee, die hebben we hard nodig om de 4 miljard voor status houders op te hoesten :9~
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206004678
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206004683
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:46 schreef Janneke141 het volgende:
De werkende kinderloze Jan(nie) Modaal kan dus de vellen krijgen.

Helder.
Verschil tussen wel en geen kinderen is maar 0,5%, dus dat valt wel mee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206004689
Dat doen ze goed. ^O^
Hulde. !
pi_206004699
Wel schandalig dat de complete nota is gelekt, trouwens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 17 september 2022 @ 08:57:18 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206004708
quote:
Ik heb nooit zo veel met dit soort theoretische exercities. De realiteit valt altijd anders uit en het gemiddelde huishouden in die CPB-rekenmodellen bestaat sowieso al niet.

En los van het (theoretische) procentuele verschil komt de kinderloze in dit zoveelste kabinet met de confessionelen er gewoon weer bekaaid vanaf. Afgezien van het generieke geld voor de onderwijssector (wat niet op mijn rekening komt) staat er niets in de OP wat voor mij wat oplevert, behalve die magische 0,11% dan. Ik heb werkelijk geen idee hoe mijn koopkracht volgend jaar zou moeten stijgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206004710
Altijd het zelfde liedje, de uitkering trekkende minima worden steeds rijker en de werkende mens steeds armer.
Ik verwacht dat het over 5 jaar sowieso niet meer lonend is om te werken als je minder dan 2x modaal verdient, omdat je dan onder de streep hetzelfde over zal houden als een 'minima' die heel de week hobby's kan doen ipv werken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Hyaenidae op 17-09-2022 09:03:11 ]
pindazakje
pi_206004719
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Als je met 69k per jaar moet hopen op een belastingverlaging dan doe je iets niet goed.
Jij begrijpt niet helemaal voor wie die 0.11% korting is?
You need to be cold to be queen.
  zaterdag 17 september 2022 @ 09:00:48 #22
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206004728
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:59 schreef Waldorf22 het volgende:

[..]
Jij begrijpt niet helemaal voor wie die 0.11% korting is?
Van iedereen tot 2x modaal ja. Blijft staan, als je 2x modaal+ verdient, en je moet hopen op een belastingverlaging, dan doe je iets verkeerd.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206004736
quote:
Die cijfers zullen zonder inflatie zijn naar ik aanneem?
Lijkt me sterk dat deze maatregelen na inflatie nog een verhoging van de koopkracht ppleveren nu de inflatie rond de 10% zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206004744
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik heb nooit zo veel met dit soort theoretische exercities. De realiteit valt altijd anders uit en het gemiddelde huishouden in die CPB-rekenmodellen bestaat sowieso al niet.

En los van het (theoretische) procentuele verschil komt de kinderloze in dit zoveelste kabinet met de confessionelen er gewoon weer bekaaid vanaf. Afgezien van het generieke geld voor de onderwijssector (wat niet op mijn rekening komt) staat er niets in de OP wat voor mij wat oplevert, behalve die magische 0,11% dan. Ik heb werkelijk geen idee hoe mijn koopkracht volgend jaar zou moeten stijgen.
Je hebt dan ook niet de hele nota kunnen lezen. De cijfers zijn op zich duidelijk.

En ik vind eerlijk gezegd dat de alleenverdiener er in dit D66 kabinet weer bekaaid vanaf komt. Die kloof moet veel kleiner worden. Heel veel kleiner. Want de huidige kloof is gewoon asociaal.

Dat er wat extra's naar kinderen gaat (en dan pas vanaf het derde kind) is logisch: met kinderen doe je gewoon meer boodschappen. Iemand zonder kinderen wordt veel minder geraakt door de duurdere boodschappen. Een kind is daarin net zo duur als een volwassene. Verder is het ook zo dat ook die kinderen douchen. Een huishouden met maar 1 of 2 personen heeft dus veel minder last van de inflatie dan een huishouden met 4 of 5 personen, die kinderloze heeft bepaald niet te klagen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206004746
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Van iedereen tot 2x modaal ja. Blijft staan, als je 2x modaal+ verdient, en je moet hopen op een belastingverlaging, dan doe je iets verkeerd.
Dus ik moet gewoon honderden euro’s minder overhouden ten opzichte van een jaar geleden en verder niet zeiken ofzo?
You need to be cold to be queen.
  zaterdag 17 september 2022 @ 09:03:48 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206004752
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Janneke141 op 17-09-2022 09:04:05 (laat ook maar.) ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206004753
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Die cijfers zullen zonder inflatie zijn naar ik aanneem?
Lijkt me sterk dat deze maatregelen na inflatie nog een verhoging van de koopkracht ppleveren nu de inflatie rond de 10% zit.
Zijn met inflatie, er wordt alleen maar een inflatie van 2,6% gerekend voor volgend jaar. De vraag is of dat niet te optimistisch is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 17 september 2022 @ 09:04:04 #28
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206004755
Jammer dat de VVD geen extraatje voor de 3x modaal+ verdieners heeft weten te fixen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zaterdag 17 september 2022 @ 09:04:36 #29
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206004762
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:02 schreef Waldorf22 het volgende:

[..]
Dus ik moet gewoon honderden euro’s minder overhouden ten opzichte van een jaar geleden en verder niet zeiken ofzo?
Dat moeten we allemaal meid.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206004767
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zijn met inflatie, er wordt alleen maar een inflatie van 2,6% gerekend voor volgend jaar. De vraag is of dat niet te optimistisch is.
LOL 2,6% :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206004778
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
LOL 2,6% :D
https://nos.nl/artikel/24(...)n-niet-gecompenseerd

quote:
Volgens de cijfers van het Centraal Planbureau groeit de economie volgend jaar met 1,5 procent. In de eerdere raming was dat nog 1,1 procent. Het CPB gaat voor dit jaar uit van een groei van 4,6 procent. De rekenmeesters van het kabinet voorzien verder volgend jaar een inflatie van 2,6 procent (eerdere berekening 4,3 procent) en dit jaar van 9,9 procent.
Dat zijn blijkbaar de verwachtingen van de economen bij het CPB.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206004787
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat moeten we allemaal meid.
Fijn dat jij het allemaal makkelijk kunt aftikken. Ik weet onderhand niet meer waar ik het geld bij elkaar moet halen.
You need to be cold to be queen.
  zaterdag 17 september 2022 @ 09:08:44 #33
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206004798
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:07 schreef Waldorf22 het volgende:

[..]
Fijn dat jij het allemaal makkelijk kunt aftikken. Ik weet onderhand niet meer waar ik het geld bij elkaar moet halen.
Wat is je inkomen dan?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206004805
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:07 schreef Waldorf22 het volgende:

[..]
Fijn dat jij het allemaal makkelijk kunt aftikken. Ik weet onderhand niet meer waar ik het geld bij elkaar moet halen.
Maar waar zit m dat dan vooral in?
Boodschappen?
Huur/hypotheek?
Energienota?
Zorgverzekering?
Vervoerskosten?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206004812
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:14 schreef probeer het volgende:

[..]
Als je de volle 69.399 van schijf 1 verdient, scheelt dat maar liefst ¤77 euro belasting per jaar.

Dat is een grote 'fuck you!' zeg. Alsof je je serveerder zo'n 1 eurocent muntje als fooi geeft.
Nou zeg. Alles bij elkaar opgeteld is een hoop geld hoor. Jij bent alleen maar blij met bakken vol geld? :{

Mag blij zijn dat er überhaupt iets afgaat gezien de economische situatie.
pi_206004817
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Wat is je inkomen dan?
Boven modaal. Werk gewoon 5 dagen voor een prima salaris.
Maar met een huur van ¤1200 en een variabele energierekening van +480 plus alsmaar stijgende prijzen voor boodschappen hakt dat behoorlijk in mijn budget.
En volgend jaar stijgt de huur gewoon mee met de inflatie van dit jaar.
You need to be cold to be queen.
pi_206004841
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:10 schreef Waldorf22 het volgende:

[..]
En volgend jaar stijgt de huur gewoon mee met de inflatie van dit jaar.
Nee, de huurstijging is gemaximeerd: https://www.rijksoverheid(...)%20dan%202%2C3%20%25.

Voor de vrije sector op 3,3%.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 17 september 2022 @ 09:16:27 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206004871
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de huurstijging is gemaximeerd: https://www.rijksoverheid(...)%20dan%202%2C3%20%25.
Voor dit jaar ja. Voor volgend jaar heeft de minister laten weten dat de huren met de inflatie mee mogen stijgen (in tegenstelling tot de normale regeling waar ze mogen stijgen met de inflatie + 1%)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206004881
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Voor dit jaar ja. Voor volgend jaar heeft de minister laten weten dat de huren met de inflatie mee mogen stijgen (in tegenstelling tot de normale regeling waar ze mogen stijgen met de inflatie + 1%)
Met de inflatie van volgend jaar, ja. Niet met die van dit jaar. En de verwachting is blijkbaar dat de inflatie volgend jaar 2,6% is. Als die extreem veel hoger wordt, zullen ze vast weer maximeren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206004883
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:10 schreef Waldorf22 het volgende:

[..]
Boven modaal. Werk gewoon 5 dagen voor een prima salaris.
Maar met een huur van ¤1200 en een variabele energierekening van +480 plus alsmaar stijgende prijzen voor boodschappen hakt dat behoorlijk in mijn budget.
En volgend jaar stijgt de huur gewoon mee met de inflatie van dit jaar.
Je lijkt dus stuk te lopen op een energierekening die de pan uit rijst.
Huur zal niet verrassend hoger zijn dan voor 1 juli, boodschappen zijn wel duurder maar de stijging van de energierekening lijkt het grootste probleem.

Dat hebben gezinnen met kinderen natuurlijk ook, en met een beetje pech nog erger, ik lees al bedragen die daar ver bovenuit komen, en je kunt je kinderen niet zo makkelijk in de kou zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206004917
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je lijkt dus stuk te lopen op een energierekening die de pan uit rijst.
Huur zal niet verrassend hoger zijn dan voor 1 juli, boodschappen zijn wel duurder maar de stijging van de energierekening lijkt het grootste probleem.

Dat hebben gezinnen met kinderen natuurlijk ook, en met een beetje pech nog erger, ik lees al bedragen die daar ver bovenuit komen, en je kunt je kinderen niet zo makkelijk in de kou zetten.
Men kan kijken of er overuren beschikbaar zijn om het basisinkomen te complimenteren?
pi_206005001
Er wordt 29 miljard meer uitgegeven dan er binnen komt. Zal toch eens betaald moeten worden ? En een stijgende rente ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_206005034
quote:
Fijn hoor, 3,1% _O-
pi_206005066
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 09:31 schreef LangeTabbetje het volgende:
Er wordt 29 miljard meer uitgegeven dan er binnen komt. Zal toch eens betaald moeten worden ? En een stijgende rente ?
Ja, dat betekent dat er in tijd van voorspoed wat minder moet worden uitgegeven door de overheid. Maar meer uitgeven in tijden van tegenspoed, zoals de huidige inflatie, lijkt me wel verstandig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206005614
ik ben benieuwd waar de andere 2/3 van de 17 miljard blijft als dit alle maatregelen zijn die in de OP staan.
Maar ik vermoed dat de journalistiek weer eens aan cherry picking doen en proberen te vertellen wat mensen willen weten maar de plank volkomen mis slaan.
Net zoals gisteren op TV. Ze noemen alleen een percentage aan koopkracht zonder ook maar 1 enkele maatregel te noemen. Ik vraag me af waarom journalisten denken dat mensen dit willen horen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206005873
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 10:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik ben benieuwd waar de andere 2/3 van de 17 miljard blijft als dit alle maatregelen zijn die in de OP staan.
Maar ik vermoed dat de journalistiek weer eens aan cherry picking doen en proberen te vertellen wat mensen willen weten maar de plank volkomen mis slaan.
Net zoals gisteren op TV. Ze noemen alleen een percentage aan koopkracht zonder ook maar 1 enkele maatregel te noemen. Ik vraag me af waarom journalisten denken dat mensen dit willen horen.
Het koopkrachtcijfer zegt wel het meest voor alle lezers/luisteraars.

En die 17 miljard, daar vallen dingen als asiel, criminaliteit en geld voor onderwijs natuurlijk niet onder. Die 17 miljard zal voor een heel deel de hogere uitkeringen en het minimumloon en verder de energiebelasting zijn, denk ik. Die totalen zijn in het artikel niet uitgeslitst, maar ik denk dat met de alinea 'koopkrachtmaatregelen' de 17 miljard wel op is, hoor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206006344
Ondanks dat ik zelf het minst word gecompenseerd vind ik dit een prima miljoenennota gezien de huidige situatie.
De Verenigde Staen kunnen ook tevreden zijn dat we nu eindelijk eens 2% aan defensie gaan uitgeven zoals afgesproken binnen de Navo. Jammer dat er eerst een oorlog voor nodig is geweest.

[ Bericht 46% gewijzigd door Niels0Kurovski op 17-09-2022 11:58:01 ]
pi_206006439
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2022 10:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het koopkrachtcijfer zegt wel het meest voor alle lezers/luisteraars.

En die 17 miljard, daar vallen dingen als asiel, criminaliteit en geld voor onderwijs natuurlijk niet onder. Die 17 miljard zal voor een heel deel de hogere uitkeringen en het minimumloon en verder de energiebelasting zijn, denk ik. Die totalen zijn in het artikel niet uitgeslitst, maar ik denk dat met de alinea 'koopkrachtmaatregelen' de 17 miljard wel op is, hoor.
Wat zegt het dan? En ik mis nog steeds vele miljarden in het plan in de OP. Het zal vermoedelijk niet volledig zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206006721
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 11:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wat zegt het dan?
Globale cijfers voor alle kijkers/lezers, omdat je nou eenmaal niet voor iedereen specifiek kunt gaan rekenen.

quote:
En ik mis nog steeds vele miljarden in het plan in de OP. Het zal vermoedelijk niet volledig zijn.
Hoeveel kost 10% verhogen van alle uitkeringen en het minimumloon dan? En hoeveel kost het laag houden van de energiebelasting? En het verhogen van de toeslagen? Of zelfs het verlagen van de belasting met 0,11%?

Volgens mij allemaal plannen die miljarden kosten. Zeker die uitkeringen en het minimumloon, ik denk dat je alleen daarmee al ruim over de helft van die 17 miljard bent.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206006771
quote:
Wacht eens even:
Uitkeringsgerechtigden gaan er in 2022 1,9% op achteruit, en in 2023 er 8,5% op vooruit. HOe is dat rechtvaardig tov andere inkomensbronnen?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206006782
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik heb nooit zo veel met dit soort theoretische exercities. De realiteit valt altijd anders uit en het gemiddelde huishouden in die CPB-rekenmodellen bestaat sowieso al niet.

En los van het (theoretische) procentuele verschil komt de kinderloze in dit zoveelste kabinet met de confessionelen er gewoon weer bekaaid vanaf. Afgezien van het generieke geld voor de onderwijssector (wat niet op mijn rekening komt) staat er niets in de OP wat voor mij wat oplevert, behalve die magische 0,11% dan. Ik heb werkelijk geen idee hoe mijn koopkracht volgend jaar zou moeten stijgen.
Assumptie dat jouw (cao) arbeidsloon met x % stijgt, anders kan het niet idd en assumptie dat inflatie 2023 niet meer dan x% bedraagt.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206006786


[ Bericht 100% gewijzigd door phpmystyle op 17-09-2022 12:29:18 ]
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206006825
De inkomstenbelasting gaat serieus met 0,1 procent omlaag voor box 1? :') flikkers..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206006845
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:28 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Assumptie dat jouw (cao) arbeidsloon met x % stijgt, anders kan het niet idd en assumptie dat inflatie 2023 niet meer dan x% bedraagt.
En in het geval van Janneke (onderwijs) is er ook een stijging van >4%, toch? Dan kun je dus prima op een hogere koopkracht uitkomen, mits de inflatie inderdaad zo laag blijft als ingeschat (2,6%).

Ik moet ook toegeven dat ik ook mijn twijfels heb bij die inflatie, maar als de economen dat zeggen moet het kabinet daar mee rekenen. Maar ik zou misschien wel alvast beginnen met plannen maken wat er moet gebeuren als de inflatie toch veel hoger blijkt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206006866
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En in het geval van Janneke (onderwijs) is er ook een stijging van >4%, toch? Dan kun je dus prima op een hogere koopkracht uitkomen, mits de inflatie inderdaad zo laag blijft als ingeschat (2,6%).

Ik moet ook toegeven dat ik ook mijn twijfels heb bij die inflatie, maar als de economen dat zeggen moet het kabinet daar mee rekenen. Maar ik zou misschien wel alvast beginnen met plannen maken wat er moet gebeuren als de inflatie toch veel hoger blijkt.
Nogal naïef om te denken dat de inflatie zo laag wordt. In werkelijkheid hebben we nu te maken met een inflatie van 15-20%.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206006874
We zijn weer gered komend jaar. Laat dat maar aan ons aller VVD over. _O_
  zaterdag 17 september 2022 @ 12:42:30 #57
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206006879
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:38 schreef Hanca het volgende:
En in het geval van Janneke (onderwijs) is er ook een stijging van >4%, toch?
Die heb ik al gehad. Je moet geen cijfers van 2022 en 2023 door elkaar gebruiken als je dat beter uitkomt hè.

Overigens, ik red me wel en ik heb op zich niets te klagen. Maar als je de financiële keuzes van de afgelopen jaren op een rijtje legt, dan zijn het telkens dezelfde groepen die er (middels overheidsbeleid) bekaaid vanaf komen. Daar heb ik wel een beetje genoeg van.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206006904
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
En in het geval van Janneke (onderwijs) is er ook een stijging van >4%, toch? Dan kun je dus prima op een hogere koopkracht uitkomen, mits de inflatie inderdaad zo laag blijft als ingeschat (2,6%).

Ik moet ook toegeven dat ik ook mijn twijfels heb bij die inflatie, maar als de economen dat zeggen moet het kabinet daar mee rekenen. Maar ik zou misschien wel alvast beginnen met plannen maken wat er moet gebeuren als de inflatie toch veel hoger blijkt.
Tis allemaal weer op de rand de wijze van rekenen hé, hopelijk pakt het allemaal goed uit zodat we deze tabellen kunnen halen want het kabinet gaat al uit van een maximaal optimistisch scenario.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206006966
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:34 schreef Jor_Dii het volgende:
De inkomstenbelasting gaat serieus met 0,1 procent omlaag voor box 1? :') flikkers..
Ik heb nog liever niks dan deze 0,1% en dat ze dinsdag heel trots staan te vertellen hoe ze er alles doen om álle groepen te helpen.
You need to be cold to be queen.
pi_206007184
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:34 schreef Jor_Dii het volgende:
De inkomstenbelasting gaat serieus met 0,1 procent omlaag voor box 1? :') flikkers..
Dat is best veel geld alles bij elkaar zo in het midden van een crisis. :{
pi_206007650
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:34 schreef Jor_Dii het volgende:
De inkomstenbelasting gaat serieus met 0,1 procent omlaag voor box 1? :') flikkers..
En de arbeidskorting?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_206007726
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:33 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
En de arbeidskorting?
quote:
De belasting op arbeid wordt verlaagd: het tarief in de eerste schijf, voor inkomens tot zo’n 70.000 euro, gaat omlaag. De arbeidskorting, een belastingkorting voor werkenden, gaat omhoog met 500 miljoen euro.
Dit is tientjeswerk..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206008020
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 08:00 schreef probeer het volgende:

[..]
Eh, tsja ... Minima lijken iig geholpen, met de verhoging van het minimumloon en daaraan gekoppelde uitkeringen, plus energietoeslag, en hogere huur en zorgtoeslag.

Maar werkenden krijgen met 0,11% minder belasting in de eerste schijf van box 1 ogenschijnlijk keihard de vinger. Dat is nog geen ¤80 op jaarbasis bij de volle ¤69.399. Die koopkrachtreparatie voor hun zal dan wel neerkomen op niets meer dan het zoveelste lege 'morele appel' op werkgevers om de lonen te verhogen.

Als dit het is, ben ik iig sceptisch tov de koopkrachtreparatie van werkenden boven 120% minimumloon. En al helemaal kinderloze werkenden.
Hoe kan zoiets nou lekken eigenlijk?
pi_206008059
wtf :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206008130
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 15:24 schreef hoechst het volgende:

[..]
Hoe kan zoiets nou lekken eigenlijk?
In het leven heb je 2 zekerheden
Je gaat dood
De miljoenennota lekt de vrijdag voor prinsjesdag
You need to be cold to be queen.
pi_206008213
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 15:24 schreef hoechst het volgende:

[..]
Hoe kan zoiets nou lekken eigenlijk?
Omdat ze dat elk jaar vanuit de coalitie / het kabinet doorspelen naar de media. Daar hoeven we ons inmiddels denk ik geen illusies meer over te maken.
"Pools are perfect for holding water"
pi_206008595
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Die heb ik al gehad. Je moet geen cijfers van 2022 en 2023 door elkaar gebruiken als je dat beter uitkomt hè.

Beter uit komt? Alsof ik enig belang heb?

Maar excuus, ik dacht dat dat komend jaar nog kwam. Natuurlijk telt het nog wel voor de helft mee voor de koopkracht, aangezien die loonsstijging pas halverwege het jaar was. Maar dan wordt positief uit komen inderdaad lastiger, zo op het eerste gezicht. Dan hangt het echt van het voordeel op de energiebelasting af.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206008608
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:40 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Nogal naïef om te denken dat de inflatie zo laag wordt. In werkelijkheid hebben we nu te maken met een inflatie van 15-20%.
Ik verwacht het ook niet, maar het kabinet kan moeilijk zelf een cijfer verzinnen. Het inflatiecijfer komt altijd van het CPB.

Ik zie wel dat allerlei economen een dalende inflatie verwachten:
https://www.allianz-trade(...)r-inflatie-2022.html
https://www.abnamro.com/r(...)t-eind-2023-verhoogd
https://www.tijd.be/polit(...)hangen/10401830.html

Maar wel allemaal hoger dan die 2,6%. Ik vind het ook een wat onverwacht getal.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206010796
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:34 schreef Jor_Dii het volgende:
De inkomstenbelasting gaat serieus met 0,1 procent omlaag voor box 1? :') flikkers..
Voor het omgooien van het stelsel moet er eerst een goed plan liggen voor veel hogere vermogensbelasting. Zolang dat ontbreekt, kunnen er bij de inkomensschijven alleen maar miniscule wijzigingen plaatsvinden.
pi_206010996
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 20:33 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Voor het omgooien van het stelsel moet er eerst een goed plan liggen voor veel hogere vermogensbelasting. Zolang dat ontbreekt, kunnen er bij de inkomensschijven alleen maar miniscule wijzigingen plaatsvinden.
Het vervelende is, ze liggen er wel:
https://www.christenunie.nl/standpunt/belastingstelsel
https://www.ewmagazine.nl(...)miljard-euro-763809/

Maar de belastingdienst kan minstens tot en met 2025 helemaal niks qua stelselwijziging, vanwege verouderde ICT:
https://nos.nl/artikel/24(...)gen-aan-zegt-van-rij

Dus dan kun je plannen maken, maar ze helaas niet uitvoeren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 18 september 2022 @ 22:07:25 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206024225
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 15:24 schreef hoechst het volgende:

[..]
Hoe kan zoiets nou lekken eigenlijk?
Dat is gewoon een spelletje.
pi_206024273
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is gewoon een spelletje.
En dat is dus wel schandalig. Als je wil lekken, stuur dan op donderdagavond de Kamer de hele nota maar door. Kun je de lelijke lijst met feitjes ook uit de troonrede halen (die zijn immers al bekend) en daar een veel mooiere visietoespraak van maken. En kan de oppositie zich ook goed voorbereiden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')