abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 17 september 2022 @ 01:05:49 #1
269689 crew  Viv
pi_206003840
Het viel me deze week op dat er vrijwel dagelijks een artikel op NOS.nl geplaatst werd over hoe slecht het zou gaan met Nederlandse meisjes/jonge vrouwen:

Maandag 12 september:
Gebruik antidepressiva onder jonge vrouwen flink toegenomen
https://nos.nl/artikel/24(...)wen-flink-toegenomen

Dinsdag 13 september:
Meisjes in Nederland zijn minder gelukkig dan vijf jaar geleden
https://nos.nl/artikel/24(...)an-vijf-jaar-geleden

Woensdag 14 september:
'Gekke inhaalslag' meisjes: vaker gedragsproblemen, meer drugs- en alcoholgebruik
https://nos.nl/artikel/24(...)gs-en-alcoholgebruik

Vrijdag 16 september:
Hulplijnen steeds vaker benaderd door meisjes met psychische problemen
https://nos.nl/artikel/24(...)psychische-problemen

Dat onderzoek uit het artikel van maandag zag ik al gedebunked worden op LinkedIn door een psychiater/professor:

quote:
Steeds meer jongeren aan de antidepressiva - of niet?

Nivel had de krantenkoppen goed te pakken: steeds meer jonge vrouwen aan de antidepressiva. Speculaties over de oorzaken waren er volop: de coronacrisis, de woningcrisis of oplopende inflatie.

Maar hoe zit het nu echt?

1. NIVEL is niet de meest toonaangevende bron qua antidepressivacijfers, dat zijn de GIP databank (www.gipdatabank.nl) en Stichting Farmaceutische Kengetallen (www.sfk.nl). Daarover straks meer.
2. NIVEL vindt in hun rapport dat er qua benzodiazepines en antidepressiva tussen 2019 en 2022 GEEN stijging is in Nederland. Dat past bij de Statistics Netherlands (CBS) en Zorverzekeraars gegevens (www.gipdatabank.nl): GEEN stijging van antidepressiva de afgelopen jaren als je naar het totaalplaatje kijkt.
3. Vervolgens wordt er door het NIVEL 1 groep (van 18 tot 24 jaar) uitgehaald en wordt er alleen bij vrouwen in deze subgroep een stijging gevonden. Waarom alleen deze subgroep? Waarom niet jonge moeders, ouderen, mensen met chronische ziekten? Dat wordt niet duidelijk.
4. Hoe zit het met die stijging? uit de GIP databank (www.gipdatabank.nl) blijkt dat 10% meer antidepressiva zijn tussen 2019 en 2021, van 3,11% van de vrouwen tussen de 15 en 24 jaar naar 3,38% van de vrouwen tussen de 15 en 24 jaar.
5. Dat gaat dus om een stijging in Nederland van 3.000 extra vrouwen tussen de 15 en 24 jaar, op een totaal van ruim 1 miljoen vrouwen in deze leeftijdsgroep.
6. Is dat veel? Weinig? Het is een stijging, maar helemaal niet duidelijk is wat de oorzaken zijn ervan. Je weet niets meer en minder dan dat er voor een paar duizend jonge vrouwen meer recepten zijn, vooral dus tussen 2020 en 2021. Dat kan ingehaalde zorg zijn, betere diagnostiek, of wellicht ook door niet legitieme factoren. Je weet ook nog eens niet waarom de antidepressiva voorgeschreven zijn. Dat is bij 50% van de recepten voor depressie, maar kan ook vele andere redenen hebben.
6b. Zie ook: https://lnkd.in/eQa73nkS, met 4% stijging (en NIET 20% stijging), hele andere cijfers uit landelijke bronnen.
7. Dan begint de speculatie door Nivel, en dat is het grote probleem. Negatief nieuws verkoopt beter. Na een (ongeplande?) subgroepanalyse speculeert Nivel volop over de woningcrisis, coronacrisis of de recessie. Wetenschappelijk volkomen onverantwoord, zonder de nodige nuance of terughoudendheid die inherent is aan de cijfers.
8. En zo blijven antidepressiva hun negatieve imago houden, en draagt Nivel daar actief en niet onderbouwd aan bij. Wat een gemiste kans om een zinvolle bijdrage te komen. Ik voel enige plaatsvervangende schaamte. En alle media nemen de berichtgeving zonder slag of stoot over.
9. PS Het is natuurlijk prima om alle cijfers en stijgingen te bevragen, en er ook onderzoek naar te doen, of er kritisch op te zijn. Maar speculatie uit de onderbuik zonder context, zonder de broodnodige waarschuwingen, het is onverantwoord.
https://www.linkedin.com/feed/update/activity:6975893721204559872

Desondanks wist NOS nog 3 andere artikelen te publiceren in dezelfde week met dezelfde insteek. Zeer eenzijdig dus, een tegengeluid of nuancering zoals hierboven kwam nergens aan bod. :N

Ik ben over het algemeen lang niet zo wantrouwig tegenover de mainstream media zoals sommigen hier, maar dit begon zelfs mij op te vallen. :X

Wie spint hier garen bij?
  Moderator zaterdag 17 september 2022 @ 01:12:35 #2
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_206003868
:X
Lach met een schone bips
  Moderator zaterdag 17 september 2022 @ 01:14:46 #3
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_206003878
quote:
5s.gif Op zaterdag 17 september 2022 01:05 schreef Viv het volgende:
Het viel me deze week op dat er vrijwel dagelijks een artikel op NOS.nl geplaatst werd over hoe slecht het zou gaan met Nederlandse meisjes/jonge vrouwen:

Maandag 12 september:
Gebruik antidepressiva onder jonge vrouwen flink toegenomen
https://nos.nl/artikel/24(...)wen-flink-toegenomen

Dinsdag 13 september:
Meisjes in Nederland zijn minder gelukkig dan vijf jaar geleden
https://nos.nl/artikel/24(...)an-vijf-jaar-geleden

Woensdag 14 september:
'Gekke inhaalslag' meisjes: vaker gedragsproblemen, meer drugs- en alcoholgebruik
https://nos.nl/artikel/24(...)gs-en-alcoholgebruik

Vrijdag 16 september:
Hulplijnen steeds vaker benaderd door meisjes met psychische problemen
https://nos.nl/artikel/24(...)psychische-problemen

Dat onderzoek uit het artikel van maandag zag ik al gedebunked worden op LinkedIn door een psychiater/professor:
[..]
https://www.linkedin.com/feed/update/activity:6975893721204559872

Desondanks wist NOS nog 3 andere artikelen te publiceren in dezelfde week met dezelfde insteek. Zeer eenzijdig dus, een tegengeluid of nuancering zoals hierboven kwam nergens aan bod. :N

Ik ben over het algemeen lang niet zo wantrouwig tegenover de mainstream media zoals sommigen hier, maar dit begon zelfs mij op te vallen. :X

Wie spint hier garen bij?
Goeie vraag verder wel, al ga ik hier geen mening over geven... Ik denk dat anderen er misschien een beter idee over hebben.
Lach met een schone bips
pi_206003899
Tegengeluid, kritiek en nuancering zijn extreemrechtse hondenfluitjes, zeer gevaarlijk voor onze democratie en het collectieve welzijn van het volk.
pi_206003917
Ik vond die berichtgeving ook al gek, had zelf ook wat willen zien over dezelfde groep, maar dan mannen (die traditioneel eerder van een brug springen dan vrouwen).

Hoe dan ook, het voelt soms dan een beetje alsof de NOS denkt dat ze een actueel maatschappelijk probleem bespreken wat al onderwerp van gesprek is, terwijl we het er nu pas over gaan hebben. Soms verliest de media zich in dit soort reflexen en ik denk wel eens dat dat komt omdat ook de NOS iedere 5 minuten een scheet op hun site moet laten om de haard te laten branden.
-nee-
pi_206003945
Viel me ook al op ja :{
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_206004082
Kwestie van dat er misschien vaak op geklikt is en ze het nog maar eens proberen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 17 september 2022 @ 02:33:27 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206004085
Het past binnen het narratief van de NOS, dus wordt er wat minder kritisch naar gekeken.
Ik heb hier al zo vaak over gepost.
De NOS werkt met stokpaardjes en favorieten en maakt nieuws door alleen dat door te geven. Het is ook vooral gemakzucht.
pi_206004110
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 september 2022 01:22 schreef Marsenal het volgende:
Ik vond die berichtgeving ook al gek, had zelf ook wat willen zien over dezelfde groep, maar dan mannen (die traditioneel eerder van een brug springen dan vrouwen).
Geen inhoudelijke reactie op de OP, maar ik denk dat vrouwen minder geneigd zijn om hun kinderen in de steek te laten en dat dat meespeelt in de zelfmoordcijfers.

Mannen laten traditioneel hun kinderen eerder achter, en hebben daardoor minder reden om nog te blijven leven. Een moeder die de verantwoordelijkheid op zich heeft zal niet zo 123 uit het leven stappen, ook al wil ze dat heel graag.

[ Bericht 35% gewijzigd door Azula2.0 op 17-09-2022 02:55:11 ]
pi_206004142
Selffulfilling prophecy.
Meiden van die leeftijd trekken zich hier meer van aan, waardoor ze depressief worden.
Tada, hogere cijfers onder meiden in die leeftijdsgroep.

Jongens lezen ten eerste die rommel niet
Ten tweede, als wel, zullen die eerder iets zeggen als, hee, je bent toch geen mietje. Schouders eronder en door.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zaterdag 17 september 2022 @ 04:46:25 #11
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206004176
quote:
Wie spint hier garen bij?
De NOS?

Ze verdienen hun geld met nieuws dus ook met nieuws maken.
pi_206004180
Wie spint hier garen bij?

De psychiatrie.
Maar ook de Zorgverzekeraars varen hier wel bij. Dat geeft ze bij t Rijk t excuus om voor meer uitgaven (vergoedingen) te mogen lobby-en.

Die lichte stijging? Achterstallige administratieve data, Apotheken die fouten maken, wel gedeclareerde medicatie(maar niet ingenomen), whatever. Het valt allemaal wel mee dus.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zaterdag 17 september 2022 @ 10:28:06 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206005579
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_206007460
Allemaal afleiding om maar niet te hoeven berichten over wat er echt aan de hand is.
pi_206367759
Als het zo opvallend is, is de programmering niet goed genoeg
pi_206368047
quote:
5s.gif Op zaterdag 17 september 2022 01:05 schreef Viv het volgende:
Het viel me deze week op dat er vrijwel dagelijks een artikel op NOS.nl geplaatst werd over hoe slecht het zou gaan met Nederlandse meisjes/jonge vrouwen:

Maandag 12 september:
Gebruik antidepressiva onder jonge vrouwen flink toegenomen
https://nos.nl/artikel/24(...)wen-flink-toegenomen

Dinsdag 13 september:
Meisjes in Nederland zijn minder gelukkig dan vijf jaar geleden
https://nos.nl/artikel/24(...)an-vijf-jaar-geleden

Woensdag 14 september:
'Gekke inhaalslag' meisjes: vaker gedragsproblemen, meer drugs- en alcoholgebruik
https://nos.nl/artikel/24(...)gs-en-alcoholgebruik

Vrijdag 16 september:
Hulplijnen steeds vaker benaderd door meisjes met psychische problemen
https://nos.nl/artikel/24(...)psychische-problemen

Dat onderzoek uit het artikel van maandag zag ik al gedebunked worden op LinkedIn door een psychiater/professor:
[..]
https://www.linkedin.com/feed/update/activity:6975893721204559872

Desondanks wist NOS nog 3 andere artikelen te publiceren in dezelfde week met dezelfde insteek. Zeer eenzijdig dus, een tegengeluid of nuancering zoals hierboven kwam nergens aan bod. :N

Ik ben over het algemeen lang niet zo wantrouwig tegenover de mainstream media zoals sommigen hier, maar dit begon zelfs mij op te vallen. :X

Wie spint hier garen bij?
Opmerkelijk inderdaad. Die onderwerpen kan je in 1 artikel kwijt, maar ze willen het blijven herhalen en in je hoofd stampen, waarom?
pi_206368143
quote:
5s.gif Op zaterdag 17 september 2022 01:05 schreef Viv het volgende:
Het viel me deze week op dat er vrijwel dagelijks een artikel op NOS.nl geplaatst werd over hoe slecht het zou gaan met Nederlandse meisjes/jonge vrouwen:
Mooi samengevat. Er zit hier overduidelijk een bepaalde lobby achter. Maar welke?

Het is wel jammer dat "nieuws" blijkbaar gestuurd wordt door groepen met een zeker belang. En dat zij een gretig luisterend oor vinden bij de NOS.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206368192
Misschien werken er meer vrouwen op de redactie?
pi_206372620
Ik zie dit topic nu pas, goed initiatief. Dit soort artikelen worden gepubliceerd omdat bij een progressieve omroep zoals de NOS slachtofferschap goed scoort.

En ik vind deze uitkomsten trouwens ook niet zo vreemd, ik ga er ook vanuit dat dit soort dingen alleen maar zullen toenemen in de komende decennia. Als je het beeld creëert dat er geen verschil mag zijn tussen mannen en vrouwen, sterker nog, het idee probeert te op te dringen dat geslacht is eigenlijk subjectief is, ga je met een hele problematische generatie zitten.

De realiteit is namelijk dat mannen en vrouwen heel verschillend zijn, over het algemeen ook verschillende behoeften en wensen hebben. En er is een structuur nodig in de samenleving die aansluit bij die realiteit. Die is de afgelopen decennia totaal ontwricht.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206372688
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 20:15 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Opmerkelijk inderdaad. Die onderwerpen kan je in 1 artikel kwijt, maar ze willen het blijven herhalen en in je hoofd stampen, waarom?
Een slachtofferrol creëren. Het kan niet de schuld van die groep zelf zijn.
pi_206373047
quote:
5s.gif Op zaterdag 17 september 2022 01:05 schreef Viv het volgende:

Wie spint hier garen bij?
Mijn eerste theorie zou vooral click-counts zijn...

een bepaald onderwerp doet het goed in de clicks en dan gaat men er graag mee door, omdat het veel lezers lokt en deze langer op de site houd

de laatste drie artikelen zijn allemaal op exact hetzelfde rapport gebaseerd, van de Universiteit Utrecht en het Trimbos instituut
het Nivel raport lijkt daarvan los te staan, maar is ook specifiek gericht op jongeren... hierbij kan het meespelen dat men dit bewust presenteert aan het begin van het schooljaar, als bv de begeleiding van jonge studenten en scholieren en hun welbevinden een thema is dat extra aandacht krijgt wegens het ook net starten van op scholieren en studenten zich richtende (Studiebegeleidings-) projecten en diensten, die het verloop van het schooljaar volgen .

[ Bericht 8% gewijzigd door RM-rf op 19-10-2022 11:27:54 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206373714
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 11:18 schreef RM-rf het volgende:
de laatste drie artikelen zijn allemaal op exact hetzelfde rapport gebaseerd, van de Universiteit Utrecht en het Trimbos instituut
het Nivel raport lijkt daarvan los te staan, maar is ook specifiek gericht op jongeren...
Dit inderdaad. Er is selectief geshopped in het Nivel raport, maar dat doet weinig af aan de signalen uit de andere onderzoeken of aan het enkele signaal uit het Nivel raport zelf. Het blijft wel opvallend dat er voor gekozen is om dit over meerdere artikelen uit te smeren, maar het is moeilijk om er een plan achter te zien daar ze allen in een paar dagen gepubliceerd waren, tenzij er net in die periode over iets relevants gestemd of besloten moest worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 20-10-2022 01:38:04 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206382921
De wachtlijsten van de studentenpsychologen zijn te lang waardoor adequate hulp soms te lang op zich laat wachten. Het bericht wat betreft de psychische problemen herken ik uit mijn omgeving. De oorzaak zou ik niet zo gauw kunnen benoemen. Druk? Hoog verwachtingspatroon?
pi_206382944
Ik zie het probleem niet, meisjes/jonge vrouwen hebben allemaal een kinderwens. Dat is ineens een probleem? Mooi toch, jonge vrouwen die voor de volgende generatie wil zorgen.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
  donderdag 20 oktober 2022 @ 10:51:26 #25
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_206384403
Jeetje, wat een armoe weer. Ja, hier moet wel een evil plan achter zitten.... Elke dag melden ze ook het weer. Het lijkt er zelfs op dat ze dagelijks bij de NOS nieuws melden....elke dag! Daar moet een agenda achter zitten!
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')