quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies, dfat is allemaal meegenomen en toch is het zeer efficient en zeer bruikbaar.
xxxxx, ben jij dat ouwe rukker?quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik doe niks anders en ik vind het juist mooi, want niemand weet eigenlijk hoe het moet
quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:25 schreef nixxx het volgende:
[..]
Van Roosmalen, ben jij dat ouwe rukker?
zelfs met die nadelen is het nog zeer efficient, kan je nagaan....quote:
Ja, die club wordt gesponsord door een krant en ik heb geen zin om een account aan te maken voor toegang tot die website.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heb je nog een inhoudelijke reactie op mijn bron die nu precies voldoet aan jouw eis? Of blijft het bij verdachtmakingen?
Nou lees ik daar toch dingen als verliezen van 60% door omzetting dat is toch totaal niet efficiënt.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies, dfat is allemaal meegenomen en toch is het zeer efficient en zeer bruikbaar.
dat hangt ervanaf hoe die 60% berekend is.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou lees ik daar toch dingen als verliezen van 60% door omzetting dat is toch totaal niet efficiënt.
Die 60% is na opwekking. Dus al is het rendement van elektriciteitsopwekking 1%, dan nog doet waterstof het dan nog slechter met 0,6%.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat hangt ervanaf hoe die 60% berekend is.
60% verlies over de complete cyclus is nog helemaal niet zo slecht.
Elektriciteit productie heeft een veel slechter rendement.
Ah ja, die leveren natuurlijk 24/7quote:Op zaterdag 17 september 2022 09:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Daar zijn zonnepanelen voor.
Wat nu heel snel uitgerold zou moeten worden is een verplichting dat bij nieuwe elektrische auto's de accu ook kan worden ontladen en zo de eigen woning van energie voorzien. Op die manier heeft iedereen met een elektrische auto ook gratis een thuisaccu.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah ja, die leveren natuurlijk 24/7
En? Inmiddels bijgedraaid?quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:15 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Oh die heb ik gemist. Even terugscrollen.
Niet bepaald, maar ik kom er nog op terug. Ik moet nog douchen, boodschappen doen en ik wil daarna de miljoenennota gaan doorlezen en een grote pan soep machen.quote:
Smakelijk alvast!quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Niet bepaald, maar ik kom er nog op terug. Ik moet nog douchen, boodschappen doen en ik wil daarna de miljoenennota gaan doorlezen en een grote pan soep machen.
Ik heb er hard hoofd in dat dat substantieel heel veel gaat opleveren.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat nu heel snel uitgerold zou moeten worden is een verplichting dat bij nieuwe elektrische auto's de accu ook kan worden ontladen en zo de eigen woning van energie voorzien. Op die manier heeft iedereen met een elektrische auto ook gratis een thuisaccu.
Op die manier kun je al heel veel opvangen. Ook de belasting van het netwerk wordt zo veel lager.
De technische mogelijkheid is er al meer dan 10 jaar.
Nu nog niet, maar over het algemeen als het windstil is, zie je meer zonneschijn.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah ja, die leveren natuurlijk 24/7
Waarom?quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb er hard hoofd in dat dat substantieel heel veel gaat opleveren.
Hehehehe! Ik edit mijn post even.quote:
Het is inderdaad meer dan ik dacht, maar het zal voorlopig voor een kleine groep beschikbaar zijn, overigens zie ik dat Ford dit al ondersteunt: https://www.caranddriver.(...)ev-power-your-house/quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom?
Als ik mij niet vergis heeft een powerwall iets van 13,5 kWh beschikbaar. Voor ruwweg 10.000 euro.
In mijn Model 3 heb ik 82 kWh liggen, waarvan zeker 50% inzetbaar zou zijn, minus brickprotection... 40 kWh. Dat is 3x zoveel.
Daarmee kun je de belasting van het stroomnet flink verlagen. Zeker als het slim wordt toegepast (veel stroomvraag = ontladen, veel stroomaanbod = laden).
Daarmee word je niet energieonafhankelijk als je alles met stroom wil doen. Immers, daarvoor is het verbruik te hoog en op slechte dagen leveren panelen gewoon niets op. En dan ben je er zelfs met 40 kWh in twee tot drie dagen doorheen.
Maar het is wel een kostenefficiënte oplossing en voorkomt onnodig produceren van accu's.
Stroom is vooral nodig als mensen thuis komen van werk, dan zie je de grootste piek.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb er hard hoofd in dat dat substantieel heel veel gaat opleveren.
Ford gaat nog een stapje verder, die leveren niet alleen V2G maar kunnen met zo'n pick-up en een "Home Integration System" ook je hele woning van stroom voorzien bij een black-out. Dat is in de US (voorlopig) nog iets relevanter dan hier.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is inderdaad meer dan ik dacht, maar het zal voorlopig voor een kleine groep beschikbaar zijn, overigens zie ik dat Ford dit al ondersteunt: https://www.caranddriver.(...)ev-power-your-house/
F150 is de Kadett van de VS, maar hier verkopen ze nauwelijks.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is inderdaad meer dan ik dacht, maar het zal voorlopig voor een kleine groep beschikbaar zijn, overigens zie ik dat Ford dit al ondersteunt: https://www.caranddriver.(...)ev-power-your-house/
Jawel, ik denk dat het wel kansen gaat bieden, maar het probleem is nog wel dat elektrische wagens fors aan de prijs zijn, zeker de wat beter modellen, daarnaast zit je nog steeds met het probleem dat we in Nederland zouden moeten kunnen terugvallen op stroom die niet door wind of zon word opgewekt.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Stroom is vooral nodig als mensen thuis komen van werk, dan zie je de grootste piek.
En als je thuis komt, is je auto meestal ook thuis.
Enkele kWh's uit een auto per dag kan gigantisch goed pieken opvangen.
En rond 23:00 gaat je auto dan weer laden.
Slijtage aan de accu hoef je niet zo bang voor te zijn, 5kWh is bijvoorbeeld nog geen 10% van een complete laadcycle.
Het zal een combinatie worden van thuisaccu's, wijkaccu's, EV's met V2G, etc.
Maar dat is hoe ik er naar kijk, rond 2030 mag je me aanspreken op mijn (on)gelijk
Mijn planning is voorlopig dat hier rond 2028 een 10 tot 15kWh thuisaccu komt.
Sowieso 1 met LFP-accu's, aangezien de levensduur tot 6x hoger ligt dan Li-Ion.
Het zijn ook voor Europa hoopgevende ontwikkelingen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ford gaat nog een stapje verder, die leveren niet alleen V2G maar kunnen met zo'n pick-up en een "Home Integration System" ook je hele woning van stroom voorzien bij een black-out. Dat is in de US (voorlopig) nog iets relevanter dan hier.
Hierachter beginnen ze met een proef om het grachtenwater (ondergrond?) te gebruiken, kennis van me gaat mee doen aan de pilot. Ik las ook dat ze bezig waren om grote pilonen met zand te verwarmen, op zich lijkt me dat wel interessant omdat je dat volgens mij ook gewoon onder de grond kunt doen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 12:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
F150 is de Kadett van de VS, maar hier verkopen ze nauwelijks.
Ik denk echt dat het nuttig is om dit te gaan verplichten.
Als tussenstap. Er wordt ook gewerkt aan het opslaan van warmte. Als dat kan, dan kun je in de zomer de warmte opwekken die je in de winter wil gebruiken.
Een totaaloplossing zal er niet komen. Meerdere oplossingen samen zullen de puzzel wel oplossen.
In 2030 zal de elektrische auto naar verwachting goedkoper zijn in aanschaf. Natuurlijk moet je dan ook wat gaan verzinnen voor mensen die geen oprit hebben (al hoeft dat niet een belemmering te zijn, wel moet je dan regelgeving aanpassen).quote:Op zaterdag 17 september 2022 12:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jawel, ik denk dat het wel kansen gaat bieden, maar het probleem is nog wel dat elektrische wagens fors aan de prijs zijn, zeker de wat beter modellen, daarnaast zit je nog steeds met het probleem dat we in Nederland zouden moeten kunnen terugvallen op stroom die niet door wind of zon word opgewekt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |