Je hebt als het goed is ook een kostprijs van de omzet. Voor de dingen die je gratis weggeeft boek je die kostprijs als reclamekosten in plaats van als kostprijs van de omzet en dan ben je klaar. Die kostprijs moet je namelijk nog steeds betalen, het is niet ineens gratis om die klus te doen. Het is echter niet correct om het bedrag dat je als omzet zou maken als reclamekosten te boeken, alleen de kostprijs van de omzet mag je als kosten nemen.
quote:
Op vrijdag 16 september 2022 20:47 schreef namliam het volgende:Dit is toch standaard spul ...
De juiste en tevens enige oplossing is de klant factureren a 20 euro voor grasmaaien en daar 20 euro vanaf trekken van de voucher.
Hierdoor komt de 20 euro omzet in de boeken en kan je die 20 euro invoeren als reclame kosten.
Is tevens een stukje extra reclame, immers de factuur volgt nog een x-periode na de werkzaamheden en levert dus nog een extra contact moment tussen het bedrijf en de (nieuwe) klant waardoor deze (hopelijk) nog eens terug denkt aan de positieve ervaring en wellicht is het nu een maand later weer tijd om het gras weer te maaien en maakt deze meteen maar even een nieuwe afspraak.
Die 20 euro als omzet nemen is niet correct. Je kan prima een dergelijke factuur sturen naar de klant, maar accountingtechnisch moet die voucher van 20 euro als gegeven korting geboekt worden en dat is ook onderdeel van de omzet, dus impact op de totale omzet is 0. Enige juiste manier is de kostprijs van de omzet als reclamekosten boeken.