abonnement Unibet Coolblue
pi_205998166
Het bedrijf waar ik voor werk levert diensten. Om ons in de kijker te werken zullen we een aantal vouchers uitreiken die je kunt omruilen om gratis van onze dienst te genieten/kennis te maken.

Om nu niet direct de naam van mijn bedrijf (of onze activiteit) toe te lichten zal ik het vertalen naar een gelijkaardige situatie:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stel: Ik ga gras maaien bij klanten (ik lever dus een dienst)
Ik zou daar normaal gezien 20 euro voor vragen (nu dus gratis)
Ik verdeel 20 vouchers aan mensen die de vouchers kunnen inruilen.

Normaal gezien zou ik hier ¤20 X 20 = ¤400 aan verdient hebben.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu terug naar mijn bedrijf.
Ik stel voor om dat te factureren aan onszelf en dat te omschrijven als 'Imagocampagne'. Zo kunnen we dat als bedrijfskost zien en kunnen we een stuk terug recupereren.

Mijn werkgever zegt:
'Nee, Einzeinz, we gaan toch geen facturen naar onszelf sturen? We voeren die campagne en boeken niets in en factureren ook niets'.

Wie heeft het bij het rechte eind? Waar haal je als bedrijf het meeste 'winst' uit?
Cindy De Vuyst
pi_205998213
Wegboeken als reclamekosten.
Klaar. Volgende.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_205998429
Of je maakt wel facturen en boekt daar de korting op af.

Facturen voor de klanten dus, die 0 zijn omdat er ook een korting op zit.

[ Bericht 43% gewijzigd door miss_sly op 16-09-2022 17:53:44 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205998526
Ik ben geen boekhouder, maar factureren aan jezelf klinkt mij raar. Ga je ook een betaling aan jezelf overmaken? Tegelijkertijd zijn intercompany doorbelastingen redelijk gangbaar en intracompany zal vast ook voorkomen. Maar omdat je daarmee je omzet en je kosten opblaast, zou ik daar niet zomaar aan beginnen.

Boeken als representatie- of reclamekosten lijkt mij het makkelijkste.
  vrijdag 16 september 2022 @ 16:57:33 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205998539
Waarom maar 400 euro? Ik zou een miljoen doen. Gouden handel!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 16 september 2022 @ 16:58:14 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205998553
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 16:57 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom maar 400 euro? Ik zou een miljoen doen. Gouden handel!
Sywert? ben jij het?
pi_205999127
Aan jezelf factureren klinkt nogal als (risicovol) creatief boekhouden imo.

[ Bericht 4% gewijzigd door Erasmus op 16-09-2022 17:51:27 ]
pi_205999334
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2022 16:58 schreef Gunner het volgende:

[..]
Sywert? ben jij het?
Hoezo, ik verdien er niets aan hoor O-)
pi_205999487
Als je het aan jezelf factureert dan zijn het zowel kosten als omzet en dat slaat natuurlijk nergens op. Boekhoudkundig kun je het wel zo verwerken als miss_sly zegt
pi_205999635
Vraag de boekhouder / financiële afdeling van je bedrijf/werkgever. Dit is basis-boekhouden, zij weten precies hoe dit te verwerken.

Aan jezelf factureren lijkt me de minst juiste oplossing overigens. En de andere opties (reclamekosten of afboeken als korting) komen onderaan de streep op hetzelfde neer volgens mij.
pi_205999890
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 16:56 schreef exelletor het volgende:
Ik ben geen boekhouder, maar factureren aan jezelf klinkt mij raar. Ga je ook een betaling aan jezelf overmaken? Tegelijkertijd zijn intercompany doorbelastingen redelijk gangbaar en intracompany zal vast ook voorkomen. Maar omdat je daarmee je omzet en je kosten opblaast, zou ik daar niet zomaar aan beginnen.

Boeken als representatie- of reclamekosten lijkt mij het makkelijkste.
Ja, je boekt het als reclamekost omdat we een dienst verlenen maar daar geen geld voor krijgen. Dat is dus als het ware een kost.
En ik stelde voor aan mijn werkgever om onszelf een factuur te sturen en die dus in te boeken als 'imagocampagne'. Ik neem aan dat je als bedrijf dat dan als 'onkost' kan inbrengen en daar een deel van terugziet. (Onder de streep is het dus minder kostelijk)
Cindy De Vuyst
pi_205999967
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:51 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Ja, je boekt het als reclamekost omdat we een dienst verlenen maar daar geen geld voor krijgen. Dat is dus als het ware een kost.
En ik stelde voor aan mijn werkgever om onszelf een factuur te sturen en die dus in te boeken als 'imagocampagne'. Ik neem aan dat je als bedrijf dat dan als 'onkost' kan inbrengen en daar een deel van terugziet. (Onder de streep is het dus minder kostelijk)
Dan vergeet je dat je een factuur die je opmaakt, ook als omzet moet boeken
(En nogmaals, factureren aan jezelf is onzin)
pi_206001399
Dit is toch standaard spul ...

De juiste en tevens enige oplossing is de klant factureren a 20 euro voor grasmaaien en daar 20 euro vanaf trekken van de voucher.
Hierdoor komt de 20 euro omzet in de boeken en kan je die 20 euro invoeren als reclame kosten.
Is tevens een stukje extra reclame, immers de factuur volgt nog een x-periode na de werkzaamheden en levert dus nog een extra contact moment tussen het bedrijf en de (nieuwe) klant waardoor deze (hopelijk) nog eens terug denkt aan de positieve ervaring en wellicht is het nu een maand later weer tijd om het gras weer te maaien en maakt deze meteen maar even een nieuwe afspraak.
pi_206003979
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:51 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Ja, je boekt het als reclamekost omdat we een dienst verlenen maar daar geen geld voor krijgen. Dat is dus als het ware een kost.
En ik stelde voor aan mijn werkgever om onszelf een factuur te sturen en die dus in te boeken als 'imagocampagne'. Ik neem aan dat je als bedrijf dat dan als 'onkost' kan inbrengen en daar een deel van terugziet. (Onder de streep is het dus minder kostelijk)
Nou nee. Jezelf factureren is grote kul.
pi_206004793
De vrijmibo hakte er al vroeg in bij TS.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 19 september 2022 @ 09:44:49 #16
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_206026700
Je hebt als het goed is ook een kostprijs van de omzet. Voor de dingen die je gratis weggeeft boek je die kostprijs als reclamekosten in plaats van als kostprijs van de omzet en dan ben je klaar. Die kostprijs moet je namelijk nog steeds betalen, het is niet ineens gratis om die klus te doen. Het is echter niet correct om het bedrag dat je als omzet zou maken als reclamekosten te boeken, alleen de kostprijs van de omzet mag je als kosten nemen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 20:47 schreef namliam het volgende:
Dit is toch standaard spul ...

De juiste en tevens enige oplossing is de klant factureren a 20 euro voor grasmaaien en daar 20 euro vanaf trekken van de voucher.
Hierdoor komt de 20 euro omzet in de boeken en kan je die 20 euro invoeren als reclame kosten.
Is tevens een stukje extra reclame, immers de factuur volgt nog een x-periode na de werkzaamheden en levert dus nog een extra contact moment tussen het bedrijf en de (nieuwe) klant waardoor deze (hopelijk) nog eens terug denkt aan de positieve ervaring en wellicht is het nu een maand later weer tijd om het gras weer te maaien en maakt deze meteen maar even een nieuwe afspraak.
Die 20 euro als omzet nemen is niet correct. Je kan prima een dergelijke factuur sturen naar de klant, maar accountingtechnisch moet die voucher van 20 euro als gegeven korting geboekt worden en dat is ook onderdeel van de omzet, dus impact op de totale omzet is 0. Enige juiste manier is de kostprijs van de omzet als reclamekosten boeken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')