quote:Op maandag 5 december 2022 08:50 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ja de tijden zijn weer heel snel veranderd. Ik zat van het weekend eens op te zoeken hoe we er in 2020 en 2021 bijzaten, als je dan ziet hoeveel maatregelen er van kracht waren. En bedenk ook even dat bijna een jaar geleden (rond half december) de overheid in paniek ineens alles dichtgooide. Wij riepen hier toen al dat Omikron (en de massale vaccinatie) de life saver zou worden, en moet je eens zien hoe goed dat uitgepakt heeft!
Bewust niet genoemd, omdat dat voor mij vooral voor eerdere varianten gold. Met name de komst van Omikron heeft gezorgd voor een besmettelijkere versie die beduidend minder ziekmakend blijkt te zijn, ik zie dat ondertussen echt als de grootste redding. Vaccinatie was geweldig tegen de eerdere varianten omdat het vooral bleek te zorgen voor een (zeer) mild verloop van de ziekte. Voor mijn gevoel heeft Omikron de effecten van vaccinaties en natuurlijke immuniteit ingehaald.quote:
Omikron was in de praktijk inderdaad een stuk minder ziekmakend, maar dat kwam doordat een groot deel van de mensen al immuniteit hadden (door eerdere infecties en vaccinaties).quote:Op maandag 5 december 2022 14:05 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Bewust niet genoemd, omdat dat voor mij vooral voor eerdere varianten gold. Met name de komst van Omikron heeft gezorgd voor een besmettelijkere versie die beduidend minder ziekmakend blijkt te zijn, ik zie dat ondertussen echt als de grootste redding. Vaccinatie was geweldig tegen de eerdere varianten omdat het vooral bleek te zorgen voor een (zeer) mild verloop van de ziekte. Voor mijn gevoel heeft Omikron de effecten van vaccinaties en natuurlijke immuniteit ingehaald.
Waarmee ik zeker niet zeg dat de massale vaccinatie niet een gigantisch verschil heeft gemaakt. Dit heeft vele levens gered en in nog veel meer gevallen gezorgd voor een niet problematisch verloop. Maar ik ben bang dat als Delta had doorgezet danwel gemuteerd was naar een vervelendere variant dat we daar niet tegen aan hadden kunnen vaccineren. Want ondanks dat de vaccins echt top zijn moeten we ook ondertussen wel eerlijk en realistisch kijken en concluderen dat niet alles wat we hoopten uitgekomen is omtrent vaccins. Zonder daar overigens een waardeoordeel over het vaccin aan te hangen, je kan niet alles vooraf weten en sommige dingen komen pas in de praktijk naar voren.
Een kritische noot kan je namelijk wel plaatsen, een aantal stellige uitspraken van onze overheid hebben toch helaas anders uitgepakt. Ik denk dan aan "Dansen met Jansen" en "Vaccinatie voorkomt besmetting" om er concreet 2 te noemen. En dat is erg jammer, want daarmee zijn een hoop mensen sceptisch of angstig geworden met alle gevolgen van dien. Ook is het heel kwalijk dat onze overheid zo ongeveer elke keer elke boot mistte met maatregelen en vaccinaties. Dan heb ik het specifiek niet over de periode maart-oktober 2020 toen alles spannend, nieuw en onbekend was.
Maar laten we ook eerlijk zijn, niemand had bij leven een pandemie van dit formaat meegemaakt. Er moest heel veel geïmproviseerd worden en we hebben ons er allemaal doorheen moeten slaan.
Overigens besef ik mij ook goed dat ik ook wel een keer behoorlijk de mist in gegaan ben met de kennis van nu. Als ik terugkijk op de hele periode dan merk ik dat ik echt wel kritisch ben geworden op het gevoerde beleid en dat ik ook op sommige vlakken, achteraf, iets minder stellig had mogen zijn. Daar kan ik allemaal goedmakertjes voor gaan bedenken, maar dat wil ik bewust niet doen. Ik neem daarin vooral mee dat ik in het vervolg daar anders mee om moet gaan, al hoop ik dat ik in mijn leven een situatie als deze niet meer mee zal maken.
De groei in opnames lijkt inderdaad weer over te gaan in een daling. Dus niks aan het handje.quote:Op dinsdag 6 december 2022 14:53 schreef GereDathan het volgende:
Begreep gisteren dat de ziekenhuizen en rioolwater alweer een paar dagen daling laten zien, misschien dat @:koemleit meer info heeft?
Bron.quote:Opmerking: vanaf vandaag worden ontlabelde patiënten (patiënten die met COVID zijn opgenomen in het ziekenhuis maar nu niet meer besmettelijk zijn) geregistreerd als non-COVID-patienten waar zij eerder werden weergegeven als COVID-patiënten. Hierdoor kunnen de cijfers in dit nieuwsbericht op het eerste gezicht lijken af te wijken van het nieuwsbericht van afgelopen vrijdag waarin ontlabelde patiënten nog als COVID-patiënten werden weergeven.
Gratis dalingquote:Op dinsdag 13 december 2022 14:09 schreef Federer-fan het volgende:
Let op: er is een grote wijziging in de cijfers door nieuwe definities:
[..]
Bron.
Ja, inderdaad, ik heb ook mijn post van gisteren aangepast.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |