abonnement Unibet Coolblue
pi_205996632
quote:
Advocaat Taghi: OM handelt ‘lichtvaardig en wetteloos’, verdachten moeten vrijuit gaan

Het Marengo-proces tegen Ridouan Taghi en zijn medeverdachten is vandaag een nieuwe fase in gegaan. De komende maanden is het woord aan de verdediging.

Inez Weski, advocaat van onder andere hoofdverdachte Taghi, gaf vandaag de aftrap in de extra beveiligde rechtbank in Amsterdam. Zij vindt dat het Openbaar Ministerie niet-ontvankelijk moet worden verklaard. Als de rechtbank daar niet in meegaat dan wil ze vrijspraak wegens gebrek aan bewijs.

Begin juli eiste het Openbaar Ministerie een levenslange gevangenisstraf tegen Taghi en vier medeverdachten. Ook tegen twaalf anderen werden lange celstraffen geëist. De groep zou verantwoordelijk zijn voor het beramen en plegen van een groot aantal moorden.

Bewijs daarvoor haalt het OM vooral uit berichten die de verdachten zouden hebben verstuurd met PGP-telefoons, speciale toestellen om versleuteld mee te communiceren. In die berichten werd openlijk gesproken over moorden.

Leemtes

Volgens Weski drijft de zaak op "de interpretatie van gemankeerde, oncontroleerbare en buitenwettelijk verkregen berichten". "Er zijn tegen Taghi geen direct belastende verklaringen, geen ooggetuigen en geen forensisch bewijs op een plaats delict", benadrukte ze.

Weski stelt dat het OM deze "onbeschrijfelijke leemte" probeert op te vullen met kroongetuige Nabil B., die Taghi aanwijst als kwade genius. Maar de verdediging vindt hem onbetrouwbaar. Hij zou liegen, zich baseren op geruchten en alleen maar op geld uit zijn.

Taaie kost

Geen enkele verdachte was vandaag aanwezig in de rechtszaal, waar taaie juridische kost over PGP-berichten werd besproken. Weski en haar kantoorgenoot Susanne Boersma betoogden dat het bewijs onrechtmatig is verkregen door een "wetteloos" OM.

Inmiddels heeft de Hoge Raad in een andere zaak bepaald dat de berichten wel degelijk als bewijs gebruikt mogen worden. Weski blijft erbij dat alle rechtsbeginselen zijn geschonden, zoals het recht op gegevensbescherming, privacy en een eerlijk proces.

Flarden tekst

Een ander pijnpunt is dat justitie selectief zou 'shoppen' in de berichtenberg. In het Marengo-proces worden 610.000 berichten aan de verdachten en hun contacten toegeschreven. Een beperkt deel gebruikt het OM als bewijs. De verdediging vindt dat hierdoor mogelijk belangrijke context ontbreekt.

"Het OM vraagt u levenslang op te leggen op basis van dit materiaal", zei Weski vandaag tegen de rechtbank. "Een eenzijdig scenario door het plakken van flarden tekst." Zij zei dat het OM "willekeurig en lichtvaardig" te werk is gegaan om de waarheid te achterhalen en vindt dat de verdediging te weinig eigen onderzoek heeft mogen doen.

Tot eind december komen verschillende advocaten aan het woord. De zaak tegen Said R. heeft door zijn late uitlevering uit Colombia vertraging opgelopen. Hij moet zijn strafeis nog horen. Wanneer de rechtbank uitspraak doet in het Marengo-proces, is nog niet bekend.
What the actual fuck :') Bang om omgelegd te worden Inez ?
pi_205996658
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:04 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
What the actual fuck :') Bang om omgelegd te worden Inez ?
Zie OP.

quote:
De komende maanden is het woord aan de verdediging.
Ze doet hetzelfde als het OM. Groter/kleiner maken dan het is.
pi_205996679
Dan ga ik er vanuit dat zijn naam goed geschreven staat in alle dossiers, anders was die al vrij geweest natuurlijk.
pi_205996690
Helemaal door de ratten besnuffelt. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_205996746
#freetaghi
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205996973
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:04 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
What the actual fuck :') Bang om omgelegd te worden Inez ?
Dat advocaten hun cliënten verdedigen in een rechtszaak is een nieuw fenomeen voor je?
pi_205996994
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:32 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat advocaten hun cliënten verdedigen in een rechtszaak is een nieuw fenomeen voor je?
Nee hoor, dat is geen nieuws voor mij.
pi_205997002
De redenering is helemaal niet zo vreemd, sterker nog met het afluisteren van de PGP berichten is een smerig spelletje gespeeld.

https://www.mr-online.nl/pretty-fucked-up-privacy/

In het kort kwam het er op neer dat Nederlandse OM gebruik wilde maken van deze methode maar dat dit niet werd toegestaan, vervolgens zijn ze naar de Fransen gegaan, en hebben het trucje daar toegepast, dat is een no-go waar we echt nog wel over gaan horen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205997019
quote:
16s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:33 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Nee hoor, dat is geen nieuws voor mij.
Vanwaar dan je verbazing?
Sterker nog het is een plicht van een advocaat om er alles aan te doen om op te komen voor zijn belangen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205997035
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:34 schreef raptorix het volgende:

[..]
Vanwaar dan je verbazing?
Sterker nog het is een plicht van een advocaat om er alles aan te doen om op te komen voor zijn belangen.
Het is geen verbazing, het is meer een wtf moment.
pi_205997153
quote:
16s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:35 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
Het is geen verbazing, het is meer een wtf moment.
Ja, waarom dan? Wat had je dan verwacht?
  vrijdag 16 september 2022 @ 14:48:43 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205997177
Ach, ik zette vroeger ook altijd een vliegtuig op mijn verlanglijstje met Sinterklaas.

Je weet maar nooit :+
pi_205997178
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:33 schreef raptorix het volgende:
De redenering is helemaal niet zo vreemd, sterker nog met het afluisteren van de PGP berichten is een smerig spelletje gespeeld.

https://www.mr-online.nl/pretty-fucked-up-privacy/

In het kort kwam het er op neer dat Nederlandse OM gebruik wilde maken van deze methode maar dat dit niet werd toegestaan, vervolgens zijn ze naar de Fransen gegaan, en hebben het trucje daar toegepast, dat is een no-go waar we echt nog wel over gaan horen.
Het is een beetje achterhaald. In andere zaken is ondertussen reeds bepaald dat dergelijke berichten wel gebruikt mogen worden. Mij lijkt dat daar dus weinig discussie over zal zijn. Wat wellicht nog wel een punt is: in hoeverre is echt bewijsbaar wie welke telefoon op welk moment gebruikte? Al die berichten zijn verstuurd onder nicknames.
pi_205997192
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:48 schreef Tengano het volgende:
Ik zette vroeger ook altijd een vliegtuig op mijn verlanglijstje met Sinterklaas.

Je weet maar nooit :+
Ach verdomme, was jij dat? Wil je dan in het vervolg je adres wat duidelijker opschrijven?

Wat moet ik in hemelsnaam met een compleet vliegtuig man? :(
pi_205997242
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:46 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja, waarom dan? Wat had je dan verwacht?
Mijn verwachting is dat de advocatuur toeziet op een eerlijk en rechtvaardig proces.

Niet dat ze middels leugens en bedrog geen enkele grens kennen om cliënten een mogelijke straf te doen ontlopen.

Geen idee of dat hier ook aan de orde is, maar laten we niet doen alsof die lui hedendaags winnen niet boven rechtvaardigheid stellen.

Geldt ook voor het OM trouwens.
"Pools are perfect for holding water"
pi_205998156
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:48 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het is een beetje achterhaald. In andere zaken is ondertussen reeds bepaald dat dergelijke berichten wel gebruikt mogen worden. Mij lijkt dat daar dus weinig discussie over zal zijn. Wat wellicht nog wel een punt is: in hoeverre is echt bewijsbaar wie welke telefoon op welk moment gebruikte? Al die berichten zijn verstuurd onder nicknames.
Dat ging meer op het sleepnet effect, er loopt ook nog een zaak waarbij de gehele procedure illegaal verklaart kan worden, kwam omdat de Nederlandse Rechter dit eerst als illegaal zou hebben bestempelt, en dat justitie de zelfde operatie vervolgens onder de mantel van Frankrijk heeft laten uitvoeren.

Ik zal even zoeken of ik het kan vinden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205998650
Echt bizar dat de advocaat geen levenslang pleit voor zijn cliënten :?
You need to be cold to be queen.
pi_205998660
quote:
Dat gaat over Sky ECC. Ik bedoel Encrochat en PGP Safe.
pi_205998698
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:06 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat gaat over Sky ECC. Ik bedoel Encrochat en PGP Safe.
Ah ok, maar volgens mij lopen in die zaken ook nog wat zaken Europees, verwacht er niet zoveel van trouwens.
In geval van Sky lijken ze zich nu wel in de nesten hebben gewerkt en dat kan nog wel eens backfiren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 16 september 2022 @ 19:08:21 #21
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206000090
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:04 schreef Gibson88 het volgende:

[..]
What the actual fuck :') Bang om omgelegd te worden Inez ?
Ze doet gewoon haar werk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 16 september 2022 @ 19:16:20 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206000205
Tuurlijk moet ie vrij. De ruimte die deze man de komende 30 jaar in de gevangnissen inneemt, extra personeel en bewaking.

Daar kan je 453 bijstandmoeders voor vastzetten die een tas boodschappen van hun moeder hebben gekregen.
Tot nooit .......
pi_206002049
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:05 schreef Waldorf22 het volgende:
Echt bizar dat de advocaat geen levenslang pleit voor zijn cliënten :?
Als het OM bij elke crimineel voor levenslang zou pleiten, zouden we er wel raar van opkijken. Dan verwijten we ze, imo terecht, een compleet gebrek aan proportionaliteit.

Maar wanneer een strafrechtadvocaat van een van de zwaarste criminelen van de afgelopen jaren, zo niet decennia, vrijspraak bepleit dan is het 'gewoon haar werk doen'.

Vind ik ergens toch niet kloppen, eerlijk gezegd.
"Pools are perfect for holding water"
pi_206002164
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 22:04 schreef probeer het volgende:

[..]
Als het OM bij elke crimineel voor levenslang zou pleiten, zouden we er wel raar van opkijken. Dan verwijten we ze, imo terecht, een compleet gebrek aan proportionaliteit.

Maar wanneer een strafrechtadvocaat van een van de zwaarste criminelen van de afgelopen jaren, zo niet decennia, vrijspraak bepleit dan is het 'gewoon haar werk doen'.

Vind ik ergens toch niet kloppen, eerlijk gezegd.
Wat moet een strafrechtadvocaat dan doen volgens jou?
Het is niet dat verdachten het OM betalen voor een gunstigere uitspraak. Snap die vergelijking niet zo.
You need to be cold to be queen.
pi_206002256
Ik vraag me toch af, mocht T levenslang krijgen, zit Inez dan 's avonds thuis nog met een gerust hart op de bank achter de tv? Of wordt ze dan toch wel een beetje nerveus.
pi_206002392
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 22:15 schreef Waldorf22 het volgende:

[..]
Wat moet een strafrechtadvocaat dan doen volgens jou?
Toezien op een rechtvaardig proces. En fuck, we weten allemaal dat Taghi een zware crimineel is die celstraf verdient.

quote:
Het is niet dat verdachten het OM betalen voor een gunstigere uitspraak. Snap die vergelijking niet zo.
Het is ook niet alsof wij het OM betalen voor een zo zwaar mogelijke straf.
"Pools are perfect for holding water"
pi_206002586
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 22:33 schreef probeer het volgende:
Toezien op een rechtvaardig proces. En fuck, we weten allemaal dat Taghi een zware crimineel is die celstraf verdient.
Nee, dat is nou net het punt. Dat zal eerst wettig en overtuigend bewezen moeten worden.

Dat zijn geen loze woorden. De overheid dient zich aan de regels te houden, anders hebben we geen rechtstaat meer. Dus er kan wel bewijs liggen, maar dat moet wettig verkregen bewijs zijn. Als de advocaat meent dat dat niet zo is, dan moet ze daar zeker vraagtekens bij zetten, anders is ze geen knip voor de neus waard.

Het bewijs moet bovendien overtuigend zijn. Zijn die pgp berichten zo overtuigend? Zijn de verklaringen van de kroongetuige overtuigend? Want meer dan die twee dingen ligt er niet, qua bewijs. Die moeten dus absoluut stand houden. Dus natuurlijk stelt zijn advocaat dat ter discussie.
pi_206002654
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 22:44 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee, dat is nou net het punt. Dat zal eerst wettig en overtuigend bewezen moeten worden.

Dat zijn geen loze woorden. De overheid dient zich aan de regels te houden, anders hebben we geen rechtstaat meer. Dus er kan wel bewijs liggen, maar dat moet wettig verkregen bewijs zijn. Als de advocaat meent dat dat niet zo is, dan moet ze daar zeker vraagtekens bij zetten, anders is ze geen knip voor de neus waard.

Het bewijs moet bovendien overtuigend zijn. Zijn die pgp berichten zo overtuigend? Zijn de verklaringen van de kroongetuige overtuigend? Want meer dan die twee dingen ligt er niet, qua bewijs. Die moeten dus absoluut stand houden. Dus natuurlijk stelt zijn advocaat dat ter discussie.
Ok, daar heb je in deze een goed punt.
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')