abonnement Unibet Coolblue
pi_205986831
https://www.nu.nl/klimaat/6224290/kabinet-geeft-ook-verhuurders-in-vrije-sector-subsidie-om-te-isoleren.html

quote:
Kabinet geeft ook verhuurders in vrije sector subsidie om te isoleren

Ook particuliere verhuurders kunnen vanaf volgend jaar subsidie krijgen om hun huizen te isoleren. Voor honderdduizenden woningen in de vrije sector bestond zo'n subsidie nog niet, terwijl eigenaren van een woning al wel werden gesteund bij het nemen van energiebesparende maatregelen.

Voor de Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen is de komende jaren ruim 150 miljoen euro beschikbaar.

De regeling bestond al voor particuliere verhuurders met woningen in de gereguleerde sector, maar wordt per 1 januari uitgebreid naar alle particuliere verhuurders. Dat heeft minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) donderdag in de Tweede Kamer aangekondigd.

Per woning is maximaal 6.000 euro beschikbaar om bijvoorbeeld de vloer te isoleren of isolerend glas te plaatsen. Ook kan geld worden aangevraagd voor een energieadvies of om een ventilatiesysteem te verduurzamen. De subsidie vergoedt 15 tot 30 procent van de gemaakte kosten.

Nog veel enkelglas
Juist in de particuliere huursector is het vaak nog slecht gesteld met de isolatie, bleek donderdag uit een analyse van de Woonbond. In 16 procent van de woonkamers en 23 procent van de slaapkamers zit nog enkelglas, terwijl koop- en corporatiewoningen beter geïsoleerd zijn.

De Woonbond vindt dat enkelglas moet worden aangemerkt als een gebrek aan de woning. Huurders met enkelglas zouden dan een huurverlaging kunnen afdwingen totdat er dubbel- of tripleglas wordt geplaatst.

Dat vindt De Jonge geen goed idee, omdat het volgens hem de verduurzaming van huurwoningen niet zou versnellen. Wel wil hij dat duurzamere woningen beter gaan scoren in het puntensysteem dat het kabinet wil invoeren voor de vrije huursector. Dan zou er alsnog een hogere huurprijs kunnen worden gevraagd voor woningen met een beter energielabel.
In eerste instantie klinkt het positief.

Maar eigenlijk beloon je nu huisjesmelkers die jarenlang niets gedaan hebben aan hun huurwoning(en) met gratis geld en leg je een deel van de kosten van dit achterstallig onderhoud neer bij de belastingbetaler ipv bij deze particuliere verhuurders.
  donderdag 15 september 2022 @ 17:37:53 #2
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205986854
Het is wel onrechtvaardig, maar die kosten zijn waarschijnlijk lager dan de maatschappelijke kosten van dat gedeelte van de woningen op zijn beloop laten. Voorwaarde zou wel moeten zijn dat deze woningsverbetering niet direct leidt tot een grote huurverhoging.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_205986892
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 17:37 schreef GemMagic het volgende:
Het is wel onrechtvaardig, maar die kosten zijn waarschijnlijk lager dan de maatschappelijke kosten van dat gedeelte van de woningen op zijn beloop laten. Voorwaarde zou wel moeten zijn dat deze woningsverbetering niet direct leidt tot een grote huurverhoging.
Vooral die huurverhogingen inderdaad. Dan is het "dubbel vangen".

Heb zelf 1 woning in de verhuur maar vind het niet meer dan normaal dat je zo'n woning "up-to-date" houdt.
Warmtepomp komt er volgend jaar in, zonnepanelen liggen al, isolatiewerk is gedaan, oude kozijnen vervangen, etc.
pi_205986917
Ik vind het een uitstekend idee om enkel glas als gebrek aan te rekenen (uitgezonderd klepraampjes). Een huisbaas die de afgelopen vijftig jaar heeft verzuimd om de woning te verbeteren hoeft van mij geen subsidie. Het zelfde kan je stellen voor vloer isolatie en muren.

Aan de andere kant vind ik het wel goed als gestimuleerd wordt om iets meer te doen. Daar mag van mij subsidie voor gegeven worden maar dan wel zodat de huurder de winst niet ook nog eens in huur hoeft te betalen. Dus een beetje rem op de huur als er subsidie is verleent.
pi_205986966
Dit land is gek geworden.

Gooi er dan een regel in dat een verhuur apartement een minimaal energielabel moet hebben.De verhuurder moet hier voor opdraaien, die heeft al genoeg winst kunnen pakken in de afgelopen jaren.
pi_205987035
Top ^O^
  donderdag 15 september 2022 @ 17:56:22 #7
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205987040
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 17:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vooral die huurverhogingen inderdaad. Dan is het "dubbel vangen".

Heb zelf 1 woning in de verhuur maar vind het niet meer dan normaal dat je zo'n woning "up-to-date" houdt.
Warmtepomp komt er volgend jaar in, zonnepanelen liggen al, isolatiewerk is gedaan, oude kozijnen vervangen, etc.
Is er écht niets meer over om subsidie met te beuren? ;) maar klinkt als goed verhuurderschap.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_205987091
Kijk eens @laforest , gratis geld van de overheid.
Google is your friend, abuse your friends
pi_205987137
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2022 18:00 schreef Metalfrost het volgende:
Kijk eens @:laforest , gratis geld van de overheid.
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 17:55 schreef laforest het volgende:
Top ^O^
Maar ik heb dubbele beglazing en isolatie. Echter, ik zou nog wel meer zonnepanelen willen hebben als dat ook zou mogen. :)
  donderdag 15 september 2022 @ 18:06:16 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205987154
Waarom leggen we de rekening hiervoor in vredesnaam bij de belastingbetaler neer?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205987159
Alsof er nu nog subsidies nodig zijn. Zou juist omlaag moeten met deze energieprijzen.
pi_205987176
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.nu.nl/klimaat/6224290/kabinet-geeft-ook-verhuurders-in-vrije-sector-subsidie-om-te-isoleren.html
[..]
In eerste instantie klinkt het positief.

Maar eigenlijk beloon je nu huisjesmelkers die jarenlang niets gedaan hebben aan hun huurwoning(en) met gratis geld en leg je een deel van de kosten van dit achterstallig onderhoud neer bij de belastingbetaler ipv bij deze particuliere verhuurders.
Dubbele beloning want én subsidie om het huis te verduurzamen en die parasieten kunnen in een keer de huur omhoog flikkeren.
You need to be cold to be queen.
pi_205987207
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom leggen we de rekening hiervoor in vredesnaam bij de belastingbetaler neer?
Daar ligt ie nu ook omdat de huurders nu geld krijgen om energie te kunnen betalen.
  donderdag 15 september 2022 @ 18:13:31 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205987223
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 18:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Daar ligt ie nu ook omdat de huurders nu geld krijgen om energie te kunnen betalen.
Het idee is dan ook dat de pandeigenaar zelf de rekening voor verduurzaming betaalt. Niet dat hij het laat liggen totdat de overheid met een zak geld over de brug komt. Laten we de verantwoordelijkheid wel daar neer leggen waar hij hoort.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205987259
Rechts zorgt weer goed voor haar achterban

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2022 18:17:37 ]
  donderdag 15 september 2022 @ 18:21:35 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205987307
Weer een regeling waar jan modaal geen kont aan heeft.
  donderdag 15 september 2022 @ 18:22:25 #17
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205987321
Een slecht geïsoleerd huis is achterstallig onderhoud. Energielabel C of lager zou een huurkorting moeten opleveren; moet je zien hoe snel verhuurders dan gaan verduurzamen.
pi_205987366
Helaas is er een groot tekort aan vakmensen om dit soort maatregelen uit te voeren. Gaat nog meer dringen worden op de markt voor vaklieden. Isolatiebedrijven kunnen de hoofdprijs vragen.

Ik heb het al veel vaker geschreven, maar het is zo ontzettend jammer dat de overheid in het verleden niet meer heeft ingezet op verduurzaming van de huidige woningvoorraad.
pi_205987416
Wat ik heel graag zou willen zien, is dat bezitters van monumenten in alle opzichten ondersteuning krijgen in het verduurzamen van deze monumenten met respect voor de waarden van deze monumenten. Deze speciale groep moet goede en speciale ondersteuning krijgen.
pi_205987418
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 18:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het idee is dan ook dat de pandeigenaar zelf de rekening voor verduurzaming betaalt. Niet dat hij het laat liggen totdat de overheid met een zak geld over de brug komt. Laten we de verantwoordelijkheid wel daar neer leggen waar hij hoort.
Even mijn vorige post min of meer herhalen.

Ik vind dat er minimum eisen aan een huis gesteld kunnen worden. Waaronder dus dubbel glas. Dat moet geheel voor de kosten van de verhuurder komen want dat is gewoon een gebrek.

Als een verhuurder meer doet, zoals triple glas instaleren of zonnepanelen dan mag er voor mij wel subsidie bij zolang het voordeel maar grotendeels bij de huurder terecht komt. Dus niet subsidie vangen en vervolgens de ook huur maximaliseren.
pi_205987446
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
De Woonbond vindt dat enkelglas moet worden aangemerkt als een gebrek aan de woning. Huurders met enkelglas zouden dan een huurverlaging kunnen afdwingen totdat er dubbel- of tripleglas wordt geplaatst.
ik moet altijd wel lachen om deze theoretische benadering die ertoe leidt dat na 2 jaar je op straat staat als huurder.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205987466
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 18:04 schreef laforest het volgende:

[..]
[..]
Maar ik heb dubbele beglazing en isolatie. Echter, ik zou nog wel meer zonnepanelen willen hebben als dat ook zou mogen. :)
Inductiekookplaten? Of anders een gratis pannenset. Werkt altijd goed.
Google is your friend, abuse your friends
pi_205987543
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2022 18:34 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Inductiekookplaten? Of anders een gratis pannenset. Werkt altijd goed.
Nee, dat heb ik allemaal wel.
pi_205987580
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 18:25 schreef rutger05 het volgende:
Helaas is er een groot tekort aan vakmensen om dit soort maatregelen uit te voeren. Gaat nog meer dringen worden op de markt voor vaklieden. Isolatiebedrijven kunnen de hoofdprijs vragen.

Ik heb het al veel vaker geschreven, maar het is zo ontzettend jammer dat de overheid in het verleden niet meer heeft ingezet op verduurzaming van de huidige woningvoorraad.
Daarvoor moet je vooruit kijken en dat kan dit kabinet niet.
You need to be cold to be queen.
pi_205987586
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik moet altijd wel lachen om deze theoretische benadering die ertoe leidt dat na 2 jaar je op straat staat als huurder.
Huurcommissie werkt allang en je rechten als huurder zijn uiterst sterk
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')