abonnement Unibet Coolblue
pi_205999297
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ben ik benieuwd hoe ze dat gaan oplossen want ik verbruik (veel) meer stroom dan dat, maar daarentegen geen gas.
Samsom gaat niet je tuinverlichting bekostigen, hè?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205999410
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor iedereen mogelijk maken om te verduurzamen en in ruil daarvoor de mensen die daar op moeten wachten (want niet iedereen kan gelijktijdig geholpen worden) een compensatie voor de stijging. Die dan vervolgens kan worden berekend aan de hand van de gegevens die je in moet vullen om in aanmerking te komen voor dit programma).
Politiek is niets voor jou merk ik. Het moet slechter gaan niet beter.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_205999461
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
BTW op energie staat op 9% en de korting op de energiebelasting is fors verhoogd, dus ook daar is "gesponsord".

Je kan niet alles compenseren.

Het energieverbruik moet nu eenmaal omlaag komende winter, de gasreserves zitten wel vol maar daar komen we geen strenge winter mee door.
Het gasverbruik moet naar beneden.

En dus is het sponsoren van de eerste 1.500 kuub echt bizar. Dat is 30% meer dan gemiddeld!
pi_205999466
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:08 schreef vipergts het volgende:

[..]
Politiek is niets voor jou merk ik. Het moet slechter gaan niet beter.
Sorry.
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 18:21:29 #280
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205999544
quote:
12s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Samsom gaat niet je tuinverlichting bekostigen, hè?
Nou nee, maar ik bedoel, leuk dat ze x m3 gas voor mij betalen, maar ik heb geen gas. Daarentegen heb ik wel een warmtepomp die dus stroom verbruikt, dus die 2500 watt kom ik op jaarbasis no way mee uit. En ik ben niet de enige want er zijn meer huizen zonder gasaansluiting.

Ik ben benieuwd hoe en wat ze daarmee dan van plan zijn. Zo niet wordt een accu wellicht eerder interessant dan als de saldering er niet meer is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205999550
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 09:24 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Overheid moet gewoon inderdaad prijsplafond instellen deze winter en daarboven gewoon zelf dokken. Daar is iedereen binnen de maatschappelijke economie bij gebaat. Het huidige voorstel is een draak.
Een prijsplafond lost niets op. Het zal alleen het probleem verplaatsen van de energierekening naar de belastingaanslag.
pi_205999571
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:30 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Als de overheid villa's gaat bekostigen die 20 kamers warm willen houden, dan heb ik daar ook wel een beetje moeite mee.
Heeft niets met bekostigen te maken. Ze geven een klein beetje van de betaalde belasting terug maar dat is nooit zoveel als ze betalen. Het word nu alleen geframed alsof er bijgelegd word door de overheid. Dat is echt niet het geval.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_205999618
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 13:27 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Rusland heeft ons niet bij de ballen maar onze eigen overheid. De helft van de belachelijke energierekening bestaat uit belasting. Ze halen miljarden extra op en komen met een compensatie van 150 miljoen. Dat slaat gewoon nergens op.
Bullshit. Een gemiddeld huishouden betaalt onderaan de streep dit jaar 0 euro energiebelasting. En 15% BTW (halfjaar 21%, halfjaar 9%)
pi_205999634
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:22 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een prijsplafond lost niets op. Het zal alleen het probleem verplaatsen van de energierekening naar de belastingaanslag.
Nivelleren is een feest.
pi_205999655
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:22 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een prijsplafond lost niets op. Het zal alleen het probleem verplaatsen van de energierekening naar de belastingaanslag.
Ja je maakt de pijn collectief. En terecht. Staatsschuld is 48% (!) en begrotingsoverschot loopt altijd kortdurend op bij plotselinge inflatie.
pi_205999675
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Bullshit. Een gemiddeld huishouden betaalt onderaan de streep dit jaar 0 euro energiebelasting. En 15% BTW (halfjaar 21%, halfjaar 9%)
What?! Hoe kom je hier nu bij. Volstrekt onmogelijk dat dit op nul gaat uitkomen.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 18:37:52 #287
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205999728
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het gasverbruik moet naar beneden.

En dus is het sponsoren van de eerste 1.500 kuub echt bizar. Dat is 30% meer dan gemiddeld!
1500 m3 vind ik ook veel. Of nou ja, als ik uit ga van mijn eigen situatie, in het laatste volle jaar dat ik gas had gebruikte ik maar 1137 m3, in een jaren '30 label C-tussenwoning van 150m2.

Dus ik vind 1500m3 echt heel veel, daar tegen afgezet. Maar ja, ik weet natuurlijk niet wat andere mensen verbruiken en waar het gemiddelde dan op uitkomt.

Maar ik ben ook benieuwd naar hoe ze dat gaan doen met mensen die een hybride pomp moeten nemen vanaf 2026. Die verbruiken een stuk minder gas, maar nog steeds gas, hoe gaan ze dat dan inregelen?

Ik zie wel een hoop gedoe met deze regeling.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205999736
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 14:11 schreef Kickinalfa het volgende:
Het andere nadeel is wel dat het als huiseigenaar lastig is om te verduurzamen.

De overheid verstrekt al een jaar of 10 duurzaamheidsleningen / energiebespaarleningen.

De rente + aflossing op zo'n lening was ook met de 'oude' energietarieven meestal al lager dan het bedrag wat je met de investeringen op je energierekening kon besparen.

Het probleem is niet dat het niet kon. Het probleem is dat heel veel mensen het jarenlang allemaal wel best vonden en ondanks allerlei campagnes, subsidies, goedkope leningen en gratis energie-coaches/adviseurs er gewoon geen zin in had om aandacht te besteden aan het verduurzamen van de eigen woning. Veel mensen vonden het normaal om per maand een bedrag aan energiekosten af te rekenen wat je voor een energiezuinig huis en zuinige leefstijl nog niet eens per maand kwijt was.

Nu is echter die rekening een probleem geworden en roept de grote groep 'kop-in-het-zand-stekers' dat de overheid er in het verleden meer aan het doen en ook nu met lastenverlichting moet komen.

Lastenverlichting betekent ofwel bezuinigingen elders, ofwel het doorschuiven van de rekening naar volgende generaties. Moeten we zorgmedewerkers korten op hun salaris? Of defensie volledig afschaffen? De verwarming uitzetten in verzorgingshuizen en de bewoners hun eigen maaltijd laten regelen en betalen?
Zeg het maar... Waar ga je miljarden bezuinigen?
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 18:43:27 #289
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205999793
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De overheid verstrekt al een jaar of 10 duurzaamheidsleningen / energiebespaarleningen.

De rente + aflossing op zo'n lening was ook met de 'oude' energietarieven meestal al lager dan het bedrag wat je met de investeringen op je energierekening kon besparen.

Het probleem is niet dat het niet kon. Het probleem is dat heel veel mensen het jarenlang allemaal wel best vonden en ondanks allerlei campagnes, subsidies, goedkope leningen en gratis energie-coaches/adviseurs er gewoon geen zin in had om aandacht te besteden aan het verduurzamen van de eigen woning. Veel mensen vonden het normaal om per maand een bedrag aan energiekosten af te rekenen wat je voor een energiezuinig huis en zuinige leefstijl nog niet eens per maand kwijt was.

Nu is echter die rekening een probleem geworden en roept de grote groep 'kop-in-het-zand-stekers' dat de overheid er in het verleden meer aan het doen en ook nu met lastenverlichting moet komen.

Lastenverlichting betekent ofwel bezuinigingen elders, ofwel het doorschuiven van de rekening naar volgende generaties. Moeten we zorgmedewerkers korten op hun salaris? Of defensie volledig afschaffen? De verwarming uitzetten in verzorgingshuizen en de bewoners hun eigen maaltijd laten regelen en betalen?
Zeg het maar... Waar ga je miljarden bezuinigen?
Damn right. Het is gewoon janken zonder ook maar een béétje eigen verantwoordelijkheid te nemen voor je keuzes in het verleden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205999794
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De overheid verstrekt al een jaar of 10 duurzaamheidsleningen / energiebespaarleningen.

De rente + aflossing op zo'n lening was ook met de 'oude' energietarieven meestal al lager dan het bedrag wat je met de investeringen op je energierekening kon besparen.

Het probleem is niet dat het niet kon. Het probleem is dat heel veel mensen het jarenlang allemaal wel best vonden en ondanks allerlei campagnes, subsidies, goedkope leningen en gratis energie-coaches/adviseurs er gewoon geen zin in had om aandacht te besteden aan het verduurzamen van de eigen woning. Veel mensen vonden het normaal om per maand een bedrag aan energiekosten af te rekenen wat je voor een energiezuinig huis en zuinige leefstijl nog niet eens per maand kwijt was.

Nu is echter die rekening een probleem geworden en roept de grote groep 'kop-in-het-zand-stekers' dat de overheid er in het verleden meer aan het doen en ook nu met lastenverlichting moet komen.

Lastenverlichting betekent ofwel bezuinigingen elders, ofwel het doorschuiven van de rekening naar volgende generaties. Moeten we zorgmedewerkers korten op hun salaris? Of defensie volledig afschaffen? De verwarming uitzetten in verzorgingshuizen en de bewoners hun eigen maaltijd laten regelen en betalen?
Zeg het maar... Waar ga je miljarden bezuinigen?
Gewoon de belastingen verhogen midden en hoge inkomens. En bedrijven natuurlijk.
Kunnen de uitkeringen meteen ook omhoog.
pi_205999833
Ik zie hier een hoop users met hoge inkomens en dure goed geïsoleerde koopwoningen die vinden dat anderen maar door de zure appel heen moeten bijten. Zou dat toeval zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2022 18:46:53 ]
pi_205999885
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:34 schreef DjDaano het volgende:

[..]
What?! Hoe kom je hier nu bij. Volstrekt onmogelijk dat dit op nul gaat uitkomen.
Gewoon rekenen.
De heffingskorting energiebelasting was verhoogd naar ¤825.

De energiebelasting + ODE op gas is 54,4ct per m3
De energiebelasting + ODE op elektriciteit is 8,1ct per kWh.

Het gasverbruik is gemiddeld 1169m³ (2021). Daarover betaal je 636 euro energiebelasting. Dan kun je nog 189 euro spenderen aan energiebelasting op elektriciteit om op nul uit te komen. Dat is goed voor 2333kWh.

Het elektriciteitsverbruik is gemiddeld 2479kWh (2021). Onderaan de streep betaalt een gemiddeld huishouden bij gelijk gebleven energieverbruik dus over slechts 146 kWh energiebelasting + ODE. Dat is dan een bedrag van ¤11,83 op jaarbasis.

Alle bedragen hier zijn inclusief 21%BTW. Dat het BTW tarief nu tijdelijk verlaagd is verandert niets aan de verhoudingen, dus heb ik de verlaging van de BTW voor het gemak maar even buiten de berekening gelaten.
Dit jaar zal het gemiddelde energieverbruik per huishouden waarschijnlijk een stuk lager uitvallen dan de cijfers van vorig jaar waarmee ik heb gerekend. Daardoor zal voor een gemiddeld huishouden een negatief bedrag aan energiebelasting op de jaarrekening staan! Ofwel: een gemiddelde huishouden krijgt geld toe dankzij de 'heffingskorting energiebelasting'.
pi_205999898
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 17:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ben ik benieuwd hoe ze dat gaan oplossen want ik verbruik (veel) meer stroom dan dat, maar daarentegen geen gas.
Doen we niks aan.
Keuzes hebben nu eenmaal consequenties.
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 19:00:55 #294
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206000010
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:51 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Doen we niks aan.
Keuzes hebben nu eenmaal consequenties.
Voor mij persoonlijk maakt het niet uit nee. Want als het 2500 kwh blijft, en ik verbruik het dubbele (maar ik lever meer terug dan ik verbruik dus ik KRIJG geld van mijn energieleverancier), dan moet ik ooit een keer 2500 kwh betalen tegen, nou, roep eens wat? 70ct per kwh? komt neer op 145,83 euro per maand. Waar hebben we het over. :')

Maar dat was de vraag dan ook niet (en dat snapte je ook wel, ik weet wel wat je doel wél was). De vraag was dat als je een gemiddelde neemt, maar je verteld tegelijkertijd wel dat vanaf 2026 een hybride warmtepomp verplicht is, waardoor mensen een stuk minder gas gaan verbruiken dan zónder die pomp, maar wél meer elektra, hoe ga je dát dan inregelen. En zo zijn er meer situaties, zoals ik bv, in zijn geheel zonder gas, maar daardoor veel meer elektraverbruik.

Dus dat jij ergens niks aan gaat doen, dat snap ik wel, maar jij bent daar ook helemaal niet voor in de positie om daar iets aan te doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206000025
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Gewoon rekenen.
De heffingskorting energiebelasting was verhoogd naar ¤825.

De energiebelasting + ODE op gas is 54,4ct per m3
De energiebelasting + ODE op elektriciteit is 8,1ct per kWh.

Het gasverbruik is gemiddeld 1169m³ (2021). Daarover betaal je 636 euro energiebelasting. Dan kun je nog 189 euro spenderen aan energiebelasting op elektriciteit om op nul uit te komen. Dat is goed voor 2333kWh.

Het elektriciteitsverbruik is gemiddeld 2479kWh (2021). Onderaan de streep betaalt een gemiddeld huishouden bij gelijk gebleven energieverbruik dus over slechts 146 kWh energiebelasting + ODE. Dat is dan een bedrag van ¤11,83 op jaarbasis.

Alle bedragen hier zijn inclusief 21%BTW. Dat het BTW tarief nu tijdelijk verlaagd is verandert niets aan de verhoudingen, dus heb ik de verlaging van de BTW voor het gemak maar even buiten de berekening gelaten.
Dit jaar zal het gemiddelde energieverbruik per huishouden waarschijnlijk een stuk lager uitvallen dan de cijfers van vorig jaar waarmee ik heb gerekend. Daardoor zal voor een gemiddeld huishouden een negatief bedrag aan energiebelasting op de jaarrekening staan! Ofwel: een gemiddelde huishouden krijgt geld toe dankzij de 'heffingskorting energiebelasting'.
Dit is een gemiddelde per aansluiting, niet per huishouden. Een gemiddeld huishouden verbruikt significant meer. Het rekent voor de overheid alleen wel lekker door.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_206000037
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 13:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er is nu al meer vraag dan aanbod. En zoals ik schreef ga ik uit van het uitsmeren over jaren.

Maar dan nog: beter betaal je 15% teveel voor je isolatie dan 400% teveel voor gas. ;)
Dat is het niet. Als iedereen nu gaat isoleren wordt de wachttijd waarschijnlijk een paar jaar, in die jaren moet je nog steeds 400% voor je gas betalen, de prijs van de materialen zullen ook 2-3x zo hoog worden, en de arbeidskosten ook flink hoger.
Voor zonne-panelen is het nog lastiger, het net heeft het nu al zwaar, het zou verstandig zijn als ze batterijen voor thuis veel meer gaan stimuleren, of het opslaan van zonne-energie, en terugleveren ervan stimuleert met de batterijen van electrische auto's.
pi_206000043
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
1500 m3 vind ik ook veel. Of nou ja, als ik uit ga van mijn eigen situatie, in het laatste volle jaar dat ik gas had gebruikte ik maar 1137 m3, in een jaren '30 label C-tussenwoning van 150m2.

Dus ik vind 1500m3 echt heel veel, daar tegen afgezet. Maar ja, ik weet natuurlijk niet wat andere mensen verbruiken en waar het gemiddelde dan op uitkomt.

Maar ik ben ook benieuwd naar hoe ze dat gaan doen met mensen die een hybride pomp moeten nemen vanaf 2026. Die verbruiken een stuk minder gas, maar nog steeds gas, hoe gaan ze dat dan inregelen?

Ik zie wel een hoop gedoe met deze regeling.
Ik moet nog maar zien dat het plafond zo komt als RTL zegt. Hoe langer ik erover nadenk: dit kan gewoon niet waar zijn!
pi_206000065
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:01 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Dit is een gemiddelde per aansluiting, niet per huishouden. Een gemiddeld huishouden verbruikt significant meer. Het rekent voor de overheid alleen wel lekker door.
Bron?
pi_206000071
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:01 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Dit is een gemiddelde per aansluiting, niet per huishouden. Een gemiddeld huishouden verbruikt significant meer. Het rekent voor de overheid alleen wel lekker door.
Hoeveel huishoudens ken jij met meer dan één aansluiting op gas en meer dan één aansluiting op elektriciteit?
pi_206000079
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat is het niet. Als iedereen nu gaat isoleren wordt de wachttijd waarschijnlijk een paar jaar, in die jaren moet je nog steeds 400% voor je gas betalen, de prijs van de materialen zullen ook 2-3x zo hoog worden, en de arbeidskosten ook flink hoger.
Voor zonne-panelen is het nog lastiger, het net heeft het nu al zwaar, het zou verstandig zijn als ze batterijen voor thuis veel meer gaan stimuleren, of het opslaan van zonne-energie, en terugleveren ervan stimuleert met de batterijen van electrische auto's.
Die thuisaccu moet je ook interessant gaan maken natuurlijk.

Maar waarom zouden de materialen ineens 2-3x duurder worden?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')