Treinhoer | maandag 12 september 2022 @ 13:34 |
Dag allen, Pa heeft een Citroen Jumper camper, met een Fiat Ducati motor er in. Camperbusje is door de APK gekomen vorig jaar, maar hij merkte op zijn laatste trip wat vermogensverlies wanneer hij bergop ging, en wat zwarte rook uit de uitlaat. Zijn reguliere garage kon niets vinden. Nu zoekt hij een bedrijf dat gespecialiseerd is in dieselmotoren om het probleem te vinden. We kwamen uit bij Buchli in Harderwijk, maar die helpen geen particulieren. Iemand een aanbeveling voor een bedrijf/vakman dat dit uit kan zoeken? Het liefst omgeving Flevoland-Overijssel-Noord Holland of Utrecht. | |
SnodeSnuiter | maandag 12 september 2022 @ 14:02 |
Bij de APK kijken ze niet naar de staat van de motor, alleen of hij nog voldoet aan de wettelijke eisen qua uitstoot etc | |
Treinhoer | maandag 12 september 2022 @ 15:23 |
Precies. Die monteur heeft er nog wel naar gekeken naar aanleiding van klachten. Kon niets vreemds zien. Vandaar dat we een specialist zoeken | |
Tjabbo | maandag 12 september 2022 @ 17:22 |
Klinkt een beetje alsof je zuigerveren naar de eeuwige boostvelden zijn. Compressie check en je weet het. | |
Fer | maandag 12 september 2022 @ 17:44 |
https://www.motorhomefun.(...)-on-inclines.212439/ Misschien een Fiat Professional dealer? Er rijden toch duizenden van die bussen rond. | |
Sounddragon | maandag 12 september 2022 @ 18:21 |
Dit, of een turbo of verstuivers, het kan best veel zijn. Zwarte rook is onverbrande diesel dus een piesende verstuiver, turbo die aan het overlijden is, iets in die trant.. turbo's kun je vervangen (bij voorkeur voor hij de schoepjes aan je motor heeft gevoerd), verstuivers kun je reinigen. Als het zuigerveren zijn gaat het iets meer kosten Gelukkig ist een Ducato, die zijn redelijk bomproof, dus het is vast gewoon een zoekplaatje en wat dingen vervangen. Compressie meten is nooit een slecht idee sws | |
Treinhoer | maandag 12 september 2022 @ 18:44 |
Ik geef dit door aan die ouwe. Helaas zijn zowel hij als ik niet echt technisch hahaha. Maar het geeft wel een goede richting aan waar we het moeten zoeken. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 12 september 2022 @ 20:03 |
Rustenburg Autotechniek in Blokker Nh. Kom er al jaren met m’n auto, maar hij doet ook veel campers. https://www.rustenburgautotechniek.nl/ | |
Treinhoer | maandag 12 september 2022 @ 23:18 |
Ik heb het door gegeven, hij gaat morgen bellen met ze. | |
LoveAtFirstDrive | dinsdag 13 september 2022 @ 11:51 |
Succes! Hopelijk wordt het niet al te duur. | |
boegschroef | dinsdag 13 september 2022 @ 14:47 |
Is ook mijn eerste gedacvhte, zwarte rook en diesel is teveel diesel of teweinig lucht. | |
Sounddragon | donderdag 15 september 2022 @ 20:46 |
Onder de motorkap is een goed begin | |
densmee | vrijdag 16 september 2022 @ 21:09 |
Dat zijn kut verstuivers, en als hij er niet uit wil dan trek de kop er maar af. Verstuivers kunnen mega vast zitten bij die blokken | |
Fer | zaterdag 17 september 2022 @ 13:23 |
Volgens mij slijten ze. Die nieuwerwetse commonrails spuiten 2000 bar door een paar gaatjes kleiner dan mensenharen. Dat sluit op termijn. | |
NoComment | donderdag 29 september 2022 @ 08:35 |
Meest waarschijnlijke zou ik denken is de chargepipe (buis/slang die van de turbo al dan niet door een intercooler naar de inlaat gaat) die lek is. Luchtmassameter meet dan de lucht die aangezogen wordt en daarvoor wordt dan ook brandstof ingespoten, maar de lucht ontsnapt dan ergens met als resultaat precies dat wat jij beschrijft: vermogensverlies en zwarte rook. De EGR kan ook nog wel eens problemen geven, als je toch bezig bent zou ik die meteen afblinden zodat die niet meer mee doet. Heb zelf een Alfa met dieselmotor gehad, altijd als dat ding rookte was het of zo'n slang, of de EGR... | |
Watuntrik | donderdag 29 september 2022 @ 09:10 |
Altijd lastig wanneer niet wordt aangegeven waar reeds naar gekeken is en kunt uitsluiten... Dus ook al is er door garagist naar gekeken die niets vind, dan zou het nog steeds wel eens iets heel simpels kunnen zijn waar vaak overheen gekeken word. En veel mensen zelfs die technisch redelijk onderlegt zijn denken dan snel in doemscenario's en zoeken het op de verkeerde plek. Bv. is de dieselfilter nagekeken? Die kan, vooral bij auto's die niet dagelijks gebruikt worden, dichtslibben met dikke prut omdat de diesel te lang stil staat. Dus ook al lijkt hij redelijk nieuw qua aantal gereden km, tijd en stilstaan werkt dan ook nog even door. https://www.vankesselolie(...)xx-diesel-dit-tegen/ Bij slecht presteren en zwarte rook denkt men al snel aan te rijk brandstof mengsel te wijten aan versleten onderdelen als injectoren, nokkenas etc. Maar ook de filter kan hier de veroorzaker van zijn. https://nl.vermin-club.or(...)mit-black-smoke-2142 Dus begin bij de meest simpele oplossing en werk zo systeemmatisch verder... | |
Candymannetje | donderdag 8 december 2022 @ 20:16 |
En wat was het probleem? | |
ACT-F | vrijdag 16 december 2022 @ 00:55 |
Voor dieselspecifieke kwesties stuurde mijn garage me door naar: https://www.teunis.nl/automotive/ |