abonnement Unibet Coolblue
pi_205944906
'Weinig overlast in gemeenten met grote asielzoekerscentra' -

https://nos.nl/l/2444296

quote:
De meeste gemeenten waar een groot asielzoekerscentrum staat, hebben daar niet veel overlast van. Dat meldt NU.nl op basis van een rondgang langs de dertig gemeenten waar zo'n groot azc staat.

In 2015 waren er hevige protesten vanwege de komst van asielzoekerscentra. Burgers dachten dat een azc direct tot meer overlast zou leiden. Het onafhankelijk onderzoeksbureau WODC deed toen onderzoek en concludeerde dat dat niet het geval was. De rondgang van NU.nl lijkt dat beeld zeven jaar later nog eens te bevestigen.

Bijna alle gemeenten die zijn benaderd, zien weinig of geen overlast door criminaliteit. De gemeente Hoogeveen zegt dat er de afgelopen drie jaar vijf incidenten zijn geweest in de openbare ruimte. In Gilze en Rijen hoort de gemeente "nauwelijks klachten" over het azc met 1200 inwoners. "Natuurlijk is er wel eens wat overlast", zegt burgemeester Alssema, "maar het is niet zo dat het uit de hand loopt of zorgen veroorzaakt."

In Zutphen geven omwonenden hun veiligheidsgevoel een 7,8. In 2016 dacht 41 procent van de wijkbewoners dat er overlast zou komen van het azc. Nu is dat 13 procent.

'Overleg en betrokkenheid helpt'
De gemeenten zeggen dat de overlast beperkt blijft doordat ze vaak en tijdig overleggen met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), omwonenden en andere partijen. De overlast wordt zo op tijd gesignaleerd en grote problemen worden dan voorkomen.

Dat werkte bijvoorbeeld in Maastricht, waar de gemeente meer beveiligers inzette en een straatcoach aanstelde. En in Utrecht worden bijvoorbeeld activiteiten georganiseerd voor de bewoners van het azc, samen met andere inwoners van de stad. Volgens een woordvoerder bevordert dat ook nog de integratie. "Wanneer je je van waarde voelt, neemt frustratie af."

Wel overlast in enkele gemeente
Sommige gemeenten blijven wel overlast houden, zoals Budel. Er is een kleine groep bewoners die overlast veroorzaakt, zegt een woordvoerder van de gemeente. "Het gaat vooral om winkeldiefstal, fietsendiefstal en intimidatie." De gemeente heeft daarom besloten het azc in juli 2024 te sluiten. Ook Delfzijl zegt dat er een kleine groep is die ernstige overlast veroorzaakt.

Hoeveel incidenten er per azc zijn, is moeilijk te zeggen. De politie zegt tegen NU.nl dat het enkel landelijk cijfers bijhoudt van criminaliteit bij azc's. Het WODC doet jaarlijks onderzoek naar overlast en concludeert dat "de overgrote meerderheid van de COA-bewoners niet voorkomt in de incidenten- en verdachtenregistraties".
Steeds minder mensen denken dus ook dat er overlast wordt veroorzaakt door een azc.
Goede ontwikkeling? Overgrote deel van de azc's zorgt niet voor extra overlast in de regio.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_205944924
quote:
11s.gif Op maandag 12 september 2022 10:17 schreef Mikeytt het volgende:
'Weinig overlast in gemeenten met grote asielzoekerscentra' -

https://nos.nl/l/2444296
[..]
Steeds minder mensen denken dus ook dat er overlast wordt veroorzaakt door een azc.
Goede ontwikkeling? Overgrote deel van de azc's zorgt niet voor extra overlast in de regio.
Promotiebericht om meer AZCs te bouwen? Nu.nl kan zoveel zeggen.
Plaats hier uw advertentie
pi_205944939
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:19 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Promotiebericht om meer AZCs te bouwen? Nu.nl kan zoveel zeggen.
Dit is geen marketingartikel.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_205944968
quote:
99s.gif Op maandag 12 september 2022 10:21 schreef bijdehand het volgende:
Twee zaken:
1. was te verwachten. Alleen waar ze de veiligelanders stoppen is volgens mij meer overlast te merken.

Definieer veiligelanders? Zag gisteren al reacties met mensen die Syrië en Ethiopië veilige landen noemden.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_205944977
Is het geen overlast omdat er geen overlast is, of is er geen overlast omdat ze er uit voorzorg een hele partij bewaking bij hebben gezet?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  maandag 12 september 2022 @ 10:25:15 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_205945004
WC-Eend onderzoek. :O
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_205945024
quote:
Overleg en betrokkenheid helpt'
De gemeenten zeggen dat de overlast beperkt blijft doordat ze vaak en tijdig overleggen met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), omwonenden en andere partijen. De overlast wordt zo op tijd gesignaleerd en grote problemen worden dan voorkomen.
Ah, er zijn dus wel problemen, maar die zijn niet groot. En om die mogelijke grote problemen te voorkomen moet er dus tijdig ingegrepen worden.

quote:
Dat werkte bijvoorbeeld in Maastricht, waar de gemeente meer beveiligers inzette en een straatcoach aanstelde. En in Utrecht worden bijvoorbeeld activiteiten georganiseerd voor de bewoners van het azc, samen met andere inwoners van de stad. Volgens een woordvoerder bevordert dat ook nog de integratie. "Wanneer je je van waarde voelt, neemt frustratie af."
Ah, er waren dus wel problemen, maar beveiligers, en een straatcoach, zorgden ervoor dat de problemen afnamen.

quote:
Wel overlast in enkele gemeente
Sommige gemeenten blijven wel overlast houden, zoals Budel. Er is een kleine groep bewoners die overlast veroorzaakt, zegt een woordvoerder van de gemeente. "Het gaat vooral om winkeldiefstal, fietsendiefstal en intimidatie."
Tja, niet overal valt de overlast dus weg te spinnen.
pi_205945026
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 10:23 schreef Resistor het volgende:
Is het geen overlast omdat er geen overlast is, of is er geen overlast omdat ze er uit voorzorg een hele partij bewaking bij hebben gezet?
Goed punt, vind dit soort artikelen al snel tricky omdat het niet helemaal duidelijk is hoe de informatie verkregen is.

Of mensen irriteren zich er aan maar klagen niet.

Als mijn fiets gejat word dan haal ik een nieuwe en dan doe ik geen aangifte (omdat er toch weinig mee gedaan word).
pi_205945053
pi_205945060
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 10:27 schreef descon het volgende:

[..]
Goed punt, vind dit soort artikelen al snel tricky omdat het niet helemaal duidelijk is hoe de informatie verkregen is.

Of mensen irriteren zich er aan maar klagen niet.

Als mijn fiets gejat word dan haal ik een nieuwe en dan doe ik geen aangifte (omdat er toch weinig mee gedaan word).
Nieuwsbericht.

Descon ervaart weinig last van gestolen fiets.
pi_205945101
Sowieso onzin artikel, de echte cijfers zullen binnenkort wel gelekt worden.

quote:
Uit de rondgang langs de azc's blijkt dat dit inderdaad het geval is. Bijna alle gemeenten die NU.nl benaderde, zien weinig of geen overlast en criminaliteit door het azc in hun buurt.
Gemeente ZIEN weinig of geen overlast, niet raar als je je kop in het zand steekt, aangifte doen ontmoedigd en burgers negeert.

Waarom wordt dit niet onderbouwt met cijfers? Waar zijn de cijfers over de criminaliteit de laatste 10 jaar waarin er geen toename is geweest toen er een AZC kwam? Geen cijfers is dus een onderbuik verhaal, maar dit onderbuik verhaal is media waardig, want dit onderbuik verhaal sluit aan bij de deug en linkse onderbuik.

quote:
De politie kan de situatie per azc-locatie niet in cijfers uitdrukken. De korpsleiding heeft alleen een landelijk beeld van de mate van overlast en criminaliteit door asielzoekers, zegt een woordvoerder. Bovendien verwijst de politie naar een jaarlijks rapport van het WODC naar overlast bij de azc's zelf en naar verdenkingen van misdrijven door asielzoekers. Daaruit blijkt onder meer dat "de overgrote meerderheid van de COA-bewoners niet voorkomt in de incidenten- en verdachtenregistraties".
Niet registeren, zo ZIEN ze natuurlijk ook niets. Hier in het drop worden "incidenten" ook alweer onder de pet gehouden en niet geregistreerd.

Onzin artikel, onzin onderzoek en nepnieuws, maar het mag want het sluit aan bij de deugpolitiek.
pi_205945144
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:35 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Sowieso onzin artikel, de echte cijfers zullen binnenkort wel gelekt worden.

Je kent de cijfers niet, maar je weet wel dat dit artikel onzin is :') wat klopt er precies niet aan de rondgang van nu.nl? welk onderzoek heb je zelf gedaan onder deze gemeentes, welke criteria heb je gebruikt, welke bronnen? Of moeten we gewoon je series kansloze leugens en verzinsels voor 'de waarheid' aannemen omdat je nou eenmaal die leugens en verzinsels al zoveel jaar op rij herhaald hebt en het nogal confronterend is als de werkelijkheid zich niets aantrekt van je fantasietjes?
pi_205945154
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:25 schreef thedeedster het volgende:
WC-Eend onderzoek. :O
Leg eens uit.
  maandag 12 september 2022 @ 10:44:46 #14
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_205945219
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:22 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Definieer veiligelanders? Zag gisteren al reacties met mensen die Syrië en Ethiopië veilige landen noemden.
Waarom reizen ze vanuit Ethiopië helemaal naar Nederland/Europa terwijl er genoeg landen omheen of in de buurt liggen die gewoon zo goed als veilig zijn
Ik ben inmiddels overleden
pi_205945235
Nu.nl belt/mailt de Gemeenten: Hebben jullie problemen met AZCs en/of hun inwoners?

Gemeenten: -Nee, kijk maar naar onze lokale criminaliteitscijfers (incidenten met asielzoekers worden anders geregistreerd)

Nu.nl: OK, ziet er prima uit, publiceren maar!

"Bijna alle gemeenten zien weinig overlast" --> In iedere gemeente is veel overlast :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205945239
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:38 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Je kent de cijfers niet, maar je weet wel dat dit artikel onzin is :') wat klopt er precies niet aan de rondgang van nu.nl? welk onderzoek heb je zelf gedaan onder deze gemeentes, welke criteria heb je gebruikt, welke bronnen? Of moeten we gewoon je series kansloze leugens en verzinsels voor 'de waarheid' aannemen omdat je nou eenmaal die leugens en verzinsels al zoveel jaar op rij herhaald hebt en het nogal confronterend is als de werkelijkheid zich niets aantrekt van je fantasietjes?
Er staan geen cijfers in het onderzoek.

Ik herhaal, er staan geen cijfers in het onderzoek.

Ze hebben een rondgang gedaan, langs 30 gemeenten en die zeiden "niks aan het handje hoor". Maar hoe concluderen ze dat er niks aan het handje is? Reken er maar op dat niemand, en werkelijk niemand van de gemeente ook maar in de buurt van een AZC woont. Dus er moeten cijfers zijn, criminaliteitscijfers voor het AZC en criminaliteitscijfers na het AZC, waar zijn die? Die worden om de één of andere reden niet vrijgegeven, en dan zie het ene na het andere artikeltje over asielcriminaliteit onder de pet houden, cijfers verdoezelen of onder de pet houden, goh het staat zelfs in het artikel. En dan de doordenker, de doordenker niet weggelegd voor dom volk wat door politici en media te hoog wordt ingeschat, oftewel de oerdomme linkse deugkliek:

quote:
Hoeveel incidenten er per azc zijn, is moeilijk te zeggen. De politie zegt tegen NU.nl dat het enkel landelijk cijfers bijhoudt van criminaliteit bij azc's.
Wij hebben geen overlast hoor! Maar cijfers hebben we niet, want we houden ze niet bij....

Het domme volk ziet en snapt het toch niet.

Hoe durf jij het eigenlijk te hebben over leugens? De enige leugens die keer op keer verteld worden waar is als het gaat om het goedpraten van een AZC of de massale import. Keer op keer hetzelfde. Je moet toch echt extreem geestelijk gestoord zijn als je dit nog gaat verdedigen met zo'n grote bek? Ik weet het goed gemaakt, wij gaan samen eens een rondje langs de gemeentes doen, en bij elke criminele asielzoeker mag ik jou één keer me je hoofd tegen de muur slaan, niet uit agressie, niet om je pijn te doen, maar om die plank voor je kop te breken.
  maandag 12 september 2022 @ 10:46:55 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_205945246
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:38 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Leg eens uit.
Dit gaat een hele lange welles-niettus discussie worden. Nu.nl is onderhand net zo gekleurd als Joop. Sowieso; waarom doet een nieuwswebsite zoiets?

Nou, kom even met een reactie, dat je het onzin vindt en misschien neemt iemand anders nog de moeite om daarop te reageren.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_205945277
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:46 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]
Er staan geen cijfers in het onderzoek.

Ik herhaal, er staan geen cijfers in het onderzoek.

Ze hebben een rondgang gedaan, langs 30 gemeenten en die zeiden "niks aan het handje hoor".
Ja. En wat stel jij daar tegenover? Heb jij een rondvraag gedaan? Overigens staan er wel cijfers in het onderzoek. Let op, je komt de cijfers vanzelf tegen als je de volgende zin leest:

Ze hebben een rondgang gedaan, langs 30 gemeenten

Heb je de cijfers gespot? Heb je het gezien?

Dat je verder zelf geen enkele rondvraag hebt gedaan of op een andere manier iets gevonden hebt waarmee je je eigen waanbeelden kan onderbouwen, tsja, daar kunnen we ook niets aan doen. Geef maar even per gemeente aan waarom ze ten onrechte stellen dat er weinig overlast is. Dat wordt natuurlijk een lastig verhaal omdat je geen enkele onderbouwing hebt voor je uitspraken, maar wie weet verras je ons.
pi_205945283
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:46 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Dit gaat een hele lange welles-niettus discussie worden. Nu.nl is onderhand net zo gekleurd als Joop. Sowieso; waarom doet een nieuwswebsite zoiets?

Wat heeft dit met WC-eend te maken? En op welke manier is Nu.nl nou weer gekleurd dan?
pi_205945287
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:38 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Leg eens uit.
Omdat Gemeentes op de vraag 'Hebben jullie asielzoekerproblemen?' niet graag "JAAAA!" zullen zeggen, omdat dat allerlei consequenties heeft. (zowel van bovenaf (Den Haag) als onderaf (lokale bevolking)

Daarom WC-eend, omdat de cijfers niet onafhankelijk aangeleverd worden. (en niet compleet zijn)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205945293
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:22 schreef Bastoenie het volgende:
Ik mis verhaaltje Hardenberg hier, ik geloof er ook niet veel van.
Budel,Ter Apel, Echt
pi_205945296
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:46 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Er staan geen cijfers in het onderzoek.

Ik herhaal, er staan geen cijfers in het onderzoek.

Ze hebben een rondgang gedaan, langs 30 gemeenten en die zeiden "niks aan het handje hoor". Maar hoe concluderen ze dat er niks aan het handje is?
Het grappige is, dat de gemeenten zeggen dat er wel wat aan de hand is. Alleen dat het meevalt.

quote:
De gemeente Hoogeveen zegt dat er de afgelopen drie jaar vijf incidenten zijn geweest in de openbare ruimte.
Vijf incidenten in de openbare ruimte. Incidenten in het AZC worden dus niet benoemd. Het is overigens heel goed mogelijk dat er meer incidenten zijn, maar dat die niet bekend zijn bij de gemeente.

quote:
In Gilze en Rijen hoort de gemeente "nauwelijks klachten" over het azc met 1200 inwoners
Nauwelijks klachten. Ze zijn er dus wel. Alleen hoort de gemeente er nauwelijks van. Met de nadruk op 'horen'.

En dan heb je ook nog duidelijke problemen, die even kort benoemd worden.

quote:
Sommige gemeenten blijven wel overlast houden, zoals Budel. Er is een kleine groep bewoners die overlast veroorzaakt, zegt een woordvoerder van de gemeente. "Het gaat vooral om winkeldiefstal, fietsendiefstal en intimidatie."
De titel van het nieuwsbericht had net zo goed kunnen zijn. ''AZC's zorgen voor extra overlast''.
  maandag 12 september 2022 @ 10:52:29 #23
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205945302
quote:
De politie kan de situatie per azc-locatie niet in cijfers uitdrukken. De korpsleiding heeft alleen een landelijk beeld van de mate van overlast en criminaliteit door asielzoekers, zegt een woordvoerder. Bovendien verwijst de politie naar een jaarlijks rapport van het WODC naar overlast bij de azc's zelf en naar verdenkingen van misdrijven door asielzoekers. Daaruit blijkt onder meer dat "de overgrote meerderheid van de COA-bewoners niet voorkomt in de incidenten- en verdachtenregistraties".
Dat is inderdaad een mooie.. men neme het überhaupt al lage oplossing percentage, en de afnemende aangifte bereidheid, gooit daar nog een COA mantel der liefde overheen en dan zeg je iets generieks als dat de overgrote meerderheid niet voorkomt in de registraties.. wat is overgroot? 60%. niet? 70% niet? Dit is een lege opmerking, wat nodig is is een percentage en dan het percentage autochtone Nederlanders ernaast.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_205945322
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:49 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ja. En wat stel jij daar tegenover? Heb jij een rondvraag gedaan? Overigens staan er wel cijfers in het onderzoek. Let op, je komt de cijfers vanzelf tegen als je de volgende zin leest:

Ze hebben een rondgang gedaan, langs 30 gemeenten

Heb je de cijfers gespot? Heb je het gezien?

Dat je verder zelf geen enkele rondvraag hebt gedaan of op een andere manier iets gevonden hebt waarmee je je eigen waanbeelden kan onderbouwen, tsja, daar kunnen we ook niets aan doen. Geef maar even per gemeente aan waarom ze ten onrechte stellen dat er weinig overlast is. Dat wordt natuurlijk een lastig verhaal omdat je geen enkele onderbouwing hebt voor je uitspraken, maar wie weet verras je ons.
Wat stel ik daar tegenover? Het feit dat tot nu toe over alle asielcijfers wordt gelogen? Het feit dat ze een mening verkopen als nieuws, als feit, als statistiek? De reactie in het artikel waarin LETTERLIJK staat dat ze geen cijfers hebben. Daarnaast hebben we hier ook een AZC en ik ben al van meer incidenten getuigen geweest dan dat er geregistreerd waren, ze houden het allemaal onder de pet. Dat stel ik er tegenover!

En ga aub met een kamerplant discussiëren, dat is jouw niveau. Ik geloof het niet, en de dag dat weer uitlekt dat dit verhaaltje onzin is, wat inmiddels een zekerheid is wil ik eens zien of jij de ballen hebt om je excuus aan te bieden. Ik reken er niet op, want dat doen de deugers hier nooit, die gaan weer mierenziften over ander nepnieuws totdat ze daar ook worden ingehaald door de waarheid. Je zou maar steevast al tientallen jaren helemaal fout zitten in de gehele asiel discussie en nog zo'n grote bek opentrekken, dan behoor je werkelijk tot het domste volk wat ooit op deze planeet heeft rondgelopen.
pi_205945346
Ik heb familie wonen in de buurt van het AZC in Zutphen. Die heb ik nog niet horen klagen. Als ik er ben merk ik er ook niet zoveel van ondanks dat het azc op loopafstand zit. Ik ze wel eens lopen richting de supermarkt maar verder eigenlijk niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')