abonnement Unibet Coolblue
pi_205944861
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 07:42 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Jawel. Ook de oostzijde is afhankelijk van kherson stad.

Via mariupol, melitopol zijn de aanvoerlijnen te beperkt en kwetsbaar om er btg's mee instand te houden.

Dat wordt onhoudbaar en leid tot attritie en slijtage van je btgs.

Totale meerwaarde omtbreekt tactisch om daar dan te blijven. Het is een strategische en tactische rekensom. Enkel het stuk wat de toegang tot landcorridor met krim vormt zal van belang zijn, en mogelijk zijn, en tactisch nuttig zijn om te blijven.

Kortom: de reden vervalt om in oost cherson oblast te blijven als je de stad niet in bezit hebt. Je loopt met aanwezige BTG's te geote risisco's voor vrijwel geen militair voordeel. Ik zeg het niet zomaar of omdat ik een leuke post wil doen in dit topic. Ik kan je garanderen dat de Oekrainers z.s.m. een einde willen maken met de dreigende situatie van de kerncentrale.
Dit verhaal is een beetje lastig te volgen. Kherson stad licht aan de west oever van de Dnjepr. Hoe is de oostelijke oever precies afhankelijk van een stad die aan de andere kant van de rivier ligt? Doel je op dat de oost oever te kwetsbaar wordt voor Oekrainse artillerie als zij Kherson stad bevrijden? Alle Russische aanvoerlijnen naar Kherson stad lopen immers over de oost-oever.

Verder zie ik ook de logica niet waarom de reden vervalt om in oost Kherson oblast te blijven als Rusland zijnde als de land corridor naar de Krim een van je doelstellingen is. De Krim grenst letterlijk aan het Kherson oblast. Verlaat Rusland Kherson oblast dan zijn ze hun landcorridor naar de Krim kwijt.
  maandag 12 september 2022 @ 10:24:30 #27
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205944993
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:14 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Dit verhaal is een beetje lastig te volgen. Kherson stad licht aan de west oever van de Dnjepr. Hoe is de oostelijke oever precies afhankelijk van een stad die aan de andere kant van de rivier ligt? Doel je op dat de oost oever te kwetsbaar wordt voor Oekrainse artillerie als zij Kherson stad bevrijden? Alle Russische aanvoerlijnen naar Kherson stad lopen immers over de oost-oever.

Verder zie ik ook de logica niet waarom de reden vervalt om in oost Kherson oblast te blijven als Rusland zijnde als de land corridor naar de Krim een van je doelstellingen is. De Krim grenst letterlijk aan het Kherson oblast. Verlaat Rusland Kherson oblast dan zijn ze hun landcorridor naar de Krim kwijt.
Omdat Cherson de plek is vanwaar bevoorrading loopt. Valt Cherson zal het Russische leger niet in staat zijn haar BTG's in stand te houden zonder zichzelf te kwetsbaar op te stellen. Ze zullen zich dan terugtrekken richting de mond van de landcorridor naar de Krim. Daar kun je een veel beter georganiseerd succesvolle verdediging voeren.

Steden zijn de sleutels tot regio's. Of het nu Irak is of Oekraine. De bevoorrading vanuit Mariupol en melitopol is geen optie, er kunnen geen drieduizend vrachtwagens per dag door die regio om vervolgens ongeschonden bij hun eenheden uit te komen. De oostbank komt in bereik van artillerie en het blijven bezetten ervan zal de eenheden te kwetsbaar maken voor omsingeling.

Kan het echt niet duidelijker uitleggen.

Nogmaals, volg TIC op youtube zijn stalingrad series.. dan krijg je een inzage in hoe oorlog op deze schaal werkt. Is in principe niet verandert, de prelude speelt zich af in dezelfde regio.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 12 september 2022 @ 10:32:54 #28
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205945077
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 09:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar niet iedereen heeft dat overleefd... En er zijn collega's voor het leven verminkt geraakt...
[..]
Als je het zo benaderd is het meer geluk dan wijsheid geweest, daarnaast werd de YPR later natuurlijk ook slim ingedeeld in de verschillende CATs/SUAs.

Anyway, het is natuurlijk niet dat die bak waardeloos heeft gepresteerd maar we mochten wel van geluk spreken dat ze weinig IEDs en RPGs hebben gekopt.
Ik verzin het oordeel over de ypr niet zelf. Painf was er blij mee en terugblikkend kijken ze terug op een traag en zwaar apparaat dat wel in staat bracht om het werk te doen. Dat is alles wat ik zeg.

Ze hebben wel geluk gehad met IED's maar de aangebrachte era was afdoende voor de rpgs.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205945105
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:24 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Omdat Cherson de plek is vanwaar bevoorrading loopt. Valt Cherson zal het Russische leger niet in staat zijn haar BTG's in stand te houden zonder zichzelf te kwetsbaar op te stellen. Ze zullen zich dan terugtrekken richting de mond van de landcorridor naar de Krim. Daar kun je een veel beter georganiseerd succesvolle verdediging voeren.
Waar je dus eigenlijk op doelt is dat het makkelijker/efficiënter is om goederen overslag en verdere distributie te doen in een stad.

Ik vraag mij af of Oekraïne uberhaupt een aanval vanaf Kherson stad richting het oosten zal overwegen. Dan moeten ze zelf de Dnjepr oversteken terwijl de bruggen daarover zwaar beschadigd zijn. Zou het niet logischer zijn om via Zaporizja en Militopol de rest van Kherson oblast te bevrijden?
  maandag 12 september 2022 @ 10:37:06 #30
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205945129
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:35 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Waar je dus eigenlijk op doelt is dat het makkelijker/efficiënter is om goederen overslag en verdere distributie te doen in een stad.

Ik vraag mij af of Oekraïne uberhaupt een aanval vanaf Kherson stad richting het oosten zal overwegen. Dan moeten ze zelf de Dnjepr oversteken terwijl de bruggen daarover zwaar beschadigd zijn. Zou het niet logischer zijn om via Zaporizja en Militopol de rest van Kherson oblast te bevrijden?
Nee, operationele haalbaarheid vervalt als je Cherson verliest. Je kunt je eenheden niet positioneren op duurzame wijze op de oostbank zonder bereikbaarheid van herstelfasciliteiten, depots, transporthubs en knooppunten. Van Cherson. Natuurlijk wordt het onhoudbaar doordat de Oekrainse artillerie en friends in staat zal zijn de Rus BTG's aan te grijpen. Niet omdat het te koud is, of dat ze doodgaan van verveling. ;)

De landverbinding via Melitopol en Mariupol is betwist gebied, mede door partizanen. Situatie laat bevo niet toe via die route. Alles wat die regio bereikt komt grotendeels via de krim.

Ik weet niet hoe ze Cherson gaan oplossen. Ik denk dat ze eerst hun werk afmaken bij Kharkov.

*zal proberen te tekenen wat ik bedoel. Je moet begrijpen dat mijn conclusie afhangt van veel variabelen die ik niet per direct kan duiden, zoals terrein, infra en toegang tot. Ik begrijp dat die dramatisch is aan de kustlijn. Daarom is duurzame bevoorrading enkel mogelijk via krim.

Zouden de Russen wel blijven zonde Cherson stad gaat dit heel veel mensenlevens en materieel kosten. Dat snappen ze ook wel, een tactische terugtrekking om front lijn te veekorten en bevo positie te verbeteren als gevolg.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pumatje op 12-09-2022 10:55:42 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 12 september 2022 @ 10:42:14 #31
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205945191
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:35 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Waar je dus eigenlijk op doelt is dat het makkelijker/efficiënter is om goederen overslag en verdere distributie te doen in een stad.

Ik vraag mij af of Oekraïne uberhaupt een aanval vanaf Kherson stad richting het oosten zal overwegen. Dan moeten ze zelf de Dnjepr oversteken terwijl de bruggen daarover zwaar beschadigd zijn. Zou het niet logischer zijn om via Zaporizja en Militopol de rest van Kherson oblast te bevrijden?
Ik zou ook drukken via melitopol. De zee bereiken doel je denk ik op?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205945295
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:42 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ik zou ook drukken via melitopol. De zee bereiken doel je denk ik op?
Ja, in combinatie met niet afhankelijk zijn van bruggen die je zelf al maanden onder vuur hebt genomen voor de bevoorrading en transport naar en van het front. Als de Russen nu moeite hebben met zwaar materiaal over de Dnjepr krijgen dan geld dat op die locatie natuurlijk ook voor Oekraine als ze de andere kant op willen.
  maandag 12 september 2022 @ 11:17:06 #33
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205945515
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 10:51 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Ja, in combinatie met niet afhankelijk zijn van bruggen die je zelf al maanden onder vuur hebt genomen voor de bevoorrading en transport naar en van het front. Als de Russen nu moeite hebben met zwaar materiaal over de Dnjepr krijgen dan geld dat op die locatie natuurlijk ook voor Oekraine als ze de andere kant op willen.
Nee, oekraine speelt een thuiswedstrijd en de omgeving is haar in alle opzichten gunstig gezind.

Locals. Materialen en aanvoerlijnen zijn allemaal in het voordeel en dat maakt een oversteek onvergelijkbaar met dat van de russen. Het niveau waarop de rivier een barriere vormt is van een hele andere orde.

Als ik oekraine was had ik de materialen voor reparatie van de bruggen in de buurt, brugslag materiaal aanwezig en mensen geinstrueerd. Je kunt niet zo 1 op 1 deze situaties voor beide partijen gelijktrekken.

Rusland moet alles over honderden/duizenden kilometers aanvoeren. Oekraine niet. Dit is ook precies de reden waarom Cherson oblast onhoudbaar wordt als ze Cherson verliezen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pumatje op 12-09-2022 12:31:49 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205945637
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 11:17 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Nee, oekraine speelt een thuiswedstrijd en de omgeving is haar in alle opzichten gunstig gezind.

Locals. Materialen en aanvoerlijnen zijn allemaal in het voordeel en dat maakt een oversteek onvergelijkbaar met dat van de russen. Het niveau waarop de rivier een barriere vormt is van een hele andere orde.

Als ik oekraine was had ik de materialen voor reparatie van de bruggen in de buurt, brugslag materiaal aanwezig en mensen geinstrueerd. Je kunt niet zo 1 op 1 deze situaties voor beide partijen gelijktrekken.

Rusland moet alles over honderden/duizenden kilometers aanvoeren. Oekraine niet. Dit is ook precies de reden waarom Cherson oblast onhoudtbaar wordt als ze Cherson verliezen.
Daar heb je wel een punt.
pi_205945795
Wanneer wordt de grond in Oekraine eigenlijk weer onbegaanbaar voor de Russische tanks enzo? Gaat dat nog veel uitmaken komende maanden, of zorgt het er vooral voor dat beide partijen minder progressie kunnen maken?
pi_205946206
De UK leger zal toch wel bewust zijn/blijven van booby traps!? in terug veroverde gebieden.
#fingers crossed.
  maandag 12 september 2022 @ 12:31:23 #37
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205946322
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wanneer wordt de grond in Oekraine eigenlijk weer onbegaanbaar voor de Russische tanks enzo? Gaat dat nog veel uitmaken komende maanden, of zorgt het er vooral voor dat beide partijen minder progressie kunnen maken?
De onbegaanbare grond voor rus tanks is n.m.m. zwaar overdreven, ik durf zelfs te stellen dat het onzin is.

Juist de Russische tank ontwerpen zijn gebouwd om in moeilijk begaanbaar terrein (modder/moeras/sneeuw/natte zooi) mobiliteit te behouden. Dit uit zich in de lagere bodemdruk die rus tanks hebben t.o.v. westerse ontwerpen. Een Russische tank is een dwerg vergeleken met een Abrams of een leopard. De T-14 is de eerste die hier ook wat van afwijkt.

Het zijn met name hun ondersteunende voertuigen (wiel) die vastlopen. Maar dat gebeurde al in een klein beetje modder zoals we zagen afgelopen voorjaar.

Er breekt straks rasputitsa aan, dat is de lastigste periode (regen en dooi)..zodra het daar wat kouder wordt is alles weer goed te berijden met wiel
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Knapste mannelijke user 2022 maandag 12 september 2022 @ 12:35:28 #38
206731 Mortaxx
Doomer
pi_205946374
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 12:22 schreef AnneX het volgende:
De UK leger zal toch wel bewust zijn/blijven van booby traps!? in terug veroverde gebieden.
#fingers crossed.
Heb ze even een appje gestuurd
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  maandag 12 september 2022 @ 12:45:43 #39
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205946520
Gaan ook allemaal geruchten over gesprekken waarin de overgave van de Russische troepen in Cherson worden besproken. Zogenaamd bevestigd door Oekraïens zuidelijk commando. Ik had een tweet als bron, maar die vind ik zo snel niet terug (zelf geen twitter).
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 12 september 2022 @ 12:52:48 #40
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205946624
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 12:45 schreef AgLarrr het volgende:
Gaan ook allemaal geruchten over gesprekken waarin de overgave van de Russische troepen in Cherson worden besproken. Zogenaamd bevestigd door Oekraïens zuidelijk commando. Ik had een tweet als bron, maar die vind ik zo snel niet terug (zelf geen twitter).
Er schijnen ook zeer grote aantallen russen gevangen te zijn genomen en ook weer op andere locaties omsingeld te zijn.

Ik zeg het al even, het was toen minder goed te onderbouwen, maar ik verwacht een instorting van een of meerdere fronten. Een beetje een soort 'na Sedan 1940' moment. De cohesie lijkt er totaal uit.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205947220
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 02:17 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Hoe ga je eenheden in de oblast voorzien zonder Cherson? Zonder enige wegen of aanknopingspunten loodsen enninfrastructuur.

Steden waren en zijn de sleutels tot gebieden en de instandhouding ervan. Je kunt niet via wild terrein ineens routes bedenken naar waar die eenheden zitten. Daar kunnen geen vrachtwagens rijden
.daar is geen opslag mogelijkheid.

Zonder kherson is de oblast ook vergeven. Gewoon hoe het werkt.

Aanrader voor je ( als je geintresseerd bent) is het kijken van TIC ww2 stalingrad videos. Zelfde regio speelt zich (ongeveer) daar af en variabelen zijn hetzelfde
Dan zie je goed hoe oorlog werkt en het belang van bevoorrading.

Dat is nooit verandert.
Ok zich zou ik zeggen dat je ongelijk hebt: nu is Kherson óók al afgesloten, dus wat maakt het uit. En zolang er een spoorlijn is, kunnen de russen de trein uitladen. Immers, ze hebben laten zien in de middle of nowhere een trein uit te kunnen laden. Dat is een voordeel als je alles met de hand doet (eindelijk een voordeel gevonden lol).

Maar, het modderseizoen begint wel, en dat maakt de aanvoerlijnen door vijandelijk gebied extreem kwetsbaar, ik denk dat je dat bedoelt. Want er gaat wel een (1) spoorverbinding van Melitopol naar Nova Kakhova en De Krim.
Maar er lopen opvallend weinig wegen door de rest van de Kherson oblast.
De treinen moeten eerst door Tokmak, en dat ligt binnen bereik van HIMARS. Oekraine kan iedere dag 2 raketten afschieten, en je hebt het treinverkeer platgelegd.

Als we naar de andere aanvoerlijn kijken, dan zien we dat Oekraine al eens de brug bij Novooleksiivka, tussen Kherson en De Krim heeft aangevallen. Dus dat lukt ze vast wel vaker, gezien hun vermogen om ver achter de linies toe te slaan.

Ik neig ernaar te zeggen dat je gelijk hebt, en dat de rest van de Kherson Oblast niet te verdedigen valt, zeker niet aangezien nu de kans levensgroot is dat de troepen in de Kherson omsingeling op de vlucht zullen slaan, en vermoedelijk zeer beperkt inzetbaar zijn.. Vandaag is er ook weer een ponton geraakt.
  maandag 12 september 2022 @ 13:35:49 #42
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205947360
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:25 schreef oheng het volgende:

[..]
Ok zich zou ik zeggen dat je ongelijk hebt: nu is Kherson óók al afgesloten, dus wat maakt het uit. En zolang er een spoorlijn is, kunnen de russen de trein uitladen. Immers, ze hebben laten zien in de middle of nowhere een trein uit te kunnen laden. Dat is een voordeel als je alles met de hand doet (eindelijk een voordeel gevonden lol).

Maar, het modderseizoen begint wel, en dat maakt de aanvoerlijnen door vijandelijk gebied extreem kwetsbaar, ik denk dat je dat bedoelt. Want er gaat wel een (1) spoorverbinding van Melitopol naar Nova Kakhova en De Krim.
Maar er lopen opvallend weinig wegen door de rest van de Kherson oblast.
De treinen moeten eerst door Tokmak, en dat ligt binnen bereik van HIMARS. Oekraine kan iedere dag 2 raketten afschieten, en je hebt het treinverkeer platgelegd.

Als we naar de andere aanvoerlijn kijken, dan zien we dat Oekraine al eens de brug bij Novooleksiivka, tussen Kherson en De Krim heeft aangevallen. Dus dat lukt ze vast wel vaker, gezien hun vermogen om ver achter de linies toe te slaan.

Ik neig ernaar te zeggen dat je gelijk hebt, en dat de rest van de Kherson Oblast niet te verdedigen valt, zeker niet aangezien nu de kans levensgroot is dat de troepen in de Kherson omsingeling op de vlucht zullen slaan, en vermoedelijk zeer beperkt inzetbaar zijn.. Vandaag is er ook weer een ponton geraakt.
Zolang hun linies standhouden boven Kherson is zowel de stad als Oblast nog te verdedigen. Breken de linies van de Rus is het heel snel over.

Ze hebben daar gelaagde verdediging in de diepte, men spreekt over 3 linies. Zal in praktijk gewoon een enorm deep defense zijn wat zeer lastig en kostbaar is om doorheen te breken.

Indien dit onmogelijk blijkt zullen ze (aanname) via Melitopol de zee willen bereiken en de russische verbinding die langs kust loopt doorsnijden.

Dan ondermijnen ze direct de linies ten weste van Cherson, de Rus zal niet de eenheden daar hebben een evengoede verdediging oostelijk van Cherson te plaatsen. Zodra ze dit beseffen zullen ze zich tactisch terugtrekken naar de mond van landcorridor naar de krim. Russen spelen dan hetzelfde slijtage spel als de oekrainers deden. Als alles goed gaat.

Er zijn alleen wel zo veel variabelen dat het onmogelijk is te voorspellen. Maar dit acht ik het meest waarschijnlijk voor die regio.

En dan zit het hele zooitje op de Krim. Oekrainers gaan dan gewoon wachteb. Ik geloof nooit dat BTG'S van de Rus op de Krim kunnen worden bevoorraad op de wijze die ze nodig hebben met alleen de Kerch brug. De Kerch brug zal zodanig worden bewerkt dat er alleen nog maar lichte voertuigen overeen kunnen.

Dat geeft de Russen daar de kans te ontsnappen. Dit zou ik doen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205947486
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 13:35 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Zolang hun linies standhouden boven Kherson is zowel de stad als Oblast nog te verdedigen. Breken de linies van de Rus is het heel snel over.

Ze hebben daar gelaagde verdediging in de diepte, men spreekt over 3 linies. Zal in praktijk gewoon een enorm deep defense zijn wat zeer lastig en kostbaar is om doorheen te breken.

Indien dit onmogelijk blijkt zullen ze (aanname) via Melitopol de zee willen bereiken en de russische verbinding die langs kust loopt doorsnijden.

Dan ondermijnen ze direct de linies ten weste van Cherson, de Rus zal niet de eenheden daar hebben een evengoede verdediging oostelijk van Cherson te plaatsen. Zodra ze dit beseffen zullen ze zich tactisch terugtrekken naar de mond van landcorridor naar de krim. Russen spelen dan hetzelfde slijtage spel als de oekrainers deden. Als alles goed gaat.

Er zijn alleen wel zo veel variabelen dat het onmogelijk is te voorspellen. Maar dit acht ik het meest waarschijnlijk voor die regio.

En dan zit het hele zooitje op de Krim. Oekrainers gaan dan gewoon wachteb. Ik geloof nooit dat BTG'S van de Rus op de Krim kunnen worden bevoorraad op de wijze die ze nodig hebben met alleen de Kerch brug. De Kerch brug zal zodanig worden bewerkt dat er alleen nog maar lichte voertuigen overeen kunnen.

Dat geeft de Russen daar de kans te ontsnappen. Dit zou ik doen.
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat de Kherson Oblast nauwelijks te verdedigen is.

Even wat anders: het regent de hele tijd beelden over gevangen genomen/gesneuvelde russen, vliegtuigen die met MANPADS geraakt/beschoten worden, vluchtende voertuigen die beschoten worden, (zelfs met Stugna's), nog veel meer buitgemaakte voertuigen. Het is echt een absolute ramp.

Maar deze video vond ik wel typerend voor de staat van het russische "leger", van een matroos die na een week training een tank mocht besturen.

Er gaan ook geruchten dat eenheden in de Kherson omsingeling zich over willen geven en/of dat de russen zich terugtrekken voor betere dekking van hun artillerie.
pi_205947503
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 13:35 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Zolang hun linies standhouden boven Kherson is zowel de stad als Oblast nog te verdedigen. Breken de linies van de Rus is het heel snel over.

Ze hebben daar gelaagde verdediging in de diepte, men spreekt over 3 linies. Zal in praktijk gewoon een enorm deep defense zijn wat zeer lastig en kostbaar is om doorheen te breken.

Indien dit onmogelijk blijkt zullen ze (aanname) via Melitopol de zee willen bereiken en de russische verbinding die langs kust loopt doorsnijden.

Dan ondermijnen ze direct de linies ten weste van Cherson, de Rus zal niet de eenheden daar hebben een evengoede verdediging oostelijk van Cherson te plaatsen. Zodra ze dit beseffen zullen ze zich tactisch terugtrekken naar de mond van landcorridor naar de krim. Russen spelen dan hetzelfde slijtage spel als de oekrainers deden. Als alles goed gaat.

Er zijn alleen wel zo veel variabelen dat het onmogelijk is te voorspellen. Maar dit acht ik het meest waarschijnlijk voor die regio.

En dan zit het hele zooitje op de Krim. Oekrainers gaan dan gewoon wachteb. Ik geloof nooit dat BTG'S van de Rus op de Krim kunnen worden bevoorraad op de wijze die ze nodig hebben met alleen de Kerch brug. De Kerch brug zal zodanig worden bewerkt dat er alleen nog maar lichte voertuigen overeen kunnen.

Dat geeft de Russen daar de kans te ontsnappen. Dit zou ik doen.
Maak eens een paint aub wat je nu bedoelt met zonder Kherson stad kunnen ze melitopol en mariupol niet bevoorraden. Er loopt oa volgens mij gewoon een snelweg van de krim naar Mariupol en richting Donetsk.
  maandag 12 september 2022 @ 14:31:04 #45
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205947933
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:50 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maak eens een paint aub wat je nu bedoelt met zonder Kherson stad kunnen ze melitopol en mariupol niet bevoorraden. Er loopt oa volgens mij gewoon een snelweg van de krim naar Mariupol en richting Donetsk.
Ja, moet ik je in een paint meer dan een decennium lang aan ervaring binnen het militaire domein gaan uitleggen en variabelen aanduiden waarom een militaire situatie wel..of niet lukt? Dat gaat niet ben ik bang :) Lees het terug. Je kunt niet via 1 weg al die BTG's bevoorraden. Het is niet zo dat je een snelweg uitkiest en zaken dan maar gaan lopen.

1 BTG heeft 50 tot 100 vrachtwagens per dag nodig. Er zitten er tientallen. Reken uit hoeveel logistiek vervoer er over zo'n weg moet. Denk je nu werkelijk dat de oekrainers dat niet snappen en de russen toelaten de wegen te gebruiken daarvoor ? :)

Ik probeer al post na post uit te leggen dat het gebied waar jij die snelweg ziet niet mogelijk is om te gebruiken als bevo route. Als je dat niet wilt aannnemen gaat een paint daar geen verandering in brengen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Pumatje op 12-09-2022 14:38:12 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_205948119
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 13:50 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maak eens een paint aub wat je nu bedoelt met zonder Kherson stad kunnen ze melitopol en mariupol niet bevoorraden. Er loopt oa volgens mij gewoon een snelweg van de krim naar Mariupol en richting Donetsk.
Russen gebruiken niet primair snelwegen, ze gebruiken primair spoorwegen. En de spoorlijn in dit gebied ligt binnen bereik van HIMARS. Zie mijn kaartje hierboven. Oh en het wemelt van gemotiveerde verzetstrijders. Oh en het moreel van de russen staat op instorten.

Kherson stad zelf is inderdaad niet zo relevant meer. De russen flikkeren de voorraden gewoon ergens in een weiland, ergens naast de spoorrails. En vervolgens brengen ze de voorraden over kleine modderweggetjes in de herfst euh.. uh-oh.
pi_205948299
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 14:31 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ja, moet ik je in een paint meer dan een decennium lang aan ervaring binnen het militaire domein gaan uitleggen en variabelen aanduiden waarom een militaire situatie wel..of niet lukt? Dat gaat niet ben ik bang :) Lees het terug. Je kunt niet via 1 weg al die BTG's bevoorraden. Het is niet zo dat je een snelweg uitkiest en zaken dan maar gaan lopen.

1 BTG heeft 50 tot 100 vrachtwagens per dag nodig. Er zitten er tientallen. Reken uit hoeveel logistiek vervoer er over zo'n weg moet. Denk je nu werkelijk dat de oekrainers dat niet snappen en de russen toelaten de wegen te gebruiken daarvoor ? :)

Ik probeer al post na post uit te leggen dat het gebied waar jij die snelweg ziet niet mogelijk is om te gebruiken als bevo route. Als je dat niet wilt aannnemen gaat een paint daar geen verandering in brengen.
Ben je ons nu een leerzame paint aan het onthouden?!

Ik verzoek bij deze met klem om het toch te proberen ! Ach ja wil vast helpen inkleuren !
  maandag 12 september 2022 @ 15:25:32 #48
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205948478
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 11:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wanneer wordt de grond in Oekraine eigenlijk weer onbegaanbaar voor de Russische tanks enzo? Gaat dat nog veel uitmaken komende maanden, of zorgt het er vooral voor dat beide partijen minder progressie kunnen maken?
De Rasputitsa is pas in het voorjaar, als de sneeuw begint te smelten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205948648
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2022 14:31 schreef Pumatje het volgende:

[..]
Ja, moet ik je in een paint meer dan een decennium lang aan ervaring binnen het militaire domein gaan uitleggen en variabelen aanduiden waarom een militaire situatie wel..of niet lukt? Dat gaat niet ben ik bang :) Lees het terug. Je kunt niet via 1 weg al die BTG's bevoorraden. Het is niet zo dat je een snelweg uitkiest en zaken dan maar gaan lopen.

1 BTG heeft 50 tot 100 vrachtwagens per dag nodig. Er zitten er tientallen. Reken uit hoeveel logistiek vervoer er over zo'n weg moet. Denk je nu werkelijk dat de oekrainers dat niet snappen en de russen toelaten de wegen te gebruiken daarvoor ? :)

Ik probeer al post na post uit te leggen dat het gebied waar jij die snelweg ziet niet mogelijk is om te gebruiken als bevo route. Als je dat niet wilt aannnemen gaat een paint daar geen verandering in brengen.
Het was niet aanvallend bedoeld maar je stelde gisteren ofzo zelf voor om wat snel op paint te zetten, vandaar de vraag.

Ik ga kijken of ik vanavond zelf een paint kan maken om het te begrijpen. Dat je aanvoer nodig hebt etc is logisch.
  maandag 12 september 2022 @ 15:45:46 #50
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_205948670
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:42 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Het was niet aanvallend bedoeld maar je stelde gisteren ofzo zelf voor om wat snel op paint te zetten, vandaar de vraag.

Ik ga kijken of ik vanavond zelf een paint kan maken om het te begrijpen. Dat je aanvoer nodig hebt etc is logisch.
Zo ook niet bedoelt of ontvangen hoor, hoe en waar kan ik fotos uploaden? Dan ga ik schilderen;)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')