abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206007670
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 11:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
De administratie begint ook hier een zware last te worden. Zeker als je ook nog werkt overdag en andere activiteiten hebt. Zit nu aan bijna 900 maar wil daar per se niet overheen. Door de gemiddelde inleg te vergroten hoop ik het aantal te stabiliseren en zelfs iets te verminderen. Verdere spreiding voegt idd niets meer toe.

Misschien moet ik wat minder strenge eisen stellen aan mijn administratie, maar het is nu eenmaal de aard van het beestje: in control zijn, altijd actuele standen willen hebben, statistieken opbouwen.
Het moet inderdaad wel leuk blijven.
Is ook wel een van de nadelen van crowdfunding, dat je er meer tijd mee kwijt ben, dan simpel een beleggingsfonds kopen en aanhouden. Ook omdat er op de vastgoedprojecten best vaak vervroegd wordt afgelost, blijf je er maar actief mee om geïnvesteerd te blijven.

Ik heb mijn administratie behoorlijk teruggeschroefd. Bij CCF en SiG voer ik de administratie maar 1x per jaar op dmv totalen. Totaal aan kosten, totaal aan rente en huidig saldo. Scheelt een hoop om zo niet elk individueel project te moeten bijhouden.
pi_206007708
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:35 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG, De Hegen 25; Toch FOK investeerders.
Wat zie ik niet?
Het project is m.i. niet zo heel veel anders dan het gemiddelde SiG project.
Wel is de genoemde huur nog wat krankzinniger dan gemiddeld en is er in principe geen verhuur vergunning. Ik twijfel nog een beetje.
pi_206007742
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wel is de genoemde huur nog wat krankzinniger dan gemiddeld en is er in principe geen verhuur vergunning. Ik twijfel nog een beetje.
Huurverwachting volgens SiG is inderdaad krankzinnig, maar dat wordt bij wel meer projecten hoog neergezet. Het is uiteindelijk aan de ondernemer om zijn winstgevendheid goed te regelen.

Qua project is er niet zoveel bijzonders aan. Hypotheek op een normaal woonhuis. Is verbouwd voor kamerverhuur, maar kan ook prima weer verkocht worden als nodig. Hij heeft een aantal belangrijke zaken opgeknapt, dus zijn wel kopers voor te vinden.
Maar zolang de rente maar betaald wordt is er natuurlijk niets aan de hand. Ik verwacht met deze ondernemer ook niet zo snel betalingsproblemen. Hij heeft een grote portefeuille om risico's te spreiden.

Daarnaast was er al weer een flinke som geld terug gekomen de afgelopen maand, dus ben blij dat ik dit weer kon herinvesteren. Dus mijn standaard inleg in S1A en S3 gedaan.

S3 zat natuurlijk al wel weer heel snel vol.
Bijzonder deze keer was dat er om 14:30:01 al 15.000 euro geïnvesteerd was in schijf 3.
Ik ben toch benieuwd hoe dat kan.
  zaterdag 17 september 2022 @ 14:47:25 #204
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_206007749
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dan is mijn twijfel toch niet onterecht.

Op jonge leeftijd al geleerd: "Bij twijfel niet oversteken".
En ook: "Jong geleerd is oud gedaan".

Dan steek in nu de gelden NIET over.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_206007787
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 14:35 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG, De Hegen 25; Toch FOK investeerders.
Wat zie ik niet?
Schijf 1A still safe (met 112,5k)
De huur in de FA is achterlijk hoog, zelfs voor kamerbewoning. Houdt nu 16k over, de huur kan gewoon nog omlaag indien nodig. Zie geen beren op de weg bij deze meneer.

Zit zelf rond de 700 proj total waarvan circa 300 proj afgelost dus 400 lopend en dit is stijgend. Admi is inderdaad best wel werk, maar staat me tot op heden niet tegen. Streven is gewoon goede projecten steeds mee te nemen.
Zie CF als een van de stabiele pijlers van mijn totale beleggingsportefeuille, de aandelen en ETFjes zijn wat volatieler in deze tijd. Primadelux voor mij zo.

[ Bericht 22% gewijzigd door peterc op 17-09-2022 15:12:53 ]
pi_206007935
Oké, toch ook maar meegenomen.
pi_206007956
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:29 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Bij paar honderd is het nog een hobby en tijdverdrijf.
Bij ruim 800 en tot in de putjes bijhouden is het een uit de hand gelopen hobby die op werken gaat lijken.
Voordeel is dat het dan ook bijna net zoveel oplevert als een baan :7

Maar het moet idd minder. Eén keer in de week verwerken is ook efficiënter dan dagelijks. Misschien moet het daar naar toe.
Pecunia non olet
pi_206008106
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 10:21 schreef KrekelJapie het volgende:
Mail van gisteren:
[..]
Vandaag is er nog niets bijgeschreven
Bij mij ook niet
pi_206008544

Linkje Marl*nde

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 17 september 2022 @ 19:08:28 #210
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_206009810
Linkje Lum*do

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206010717
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 15:36 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Bij mij ook niet
komt maandag wel *O* w/
pi_206011203
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 september 2022 10:59 schreef Horsemen het volgende:

Een bekend probleem. Ik laat vanaf begin dit jaar ook mijn aantal projecten terug lopen en heb mijn gemiddelde inleg per project verdubbeld. Uiteindelijk wil ik terug naar ongeveer 200 lopende projecten. M.i. Is de spreiding over projecten dan nog voldoende.

Mijn platform spreiding loopt helaas ook terug maar daar heb ik geen oplossing voor.
Ik heb maar 169 lopende projecten. :)
Dat vind ik al veel administratie geven, dus ik wil er zeker niet meer.
Boven de 100 projecten wordt het risico m.i. nauwelijks nog minder.

Ik zou wel wat meer spreiding willen over de crowdfundingplatforms.
Het meeste heb ik geïnvesteerd bij CCF en SiG, redelijk wat bij GVE en NLI en nog wat bij HCN.
Ik zou best wat meer bij GVE, NLI en HCN willen investeren, maar ik zie te weinig aantrekkelijke aanbiedingen.
pi_206011664
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 21:00 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik heb maar 169 lopende projecten. :)
Dat vind ik al veel administratie geven, dus ik wil er zeker niet meer.
Boven de 100 projecten wordt het risico m.i. nauwelijks nog minder.

Ik zou wel wat meer spreiding willen over de crowdfundingplatforms.
Het meeste heb ik geïnvesteerd bij CCF en SiG, redelijk wat bij GVE en NLI en nog wat bij HCN.
Ik zou best wat meer bij GVE, NLI en HCN willen investeren, maar ik zie te weinig aantrekkelijke aanbiedingen.
Ik heb ergens in een artikel gelezen dat vwb CF je risico-curve nagenoeg niet meer afneemt boven de circa 220-225 projecten. Zal nog eens zoeken hiernaar.
pi_206011962
quote:
12s.gif Op zaterdag 17 september 2022 21:32 schreef peterc het volgende:

[..]
Ik heb ergens in een artikel gelezen dat vwb CF je risico-curve nagenoeg niet meer afneemt boven de circa 220-225 projecten. Zal nog eens zoeken hiernaar.
De UK site van Funding Circle had hier voorheen uitgebreide statistieken over, en van wat ik me ervan herinner bleek ook uit hun data dat vanaf ongeveer 200 projecten het gemiddelde rendement stabiliseerde. Bij 100 projecten was de kans op flinke afwijkingen van het gemiddelde (zowel positief als negatief) nog aanzienlijk.
pi_206012174
quote:
12s.gif Op zaterdag 17 september 2022 21:32 schreef peterc het volgende:

[..]
Dat artikel en de discussies daarover kan ik me ook nog wel herinneren.

Het is natuurlijk ook niet zo dat je op enig moment een pot geld te besteden hebt en dat je die op je gemakje over een aantal projecten en platformen verdeelt.
Het is eerder zo dat er sprake is van maandelijkse overschotten, vermeerderd met terugontvangen bedragen inclusief rendement, en dat tesamen vormt een budget dat je investeert en herinvesteert. Zodoende wordt het steeds meer. In euro's en in aantallen.

En dat spreiden moet natuurlijk ook geen doel op zich zijn. Liever een groot aantal betrouwbare projecten bij hetzelfde betrouwbare platform, dan dat je geforceerd wat zou gaan doen bij een platform dat de zaken minder goed voor elkaar heeft.
Pecunia non olet
pi_206012282
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 21:55 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
De UK site van Funding Circle had hier voorheen uitgebreide statistieken over, en van wat ik me ervan herinner bleek ook uit hun data dat vanaf ongeveer 200 projecten het gemiddelde rendement stabiliseerde. Bij 100 projecten was de kans op flinke afwijkingen van het gemiddelde (zowel positief als negatief) nog aanzienlijk.
Ben wel benieuwd naar dit soort statistieken vooral ook om wat er onder spreiding wordt verstaan. Als je veel projecten van dezelfde aanbieder hebt zal dat toch van invloed (moeten) zijn
pi_206012705
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 22:15 schreef Slingervinger het volgende:
Ben wel benieuwd naar dit soort statistieken vooral ook om wat er onder spreiding wordt verstaan. Als je veel projecten van dezelfde aanbieder hebt zal dat toch van invloed (moeten) zijn
Volgens een blog van October stabiliseert het Internal Rates of Return (IRR) zich na het verstrekkenv an 100 leningen aan verschillende projecten. Zelf heb ik daar nu 162 leningen lopen. Een bruto rendement van 5,46% en een netto rendement van 4,71%.
  zondag 18 september 2022 @ 08:31:25 #218
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_206014611
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 19:08 schreef InVestEerder het volgende:
Linkje Lum*do

SPOILER
Meegepakt. Wéér een stapje op de ladder.
pi_206015638
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 19:07 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zonet kreeg ik weer eens een investeerderstoets voorgeschoteld van Collin. Wat gebeurt er eigenlijk als je niet de 'gewenste' antwoorden geeft? Mag je dan niet investeren?
zo af en toe zie ik bekenden,welke om redelijk wat geld vragen,terwijl ze in dure auto's rondrijden en erop leven als het niets is,van mij geen cent in deze projecten,ik schenk het liever aan iets nuttigs.Btw lenen doe je bij de bank en nergens anders.

[ Bericht 1% gewijzigd door ophaling10 op 18-09-2022 10:23:11 (aanvulling tekst) ]
pi_206015985
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 10:20 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
zo af en toe zie ik bekenden,welke om redelijk wat geld vragen,terwijl ze in dure auto's rondrijden en erop leven als het niets is,van mij geen cent in deze projecten,ik schenk het liever aan iets nuttigs.Btw lenen doe je bij de bank en nergens anders.

het eerste stuk van je bericht kan ik begrijpen. Maar als je het laatste denkt, wat doe je dan in dit topic?
pi_206016154
quote:
Voordeel is dat het dan ook bijna net zoveel oplevert als een baan :7
Ik heb daarover regelmatig mijn twijfels. Als je er veel geld in pompt is het rendement in absolute getallen automatisch hoger, maar feitelijk blijft het rendement volgens mij vergelijkbaar met een mixfonds op de beurs. En ja, de beurs kan schommelen, maar daar kun je tenminste altijd (een deel van) je geld terughalen. Bij crowdfunding moet je meestal 5 jaar wachten voor je je geld terug hebt en in die tijd geeft een fonds of etf vaak hetzelfde of zelfs beter resultaat zonder dat je er energie in hoeft te steken.

Ik hoop eigenlijk dat de nieuwe vergunning platformen in staat stelt om automatisch te spreiden via een eigen fonds. Vergelijkbaar met hoe Lender & Spender het aanpakt. In het begin vond ik het leuk om al die cases te beoordelen maar die energie steek ik er nu zelden nog in.

[ Bericht 15% gewijzigd door zietuwel op 18-09-2022 11:15:10 ]
  zondag 18 september 2022 @ 11:18:00 #222
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_206016236
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 11:09 schreef zietuwel het volgende:

[..]
Ik heb daarover regelmatig mijn twijfels. Als je er veel geld in pompt is het rendement in absolute getallen automatisch hoger, maar feitelijk blijft het rendement volgens mij vergelijkbaar met een mixfonds op de beurs. En ja, de beurs kan schommelen, maar daar kun je tenminste altijd (een deel van) je geld terughalen. Bij crowdfunding moet je meestal 5 jaar wachten voor je je geld terug hebt en in die tijd geeft een fonds of etf vaak hetzelfde of zelfs beter resultaat zonder dat je er energie in hoeft te steken.
Deels mee eens.

MAAR bij Crowdfunding zit je echt dichter op het bedrijf waardoor het veel leuker is.
Daardoor een behoorlijk uit de hand gelopen (wat begon als hobby) en intussen een vaste bron van inkomsten.
Elke maand inkomsten en projecten die versneld aflossen. Daarna weer kijken waar te investeren.
Heb altijd wel redelijk verdient bij diverse werkgevers. Ook wel op beroerdere manieren.
Ben nu bijna in de fase: "lang genoeg voor geld gewerkt, laat het geld nu maar voor mij werken:.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zeghomaar op 18-09-2022 13:36:36 ]
pi_206016964
quote:

[..]
Dit is denk ik een goed argument om ook een deel van het vermogen op de beurs te beleggen. Spreiding in assets is aan te bevelen. Van oudsher ook veel langlopende deposito's gehad en wat je ziet is dat de daaruit vrijkomende middelen voor het grootste deel naar CF gaan en via automatische investeringen maandelijks wat hapjes naar de beurs gaan.

Met de beurs ben ik wat terughoudend. Ik weet dat de historische cijfers vaak indrukwekkend zijn als je maar in de juiste fondsen zat als je op het juiste moment was ingestapt, maar het gegeven dat er op een slechte dag of maand zomaar 5% of meer van jouw bezit kan verdampen stemt niet vrolijk. Voor zaken of marktomstandigheden waar je zelf geen enkele invloed op hebt. Ik ken mensen die op 9-11 vol in de beurs zaten met geschreven putopties en zo. De beurs is ook wel een beetje een jungle die allerlei onfrisse lui aantrekt met manipulaties van koersen e.d.
Ligt ook een beetje aan je leeftijd. Jong misschien wat meer op de beurs, voor een gepensioneerde is een stabiele CF portefeuille een mooie aanvulling op het pensioen met een grote mate van voorspelbaarheid. Zelfs bij HCN waren de resultaten tijdens de lockdowns goed.

En daarnaast is CF idd een leuke hobby :) ETF's beleggen is ook lucratief op lange termijn maar wel heel saai.
Pecunia non olet
pi_206016988
quote:

[..]

Ik hoop eigenlijk dat de nieuwe vergunning platformen in staat stelt om automatisch te spreiden via een eigen fonds. Vergelijkbaar met hoe Lender & Spender het aanpakt. In het begin vond ik het leuk om al die cases te beoordelen maar die energie steek ik er nu zelden nog in.
zit wel wat in. Je kan inderdaad altijd uit een mixfonds stappen maar kan op dat moment op flink verlies staan. En er zijn ook kortere crowdfunding projecten dan 5 jaar. Wat rendement betreft is mijn ervaring dat een default redelijk dramatisch is: je hebt heel wat goede nodig om dat te compenseren. Oftewel zo goed mogelijk screenen loont
pi_206017030
Zit hier iemand in het project "Expense Reduction Analysts Thijs Tullemans" van capital circle? Zit even de admin bij te werken en heb het idee dat er wat mis s gegaan bij de termijnen en wel met termijn van augustus 2021. Lijkt erop dat die als betaald staat in het schema bij investeringen maar volgens mij is die nooit betaald volgens de aktiviteiten..
Graag feedback.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')