Het moet inderdaad wel leuk blijven.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:17 schreef obligataire het volgende:
[..]
De administratie begint ook hier een zware last te worden. Zeker als je ook nog werkt overdag en andere activiteiten hebt. Zit nu aan bijna 900 maar wil daar per se niet overheen. Door de gemiddelde inleg te vergroten hoop ik het aantal te stabiliseren en zelfs iets te verminderen. Verdere spreiding voegt idd niets meer toe.
Misschien moet ik wat minder strenge eisen stellen aan mijn administratie, maar het is nu eenmaal de aard van het beestje: in control zijn, altijd actuele standen willen hebben, statistieken opbouwen.
Het project is m.i. niet zo heel veel anders dan het gemiddelde SiG project.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:35 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG, De Hegen 25; Toch FOK investeerders.
Wat zie ik niet?
Huurverwachting volgens SiG is inderdaad krankzinnig, maar dat wordt bij wel meer projecten hoog neergezet. Het is uiteindelijk aan de ondernemer om zijn winstgevendheid goed te regelen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:41 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het project is m.i. niet zo heel veel anders dan het gemiddelde SiG project.
Wel is de genoemde huur nog wat krankzinniger dan gemiddeld en is er in principe geen verhuur vergunning. Ik twijfel nog een beetje.
Dan is mijn twijfel toch niet onterecht.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:41 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het project is m.i. niet zo heel veel anders dan het gemiddelde SiG project.
Wel is de genoemde huur nog wat krankzinniger dan gemiddeld en is er in principe geen verhuur vergunning. Ik twijfel nog een beetje.
Schijf 1A still safe (met 112,5k)quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:35 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG, De Hegen 25; Toch FOK investeerders.
Wat zie ik niet?
Voordeel is dat het dan ook bijna net zoveel oplevert als een baanquote:Op zaterdag 17 september 2022 12:29 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Bij paar honderd is het nog een hobby en tijdverdrijf.
Bij ruim 800 en tot in de putjes bijhouden is het een uit de hand gelopen hobby die op werken gaat lijken.
Bij mij ook nietquote:Op zaterdag 17 september 2022 10:21 schreef KrekelJapie het volgende:
Mail van gisteren:
[..]
Vandaag is er nog niets bijgeschreven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb maar 169 lopende projecten.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:59 schreef Horsemen het volgende:
Een bekend probleem. Ik laat vanaf begin dit jaar ook mijn aantal projecten terug lopen en heb mijn gemiddelde inleg per project verdubbeld. Uiteindelijk wil ik terug naar ongeveer 200 lopende projecten. M.i. Is de spreiding over projecten dan nog voldoende.
Mijn platform spreiding loopt helaas ook terug maar daar heb ik geen oplossing voor.
Ik heb ergens in een artikel gelezen dat vwb CF je risico-curve nagenoeg niet meer afneemt boven de circa 220-225 projecten. Zal nog eens zoeken hiernaar.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:00 schreef TisIk het volgende:
[..]
Ik heb maar 169 lopende projecten.![]()
Dat vind ik al veel administratie geven, dus ik wil er zeker niet meer.
Boven de 100 projecten wordt het risico m.i. nauwelijks nog minder.
Ik zou wel wat meer spreiding willen over de crowdfundingplatforms.
Het meeste heb ik geïnvesteerd bij CCF en SiG, redelijk wat bij GVE en NLI en nog wat bij HCN.
Ik zou best wat meer bij GVE, NLI en HCN willen investeren, maar ik zie te weinig aantrekkelijke aanbiedingen.
De UK site van Funding Circle had hier voorheen uitgebreide statistieken over, en van wat ik me ervan herinner bleek ook uit hun data dat vanaf ongeveer 200 projecten het gemiddelde rendement stabiliseerde. Bij 100 projecten was de kans op flinke afwijkingen van het gemiddelde (zowel positief als negatief) nog aanzienlijk.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:32 schreef peterc het volgende:
[..]
Ik heb ergens in een artikel gelezen dat vwb CF je risico-curve nagenoeg niet meer afneemt boven de circa 220-225 projecten. Zal nog eens zoeken hiernaar.
Dat artikel en de discussies daarover kan ik me ook nog wel herinneren.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:32 schreef peterc het volgende:
[..]
Ik heb ergens in een artikel gelezen dat vwb CF je risico-curve nagenoeg niet meer afneemt boven de circa 220-225 projecten. Zal nog eens zoeken hiernaar.
Ben wel benieuwd naar dit soort statistieken vooral ook om wat er onder spreiding wordt verstaan. Als je veel projecten van dezelfde aanbieder hebt zal dat toch van invloed (moeten) zijnquote:Op zaterdag 17 september 2022 21:55 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
De UK site van Funding Circle had hier voorheen uitgebreide statistieken over, en van wat ik me ervan herinner bleek ook uit hun data dat vanaf ongeveer 200 projecten het gemiddelde rendement stabiliseerde. Bij 100 projecten was de kans op flinke afwijkingen van het gemiddelde (zowel positief als negatief) nog aanzienlijk.
Volgens een blog van October stabiliseert het Internal Rates of Return (IRR) zich na het verstrekkenv an 100 leningen aan verschillende projecten. Zelf heb ik daar nu 162 leningen lopen. Een bruto rendement van 5,46% en een netto rendement van 4,71%.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:15 schreef Slingervinger het volgende:
Ben wel benieuwd naar dit soort statistieken vooral ook om wat er onder spreiding wordt verstaan. Als je veel projecten van dezelfde aanbieder hebt zal dat toch van invloed (moeten) zijn
quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:08 schreef InVestEerder het volgende:
Linkje Lum*doMeegepakt. Wéér een stapje op de ladder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
zo af en toe zie ik bekenden,welke om redelijk wat geld vragen,terwijl ze in dure auto's rondrijden en erop leven als het niets is,van mij geen cent in deze projecten,ik schenk het liever aan iets nuttigs.Btw lenen doe je bij de bank en nergens anders.quote:Op maandag 12 september 2022 19:07 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zonet kreeg ik weer eens een investeerderstoets voorgeschoteld van Collin. Wat gebeurt er eigenlijk als je niet de 'gewenste' antwoorden geeft? Mag je dan niet investeren?
het eerste stuk van je bericht kan ik begrijpen. Maar als je het laatste denkt, wat doe je dan in dit topic?quote:Op zondag 18 september 2022 10:20 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
zo af en toe zie ik bekenden,welke om redelijk wat geld vragen,terwijl ze in dure auto's rondrijden en erop leven als het niets is,van mij geen cent in deze projecten,ik schenk het liever aan iets nuttigs.Btw lenen doe je bij de bank en nergens anders.
Ik heb daarover regelmatig mijn twijfels. Als je er veel geld in pompt is het rendement in absolute getallen automatisch hoger, maar feitelijk blijft het rendement volgens mij vergelijkbaar met een mixfonds op de beurs. En ja, de beurs kan schommelen, maar daar kun je tenminste altijd (een deel van) je geld terughalen. Bij crowdfunding moet je meestal 5 jaar wachten voor je je geld terug hebt en in die tijd geeft een fonds of etf vaak hetzelfde of zelfs beter resultaat zonder dat je er energie in hoeft te steken.quote:Voordeel is dat het dan ook bijna net zoveel oplevert als een baan
Deels mee eens.quote:Op zondag 18 september 2022 11:09 schreef zietuwel het volgende:
[..]
Ik heb daarover regelmatig mijn twijfels. Als je er veel geld in pompt is het rendement in absolute getallen automatisch hoger, maar feitelijk blijft het rendement volgens mij vergelijkbaar met een mixfonds op de beurs. En ja, de beurs kan schommelen, maar daar kun je tenminste altijd (een deel van) je geld terughalen. Bij crowdfunding moet je meestal 5 jaar wachten voor je je geld terug hebt en in die tijd geeft een fonds of etf vaak hetzelfde of zelfs beter resultaat zonder dat je er energie in hoeft te steken.
Dit is denk ik een goed argument om ook een deel van het vermogen op de beurs te beleggen. Spreiding in assets is aan te bevelen. Van oudsher ook veel langlopende deposito's gehad en wat je ziet is dat de daaruit vrijkomende middelen voor het grootste deel naar CF gaan en via automatische investeringen maandelijks wat hapjes naar de beurs gaan.quote:Op zondag 18 september 2022 11:09 schreef zietuwel het volgende:
[..]
Ik heb daarover regelmatig mijn twijfels. Als je er veel geld in pompt is het rendement in absolute getallen automatisch hoger, maar feitelijk blijft het rendement volgens mij vergelijkbaar met een mixfonds op de beurs. En ja, de beurs kan schommelen, maar daar kun je tenminste altijd (een deel van) je geld terughalen. Bij crowdfunding moet je meestal 5 jaar wachten voor je je geld terug hebt en in die tijd geeft een fonds of etf vaak hetzelfde of zelfs beter resultaat zonder dat je er energie in hoeft te steken.
zit wel wat in. Je kan inderdaad altijd uit een mixfonds stappen maar kan op dat moment op flink verlies staan. En er zijn ook kortere crowdfunding projecten dan 5 jaar. Wat rendement betreft is mijn ervaring dat een default redelijk dramatisch is: je hebt heel wat goede nodig om dat te compenseren. Oftewel zo goed mogelijk screenen loontquote:Op zondag 18 september 2022 11:09 schreef zietuwel het volgende:
[..]
Ik hoop eigenlijk dat de nieuwe vergunning platformen in staat stelt om automatisch te spreiden via een eigen fonds. Vergelijkbaar met hoe Lender & Spender het aanpakt. In het begin vond ik het leuk om al die cases te beoordelen maar die energie steek ik er nu zelden nog in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |