Staat inmiddels open.quote:Op donderdag 15 september 2022 16:17 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw (herfinanciering) 5 jarig project bij SiG:
De Hegen 25 Emmen Herfinanciering LIVE 17 september om 14.30 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de De Hegen 25 te Emmen Herfinanciering. Je kunt vanaf 17 september 2022 om 14.30 uur investeren in dit project. Het betreft een geschakelde woning met vrijstaande berging en tuin en gelegen in een woonwijk op goede stand. Ligging aan een groenstrook en dicht bij het centrum van Emmen.
https://investeren.sameni(...)n-25-herfinanciering
https://www.funda.nl/koop(...)2553683-de-hegen-25/
https://huispedia.nl/emmen/7824xa/de-hegen/25
Het moet inderdaad wel leuk blijven.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:17 schreef obligataire het volgende:
[..]
De administratie begint ook hier een zware last te worden. Zeker als je ook nog werkt overdag en andere activiteiten hebt. Zit nu aan bijna 900 maar wil daar per se niet overheen. Door de gemiddelde inleg te vergroten hoop ik het aantal te stabiliseren en zelfs iets te verminderen. Verdere spreiding voegt idd niets meer toe.
Misschien moet ik wat minder strenge eisen stellen aan mijn administratie, maar het is nu eenmaal de aard van het beestje: in control zijn, altijd actuele standen willen hebben, statistieken opbouwen.
Het project is m.i. niet zo heel veel anders dan het gemiddelde SiG project.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:35 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG, De Hegen 25; Toch FOK investeerders.
Wat zie ik niet?
Huurverwachting volgens SiG is inderdaad krankzinnig, maar dat wordt bij wel meer projecten hoog neergezet. Het is uiteindelijk aan de ondernemer om zijn winstgevendheid goed te regelen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:41 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het project is m.i. niet zo heel veel anders dan het gemiddelde SiG project.
Wel is de genoemde huur nog wat krankzinniger dan gemiddeld en is er in principe geen verhuur vergunning. Ik twijfel nog een beetje.
Dan is mijn twijfel toch niet onterecht.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:41 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het project is m.i. niet zo heel veel anders dan het gemiddelde SiG project.
Wel is de genoemde huur nog wat krankzinniger dan gemiddeld en is er in principe geen verhuur vergunning. Ik twijfel nog een beetje.
Schijf 1A still safe (met 112,5k)quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:35 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG, De Hegen 25; Toch FOK investeerders.
Wat zie ik niet?
Voordeel is dat het dan ook bijna net zoveel oplevert als een baanquote:Op zaterdag 17 september 2022 12:29 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Bij paar honderd is het nog een hobby en tijdverdrijf.
Bij ruim 800 en tot in de putjes bijhouden is het een uit de hand gelopen hobby die op werken gaat lijken.
Bij mij ook nietquote:Op zaterdag 17 september 2022 10:21 schreef KrekelJapie het volgende:
Mail van gisteren:
[..]
Vandaag is er nog niets bijgeschreven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb maar 169 lopende projecten.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:59 schreef Horsemen het volgende:
Een bekend probleem. Ik laat vanaf begin dit jaar ook mijn aantal projecten terug lopen en heb mijn gemiddelde inleg per project verdubbeld. Uiteindelijk wil ik terug naar ongeveer 200 lopende projecten. M.i. Is de spreiding over projecten dan nog voldoende.
Mijn platform spreiding loopt helaas ook terug maar daar heb ik geen oplossing voor.
Ik heb ergens in een artikel gelezen dat vwb CF je risico-curve nagenoeg niet meer afneemt boven de circa 220-225 projecten. Zal nog eens zoeken hiernaar.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:00 schreef TisIk het volgende:
[..]
Ik heb maar 169 lopende projecten.![]()
Dat vind ik al veel administratie geven, dus ik wil er zeker niet meer.
Boven de 100 projecten wordt het risico m.i. nauwelijks nog minder.
Ik zou wel wat meer spreiding willen over de crowdfundingplatforms.
Het meeste heb ik geïnvesteerd bij CCF en SiG, redelijk wat bij GVE en NLI en nog wat bij HCN.
Ik zou best wat meer bij GVE, NLI en HCN willen investeren, maar ik zie te weinig aantrekkelijke aanbiedingen.
De UK site van Funding Circle had hier voorheen uitgebreide statistieken over, en van wat ik me ervan herinner bleek ook uit hun data dat vanaf ongeveer 200 projecten het gemiddelde rendement stabiliseerde. Bij 100 projecten was de kans op flinke afwijkingen van het gemiddelde (zowel positief als negatief) nog aanzienlijk.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:32 schreef peterc het volgende:
[..]
Ik heb ergens in een artikel gelezen dat vwb CF je risico-curve nagenoeg niet meer afneemt boven de circa 220-225 projecten. Zal nog eens zoeken hiernaar.
Dat artikel en de discussies daarover kan ik me ook nog wel herinneren.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:32 schreef peterc het volgende:
[..]
Ik heb ergens in een artikel gelezen dat vwb CF je risico-curve nagenoeg niet meer afneemt boven de circa 220-225 projecten. Zal nog eens zoeken hiernaar.
Ben wel benieuwd naar dit soort statistieken vooral ook om wat er onder spreiding wordt verstaan. Als je veel projecten van dezelfde aanbieder hebt zal dat toch van invloed (moeten) zijnquote:Op zaterdag 17 september 2022 21:55 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
De UK site van Funding Circle had hier voorheen uitgebreide statistieken over, en van wat ik me ervan herinner bleek ook uit hun data dat vanaf ongeveer 200 projecten het gemiddelde rendement stabiliseerde. Bij 100 projecten was de kans op flinke afwijkingen van het gemiddelde (zowel positief als negatief) nog aanzienlijk.
Volgens een blog van October stabiliseert het Internal Rates of Return (IRR) zich na het verstrekkenv an 100 leningen aan verschillende projecten. Zelf heb ik daar nu 162 leningen lopen. Een bruto rendement van 5,46% en een netto rendement van 4,71%.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:15 schreef Slingervinger het volgende:
Ben wel benieuwd naar dit soort statistieken vooral ook om wat er onder spreiding wordt verstaan. Als je veel projecten van dezelfde aanbieder hebt zal dat toch van invloed (moeten) zijn
quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:08 schreef InVestEerder het volgende:
Linkje Lum*doMeegepakt. Wéér een stapje op de ladder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
zo af en toe zie ik bekenden,welke om redelijk wat geld vragen,terwijl ze in dure auto's rondrijden en erop leven als het niets is,van mij geen cent in deze projecten,ik schenk het liever aan iets nuttigs.Btw lenen doe je bij de bank en nergens anders.quote:Op maandag 12 september 2022 19:07 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zonet kreeg ik weer eens een investeerderstoets voorgeschoteld van Collin. Wat gebeurt er eigenlijk als je niet de 'gewenste' antwoorden geeft? Mag je dan niet investeren?
het eerste stuk van je bericht kan ik begrijpen. Maar als je het laatste denkt, wat doe je dan in dit topic?quote:Op zondag 18 september 2022 10:20 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
zo af en toe zie ik bekenden,welke om redelijk wat geld vragen,terwijl ze in dure auto's rondrijden en erop leven als het niets is,van mij geen cent in deze projecten,ik schenk het liever aan iets nuttigs.Btw lenen doe je bij de bank en nergens anders.
Ik heb daarover regelmatig mijn twijfels. Als je er veel geld in pompt is het rendement in absolute getallen automatisch hoger, maar feitelijk blijft het rendement volgens mij vergelijkbaar met een mixfonds op de beurs. En ja, de beurs kan schommelen, maar daar kun je tenminste altijd (een deel van) je geld terughalen. Bij crowdfunding moet je meestal 5 jaar wachten voor je je geld terug hebt en in die tijd geeft een fonds of etf vaak hetzelfde of zelfs beter resultaat zonder dat je er energie in hoeft te steken.quote:Voordeel is dat het dan ook bijna net zoveel oplevert als een baan
Deels mee eens.quote:Op zondag 18 september 2022 11:09 schreef zietuwel het volgende:
[..]
Ik heb daarover regelmatig mijn twijfels. Als je er veel geld in pompt is het rendement in absolute getallen automatisch hoger, maar feitelijk blijft het rendement volgens mij vergelijkbaar met een mixfonds op de beurs. En ja, de beurs kan schommelen, maar daar kun je tenminste altijd (een deel van) je geld terughalen. Bij crowdfunding moet je meestal 5 jaar wachten voor je je geld terug hebt en in die tijd geeft een fonds of etf vaak hetzelfde of zelfs beter resultaat zonder dat je er energie in hoeft te steken.
Dit is denk ik een goed argument om ook een deel van het vermogen op de beurs te beleggen. Spreiding in assets is aan te bevelen. Van oudsher ook veel langlopende deposito's gehad en wat je ziet is dat de daaruit vrijkomende middelen voor het grootste deel naar CF gaan en via automatische investeringen maandelijks wat hapjes naar de beurs gaan.quote:Op zondag 18 september 2022 11:09 schreef zietuwel het volgende:
[..]
Ik heb daarover regelmatig mijn twijfels. Als je er veel geld in pompt is het rendement in absolute getallen automatisch hoger, maar feitelijk blijft het rendement volgens mij vergelijkbaar met een mixfonds op de beurs. En ja, de beurs kan schommelen, maar daar kun je tenminste altijd (een deel van) je geld terughalen. Bij crowdfunding moet je meestal 5 jaar wachten voor je je geld terug hebt en in die tijd geeft een fonds of etf vaak hetzelfde of zelfs beter resultaat zonder dat je er energie in hoeft te steken.
zit wel wat in. Je kan inderdaad altijd uit een mixfonds stappen maar kan op dat moment op flink verlies staan. En er zijn ook kortere crowdfunding projecten dan 5 jaar. Wat rendement betreft is mijn ervaring dat een default redelijk dramatisch is: je hebt heel wat goede nodig om dat te compenseren. Oftewel zo goed mogelijk screenen loontquote:Op zondag 18 september 2022 11:09 schreef zietuwel het volgende:
[..]
Ik hoop eigenlijk dat de nieuwe vergunning platformen in staat stelt om automatisch te spreiden via een eigen fonds. Vergelijkbaar met hoe Lender & Spender het aanpakt. In het begin vond ik het leuk om al die cases te beoordelen maar die energie steek ik er nu zelden nog in.
Interessante link! Ga ik zeker even in wat meer detail naar kijken.quote:Op zaterdag 17 september 2022 22:43 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Volgens een blog van October stabiliseert het Internal Rates of Return (IRR) zich na het verstrekkenv an 100 leningen aan verschillende projecten. Zelf heb ik daar nu 162 leningen lopen. Een bruto rendement van 5,46% en een netto rendement van 4,71%.
Naar mijn idee gaan dit soort onderzoeken/analyses altijd over randum keuzes in de set van projecten. Daar de meeste mensen geen randum keuzes maken kan het rendement nog steeds alle kanten op gaan. Er zijn mensen die een neus hebben om slechte projecten uit te zoeken en nooit aan een goed rendement komen.quote:Op zondag 18 september 2022 13:25 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Interessante link! Ga ik zeker even in wat meer detail naar kijken.
Een eerste observatie: ik zie dat ze inderdaad stellen dat uit hun analyse blijkt dat de IRR vanaf 100 projecten stabiliseert. Ik zie dat echter niet direct terug in de dataplot die eronder staat. Daaruit blijkt wel dat vanaf 100 projecten de kans op een overall negatief renderment heel klein wordt, maar de spreiding van het mogelijke overall rendement is dan nog steeds aanzienlijk, met dus nog steeds een aanzienlijke kans op een benedengemiddeld resultaat. In mijn ogen is er dan nog niet echt sprake van een stabilisatie van de IRR.
Iets vergelijkbaars heb ik in de afgelopen jaren ook een paar keer voorbij zien komen. Vandaar dat ik vanaf begin dit jaar begonnen ben met het afbouwen naar omstreeks die 200 projecten maar dan wel met een gemiddeld wat hogere inleg per project.quote:Op zaterdag 17 september 2022 21:32 schreef peterc het volgende:
[..]
Had het gezien, ik denk dat hij de zaak off market heeft gekocht en as-is te koop heeft gezet? En als er niet gelijk iemand hapt dat hij dan zelf de transformatieplannen laat uitwerken?quote:Op zondag 18 september 2022 13:53 schreef peterc het volgende:
Lumado CCF
https://helmig-bog.nl/bedrijf/halsterseweg-43-halsteren/
https://www.fundainbusine(...)438-halsterseweg-43/
Hier ook niet. Ik heb ze zojuist eens gemaild. We missen al 2 dagen rente, en nu komt daar het weekend ook nog minstens bij. Wel weer typisch SIG.quote:
Met 0% rente op de bankrekening loopt dat snel in de papeieren.quote:Op zondag 18 september 2022 14:03 schreef markmangler het volgende:
[..]
Hier ook niet. Ik heb ze zojuist eens gemaild. We missen al 2 dagen rente, en nu komt daar het weekend ook nog minstens bij. Wel weer typisch SIG.
Onzin, ik kan het geld nu niet gebruiken voor herinvesteringen. Daar zit wel degelijk al snel 5% op. Ze moeten gewoon hun afspraken nakomen bij SIG.quote:Op zondag 18 september 2022 14:08 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Met 0% rente op de bankrekening loopt dat snel in de papeieren.
Rekenkundig Tig * 0 blijft 0
Omgekeerd kan iemand, met een kritische geest, vermogen tot begrijpend lezen, emotie uitschakelen, wat boekhoudkundige kennis en nog wat gezond verstand, ook met een kleine portefeuille een heel goed resultaat behalen door er telkens de pareltjes uit te pikken.quote:Op zondag 18 september 2022 13:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Naar mijn idee gaan dit soort onderzoeken/analyses altijd over randum keuzes in de set van projecten. Daar de meeste mensen geen randum keuzes maken kan het rendement nog steeds alle kanten op gaan. Er zijn mensen die een neus hebben om slechte projecten uit te zoeken en nooit aan een goed rendement komen.Gelukkig ligt mijn rendement rond de 5% bij meer dan 500 lopende projecten.
Begrijp het MAAR pak zeker niet elke mogelijkheid.quote:Op zondag 18 september 2022 14:27 schreef markmangler het volgende:
[..]
Onzin, ik kan het geld nu niet gebruiken voor herinvesteringen. Daar zit wel degelijk al snel 5% op. Ze moeten gewoon hun afspraken nakomen bij SIG.
Op zich heb je gelijk maar het gaat hier om een paar centen (denk ik). Laat gaan. Je kunt je beter druk maken over andere dingen. Zoals bijvoorbeeld de procedure bij GvE waarbij het geld meer dan een maand renteloos kan staan. Dan wordt het al een ander verhaal.quote:Op zondag 18 september 2022 14:27 schreef markmangler het volgende:
[..]
Onzin, ik kan het geld nu niet gebruiken voor herinvesteringen. Daar zit wel degelijk al snel 5% op. Ze moeten gewoon hun afspraken nakomen bij SIG.
Dat is dus precies wat ik wil zeggen!quote:Op zondag 18 september 2022 14:28 schreef obligataire het volgende:
[..]
Omgekeerd kan iemand, met een kritische geest, vermogen tot begrijpend lezen, emotie uitschakelen, wat boekhoudkundige kennis en nog wat gezond verstand, ook met een kleine portefeuille een heel goed resultaat behalen door er telkens de pareltjes uit te pikken.
De platformen zijn niet allemaal even sterk, de branches en sectoren waarin ze vissen ook niet. Die IRR rekenformules gaan daar wel vanuit, lijkt mij.
Het klopt dat deze analyses gebaseerd zijn op random steekproeven uit de totale projectportfolio van een platform. Er wordt alleen natuurlijk niet maar 1 random steekproef genomen, maar een groot aantal. Als het aantal random steekproeven waarop de analyse wordt gebaseerd maar groot genoeg is, zegt de verdeling daarvan wel degelijk iets over de bandbreedte van het te verwachten rendement in de praktijk (extreme uitschieters, positief en negatief, daargelaten). Immers, hoe goed je talent voor het kiezen van projecten ook is, er zullen altijd onbekende en onvoorspelbare factoren zijn die een zeker "random element" aan je portfolio toevoegen.quote:Op zondag 18 september 2022 13:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Naar mijn idee gaan dit soort onderzoeken/analyses altijd over randum keuzes in de set van projecten. Daar de meeste mensen geen randum keuzes maken kan het rendement nog steeds alle kanten op gaan.
En ook nog veranderlijk. Estateguru was tot voor kort een zeer betrouwbaar platform met nauwelijks defaults maar thans ligt de defaultrate voor bv Finse projecten boven de 30%. Het enige platform waar ik nooit enig probleem heb ervaren is Rendityquote:Op zondag 18 september 2022 14:28 schreef obligataire het volgende:
[..]
De platformen zijn niet allemaal even sterk, de branches en sectoren waarin ze vissen ook niet. Die IRR rekenformules gaan daar wel vanuit, lijkt mij.
Dan ben ik wel benieuwd hoe lang je al bezig bent op Rendity en in hoeveel projecten je participeert. De projecten op Rendity zijn namelijk niet 'gezekerd'. Dus ondanks dat de rentes daar niet substantieel hoger zijn dan op vergelijkbare platformen, is het risico dat je er (een deel van) je geld kwijtraakt wél veel groter.quote:Op zondag 18 september 2022 15:00 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
En ook nog veranderlijk. Estateguru was tot voor kort een zeer betrouwbaar platform met nauwelijks defaults maar thans ligt de defaultrate voor bv Finse projecten boven de 30%. Het enige platform waar ik nooit enig probleem heb ervaren is Rendity
quote:Op zondag 18 september 2022 15:47 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Dan ben ik wel benieuwd hoe lang je al bezig bent op Rendity en in hoeveel projecten je participeert. De projecten op Rendity zijn namelijk niet 'gezekerd'. Dus ondanks dat de rentes daar niet substantieel hoger zijn dan op vergelijkbare platformen, is het risico dat je er (een deel van) je geld kwijtraakt wél veel groter.
In ongeveer 3 jaar heb ik ruim 20 projecten gehad waarvan er inmiddels zo,n 11 zijn afgelost, zonder ook maar een dag vertraging, Destijds waren de rentes niet hoger maar juist lager dan bv op Estateguru nl rond de 5-5,5%. Thans zijn er wel een paar projecten met een rente van 8% maar ook van 4,75%. Looptijden zijn meestal 24-30 mnd wat ik een mooie termijn vond. Nu is 18 mnd voor mij de max.quote:Op zondag 18 september 2022 15:47 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Dan ben ik wel benieuwd hoe lang je al bezig bent op Rendity en in hoeveel projecten je participeert. De projecten op Rendity zijn namelijk niet 'gezekerd'. Dus ondanks dat de rentes daar niet substantieel hoger zijn dan op vergelijkbare platformen, is het risico dat je er (een deel van) je geld kwijtraakt wél veel groter.
In schijf 1A voorzie ik geen problemen direct. Het bouwen en de bouwtijd & bouwkosten lijken afgedekt, zie ook bouwdepot. But you never know in deze tijd.quote:Op zondag 18 september 2022 16:11 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG, Griekse mevrouw staat open.
Zie geen FOK.
Worden problemen voorzien?
Ik sla hem zelf over, te groot risico. Wat wil je over 1 jaar terugvorderen als de bouw niet soepel verloopt. 1 jaar m.i. veel te kort om dit tot een goed einde te brengen. (wintermaanden en bouw gaat slecht samen, bouwvak).quote:Op zondag 18 september 2022 16:11 schreef Zeghomaar het volgende:
Zie geen FOK.
Een ‘probleem’ is natuurlijk dat er -afgezien van het lapje grond- geen onderpand is. Het pand moet nml. nog gebouwd worden …quote:Op zondag 18 september 2022 16:11 schreef Zeghomaar het volgende:
Zie geen FOK.
Ooit bij het zwikken geleerd "Pas, wacht op beter".quote:Op zondag 18 september 2022 16:25 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Een ‘probleem’ is natuurlijk dat er -afgezien van het lapje grond- geen onderpand is. Het pand moet nml. nog gebouwd worden …
Pas, ken 'm, wacht tot-ie beter komtquote:Op zondag 18 september 2022 17:04 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Ooit bij het zwikken geleerd "Pas, wacht op beter".
Je hebt gelijk maar die Griekse mevrouw zou gelet op haar trackrecord wel wat achter de hand moeten hebben. Ik herinner me dat ze al eerder een project had bij SiG maar kan het niet zo snel terugvindenquote:Op zondag 18 september 2022 16:25 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Een ‘probleem’ is natuurlijk dat er -afgezien van het lapje grond- geen onderpand is. Het pand moet nml. nog gebouwd worden …
Dat is deze: https://investeren.sameningeld.nl/project/amsterdam-ijsselmeerstraat-82-aquote:Op zondag 18 september 2022 17:23 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Je hebt gelijk maar die Griekse mevrouw zou gelet op haar trackrecord wel wat achter de hand moeten hebben. Ik herinner me dat ze al eerder een project had bij SiG maar kan het niet zo snel terugvinden
Ik blijf er wat moeite mee houden. Neem bijvoorbeeld de staatsloterij, de massa aan loten is zo groot dat je van tevoren al weet wat de schatkist er aan gaat verdienen en daarnaast is ieder lot gelijk dus jij en jouw buurman hebben dezelfde (bijna te verwaarlozen) kans om de hoofdprijs te pakken.quote:Op zondag 18 september 2022 14:46 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Het klopt dat deze analyses gebaseerd zijn op random steekproeven uit de totale projectportfolio van een platform. Er wordt alleen natuurlijk niet maar 1 random steekproef genomen, maar een groot aantal. Als het aantal random steekproeven waarop de analyse wordt gebaseerd maar groot genoeg is, zegt de verdeling daarvan wel degelijk iets over de bandbreedte van het te verwachten rendement in de praktijk (extreme uitschieters, positief en negatief, daargelaten). Immers, hoe goed je talent voor het kiezen van projecten ook is, er zullen altijd onbekende en onvoorspelbare factoren zijn die een zeker "random element" aan je portfolio toevoegen.
Pak zeker niet alles mee.quote:Op maandag 19 september 2022 00:33 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik blijf er wat moeite mee houden. Neem bijvoorbeeld de staatsloterij, de massa aan loten is zo groot dat je van tevoren al weet wat de schatkist er aan gaat verdienen en daarnaast is ieder lot gelijk dus jij en jouw buurman hebben dezelfde (bijna te verwaarlozen) kans om de hoofdprijs te pakken.
Bij crowdfunding speelt het inzicht en ervaring een grote rol bij het verwerven van rendement.
Ik vind het iets te makkelijk om te zeggen van '' pak maar 100 of 200 projecten mee dan komt het vanzelf goed'.
Natuurlijk is er een gemiddelde maar dat bestaat uit winnaars en verliezers. Collin heeft een netto rendement gemiddeld van 4,07%. Zou ik aan ieder project hebben meegedaan met hetzelfde bedrag dan was mijn rendement eveneens 4,07% geweest.
Maar in werkelijkheid heb ik aan 490 projecten meegedaan en een rendement behaald van 5,43% vanaf de start. Dat is een aanzienlijk aantal (sowieso al meer dan die 100 of 200) en door gericht te investeren kun je het gemiddelde ook op lange termijn dus verslaan.
Maar een paar old school FNC projecten van 19,9% kunnen zelfs een paar defaults compenseren. Maar goed, dat ging ook tegen mijn principes in.quote:Op maandag 19 september 2022 06:22 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Pak zeker niet alles mee.
Zit momenteel met 145 projecten op 5,5%. Doorslaggevend is dat er nog geen projecten default zijn.
Hogere rente compenseert het risico van default. Mijn oudste account bij Collin (deze laat ik bewust aflopen), kent een aantal defaults maar het netto rendement is bijna exact hetzelfde. In het begin waren er weinig zekerheden bij Collin maar de rente was in die tijd hoger. Voordeel van nu is dat ik minder mailtjes naar Bijzonder beheer hoef te sturenquote:Op maandag 19 september 2022 07:38 schreef escortmk2 het volgende:
[..]
Maar een paar old school FNC projecten van 19,9% kunnen zelfs een paar defaults compenseren. Maar goed, dat ging ook tegen mijn principes in.
quote:Op zaterdag 17 september 2022 19:08 schreef InVestEerder het volgende:
Linkje Lum*doDank, nu de vervroegde Oldenburg weer terug is maar doorgerold naar deze. Ik was niet de 15k die net werd ingelegd, mijn basisbedrag is toch wat zuiniger.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Idem, Marlinde loopt ook niet heel hard zo te zien dus wie toch wil kan makkelijk meedoen.quote:Op maandag 19 september 2022 11:04 schreef obligataire het volgende:
Marlinde laat ik toch maar lopen. Ik vind dat hij in een nogal volatiele en coronagevoelige business zit en de begane grond is ook nog niet verhuurd. Ze gaan er allemaal erg makkelijk vanuit dat dit zal gebeuren maar dat is geen zekerheidje.
Mavi 3 zou ik wel lusten
Hopmans lust ik niet. Eén duwtje en hij ligt om.
Denk dat ik hetzelfde ga doen. Echter kreeg ik van 2 oldenburgen geld terug, dus ga ik de evenaar ook maar meenemen.quote:Op maandag 19 september 2022 11:25 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Dank, nu de vervroegde Oldenburg weer terug is maar doorgerold naar deze. Ik was niet de 15k die net werd ingelegd, mijn basisbedrag is toch wat zuiniger.
quote:U heeft onlangs geïnvesteerd in project 26284 (aankoop pand Amsterdamse Bakkerij). Het project is op dit moment al voor 70% gefund. Voor het resterende bedrag heeft zich een informal investor gemeld, waarmee het project succesvol afgerond kan worden. Ter administratieve afronding wordt ten behoeve van de informal investor een separaat leningnummer aangemaakt.
Eentje die vingers afhakt en nagels uittrekt als er niet betaald wordt? Leverancier van 'bakmeel'?quote:Op maandag 19 september 2022 12:09 schreef KrekelJapie het volgende:
Informal investor legt 206.000 euro in.
Hopmans overname bedrijf van broer.quote:Op maandag 19 september 2022 11:04 schreef obligataire het volgende:
Marlinde laat ik toch maar lopen. Ik vind dat hij in een nogal volatiele en coronagevoelige business zit en de begane grond is ook nog niet verhuurd. Ze gaan er allemaal erg makkelijk vanuit dat dit zal gebeuren maar dat is geen zekerheidje.
Mavi 3 zou ik wel lusten
Hopmans lust ik niet. Eén duwtje en hij ligt om.
Compleet ongeloofwaardig die winstsprong na overname. Als dat reëel was dan had dat bedrijf wel meer gekost.quote:Op maandag 19 september 2022 12:19 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Hopmans overname bedrijf van broer.
Met je familie moet je wandelen, NIET handelen.
Ik heb deze (Lumado) nu ook meegenomen. Is een nette betaler en een goed trackrecord.quote:Op maandag 19 september 2022 11:25 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Dank, nu de vervroegde Oldenburg weer terug is maar doorgerold naar deze. Ik was niet de 15k die net werd ingelegd, mijn basisbedrag is toch wat zuiniger.
Zelf heb ik bij Collin aan 220 projecten meegedaan, dus nog niet de helft van jou aantal projecten. Nu ben ik overigens bij Collin pas begin 2016 begonnen. Mijn netto rendement is vergelijkbaar met jou percentage. Het veel grotere aantal projecten maakt bij ons dus weinig verschil maar het gericht investeren dus des te meer.quote:Op maandag 19 september 2022 00:33 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik blijf er wat moeite mee houden. Neem bijvoorbeeld de staatsloterij, de massa aan loten is zo groot dat je van tevoren al weet wat de schatkist er aan gaat verdienen en daarnaast is ieder lot gelijk dus jij en jouw buurman hebben dezelfde (bijna te verwaarlozen) kans om de hoofdprijs te pakken.
Bij crowdfunding speelt het inzicht en ervaring een grote rol bij het verwerven van rendement.
Ik vind het iets te makkelijk om te zeggen van '' pak maar 100 of 200 projecten mee dan komt het vanzelf goed'.
Natuurlijk is er een gemiddelde maar dat bestaat uit winnaars en verliezers. Collin heeft een netto rendement gemiddeld van 4,07%. Zou ik aan ieder project hebben meegedaan met hetzelfde bedrag dan was mijn rendement eveneens 4,07% geweest.
Maar in werkelijkheid heb ik aan 490 projecten meegedaan en een rendement behaald van 5,43% vanaf de start. Dat is een aanzienlijk aantal (sowieso al meer dan die 100 of 200) en door gericht te investeren kun je het gemiddelde ook op lange termijn dus verslaan.
wanneer je je verdiept in de projecten in plaats van gewoon maar elke project meedoen kun je veel beter uitkomen, hier inmiddels 269 investeringen, gem rente 7.39%, beheervergoeding 0.77%, afgeboekt 0.0%, voorzien 0.86% en netto rendement 5.76%, de 4/5 projecten waarop voorziening is genomen hebben allemaal hypotheekdekking dus dat loopt nog wel los, ben zelf zeer tevreden.quote:Op maandag 19 september 2022 14:36 schreef Horsemen het volgende:
Zelf heb ik bij Collin aan 220 projecten meegedaan, dus nog niet de helft van jou aantal projecten. Nu ben ik overigens bij Collin pas begin 2016 begonnen. Mijn netto rendement is vergelijkbaar met jou percentage. Het veel grotere aantal projecten maakt bij ons dus weinig verschil maar het gericht investeren dus des te meer.
Dit is inderdaad wel anders maar er zitten ook overeenkomsten met MAX in, ook daar was sprake van blockchaintokens maar daar hoor je ze niet meer overquote:Op maandag 19 september 2022 14:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Het is natuurlijk een iets andere tak van sport wat MAX doet, maar ook deze jonge snuiters dachten met de wind mee te zeilen in de blockchain/OG wereld.
https://www.faillissement(...)l&utm_source=veiling
Het eerdere project van deze ondernemer heb ik ook meegenomen. Ook deze wil ik wel meenemen.quote:Op maandag 19 september 2022 14:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Als iemand een linkje heeft van dit project hoor ik het graag. Zou graag meedoen met dit project https://www.collincrowdfund.nl/eetcaf%c3%a9-brabant-ii/
Bedrijfjes die inspringen op de laatste populaire technologie is voor mij vaak een rode vlag.quote:Op maandag 19 september 2022 14:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Het is natuurlijk een iets andere tak van sport wat MAX doet, maar ook deze jonge snuiters dachten met de wind mee te zeilen in de blockchain/OG wereld.
https://www.faillissement(...)l&utm_source=veiling
Ook de aflossing doorgerold naar dit project.quote:Op maandag 19 september 2022 12:40 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik heb deze (Lumado) nu ook meegenomen. Is een nette betaler en een goed trackrecord.
De rente rechtvaardigt iets van risico.
Ik hoop wel voor hem dat al die andere projecten die afgerond moeten gaan worden komend jaar succesvol zullen zijn.
Erg leuk dat de weg naar boven is ingezet.quote:Op maandag 19 september 2022 14:31 schreef Collin63 het volgende:
Serieuze verhoging van de rente bij Leaseplan Bank.
Het is nog niet veel maar wel om rekening mee te houden met Crowdfunding projecten
Rente op Flexibel Sparen stijgt
De variabele spaarrente wordt per woensdag 21 september 2022 0,40% nominaal op jaarbasis. De spaarrente stijgt daarmee met 0,35% ten opzichte van augustus 2022.
Tsja men zegt wel eens, je had moeten beleggen in Microsoft of Google toen ze nog klein waren, dan was je nu rijk geweest. Maar er zullen honderden van dat soort bedrijfjes geweest zijn die het niet gered hebben.quote:Op maandag 19 september 2022 17:31 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Bedrijfjes die inspringen op de laatste populaire technologie is voor mij vaak een rode flag.
Vaak zijn het luchtkastelen en ontbreekt een solide plan voor de onderneming.
Bijkomend handigheidje is dat de LPB spaarrekening Instant Payment ondersteund (tot max ¤ 2500 per overboeking).quote:Op maandag 19 september 2022 14:31 schreef Collin63 het volgende:
Het is nog niet veel maar wel om rekening mee te houden met Crowdfunding projecten
De variabele spaarrente wordt per woensdag 21 september 2022 0,40% nominaal op jaarbasis. De spaarrente stijgt daarmee met 0,35% ten opzichte van augustus 2022.
Hier ook binnen.quote:Op maandag 19 september 2022 17:43 schreef dyna18 het volgende:
Ik zie in mijn wallet van SIG dat Schiedamseweg 218 D Rotterdam is afgelost en bijgeschreven.
Project uit 2017 wat de volledige 5 jaar heeft doorlopen.
Ja zelfde hier. Ik heb vrij veel projecten en betalingen en bij mij duurt het zo'n 46 seconden voordat de pagina geladen is.quote:Op maandag 19 september 2022 18:23 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Hier ook binnen.
Overigens als ik binnen mijn SiG naar “ Overzicht geldtransacties” wil is de tijd om de pagina te openen opgelopen naar 30 seconden. Bizar traag dus. Het is niks nieuws maar het is wel steeds trager aan het worden
Beter dan niks maar staat nog steeds in geen verhouding tot de inflatie. In de jaren 70 van de vorige eeuw was dat wel andersquote:Op maandag 19 september 2022 14:31 schreef Collin63 het volgende:
Dacht al dat het aan mij lag. Erg frustrerend.quote:Op maandag 19 september 2022 18:23 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Hier ook binnen.
Overigens als ik binnen mijn SiG naar “ Overzicht geldtransacties” wil is de tijd om de pagina te openen opgelopen naar 30 seconden. Bizar traag dus. Het is niks nieuws maar het is wel steeds trager aan het worden
Wat zou je niet meepakken? Ik ben nog maar een half jaar bezig met crowdfund en heb met name belegd in (vaak duurzame) senior-obligaties en in crowdfund met vastgoed als onderpand met eerste hypotheekrecht. Ik durf nog niet te investeren in tweede hypotheekrecht of achtergestelde leningen. Ook hou ik rekening met mogelijk lagere prijzen voor vastgoed in de loop van 2023 of daarna.quote:Op maandag 19 september 2022 06:22 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Pak zeker niet alles mee.
Zit momenteel met 145 projecten op 5,5%. Doorslaggevend is dat er nog geen projecten default zijn.
https://www.fundainbusine(...)-42870261-plein-5-a/quote:Op maandag 19 september 2022 14:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Als iemand een linkje heeft van dit project hoor ik het graag. Zou graag meedoen met dit project https://www.collincrowdfund.nl/eetcaf%c3%a9-brabant-ii/
Wat ik niet snel mee pak bv:quote:Op maandag 19 september 2022 20:19 schreef Sanne70 het volgende:
[..]
Wat zou je niet meepakken? Ik ben nog maar een half jaar bezig met crowdfund en heb met name belegd in (vaak duurzame) senior-obligaties en in crowdfund met vastgoed als onderpand met eerste hypotheekrecht. Ik durf nog niet te investeren in tweede hypotheekrecht of achtergestelde leningen. Ook hou ik rekening met mogelijk lagere prijzen voor vastgoed in de loop van 2023 of daarna.
Snap het niet helemaal. Het pand wordt getaxeerd op 350k, hij koopt het voor 480k, en het staat op Funda voor 535k?quote:Op maandag 19 september 2022 23:22 schreef peterc het volgende:
[..]
https://www.fundainbusine(...)-42870261-plein-5-a/
Eerdere investeerders in het eetc*fe hebben net de link gekregenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Taxatie op basis van huurinkomsten die niet marktconform zijn? De huurders zitten er al 10 resp. 7 jaar, kan me voorstellen dat de huren toen niet al te hoog waren en dat komt nu mogelijk terug in de taxatie. Bij een beleggingspand (zoals dit pand wordt gezien) spelen huurcontracten een grote rol in de waardebepaling, zowel omhoog (te hoog zoals wij hier vaak vinden) als omlaag.quote:Op dinsdag 20 september 2022 10:28 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Snap het niet helemaal. Het pand wordt getaxeerd op 350k, hij koopt het voor 480k, en het staat op Funda voor 535k?
De verkoper heeft er ook vertrouwen in. Die leent "200K " (of neemt beter gezegd genoegen met 200K van de koopsom in termijnen) van de koop zonder voor ons zichtbare zekerheden. (misschien met een voor ons onzichtbare 2 e hypotheek). Dat maakt voor mij de transactie samen met de door jou bovengenoemde argumenten investeringswaardig.quote:Op dinsdag 20 september 2022 11:51 schreef tnhb het volgende:
[..]
Taxatie op basis van huurinkomsten die niet marktconform zijn? De huurders zitten er al 10 resp. 7 jaar, kan me voorstellen dat de huren toen niet al te hoog waren en dat komt nu mogelijk terug in de taxatie. Bij een beleggingspand (zoals dit pand wordt gezien) spelen huurcontracten een grote rol in de waardebepaling, zowel omhoog (te hoog zoals wij hier vaak vinden) als omlaag.
Klinkt plausibel.quote:Op dinsdag 20 september 2022 11:51 schreef tnhb het volgende:
[..]
Taxatie op basis van huurinkomsten die niet marktconform zijn? De huurders zitten er al 10 resp. 7 jaar, kan me voorstellen dat de huren toen niet al te hoog waren en dat komt nu mogelijk terug in de taxatie. Bij een beleggingspand (zoals dit pand wordt gezien) spelen huurcontracten een grote rol in de waardebepaling, zowel omhoog (te hoog zoals wij hier vaak vinden) als omlaag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |