abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206017609
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 22:43 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Volgens een blog van October stabiliseert het Internal Rates of Return (IRR) zich na het verstrekkenv an 100 leningen aan verschillende projecten. Zelf heb ik daar nu 162 leningen lopen. Een bruto rendement van 5,46% en een netto rendement van 4,71%.
Interessante link! Ga ik zeker even in wat meer detail naar kijken.

Een eerste observatie: ik zie dat ze inderdaad stellen dat uit hun analyse blijkt dat de IRR vanaf 100 projecten stabiliseert. Ik zie dat echter niet direct terug in de dataplot die eronder staat. Daaruit blijkt wel dat vanaf 100 projecten de kans op een overall negatief renderment heel klein wordt, maar de spreiding van het mogelijke overall rendement is dan nog steeds aanzienlijk, met dus nog steeds een aanzienlijke kans op een benedengemiddeld resultaat. In mijn ogen is er dan nog niet echt sprake van een stabilisatie van de IRR.
pi_206017772
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 13:25 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Interessante link! Ga ik zeker even in wat meer detail naar kijken.

Een eerste observatie: ik zie dat ze inderdaad stellen dat uit hun analyse blijkt dat de IRR vanaf 100 projecten stabiliseert. Ik zie dat echter niet direct terug in de dataplot die eronder staat. Daaruit blijkt wel dat vanaf 100 projecten de kans op een overall negatief renderment heel klein wordt, maar de spreiding van het mogelijke overall rendement is dan nog steeds aanzienlijk, met dus nog steeds een aanzienlijke kans op een benedengemiddeld resultaat. In mijn ogen is er dan nog niet echt sprake van een stabilisatie van de IRR.
Naar mijn idee gaan dit soort onderzoeken/analyses altijd over randum keuzes in de set van projecten. Daar de meeste mensen geen randum keuzes maken kan het rendement nog steeds alle kanten op gaan. Er zijn mensen die een neus hebben om slechte projecten uit te zoeken en nooit aan een goed rendement komen. :) Gelukkig ligt mijn rendement rond de 5% bij meer dan 500 lopende projecten. :)
pi_206017821
quote:
12s.gif Op zaterdag 17 september 2022 21:32 schreef peterc het volgende:

[..]
Ik heb ergens in een artikel gelezen dat vwb CF je risico-curve nagenoeg niet meer afneemt boven de circa 220-225 projecten. Zal nog eens zoeken hiernaar.
Iets vergelijkbaars heb ik in de afgelopen jaren ook een paar keer voorbij zien komen. Vandaar dat ik vanaf begin dit jaar begonnen ben met het afbouwen naar omstreeks die 200 projecten maar dan wel met een gemiddeld wat hogere inleg per project.
pi_206017924
Lumado CCF 13sept22 op funda 595k / koopprijs 475k en in een week tijd een CF projectje in elkaar gezet / rap
https://helmig-bog.nl/bedrijf/halsterseweg-43-halsteren/
https://www.fundainbusine(...)438-halsterseweg-43/
pi_206018006
quote:
Had het gezien, ik denk dat hij de zaak off market heeft gekocht en as-is te koop heeft gezet? En als er niet gelijk iemand hapt dat hij dan zelf de transformatieplannen laat uitwerken?
pi_206018058
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 15:36 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Bij mij ook niet
Hier ook niet. Ik heb ze zojuist eens gemaild. We missen al 2 dagen rente, en nu komt daar het weekend ook nog minstens bij. Wel weer typisch SIG.
  zondag 18 september 2022 @ 14:08:49 #232
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_206018138
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 14:03 schreef markmangler het volgende:

[..]
Hier ook niet. Ik heb ze zojuist eens gemaild. We missen al 2 dagen rente, en nu komt daar het weekend ook nog minstens bij. Wel weer typisch SIG.
Met 0% rente op de bankrekening loopt dat snel in de papeieren.
Rekenkundig Tig * 0 blijft 0
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_206018336
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 14:08 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Met 0% rente op de bankrekening loopt dat snel in de papeieren.
Rekenkundig Tig * 0 blijft 0
Onzin, ik kan het geld nu niet gebruiken voor herinvesteringen. Daar zit wel degelijk al snel 5% op. Ze moeten gewoon hun afspraken nakomen bij SIG.
pi_206018347
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 13:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Naar mijn idee gaan dit soort onderzoeken/analyses altijd over randum keuzes in de set van projecten. Daar de meeste mensen geen randum keuzes maken kan het rendement nog steeds alle kanten op gaan. Er zijn mensen die een neus hebben om slechte projecten uit te zoeken en nooit aan een goed rendement komen. :) Gelukkig ligt mijn rendement rond de 5% bij meer dan 500 lopende projecten. :)
Omgekeerd kan iemand, met een kritische geest, vermogen tot begrijpend lezen, emotie uitschakelen, wat boekhoudkundige kennis en nog wat gezond verstand, ook met een kleine portefeuille een heel goed resultaat behalen door er telkens de pareltjes uit te pikken.

De platformen zijn niet allemaal even sterk, de branches en sectoren waarin ze vissen ook niet. Die IRR rekenformules gaan daar wel vanuit, lijkt mij.
Pecunia non olet
  zondag 18 september 2022 @ 14:34:12 #235
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_206018421
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 14:27 schreef markmangler het volgende:

[..]
Onzin, ik kan het geld nu niet gebruiken voor herinvesteringen. Daar zit wel degelijk al snel 5% op. Ze moeten gewoon hun afspraken nakomen bij SIG.
Begrijp het MAAR pak zeker niet elke mogelijkheid.
Vandaar een behoorlijke buffer om toe te slaan bij de betere projecten.
pi_206018467
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 14:27 schreef markmangler het volgende:

[..]
Op zich heb je gelijk maar het gaat hier om een paar centen (denk ik). Laat gaan. Je kunt je beter druk maken over andere dingen. Zoals bijvoorbeeld de procedure bij GvE waarbij het geld meer dan een maand renteloos kan staan. Dan wordt het al een ander verhaal.
Pecunia non olet
pi_206018557
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 14:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
Omgekeerd kan iemand, met een kritische geest, vermogen tot begrijpend lezen, emotie uitschakelen, wat boekhoudkundige kennis en nog wat gezond verstand, ook met een kleine portefeuille een heel goed resultaat behalen door er telkens de pareltjes uit te pikken.

De platformen zijn niet allemaal even sterk, de branches en sectoren waarin ze vissen ook niet. Die IRR rekenformules gaan daar wel vanuit, lijkt mij.
Dat is dus precies wat ik wil zeggen!
pi_206018601
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 13:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Naar mijn idee gaan dit soort onderzoeken/analyses altijd over randum keuzes in de set van projecten. Daar de meeste mensen geen randum keuzes maken kan het rendement nog steeds alle kanten op gaan.
Het klopt dat deze analyses gebaseerd zijn op random steekproeven uit de totale projectportfolio van een platform. Er wordt alleen natuurlijk niet maar 1 random steekproef genomen, maar een groot aantal. Als het aantal random steekproeven waarop de analyse wordt gebaseerd maar groot genoeg is, zegt de verdeling daarvan wel degelijk iets over de bandbreedte van het te verwachten rendement in de praktijk (extreme uitschieters, positief en negatief, daargelaten). Immers, hoe goed je talent voor het kiezen van projecten ook is, er zullen altijd onbekende en onvoorspelbare factoren zijn die een zeker "random element" aan je portfolio toevoegen.
pi_206018822
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 14:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
En ook nog veranderlijk. Estateguru was tot voor kort een zeer betrouwbaar platform met nauwelijks defaults maar thans ligt de defaultrate voor bv Finse projecten boven de 30%. Het enige platform waar ik nooit enig probleem heb ervaren is Rendity
  zondag 18 september 2022 @ 15:47:57 #240
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_206019487
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 15:00 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
En ook nog veranderlijk. Estateguru was tot voor kort een zeer betrouwbaar platform met nauwelijks defaults maar thans ligt de defaultrate voor bv Finse projecten boven de 30%. Het enige platform waar ik nooit enig probleem heb ervaren is Rendity
Dan ben ik wel benieuwd hoe lang je al bezig bent op Rendity en in hoeveel projecten je participeert. De projecten op Rendity zijn namelijk niet 'gezekerd'. Dus ondanks dat de rentes daar niet substantieel hoger zijn dan op vergelijkbare platformen, is het risico dat je er (een deel van) je geld kwijtraakt wél veel groter.
  zondag 18 september 2022 @ 16:11:24 #241
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_206019837
SIG, Griekse mevrouw staat open.
Zie geen FOK.

Worden problemen voorzien?
pi_206019942
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 15:47 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Dan ben ik wel benieuwd hoe lang je al bezig bent op Rendity en in hoeveel projecten je participeert. De projecten op Rendity zijn namelijk niet 'gezekerd'. Dus ondanks dat de rentes daar niet substantieel hoger zijn dan op vergelijkbare platformen, is het risico dat je er (een deel van) je geld kwijtraakt wél veel groter.
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 15:47 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
In ongeveer 3 jaar heb ik ruim 20 projecten gehad waarvan er inmiddels zo,n 11 zijn afgelost, zonder ook maar een dag vertraging, Destijds waren de rentes niet hoger maar juist lager dan bv op Estateguru nl rond de 5-5,5%. Thans zijn er wel een paar projecten met een rente van 8% maar ook van 4,75%. Looptijden zijn meestal 24-30 mnd wat ik een mooie termijn vond. Nu is 18 mnd voor mij de max.
pi_206020022
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 16:11 schreef Zeghomaar het volgende:
Zie geen FOK.

In schijf 1A voorzie ik geen problemen direct. Het bouwen en de bouwtijd & bouwkosten lijken afgedekt, zie ook bouwdepot. But you never know in deze tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 18-09-2022 17:09:17 ]
pi_206020046
quote:
Zie geen FOK.

Ik sla hem zelf over, te groot risico. Wat wil je over 1 jaar terugvorderen als de bouw niet soepel verloopt. 1 jaar m.i. veel te kort om dit tot een goed einde te brengen. (wintermaanden en bouw gaat slecht samen, bouwvak).
pi_206020078
quote:
Zie geen FOK.

Een ‘probleem’ is natuurlijk dat er -afgezien van het lapje grond- geen onderpand is. Het pand moet nml. nog gebouwd worden …
pi_206020304
Zitten ook weer 2 van "Asts" in het Griekse project van SIG. Is ooit nog duidelijk geworden wat Asts is?
  zondag 18 september 2022 @ 17:04:37 #247
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_206020578
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 16:25 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Een ‘probleem’ is natuurlijk dat er -afgezien van het lapje grond- geen onderpand is. Het pand moet nml. nog gebouwd worden …
Ooit bij het zwikken geleerd "Pas, wacht op beter".
pi_206020672
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 17:04 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Ooit bij het zwikken geleerd "Pas, wacht op beter".
Pas, ken 'm, wacht tot-ie beter komt
pi_206020778
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 16:25 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Je hebt gelijk maar die Griekse mevrouw zou gelet op haar trackrecord wel wat achter de hand moeten hebben. Ik herinner me dat ze al eerder een project had bij SiG maar kan het niet zo snel terugvinden
pi_206021158
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 17:23 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Je hebt gelijk maar die Griekse mevrouw zou gelet op haar trackrecord wel wat achter de hand moeten hebben. Ik herinner me dat ze al eerder een project had bij SiG maar kan het niet zo snel terugvinden
Dat is deze: https://investeren.sameningeld.nl/project/amsterdam-ijsselmeerstraat-82-a
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')