Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ondanks dat het een woning betreft in een van de minste wijken van Den Haag wil ik deze wel meenemen. Als er een linkje beschikbaar is hou ik mij aanbevolen.
Marco-omstandigheden De gasprijzen zijn een zorg voor de onderneming. Daarom heeft de ondernemer, samen met zijn collega kwekerijen, collectief gas ingekocht en ligt de gasprijs tot en met 2026 vast. Hetgeen rust geeft voor de komende jaren.
Op vrijdag 9 september 2022 17:06 schreef Horsemen het volgende: En nog een nieuwe Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand en een 2 hypotheek op een woonhuis:
Op vrijdag 9 september 2022 17:11 schreef Horsemen het volgende: En wederom een nieuwe Collin lening met een 1e hypotheek op bedrijfsmatig onroerend goed en een dienstwoning:
Ja, maar die contractperiode loopt af nog vóórdat de slottermijn geherfinancierd moet worden. En hopelijk gaat de tegenpartij van het gas niet failliet...
Ik las over een opmerking over de coaches bij Collin. Ik heb er nooit opgelet verder maar zijn er dingen die nodig zijn om te weten over de reputatie/trackrecord van de coaches? Alle info is welkom
Op vrijdag 9 september 2022 17:11 schreef Horsemen het volgende: En wederom een nieuwe Collin lening met een 1e hypotheek op bedrijfsmatig onroerend goed en een dienstwoning:
Heb zojuist Meerzorg 1 en Meerzorg 2 grondig bekeken.
bij de eerste lening zijn de taxatiewaardes(25-10-21) ten opzichte van de WOZ waarde(1-1-21) flink hoger. Ook valt op dat de WOZ waarde van de panden in Rotterdam over de jaren voor 2021 flink lager zijn.
Op zaterdag 10 september 2022 11:42 schreef quepos het volgende: Met andere woorden als het hier mis mocht gaan, verwacht ik niet dat we onze totale inleg gaan terugkrijgen.
[..] Bij een gedwongen verkoop vrees ik dat deze panden nog niet voldoende opbrengen om de volledige lening terug te kunnen betalen. Buiten de vervroegde aflossing is er nog nauwelijks op deze lening (pas 7 termijnen betaald) afgelost. In het gunstigste geval gaat het allemaal krapjes worden.
Zijn de gelden al opgevraagd van de 3 SiG leningen in Katwijk?
Ondanks dat het een woning betreft in een van de minste wijken van Den Haag wil ik deze wel meenemen. Als er een linkje beschikbaar is hou ik mij aanbevolen.
Helaas een direct lening maar deze wil ik ook wel graag meenemen. Iemand misschien al een linkje weten te bemachtigen?
bij de eerste lening zijn de taxatiewaardes(25-10-21) ten opzichte van de WOZ waarde(1-1-21) flink hoger. Ook valt op dat de WOZ waarde van de panden in Rotterdam over de jaren voor 2021 flink lager zijn.
Bij de tweede lening liggen de taxatiewaardes(6-12-21 en 23-11-21) ten opzichte van de WOZ waarde(1-1-21) dichter bij elkaar.
Tholenstraat 70 : woz 174k, taxatiewaarde 175k Van Wijngaardenlaan : woz 172k, taxatiewaarde 175k Hoogstraat 151a : winkelpand geen woz waarde bekend Hoogstraat 151b : woz 233k, taxatiewaarde 151a en b, 405k
Totaal : woz 579k(exclusief het winkelpand 170k?), taxatiewaarde 755k
Met andere woorden als het hier mis mocht gaan, verwacht ik niet dat we onze totale inleg gaan terugkrijgen.
Louis de Viss*erstr 6 is verkocht (aan Emmy) voor 340K, dus wat dat betreft nog niet direct reden voor paniek...
Die andere woningen in VM1 betreffen zo te zien alle 3 appartementjes in volkswijken en naar mijn mening - voor wat het waard is- , vlot te verkopen mocht het zover komen. Denk dat de schade uiteindelijk wel mee zal vallen maar misschien komt Collin wel weer met een bijzondere oplossing.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 10-09-2022 14:11:04 ]
Een stukje geluisterd. Inderdaad veel bla, bla. Hij laat zich sturen door jezus christus dus die is medeverantwoordelijk als dingen fout lopen. Hij heeft geen cent op de bank. Hij is/was een huis voor zich zelf aan het bouwen in IJburg. Verder investeert hij in appartementen in Suriname (daar komt hij vandaan) dus ik hoop dat hij niet daarheen vertrekt als het hier een beetje tegen zit.
[..] Een stukje geluisterd. Inderdaad veel bla, bla. Hij laat zich sturen door jezus christus dus die is medeverantwoordelijk als dingen fout lopen. Hij heeft geen cent op de bank. Hij is/was een huis voor zich zelf aan het bouwen in IJburg. Verder investeert hij in appartementen in Suriname (daar komt hij vandaan) dus ik hoop dat hij niet daarheen vertrekt als het hier een beetje tegen zit.
Fijn, en dank voor je inzet en doorzettingsvermogen, dank hoef ik er niet meer naar dat gebral en blabla te luisteren
Het MAX-project Groninger vakantiepark 1000 k was na 30 dagen maar voor 30% vol en is van de site verdwenen. Ben benieuwd of het restant anders is gefinancierd of dat de investeerders hun inleg terugkrijgen
Ik lag vannacht nog even te denken over het laatste SIG project "Heerder Groenweg 15 Aanvulling Herfinan 2". Eigenlijk heeft dit niets meer met de gedachte van crowdfunding te maken.
Oorspronkelijk met crowdfunding probeert een ondernemer anderen enthousiast te krijgen voor zijn idee / project en haalt dan geld op bij zijn netwerk.
Nu wordt er geld opgehaald, maar we weten niet eens waarvoor. Alle informatie bij het project gaat over het onderpand, maar waar het geld voor is wordt niet toegelicht. Dit is wel heel zakelijk...
Ik hoop dan ook dat we soms weer wat meer de spirit van het crowdfunding gaan zien. Waarbij de ondernemer contact zoekt met de mensen, eventueel ook met een leuke incentive die het contact bevordert.
Op zaterdag 10 september 2022 17:36 schreef dyna18 het volgende: Ik lag vannacht nog even te denken over het laatste SIG project "Heerder Groenweg 15 Aanvulling Herfinan 2". Eigenlijk heeft dit niets meer met de gedachte van crowdfunding te maken.
Oorspronkelijk met crowdfunding probeert een ondernemer anderen enthousiast te krijgen voor zijn idee / project en haalt dan geld op bij zijn netwerk.
Nu wordt er geld opgehaald, maar we weten niet eens waarvoor. Alle informatie bij het project gaat over het onderpand, maar waar het geld voor is wordt niet toegelicht. Dit is wel heel zakelijk...
Ik hoop dan ook dat we soms weer wat meer de spirit van het crowdfunding gaan zien. Waarbij de ondernemer contact zoekt met de mensen, eventueel ook met een leuke incentive die het contact bevordert.
Volgens mij is dat juist niet zakelijk daarom stap ik er ook niet in. Hierdoor krijg ik ook wat twijfels over deze bekende ondernemer. Misschien probeert hij het gewoon, als hij op deze manier geld weet op te halen kan hij zich in het vervolg wel wat risico permitteren
Eens dat energie erg belangrijk is, en dat lijkt afgedekt (al wordt er niet vermeld of dit contract gedurende dit jaar afgesloten is (=duur), of dat dit begin 2021 afgesloten is (=flink concurrentie voordeel voor de ondernemer).
De zekerheden geven comfort, al is het een huis op leeftijd. Een taxatie van 390K voor ruim 4000 m2 grond + kassen + dienst woning is niet gek in het Westland. Let wel: het is een dienstwoning, dus kan alleen als zodanig bewoond worden (iemand die de schaapjes op het droge heeft, en het bedrijf wil omtoveren in een paardenbak+wei+mooi huis buitenaf zal geen toestemming krijgen van de gemeente), er zal passende agrarische activiteit moeten blijven. Hier hoort een andere waarde bij als bij een burgerwoning in het buitengebied.
Wat me meer verbaast is het volgende:
onder het kopje ondernemer:
"Een jaar later (1987) werd een kwekerij gekocht, welke in 2002 werd verkocht ten behoeve van woningbouw. Met deze opbrengst werd de huidige kwekerij/kas gekocht."
onder het kopje zekerheden:
"De debiteur is de heer R. Jacobs handelend onder de naam Rob Jacobs Oppotbedrijf. Vanwege de gekozen rechtsvorm is de ondernemer hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag. De privé vermogenspositie van de ondernemer beperkt zich grotendeels tot de overwaarde op het onroerend goed."
Je zou verwachten als je uitgekocht wordt voor woningbouw, en daarna nog 20 jaar onderneemt dat er meer vet op de botten zou zitten als 25K.
Alles bij elkaar zou ik het op basis van zekerheden wel aandurven. Echter zijn mijn CF investeringen tot einde jaar beperkt (herbalanceren portefeuille), en laat ik deze aan mij voorbij gaan, mist een beetje parel gehalte t.o.v. mijn huidige liquiditeit.
[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 10-09-2022 23:00:06 ]
Net even snel naar dit project gekeken. Volgens mij een gemiddeld SiG project. Wel ziet de woning er netter uit dan gemiddeld. WOZ waarde komt overeen met de omliggende panden.
Aan de ene kant wil ik hem wel meenemen aan de andere kant zou, de rente ontwikkeling in ogenschouw nemende, de rente wel een stuk omhoog mogen. Ik denk dan aan 6,5% voor 1A.
[..] Net even snel naar dit project gekeken. Volgens mij een gemiddeld SiG project. Wel ziet de woning er netter uit dan gemiddeld. WOZ waarde komt overeen met de omliggende panden.
Aan de ene kant wil ik hem wel meenemen aan de andere kant zou, de rente ontwikkeling in ogenschouw nemende, de rente wel een stuk omhoog mogen. Ik denk dan aan 6,5% voor 1A.
Je kan wel 6,5% rente willen voor 1a, maar dat is nooit meer rond te rekenen met de huidige vastgoedprojecten. Op dit moment moeten er ridicuul hoge huren gevraagd worden om het rond te rekenen. Dus of vastgoed prijzen moeten dalen, waardoor er goedkoper aangekocht kan worden, of projecten met die rente gaan nooit komen want welke vastgoedbelleger gaat dan aankopen en financiering vragen. Denk dat we op tweesprong staat en kan beide kanten op waarbij ik denk dat de vastgoedprijzen gaan dalen, dat zal alleen heel traag gaan en met schokken.waarbij woningen met onzuinige labbels (vaak SIG objecten) meer zullen dalen dan zuinige woningen. Aanbod, rendement verhouding zal in deze periode wel een dingetje blijven voor SIG.
Op zaterdag 10 september 2022 17:04 schreef Slingervinger het volgende: Het MAX-project Groninger vakantiepark 1000 k was na 30 dagen maar voor 30% vol en is van de site verdwenen. Ben benieuwd of het restant anders is gefinancierd of dat de investeerders hun inleg terugkrijgen
Zie de recreatiewoningen als een "Bubbel" Een markt waar zich vele rijk rekenen met vage toezeggingen.
> Wij verzorgen de huur en alles en het rendement is voor de koper. > Ja, MAAR dat is tijdelijk. En daarna maar kijken hoe je het verhuurt krijgt!!!!!!
Denk dat vele investeerders over enkele jaren van een slecht avontuur thuis komen.
Voor mij dus geen investering in recreatiewoningen voor de verhuur.
Iemand die kan verklaren waarom dit project zo slecht volloopt?
De rente icm geboden zekerheden lijkt me nou niet bepaald verkeerd. Zie ik iets over het hoofd?
Zowel dit project als de tattooshop heeft vorige week de rente verhoogd, maar dit heeft nauwelijks verandering veroorzaakt. Lijkt lastig dat dit zal leiden tot een succesvolle funding.
Mbt de bakkerij heb ik vraagtekens bij de contante inbreng van 350k welke gecontroleerd zijn door gve. Ik blijf voor me zien dat de ondernemers met een aantal bigshoppers vol geld naar Veenendaal zijn gereden voor de telling. De exacte oorsprong van zoveel contant geld is uiteraard moeilijk te achterhalen.
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 11-09-2022 07:12:23 ]
Op zondag 11 september 2022 07:05 schreef KrekelJapie het volgende: Mbt de bakkerij heb ik vraagtekens bij de contante inbreng van 350k welke gecontroleerd zijn door gve. Ik blijf voor me zien dat de ondernemers met een aantal bigshoppers vol geld naar Veenendaal zijn gereden voor de telling. De exacte oorsprong van zoveel contant geld is uiteraard moeilijk te achterhalen.
Zou hiermee niet bedoeld worden "contanten" in de zin van "direct beschikbaar geld", bijv. geld dat op een direct opneembare betaal- of spaarrekening staat?
Ik was gisteren in het centrum van Voorschoten, daar zag ik dat de winkel van Hessing gesloten is sinds 5 september door aanvoerproblemen uit de bakkerij. Immers, twee andere winkels EN de bakkerij waren failliet verklaard. De curator hoopte op een snelle doorstart, die noodzakelijk is voor heropening van de bakkerij zodat de winkel in Voorschoten weer wat kan verkopen. Voorlopig geen goed nieuws voor degenen die in deze Collin Direct lening zitten. Alle rente en aflossingen zijn tot dusver wel voldaan.
[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdmeister op 11-09-2022 08:53:28 (Aanvulling) ]
Op zondag 11 september 2022 08:52 schreef Crowdmeister het volgende: Ik was gisteren in het centrum van Voorschoten, daar zag ik dat de winkel van Hessing gesloten is sinds 5 september door aanvoerproblemen uit de bakkerij. Immers, twee andere winkels EN de bakkerij waren failliet verklaard. De curator hoopte op een snelle doorstart, die noodzakelijk is voor heropening van de bakkerij zodat de winkel in Voorschoten weer wat kan verkopen. Voorlopig geen goed nieuws voor degenen die in deze Collin Direct lening zitten. Alle rente en aflossingen zijn tot dusver wel voldaan.
Ik ken deze bakker niet, maar weet wel dat er ook voor Corona en gestegen energieprijzen al een ontwikkeling naar schaalvergroting was, in deze regio zou het me niets verbazen als bijv een Van Maanen de boel zou overnemen
[..] Ik ken deze bakker niet, maar weet wel dat er ook voor Corona en gestegen energieprijzen al een ontwikkeling naar schaalvergroting was, in deze regio zou het me niets verbazen als bijv een Van Maanen de boel zou overnemen
op AD staat een stukje van de curator, die zei dat een doorstart binnen een week mogelijk was door Hessing zelf, maar hij meldde ook dat er interesse was van andere partijen. Als het inderdaad snel gebeurt zou die Hessing in Voorschoten snel door kunnen en de winkel weer openen, anders vrees ik het ergste. Maar een Van Maanen zou idd zo maar kunnen. Het laatste stukje tekst uit het AD artikel is dus achterhaald, want het Treubplein in Voorschoten is wel degelijk dicht.
[..] Je kan wel 6,5% rente willen voor 1a, maar dat is nooit meer rond te rekenen met de huidige vastgoedprojecten.
Mee eens maar dit is net zo goed van toepassing voor ons als investeerders. Het blijft continu een afweging tussen rendement en risico. Daarnaast spelen zowel de inflatie en elders geboden rente vergoedingen (zoals deposito rente) en het belastingklimaat (lage belasting op spaargelden/hoge belastingen op crowdfinance investeringen) een belangrijke rol. De komende weken zullen de rentes bij banken ook wel weer ietsjes gaan oplopen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 11-09-2022 13:04:38 ]
Na die toch ietwat merkwaardige 'move' bij CRE betreffende al die projecten in omgeving Salzgitter, krijg ik nu ook weer een onderbuikgevoel. Waarom staan de projecten van het vakantiepark in Otterlo niet gewoon op hun website?? Lijkt mij geen specifieke wens van leningnemer ivm privacy of zo. Achterliggende club is immers 'Harthoorn' en dat is bij verreweg de meeste projecten op CRE het geval. Of heb ik ergens iets gemist?
[..] Mee eens maar dit is net zo goed van toepassing voor ons als investeerders. Het blijft continu een afweging tussen rendement en risico. Daarnaast spelen zowel de inflatie en elders geboden rente vergoedingen (zoals deposito rente) en het belastingklimaat (lage belasting op spaargelden/hoge belastingen op crowdfinance investeringen) een belangrijke rol spelen. De komende weken zullen de rentes bij banken ook wel weer ietsjes gaan oplopen.
Hoewel ze daar notoir traag mee zijn en dat zegt eigenlijk ook dat er nog steeds veel te veel liquide middelen in omloop zijn. In dat licht zou het ook niet slecht zijn als de ECB werk maakt van het afbouwen van de biljoenen aan opgekochte staatsobligaties. Hoewel Italië dan waarschijnlijk in de problemen kan komen is dat wel iets wat ze toch een keer moeten gaan doen.
Verder heb ik zelf ook steeds meer moeite om goede investeringen te vinden nu er veel CF project af aan het lopen zijn waarbij ik al moeite heb het volume op peil te houden. Ik neem daarom ook maar wat kortere projecten mee hoewel ik zelf liever in projecten van 3jaar+ zit vanwege administratie en tijd.
Op zondag 11 september 2022 07:05 schreef KrekelJapie het volgende: Mbt de bakkerij heb ik vraagtekens bij de contante inbreng van 350k welke gecontroleerd zijn door gve. Ik blijf voor me zien dat de ondernemers met een aantal bigshoppers vol geld naar Veenendaal zijn gereden voor de telling. De exacte oorsprong van zoveel contant geld is uiteraard moeilijk te achterhalen.
Is hier echt contant-cash? Kan het me niet voorstellen, er is (vrijwel) geen notaris die accepteret dat je met een paar grote boodschappentassen binnenstapt om een deel van de aankoopt te betalen.
quote:
Voor de aankoop van het pand beschikken we over een bedrag van ¤ 350.000,- in contanten (bewijs van eigen middelen is in het bezit van Geldvoorelkaar.nl)
Ik denk (waarbij ik verder geen oordeel geef over het project, voor de duidelijkheid: ik doe niet mee) dat hier contant wordt bedoeld, direct te betalen en dus niet op krediet. In de handel zie je ook vaak termen als oprekening en contant, maar dat laatste mag dan ook gewoon per pin of (vooraf)directe overboeking. Ik ga er vanwege de opmerking van gve ook vanuit dat ze zoiets hier bedoelen, ik kan me niet voorstellen dat ze die 350k aan bankbiljetten zelf hebben geteld..
[..] Is hier echt contant-cash? Kan het me niet voorstellen, er is (vrijwel) geen notaris die accepteret dat je met een paar grote boodschappentassen binnenstapt om een deel van de aankoopt te betalen. [..] Ik denk (waarbij ik verder geen oordeel geef over het project, voor de duidelijkheid: ik doe niet mee) dat hier contant wordt bedoeld, direct te betalen en dus niet op krediet. In de handel zie je ook vaak termen als oprekening en contant, maar dat laatste mag dan ook gewoon per pin of (vooraf)directe overboeking. Ik ga er vanwege de opmerking van gve ook vanuit dat ze zoiets hier bedoelen, ik kan me niet voorstellen dat ze die 350k aan bankbiljetten zelf hebben geteld..
[..] Hier ook meegenomen, er komen een hoop aflossingen aan in mijn CF portefeuille dus deze is in 1A aardig om wat ruimte die ontstaat door te rollen.
[..] Betekent dat dat je nu maar random aan het meenemen was om zsm je gold status te halen?
Nou... een beetje, was hoe dichterbij ik kwam steeds meer gefocussed op kortlopend maatwerk bij Collin. Maar ik lees de pitch wel hoor en vorm daar een idee bij. Maar heb bv GvE projecten al een tijdje niet eens gecheckt, terwijl dat misschien betere projecten waren. ¯\_(ツ)_/¯
Je gaf net aan de je Narain niet meenam omdat deze twee beter zouden zijn. Zelf zie ik dat net andersom. Wat is er volgens jou dan zoveel beter aan deze twee?
[..] Je gaf net aan de je Narain niet meenam omdat deze twee beter zouden zijn. Zelf zie ik dat net andersom. Wat is er volgens jou dan zoveel beter aan deze twee?
Dat heb ik al weggehaald. foutje Dacht even dat het ging om die andere meneer van WK Garage. Die laat ik wel liggen.
Mavi, Narain en v.Wees heb ik alle 3 meegenomen, in deze volgorde van grootte.
Yay, zojuist mijn laatste project de laatste aflossing ontvangen van KOM. Hulde aan de eigenaar van de boot "de spits v3r0nica" dat ook hij alles heeft afgelost.
Dat maakt dat 7/7 bij KOM voor mij 100% zijn afgelost, wel opvallend: 1) Ik heb meer afgelost gekregen dan geinvesteerd (mogelijk een portie rente als aflossing geboekt?) 2) Ik heb netto een 1,8% meer rendement dan bruto
Toch ruim 17% rente vergoeding ontvangen over de afgelopen 5 jaar, misschien meer geluk dan wijsheid gezien het geklaag over het platform.... maar toch betere rente dan op de bank.
Daarnaast een paar leuke incentives mogen ontvangen en ondernemers mogen helpen.
Toch ruim 17% rente vergoeding ontvangen over de afgelopen 5 jaar, misschien meer geluk dan wijsheid gezien het geklaag over het platform.... maar toch betere rente dan op de bank.
Gefeliciteerd. Inderdaad geluk dat je niet in een probleemproject zit. De klachten van KOM zijn vooral dat ze de recovery niet goed uitvoeren en dat er niet gecommuniceerd wordt.
Zonet kreeg ik weer eens een investeerderstoets voorgeschoteld van Collin. Wat gebeurt er eigenlijk als je niet de 'gewenste' antwoorden geeft? Mag je dan niet investeren?
[..] Op naar Diamant. Alhoewel dat is 70 projecten verder.
Ja, haha, nee dat komt vanzelf wel met de jaren. Als ik daar nu achteraan ga jagen.... Gaat ook niet eens echt om de korting, maar om doelen stellen en halen
Op maandag 12 september 2022 19:07 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Zonet kreeg ik weer eens een investeerderstoets voorgeschoteld van Collin. Wat gebeurt er eigenlijk als je niet de 'gewenste' antwoorden geeft? Mag je dan niet investeren?
Vooral prettig als je net om 11.00 binnen 1 minuut er tussen moet zien te komen, is me al paar keer gebeurd
Blijkbaar werd het door de voormalige eigenaar, de buurman/partner binnen de club, verhuurd aan het accountantskantoor. De huur is misschien niet helemaal zakelijk bepaald, ondanks dat het vrij klein is toch wel representatief.
Hopelijk valt er t.z.t. nog een beetje sneeuwpop van te maken ; ...... van de 5 investeerbare projecten vandaag waren er maar 2 niet Direct, en van die 2 was er maar 1 interessant....
Op zondag 11 september 2022 07:05 schreef KrekelJapie het volgende: Mbt de bakkerij heb ik vraagtekens bij de contante inbreng van 350k welke gecontroleerd zijn door gve. Ik blijf voor me zien dat de ondernemers met een aantal bigshoppers vol geld naar Veenendaal zijn gereden voor de telling.
Gve leest mee en vond het waarschijnlijk ook een vreemde formulering in de oorspronkelijke pitch. 'In contanten' is weggehaald uit de tekst en vervangen door eigen middelen.
Op het AD staat er weer een artikel over een bakker die sluit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat er daarom ook wat minder interesse is in de bakker.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat er daarom ook wat minder interesse is in de bakker.
Dit is vooral gunstig voor de supermarkten....die kunnen hun gestegen kosten beter uitsmeren over een groot assortiment zodat ze hun brood nog enigszins betaalbaar kunnen houden. Die luxe hebben de warme bakkers niet.
[..] Gve leest mee en vond het waarschijnlijk ook een vreemde formulering in de oorspronkelijke pitch. 'In contanten' is weggehaald uit de tekst en vervangen door eigen middelen.
Tsja de suggestie lag te zeer voor de hand dat ze ook nog ander wit poeder verhandelen dan alleen bakmeel (en ja, dat hadden ze zelf ook wel eerder kunnen bedenken)
Gek dat Mavi II nog niet vol is gekomen. Is toch een heel aardig project m.i. met een sterke initiatiefnemer (zie balanscijfers en winst) en altijd een volle bezetting met eigen personeel. Rente is niet overdreven maar wel realistisch denk ik. LTV is nu nog aan de hoge kant maar er wordt serieus afgelost en resteert nog een slottermijn van 57% van de aanschafwaarde. Zit er zelf bovengemiddeld in, inmiddels.
Op dinsdag 13 september 2022 18:54 schreef obligataire het volgende: Gek dat Mavi II nog niet vol is gekomen. Is toch een heel aardig project m.i. met een sterke initiatiefnemer (zie balanscijfers en winst) en altijd een volle bezetting met eigen personeel. Rente is niet overdreven maar wel realistisch denk ik. LTV is nu nog aan de hoge kant maar er wordt serieus afgelost en resteert nog een slottermijn van 57% van de aanschafwaarde. Zit er zelf bovengemiddeld in, inmiddels.
Eens met wat je zegt. Snap ook niet waarom deze niet binnen de 10 min vol Zit.
Collin geeft overigens aan (ik geloof dat ook) dat er bijna 400 investeerders per maand bijkomen. Toch zie ik dat niet altijd in de snelheid van het volkomen.
Zouden er veel "eendagsvliegen" als investeerder rondlopen? 2 collin projecten en weer klaar?
[..] Eens met wat je zegt. Snap ook niet waarom deze niet binnen de 10 min vol Zit.
Collin geeft overigens aan (ik geloof dat ook) dat er bijna 400 investeerders per maand bijkomen. Toch zie ik dat niet altijd in de snelheid van het volkomen.
Zouden er veel "eendagsvliegen" als investeerder rondlopen? 2 collin projecten en weer klaar?
Er zijn in ieder geval veel investeerders die zich inschrijven voor één specifiek project.
Op dinsdag 13 september 2022 18:54 schreef obligataire het volgende: Gek dat Mavi II nog niet vol is gekomen. Is toch een heel aardig project m.i. met een sterke initiatiefnemer (zie balanscijfers en winst) en altijd een volle bezetting met eigen personeel. Rente is niet overdreven maar wel realistisch denk ik. LTV is nu nog aan de hoge kant maar er wordt serieus afgelost en resteert nog een slottermijn van 57% van de aanschafwaarde. Zit er zelf bovengemiddeld in, inmiddels.
In projecten onder de 5% netto investeer ik niet. Ik verwacht dat er meer investeerders zo over denken.
[..] In projecten onder de 5% netto investeer ik niet. Ik verwacht dat er meer investeerders zo over denken.
quote:
Op dinsdag 13 september 2022 19:12 schreef Collin63 het volgende: In projecten onder de 5% netto investeer ik niet. Ik verwacht dat er meer investeerders zo over denken.
[..] Eens met wat je zegt. Snap ook niet waarom deze niet binnen de 10 min vol Zit.
Naast een deel eendagsvliegen (o.a. de investeerders uit de innercrowd van de geldnemer) zitten er in de investeerders pool van Collin waarschijnlijk ook aardig wat vliegen die op leeftijd komen: tijdens het werkzame leven spaarpotje opbouwen, en nu in een levensfase (pensioen) komen van consolideren, danwel van het spaarpotje gaan consumeren.
Wat vinden jullie hiervan? Het is een garagebedrijf met investering vastgoed voor showroom en verhuur ruimtes. Omschrijving is nog niet vol. Misschien toch beter investeren in MAVI? https://www.collincrowdfund.nl/van-wees-og-b-v/
Zo te zien een echt bedrijfspand, zeer geschikt voor een garagebedriif. Maar investeren in woningen is in deze tijd waarschijnlijk inderdaad een betere investering!
[..] Volgens mij ben jij nieuw hier dus allereerst welkom.
Heb je al veel ervaring met crowdfunding?
Zo ja, al veel projecten en bij welke platforms? Heb je nog tips voor ons?
Bedankt voor het welkom! Ik ben inderdaad nieuw hier en nog aan het uitzoeken waar ik precies een bericht kan plaatsen etc. Ik ben sinds een half jaar bezig met crowdfund via NLI, CCF en CRE en Duurzaam investeren. NLI heeft maar weinig investeringskansen en CCF heel veel. Ik heb o.a. Geïnvesteerd in het ABA-huis en vandaag nog in MAVI II. Ik heb ook een voorinschrijving gedaan voor het koepelgevangenis in Breda bij CRE, maar twijfel een beetje over de haalbaarheid van het project omdat de LTV vrij hoog is (meer dan 80%) en het project na 3 jaar nog 6 maanden verlengd kan worden, terwijl de huurcontracten na 3 jaar aflopen. Misschien kan iemand hier meedenken? Risicoklasse is laag volgens CRE https://www.crowdrealestate.nl/projecten
[..] Bedankt voor het welkom! Ik ben inderdaad nieuw hier en nog aan het uitzoeken waar ik precies een bericht kan plaatsen etc. Ik ben sinds een half jaar bezig met crowdfund via NLI, CCF en CRE en Duurzaam investeren. NLI heeft maar weinig investeringskansen en CCF heel veel. Ik heb o.a. Geïnvesteerd in het ABA-huis en vandaag nog in MAVI II. Ik heb ook een voorinschrijving gedaan voor het koepelgevangenis in Breda bij CRE, maar twijfel een beetje over de haalbaarheid van het project omdat de LTV vrij hoog is (meer dan 80%) en het project na 3 jaar nog 6 maanden verlengd kan worden, terwijl de huurcontracten na 3 jaar aflopen. Misschien kan iemand hier meedenken? Risicoklasse is laag volgens CRE https://www.crowdrealestate.nl/projecten
CRE is sowieso nog al flexibel met de looptijd van zijn projecten. Dat, communicatie en het feit dat sommige partijen achter CRE ook leningnemenrs zijn, zijn (naar mijn mening) de zwakke punten van CRE. Tot op heden echter nog geen default gehad, maar het zou toch fijn zijnals je weet wanneer je je investeringsbedrag terug krijgt. Verder zou ik zeker ook HCN eens bekijken, al zit die sector nu verveeld met de energiekosten.
[..] Bedankt voor het welkom! Ik ben inderdaad nieuw hier en nog aan het uitzoeken waar ik precies een bericht kan plaatsen etc. Ik ben sinds een half jaar bezig met crowdfund via NLI, CCF en CRE en Duurzaam investeren. NLI heeft maar weinig investeringskansen en CCF heel veel. Ik heb o.a. Geïnvesteerd in het ABA-huis en vandaag nog in MAVI II. Ik heb ook een voorinschrijving gedaan voor het koepelgevangenis in Breda bij CRE, maar twijfel een beetje over de haalbaarheid van het project omdat de LTV vrij hoog is (meer dan 80%) en het project na 3 jaar nog 6 maanden verlengd kan worden, terwijl de huurcontracten na 3 jaar aflopen. Misschien kan iemand hier meedenken? Risicoklasse is laag volgens CRE https://www.crowdrealestate.nl/projecten
Welkom hier op het forum. Weet dat CRE inderdaad niet stipt is met het terugbetalen van de gelden. In mijn laatste project werd er pas 10 maanden na de beoogde aflosdatum het geld terug gegeven.
[..] Welkom hier op het forum. Weet dat CRE inderdaad niet stipt is met het terugbetalen van de gelden. In mijn laatste project werd er pas 10 maanden na de beoogde aflosdatum het geld terug gegeven.
Als je het zo formuleert lijkt het net alsof ze het geld 10 maanden achtergehouden hebben. Het project in kwestie is vertraagd afgehandeld, wat te maken heeft o.a. met marktomstandigheden en wat inherent is aan dit soort investeringen en waarvan een investeerder zich altijd bewust moet zijn. Dat CRE slecht communiceert daarover is kwalijk maar van geheel andere orde.