abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 9 september 2022 @ 09:02:01 #1
475442 Betwetor
Het ergste moet nog komen
pi_205902715
Om bij het begin te beginnen, ik ga een thuisaccu bouwen van LiFePo4 accu's. We wonen niet in Nederland waar je geloof ik nog kan salderen. Een van de vele uitdagingen is, die accu's zetten uit wanneer ze vol zijn (niet vanwege de ruimte die de electronen innemen) en krimpen weer wanneer ze leeg raken en hierdoor gaan ze sneller kapot wanneer ze niet in een stevige kist zitten die vookomt dat ze kunnen uitzetten.
Nu mijn vraag.
die dingen hebben het liefst een kist die met grofweg 300kg (2,9kN) op een vlak duwt.
Nu dacht ik, stevige plaat 6x m6 draadeind, en even een grafiek googelen met wat de trekkracht is bij welk aanhaalmoment voor m6.
Echter kan ik alleen vinden wat het maximale of het optimale aanhaalmoment is van de tientallen verschillende soorten materialen/legeringen. En een facinerende rekentool https://www.werktuigbouw.nl/calculators/e3_6a.htm waar ik waarschijnlijk het antwoord uit kan halen wanneer ik een andere studierichting op was gegaan.
Nu dus de vraag, kan iemand deze tool gebruiken? Of weet een andere manier hoe ik het juiste aanhaalmoment kan berekenen voor 490Nm trekkracht bij "normaal" niet ingevet verzinkt m6 draadeind en een borgmoer (ook verzinkt), wanneer die borgmoer het ingewikkeld maakt, dan neem ik een normale moer, en draai daar een borgmoer achteraan.
pi_205996215
De bout/moer of draadeind/moer bepaald de trekkracht.

Bij bouten en moeren staat er een code ISO Norm op b.v. 8.8, maar het kan ook 4.6, 4.8, 10.9 of 12.9 zijn. Het eerste getal komt overeen 1/100 van de nominale treksterkte (Rm) in N/mm². Bij een 8.8 bout is de treksterkte dus 8 x 100 = 800 N/mm²


Op de moeren staat ook een cijfer 8 b.v. als passen op een 8.8 bout.

Voor draadeind gelden dezelfde aanduidingen als voor bouten die aanduiding zou je dan op de label moeten terugvinden. Dan wel bij bestelling opgeven wat gewenst is.

Voor het juiste aanhaalmoment vind je tabellen. M6 x 8.8 treksterkte = aanhaalmoment 10.3Nm
https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=aanhaalmoment

Borgmoer zou geen bal uit mogen maken en heeft ook een opgave van treksterkte. De teflon inlage waarmee die borgt heeft daar verder geen invloed op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 16-09-2022 13:27:37 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')